Hei! Olemme yrittäneet lasta vuoden. Jokin aika sitten minulle tehtiin ultraäänitutkimus. Lääkärin mukaan kohdun takaosassa näkyy jotain, joka näyttää "tyypilliseltä endometrioosipesäkkeeltä". Hän ei kuitenkaan suostunut antamaan lähetettä jatkotutkimuksiin (syynä ilmeisesti aiempi kemiallinen raskaus), vaan käski yrittää vielä 6 kk ja ottaa sitten yhteyttä. Verikokeista ei löytynyt mitään selitystä lapsettomuudelle ja munasarjat olivat kuulemma ok.
Olemme normaalipainoisia n. 30-vuotiaita ja noudatamme terveitä elämäntapoja. Kannattaisiko kysyä vielä toisen lääkärin mielipide (ja pyytää lähete laparoskopiaan) vai malttaa mielensä? Mikä on normaali käytäntö tällaisissa tilanteissa? Pelkään, että olemme vuoden kuluttua samassa tilanteessa ja että mahdollinen endometrioosi leviää siinä ajassa entisestään.
Endometrioosiepäily
1
128
Vastaukset
Hei,
Kiitos kysymyksestä. Endometrioositauti on tavattoman moninainen. Se miten paljon haittaa se aiheuttaa raskauden alkamiseen riippuu miten aktiivinen tauti on ja missä pesäkkeet sijaitsevat. Yleensä vain munasarjoissa sijaitsevat endometrioosipesäkkeet näkyvät ultraäänellä. Pienien oireettomien lantion alueella sijaitsevien endometrioosipesäkkeiden poistoa ei pidetä välttämättömänä. Tilanteen arvioiminen vaatii suurta kliinistä taitoa. Uskon, että lääkärinne on harkinnut asian, mutta tietysti voitte kysyä myös toista mielipidettä.
Ystävällisin terveisin
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351