Haluavamme uskoa olevamme hyviä ihmisiä. Haluamme tuota riippumatta siitä, olemmeko jonkin uskonnon kannattajia, tai emme.
Joillakin tuo halu kytkeytyy jumauskoon siten, uskotaan hyvyyden tulevan vain itselle sattuneesta uskosta, ja pahuuden tulevan vääräuskoisuudesta tai uskon puutteesta. Onko tuollainen kytkös järkevää?
Halu olla hyvä - kytkös uskoon - hmm...
63
77
Vastaukset
- Kristinuskon kirja.
Halu olla hyvä !
Jumalan tahto, jonka hänen lähettiläänsä tavallinen naimisisa oleva juutalainen mies Kristus ilmoitti, oli ja on, LÄHIMMÄISEN RAKKAUS, jossa on kaikki laki ja profeetat. Sen tuoma elämän tarkoitus ja rikkaus on kaikille ihmisille sama ilman mitään kytköksiä. Näin ensimmäisestä ihmisestä alkaen.Lähimmäisenrakkaus on mahtava juttu ja ilmenee halussamme olla moraalisesti hyviä.
Ehkä kytköstä ei olisi ideaalissa maailmassa, jos lähimmäisenrakkaus pystyisi kukistamaan ajatukset oman uskon paremmuudesta, mutta tosiasiassa tuo kytkös esiintyy vahvasti ihmisten ajatuksissa.- naimisissakoolen
"Kristinuskon kirja" ei tunne kristinuskon kirjan ilmoitusta.
Jeesus Kristus ei ollut naimisissa. - Kristinuskon kirja.
naimisissakoolen kirjoitti:
"Kristinuskon kirja" ei tunne kristinuskon kirjan ilmoitusta.
Jeesus Kristus ei ollut naimisissa.naimisissakoolen.
Ainakin omien sanojen mukaisesti. Tietysti ei tarvitse uskoa kaikkiin Jeesuksen sanomiin. Kristinuskon kirja. kirjoitti:
naimisissakoolen.
Ainakin omien sanojen mukaisesti. Tietysti ei tarvitse uskoa kaikkiin Jeesuksen sanomiin.naimisissakoolen sanoi :
Jeesus Kristus ei ollut naimisissa.
________
Kristinuskon kirja sanoi :
Ainakin omien sanojen mukaisesti. Tietysti ei tarvitse uskoa kaikkiin Jeesuksen sanomiin.
________
Mistä jakeista näkyy tuo naimisissaolo?????????????????- Kristinuskon kirja.
pertsa2012 kirjoitti:
naimisissakoolen sanoi :
Jeesus Kristus ei ollut naimisissa.
________
Kristinuskon kirja sanoi :
Ainakin omien sanojen mukaisesti. Tietysti ei tarvitse uskoa kaikkiin Jeesuksen sanomiin.
________
Mistä jakeista näkyy tuo naimisissaolo?????????????????pertsa2012
Jeesuksen nimiin on laitettu kaikkiaan 20 evankeliumia. Kaikkii on luonnollisesti jälkeenpäin tehty, koska Jeesuksen elämän aikana ei tehty muistiinpanoja hänen sanomisistaan. Raamatun eksegetiikan tutkijat ovat tehneet suuriarvoista työtä totuuden selville saamiseksi. Jokainen voi tietysti muodostaa oman näkemyksensä Jeesuksen nimiin kirjoitetuista sanoista.
Itse uskon usein perustein Filippuksen evankeliumissa oleviin Jeesuksen seuraaviin sanoihin.
Filippus. Vapahtajan puoliso oli Maria Magdalena. Kristus rakasti häntä enemmän kuin muita opetuslapsia, ja suuteli häntä usein suulle. Muut opetuslapset loukkaantuivat siitä ja ilmaisivat paheksuntansa. He sanoivat hänelle: " Miksi sinä rakastat häntä enemmän kuin meitä kaikkia " ? Vapahtaja vastasi ja sanoi heille: " Miksi minä en rakasta teitä niin kuin häntä ? Suuri on avioliiton ihme ! Ilman sitä maailmaa ei näet olisi olemassa. Maailman olemassaolohan riippuu miehestä ja miehen olemassaolo avioliitosta. "
Uskon tulevien löytöjen tuovan lisävalaistusta tähän. Nyt uskon kyllä Vatikaanin holveissa olevan tarkkaakin tietoa tästä. Perusteenä tähän on katolisen kirkon asettaminen Maria Magdalena kirkon pyhimyskalenteriin huhtikuussa 1969 ja hänen juhlapäivänsä on 22 heinäkuuta. Tuskin kirkko olisi ilman vakavia ja suuria perusteita näin tehnyt. Marian mainehan on ollut aikaisemmin vähän sitä sun tätä.
Oma harkintakyky on kullan arvoinen, kun se perustuu mahdollisimman totuudenmukaisiin, realistisiin, tutkimustuloksiin. - Taide erikseen
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
pertsa2012
Jeesuksen nimiin on laitettu kaikkiaan 20 evankeliumia. Kaikkii on luonnollisesti jälkeenpäin tehty, koska Jeesuksen elämän aikana ei tehty muistiinpanoja hänen sanomisistaan. Raamatun eksegetiikan tutkijat ovat tehneet suuriarvoista työtä totuuden selville saamiseksi. Jokainen voi tietysti muodostaa oman näkemyksensä Jeesuksen nimiin kirjoitetuista sanoista.
Itse uskon usein perustein Filippuksen evankeliumissa oleviin Jeesuksen seuraaviin sanoihin.
Filippus. Vapahtajan puoliso oli Maria Magdalena. Kristus rakasti häntä enemmän kuin muita opetuslapsia, ja suuteli häntä usein suulle. Muut opetuslapset loukkaantuivat siitä ja ilmaisivat paheksuntansa. He sanoivat hänelle: " Miksi sinä rakastat häntä enemmän kuin meitä kaikkia " ? Vapahtaja vastasi ja sanoi heille: " Miksi minä en rakasta teitä niin kuin häntä ? Suuri on avioliiton ihme ! Ilman sitä maailmaa ei näet olisi olemassa. Maailman olemassaolohan riippuu miehestä ja miehen olemassaolo avioliitosta. "
Uskon tulevien löytöjen tuovan lisävalaistusta tähän. Nyt uskon kyllä Vatikaanin holveissa olevan tarkkaakin tietoa tästä. Perusteenä tähän on katolisen kirkon asettaminen Maria Magdalena kirkon pyhimyskalenteriin huhtikuussa 1969 ja hänen juhlapäivänsä on 22 heinäkuuta. Tuskin kirkko olisi ilman vakavia ja suuria perusteita näin tehnyt. Marian mainehan on ollut aikaisemmin vähän sitä sun tätä.
