Kielentarkistus- ja oikolukupalvelua tarjolla

Kielentarkistaja

Hei!

Muistathan, että huoliteltu kieli ja selkeä ulkoasu on pieni suuri asia. Kieli kiinnittää lukijan huomion yleensä vain silloin, kun siihen ei ole tarpeeksi panostettu. Jos tarvitset lopputyöllesi tai gradullesi oikolukua tai muuta apua kielenhuollossa, voit ottaa yhteyttä minuun. Olen koulutukseltani humanististen tieteiden kandidaatti pääaineenani suomen kieli ja olen tehnyt opiskeluaikani useita kielentarkistustöitä, pääasiassa opinnäytetöitä.

Kerron mielelläni lisää ja vastaan kysymyksiin :)
kielentarkastus@gmail.com

7

437

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 231rf34gt4y

Muistathan myös että: superantibioottinenyhdiste on yhdyssana?
      '
      Kuin myös: Ultravoimakaslaskuvarjojääkärimustatappaja?

Muistat että ovat yhdyssanoja kuten kolmivaihekilowattituntimittari?

• Kielentarkistaja

Noita en suostu muistamaan :) Muita ehdotuksia?

• Hei!

Edelleen teen mielelläni kielentarkistuksia ja oikoluen tekstejä. Viime keväänä oikoluin kuusi pro gradu -tutkielmaa ja sain hyvää palautetta työstäni. Oikolukiessani en vaikuta tekstin tiedolliseen sisältöön, ainoastaan kielioppiin.

Ota yhteyttä :)

• Omnipotentiaa

Sinun täytyy olla silloin erityisen etevä. Minä en pystyisi kielellisestikään tarkistamaan tekstiä, jota en ymmärrä, enkä väitäkään ymmärtäväni toisen tieteenalan ammattitekstiä. Eivätkä tähän ole pystyneet käyttämäni kielentarkistajatkaan, vaan aina kielentarkistuksen jälkeen on pitänyt itse tarkistaa, ettei tekstin asiasisältö ole muuttunut.

• Olen erityisen tarkka siitä, etten muuta asiasisältöä lainkaan. Niin halutessaan, toimenannon antaja voi valita pelkän oikoluvun, jolloin teksti tarkistetaan "pintapuolisesti" pelkän kieliopin osalta. Laajemmassa tarkistuksessa voin puuttua kömpelöihin lauserakenteisiin tai muuta vastaavaa. Olen kyllä myös sitä mieltä, että jos en lainkaan ymmärtäisi mistä tekstissä puhutaan, pahoittelisin ja luopuisin työstä.

Kokemusta minulla on noin kymmenestä gradusta ja yhdestä väitöskirjasta humanistiselta, valtiotieteelliseltä ja kaupalliselta alalta. Vielä ei ole tullut vastaan työtä, joka olisi täyttä hepreaa.

• Käytän korjauksissani Wordin Jäljitä muutokset -työkalua, jolloin opinnäytteen kirjoittaja voi joko hyväksyä tai hylätä muutokset. Usein käytän myös kommentteja, jos korjaan epäselviä lauserakenteita. Näin korjaukset tulevat perustelluiksi ja avoimemmiksi.

Tällä hetkellä korjaan 100-sivuisen työn noin viidessä päivässä.

• Olen kesän jälkeen taas alkanut tehdä pienimuotoisia kielenhuoltotöitä. Päivätöideni ohella varaisin tarkastukselle mieluiten aikaa noin päivän kahtakymmentä sivua kohden.

Kysy lisää :) kielentarkastus@gmail.com

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe