Milloin tunnet olevasi vanha?

Minä tunnen itseni vanhaksi, kun ajattelen kaikkia niitä huvipuistolaitteita, mitkä ennen tuntuivat niin hyviltä, mutta mitkä nykyään saavat voimaan pahoin.

33

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • babegoya

Vanha?
      Ei mitään hajua, millaista olisi olla vanha?
      Mitä se sana "vanha" kätkee sisälleen?
      Pysähtyneen elämän, vain tietoisuus siitä mitä tapahtuu lähiympäristössä? Että luovuttaa, ote kirpoaa elämästä, joka uusiutuu kaiken aikaa, menee eteenpäin?
      Että istruu ja odottaa mitä joku antaa ulkoapäin, voimatta silti vaikuttaa siihen minkälaisen otteen ihminen itse haluaa elämäänsä.
      Miksi ihminen aslitu olemaan "vanha" ja irroittaa ottensa elämästä,MIksi?
      Miksi te luovutatte? Laiskuuttanneko, vaiko mukavuudenhalusta?

• Ei kyse ole luovuttamisesta, vaan siitä, että huomaa itsessään ne vanhenemisen merkit.

• Rattus sp.

Tähän on helppo vastata. Ostin tänään pantterikuosisen puseron tai pidän pitkänä puserona en lyhyenä mekkona. Siinä vaiheessa kun siirtyy tuollaiseen kuosiin tietään olevansa todella vanha. Tai ainakin minusta tuntuu siltä..

Muuten sama juttu noiden huvipuistolaitteiden kanssa. Aikaisemmin menin joka ainoaan laitteeseen. Nyt pelkään tulevani huonovointiseksi.

Hyvää Pääsiäistä! Selvittelen veneen köysiä eli katson kunnon, mittaan pituuden, arvioin käytettävyyden ja mittaan läpimitan. Tämän jälkeen luetteloin, jotta jää kuva, mitä vielä puuttuu.

• Hei kun keikuskelen

Mitä tulee huvipuistojen laitteisiin, niin olen ollut varsinainen vellihousu-mamis-pelkuri-raukkaliinukki. Nykyään olen edelleen vellihousu.

Huvipuistossa olen sentäs johonkin mennyt. Etten nyt sentäs mikään yli-velli ole ollut, enkä ole:)
      Nimittäin Peilisali on semmonen, mihin minäkin uskallan mennä:)
      Ja Huom. uskallan mennä, vaikka suurena vaarana on, että tukehdun siellä.
      Peilisalin peilit vääristävät joka ruumiinosan Niin mahdottoman muotoisiksi, että todellakin meinaan kuolla nauruun. Tukholmassa ollessani peilisalissa, huomasin, että useimmat nauroivat MINULLE, koska nauroin Niiiiiin vietävän hengettömänä. Joo, kyllä hävetti, mutta en kyennyt tyrehdyttämään naurua.

Myös nimenkirjoitus analyysiin uskallan mennä:)

Niin, että en ole huvipuistotyyppiä laisinkaan:)

• Hei kun keikuskelen

Jatkoa edelliseen viestiini.

Oho, Hupsista.
        Nyt huomasin, että ethän sinä kysynytkään, että mitä mieltä olet huvipuistoista, vaan kysymys olikin "Milloin tunnet olevasi vanha?"
        Heh, olin huolimaton ja hätäinen.

Eli otetaan uusiksi mun vastaukseni. Täten pyyhkäsen edellisen vastaukseni pois.

En oikeastaan vielä tunne olevani vanha, ainakaan kauhian vanha.
        Valikoituja vanhuuden itsenikutsumismuotoja saatan harrastaa, minkä myönnän johtuvan vain joko laiskuudesta tai itsekkyydestä tai pelkästään viitsimättömyydestä, mutta jollen niin tekisi, joutuisin KAIKKI minulle epämiellyttävät asiat suorittamaan itse. Ja se ei ole kivaa. Joten olen joskus pakotettu vetämään suuremman muoriviitan niskaani, että saisin poikani tekemään puolestani joitakin asioita.:)

Arvelen, että kun en enää jaksa lähteä saareen, niin silloin varmaankin tullen tuntemaan itseni vanhaksi. Mutta olkoot se sen ajan murhe, en enempää siitä tahdo aateskella.

• :)) melkein löydän itseni tuosta huvipuisto käynnistäsi. Tykkimäellä joskus kauan kauan sit, laitteen hoitajakin huomautti, ettei ikinä ole nähnyt kellään niin hauskaa. Sisko sano et tuijotti kokoajan minua siinä laitteessa. Taisin hysteerisenä nauraa, tai jotain sellaista. Jotenkin onnistuivat minut ylipuhumaan siihen yhteen laitteeseen. Linnanmäellä kerran elämässäni vuoristoradassa, melkoinen kokemus sekin. Peilisalissa nauroin varmaan ihan yhtälailla kun sä.
        Alkuperäiseen aiheeseen vanhuuteen, rajojaan pitää kokeilla mikä vielä onnistuu mikä ei. Yks suunnitelma on kokeilla kärrynpyörän onnistumista työpaikan monitoimi tilassa:))) Rullaluistelu kausikin on jo ovella....

• Sen huomaa sitä, kun nuo hommat alkaa mennä suunniteluksi.
      Ennen sitä teki, eikä suunnitellut, teki virheitäkin.
      Nyt sitä suunnittelee, ja teot on sitten vähäisemmät, virheitäkin tulee.
      Sitten kun on tarpeeksi vanha, sitä alkaa puhua nuorena tehdyistä "urotöistä", jos löytyy hyväntahtoinen ja ymmärtävä kuuntelija.

• Jukra. Mie lähtisin ihan innolla huvipuistoon ja niihin laitteisiin, jos joku vaan pyytäisi. Ei tästä ole montaa vuotta, kun vielä lasten kanssa kävin yhdessä Linnanmäellä ja kaikissa laitteissa siellä :)

• Kysehän oli siitä mikä saa sinut tuntemaan itsesi vanhaksi. Kyllä joissain laitteissa on vielä sitä vetovoimaa, mutta paljon on sellaisia, mitkä saa vatsan sekaisin. Viimekesänä kävin kait kolmessa huvipuistossa ja edellisenä neljässä ja toissakesänä jo oikeastaan huomasin PowerParkissa, etteivät kaikki laitteet enää sovi tämän ikäiselle, enkä tarkoita mitään pilvenpyörää tai karusellia:)

• Duke.of.America kirjoitti:

Kysehän oli siitä mikä saa sinut tuntemaan itsesi vanhaksi. Kyllä joissain laitteissa on vielä sitä vetovoimaa, mutta paljon on sellaisia, mitkä saa vatsan sekaisin. Viimekesänä kävin kait kolmessa huvipuistossa ja edellisenä neljässä ja toissakesänä jo oikeastaan huomasin PowerParkissa, etteivät kaikki laitteet enää sovi tämän ikäiselle, enkä tarkoita mitään pilvenpyörää tai karusellia:)

Ymmärrän. Tämä aihe huvipuistovertauksineen muistutti minua vain siitä, että minulla on ollut noita huimapäisiä harrastuksia muitakin vauhdilla ja vaarallisilla tilanteilla kuin huvipuiston laitteet ihan 50 iässäkin ja voisin vieläkin harrastaa jotain vauhdikkaampaa kuin murtomaahiihto tai hölkkä :). En ole hidastunut vielä niin paljon. Toki me kaikki hidastutaan, kukin omaa tahtiamme. Se on väistämätöntä. Mitään fyysisiä rajoitteita ikä ei ole vielä minun eteeni tuonut, vaikka onhan sekin väistämättä edessä. Toki olen hitaampi, juoksen Cooperin hyväkuntoisen ikäiseni tasolla.Saman matkan juokseva nuori olisi vain tyydyttävässä kunnossa. Siitä sen ikääntymisen näkee...eikä sitä eroa enää kiritä kiinni, vaikka kuinka treenaisi. :)

• Mettis ei kirj
        PupuPuskasta kirjoitti:

