Hei, kysymykseni ja huoleni saattaa olla vähän hassu, mutta kysynpä kuitenkin ennen kun lähdemme järeämpiin hoitoihin...
Olen ymmärtänyt, että lapsettomuushoitoihin liittyy suurempi kaksos- ja monikkoraskausriski. IVF hoidossahan voidaan siirtää vain yksi alkio, jotta riski ei kasva, mutta entä muissa hoitomuodoissa, esimerkiksi inseminaatiossa? Katsotaanko ennen toimenpidettä tarkkaan, että munasoluja ei ole liikaa? Erään klinikan nettisivuilta luin, että munasoluja pyritään kasvattamaan 1-2 kpl, mutta jo kahdesta munasolustahan molemmat voivat hedelmöittyä ja näin olisi riskinä kaksoset.
Sukulaiseni odotti kaksosia ja heille kävi todella huonosti (ihan luomu-kaksoset olivat kyseessä). Muunmuassa syystä en missään tapauksessa halua ottaa riskiä kaksosraskauteen, joten kuunnellaanko minua hoidoissa, ja jätetäänkö inseminaatio tekemättä jos siellä näkyy kaksi munasolua, vaikka normaalisti se riski otettaisiin? Saanko siis kieltäytyä hoidosta, jos on pienikin kaksosraskausriski?
Kaksos- ja monikkoraskauden riskit?
SaraVeet
1
301
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
Nykyisillä hoitokäytännöillä pyritään minimoimaan riskit monisikiöraskauksiin.
Inseminaatiohoito voidaan tehdä luonnon kierrolla tai ovulaatioinduktiohoidon tuella. Tällöin katsotaan aina ultraäänellä etukäteen, kuinka monta munasolua on irtoamassa ja voidaan jättää inseminaatio tekemättä ja antaa parille yhdyntäkielto ko.kiertoon, mikäli monisikiöriski halutaan minimoida.
Pariskunnan toiveita kuunnellaan varmasti!
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450