Oma harkintakyky on kullan arvoinen, kun se perustuu mahdollisimman totuudenmukaisiin, realistisiin, tutkimustuloksiin.Nämä ns. muut "evankeliumit" ovat ihmisten kirjoittamaa fiktiivistä kirjallisuutta Jeesuksesta - osa ehkä totuutta ja osa sitten fiktiota vähän samaan tyyliin kuin nykyäänkin luodaan esim. Jeesus- elokuvia.
pertsa2012
Oma harkintakyky on kullan arvoinen, kun se perustuu mahdollisimman totuudenmukaisiin, realistisiin, tutkimustuloksiin.Kristinuskon kirja.sanoi :
Oma harkintakyky on kullan arvoinen, kun se perustuu mahdollisimman totuudenmukaisiin, realistisiin, tutkimustuloksiin.
Gnostilaisissa evankeliumeissa on kerrottu valheellisesti Maria Magdaleenan suhteesta Jeesukseen:
Filippuksen evankeliumi jae 36:There were three who always walked with the Lord: Mary, his mother, and her sister, and Magdalene, the one who was called his companion. His sister and his mother and his companion were each a Mary.
Käännös jakeeseen 36: Oli kolme jotka aina vaelsivat Herran kanssa: Maria, hänen äitinsä ja hänen sisarensa ja Magdaleena, jota kutsuttiin hänen kumppaniksi. Hänen sisarensa, äiitnsä ja hänen kumppaninsa olivat kaikki Maria NIMISIÄ.
Companion -kumppani sana on kreikankielisessä Filippuksen evankeliumissa sana koinonos, joka tarkoittaa kumppani ja toveri. Septugintassa (kreik. VT) Malakian kirjassa käytetään sanaa koinonos tarkoittamaan puolisoa, eli vaimoa. Filippuksen kirjan tarkoituksena oli "todistella", että Maria Magdaleena olisi ollut Jeesuksen Kristuksen vaimo. Miksi Filippuksen evankeliumi kertoo, että Jeesuksella Kristuksella oli vaimo? Vastaus tähän löytyy gnostilaisuudesta, joka synnytti gnostilaiset evankeliumit.
LINKISTÄ LÖYTYY LOPUT!!!
3)"Ne, jotka sanovat Herran ensin kuolleen ja sitten nousseen ylös, ovat väärässä. Hän nousi ensin ylös ja kuoli vasta sitten. Ellei joku saavuta ylösnousemusta, eikö hän kuole? "- Kristinuskon kirja.
pertsa2012 kirjoitti:
Kristinuskon kirja.sanoi :
Oma harkintakyky on kullan arvoinen, kun se perustuu mahdollisimman totuudenmukaisiin, realistisiin, tutkimustuloksiin.
Gnostilaisissa evankeliumeissa on kerrottu valheellisesti Maria Magdaleenan suhteesta Jeesukseen:
Filippuksen evankeliumi jae 36:There were three who always walked with the Lord: Mary, his mother, and her sister, and Magdalene, the one who was called his companion. His sister and his mother and his companion were each a Mary.
Käännös jakeeseen 36: Oli kolme jotka aina vaelsivat Herran kanssa: Maria, hänen äitinsä ja hänen sisarensa ja Magdaleena, jota kutsuttiin hänen kumppaniksi. Hänen sisarensa, äiitnsä ja hänen kumppaninsa olivat kaikki Maria NIMISIÄ.
Companion -kumppani sana on kreikankielisessä Filippuksen evankeliumissa sana koinonos, joka tarkoittaa kumppani ja toveri. Septugintassa (kreik. VT) Malakian kirjassa käytetään sanaa koinonos tarkoittamaan puolisoa, eli vaimoa. Filippuksen kirjan tarkoituksena oli "todistella", että Maria Magdaleena olisi ollut Jeesuksen Kristuksen vaimo. Miksi Filippuksen evankeliumi kertoo, että Jeesuksella Kristuksella oli vaimo? Vastaus tähän löytyy gnostilaisuudesta, joka synnytti gnostilaiset evankeliumit.
LINKISTÄ LÖYTYY LOPUT!!!
3)"Ne, jotka sanovat Herran ensin kuolleen ja sitten nousseen ylös, ovat väärässä. Hän nousi ensin ylös ja kuoli vasta sitten. Ellei joku saavuta ylösnousemusta, eikö hän kuole? "Pertsa2012
Olipa tosiaan paatoksellinen yhden näkökannan teksti, jossa oli sellaisia viitteitä , jotka ovat monien ja monien eksegetiikan tutkijoiden rehellisten tulosten ulkopuolella, kuten esim. Johanneksen evankeliumi.
Gnostilaisuudesta tutustuppa entisen Princetonin yliopiston uskonnonhistorian professori Elaine Pegalsin kirjaan " Gnostilaiset evankeliumit " , joka tutkii gnostilaisia tekstejä ja niiden herättämiä kysymyksiä. Tätä palkittua teosta pidetään kansainvälisesti yhtenä parhaana johdatuksista gnostilaiseen ajatteluun ja teksteihin. Se on myös valittu sadan parhaan 1900-luvulla kirjoitetun kirjan joukkoon.
Oma harkintakyky on erittäin rikas elämän lahja, ennenkaikkea Jeesuksen sanomien mahdollisen todenperäisyyden oivaltamisessa
Yksittäisiä kannanottoja löytyy pilvein pimein ilman vakavampia perusteita. - Kristinuskon kirja.
Pertsa2012
Olipa tosiaan paatoksellinen yhden näkökannan teksti, jossa oli sellaisia viitteitä , jotka ovat monien ja monien eksegetiikan tutkijoiden rehellisten tulosten ulkopuolella, kuten esim. Johanneksen evankeliumi.
Gnostilaisuudesta tutustuppa entisen Princetonin yliopiston uskonnonhistorian professori Elaine Pegalsin kirjaan " Gnostilaiset evankeliumit " , joka tutkii gnostilaisia tekstejä ja niiden herättämiä kysymyksiä. Tätä palkittua teosta pidetään kansainvälisesti yhtenä parhaana johdatuksista gnostilaiseen ajatteluun ja teksteihin. Se on myös valittu sadan parhaan 1900-luvulla kirjoitetun kirjan joukkoon.
Oma harkintakyky on erittäin rikas elämän lahja, ennenkaikkea Jeesuksen sanomien mahdollisen todenperäisyyden oivaltamisessa
Yksittäisiä kannanottoja löytyy pilvein pimein ilman vakavampia perusteita.Pertsa2012
Vielä. Olen melko vakuuttunut, että katolisen kirkon Vatikaani holveissa on hyvinkin tarkkaa tietoa tästä Maria Magdalenan arvostruksesta johtuen.