Ymmärrän. Tämä aihe huvipuistovertauksineen muistutti minua vain siitä, että minulla on ollut noita huimapäisiä harrastuksia muitakin vauhdilla ja vaarallisilla tilanteilla kuin huvipuiston laitteet ihan 50 iässäkin ja voisin vieläkin harrastaa jotain vauhdikkaampaa kuin murtomaahiihto tai hölkkä :). En ole hidastunut vielä niin paljon. Toki me kaikki hidastutaan, kukin omaa tahtiamme. Se on väistämätöntä. Mitään fyysisiä rajoitteita ikä ei ole vielä minun eteeni tuonut, vaikka onhan sekin väistämättä edessä. Toki olen hitaampi, juoksen Cooperin hyväkuntoisen ikäiseni tasolla.Saman matkan juokseva nuori olisi vain tyydyttävässä kunnossa. Siitä sen ikääntymisen näkee...eikä sitä eroa enää kiritä kiinni, vaikka kuinka treenaisi. :)

No, Pupu luin kirjoituksesi ja havaitsin pientä hiipumista kunnossasi.Näinhän se on nähtävissä, ettei vanhemmiten ole enää 20-30v kunnossa. Ikäni olen urheillut ja nykyisin muuttunut hyötyliikunnaksi, niin olen mielestäni hyväkuntoinen ikäisekseni, vaikka 57v mittarissa..

Sä olet hyväkroppainen ja nuorekas profiiliasi syynäten. T Mettis synkästä metsästä syynäten.

• Mettis ei kirj kirjoitti:

No, Pupu luin kirjoituksesi ja havaitsin pientä hiipumista kunnossasi.Näinhän se on nähtävissä, ettei vanhemmiten ole enää 20-30v kunnossa. Ikäni olen urheillut ja nykyisin muuttunut hyötyliikunnaksi, niin olen mielestäni hyväkuntoinen ikäisekseni, vaikka 57v mittarissa..

Sä olet hyväkroppainen ja nuorekas profiiliasi syynäten. T Mettis synkästä metsästä syynäten.

Ei tarvi ollakaan missään 20-30 kunnossa. Tavallaan olen huomannut että se vähemmän on enemmän. Nuorena pelkkä hyötyliikunta ei tuntunut missään, nyt siitä saa enemmän hyötyä. Olen huomannut että se hidastuminen tekee senkin, etten edes yritä sietää mitä vaan. Olen alkanut myös tykätä rauhallisemmasta ympäristöstä eikä tarvi olla aina menossa.

Ei siis vielä olla siinä vaiheessa kun tietää olevansa vanha kun aamulla ylös noustessa joka paikkaan koskee ja se kohta mihin ei koske, se ei toimi.

• En vielä ole tuntenut itseäni vanhaksi. Yhden ilmeisesti ikään liittyvän seikan olen kuitenkin huomannut - nuoret kävelee ohi, vaikka luulen käveleväni suhtkoht hyvin.
      Huvipuiston laitteissa olen viimeksi ollut joskus koulun luokkaretkellä vuonna -62, muistaakseni.

• Oldman?

Ensimmäisen kerran tunsin itseni vanhaksi, kun huomasin, että nuoret tytöt teitittelivät.

• - yskääON -

Vaikka kuinka syön terveellisesti, vaikka kuinka liikun, vaikka kuinka olen timmissä mitoissa (jokseenkin) niin tunnen olevani vanha
      ... varsinkin flunssassa, flunssan jälkeen toipuessa
      ... tunnen olevani vanha keittiöjakkaralla, kun pelottaa
      ... kun ajan liukkaalla kelillä autoa ja kaikki muut menvät ohitse
      ... kun lievä määrä alkoholia vaan nukuttaa
      ... kun en jaksa valvoa ja läteä jatkoille

Mutta en ole vanha, koska
      ... ymmärrän ja ihailen mm. Elastista (Kimmoa)
      ... ymmärrän jopa hip-hop ideologiaa
      ... kuuntelen ja olen kartalla nykymusiikissa
      ... seuraan lätkää ja autourheilua

Tässä on vanhuutta kerrakseen!

• L - L

Aloin tuntemaan kun näytin sellaiselta.

Aamuin ja illoin tuijottelen hampaita pestessäni peiliin.

Kuitenkin, muutama päivä sitten, nähdessäni itseni TV:ssa inhottavan suurikokoisena, järkytyin kasvojeni uurteisuutta.
      Vielä enemmän järkytyin vaimoni väitteestä, että olen ollut sen näköinen viimeiset 10-vuotta.

Onneksi noita tilanteita esiintyy erittäin harvoin.

Ikääntymiseen liittyviä ilmiöitä voisin luetella paljonkin mutta ne lienevät kaikille tuttuja.

• klevi

Milloin tunnet olevasi vanha?

Joka kerta kun näen kuolinilmoituksissa entisten tyttöystävien nimiä.

• Vanha, mikä vanha, olen numerotaitoinen ja hahmotan mittarilukeman :) Mutta toisaalta en koskaan ole ollut näin nuori: vapaa toisten mielipiteistä ja varma omasta osastani tässä elämässä.

Olen päivittäin niin paljon tekemisissä ihanien, nuorten ihmisten kanssa, että väkisin mieli päivittyy reaaliaikaan.

Vanha olen sanan ikävässä merkityksessä vasta silloin, kun alan selitellä vanhuudella ikäviä puolia itsessäni - tai elämästä lintsaamista ja iästä riippumatonta saamattomuutta.

Muuten kannan ikäni häpeilemättä - sehän on täynnä aitoa elämää!

• iänmyötä hölmööntyvä

Mä en tykäänyt lapsena huvipuistotouhusta laisinkaan. Istuin 13 vanhana Lintsin vuoristoradassa ja ihmettelin, miksi ihmiset kirkuivat. Pidin kaikkia Linnanmäen vempaimia lähinnä typerinä ja halpana ihmisten rahastuksena. Vähän yli nelikymppisenä kävin Wienissä huvipuistossa, ja menin johonkin ihme vaunuradalle, jossa mennä suihkittiin hurjaa vauhtia miten päin vaan. Puolessa välissä kierrosta vaunu pysähty ylösalaisin. Multa meinas pudota silmälasit siinä pää alaspäin roikkuessa. Vieressä istuva tuntematon mies kysyi multa, että are you Ok. Hän oli itse aika pöllämystyneen näköinen, Osasin jo suhtautua huvipuistoiluun sen verran, että se radalla riekkuminen oli jopa ihan hauskaa eikä lainkaan typerää. Peilejä, pyöriviä rumpuja ja kaltevia tasoja sisällään pitävä rakennus oli mun mielestä kaikkein hauskin paikka. Perinteiselle vuoristoradalle en mennyt, koska päätin sellaisen typeräksi jo lapsena.

Jospa sä olet vaan kuluttanut kaiken hölmöysenergiasi jo lapsena, ja nyt on enää jäljellä tervettä järkeä ja kriittisyyttä. Kokeile niitä laitteita, äläkä ajattele niitä ja pahoinvointia. Siitä se lähtee, nimittäin hölmöysenergia virtaamaan.

• En ole ikinuori enkä tunne itseäni vanhaksi oikeastaan koskaan.
      Muutoksia itsessäni huomaan ja tunnen mutta sille tasolle ne ei ole menneet että tuntisin itseäni vanhaksi.
      Joskus kun jonkun nuoremman henkilön kanssa keskustelen musiikista niin silloin syttyy valo pään päällä kun hän sanoo " Hei mun iskäkin (äitikin) tykkää just tosta". Vai iskä Kuinka Nuori se iskä nyt sitten onkaan :))

• Totta

Lapsen lapsen lapsi oppi juuri kävelemään, enkä ole vanha!

• Olen tuhat vuotta vanha seitojen kanssa. Niin paljon kokenut.

• En tiedä ;)
      Ehkä jonkinlaista hitautta tullut ajoittain; voi olla asioita joita ei ite vielä huomaa/ tiedosta.. toivottavasti joku huomauttaa pahimmissa tilanteissa!
      Huvipuistolaitteissa en ikinä oo menny sellasiin, joissa pitää pää alaspäin roikkua.
      Vuoristorata lintsillä ei tunnu missään.. vai onko se käytössäkään ens kesänä.
      Viimekesänä hajosi heti kohta sen jälkeen, kun olin siinä ollu ;)

• L*

Ihan joka päivä eri tilanteissa.

