Kieli muuttuu ja kehittyy. Kun maailma muuttuu, niin tarvitaan uusia sanoja, ne joko syntyvät tai kehittyvät.
Tuo otsikon kaa, minua lähes hirmustuttanut. Nuoret, ihan kunnollisiltakin tuntuvat kaakattavat vaikka ei ole pääsiäistäkään.
Minun kanssani on siis nykyään mun kaa. Tällainen ilmaisu lienee kyllä enemmän urbaani (astuskekskusten) kieli.
Kaa, kaa
38
228
Vastaukset
- Ramoona*
Minulla on käsitys, että tuo "kaa" on esiintynyt joissakin murteissa, Juvalla serkkujeni muistelen noin puhuneen...isukan ja äetikän kaa. Minua se ei yhtään rassaa, eikä se taida kaikkialla niin yleinen edes olla, meidän lapsenlapset sanovat "läheksä mun kans". Ehkä käyttöä on lisännyt telkkarisraja "Kumman kaa", jossa koulun kieltenmaikka ja terkkari arvuuttelevat, kumman kahdesta miehestä valitsisivat, olisivatko vaikka Päävo Vyrysen vai Alexander Stubbin kaa...sillai...
Onhan meillä kielessä tämäkin mahdollisuus : tule juhliin vaimoinesi !
Enemmän minua ärsyttää, kun oman kielen hienot ilmaisut korvataan lainakömpelyyksillä. Sauna ja valot laitetaan nykyisin päälle, miksei enää sytytetä. Kuulin jopa, kun eräskin sanoi laittavansa kynttilän päälle...eikä ollut Lucia-neidosta kyse.Hulvattoman huvittavia ilmaisua syntyy kun kun tekniikka kehittyy.
Kaikki pannaan "päälle" kuin sähkö ikään- kaa, kaa
Sauna pannaan (pannaan on toki pannassa) lämpiämään, pyromaani sytyttää saunan palamaan.
Joskus, kauan sitten, kun minuakin opetettiin puhumaan yleisön edessä tähdennettiin, että arabialaisia pitää välttää. Tarkoittivat silloin sitä örinää, jota jotkut puhujä pitävät miettiessään, mitä sannoisivat seuraavaksi.
Edelleenkin sellainen örinä häiritsee minua.- äääää"
Amerikassa jos ken on asunut, se "ääää" mietintä on nopeasti tarttunu.
- .
Minäkin olen aina inhonnut sitä öööööö-öööötä ja äääää-äätä. Se jotenkin kuulostaa tyhmältä ja typerältä.
'Niinku' on myöskin suunnittelu- eli mietintäsana.
Suomen kieli muuttuu ja kehittyy koko ajan. Eräs suomenkielen professori (Auli H.) ainakin suhtautuu aivan myönteisesti niinkutteluun.Niin ja eiku eiku
Eräillä tuttavillani, terveisiä heille, jos lukevat tätä, oli vene, jonka nimi oli Eiku, koska purjehdittaessa se oli kuulema yleisin sana.- Pianonsoiton harjoit
telussakin.
- ääääääää"""ä
Minun puheeseen tullaan usein väliin kun en osaa ääneen miettiä.
- sanojen hauskuus
ottia tuota, mitenkä se mänkää, oli ennen paljon kuultu sanonta.
Heippa sun heiluville, kun kiharat tuulessa liehuu.
Mistähän nimismiehen kiharat- sanonta on kotosin?- |
Tuolla selitetty:
http://urbaanisanakirja.com/word/nimismiehen-kiharat/
Omaa kiielikorvaani haittaa joka - sanan muuttuminen ketä - sanaksi.
Esim. kotiini soitti puhelinmyyjä, ketä halusi minun tilaavan edustamiaan lehtiä.
Mutta, kuten jo mainittu, kaikki muuttuu, ja kieli sen mukana. - Ketä on ottanut
| kirjoitti:
Tuolla selitetty:
Esim. kotiini soitti puhelinmyyjä, ketä halusi minun tilaavan edustamiaan lehtiä.
Mutta, kuten jo mainittu, kaikki muuttuu, ja kieli sen mukana.korvaan jo kauan.
- |
| kirjoitti:
Tuolla selitetty:
Mutta, kuten jo mainittu, kaikki muuttuu, ja kieli sen mukana.Jatkan, jos sallitaan, vielä aloittajan kaa - sanasta, joka siis ei ole mikään uusi muunnos ainakaan jokaisessa murteessa.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2794
On ottanut tosiaan ketä korvaan. Varsinkin, kun sillä on ihan oikeakin merkitys,
" Kysyin puhujalta, ketä hän tarkoitti. "
- he
Olen miettinyt ,murteet sekaantuvat . kun asutaan kymmeniä vuosia ,jossain vaikka helsingissä.maalle jonnekin sitten muutetaan,mainitsenpa, jos liikealalla
myyjänä niin kyyllä nopeasti muuttuu .Tehtaan työssä eri juttu,mutta palvelualalla
on muututtava tahtomattakin.. Alkuun tunsin Teeskentelyksi,jotta sillai.heta - Wanha Räntti
Muuttuu muuttuu, niin pitääkin. Muistelenpa menneitä Vanhan kirjasuomen lukemiston (Martti Rapola) sivuilta:
1. "... nijden syiden seasa, jotka owat estäneet ettei Suomen kieli ole taittu saatetta äärimäisen täydellisyden määrään, mahdamme me lukia sen, nijn harvat, lijoitengin ne jotka korkeimista säädyistä ovat, pitävät tätä kieldä sijnä arwosa, kuin kansan kunnia sitä waati. Florinus, Petraeu, Vhaël, Juslenius ja muut Suomesa kuuluisat miehet, joidenga muisto wielä kuolemangi jälken elää, owat kyllä jo heidän aikanansa hawainneet tämän meidän äitimme kielen parannuxen taepellisexi ja hyödyttäväisexi..." (v. 1767, Johan Helsinberg s. 160)
2. "...Pirttein hywistä tawoista taita se parahitten sanoa, joca pakkasella pääse sinnä matcasta sisälle. Ne olisit wielä paremmat ja hyödyllisämmät, jos nijstä olis sencaldaiset ackunat, että ne saattais sulkia sittä cuin häkä on pois mennyt: sillä nyt on enimmiten joca paicasa ainoastan sencaldaiset ackunat, joista sauwo ulos lasketan ja päiwä sisälle tule, cosca waimo-wäki toimittawat heidän sisä-ascareitansa. He istuvat silloin likelle ackunata, ja tulevat nijn muodoin kylmäxi yhdeldä puolelda cosca he owat kyllä lämbymät toiselda: sijttä alca heidän ruumistans pacottaman, ja jos käsiwarsia särkemän rupia, tulevat he kelvottomaxi ascareitans toimittamaan."(Almanakan terveysohjeita s.158)
3. En malta olla lisäänmättä muutamia Almanakan terveysohjeita:
- Pieniä lapsia pitää tarcasti waroman tuulesta ja wilusta, sentähden ei pidä capalota cohta päästettämän, cosca lapsi kehdosta ylöotetaan, ja se unen jälken wielä hiesä on...
- Ne äitit, jotca oikein huolda pitäwät heidän lastensa terweydestä, ei anna heidän nuckua ilman lijnaista waatetta silmäin ykitze, joca ei cuitengin pidä aiwan likellä caswoja oleman.
- Lapsia talwella matcoisa myötäns culjetta, on waarallinen asia, ja monda lasta on kircko-tiellä wiluhun cuolleet, elickä myös tulleet tucahutetuxi cummi-muorilda, cosca hänen hywätahoisans, että wilua estä, on waatteita aiwan liki lapsen ymbärille tuckinut.
- Piscaisille lapsille ei pidä annettaman welliä, sillä jos se ruoca olis heille terwellinen, nijn olis Jumala andanut wellin riescan sijasta nisihin tulla.
- Lapsia ei pidä sillä tawalla maata pandaman: etä he taitawat wäändä silmänsä wäärähän, catzomaan päiwää, joca ackunasta eli muista raoista paista, sillä sijttä tulevat he carsoxi.
- Jos lapsilla on rupinen pää, nijn ei pidä äitin ikänäns kylmällä wedellä nijtä pesemän, vaicka rohtuma sen cautta catoa, sillä se lyöpi itzensä sisälle ruumihisen, ja nijn muita waarallisembia tauteja matcaan saatta. Esimerkixi: caatuman taudin, silmä taudin, ja corwain särkemisen &c...
- Täit, jotca rupi päihin sikiäwät, taitaan työlästi pois saada...ainoastans seurawaisella tawalla sen canssa menetellä, nimittäin, pestä päätä tawalla cuin ennen sanottu on, ja sitte woidella sitä samaa maidon päällisellä, sillä caicki cuin raswainen on, cuoletta täit.
- Kyöpeli- ja männingäisjutut tekewät lapset pimiäsä nijn pelcurixi, että tämä pelco on heille estexi coco heidän elinaicanansa...
Innostuinpa Ruuneperin "kaa"sta näitä iloksemme (?) ylöskirjaamaan. Itse olen riemuiten näitä aikoinaan proffalle tenttinyt, niin oon wanhoistakin teksteistä tykännyt.- Wanhahtawa
Olihan mielnkiintoisen hauskaa, kiitos viitseliäisyydestäsi
- Makriina ek
Minua kiusaa "eli".
Moni kirjoittajakin näillä keskustelupalstoilla, ei kiitos kiitos kuitenkaan seitsemänkymppisissä, aloittaa tekstinsä:
"Eli ongelmana minulla on..."
Mikä ihmeen eli!
Vähän niinkuttelusta on päästy, mutta sinä-passiivi raivostuttaa minua yhä vaan. Olen siitä pauhannut ennenkin.
Hyvää yötä!- vain.minä
Eli = toisin sanoin.
Hyvää Yötä! :)
Eli, on elää verbin imperfekti, kuin myös suomen kielen konjunktio. - joutavoinen
vain.minä kirjoitti:
Eli = toisin sanoin.
Eli, on elää verbin imperfekti, kuin myös suomen kielen konjunktio.Eli ja vielä, kylmä totuus. Jonkin ihmisen liiallisesti käyttämänä ihmetyttää. Muuten aivan normaali hauska ihminen elittelee aivan liikaa, eli, tämä on kylmä totuus.
- Makriina ek
vain.minä kirjoitti:
Eli = toisin sanoin.
Eli, on elää verbin imperfekti, kuin myös suomen kielen konjunktio.Niin, mihin aloittaja asiaansa vertaa, kun hän aloittaa sanomalla: "Eli minulla on tämä ongelma" ?
Eli hyvää päivää!
:) :) - Sinä-passiivi
Tiennyt en tätä nimitystä tälle ällöttävälle tyylille, piti ihan mennä Googlelta kysymään ja selvisihän se: http://fi.wiktionary.org/wiki/sinä-passiivi
Totta turiset. Mua kans ärsyttää tuo tekotuttavallinen tyyli selostaa asioitaan.
Leikitäänpä sinä-passiivia niin, että sinä oot kysynyt mielipidettäni, miksi ylipäätään viihdytään 7-kymppisten palstalla. Minä vastaan: "No, kun sinä oot yksineläjä, lapsesi ovat lentäneet pesästä, niin kyllä sinä ikäistesi seuraa kaipaat. Onhan sinulla toki ystäväsi, voit aina heille ja lapsillesi, mutta koneen äärelle on sun helppo istahtaa turisemaan. Niitä näitä siinä haastelet, joskus syntyy kipakoitakin keskusteluja..." Sanonpa minäkin. On henkilöitä, joilta sinuttelu suju "kirveelläkään"
Onko tullut käytyä Espanjassa? sanoo vieläkin vuosikymmenien jälkeen.
- Pär Pillhard
Media rassaa kieltä. Toimittajat eivät ole opiskelleet suomenkieltä tai sitä ei ehkä opeteta enää. Oma suomenkielen opettajani kääntyisi haudassaan, jos kuulisi että, nykyisin "alkaa menemään" eikä "alkaa mennä".
Stadin slangista nuoret ottavat ilmaisujaan. Heidän tulisi tietää, että slangiteonsana digata tarkoittaa sietämistä eikä tykkäämistä. Monet urheilutoimittajat luulevat, että Stadin slangisana futari tarkoittaa jalkapalloilijaa. Jalkapalloilija on futaaja ja jalkapallo on futari. Ero Stadilaisen korvissa on samanlainen kuin mestari ja mestaaja.
Tietysti kieli kehittyy ja sen kehittymisestä huolimatta kuvittelen ymmärtäväni ilmaisuja ja saavani sanottavani ymmärrettävään muotoon.- ssstadilainen
Ethän nyt oikeesti niinku tarkoittanut kirjoittaa stdilaista isolla alkukirjaimella?
(Ero Stadilaisen korvissa on samanlainen kuin mestari ja mestaaja.) - Pär Pillhard
ssstadilainen kirjoitti:
Ethän nyt oikeesti niinku tarkoittanut kirjoittaa stdilaista isolla alkukirjaimella?
(Ero Stadilaisen korvissa on samanlainen kuin mestari ja mestaaja.)Stadi ja Stadilainen ovat erisnimiin verravia. Toisin kuin suomalainen ei ole erisnimi, mutta Suomi on.
Ehkäpä et oikein ole selvillä Stadilaisesta kielenkäytön logiikasta. Muttä tässäpä sinulle Stadinkielen kurssi. Lyhyt oppimäärä.
Lämmöllä - ********
Pär Pillhard kirjoitti:
Stadi ja Stadilainen ovat erisnimiin verravia. Toisin kuin suomalainen ei ole erisnimi, mutta Suomi on.
Ehkäpä et oikein ole selvillä Stadilaisesta kielenkäytön logiikasta. Muttä tässäpä sinulle Stadinkielen kurssi. Lyhyt oppimäärä.
LämmölläStadilainen on adjektiivi, siis lauseen sisällä pienellä etukirjaimella kirjoitettava.
Viileällä.
Stadikin on vain yleensä pääkaupunki, ei siis mikään erisnimi, vaan ihan pikkaisella etukirjaimella, sekin, jos nyt ei lauseen ensimmäiseksi sanaksi satu.
Maan nimi on aina isokirjainta vaativa, kas, niitähän on aina vain yksi. - *******
******** kirjoitti:
Stadilainen on adjektiivi, siis lauseen sisällä pienellä etukirjaimella kirjoitettava.
Viileällä.
Stadikin on vain yleensä pääkaupunki, ei siis mikään erisnimi, vaan ihan pikkaisella etukirjaimella, sekin, jos nyt ei lauseen ensimmäiseksi sanaksi satu.
Maan nimi on aina isokirjainta vaativa, kas, niitähän on aina vain yksi.Unohtui.
Suiomessamme käytämme suomen kieltä, emme suomenkieltä!! - *****
******* kirjoitti:
Unohtui.
Suiomessamme käytämme suomen kieltä, emme suomenkieltä!!- i.
- sssssssssssstadilain
Pär Pillhard kirjoitti:
Stadi ja Stadilainen ovat erisnimiin verravia. Toisin kuin suomalainen ei ole erisnimi, mutta Suomi on.
LämmölläÄllös suotta lämpene. Olet kuitenkin väärässä kuten muuan henkilö sua jo valisti. Olen kyllä hyvin perillä myös stadilaisesta kirjoitustyylistä.
- Läksyksesi
Pär Pillhard kirjoitti:
LämmölläJopa nyt jaksat höpistä. Tässä sinulle lyhyt oppimäärä peruskoulun ala-asteelta:
Helsinki, helsinkiläinen
Stadi, stadilainen
Suomi, suomalainen
Tukholma, tukholmalainen
Lontoo, lontoolainen
Kokoomus, kokoomuslainen
Mars, marsilainen
jne, jne jne - -------
Läksyksesi kirjoitti:
Jopa nyt jaksat höpistä. Tässä sinulle lyhyt oppimäärä peruskoulun ala-asteelta:
Helsinki, helsinkiläinen
Stadi, stadilainen
Suomi, suomalainen
Tukholma, tukholmalainen
Lontoo, lontoolainen
Kokoomus, kokoomuslainen
Mars, marsilainen
jne, jne jneStadeja on jokaisessa maassa, siis pääkaupunkeja, stadeja.
Läksyksesi kirjoitti:
Jopa nyt jaksat höpistä. Tässä sinulle lyhyt oppimäärä peruskoulun ala-asteelta:
Helsinki, helsinkiläinen
Stadi, stadilainen
Suomi, suomalainen
Tukholma, tukholmalainen
Lontoo, lontoolainen
Kokoomus, kokoomuslainen
Mars, marsilainen
jne, jne jneJos minua opetat, niin tiedoksesi, opiskelin yliopistossa pääaineenani suomen kieli.
- -_'D
******** kirjoitti:
Jos minua opetat, niin tiedoksesi, opiskelin yliopistossa pääaineenani suomen kieli.
Voi kauhia.
- peper
Perillä olo ja perille meno. "Kyllä minä olen perillä näistä sähköhommista." Olivat hänen viimeiset sanat.
- Hehee Heh
Hyvä! Ymmärtäneekö Pär Pillhard?
- hyvä Ruune...
Hehee Heh kirjoitti:
Hyvä! Ymmärtäneekö Pär Pillhard?
välikö hällä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564910Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 911385
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231356Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1421189Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi266993- 72977
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965