Kun olen seurannut edesottamuksiasi näissä ketjuissa, niin kaikki kommentit, jotka eivät tue näkemyksiäsi ovat valheellisia. Esim. Jeesuksen tuoma tasa-arvo ihmisten kesken. Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Pertsa2012
Vielä. Olen melko vakuuttunut, että katolisen kirkon Vatikaani holveissa on hyvinkin tarkkaa tietoa tästä Maria Magdalenan arvostruksesta johtuen.
Kun olen seurannut edesottamuksiasi näissä ketjuissa, niin kaikki kommentit, jotka eivät tue näkemyksiäsi ovat valheellisia. Esim. Jeesuksen tuoma tasa-arvo ihmisten kesken.Kristinuskon kirja.sanoi :
Kun olen seurannut edesottamuksiasi näissä ketjuissa, niin kaikki kommentit, jotka eivät tue näkemyksiäsi ovat valheellisia. Esim. Jeesuksen tuoma tasa-arvo ihmisten kesken.
_________
Minäkin olen seurannut sinun tekstejäsi ja olen muodostanut niistä sen mieli-
piteen ettet juurikaan hae tietojasi "kristinuskon kirjasta."
En menisi käyttämään Gnostilaisia "tietoja" tämänkaltaisessa asiassa,vaikka
muutoin joskus lainailen apokryfeistä tekstejä.
Minä pidän kiinni kristinuskosta plus ennenkaikkea uskostani ja sitä ei
minulta yksikään ihminen pysty viemään.
10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.'- ssggeetthhff
pertsa2012
Oma harkintakyky on kullan arvoinen, kun se perustuu mahdollisimman totuudenmukaisiin, realistisiin, tutkimustuloksiin.No nyt minä ymmärän miksi sinulla on ihan outoja juttuja kristinuskosta.
ssggeetthhff kirjoitti:
No nyt minä ymmärän miksi sinulla on ihan outoja juttuja kristinuskosta.
ssggeetthhff sanoi :
No nyt minä ymmärän miksi sinulla on ihan outoja juttuja kristinuskosta.
Eiköhän yhteiskuntajärjestys meitä ohjaa tiettyihin oman maan pelisääntöihin. Kuten huomaamme uskonnoista, se ei todellakaan ole samanlainen kaikkialla maailmassa, joten on turhaa vedota aina tuohon vastakkaisasetteluun.
Meillä varmasti suurimmalla osalla on halu olla hyviä ihmisiä. Se on eriasia miten ihminen käyttää omaa haluaan olla hyvä. Käyttääkö se niitä ihmiskunnan hyödyksi, rauhan, rakkauden, vapauden saavuttamiseksi..? Oletko silloin hyvä, kun et tee mitään pahaa? Milloin sinä olet hyvä?" joten on turhaa vedota aina tuohon vastakkaisasetteluun."
Aloituksessa lähdenkin siitä, että vaikka käytännössä kaikki tavoittelemme yhteistä hyvää, niin vastakkainasettelu on olemassa, ja se saa voimaaa purjeisiinsa siitä, kun kytketään hyvyys omaan maailmankatsomukseen ja pahuus muunlaiseen maailmankatsomukseen.
Vastakkainasetteluun vetoaminen on eri asia kuin sen syntymekanismin ja kärjistymisen pohtiminen.
" Käyttääkö se niitä ihmiskunnan hyödyksi, rauhan, rakkauden, vapauden saavuttamiseksi..? Oletko silloin hyvä, kun et tee mitään pahaa? Milloin sinä olet hyvä?"
Tuotakin on hyvä pohtia.
Minä uskonnottomana sotkeudun asiaan ja kerron, että olen käsittänyt tun niin että kristittyjen mielestä kaikki hyvä tulee Jumalasta - ihminen itsessään ei voi olla hyvä. Kaikki olemme siis syntisiä ja siksi on olennaista pyrkiä pelastumaan Jeesuksen avulla.
Pahuus ei tule vääräuskoisuudesta tai uskon puutteesta vaan S'aatanasta ja se voittaa ihmisen, jos ei pelastusta kuulu. Siinä on sen uskon merkitys.
Usko on siis uskoa siihen että Jeesus pelastaa - ei hyväksi, vaan suojaan pahuuden vaikutukselta?
Selvyyden vuoksi, tuo ei ole minun uskoni. En pidä sitä myöskään "järkevänä". Mutta toisaalta, ymmärtääkseni järki ei ole uskon ytimessä."Pahuus ei tule vääräuskoisuudesta tai uskon puutteesta vaan S'aatanasta ja se voittaa ihmisen, jos ei pelastusta kuulu. Siinä on sen uskon merkitys."
Kyllä kyllä. Mutta tuo kristittyjen mukaan S:sta tuleva pahuus kytketään jostain syystä heidän ajattelussaan erityisesti niihin, jotka eivät kristinuskoa tunnusta. Tämän kytkennän mielekkyyttä aloin tuossa pohtia laitellessani lampaaanpaistia uuniin kristinuskon tärkeimmän juhlan 'kunniaksi'.
"Usko on siis uskoa siihen että Jeesus pelastaa - ei hyväksi, vaan suojaan pahuuden vaikutukselta?"
Tuo on yksi osa uskoa. Se osa, joka antaa uskovalle mahdollisuuden ikuiseen elämään Jumalan yhteydessä. Mutta se ei kaiketi selitä sitä, miksi ajatuksiin kehittyy kytkentä, että hyvyys on enempi oman leirin ominaisuus.A10097 kirjoitti:
"Pahuus ei tule vääräuskoisuudesta tai uskon puutteesta vaan S'aatanasta ja se voittaa ihmisen, jos ei pelastusta kuulu. Siinä on sen uskon merkitys."
Kyllä kyllä. Mutta tuo kristittyjen mukaan S:sta tuleva pahuus kytketään jostain syystä heidän ajattelussaan erityisesti niihin, jotka eivät kristinuskoa tunnusta. Tämän kytkennän mielekkyyttä aloin tuossa pohtia laitellessani lampaaanpaistia uuniin kristinuskon tärkeimmän juhlan 'kunniaksi'.
"Usko on siis uskoa siihen että Jeesus pelastaa - ei hyväksi, vaan suojaan pahuuden vaikutukselta?"
Tuo on yksi osa uskoa. Se osa, joka antaa uskovalle mahdollisuuden ikuiseen elämään Jumalan yhteydessä. Mutta se ei kaiketi selitä sitä, miksi ajatuksiin kehittyy kytkentä, että hyvyys on enempi oman leirin ominaisuus.Erityisesti dualistisen kristinuskon kohdalla vastaus on mielestäni aivan ilmeinen.
Dualismi eettisenä jakajana ja yleensä maailman käsittämisen perustavana elementtinä on monen pahan alku ja juuri, eivätkä siitä kristittyjen ohella kaikki muutkaan ole vapaita :-)
Mun vastaus on että kannattaa löytää sisäinen dualistinsa ja vapautua sen kahleesta. Silloin esittämäsi kysymys katoaa. Mutta kun sen dualismin on kerran sieluunsa saanut, niin kaikki pyrkii vääristymään sen mukaiseksi.A10097 kirjoitti:
"Pahuus ei tule vääräuskoisuudesta tai uskon puutteesta vaan S'aatanasta ja se voittaa ihmisen, jos ei pelastusta kuulu. Siinä on sen uskon merkitys."
Tuo on yksi osa uskoa. Se osa, joka antaa uskovalle mahdollisuuden ikuiseen elämään Jumalan yhteydessä. Mutta se ei kaiketi selitä sitä, miksi ajatuksiin kehittyy kytkentä, että hyvyys on enempi oman leirin ominaisuus."miksi ajatuksiin kehittyy kytkentä, että hyvyys on enempi oman leirin ominaisuus."
Tuohon vielä sen verran, että olisiko tuossa sitten kristityistä puhuttaessa näkyvissä sen pahalaisen käden jälki uskovan sielussa?- tällaista dualismia
kaarne kirjoitti:
"miksi ajatuksiin kehittyy kytkentä, että hyvyys on enempi oman leirin ominaisuus."
Tuohon vielä sen verran, että olisiko tuossa sitten kristityistä puhuttaessa näkyvissä sen pahalaisen käden jälki uskovan sielussa?"olisiko tuossa sitten kristityistä puhuttaessa näkyvissä sen pahalaisen käden jälki uskovan sielussa?"
Mielestäni tuo on langenneen ihmisen oman mielen omahyväisyyttä. Uskostakin ihminen tekee näppärästi välineen itsensä korottamiselle.
Monet kristityt eivät usko enää persoonalliseen pahaan eli S'aatanaan. Itsekään en usko. Uskon, että ihmisen omasta mielestä nousee taipumus pahaan, eivätkä kristitytkään pääse tuosta taipumuksesta eroon niin kauan kuin elävät maanpäällä. Kristityt eivät ole ihmisinä sen parempia kuin muutkaan. Syntisiä ollaan kaikki tyynni. Ero on vain siinä, että kristityt ovat armahdettuja syntisiä.
Siitä, että tuntee itsensä armahdetuksi, nousee halu hyvään, ja se saa ihmisen tuottamaan ns. uskon hedelmiä. Omaa ansiota siinä ei ole yhtään. Eikä se tee olemattomaksi ihmisen omaa langennutta mieltä, joka haluaa toimia vastoin Jumalan tahtoa.
Kristitty on kaksiosainen. Hänessä on oma "liha" pyyteineen ja Jumalan antama uudestisyntynyt mieli. tällaista dualismia kirjoitti:
"olisiko tuossa sitten kristityistä puhuttaessa näkyvissä sen pahalaisen käden jälki uskovan sielussa?"
Mielestäni tuo on langenneen ihmisen oman mielen omahyväisyyttä. Uskostakin ihminen tekee näppärästi välineen itsensä korottamiselle.
Monet kristityt eivät usko enää persoonalliseen pahaan eli S'aatanaan. Itsekään en usko. Uskon, että ihmisen omasta mielestä nousee taipumus pahaan, eivätkä kristitytkään pääse tuosta taipumuksesta eroon niin kauan kuin elävät maanpäällä. Kristityt eivät ole ihmisinä sen parempia kuin muutkaan. Syntisiä ollaan kaikki tyynni. Ero on vain siinä, että kristityt ovat armahdettuja syntisiä.
Siitä, että tuntee itsensä armahdetuksi, nousee halu hyvään, ja se saa ihmisen tuottamaan ns. uskon hedelmiä. Omaa ansiota siinä ei ole yhtään. Eikä se tee olemattomaksi ihmisen omaa langennutta mieltä, joka haluaa toimia vastoin Jumalan tahtoa.
Kristitty on kaksiosainen. Hänessä on oma "liha" pyyteineen ja Jumalan antama uudestisyntynyt mieli.Sanot että siitä, että tuntee itsensä armahdetuksi, nousee halu hyvään. Voi olla juuri noin.
Mutta koska se halu hyvään nousee muissakin kuin kristityissä, niin armon selitys ei voi olla kristinuskon sisäinen. Itse epäilen, että sekin kelpaa, että tuntee tulleensa armahdetuksi muiden ihmisten puolesta. Joskus riittää sekin, että osaa olla itse itselleen armollinen.
Halu hyvään ei ole kristittyjen etuoikeus. Kristityt voivat sen halun saada Jeesuksen armosta, muut saavat sen jostain muualta.- tällaista dualismia
kaarne kirjoitti:
Sanot että siitä, että tuntee itsensä armahdetuksi, nousee halu hyvään. Voi olla juuri noin.
Mutta koska se halu hyvään nousee muissakin kuin kristityissä, niin armon selitys ei voi olla kristinuskon sisäinen. Itse epäilen, että sekin kelpaa, että tuntee tulleensa armahdetuksi muiden ihmisten puolesta. Joskus riittää sekin, että osaa olla itse itselleen armollinen.
Halu hyvään ei ole kristittyjen etuoikeus. Kristityt voivat sen halun saada Jeesuksen armosta, muut saavat sen jostain muualta.Ihmisten taholta tuleva armahtaminen riippuu siitä, mikä heidän kulttuurinsa ja arvomaailmansa sattuu olemaan. He syyllistävät tai armahtavat omien arvojensa mukaan. Samoin on laita sen suhteen, kun ihminen armahtaa itse itseään. Kummassakin tapauksessa ihmisessä voi syntyä halu siihen, mikä on ihmisten tai ihmisen omasta mielestä hyvää, mutta vastoin Jumalan tahtoa.
tällaista dualismia kirjoitti:
Ihmisten taholta tuleva armahtaminen riippuu siitä, mikä heidän kulttuurinsa ja arvomaailmansa sattuu olemaan. He syyllistävät tai armahtavat omien arvojensa mukaan. Samoin on laita sen suhteen, kun ihminen armahtaa itse itseään. Kummassakin tapauksessa ihmisessä voi syntyä halu siihen, mikä on ihmisten tai ihmisen omasta mielestä hyvää, mutta vastoin Jumalan tahtoa.
Tiedän, että kristityt ajattelevat asiasta noin. Minulle uskonnottomana sillä ei ole merkitystä, onko toteunut hyvä kristinuskon Jumalan tahdon mukaista vai ei. Hyvä sellaisenaan riittää.