Mutta enpä enää jaksaisi ollakaan nuori.

• Paperinenänen nukke

Uuusimpia valokuvia katsoessa tulee vanhahko olo. Pitää olla tooosi hyvä kulma ja ilme, että onnistuu - omasta mielestä. Näkönen on vissiin joka kantilta ja valossa.
      Äskön tuli takaperonen olo: Onko nuo plus kuuskymppiset nuorempia? Ainakin täällä kirjottelun suhteen virkeempiä kun viiskymppiset. En kyllä pahemmin katellut, mitä kirjottaavat ja miten monta kirjottajaa heillä on.

• Jos niillä on enemmän aikaa, jos ovat jo eläkeläisiä tai muuten joutomiehiä ja -naisia.

Täässä ikäluokassa on paljon vielä niitä, jotka eivät oikein tahdo ehtiä tänne, työn, lasten- ja vanhustenhoito kiireiltään.

Pakko tästä on itsekkin häipyä nukkumaan, et jaksaa aamulla taas rientää.

• Fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen on minulle vanhuuteni merkki, ei muu.

• Heippa, vantaannainen!

Minullakin paha vika sydämessä ja aina vaan huonommaksi menee, joten moniallergisuuden kanssa haittaa tätä vanhenemista...

Kuitenkin niin mahdottomasti rakkautta sisälläni ja mahdollisuus sitä antaa, joten nautin tästä hetkestä - en mieti tulevaa.

Jopa sain töitäkin eläkkeen lisäksi ja mahdollisuuden tutstua aivan ihaniin uusiin ihmisiin!

Jostakin kumman syystä tulevaisuus ei näytä kovinkaan pelottavalta.

Kaikkea hyvää Sinulle!

• Kaupunkilainen

Totta, portaissa ottaa polviin ja hengästyy, vaikka voihan se johtua painostakin.

Ei jaksa valvoa illalla. Ei halua juosta jokaisen muotihullutuksen perässä, koska tietää, että se menee kohta kuitenkin ohi. Ei tarvitse tuntea kaikkia kevyen musiikin uusimpia virtauksia, se riittää, minkä vakituisesti kuunnelluilta radiokanavilta kuulee.

Vanhenemisessa on hyviäkin puolia - varsinkin kun ottaa huomioon, mikä olisi vaihtoehto. Yksi ehdoton plussa on se, ettei enää tarvitse välittää siitä "mitä ny ihmisekki sanoo", vaan voi elää ja olla juuri niin kuin itse haluaa.

Tunnen itseni vanhaksi silloin, kun joku nuorempi kollega kysyy: "Mikä on tyttökoulu?" tai muuta vastaavaa. Nuoremmat kollegat ovat minua yli puolet nuorempia, ja kohta alkaa tulla kesäharjoittelijoita, jotka voisivat olla minun lapsenlapsiani.

Koskaan en ole tuntenut itseäni niin vanhaksi kuin 44-vuotiaana, kun ensimmäistä kertaa tajusin, että voisin olla mummo. Minulla ei ole omia lapsia, joten ikää siinä mielessä ei kovin usein tule ajatelleeksi.

• Kohta 56 vuoden kokemuksella sanoisin, että tuskin koskaan. Mutta voihan se mieli vielä jonain päivänä muuttua.

• Onneksi minulle ei voi tulla koskaan vanhan oloa tuosta syystä, sillä en ole edes muksuna pystynyt menemään tuollasiin laitteisiin. Massu menee sekasin jo pelkästä katsomisesta. :P

Mä tunnen itseni vanhaksi joka kerta, kun nousen tuolista seisomaan. Eipä lähe enää ketterästi. :D

• Tunnen itseni ikääntyneeksi, kun sivusta kuulen nuorison puhuvan viisikymppisistä vanhuksista.
      Hammaslääkärissä en tuntenut itseäni vanhaksi. Oveen koputettuani jäin istumaan ja odottamaan. Kohta hoitohuoneesta talutettiin ulos noin sadan vuoden ikäistä mummoa. Mummo tokaisi hoitajalleen: "Luulin, että se oli hammaspeikko, mutta nuorimieshän täällä vaan rapisikin."

• Olipa hupanen juttu !! :))

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe