Mitä järkeä mun on opiskella?

makulaku

Oon alkanu funtsimaan kannattaako mun alkaa opiskelemaan. Tienaan tällä hetkellä 1800-2000e riippuen vähän tunneista. Työ on alkanut totaalisesti kyllästyttämään, mutta mikäpä työ ei alkaisi. Olen 24v ja tehnyt työtä kuutisen vuotta. Oon katellu aloja mitkä kiinnostais, mm. tarjoilija ja amk liiketalouden opiskelusuuntaus. Mutta valmistuneena nämähän tienaa about saman verran kuussa kuin minä tai jopa vähemmän?

Mitä järkeä mun on alkaa opiskelemaan? Ei mitään ainakaan siihen asti kunnes fudut nykyisestä tulee?

104

7618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtaja kanssa

Kuten mainitsetkin, niin ei mitään järkeä. Toisaalta työstään tulisi tykätä et sitä on kiva tehdä, mutta säännöllinen palkka 2000e kuussa on kyllä sellainen asia, että ei siitä kannata luopua.
      Tarjoilijan työ on fyysisesti aika kovaa ja varsinaista tarjoiluahan siitä työstä ei ole kuin noin 15-20% ja loppu on asiakas tilojen siistintää yms. Tiedän tämän koska olen koulutuksen käynyt.
      Liiketalous ja se ala voisi hyvinkin tuottaa tuon 2000e kuussa palkan ja paikasta riippuen ehkä paremminkin, mutta meneehän siihen opiskeluun aikaa ja vasta sitten pääsisit työhön.
      Toisaalta jos sulla on hyvät säästöt, niin sitten voisit alkaakin opiskelemaan. Ei ainakaan tarvitse kiristellä taloudessa, jos on opiskelu aikaan säästettyä rahaa :)

• glu glu

Opiskelu ei kannata, mutta "tutkinto" kannattaa. Etelän maista on pikkuhiljaa leviämässä vallitseva käytäntö, että tutkintopaperi on pelkkä feikki. Ministerinäkin on opinto huijareita samoin valtion yhtiön johdossa.

Kukaan ei enää tarkista taustoja ja onko opinahjoa edes olemassa. Yleinen tapa on saada paperit lopettaneesta yliopistosta. Sitten onkin lähes mahdotonta kenenkään tarkistaa olet oikeasti lääkäri, julisti tms..

Hälläväliä mentaliteetti on yleistä niinkuin on tämän kevää valelääkärijutuissa havaittu. Kukaan ei edes viitse tarkistaa valehoitajia tai valeasentajia. Rakennustyömailla sähkötyöt ja muut suunnitteluhommat tekee joku viraabeli tyyppi eikä kukaan huomauta mitään.

Asiaa ei paljon auta, että koulutukseen tulee tämän eurohomman takia jättisäästöt.

On siis turha teeskennellä, että oikeasti tarvii opiskella. Sen sijaan suosittelen seuraavia laulua:
        http://www.youtube.com/watch?v=leSS06OhXDI
        ja erityisesti
        http://www.youtube.com/watch?v=8SPxdUbS5k0

• Simo Sipuli

Suurin harha Suomessa on että opiskeleminen on avain onneen. Jo peruskoulussa vihjaillaan vahvasti että opiskelemalla ahkerasti saavutat paremman elämän, duunarina jäät taas jostakin paitsi. Syynä harhaan on se että:
        - opettajat itse kuuluvat korkeasti koulutettuihin ja näin ollen pitävät korkeasti kouluttautumista luonnollisena ja tavoiteltavana asiana (mitä se varmasti onkin heille ja heidän lapsilleen)
        - vaalitaan luokatonta yhteiskuntaa, kaikkien pitäisi ikään kuin kuulua samaan keskiluokkaan jossa kaikki olisivat hyvin kouluttautuneita

Uskallan väittää että ihminen on onnellisin kun saa tehdä itsensä näköistä ja -tasoista työtä. Tulen itse duunariperheestä ja lähdin yliopistoon paremman elämän toivossa. Nyttemmin olen vasta ymmärtänyt ettei perheeni ahdinko liittynyt koulutukseen ja että olen itse nyt onneton tekiessäni työtä joka ei minulle tunnu luontevalta. Tunnen myös hypänneeni liian suuriin saappaisiin, en haluaisi tehdä töitä näin korkealla tasolla. Palkka on toki suuri, mutta se ei kompensoi kohdallani stressiä mitä epäsopivasta työstäni saan. Pitäisi kai vaihtaa alaa, mutta ei toisaalta viitsisi heittää vaivalla hankittua ammattia hukkaan.

En väitä etteikö opiskelu kannattaisi. Väitän vaan ettei kaikkien tarvitse automaattisesti kouluttautua korkeasti. Mieluummin pitäisi käyttää hetki aikaa selvittääkseen mikä olisi se itselle parhaiten sopiva ala ja koulutustaso.

Puhuin tässä vähän aiheen sivusta, aloittajahan kuvaili aika erilaisen tilanteen. Halusin vaan jakaa tämän asian jonka itse opin kantapään kautta jos viestien lukijoissa on tällaista asiaa miettiviä henkilöitä.

• Ei kaikkien
        Simo Sipuli kirjoitti:

Suurin harha Suomessa on että opiskeleminen on avain onneen. Jo peruskoulussa vihjaillaan vahvasti että opiskelemalla ahkerasti saavutat paremman elämän, duunarina jäät taas jostakin paitsi. Syynä harhaan on se että:
        - opettajat itse kuuluvat korkeasti koulutettuihin ja näin ollen pitävät korkeasti kouluttautumista luonnollisena ja tavoiteltavana asiana (mitä se varmasti onkin heille ja heidän lapsilleen)
        - vaalitaan luokatonta yhteiskuntaa, kaikkien pitäisi ikään kuin kuulua samaan keskiluokkaan jossa kaikki olisivat hyvin kouluttautuneita

Uskallan väittää että ihminen on onnellisin kun saa tehdä itsensä näköistä ja -tasoista työtä. Tulen itse duunariperheestä ja lähdin yliopistoon paremman elämän toivossa. Nyttemmin olen vasta ymmärtänyt ettei perheeni ahdinko liittynyt koulutukseen ja että olen itse nyt onneton tekiessäni työtä joka ei minulle tunnu luontevalta. Tunnen myös hypänneeni liian suuriin saappaisiin, en haluaisi tehdä töitä näin korkealla tasolla. Palkka on toki suuri, mutta se ei kompensoi kohdallani stressiä mitä epäsopivasta työstäni saan. Pitäisi kai vaihtaa alaa, mutta ei toisaalta viitsisi heittää vaivalla hankittua ammattia hukkaan.

En väitä etteikö opiskelu kannattaisi. Väitän vaan ettei kaikkien tarvitse automaattisesti kouluttautua korkeasti. Mieluummin pitäisi käyttää hetki aikaa selvittääkseen mikä olisi se itselle parhaiten sopiva ala ja koulutustaso.

Puhuin tässä vähän aiheen sivusta, aloittajahan kuvaili aika erilaisen tilanteen. Halusin vaan jakaa tämän asian jonka itse opin kantapään kautta jos viestien lukijoissa on tällaista asiaa miettiviä henkilöitä.

tarvitse kouluttautua korkealle. Suurin osa ihmisistä ei edes pysty siihen tyhmyytensä takia. Mutta ei myöskään kannata kadehtia tai mollata niitä jotka siihen pystyvät ja saavat myöhemmin taloudellista hyötyä siitä.

• zxz.
        Ei kaikkien kirjoitti:

tarvitse kouluttautua korkealle. Suurin osa ihmisistä ei edes pysty siihen tyhmyytensä takia. Mutta ei myöskään kannata kadehtia tai mollata niitä jotka siihen pystyvät ja saavat myöhemmin taloudellista hyötyä siitä.

Korkeasti koulutettu, mikä sana.. Pitäisi jo poistaa tollainen ällöttävä nimitys.
        Se on tämän vuosikymmenen tulosta.

• Mutta mutta

Ottakaa nuoret huomioon, ettette pysy ikuisesti nuorina. Vanhempana työssä jaksaminen ja kouluttamattoman vaikeampi työllistyminenkin merkitsevät jotakin.

• Was? Mulla iso nenä?

100

Kunhan taloudessa tulee taas heikko suhdanne, ei ole vaikea päätellä kuka joutuu lähtemään YT:n kautta. Toisaalta, jos on aukoton historia hyvillä suosituksilla, se painaa myös paljon. Tutki hieman aloja ja päättele, mistä löytyisin koulutus mitä pystyt parhaiten hyödyntämään töissäsi. Ehkä oppisopimus olisi yksi vaihtoehto; saat kohtuudella rahaa sekä pätevän koulutuksen.

Ai niin, ite tienasin parikymppisenä aika reilusti, mutta taantuma vei työt ja 2. asteen koulutuksesta huolimatta ei töitä paljon näkynyt. Mä en siitä lannistunut, aikuislukiossa lakki päähän, painottuen luonnontieteisiin. Nyt mä opiskelen arvostetulla (=mielekkäällä, hyvin tienaavalla) alalla. Kohta on siis loistava ura edessä. Työpaikkani saan valita itse.

PS. Olen hiukan reilu kolmekymppinen. Jos istumalihaksia ja lukupäätä pukkaa, jokaisella on mahdollisuus muuttaa elämäänsä mielekkäämmäksi.

• todellisuus iskee
        Was? Mulla iso nenä? kirjoitti:

100

Kunhan taloudessa tulee taas heikko suhdanne, ei ole vaikea päätellä kuka joutuu lähtemään YT:n kautta. Toisaalta, jos on aukoton historia hyvillä suosituksilla, se painaa myös paljon. Tutki hieman aloja ja päättele, mistä löytyisin koulutus mitä pystyt parhaiten hyödyntämään töissäsi. Ehkä oppisopimus olisi yksi vaihtoehto; saat kohtuudella rahaa sekä pätevän koulutuksen.

Ai niin, ite tienasin parikymppisenä aika reilusti, mutta taantuma vei työt ja 2. asteen koulutuksesta huolimatta ei töitä paljon näkynyt. Mä en siitä lannistunut, aikuislukiossa lakki päähän, painottuen luonnontieteisiin. Nyt mä opiskelen arvostetulla (=mielekkäällä, hyvin tienaavalla) alalla. Kohta on siis loistava ura edessä. Työpaikkani saan valita itse.

PS. Olen hiukan reilu kolmekymppinen. Jos istumalihaksia ja lukupäätä pukkaa, jokaisella on mahdollisuus muuttaa elämäänsä mielekkäämmäksi.

Mikähän on tällä hetkellä tuollainen ala jota opiskelet? Tulet huomaamaan että korkeakoulututkinto ei takaa nykyään mitään, insinöörejä, DI, talousmaistereita on yllin kyllin ja palkka on huonompi kuin ns.duunarilla...

• niinkuniin

Ei tietenkään mitään järkee. Lopeta ajatuskin opiskelusta. Lopeta myös kaikki työ. Kattele vaan piletyspaikat. Sossu kyllä elättää. Sossukorvaukset vahvassa nousussa ja seuraava hallitus antaa kansalaispalkan jokaiselle 1490 eur/ kk (netto).

• Toinen totuus
        todellisuus iskee kirjoitti:

Mikähän on tällä hetkellä tuollainen ala jota opiskelet? Tulet huomaamaan että korkeakoulututkinto ei takaa nykyään mitään, insinöörejä, DI, talousmaistereita on yllin kyllin ja palkka on huonompi kuin ns.duunarilla...

Mutta jos taas katsot eri koulutustaustojen työttömyysprosentteja, niin huomaat, että korkeanasteen koulutus on jonkinlainen turva työttömyyttä vastaan joitakin taidealoja nyt lukuunottamatta. Eikä niissä ns. duunariammateissa työ ole kummempaa herkkua kuin stressaavissa akateemisissakaan ammateissa, terveys niissä rapistuu eikä eläkevuosia riitä pitkään.

• sdlkaskj
        Toinen totuus kirjoitti:

Mutta jos taas katsot eri koulutustaustojen työttömyysprosentteja, niin huomaat, että korkeanasteen koulutus on jonkinlainen turva työttömyyttä vastaan joitakin taidealoja nyt lukuunottamatta. Eikä niissä ns. duunariammateissa työ ole kummempaa herkkua kuin stressaavissa akateemisissakaan ammateissa, terveys niissä rapistuu eikä eläkevuosia riitä pitkään.

Nokia irtisanomiset osoitti, ettei kukaan ole turvassa irtisanomisilta.
        Suomessa on nyt monta tuhatta datanomia ja insinööriä, jotka ihmettelevät, että miten tässä näin kävi.

Kokoomus ja SDP ajavat koko Suomen työttömäksi.

• mk
        todellisuus iskee kirjoitti:

Millä alalla suunari tienaa niin paljon kun inssin tai DI ja muiden koulutetun alkupalkaa on siinä 2500€ ylöspäin ja nykyisin duunarin palkka on 8-20€/h ja tuolla 20€/ ei pääse kuin vähän yli 3 tonnin mutta koulutetulla se on alkupalkka että sileen.

• realismia beibi
        mk kirjoitti:

Millä alalla suunari tienaa niin paljon kun inssin tai DI ja muiden koulutetun alkupalkaa on siinä 2500€ ylöspäin ja nykyisin duunarin palkka on 8-20€/h ja tuolla 20€/ ei pääse kuin vähän yli 3 tonnin mutta koulutetulla se on alkupalkka että sileen.

Korkeakoulutetun alkupalkka 3000e/kk? Ei muuuten ole kuin n.2000 euroa suurimmalla osalla kuten .lääkäreillä ja juristeilla! Duunarit tienaa enemmän! Kerro ala jolla tienaa moin hyvin... terveisin YTM ja DI ja palkka 3500e/kk

• xxxxxcccccc
        realismia beibi kirjoitti:

Korkeakoulutetun alkupalkka 3000e/kk? Ei muuuten ole kuin n.2000 euroa suurimmalla osalla kuten .lääkäreillä ja juristeilla! Duunarit tienaa enemmän! Kerro ala jolla tienaa moin hyvin... terveisin YTM ja DI ja palkka 3500e/kk

Duunarit tienaa alkuun enemmän, mutta kun koulutetulla suunta on luultavasti nousujohteisempi niin duunarilla se pysyy enemmän paikallaan. Lisäksi jos on oikein raskasta fyysisistä hommaa niin siita saa luultavasti maksaa rikkinäisellä selällä tai jollain muulla vaivalla, joka voi ajaa jo 50-v sairaseläkkeelle. Tosin toki istuminenkin aiheuttaa vaivoja.

Ei kai sitä nykyään voi millään alalla tai millään koulutuksella olla 100% varma että toitä olis vielä 10 vuoden päästäkin. Jos olet duunari ja hyvä palkka ja mielekästä tekemistä nyt niin kannattaa nauttia siitä, mutta toisaalta jos on aivoja etkä ole vielä unelmahommaa saanu niin ehkä kannattaa mennä opiskelemaan.

• gfdgsdfg
        sdlkaskj kirjoitti:

Nokia irtisanomiset osoitti, ettei kukaan ole turvassa irtisanomisilta.
        Suomessa on nyt monta tuhatta datanomia ja insinööriä, jotka ihmettelevät, että miten tässä näin kävi.

Kokoomus ja SDP ajavat koko Suomen työttömäksi.

Nokialta irtisanotut saavat työtä muualta. Suomessa on useita eri työnantajia.

• Perusteekkari, DI
        realismia beibi kirjoitti:

Äläpä höpötä omiasi: kyllä DI-puolella alkupalkat ovat yksityisellä 3000-3500 €/kk ja yliopistolla noin 2500 €/kk. Tiedän tämän omasta tilinauhastani.

• Anonyymi

ÌKÄ RASISMI Suomessa on mailman härskeintä edelleen..

• 5-5

Jos et halua nykyisestä työstäsi luopua, niin eikö ilta-opiskelu tms. olisi yksi mahdollisuus? Esim. avoimessa yliopistossa voisi olla mahdollista suorittaa haluamiasi opintoja. Kun saat sieltä vaikkapa approbaturin kasaan, niin voit miettiä haluatko jatkaa vielä pitemmälle ja kenties lähteä lukemaan itsellesi kandin papereita. Koulutus ja opiskelu on satsauksia pidemmälle tulevaisuuteen. Niiden hyödyt ei välttämättä realisoidu välittömästi, mutta jatkossa saattavat avata sinulle aivan uusia mahdollisuuksia.

• Mitä itse ajattelet?

Jos oot nykyiseen työhösi tyytyväinen niin ei oo järkee opiskella. Jos haluat muutosta ja uusia haasteita niin on järkee.

Pelkkä raha ei mittaa koulutuksen arvoa eikä riitä opiskelun motiiviksi. Opiskeluaikana joutuu yleensä tekemään taloudellisia uhrauksia ja elämään köyhyydessä mutta myöhemmin koulutus tuo nopeamman urakehityksen, vaativampia työtehtäviä, paremman työllisyyden ja korkeampaa palkkaa. Mutta jos on hyvä työpaikka, voi työhön saada uusia haasteita ilman tutkintokoulutustakin esim. tehtäväkierron tai työpaikkakoulutuksen avulla.

Koulutetut myös elävät pitempään ja terveempinä kuin ilman koulutusta olevat. Tätäkään ei tietenkään voi yleistää. Voihan sitä elää terveellisesti vaikka ei olisikaan koulutettu.

• peluri15+5

Jos pystyt pitämään nykyiden duunin varalla opiskelujen ajan, voi olla järkeä.
      Oot koulun lomat siellä töissä. Vaikka voihan ne ottaa toisen tilalle lupailuista huolimatta.
      Opiskelu on aika arpapeliä kuitenki, kun ei ole mitään takeita valmistumisen jälkeen töistä. Joskus ennen on ollut käytännössä varma työnsaanti opiskelleille, vähintään eläkevirka kunnalta.

• Duunari

Duunarin hommilla ei tuu kuule ikinä rikastuun. Duunari kyllästyy hommiinsa tasasen tappavasti. Se on työläisen arki sekä elämä. Tylsää! mutta leipä tulee pöytään ja kämppä maksetuksi. Kuluta koulun penkkiä sit sen verta paljon et pääset johtajan pallille saakka. Opiskele sellanen ala jossa myös johtajat työllistyvät. On meinaan romahduksen aika eessä. Kapitalistit on raapinu kaiken irti mitä saa ja nyt on takit tyhjänä ja palaamme taas alkupisteeseen.. (kannattaa varmaan jatkaa nykyisessä duunissa)

• niinettä

Mitä johtajat tekee romahduksen jälkeen?

• epsanjan aarinko
        niinettä kirjoitti:

Mitä johtajat tekee romahduksen jälkeen?

Pelaa golfia

• tavanpomo
        epsanjan aarinko kirjoitti:

Pelaa golfia

Tuskin näillä pikkujohtajilla menee romahduksen jälkeen yhtään paremmin kun duunareilla. Isoja johtajia ei taas ole kuin promilli ihmisistä. Siis niin isoja ettei mikään romahdus vaikuta.

• Carpe Diem

Jos on henkistä, fyysistä ja rahallista varaa opiskella, kyllä opiskelu 'huvin' vuoksi kannattaa. Ymmärtää täytyy ettei opiskelu takaa työtä missään ammatissa ja että vielä tulisi rikkaaksi. Opiskelua ei kannata ajatella rahan ahneuden, hyvä palkkaisen työn tai työnsaannin toivossa. Moni ammatti vaatii paljon muuta osaamista, sitkeyttä ja työlle antautumista. Monessa ammatissa on ihmisiä jotka eivät osaa alaansa. Puhutaan vale siitä vale tästä mutta totuus on että jopa työhön haastattelijat eivät aina osaa ammattiaan, eivätkä tiedä mikä on kohtuullinen osaaminen johonkin asiaan.

• ljfhkjsd

Kuinka kauan nuo koulut kestää? Jos esim kaksi vuotta, niin ehtisit tienata siinä ajassa lomarahoineen noin 50000. Siitä pois opintotuet ja muut tuet(en tiedä tarkkaan paljonko on) noin 15000. Eli menetät noin 35000e. Oletetaan, että palkkasi nousisi koulutuksen ansiosta 400e/kk. 35000/400= noin 87kk, eli reilut seitsemän vuotta, että pääset tasoihin. Laskelma varmaan heittää, mutta suuruusluokka on tuollainen. Jos pidät työstäsi, ja tulotasoosi olet tyytyväinen, niin älä opiskele. Jos taas et pidä työstäsi, niin heti kouluun. Kirjoitit, ettei tulotasosi nousisi ollenkaan, mutta on oletettavaa, että saisit kuitenkin parempipalkkaista työtä, ja työpaikkaa on helpompi vaihtaa kun on koulutus.

• 123455

Onko elämän ja työn tarkoitus vain kerätä mahdollisimman paljon rahaa?

• 678900
        123455 kirjoitti:

Onko elämän ja työn tarkoitus vain kerätä mahdollisimman paljon rahaa?

Lisäksi viimeisen kerran lähtiessään harvat ovat saaneet keräämäänsä mammonan mukaansa. Ja niilläkin, jotka ovat saaneet, kuten muinaiset faaraot ja keisarit, niin havaintojen mukaan mukana ollut omaisuus näyttää jääneen kuoleman jälkeen varsin vähälle käytölle.

• ?

Odotatko että saat täältä valmiin vastauksen?

• ihanhyväpalkka

Pelkästään rahan takia ei kannata opiskella. Mielenterveyden takia kyllä ja senkin takia että ei harmittaisi sitten joskus. Itse opiseklin 90- luvulla pelkästään sen takia että mitään muuta tekemistä ei ollut.

• Työ on työtä!

Ura ei aukea mihinkään suuntaan jos ei ole koulutusta. Kun on koulutus, vain katto on rajana.

Sellaisen vinkin antaisin nuorille että työnsaanti on kiinni myös muista asioista kuin koulutuksesta. Ei voi olettaa automaattisesti että koulu takaa työn, siihen pitää tehdä itsekin töitä.

En ole koskaan ikinä kuullut että oma-aloitteinen, ahkera ja eteenpäin suuntautunut kunnianhimoinen ihminen olisi jäänyt huonoon työhön tai jäänyt ilman työtä.
      Siinä miettimistä jokaiselle.

• älä viitsi

"En ole koskaan ikinä kuullut että oma-aloitteinen, ahkera ja eteenpäin suuntautunut kunnianhimoinen ihminen olisi jäänyt huonoon työhön tai jäänyt ilman työtä.
        Siinä miettimistä jokaiselle. "

Tyhjää höpötystä.

• daaa dirlan daaaa

"Ura ei aukea mihinkään suuntaan jos ei ole koulutusta."

Joo niinkun esim eräs Kauniaislainen YLIOPPILAS Sarasvuon poika parka ;)
        onkos sillä suomen yhden tunnetuimman mainostoimiston Taivaan- perustajalla edes ylioppilastodista? Topi Sukari ei vissiin osaa edes kirjottaa -ainakaan tietokoneella.

Urattomat reppanat...

• Ei opiskelu pilaa
        daaa dirlan daaaa kirjoitti:

"Ura ei aukea mihinkään suuntaan jos ei ole koulutusta."

Joo niinkun esim eräs Kauniaislainen YLIOPPILAS Sarasvuon poika parka ;)
        onkos sillä suomen yhden tunnetuimman mainostoimiston Taivaan- perustajalla edes ylioppilastodista? Topi Sukari ei vissiin osaa edes kirjottaa -ainakaan tietokoneella.

Urattomat reppanat...

On olemassa vastakkaisiakin esimerkkejä: Björn Wahlroos on kauppatieteiden tohtori, ja silti jätkällä on massia todella paljon niin Saravuohon kuin Sukariinkin verrattuna.

• fdfff
        älä viitsi kirjoitti:

"En ole koskaan ikinä kuullut että oma-aloitteinen, ahkera ja eteenpäin suuntautunut kunnianhimoinen ihminen olisi jäänyt huonoon työhön tai jäänyt ilman työtä.
        Siinä miettimistä jokaiselle. "

Tyhjää höpötystä.

Kyllä riittävän kunnianhimoinen ja ahkera kaveri tekee rahaa vaikka tyhjästä. Pitää vaan olla kunnianhimoa ja jaksaa nähdä paljon vaivaa unelmiensa eteen. Mutta ei se tosiaan silti koulutusta välttämättä tarvitse, tosin se voi ehkä helpottaa asioiden etenemistä.

• Nalles pappa
        Ei opiskelu pilaa kirjoitti:

On olemassa vastakkaisiakin esimerkkejä: Björn Wahlroos on kauppatieteiden tohtori, ja silti jätkällä on massia todella paljon niin Saravuohon kuin Sukariinkin verrattuna.

Nalle-poika on perinyt rahansa ja kartanonsa ja lisää massia tulee EU:n maataloustukiaisten muodossa. Siinä sulle persuporvari, entinen kommari...

• Nalle själv
        Nalles pappa kirjoitti:

Nalle-poika on perinyt rahansa ja kartanonsa ja lisää massia tulee EU:n maataloustukiaisten muodossa. Siinä sulle persuporvari, entinen kommari...

Kyllä Nalle on tehnyt pääosan rahoistaan aivan itse, vaikkei isänsäkään, Buntta Wahlroos, nyt ollut mikään tyhjätasku. Muutaman sadan tonnin vuosittaiset maataloustuet ovat Nallen tuloissa pelkkiä karkkirahoja, mutta aina parempi raha tulossa kuin menossa.

• Kateus paistaa
        Nalles pappa kirjoitti:

pahoin tästäkin kommentista -- niin aitosuomalaista.

• aitoa opiskelua

--Ei ole mitään järkeä opiskella, eikä tehdä ahkerasti töitä, itse ollut yrittäjä 30v, ja saanut vähän omaisuuttakin kasaan, terveyteni petti, olin työttömänä mutta en saanut työttömyys päivärahaa kun vaimoni tienasi suhteellisen hyvin, sitten tuli ero, luulin että saisin kelasta asumistukea mutta sitä ei myönnetty koska omaisuuteni arvo oli n, 70.000e yritin sossusta asumistukea mutta sieltä sanottiin että ensin pitää realisoida ylimääräinen omaisuus, vain omassa käytössä oleva asunto hyväksyttäisiin, se on tän päivän hyvinvointivaltiota, itse pitää rahottaa tai sitten olla rutiköyhä niin sitten voi saada jotain avustusta, mutta verot oloen maksanut joka senttiä myöten ja ne kyllä on verottajalle kelvannut......

• Jeesuksen opetus-

lapseus kannattaa tässä nykyisessä ajassa ja myös sen jälkeisessä Jumalan valtakunnassa Jeesuksen tykönä, kun vain läpäisee kokeet ja syntyy vedestä ja Hengestä ja pysyy armoliitossa eikä ketään siitä pois heitetä eikä jätetä, kunhan vain itse tahtoo hyvää hedelmää kantaa ja mikäs sen parempaa kuin hyvä hedelmä, ei tietysti mikään, joten Jeesuksen opetuslapseus on ihan parasta ja tietysti Herrassa voidaan myös opiskella näitä ajallisia siinä sivussa, sillä ensimmäinen ja tärkein on Jumalan valtakunta ja sen jälkeen tulee nämä maailmalliset ja alalliset, kuten voidaan ymmärrätää tuhannen olevan paljon enemmän kuin kymmenet, näin matemaattisesti. Toki ei voi rahassa edes mitata Jeesuksen antamaa armoa ja totuutta ja osallisuutta pyhien joukossa.

• BlesePub

Kannattaa opiskella ehdottomasti. Ei ehkä rahallisesti, mutta opiskelu on rikas kokemus elämässä: uutta tietoa, uusia ihmissuhteita, bileitä, juhlimista, seksiä ... Se on kuin lomalla kävisi, vaikka välillä tenttiin lukemiset stressaavatkin.
      Sen jälkeen on sitten taas kiva palata kurinalaiseen työelämään.
      Toinen vaihtoehto on tietysti tehdä maailmanympärimatka ja pysähtyä sen aikana banaaneja poimimaan tai muihin hanttihommiin.

• ratkaisuko?

Hyvä sanottu:)!!Olen samaa kanssasi mieltä.Onhan mukava uusia ihmissuhteita ja uutta tietoa vaikka en päässyt paljon bileitä sekä juhlimista.Kyllä pääsen jonakin päivänä sitä.Opiskeleminen aina mukavampaa ja rikas kokemusta vaikka rahallisesti joskus huono mikäli olin kokenut.Ehkä olen enemmän opiskeluelämään kuin työelämään paitsi kyllä pakko mennä työhön.

• lukio => €

Opiskelu kannattaa aina!!!

• .

Ei todellakaan kannata aina. Väärä ala, liikaa ikää, jne jne, voivat tehdä tyhjäksi väittämäsi, muistikin armahtaa opinnot aika pian, ellei tietoja käytä jatkuvasti, jäljelle jää vain kellastunut paperi.

• zxz.

Niin se tylsä massa on tehnyt jo yli 100 vuotta, mennyt lukioon.

• entinen rekkakuski

Ai. Kyllä mulla opiskelu yliopistossa vielä aikuisiälläkin kannatti. Valitsin alan (psykologia), ja valmistuttua työllistyin heti Totta kai se vaati paljon..
      Joku tuossa ehdotti sulle oppisopimusta. Mieti sitä, ellevät lukuhommat kiinnosta.
      Kaikkihan täällä epävarmaa on. Joka tapauksessa opiskelu pitää ainakin mielen kuosissa :).Ihan pelkkä raha ei ole se ainoa autuaaksitekevä asia. Tietysti pitää tulla toimeenkin, mutta pitää myös osata tinkiä siitä mihin on ehkä tottunut.

Ilman tutkintoa laulu on vanhentuessa aika lyhyt: ammattitaidottomille ei enää ole senkään vertaa paikkoja kuin opiskelleille.
      Tsemppiä!

• Ratkaisuko?

Minusta 1800-2000€ aika sopivasti palkka,mutta olen opiskelemassa datanomiksi mutta palkka tulisi hieman surkea palkka ja täynnä suomessa jo koulutettuja liikaa.Jos sinusta tuntuu että haluaisit jotakin mukava työ niin kannattaisi opiskelemaan mikäli työpaikalla tuntua mukavampaa kuin entisen työstä.Jos olet todellakin tyytyväinen nykyisesi työssä niin ei tarvitsisi luopua,koska pian täytät 25 eli voisit aikuisopiskelua kun siellä aika joustavat milloin opiskella ja milloin työssä.Kuulostaa tarjoilijan työ kyllä hyvä palkka ja mukava piiriä.Vaikka valmistun pian tänä vuonna joulukuussa datanomiksi,mutta viis siitä jos en saa töitä tai vastaava kuin joko etsisin muualta eri työ tai hakisin taas eri alaa.Siskoni on lastentarhaopettaja töissä nyt kai 8vuotta,mutta siskoni aikoo joku päivä oppisopimuksella jotakin myynnin puolelta ja kannustan hänelle kyllä hyvää ettei mitään esteenä.Ikä ei ole liian myöhäistä opiskelemaan.Jos kyllästyttää niin älä niin pakko jäädä koko ajan työssä ja ikuisesti..Se voi vaihtaa alaa.Ei ole opiskelemaan aina pitää,mutta jos tuntuukin niin jotka ihmiset hakevat joskus.

• eläköön opinnot

Opiskele, mutta valitse viisaasti. Tarjoilijana hajoitat vaan terveytesi etkä siitä juuri edisty. Etsiydy konttorihommiin ja vähintään amk-tutkinto, tai aloita avoimessa pänttäämällä töiden ohella opintopisteitä, jolloin lyhennät yliopistosta valmistumisaikaasi. Voinet ehkä opiskella silloin aikuisopintotuella. Valmistaudu lisäkouluttautumaan.

Mulla 37-veellä on laskentatoimen merkonomin tutkinto, ja ekaan kuuteen vuoteen en saanut edes kirjanpidon töitä. Palkkaa tuli 1600 egee/kk. Tuli työttömyysuhka, ja tuntui hakiessa että en pääse yhtään minnekään töihin, vaikka 54 hakemusta laitoin ja joka pikkufirmankin olisin kelpuuttanut. Sitten tärppäsi ja vielä sieltä, minne haaveilin, mutta en kuvitellutkaan pääseväni. Sain sijaisuuden kautta jalan oven väliin, ahkeruus huomattiin (enkä suinkaan ole piilotellut kynttilääni), sain vakipaikan, olen istunut lisäkoulutuksissa ahkerasti ja kymmenessä vuodessa liksa on noussut. Opiskelen töiden ja yh-äidin kiireiden ohella avoimessa eräitä aineita, ja työnantaja on asiasta tietoinen, kiitti keväällä nostamalla 150 euroa liksaa, nyt on 3400 euroa.

Yliopistoon yritän vielä..tai vähintään sen amk-tutkinnon.

Kyllä mun kohdalla opiskelu parantaa liksaa...

• uiy89

ei ainkaan ravintola alalle eikä tradenomiksi

• helppo elämä

Joo, ravintola-alalle ei kannata ehkä lähteä huvikseen kokeilemaan. Kyllä se vaatii tietyntyyppistä ihmistä ja luonteenlaatua, että sitä hommaa jaksaa ja alalla viihtyy.

Ilta/yöpainotteista työtä, työt juhlapyhinä, asiakaskunta vaihtelee paikan mukaan. Työ on fyysisestikin hieman raskasta, siihen kyllä tottuu ja sekin sopii monelle... ym. No, työpaikkoja on tietty moneen lähtöön. Pyhäpäivistä tietty sitten tienaa ja illoista saa myös vähän lisää. Ja toki tipeistä :)

Tradenomeja on satoja ja koko ajan pukkaa lisää, valtaosa varmaan jossain ihan muissa kuin oman alan hommissa?

Eli kannattaa miettiä alojen hyviä ja huonoja puolia laajasti. Älä mieti vain rahaa. Opiskelu ja alan vaihto tottakai kannattaa, jos hoksaa sen "oman juttunsa".

• ndsknnvm

"valmistuneena nämähän tienaa about saman verran kuussa kuin minä tai jopa vähemmän?"

Miekii kun aikanani valmistuin hoitsukoulusta, oli alkupalkka n 8000 mk. Kurssikaverille, joka oli opiskeluajajn toiminu stripparina, tuo oli huomattava palkanalennus - ja vielä työkin muuttu raskaammaks.

Ja sit joku ihmettelee, ettei hoitotyöhön haluta...

No, samoin kai se on aika monilla aloilla: palkka ei vastaa haasteita -saati sitä koulutuksen määrää. Parasta siis tehdä työn valinta sen perusteella, mistä tykkää (suurimman osan aikaa) ja ottaa palkka lisäbonuksena :).

• Ahding(l)osa

Olen ollut aikuisopiskelijana ja tulot tippui juuri ennen tätä noin 400euroa (olin työtön ennen tätä). Nyt sitten sain opiskelun tuloksena 6000euron opintovelan ja minut katsottiin tällöin 100% opiskelijaksi vaikkakin kävin koulussa 1-2 kertaa kuukaudessa. Loppu ajan olin kotona ja kittuidun opintorahalla ja lainalla.
      Sitten kun valmistuin niin eipä enää löytynytkään töitä.

Onneksi nyt sentää sain töitä vuoden alusta mutta sekin on palkkatuella 85% palkalla vain. Käteen jää noin 1200 euroa tällä hetkellä, mutta menot ovat edelleen suuret kun kaikki maksaa enemmän.

Jos siis aikoo nykyisestä työstään vaihtaa niin kannattaa harkitta opiskelua työn ohella, tällöin tulo taso ei kärsi niin paljoa eikä velkakaan kannatta ottaa kun joutuu maksamaan korolla pois. No eihän se suuri korko onneksi ole itsellä 6400 euroon, mutta on se sen verran että nykyiselläkin tuloilla niin kestää vähintää 5 vuotta maksaa se pois. Saati että ei jää paljon muuhun rahaa, aina jostain joutuu siirtämään.

• Nainen puikoissa

Kouluttauduin aikuisopiskelijana torninosturinkuljettajaksi, sain koulutusaikana korvausta käteen vähän päälle 1500 €/kk. Nyt töissä ja saan kahdessa viikossa käteen tuon 1200 egee. Jos sattuu olemaan kiireempää ja paljon ylitöitä, niin oon saanu nettona jopa 2000 kahdessa viikossa. Kuukausiliksa bruttona vaihtelee työmäärän mukaan 3500-5000.

Ja se oli vain 4 kuukauden kurssi. Kantsii pikkasen miettiä mitä opiskelee.

• mievaan

Pysy missä olet!

Siis nykyisin nuo työt tarjoilijana ja varsinkin tradenomina ovat vaikeasti saavutettavissa, eikä kovin kivojakaan.

Jos sulla on vakityö. Pysy siinä. Koska ei ole varmaa, että ainakaan noista linjoista olisi sinulle apua työsaralla.

• mk

Kyllä tradenomi tienää aika hyvin mutta se riippuu mitä tekee ja ei se ole tarkeetä paljonko tienaa vaan miten helpolla sen rahan saa. Aikoinaan ammattikoulun jälkeen tein hitsaaja-levysepän hommia muutaman vuoden ja sitten teknikokosi lukemaan ja jos en olsii lähtenyt opiskelemaan niin ei olisi päässyt nykyiselle palkkatasolle ollenkaan. Se riippuu mitä tradenimi tekee mutt jos on huippu muujä niin palkka on 2500-10000€ välillä että silleen ja työ on paljon kiinnostavampaa kun saa riittävästi itse päättää miten, missä ja milloin ja saa työnsä iakatauluttaa ja niin edelleen. Muista että opiskelu kannattaa aina ettei tartte koiran hommia tehdä.

• Teknikoksikin

sinulla on harvinaisen paljon virheitä tekstissäsi. Siltä osin olet yhä amistasolla.

• tarjoilijaksi

Kertokaas te jotka tiedätte että millaista on opiskella tarjoilijaksi.Itse ajattelin opiskella sitä mutta onko se kannattavaa,kun voi mennä tarjoilijaksi ilman koulutusta.Tahtoisin johonki baariin töihin.

• Elinkautinen oppi

Opiskelu on tapa säilöä nuoriso pois ylikuumenneilta työmarkkinoilta työttömyystilastoja rumentamasta.

Tutkinto ei enää takaa vakituista työpaikkaa eikä oppilaitoksissa opituille taidoille välttämättä ole minkäänlaista käyttöä työelämässä.

Suomessa tutkintojen arvoa syö ilmainen pakkokoulutus. Kun korkeakoulututkinto on pian joka 3., sitä on yhä vaikeampi muuttaa rahaksi.

Kun on arvioitu miesten ja naisten palkkoja ja sitä miten ne määrittyvät, tutkinnoilla ei ole havaittu mitään yhteyttä palkkaan. Sen sijaan esim. pituudella on eli pitkä saa parempaa palkkaa.

Opiskele, jos huvittaa. Nykyään siitä ei sentään rangaista niinkuin ennen vaan opiskella voi ansiosidonnaisella ja työmarkkinatuellakin. Oppivelvollisuus on joka tapauksessa elinkautinen pakko, olitpa sitten töissä tai työttömänä.
        Suomessa on järkyttävä määrä ihmisiä, jotka saavat leipänsä toisten opettamisesta. Heille täytyy löytää joka vuosi tietty määrä opetettavia.

• tarjoilijaksi
        Elinkautinen oppi kirjoitti:

Opiskelu on tapa säilöä nuoriso pois ylikuumenneilta työmarkkinoilta työttömyystilastoja rumentamasta.

Tutkinto ei enää takaa vakituista työpaikkaa eikä oppilaitoksissa opituille taidoille välttämättä ole minkäänlaista käyttöä työelämässä.

Suomessa tutkintojen arvoa syö ilmainen pakkokoulutus. Kun korkeakoulututkinto on pian joka 3., sitä on yhä vaikeampi muuttaa rahaksi.

Kun on arvioitu miesten ja naisten palkkoja ja sitä miten ne määrittyvät, tutkinnoilla ei ole havaittu mitään yhteyttä palkkaan. Sen sijaan esim. pituudella on eli pitkä saa parempaa palkkaa.

Opiskele, jos huvittaa. Nykyään siitä ei sentään rangaista niinkuin ennen vaan opiskella voi ansiosidonnaisella ja työmarkkinatuellakin. Oppivelvollisuus on joka tapauksessa elinkautinen pakko, olitpa sitten töissä tai työttömänä.
        Suomessa on järkyttävä määrä ihmisiä, jotka saavat leipänsä toisten opettamisesta. Heille täytyy löytää joka vuosi tietty määrä opetettavia.

Nii'in..olen niin nuori että on pakko opiskella joksikin :s Mut kiitti.

• mk

Onko palkkasi netto vai brutto palkka kosak nettona tienaat ihan hyvin mutta jos on brutto niin vähän huono on palkka ja opiskele työn ohessa niin ei tartte kituuttaa.

• Oletko huorana Porissa?

• Lieron Sulo

Eh.Mutta mää oon täällä kanalankulmalla kissan nylkyrinä ja tienaan 3000e tunnilta.

• plaplpala

Mitä väliä kuinka suuri palkka on.
      Rahaa sitä saa joka työstä sen verran että toimeen tulee joten kannattais tehdä sitä mikä on mukavaa.

• tj 39 v

Mieti asiaa 20 vuoden kuluttua, kun kaverit asuu kivilinnassa Espoossa, ajaa isolla Mersulla ja seikkailee lomat Karibialla. Silloin tulee mieleen, että olisi kannattuanut opiskella

• realismia
        tj 39 v kirjoitti:

Mieti asiaa 20 vuoden kuluttua, kun kaverit asuu kivilinnassa Espoossa, ajaa isolla Mersulla ja seikkailee lomat Karibialla. Silloin tulee mieleen, että olisi kannattuanut opiskella

Tuskinpa he ovat enää silloin kavereita.

• plaplpala
        realismia kirjoitti:

Tuskinpa he ovat enää silloin kavereita.

Asia selvä, mitetin sitä sitten 20vuoden päästä.

• zxz.
        tj 39 v kirjoitti:

Kaikki ei tosiaankaan halua kivilinnaa, eikä mersua... Rikkailla näyttää olevan yleensä huonoin maku, esim. asuntojen valinnassa.

• Kovassa työnteossa mitään järkeä oo, siitä saa, kun vähän rahaa ja raihnasen ruumiin. Opiskele suoraan tekemään rahaa, niin pääset paljon helpommalla

• työMies10

Opiskelu EI kannata itse olen maansiirtoyrittäjä,lopetin koulun peruskouluun,

nyt ansaitsen n 20000e kuussa. ei mennyt rahat hukkaan opiskellessa.

• näin onnnnnnnnnnnnnn

Jo luku-ja kirjoitustaitokin ovat asioita jotka ensisijaisesti palvelevat vaan valtaa pitävien ja keskeistä tavarantuotantoa hallitsevien etua. Näin siksi koska nämä taidot päähän paukuttamalla saadan myös haluttu priopanta näihin ihmisten päihin ohjelmoitua.

• 3+4

Tämä oli toisessa ketjussa: ""

Tuntuuko sinusta välillä siltä, että elämä on yhtä oravanpyörää riippumatta siitä mitä opiskelet tai mitä teet työksesi? Tahdotko mielenkiintoisen ja haastavan elämän, johon voit olla todella tyytyväinen? Ala opiskelemaan omaa sisäistä todellisuuttasi, tarkemmin sanoen tietoisuutta, mieltä ja ajatuksia. Miten ajatukset vaikuttavat meihin ja mistä ne ovat tulleet? Kuka sinä olet? Miten teet valintasi ja mihin ne valinnat johtavat?

Edut: Et tarvitse opintolainaa eikä sinun tarvitse matkustaa kouluun, sillä voit oppia jotakin jokaisessa arkitilanteessa, kuten esimerkiksi kaupan kassalla. Opiskelukohde eli sinun oma henkilösi on koko ajan mukana. Opit ymmärtämään perimmäiset syyt omaan toimintaasi, ja samalla myös muiden ihmisten toimintaan, ja kykenet siksi muokaamaan elämäsi juuri sellaseksi kuin sen tahdot. Yleishyödyllinen etu on se, että tulet ymmärtämään mistä ihmisten ongelmat johtuvat, ja siksi kykenet myös auttamaan muita ratkaisemaan omat ongelmansa. Saat siis toimivamman elinympäristön, ihmissuhteet ja elämän yleensäkin, samalla kun ympäristössäsi olevien elämät paranee. Tulet ymmärtämään miten olemme perineet elämää ohjaavia ajatuksia vanhemmiltamme, ja mikäli sinulla on lapsia, niin voit estää toimimattomien ajatusten siirtymistä taas seuraavaan sukupolveen. Sinusta tulee siis parempi vanhempi. Tulet tietoiseksi siitä kuka olet ja mitä elämässäsi tahdot, toisin sanoen saat sen elämän jota olet aina tahtonut, josta seuraa myös se tyydytys, jonka tällä hetkellä koet puuttuvan. Etuja on todennäköisesti enemmänkin, ja tulet varmasti löytämään niitä lisää mikäli aloitat opiskelun.

Haitat: Tällä hetkellä ei tiedossa olevia haittapuolia.

Hanki kirja Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja (www.alkuajatus.org) Kirjasta saat tarkkaa tietoa sisäisestä todellisuudesta, ja tämän tiedon varassa voit alkaa opiskelut vaikka heti. ""

• päivä kerrallaan

antaa sen massan tehä työt fiksu pääsee vähemmällä

• Elämää vain

Opiskelu kannattaa, jos valitset viisaasti.

Jos valitset huonosti ja elintasosi on mitoitettu nykyisiin tuloihisi, lopputuloksena voi olla kasa velkaa ja ei tietoakaan töistä. Aika tarkkaan kannattaa kartoittaa työllistymisnäkymät alalle, jolle aiot opiskella. Huomioida kannataa myös se, millaiset työnäkymät ovat alalla, kun ikää on 40v tai 50v.

Olen itse AMK:n aikanaan käynyt ja YO:lla opiskellut myös.
      Nykymenoa yhteiskunnassa katsellessa on ajatukset opintojen kannattavuudesta alkaneet kääntyä toiseen suuntaan.

Itse valitsisin nyt toisin kuin aikanaan, ajatuksella vähemmän koulutusta ja enemmän käsillä tekemistä alalle, jolla voisi pärjätä myöhemmin myös yrittäjänä.

• V.S.P.

Hyvinhän tuota näytti töitä löytyvän vaikka olenkin lähempänä 50:ä.

• ikuinen opiskelija

Opiskelu ja itsensä kehittäminen kannattaa aina vaikka siitä saatavaa ammattia ei välttämättä kannata tai tykkää työkseen harjoittaa, mutta saapahan itselle taitoja ja tietoja alasta mikä kiinnostaa muuten.

Itse olen opiskellut peruskoulusta lähtien kaikkiaan nyt 21v ja lisää tulee kokoajan, ikää nyt ~40v...aina välillä tienannu ansiosidonnaista ja taas opiskelua uuteen ammattiin.

Nykyiset opiskelut loppuu 2kk päästä ja sitten pitäs olla töissä 8kk ni voi lähtä opiskelemaan taas 2 vuodeksi jotaki mielenkiintoista alaa, kohtuu korvauksella.

• ertyoiu

Olen valmistunut tradenomiksi noin vuosi sitten ja tienaan tällä hetkellä noin 2800e. Se riippuu niin paljon siitä mihin töihin päätyy. Jos tyytyy kaupankassaan, niin ei sitä kovin hyville tuloille pääse.

• menkää tänne

sosiaalivirkailijat ovat ahnein ammattikunta suomessa. He tienaavat jopa 5000..6000 eur/kk

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/07/keskivertotyyppi-tienaa-3000-euroa--katso-kaikki-palkat/20117894/139
      Sosiaali- ja terveystoimen johtaja 6 258
      Sosiaali- ja terveysjohtaja 5 497
      Sosiaalipalvelujen johtaja 4 571
      Sosiaalijohtaja 4 296
      Sosiaalipäällikkö 4 165
      Sosiaalipäällikkö 4 165
      Sosiaalityön päällikkö 4 065
      Sosiaalipalvelupäällikkö 3 843
      Sosiaalityön esimies 3 709
      Sosiaalisihteeri 3 634
      Johtava sosiaaliterapeutti 3 592
      Johtava sosiaalityöntekijä 3 514
      Sosiaaliasiamies 3 410
      Sosiaaliasiamies 3 410
      Sosissosiaalityöntekijä 3 293
      Sosiaalikuraattori 3 264
      Vastaava sosiaalityöntekijä 3 229
      Erityissosiaaliohjaaja 3 078
      Koulupsykologi 3 078
      Sosiaalikasvattaja 3 024
      Sosiaalityöntekijä-lastenvalvoja 2 994

Pyrkikää sosiaalivirkailijoiksi. Yliopistossa sosiologia, yhteiskuntatieteet, AMK'ssa sosionomi. Silloin pääsette saaliinjaolle ahneiden työkkärintätien kanssa

Noihin virkoihin pääsee jos on sosionomin tutkinto, se on AMK tutkinto, johon pääsyvaatimuksena:

Lukiosta: Äidinkieli, Paras kieli (pitkä tai lyhyt), Matematiikka tai paras reaaliaine/reaali
      Amiskasta: Kaikkien aineiden keskiarvo

Valintakoe sisältää valintakokeeseen valmistavan tehtävän (tuodaan valintakokeeseen kahtena kappaleena), opettajan haastattelun sekä ryhmätilanteen

http://www.jamk.fi/koulutus/tutkinnot/nuoret/sosiaalijaterveysala/sosiaaliala

Sosionomeja työskentelee mm. seuraavilla nimikkeillä: sosiaaliohjaaja, palveluohjaaja, perhetyöntekijä, lastentarhanopettaja, vammaistyön ohjaaja, lasten- ja nuorisokodin ohjaaja, kriisityöntekijä, työvoimaneuvoja, toiminnanohjaaja, päihde- ja mielenterveystyön ohjaaja, projektityöntekijä ja -päällikkö, nuorisotyön ohjaaja, avopalveluohjaaja, vastaava ohjaaja, lähijohtaja, palvelupäällikkö.

• ahneiden ammatti

Juuri näin. Aika löysää työntekoa tuntuu olevan. Ei stressiä. tauot venyy mihin sattuu ja päivällä voi käydä vaikka asiakkaan kanssa olusilla ;)

Palkka perustyöstä, tuosta raskaasta raadannasta 2400 Eur/ kk. Ja arvatkaa kuka sen monesti maksaa. Niin.... sinä ja minä.

• zxz.

Ei ihme jos kunnat valittavat ettei ole rahaa.. Loiseläjille maksetaan tollaisia palkkoja.

• sosionomi AMK

Opiskele alalle niin ei tarvitse kadehtia. Huomaisit silloin, että palkat ovat käytännössä jotain ihan muuta.

• Sähköamis

Ei mitään järkeä... Olen itse 20 vuotias mies ja olen työssä jossa kaikki muut työkaverit on yli 30. Ovat opiskelleet vuosia ja itse pääsin nykyiseen työhön suoraan intistä... Tienaan tässä vaiheessa 2800 verojen jälkeen eikä ole tarvinnut amiskan jälkeen opiskella! Tosin ei tämä opiskelemani alan työtä olekaan! Riippuu tietysti ihmisestä ja itsekkin jouduin muuttamaan pääkaupunkiin. Mutta niinhän ne sanoo että opiskelu on kuin rahaa pankkiin panis...

• Sivistynyt

Siinä oiva asenne: mitään mistä ei ole välitöntä taloudellista hyötyä ei kannata tehdä.

Sivistys ja osaaminen sikseen....

Hyvin on maailma mallillaan.

• Asiat liian hyvin

Ei se etteikö opiskeleminen ole kannattavaa ole ongelma. Ongelma on se että koulusta valmistuvat haluavat heti johtajan pallille ja fyrkkaa vähintään 3000 €/kk tilille että viitsisi edes eväänsä nostaa.

Nämä "ongelmat" ovat ainoastaan hyvinvointivaltion oireita, ihmisillä on asiat niin hyvin että voivat valittaa turhasta. Menisivät kahdeksi kuukaudeksi Intiaan ilman sossun rahoja per*että myymään ja selviytymään niin johan alkaisi koulukin taas maistumaan.

• Leap

Ei todella kannata. Lähipiiri on täynnä korkeasti koulutettuja työttömiä. Oma alamäki alkoi heti kun päätin lähteä ammattikorkeakouluun. Huomasi että koko opintokokonaisuus oli yhtä huijausta, tarkoituksena vedättää valtiolta rahaa kuolevan oppilaitoksen hengissä pysymiseen. Ja näitä tarinoita on monia.

Lisäkoulutuksen piti tuoda mukanaan säännöllistä ja hyvin palkattua työtä. HAH. Käyn 4-kymppiä ja olen pätkätöissä edelleen. Mutta onhan vaan kiitettävän kunniakkaat opiskelutodistukset, mihin voin sylkeä.

Opiskele omaksi iloksesi, mutta älä vaan jätä tyopaikkaasi, jos edes hitusen siitä pidät. Kehitä työn kuvaasi yhdessä esimiehesi kanssa, ja löydä siihen uusi vire sitä kautta.

• zxz.

Täytyykö tarjoilijaksikin opiskella ? Itseopiskelu kannattaa aina..

• Yks-se

Arvaas kuinka monta turhaa -nomia valmistuu vuosittain?

• vänrikki

Ei kannata opiskella, eikä kannata mennä töihin.

Itselläni on 2 ja 5 vuotiaat lapset. Olen opettanut heille että on viisaampaa jäädä suoraan peruskoulusta eläkkelle kuin mennä opiskelemaan tai töihin.

Silloin on erittäin hauskaa kun joku kertoo opiskellensa tai ahertaneensa töissä, niin voi sanoa "Me emme opiskele, emmekä käy töissä, työ ja opiskelu ovat tyhmille. Meillä on parempaakin tekemistä!"

• zxz.

Vänrikiksi pääsee huutamalla, tai nuolemalla ylempiä..

• J K

EI M ITÄÄN

• Kaiken huippu

Työttömät joilla on korkeakoulututkinto. Hammaslääkäreitä 12 ja insinöörejä 4134.

• Koulutuksen pitää johtaa elämän tarkoitukseen. Muuten on sama millä p-hommilla hankkii pörssistä taloudellisen riippumattomuuden.

• haistapaskasuomi

Työnteon perussyy on saada elanto, elättää itsensä työn palkalla. Koulutuksen aikana ei saa niin paljoa rahaa että sillä tulisi toimeen järkevästi, on lähes pakko ottaa lainaa jos saa. Työllistyminen ei kuitenkaan ole valmistuttuaankaan varmaa joten opiskelu on valtava taloudellinen riski tavalliselle kansalaiselle, kellä riittää kolmen vuoden elämisen kustannuksia vastaava summa rahaa tuhlattavaksi kankkulan kaivoon? Sanotaan että rahaa kuluisi tonni kuussa sisältäen vuokrat ja muun elämisen, se on vuodessa jo 12.000e, kolmessa vuodessa 36.000 euroa, se on paljon rahaa ja tähänkin rahaan joutuu kituuttamaan nälissään jossain rotanloukossa asustellen.

Normaalit elämisen kustannukset eivät lakkaa opiskelunkaan aikana, vuokra, sähkö, vesi, netti, kännykkä, liikkuminen, opiskelumateriaali, jne. ja suomen ahneuteen sekä riistoverotukseen perustuva hinnoittelu tekee näistä kalliita töissäkäyvillekin, niitä ei millään opintorahalla maksella. Tähän nähden on vähintäänkin puolitotuus ja mielestäni suoranaista valehtelua, petosta väittää että opiskelu on ilmaista suomessa!!

Opintovelasta vielä juoksee koko ajan markkinaehtoinen korkokin jota pitäisi alkaa maksamaan takaisin, jos ei pysty niin tulee pahoja vaikeuksia, ulosottomiehen naamasta tulee tuttu ja luottotiedot lähtee jolloin ei saa edes asuntoa vuokrattua itselleen.

Jos välttämättä haluat jossain vaiheessa kouluttautua, suosittelen että käyt töissä niin kauan kunnes olet saanut säästettyä ainakin sen kolmen vuoden elinkustannukset kasaan.

• opiskellutt.

Minusta sinulla olisi loistavat mahdollisuudet opiskella siitä syystä, että sinulla on jo pätevyys yhteen ammattiin eli tarjoilijan hommaan, jota voisit tehdä opintojen ohessa. Voisit selvittää asiaa Kelasta, mutta luulen, että sinulla on oikeus ainakin opintotukeen, mutta mahdollisesti myös aikuisopintorahaan. Voi olla, että joutuisit ottamaan silti hieman opintolainaa (ei maksimimäärää) ja tinkimään nykyisestä asumismukavuudesta esim. ottamalla nykyiseen asuntoon alivuokralaisen tai tekemään muita järjestelyitä, jotta taloutesi ei joudu opintojen vuoksi ihan kuralle.

Yksi mahdollisuus on lukea ravintola-alaa enemmän. Kiinnostaisiko ruoanlaitto (kokki) tai vaikkapa hotelli- ja ravintola-alan esimiestutkinto? Vaikka pysyttelisit tarjoilijana, niin esimerkiksi kielitaidon hankkiminen ei ole ikinä turhaa esim. ruotsin kielen riittävän hyvä osaaminen voi avata paikan ns. paremman tason ravintoloissa.

Olen itse opiskellut tradenomiksi työn ohessa aikuislinjalla, jolloin iso osa opinnoista tapahtui etänä tai viikonloppuisin. Vain tenttiviikot piti suorittaa paikanpäällä arkipäivänä. Tosin itselläni oli jo entuudestaan aiempi liiketalouden alempi tutkinto, joten tradenomiopiskelu vain täydensi aiempaa osaamistani.

Tradenomeja on mielestäni koulutettu liikaa. Osa työllistyy hyvin, mutta toimistoalalla on vähennetty väkeä luonnollisen poistuman (eläköityminen) kautta palkkaamatta uusia tilalle. Maailma on muuttunut sellaiseen suuntaan, että moni pomo kirjoittelee itse sähköpostinsa ja hoitaa kalenterinsa ja tekee matkavarauksensa, vaikka ennen niitä varten oli erillinen sihteeri hoitamassa asiaa. Samoin laskut kiertävät sähköisesti eikä tarvita toimistohenkilöä hoitamaan enää juurikaan laskujen avaamista, mapittamista jne.

Tällä hetkellä vastavalmistuneena tradenomina pärjää, jos on kielitaitoa, hyvät ATK-taidot ja jotain erityistä (esim. venäjän sujuva osaaminen, SAP-osaaminen, edustava ulkonäkö, kirjanpitotaitoja). Pelkkänä perustoimistotyöntekijänä on vaikea pärjätä ja perushommaankin hakee sekä tradenomit, merkonomit että kauppatieteiden maisterit. Palkkahaitarikin on laaja. Huonoimmillaan palkkaa saa jossain julkisen puolen peruspirkkona luokkaa 1700 e/kk, kun taas yksityisellä puolella saattaa päästä yli 3000 e/kk varsinkin, jos pääsee esimiestehtäviin tai esim. hyvän tuotteen myyntitehtäviin, joista kilahtaa mukavat bonukset.

Minusta kouluttautuminen kannattaa jossain määrin aina, mutta täyspäiväinen opiskelu on iso investointi ja vaatii perusteellista miettimistä. Jos et pidä nykyisestä työstäsi ja jos tuntuu, että et jaksa fyysisesti/henkisesti nykyistä työtä tms, niin ehdottomasti opiskelemaan. Kuten sanoin, voit ylläpitää nykyisen ammattisi opintojen ohessa.

• KKet

Itse sanoisin tähän lyhyesti että opiskeluun meno kannattaa jos koet että työ johon sitä kautta pääset on _mielekkäämpää_ kuin nykyinen. Ihan turha pelkän palkan perusteella miettiä että mitä sitä haluaisi loppuelämänsä tehdä.

• ihmeellinen elämä

Niin ja ei hyvilläkään papereilla välttämättä työllisty. Itse en ainakaan työllistynyt tradenomin papereilla vaikka arvosanat olivat hyvät. Tai siis olisi niitä pätkätöitä kaupan kassoille ollut tarjolla, mutta ei ole mitään järkeä mennä huonolla palkalla töihin hommiin mitkä eivät yhtään vastaa koulutusta tai palkka on todella huono. Silloin kannattaa vain jatkaa opiskelua.

Nykyisin olen käsityöalalla ilman mitään alan koulutusta. Tienaan noin 3200 euroa kuussa tai enemmän jos on ylitöitä. Hullua sinänsä kun hyvillä papereilla ei kokopäivätyötä saanut ja sitten ilman papereita töitä on niin paljon kun vain jaksaa tehdä.

• sistäh

Millä muka käsityöalalla tienaa noin paljon. Onko asiakkaasi miehiä? Vai oletko yrittäjä, veroja maksamaton hieroja?

• munattu mahdollisuus

Oman AMK-kokemukseni pohjalta...

Kannattaa miettiä tosi tarkkaan tuo opiskelukuvio. Mielellään junaile asiat niin, että opiskelet työn ohessa turvaten toimeentulosi.

Kannattaa valita sellainen ala opiskeltavaksi, johon sulla on todella motivaatioita. Siis sulla on sitä opiskeltavaa asiaa kohtaan reilusti intoa, suorastaan "kiinnostuksen paloa". Ainakin meilä koulutuksessa käytiin pintapuolisesti läpi ties kuinka monta asiaa (suurin osa epäoleellisia) eikä oikeasti syvällisempää perehtymistä tullut mihinkään opetuksen kautta. Jos halusi koulutuksen aikana oikeasti oppia jotain, olisi pitänyt käyttää reilusti vapaa-aikaansa opiskelemiensa asioiden kanssa puljaamiseen ihan vain harrastuneisuuden vuoksi. On myös äärimmäisen tärkeää saada hyvät työharjoittelupaikat, joissa pääset kunnollisiin alasi hommiin kehittymään.

Itse menin aikoinaan AMK:iin, koska en oikein tiennyt mitä tekisin, ja tuo tuntui vähiten huonolta vaihtoehdolta. Koulu meni läpi ihan hyvin arvosanoin, mutta tein vain sen mitä piti, ja työharjoittelut raavin kasaan hommista, jotka nenä rypyssä hyväksyttiin. Lopputuloksena maailmaan pullahti jälleen yksi korkeakoulutettu ei-minkään osaaja. Pitää olla kova into ja tekemisen meininki, jos meinaa tuosta koulutuksesta olevan hyötyä. En tiedä mihin ihmeen töihin tässä pitäisi hakea, ihan yhtä hyvin rekrytoija voisi vetäistä jonkun hoomoilasen pystymetsästä. Paperit on mutta osaamista ei - game over. Ja lukiopohjalta olen vielä, olis pitäny mennä amikseen niin olisi edes teoriassa jotain osaamista plakkarissa.

• Oppilas.

Elämänkoulu. Joka päivä ja yö. Nastoja asioita tapahtuu tyhmillekin. Elämä on kuin palapeliä ja hahmotan kuvaa paremmin. Peilin viimeinen pala alkaa olla kohta paikoillaan. Paljon aurinkoisia päiviä ja lisää onnenkantamosia. Nastaa tämä on.

• Munaaminen onnistuu

Ei amiksessa tartu ammattitaitoa yhtään sen paremmin. Jos pelkästään lurkkeilee ja yrittää päästä minimillä, niin syntyvä osaaminen on hyvin lähellä nollaa. Eikä tuollainen perusveltto kaveri kiinnosta työnantajia yhtään kummemmin. Osaamista on jälleen vain teoriassa.

• ilmari23526

Saahan sitä duunari tienattua vaikka 10000 kuussa jos ympäripyöreetä päivää painaa. Kannattaisi vertailla niitä peruspalkkoja jos kerran kouluttautumista pelkän palkan perusteella harkitsee.

• Epäilenpä että?

Oikeastaan oleellisin ? Ei ole siinä miksi opiskelee ja valmistuu 40-vuotiaana vaan
      siitä mitä hyvödyllistä tekee oikeasti työurallaan eikä vaan huu-haa feikisti toimistossa tai virastossa kepeissä konttorihommeleissa edes pidennetyllä elinbiällä joita kukaan ei oikeasti edes tarvitsisi
      missään muuna kun tarpeettomana kulueränä.
      Henkilökohtainen hyvätulo ei välttämättä ole mitenkään hyvin perusteltu nykýmaailamassa suhteessa jonkun muun huonoon palkkaan todelliset teot ja
      niiden tärkeys
      huomioiden.

• ktm

Jos tavoitteena on vaihtaa palkkatyö palkkatyöhön asiaa kannattaa todella harkita.

Jos sinulla on näkemystä omasta yritystoiminnasta, niin tämä kortti kannattaa todella katsoa. Ei haittaa vaikka kävisikin jonkun kaupallisen alan koulutuksen ja siinä sivussa harjottaisi omaa toimintaa.

Usein on niin, että saadakseen enemmän palkkaa, nousevat usein peruskustannukset. Näin käy valtaosalle esim Helsingissä.

Isomman palkan hyödyn kerää verottaja, ja loppu menee elämän kohonneisiin peruskustannuksiin.

Joten järkevää on tehdä sitä mistä itse pitää, ja mikä parhaiten toimii.

Ketjussa on käsitelty pelkästään palkkatyötä opiskelusta johtavana reittinä.

Tämä reitti on yleisin, ja valtaosa näin tekeekin.

Mutta onko suuri joukko oikeassa ?

• NABD

Olet vaan liian laiska. Not a big deal

• Anonyymi

No eipä tuo ole muutunut miksikään,opiskelet itsesi
      jossain korkeakoulussa työttömäksi tai johonkin risusavottaan käpyjä keräämään, TÄÄLLÄ PASKALANDIASSA nimeltään Suomi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4770
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1326
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1325
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1101
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      252
      946
    9. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      932
    Aihe