- tällaista dualismia
kaarne kirjoitti:
Tiedän, että kristityt ajattelevat asiasta noin. Minulle uskonnottomana sillä ei ole merkitystä, onko toteunut hyvä kristinuskon Jumalan tahdon mukaista vai ei. Hyvä sellaisenaan riittää.
Miten määrittelet hyvän?
tällaista dualismia kirjoitti:
Miten määrittelet hyvän?
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi on hyvä alku.
Lopullista totuutta mulla ei ole asiasta. Laajassa katsannossa kaikki mikä edistää lajimme menestymistä, elämän menestymistä ja luonnon menestymistä on hyvää. Kaiken tuon määrittely menee toki yli mun kykyjeni. Kuten yli kaikkien muidenkin ihmisten kykyjen.
Kristityt ymmärttäkseni ajattelevat että Jumala on absoluuttinen hyvyys ja kaikki hyvä on lähtöisin jumalasta? Ja että absoluuttinen hyvä on siten määriteltävissä Jumalan sanan kautta?
Näyttää kuitenkin siltä, etä kristitytkin joutuvat tyytymään ihmisten tulkintoihin tuosta absoluuttisesta. Toki jotkut kristityt ilmoittavat tietävänsä mitä Jumala todella tarkoitti - mutta monet heistä antavat kuitenkin asiasta eriävän tulkinnan.- tällaista dualismia
kaarne kirjoitti:
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi on hyvä alku.
Lopullista totuutta mulla ei ole asiasta. Laajassa katsannossa kaikki mikä edistää lajimme menestymistä, elämän menestymistä ja luonnon menestymistä on hyvää. Kaiken tuon määrittely menee toki yli mun kykyjeni. Kuten yli kaikkien muidenkin ihmisten kykyjen.
Kristityt ymmärttäkseni ajattelevat että Jumala on absoluuttinen hyvyys ja kaikki hyvä on lähtöisin jumalasta? Ja että absoluuttinen hyvä on siten määriteltävissä Jumalan sanan kautta?
Näyttää kuitenkin siltä, etä kristitytkin joutuvat tyytymään ihmisten tulkintoihin tuosta absoluuttisesta. Toki jotkut kristityt ilmoittavat tietävänsä mitä Jumala todella tarkoitti - mutta monet heistä antavat kuitenkin asiasta eriävän tulkinnan.Määritelmämme eroavat sikäli, että minulla se menee "rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Mitä tuo sitten käytännön tasolla tarkoittaa, onkin jo toinen asia. Siinä ei voi muuta kuin pyytää ymmärrystä ja samalla tietää, että Jumalan tahto sekä oma tahto ja tulkinta menevät omassa mielessä helposti iloisesti sekaisin.
En tiedä, mikä on Jumalan tahto ihmislajin, luonnon ja elämän menestymisen suhteen. Sen vain tiedän, että Hänen tahtonsa on, että kaikki pääsisivät elämään Hänen yhteydessään.
Pyrin silti toimimaan elämän menestymisen eteen, koska se tuntuu oikealta, ja koska uskon Jumalan tahdon olevan, että teemme niin.Toisin sanoen, hoidat sairasta, vaikka et tiedä, onko Jumalan tahto, että hän paranee, vai eikö ole.
Tällaisessa keskustelussa on vaikeutena se, että kun puhutaan hyvästä, tarkoitetaan usein eri asioita.
Kristityn mielestä kaikki hyvä tulee Jumalalta. Sitä ovat sekä Pyhän Hengen kristityissä vaikuttama hyvä että ei-kristityissä Jumalan antaman omantunnon noudattaminen.
Ateistille hyvä on ihmisen oman järkeilyn tulosta sekä sen lisäksi useille myös evoluution kehittämä "moraalikoodi".
Noissa jälkimmäisissä, Jumalan antamassa omassatunnossa sekä perityssä "moraalikoodissa", ei-fundamentalisti-kristittyjen ja ateistien näkemykset yhtyvät. He käyttävät vain eri nimityksiä.
Ihmisessä on siis maallisen elämän kannalta katsottuna luonnostaan hyvää, mutta hengellisessä mielessä se on arvotonta. tällaista dualismia kirjoitti:
Määritelmämme eroavat sikäli, että minulla se menee "rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Mitä tuo sitten käytännön tasolla tarkoittaa, onkin jo toinen asia. Siinä ei voi muuta kuin pyytää ymmärrystä ja samalla tietää, että Jumalan tahto sekä oma tahto ja tulkinta menevät omassa mielessä helposti iloisesti sekaisin.
En tiedä, mikä on Jumalan tahto ihmislajin, luonnon ja elämän menestymisen suhteen. Sen vain tiedän, että Hänen tahtonsa on, että kaikki pääsisivät elämään Hänen yhteydessään.
Pyrin silti toimimaan elämän menestymisen eteen, koska se tuntuu oikealta, ja koska uskon Jumalan tahdon olevan, että teemme niin.Toisin sanoen, hoidat sairasta, vaikka et tiedä, onko Jumalan tahto, että hän paranee, vai eikö ole.
Tällaisessa keskustelussa on vaikeutena se, että kun puhutaan hyvästä, tarkoitetaan usein eri asioita.
Kristityn mielestä kaikki hyvä tulee Jumalalta. Sitä ovat sekä Pyhän Hengen kristityissä vaikuttama hyvä että ei-kristityissä Jumalan antaman omantunnon noudattaminen.
Ateistille hyvä on ihmisen oman järkeilyn tulosta sekä sen lisäksi useille myös evoluution kehittämä "moraalikoodi".
Noissa jälkimmäisissä, Jumalan antamassa omassatunnossa sekä perityssä "moraalikoodissa", ei-fundamentalisti-kristittyjen ja ateistien näkemykset yhtyvät. He käyttävät vain eri nimityksiä.
Ihmisessä on siis maallisen elämän kannalta katsottuna luonnostaan hyvää, mutta hengellisessä mielessä se on arvotonta.Järkeily on itsessään perin heikko moraalin lähde. Riippumatta siitä, perustuuko se Raamatun tulkintaan tai jonkin materialistisen filosofian hienouksiin.
Itse tunnistan tuon evoluution tuottaman moraalikoodin ja se lienee uskonnottomasta näkökulmasta katsottuna lähimpänä sitä, mitä voisi kuvailla "jumalan tahdoksi".
Hengellisessä mielessä käsitykset tosiaan erkanevat ja kristittyjen tapa ajatella hyvää uskontonsa läpi on luonnollisesti uskonnottomalle mahdoton. Ja päinvastoin.
- Kristinusko
Jumalan raamattu ilmoittaa, raamatun olevan Jumalalta lähtöisin ja kehottaa ottamaan sanan vastaan. Mikä on ateistin suurin pahuus ja synti. Se on, että kieltää raamatun ja Jumalan.
Kylväjävertauksen selitys
13 Sitten Jeesus sanoi: "Jos te ette käsitä tätä vertausta, niin onko teistä ymmärtämään muitakaan vertauksia? 14 Kylvömies kylvää sanan. 15 Tien oheen kylvetty siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joilta Saatana, heti kun se on heihin kylvetty, tulee ottamaan sen pois. 16 Kylvö kallioiseen paikkaan taas kuvaa niitä, jotka sanan kuullessaan heti ottavat sen iloiten vastaan 17 mutta jotka kestävät vain hetken, koska heiltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, he luopuvat kohta. 18 Sitten on siemen, joka kylvettiin ohdakkeiden sekaan.
Se tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan 19 mutta joissa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden petolliset houkutukset ja muut mielihalut saavat heissä sijan ja tukahduttavat sanan. 20 Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan. He tuottavat satoa, kolmekymmentä, kuusikymmentä tai sata jyvää."
ARMOLAHJAT JA HENGEN HEDELMÄT
"Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama" (1.Kor.12:4).
"Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina" (1.Piet.4:10).
"Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti" (1.Kor.14:12).
"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen" (Gal.5:22)"Mikä on ateistin suurin pahuus ja synti. Se on, että kieltää raamatun ja Jumalan."
Tätä juuri tarkoitan. Hyvin monet kristityt ajattelevat tuolla tavalla. Kiitokset, 'Kristinusko', elävästä esimerkistä.
- 33
Uskovien mielipiteistä olen saanut sen käsityksen, että ilman omaa henkilökohtaista uskoa, he olisivat psykopaatteja ilman minkäänlaista omatuntoa tai inhimillisyyttä. Tästä syystä usko on todella hyvä asia meille normaaleille ihmisille.
Minua pelottaisi todella paljon liikkua ihmisten parissa, jos uskonnot joskus häviäisivät. Koskaan ei tiedä milloin nurkan takaa tulisi joku uskonsa menettänyt veitsi tanassa.- Hyvä kysmymys
"Oletko silloin hyvä, kun et tee mitään pahaa? Milloin sinä olet hyvä? "
- ajattelija-aatu
Hyvä kysmymys kirjoitti:
- ei ole ihmistä, joka ei pahaa tekisi / ajattelisi /aikoisi. - 33
ajattelija-aatu kirjoitti:
- ei ole ihmistä, joka ei pahaa tekisi / ajattelisi /aikoisi."- ei ole ihmistä, joka ei pahaa tekisi / ajattelisi /aikoisi."
En tee nyt mitään pahaa. En ajattele pahaa. En aio ajatella pahaa enkä aio tehdä mitään pahaa. - Hyvä kysmymys
33 kirjoitti:
"- ei ole ihmistä, joka ei pahaa tekisi / ajattelisi /aikoisi."
En tee nyt mitään pahaa. En ajattele pahaa. En aio ajatella pahaa enkä aio tehdä mitään pahaa.Oletko silloin hyvä? Teetkö jotain hyvää?
- 33
Hyvä kysmymys kirjoitti:
Oletko silloin hyvä? Teetkö jotain hyvää?
Ei hyvyys tarvitse aina tekoja. Riittää, että on hyvä.
- zyrt
"33"
"Minua pelottaisi todella paljon liikkua ihmisten parissa, jos uskonnot joskus häviäisivät. Koskaan ei tiedä milloin nurkan takaa tulisi joku uskonsa menettänyt veitsi tanassa."
- Ehkä sinun kannattaa lomailla seuraavaksi Kolumbiassa. Siellä 90% kansasta on kristittyjä, joten voit tuntea olosi siellä turvalliseksi. - ggrrgg
zyrt kirjoitti:
"33"
"Minua pelottaisi todella paljon liikkua ihmisten parissa, jos uskonnot joskus häviäisivät. Koskaan ei tiedä milloin nurkan takaa tulisi joku uskonsa menettänyt veitsi tanassa."
- Ehkä sinun kannattaa lomailla seuraavaksi Kolumbiassa. Siellä 90% kansasta on kristittyjä, joten voit tuntea olosi siellä turvalliseksi.Kolumbia: Uskonnot roomalaiskatolilaiset 90 %, muut 10 %
- Kristinusko
Minua pelottaisi todella paljon liikkua ihmisten parissa, jos uskonnot joskus häviäisivät. Koskaan ei tiedä milloin nurkan takaa tulisi joku uskonsa menettänyt veitsi tanassa.
Tämä vaatisi täysin ateistivaltion, joka kieltää Raamatun ja Jumalan.
Näitä ateistivaltioita on esimerkiksi Pohjois-Korea. Muuttakaa ateistit sinne, siellä ei kukaan tule veitsi tanassa teitä vastaan."Minua pelottaisi todella paljon liikkua ihmisten parissa, jos uskonnot joskus häviäisivät. Koskaan ei tiedä milloin nurkan takaa tulisi joku uskonsa menettänyt veitsi tanassa."
Kiitos taas esimerkistä kytkösajattelun loistavasta esimerkistä.
"Tämä vaatisi täysin ateistivaltion, joka kieltää Raamatun ja Jumalan.
Näitä ateistivaltioita on esimerkiksi Pohjois-Korea. Muuttakaa ateistit sinne, siellä ei kukaan tule veitsi tanassa teitä vastaan."
Off-topic -juttua. mutta menköön. Kirjoitin eilen toisaalla:
Pohjois-Koreassa maan päämies on nostettu ihmeitä tekeväksi palvonnan kohteeksi. Moinen kusetus ei toimisi, jos kansan annettaisiin palvoa myös kansainvälistä kuuluisuutta saaneita jumalia.
Ei olisi P-K hyvä paikka sekulaarisuutta kannattavalle ateistille.
- Kuis se on
Jeesuksen sanoma hyvästä:
Luuk.18
18 Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, HYVÄ opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?"
19 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.
Jumala on moraalisesti täydellinen sekä täydellisen oikeudenmukainen, vain Hän voi sanoa mikä on hyvä ja mikä on paha.- 33
"Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu."
Tästä voimme päätellä, että Jeesus ei pitänyt itseään jumalana. - Höpötiitti höppänä
33 kirjoitti:
"Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu."
Tästä voimme päätellä, että Jeesus ei pitänyt itseään jumalana.Jeesus oli elävän Jumalan Poika, Jumala joka oli tullut ihmiseksi. Jeesus on aina ollut Jumala, mutta ensikertaa Hän tuli ihmiseksi. Jeesus oli kiistatta hyvä, kukaan ei voinut näyttää häntä vastaan muunlaisia todisteita. Jos Jeesus ei olisi ollut Jumalan Poika, ei Hän olisi noussut kuolleista. Ja nyt Jeesus on Jumalan Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on tuleva sieltä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
- 1256524652512
33 kirjoitti:
Tästä voimme päätellä, että Jeesus ei pitänyt itseään jumalana."33
8.4.2012 11:33 "Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu."
Tästä voimme päätellä, että Jeesus ei pitänyt itseään jumalana"
33
8.4.2012 11:14 Ei hyvyys tarvitse aina tekoja. Riittää, että on hyvä"
Eli tästä voimme päätellä, että pidät itseäsi Jumalana. - 33
1256524652512 kirjoitti:
"33
8.4.2012 11:33 "Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu."
33
Eli tästä voimme päätellä, että pidät itseäsi Jumalana."Eli tästä voimme päätellä, että pidät itseäsi Jumalana."
En pidä. Kaikki hyvät eivät ole jumalia, eivätkä kaikki jumalat hyviä.
Minulla ei kuitenkaan ole mitään sitä vastaan, jos sinä pidät minua jumalana.
Kyllä jumalia maailmaan mahtuu. - 33
1256524652512 kirjoitti:
"33
33
Eli tästä voimme päätellä, että pidät itseäsi Jumalana."Eli tästä voimme päätellä, että pidät itseäsi Jumalana."
Minua ei kuitenkaan haittaa, jos sinä pidät minua jumalana.
Kyllä jumalia maailmaan mahtuu. - frasee
33 kirjoitti:
"Eli tästä voimme päätellä, että pidät itseäsi Jumalana."
Minua ei kuitenkaan haittaa, jos sinä pidät minua jumalana.
Kyllä jumalia maailmaan mahtuu.On eri asia puhua jumalista kuin Jumalasta, mikäli et ole asiaa ennen huomannut.
"Joillakin tuo halu kytkeytyy jumauskoon siten, uskotaan hyvyyden tulevan vain itselle sattuneesta uskosta, ja pahuuden tulevan vääräuskoisuudesta tai uskon puutteesta. Onko tuollainen kytkös järkevää?"
Tuollainen kytkös ei varmasti ole järkevä, koska se voidaan helposti osoittaa vääräksi: ihminen kykenee sekä hyvään että pahaan, uskoipa hän Jumalaan tai ei. Ajattelen kuitenkin, että ihmisten halu toimia moraalisesti oikein ja olla hyviä on Jumalan tarkoittaman ihmisyyden toteuttamista. Tässä mielessä inhimillinen hyvyys kumpuaa Jumalasta, vaikkei jumalausko varsinaisesti motivoisikaan sitä."Ajattelen kuitenkin, että ihmisten halu toimia moraalisesti oikein ja olla hyviä on Jumalan tarkoittaman ihmisyyden toteuttamista. Tässä mielessä inhimillinen hyvyys kumpuaa Jumalasta, vaikkei jumalausko varsinaisesti motivoisikaan sitä."
Aloituksen teemaan liittyen: En saa tuosta selkeää kuvaa siitä, ajatteletko niiden, jotka eivät usko kristinuskon mukaisesti, tahtovan olla vähemmän hyviä tai pystyvän vähemmän hyvään. Ehkä et sitä halunnut kertoakaan.A10097 kirjoitti:
"Ajattelen kuitenkin, että ihmisten halu toimia moraalisesti oikein ja olla hyviä on Jumalan tarkoittaman ihmisyyden toteuttamista. Tässä mielessä inhimillinen hyvyys kumpuaa Jumalasta, vaikkei jumalausko varsinaisesti motivoisikaan sitä."
Aloituksen teemaan liittyen: En saa tuosta selkeää kuvaa siitä, ajatteletko niiden, jotka eivät usko kristinuskon mukaisesti, tahtovan olla vähemmän hyviä tai pystyvän vähemmän hyvään. Ehkä et sitä halunnut kertoakaan."En saa tuosta selkeää kuvaa siitä, ajatteletko niiden, jotka eivät usko kristinuskon mukaisesti, tahtovan olla vähemmän hyviä tai pystyvän vähemmän hyvään."
En ajattele. Ajattelen, että melkein kaikissa ihmisissä on taipumus ja halu tehdä hyvää ja toimia oikein. Poikkeuksen muodostavat ainoastaan tietyistä mielisairauksista kärsivät ihmiset.
Ajattelen myös, että jumalausko voi joillekin ihmisille olla erityinen motivaatio hyvän taipumuksen toteuttamiseen. Joillekin toisille ihmisille vastaava motivaatio voi löytyä vaikkapa sekulaarista humanismista tai Kantin kategorisen imperatiivin omaksumisesta.kristitty___ kirjoitti:
"En saa tuosta selkeää kuvaa siitä, ajatteletko niiden, jotka eivät usko kristinuskon mukaisesti, tahtovan olla vähemmän hyviä tai pystyvän vähemmän hyvään."
En ajattele. Ajattelen, että melkein kaikissa ihmisissä on taipumus ja halu tehdä hyvää ja toimia oikein. Poikkeuksen muodostavat ainoastaan tietyistä mielisairauksista kärsivät ihmiset.
Ajattelen myös, että jumalausko voi joillekin ihmisille olla erityinen motivaatio hyvän taipumuksen toteuttamiseen. Joillekin toisille ihmisille vastaava motivaatio voi löytyä vaikkapa sekulaarista humanismista tai Kantin kategorisen imperatiivin omaksumisesta.Hienoa!
- Kristinusko
Jeesus kyllä ilmoitti raamatussa selkeästi, että sellainen kaupunki, joka ota teitä vastaan, pyyhkikää tomunne jaloista ja lähtekää pois.
Jeesus haluaa, että kaikki ihmiset uskovat aidosti häneen ja raamattuun. Omiin voimavaroihin ei saa luottaa, niin kuin edellinen kirjoittaja kirjoitti. Pystyn tekemään hyvää ilman uskoa raamattuun ja Jumalaan. Tämä hyvyys voi olla Jumalasta tai jostakin muusta peräisin. Kun en usko, hyvyys voi kummuta mistä tahansa. Teen paljon hyviä tekoja esimerkiksi autan sairaita, mutta ilmoitan samalla muille, että en usko Jumalaan ja raamattuun.
Raamatussa puhutaan, myös voiteen tekijän voiteesta. Pieni paska voiteessa, pilaa koko voiteen.
Jumalan sanan levitys:
Matt. 9:37-38 Silloin hän sanoi opetuslapsillensa: Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän.
38. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
Joh. 4:35 Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi.
2Tess. 3:1 Sitten vielä, veljet, rukoilkaa meidän edestämme, että Herran sana nopeasti leviäisi ja tulisi kirkastetuksi muuallakin niinkuin teidän keskuudessanne,
3. Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
Matt. 10:16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.
Jeesus haluaa, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja sanoo:
Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
Matt. 10:16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.- Kristinusko
Edelliseen kirjoitukseen voisi lisätä tarkennuksen. Sellaine ihminen, joka ei usko raamattuun, mutta tekee hyviä tekoja auttaa sairaita yms. On sama asia raamatun
mukaan, kuin ihminen, joka tekee herkullisen ruoan itselleen. Sekoittaa siihen kuiten paskaa sekaa. Tämä paska pilaa koko hienon ruoan ja maistuu paskalle.
Eli nämä teot ottavat kyllä lähimmäisiä ovat mitä hienointa ruokaa, mutta siinä on paskaa seassa, koska kieltää raamatun ja Jumalan.
- Kristinusko
Omat teot hyvät teot eivät pelkästään riitä. Täydellisen uskovan määritelmä.
Uskoo raamattuun ja tekee hyviä tekoja. On uskossaan lapsen kaltainen, uskoo raamattuun, kuin lapsi vanhempien ohjeita ja määräyksiä.
Tälläinen ihminen on raamatun Jumalan mukaan täydellinen voide tai mitä täydellisin ruoka. Se tuntuu tai maistuu täydelliseltä raamatun Jumalan mielestä. Omiin hyviin voimiin ja tekoihin ei saa perustaa, oli teot miten hyviä tahansa. hmm, syökö jumala kaikki täydelliset uskovat? Oletko sinä täydellinen? :)
- Kristinusko
Raamatun uskonto perustuu siihen , että uskomalla Jeesukseen Kristukseen voi ainoastaan pelastua. Raamatun Jumalle ei voi olla, ilman usko raamattuun mieluinen, vaikka omat teot olisivat miten hyviä tahansa, auttaa sairaita yms. Olenko itse hyvä, en ole, ihan tavallinen ihminen omasta mielestäni.
Voiteen tekijän voide tai täydellinen ruoka ovat vertauskuvia minkäläinen on raamatun usko. Vaikka olisit omasta mielestä täydellinen, tekisit hienoja tekoja, mutta ilman uskoa Jumalan raamattuun, olet vain hieno voide tai täydellinen ruoka, jossa on paskaa seassa. Tämän jälkeen voiden ei tuoksu eikä ruoka ei maistu raamatun Jumalan mielestä hyvältä. Vaikka ihminen olisi siihen itse, niin kovasti mieltynyt. Ihminen luotiin aluksi hyväksi, mutta hän menetti tämän hyvyyden syntiinlankeemuksessa. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin omatunto, joka sanoo mikä on oikein ja mikä väärin. Mikä on hyvää ja mikä pahaa. Atesteillakin, Jumalaan uskomattomillakin.
Jumalalta tulee kaikki hyvä, ja saatanalta kaikki paha.
tahto olisi kyllä tehdä hyvää, mutta ne ihmiset hyvän tekemiset ovat parhaimmillaankin Jumalan silmissä kuin likainen vaate.
Kaikki ovat syntisiä ja ovat Jumalan silmissä tyyni kelvottomia. Se erottaa uskovan ja ei uskovan, että uskovat ovat armahdettuja syntisiä.Toisaalta ainakaan itse en uskovaisena ajattele ihan nuin mustavalkoisesti. Kaikista ihmisistä vakaamukseen katsomatta löytyy hyvää ja pahaa, kumpakaan näistä arvoista ei ole yhdelläkään vakaamuksella yksinoikeutta.
Uskon että niitä erovaisuuksia alkaa löytymään sittem suhtautumisessa hyvän ja pahan akseliin.Sinä oletkin yksi syy siihen, että kirjoitin 'Joillakin'. ;-)
Tunnen henkilökohtaisesti monia avarakatseisia kristittyjä, jotka eivät ajattele hyvyyttä löytyvän vain kristinuskon pohjalta.
- Kristinusko
Juhani1965: Hyvää voi tehdä vaikka kuinka paljon ja se on oikeasti toisille hyödyllistä.
Raamatun Jumala ei kuitenkaan hyväksy ajatusta, että ihminen omilla teoillaan, saa syntinsä anteeksi ja on kelvollinen Jumalalle. Ei takuulla ole, Jeesuksen ristinkuoleman armoa ja tähän perustuvaa syntien anteeksi antamista, ei voi ihminen omilla teoilla romuttaa. Siihen ei pienen vajavaisen ihmisen teot riitä. Koko ajatus on naurettava.
Uskotar kirjoitti aika hienosti: Kaikki ovat syntisiä ja ovat Jumalan silmissä tyyni kelvottomia. Se erottaa uskovan ja ei uskovan, että uskovat ovat armahdettuja syntisiä.
Eli uskovan tekemät synnit voi Jeesus antaa anteeksi uskovalle, kun uskovainen on aidosti uskonut Jumalan raamattun sanaan. Tietenkin hyviä uskonnon mukaisia tekojakin, pitäisi olla tehtynä. - Kristinusko
Asian voi sanoa näin: Jos ei ole uskoa, ei ole raamattua, ei ole Jeesusta, ei ole Pyhää Henkeä, ei ole Jumalaa.
Mitä jää jäljelle, ei yhtään mitään jää jäljelle, eli jäljelle jää ateismi.
Joka ei ole yhtään mitään. Kävin eilen muistaakseni ateistien sivuilla.
Tuli tunne, kuin olisi käynyt paikassa, missä säilytetään vainajia. Niin kolkolta
käynti tuntui.- jk
Minä sen sijaan olen käynyt uskovien sivuilla ja keskustellut fanaattisten uskovien kanssa. Tunnen sen jälkeen itseni hyvin eläväksi. Veri kiertää ja muutenkin olo on erittäin aktiivinen.
Tämän tunteen saa aikaan se,että tunnen olevani vihollisten keskellä. Kaikki keskustelijat tuntuvat vihaavan juuri minua henkilökohtaisesti. Kahdenkeskisissä keskustelussa he ovat juuri ja juuri käymäisillään kurkkuuni käsiksi. He haluaisivat hiljentää minut keinolla millä tahansa.
Tämä jos mikä saa ihmisen veren kiertämään.
- Kristinusko
Miksi olet uskovien sivuilla, jos olet ateisti. Ilmeisesti ruumishuoneen puoli ei kiinnosta, vaan olet täällä elävän sanan puolella.
Olen kaikille avoimella sivulla.
Asiasta on ollut puhetta.
Alkaa tuntua, että sinä et ole kiinnostunut siitä mitä sinulle vastataan.
Voisi kysyä, miksi sinä olet keskustelupalstalla, jos et keskustele?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712983
- 462604
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322245- 792158
- 951966
- 321732
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil271308