Minulta saatiin viimein kolmannen antibioottikuurin jälkeen häädettyä helikobakteeri. Lääkärin mukaan bakteeri on ollut minulla kauan, koska se oli niin laajasti levinnyt. Bakteeri aiheuttikin minulle mm. kroonisen gastriitin. Kävin kymmenisen vuotta sitten Väestöliitossa lapsettomuushoidoissa, mutta tuolloin en valitettavasti ollut tietoinen tästä helikoasiasta. Olen lukenut jostain, että helikobakteeri voi edesauttaa lapsettomuutta. Meidän lapsettomuuden syy jäi arvoitukseksi eivätkä hoidot johtaneet toivottuun tulokseen. Ei tietenkään voi tietää, olisiko bakteerin häätö tuolloin edesauttanut raskaaksi tulemista, mutta asia jäi mietityttämään. En tiedä, otetaanko helikon mahdollisuus hoidoissa nykyään huomioon.
Helikobakteeri ja lapsettomuus
Heliko
1
301
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
Helicobakteeri-infektion vaikutuksesta hedelmällisyyteen on julkaistu muutamia pieniä tutkimuksia aivan viime vuosina ja on viitteitä siitä, että esim. siittiöiden läpäisevyys kohdunkaulakanavan liman läpi voi heikentyä, jos naisella on tämä infektio.
Infektioita ei haeta, ainakaan vielä, aktiivisesti lapsettomuustutkimuksissa.
Selittämättömässä lapsettomuudessa tämäkin on hyvä pitää mielessä.
Terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339