Hei!
Muistathan, että huoliteltu kieli ja selkeä ulkoasu on pieni suuri asia. Kieli kiinnittää lukijan huomion yleensä vain silloin, kun siihen ei ole tarpeeksi panostettu. Jos tarvitset lopputyöllesi tai gradullesi oikolukua tai muuta apua kielenhuollossa, voit ottaa yhteyttä minuun. Olen koulutukseltani humanististen tieteiden kandidaatti pääaineenani suomen kieli ja olen tehnyt opiskeluaikani useita kielentarkistustöitä, pääasiassa opinnäytetöitä.
Kerron mielelläni lisää ja vastaan kysymyksiin :)
kielentarkastus@gmail.com
Kielentarkistus- ja oikolukupalvelua tarjolla
7
437
Vastaukset
- 231rf34gt4y
Muistathan myös että: superantibioottinenyhdiste on yhdyssana?
'
Kuin myös: Ultravoimakaslaskuvarjojääkärimustatappaja?
Muistat että ovat yhdyssanoja kuten kolmivaihekilowattituntimittari? - Kielentarkistaja
Noita en suostu muistamaan :) Muita ehdotuksia?
Hei!
Edelleen teen mielelläni kielentarkistuksia ja oikoluen tekstejä. Viime keväänä oikoluin kuusi pro gradu -tutkielmaa ja sain hyvää palautetta työstäni. Oikolukiessani en vaikuta tekstin tiedolliseen sisältöön, ainoastaan kielioppiin.
Ota yhteyttä :)- Omnipotentiaa
Sinun täytyy olla silloin erityisen etevä. Minä en pystyisi kielellisestikään tarkistamaan tekstiä, jota en ymmärrä, enkä väitäkään ymmärtäväni toisen tieteenalan ammattitekstiä. Eivätkä tähän ole pystyneet käyttämäni kielentarkistajatkaan, vaan aina kielentarkistuksen jälkeen on pitänyt itse tarkistaa, ettei tekstin asiasisältö ole muuttunut.
Olen erityisen tarkka siitä, etten muuta asiasisältöä lainkaan. Niin halutessaan, toimenannon antaja voi valita pelkän oikoluvun, jolloin teksti tarkistetaan "pintapuolisesti" pelkän kieliopin osalta. Laajemmassa tarkistuksessa voin puuttua kömpelöihin lauserakenteisiin tai muuta vastaavaa. Olen kyllä myös sitä mieltä, että jos en lainkaan ymmärtäisi mistä tekstissä puhutaan, pahoittelisin ja luopuisin työstä.
Kokemusta minulla on noin kymmenestä gradusta ja yhdestä väitöskirjasta humanistiselta, valtiotieteelliseltä ja kaupalliselta alalta. Vielä ei ole tullut vastaan työtä, joka olisi täyttä hepreaa.Käytän korjauksissani Wordin Jäljitä muutokset -työkalua, jolloin opinnäytteen kirjoittaja voi joko hyväksyä tai hylätä muutokset. Usein käytän myös kommentteja, jos korjaan epäselviä lauserakenteita. Näin korjaukset tulevat perustelluiksi ja avoimemmiksi.
Tällä hetkellä korjaan 100-sivuisen työn noin viidessä päivässä.Olen kesän jälkeen taas alkanut tehdä pienimuotoisia kielenhuoltotöitä. Päivätöideni ohella varaisin tarkastukselle mieluiten aikaa noin päivän kahtakymmentä sivua kohden.
Kysy lisää :) kielentarkastus@gmail.com
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144