mihin avunanto perustuu?

vakka vuotaa

Seurustelin jonkin aikaa maahanmuuttajanaisen kanssa, avioiduttuamme hänen elämänsä on avautunut minulle.

Yksi asia kummastuttaa minua, eikä hän osaa antaa minulle mitään selitystä.
Se on hänen suuri tarpeensa auttaa köyhän kotimaansa ihmisiä. Tietenkin ymmärrän esim. oman äidin elämän turvaamisen, lääkärissäkäynnin maksamisen, tms. Tai esim. 50 euron lähettämisen jotta veljenpoika saa ostettua koulukirjoja.

Mutta kun tuo auttaminen menee joskus niin pitkälle, että oma elämä Suomessa kärsii siitä. Esim. jos hyvä ystävä kotimaassa onnistuu saamaan työkutsun ulkomaille, niin miksi vaimoni pitää lahjoittaa käytännössä kaikki säästönsä jotta tuo kaveri saa viisumin ja lentolipun? Hän oli suunnitellut itse menevänsä autokouluun kesällä, nyt tuokin tavoite sitten siirtyy tulevaisuuteen. Tai hän stressaa minua sillä, että se olisi aviomiehen velvollisuus maksaa vaimonsa autokoulu.
Kuinka voi asettaa toisten tarpeet tai unelmat omiensa edelle?

Onko se sääliä?
Onko se jotain velvollisuudentunnetta huolehtia vähempiosaisista?
Onko se jotain lapsena tapahtunutta aivopesua?
Onko se koti-ikävän aiheuttamaa liiallista yhteydenpitoa kotimaahan ja sitäkautta altistumista ja herkistymistä hyväksikäytölle?

Samaan aikaan hän kyllä osaa pitää puolensa minun kanssani asioista sopiessaan, mitenkään tyhmänä ja helppona en voi häntä pitää.

Osaako joku asioita kokenut tai läheltä seurannut valaista minua asiassa?

30

431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dodeham

Tämä on asia mistä kannattaa keskustella pitkään ja hartaasti, kun puoliso tulee köyhemmästä maasta. Mieluiten keskustelu kannattaa käydä jo ennen naimisiinmenoa.

Kyse on arvoista. Mikä on elämässä tärkeintä, auttaako ystävää hädässä vai mennä autokouluun? Itse olisin hieman huolissani, jos tuo "kaveri" on miespuolinen. Kyse voi myös olla jostain takaisinmaksusta, jos samainen kaveri on joskus auttanut puolisoasi.

Kysy vaimoltasi, hän sen tietää, ei kukaan muu.

• vakka vuotaa

vs. dodeham

Auttaako ystävää hädässä vai mennä autokouluun?
        -ystävän hätä on tietenkin vakava asia. Mutta voiko puhua hädästä, jos kysymys
        on mahdollisuudesta parempaan elämään?(työlupa, viisumi,jne.)
        Ja eikö ystävien pitäisi olla siellä missä itse on? Kuinka kauan ystävyys säilyy kun fyysinen olinpaikka on kaukana toisesta?

Lisäkysymys tämän lukijoille:

Jos itse yritätte tehdä työtä perheenne elämänlaadun parantamiseksi, niin hyväksyttekö sen, että kumppaninne samaan aikaan ei siihen osallistu, vaan käyttää varansa jonkun teille tuntemattoman ihmisen elämänlaadun parantamiseen?

• jaskkiia

Monessa maassa perhe toimii ns. sosiaaliturvana. Perheillä ei köyhissä maissa ole montaa työssäkäyvää perheenjäsentä, ja historiallisesti työssäkäyvät tukevat koko perhettä. Myös perhekäsite on paljon laajempi, kuin länsimaalainen ydinperhemalli. Vaimosi on myös saattanut saada apua (rahallista tai muuta) perheenjäseniltään, ja nyt hän vuorostaan auttaa muita. Jos joku saa mahdollisuuden työskennellä ulkomailla, se on kuin lottovoitto, kyllä siihen halutaan panostaa, että perheellä olisi paremmat oltavat kotimaassa, ja että näin yksi perheenjäsen enemmän tienaa.
      Minusta on erikoista, että et näin pitkälle ole itse päätellyt, vaikka naimissa asti olette.

• vakka vuotaa

jaskkiia

Tuo oli aika hyvin selitetty, olen siitä aikaisemminkin lukenut ja itsekin pähkäillyt.
      Olen vaimonikin kanssa asiasta keskustellut, mutta hän on puhunut väheksyvästi "perheestään". Mutta kun tarkastelen aikaa taaksepäin, niin aika tasaisin väliajoin tukemista on tapahtunut.

Kyse on siis kulttuurista ja velvollisuudentunnosta. Sinänsä aika masentavaa, koska taitavat olla niin syvällä vaimoni päässä, että en saa häntä muutettua ihmiseksi joka keskittyisi vain suunnittelemaan ja toteuttamaan meidän elämäämme. Itse en taas halua ottaa ylimääräisiä huollettavia elämäämme, mahdollinen lapsikin toisi riittävästi haasteita.

Sinänsä täytyy ihailla ja sääliä hänen uhrautuvaisuuttaan, kun ajattelen miten hyvä elämä meillä voisi yhdessä olla jos hän haluaisi siihen 100% osallistua.

• jaskkiia

Vaimosi ei varmastikaan osaa selittää tätä asiaa itsekään, koska se on hänelle niin luonnollista. Erityisesti kehitysmaissa ei ihmissuhteita ja näitä kiekuroita edes analysoida tällä tasolla, jota me teemme.

Olet ihan oikeassa, eipä häntä varmaan voi muuttaa tässä suhteessa. Sehän olisi sama, kuin saada sinut muuttumaan ajattelemaan samalla lailla kuin hän, tai muuttamaan omaa käsitystäsi siitä miten sinä tällä hetkellä koet ne rajat ja velvollisuutesi auttaa omia sukulaisiasi, olisi varmaan yhtä mahdotonta.

Hänellä saattaa velvollisuudentunnon lisäksi olla myös kulttuurinen velvoite auttaa. Useat ulkomaalaiset tuntevat että heidän on pakko auttaa kotimaahan jääneitä, muutoin heidän on erittäin vaikea pitää suhteita kotiin yllä, heistä puhuttaisiin pahaa koska luullaan että rikkaissa maissa raha kasvaa puuussa ja sitä kaikilla on yllinkyllin. Tämä käsitys tulee siitä, koska paikalliset näkevät esim. uudet isot talot joita jotkut pystyvät rakentamaan rahoilla joita ulkomailla asuvat sukulaiset lähettävät. Kulttuuriiin kuuluminen on siten tärkeää, ja mikäli hän ei auttaisi, se olisi häpeällistä hänelle itselleen sekä myös kotimaan perheelleen. Hänellä saattaa myös olla paine kotimaasta, jos sukulaiset siellä neuvovat että on miehen velvoite esim maksaa tämä autokoulu. Ehkä nämä seikat vaikuttavat siihen miksi hän tuntuu puhuvan heistä väheksyvästi, tai ehkä hän tunnistaa että sinä et hyväksy tätä toimintaa kokonaan joten haluaa 'olla sinun puolella'.

Vaimosi ei varmasti näe mitään ongelmaa parisuhteessanne, hänelle perhe merkitsee muitakin ihmisiä kuin samassa taloudessa asuvat, ja kattaa usein eri maissa asuvia sukulaisia. Hän varmasti kokee että on 100% mukana suhteessanne. Ehdottaisinkin, että yrittäisit nähdä suhteenne erilaisuudet rikkauksina - olethan jo tämänkin keskustelun aikana oppinut paljon. kannattaa myös avata keskusteluväylät sillä tasolla, että kumpikin ymmärrätte toisianne. Muista keskittyä kuitenkin hyviin asioihin sekä samankaltaisuuksiin, eroavaisuuksista ainoastaan puhuminen saattaa tulehduttaa.

• pensselitäti

Oletko tullut ajatelleeksi, että hän saattaa järjestää itselleen uutta elämää kotimaassa, esim. rakennuttaa taloa, johon aikanaan muuttaa asumaan - ehkä ilman sinua?
      Kuinka hyvä ystävä mahtaa olla kyseessä?

• ifi-fi

niin, sellaisia höhliähän te olette ja hupaisaa sinänsä, että ulkomaan elätti saa täällä tayshoidon kattosi alla ja vielä vie kaiken säästämänsä rahan suoraan oman perheen elättämiseen vieraaseen maahan. Suomessa taas vaimo saa erossa puolet ellei avioehtoa ole tehty ja elareita maksetaan lain mukaan yhteisistä lapsista, mutta te miehen pösilöt jopa elätätte näiden ulkomaan elättien kakaratkin entisistä liitoista. Mutta minkäs mahtaa, että on niin hölläkätinen, että käsi ojossa jakelee rahaa tuntemattomien ihmisten elättämiseen.

• höntti mies

... minä elätin kyllä suominaisen isätöntä värillistä poikaakin...

• Ei itsekäs ainakaan.

Minun mielestäni hyvä sydäminen ihminen,Tuollaisia ihmisiä maailma tarvitsisi enemmän,heitä jotka auttavat hädässä olevia ja joilel ei materia merkitse kaikki kaikessa.Ei ole ainakaan itsekäs se on hieno piirre,kun ihminen raaskii jonkun apau tarvitsevan vuoksi luopua omastaan joskus en tunne vaimoasi,mutta näin äkkiseltään vaikuttaisi sydämestänäs kauniilta ihmiseltä sisäisesti kaunis siis.

Toki tuossa auttamisessakin voisi ja olisi hyvä muistaa sekin,että ei itse tai oma perhe joudu ahdinkoon eikä se mene hyväksi käytön puolelle,että vain odotetaan jotain koko ajan valmiina.Tyhjästäkin on paha nyhkäistä.Jospa keskustelisit vaimosi kanssa ja selittäisit sen,toki jos sinulle sopii,että auttaa voi toki ihmisiä,mutta täytyy muistaa myös se oma puolisokin ja perhe.auttaminen ei tarkoita kuitenkaan sitä,että itse makaa "katuojassa"sitten on taas yksi autettava lisää auttajasta tulee autettava :) uskon että selviätte kun keskustelette suoraan ja yritätte ymmärtää toinen toisianne.

• Ei itsekäs ainakaan.

jatkoa....ps.Vaimosi osaa ehkä ajatella hädässä olevan tai apua tarvitsevan ihmisen murheet ja puutteen omalle kohdalle jotta ymmärtää toista ihmistä miltä jokin asia voi tuntua ja on kai ottanut sitten sen asian omalle sydämmelleen niin vahvasti ja siitä se auttaminen.

• pelkkä tapa
        Ei itsekäs ainakaan. kirjoitti:

jatkoa....ps.Vaimosi osaa ehkä ajatella hädässä olevan tai apua tarvitsevan ihmisen murheet ja puutteen omalle kohdalle jotta ymmärtää toista ihmistä miltä jokin asia voi tuntua ja on kai ottanut sitten sen asian omalle sydämmelleen niin vahvasti ja siitä se auttaminen.

Muija laittaa munkin liksasta 200-300 egeä sinne. Omat kersat saa säästää likuntaharrastuksista jotta muija saa lähetettyä pelastusarmeijarahaa suvulle.
        Se on tapana.

• iseurib

Tässä tapauksessa materia merkitsee nimittäin juuri siellä toisella puolella maapalloa oleville, jolle tämä pikkuvaimo laittaa rahaa pariskunnan yhteisestä pesästä. Monissa tapauksissa hyvsydämmisyys on tyhmyyttä!

• Chom chom

Me olemme auttaneet lähinnä miehen vanhempia ja sisaruksia, kavereita vain erityistapauksissa. Miehelläni pääasiallisena motiivina on ollut vastavuoroisuus. Vanhemmilla ei ollut eläkettä, joten lapset olivat velvollisia elättämään heidät. Sisaruksille emme yleensä ole antaneet rahaa vain rahan vuoksi vaan sillä on ollut jokin tarkoitus. He ovat saaneet avustusta mm. talon rakentamiseen, sairaalakuluihin ja bisneksiin. Osa on ollut lainaa. Tällä hetkellä sisarukset eivät enää tarvitse apua, mutta haluamme tukea lasten opintoja.

Monissa maissa perhekäsitys on laajempi kuin Suomessa, ja myös muut verkostot ovat laajempia. Onkohan vaimosi tapauksessa kyse vain puhtaasta halusta auttaa vai onko vaimosi ehkä palveluksen velkaa? Tai ajatteleeko hän nyt "sijoittavansa" tähän ihmiseen, jotta myöhemmin ehkä hyötyisi jotain? Tai että tämä ihminen jotenkin hyödyttäisi vaimosi sukua?

Ei se asia selviä muuten kuin kysymällä. Ystävyys voi säilyä pitkään, sosiaalinen velka vielä pidempään. Jotkut kokevat myös syyllisyyttä siitä, että ovat itse päässeet kiinni parempaan elämään, ja yrittävät ehkä tiedostamattaankin korvatat tätä rahalla.

"Jos itse yritätte tehdä työtä perheenne elämänlaadun parantamiseksi, niin hyväksyttekö sen, että kumppaninne samaan aikaan ei siihen osallistu, vaan käyttää varansa jonkun teille tuntemattoman ihmisen elämänlaadun parantamiseen?"

En hyväksyisi. Me olemme lähettäneet mieheni sukulaisille isojakin summia, mutta aina olemme keskustelleet ja sopineet asiasta yhdessä. Ja joskus sanoneet suoraan, että ei, nyt meillä ei ole rahaa, etenkin kun on omia lapsia huollettavana. Meillä on molemmilla omat palkat ja omat tilit, mutta miellämme, että rahat ovat yhteisiä ja yhdessä myös päätämme, mihin rahat käytetään.

• kädestä suuhun

Meillä ei tällä hetkellä ole suuremmin rahaongelmia, koska sitä ei yksinkertaisesti riitä jaettavaksi toisille.

Mutta olen ajatellut, että miten tilanne muuttuu, kun tulen todennäköisesti lähivuosina perimään n. 200 000 arvoisen asunto-osakkeen sukulaiseltani.

Pystyykö vaimoni sen jälkeen elämään onnellisena sen tosiasian kanssa, että meillä on oikeasti omaisuutta, mutta samaan aikaan hänen sukulaisensa asuvat kotimaassaan köyhissä oloissa?

• oma oli valintasi

Varmaan suku käy tilille rokottamaan. Kaikki on yhteistä, muistapa se.

• Moku puoliso

Pystyykö vaimo elämään tuon asian kanssa riippuu kai olennaisesti siitä, kuinka suurelta osin suhteenne on hänen puoleltaan solmittu vain maksimaalisen hyödyn saamiseksi sinusta sekä siitä, kuinka paljon vaimollasi on maalaisjärkeä päässään.

Jos vaimosi on törkeimpiä kuppareita, niin jossain vaiheessa varmaan yrittää jotenkin hyötyä tuosta asunnosta. Toivottavasti sinulla on avioehto kunnossa.

Jonkun asunto-osakkeen arvolla ei sinänsä kun järkevälle ihmiselle ole mitään suurta väliä, koska kyseinen arvo on sitoutunut siihen asuntoon, eikä sitä voi sellaisenaan käyttää muuhun. Ts. jos vaimollasi on vähänkään häpyä, on oikeasti sitoutunut sinuun ja järkeä päässä, ei hänelle ole mikään ongelma, vaikka peritkin sen asunnon.

Itse olisin myös monien edellä kirjoittaneiden tavoin äärimmäisen huolissani tuosta ystävän auttamisesta, jos kyseessä on nimenomaan vaimon ystävä, eikä esim. avioliiton kautta sukuun tullut, vaikka siskon aviomies. Toisaalta jos alat kovistella vaimoasi, niin äkkiähän tuolle ystävälle keksitään joku sukulaissuhde.

Suuri osa näistä kotimaassaan auttajista kyllä myös kerää sinne kotimaahan itselleen pääomaa uutta elämää varten. Esim. äidille ostettu talo on kyllä aivan ko. henkilön omissa nimissä ja hänen käytössään yhdessä äidin kanssa tai myöhemmin yksin. Lisäksi moni auttaa kyllä myös on itse osallisena näissä bisneksissä, joita rahoittavat, ts. voivat itse myöhemmin elää niillä kotimaassaan.

• Chom chom
        Moku puoliso kirjoitti:

Pystyykö vaimo elämään tuon asian kanssa riippuu kai olennaisesti siitä, kuinka suurelta osin suhteenne on hänen puoleltaan solmittu vain maksimaalisen hyödyn saamiseksi sinusta sekä siitä, kuinka paljon vaimollasi on maalaisjärkeä päässään.

Jos vaimosi on törkeimpiä kuppareita, niin jossain vaiheessa varmaan yrittää jotenkin hyötyä tuosta asunnosta. Toivottavasti sinulla on avioehto kunnossa.

Jonkun asunto-osakkeen arvolla ei sinänsä kun järkevälle ihmiselle ole mitään suurta väliä, koska kyseinen arvo on sitoutunut siihen asuntoon, eikä sitä voi sellaisenaan käyttää muuhun. Ts. jos vaimollasi on vähänkään häpyä, on oikeasti sitoutunut sinuun ja järkeä päässä, ei hänelle ole mikään ongelma, vaikka peritkin sen asunnon.

Itse olisin myös monien edellä kirjoittaneiden tavoin äärimmäisen huolissani tuosta ystävän auttamisesta, jos kyseessä on nimenomaan vaimon ystävä, eikä esim. avioliiton kautta sukuun tullut, vaikka siskon aviomies. Toisaalta jos alat kovistella vaimoasi, niin äkkiähän tuolle ystävälle keksitään joku sukulaissuhde.

Suuri osa näistä kotimaassaan auttajista kyllä myös kerää sinne kotimaahan itselleen pääomaa uutta elämää varten. Esim. äidille ostettu talo on kyllä aivan ko. henkilön omissa nimissä ja hänen käytössään yhdessä äidin kanssa tai myöhemmin yksin. Lisäksi moni auttaa kyllä myös on itse osallisena näissä bisneksissä, joita rahoittavat, ts. voivat itse myöhemmin elää niillä kotimaassaan.

Moku puoliso kirjoitti: "Suuri osa näistä kotimaassaan auttajista kyllä myös kerää sinne kotimaahan itselleen pääomaa uutta elämää varten. Esim. äidille ostettu talo on kyllä aivan ko. henkilön omissa nimissä ja hänen käytössään yhdessä äidin kanssa tai myöhemmin yksin. Lisäksi moni auttaa kyllä myös on itse osallisena näissä bisneksissä, joita rahoittavat, ts. voivat itse myöhemmin elää niillä kotimaassaan."

Osa kerää itselleen pääomaa mahdollista paluuta varten, vaikkei se aina niin suunnitelmallista olekaan. Kaikissa perheissä ei myöskään pidetä tarkkaa lukua, mikä on minun ja mikä perheen. Ja esim. talo voi olla parempi pitää jonkun sukulaisen nimissä kuin omissa nimissä - joskus se on ainoa mahdollisuus.

Mun mieheni haaveilee paluusta, joskus, ehkä, jos tilanteet siellä ja täällä sen sallivat. Kyllähän siihen on alkanut jollain tasolla varautua ja valmistautua. Eri asia sitten on, kerätäänkö omaisuutta salaa puolisolta tai toisen kustannuksella ja niin, ettei puoliso kuulu tulevaisuuden suunnitelmiin.

Vakka vuotaa kirjoitti: "Ja eikö ystävien pitäisi olla siellä missä itse on? Kuinka kauan ystävyys säilyy kun fyysinen olinpaikka on kaukana toisesta?"

Tapoja on erilaisia, ja ystävyydellä voidaan tarkoittaa eri asiaa kuin mitä sillä on Suomessa totuttu ymmärtämään. Se voi olla verkostoitumista ja sosiaalista velkaa, velkaa palveluksista jne. Rahalla ei välttämättä näitä asioita arvoteta, vaikka sitä kuluukin. Joku ystävä voi olla enemmän kaveri, jonkun toisen kanssa taas on ehkä kokenut sellaisia asioita, ettei mikään aika tai etäisyys pysty erottamaan.

Ei pidä olettaa, että ihminen jättää entisen elämän taaksensa, kun muuttaa toiseen maahan tai menee naimisiin. Nykyään on verrattain helppoa olla yhteydessä toiselle puolelle maapalloa vaikka päivittäin. Siteet säilyvät, etenkin, jos kokee olevansa jotain velkaa tai haluaa pitää takaporttia.

Aika spekuloinniksihan tämä menee. Oletko kysynyt vaimoltasi nuo kysymykset, jotka avauksessasi esitit?

• Moku puoliso
        Chom chom kirjoitti:

Moku puoliso kirjoitti: "Suuri osa näistä kotimaassaan auttajista kyllä myös kerää sinne kotimaahan itselleen pääomaa uutta elämää varten. Esim. äidille ostettu talo on kyllä aivan ko. henkilön omissa nimissä ja hänen käytössään yhdessä äidin kanssa tai myöhemmin yksin. Lisäksi moni auttaa kyllä myös on itse osallisena näissä bisneksissä, joita rahoittavat, ts. voivat itse myöhemmin elää niillä kotimaassaan."

Osa kerää itselleen pääomaa mahdollista paluuta varten, vaikkei se aina niin suunnitelmallista olekaan. Kaikissa perheissä ei myöskään pidetä tarkkaa lukua, mikä on minun ja mikä perheen. Ja esim. talo voi olla parempi pitää jonkun sukulaisen nimissä kuin omissa nimissä - joskus se on ainoa mahdollisuus.

Mun mieheni haaveilee paluusta, joskus, ehkä, jos tilanteet siellä ja täällä sen sallivat. Kyllähän siihen on alkanut jollain tasolla varautua ja valmistautua. Eri asia sitten on, kerätäänkö omaisuutta salaa puolisolta tai toisen kustannuksella ja niin, ettei puoliso kuulu tulevaisuuden suunnitelmiin.

Vakka vuotaa kirjoitti: "Ja eikö ystävien pitäisi olla siellä missä itse on? Kuinka kauan ystävyys säilyy kun fyysinen olinpaikka on kaukana toisesta?"

Tapoja on erilaisia, ja ystävyydellä voidaan tarkoittaa eri asiaa kuin mitä sillä on Suomessa totuttu ymmärtämään. Se voi olla verkostoitumista ja sosiaalista velkaa, velkaa palveluksista jne. Rahalla ei välttämättä näitä asioita arvoteta, vaikka sitä kuluukin. Joku ystävä voi olla enemmän kaveri, jonkun toisen kanssa taas on ehkä kokenut sellaisia asioita, ettei mikään aika tai etäisyys pysty erottamaan.

Ei pidä olettaa, että ihminen jättää entisen elämän taaksensa, kun muuttaa toiseen maahan tai menee naimisiin. Nykyään on verrattain helppoa olla yhteydessä toiselle puolelle maapalloa vaikka päivittäin. Siteet säilyvät, etenkin, jos kokee olevansa jotain velkaa tai haluaa pitää takaporttia.

Aika spekuloinniksihan tämä menee. Oletko kysynyt vaimoltasi nuo kysymykset, jotka avauksessasi esitit?

Joo, nimenomaan tuota salaa omaisuuden keräämistä kyllä arvelin ap:n tapauksessa ja muutenkin se on valitettavasti melko yleistä ja monella hyötymismielessä naimisiin menneellä alusta alkaen päämääränä. Siinähän ei tietenkään ole mitään moitittavaa, että moku-pariskunta yhdessä hankkii esim. loma-asunnon toisen kotimaasta ja suunnittelee sitten eläkepäivinään tai aikaisemmin, jos tilanne sallii, asuvansa yhdessä siellä tai puoliksi molemmissa maissa.

Toisaalta eiväthän tällaisten yhdessä toiseen maahan sijoittavien pariskuntien puolisot kysele täällä huolestuneena, että missä mennään...

• vakka vuotaa

Kiitos asiallisista kommenteista, näissä viimeisissä on ollut paljon samoja asioita, mtä itsekin funtsin.

En ymmärrä tuota tässä mainittua mamu-puolisoiden mahdollista tarvetta siirtää varoja kotimaahansa sitä mukaa kun se on mahdollista mahdollisia vanhuudenpäiviä varten.

Miksi joku 30v. alkaisi tekemään jotain asuntoa jos vanhuudenpäiviin on 20-30v aikaa ? Eihän se mökki varmaan edes pysyisi pystyssä niin ptkään! Eikö loogisempaa olisi säästää rahaa pankkiin tulevaisuutta varten, jolloin olisi muitakin käyttömahdollisuuksia ?

Tosin se nyt rakennettu asunto tietenkin hyödyttäisi sukulaisia asuinpaikkana tai vuokratulojen tuojana.

Sitten tunnepuoleen. Onko yleensä teoriassa mahdollista, että joku olisi naimisissa esim. 10 vuotta, mutta samaan aikaan kuitenkin kylmästi suunnittelisi ja rakentaisi vain omaa tulevaisuuttaan? Vaikka olisi alunperin mennyt naimisiin puhtaasti hyötymistarkoituksessa, niin eikö ihminen väistämättä monen vuoden yhdessäolon aikana jo sitoudu toiseen?

• Moku puoliso

Ensinnäkin sinun pitää ymmärtää, että monissa kehitysmaissa nimenomaan kiinteä omaisuus (talot, liikehuoneistot) tai toimiva pienyritys (kauppa jne.) tai toimiva maatila käsitetään varmaksi ja hyväksi sijoitukseksi tulevaisuutta varten ja pankkisäästöt, osakesijoitukset jne. taas ymmärretään epävarmoiksi ja huonoiksi sijoituskohteiksi. Näinhän se tietysti monissa noissa maissa onkin: pankkeja kaatuu, rahan arvoa seilaa miten sattuu jne.

Toisekseen monissa tiheään kansoitetuissa kehitysmaissa se maa, jolla se mökki seisoo onkin se varsinainen arvokas sijoituskohde, jonka arvo vielä usein nousee jatkuvasti. Tuollaisen kevyesti rakennetun mökin kun tekee uuden halvalla 20-30 vuoden välein, jos vain omistaa sen maan siinä alla.

Ota myös huomioon, että useimmat kehitysmaiden ihmiset myös mieltävät noin 45-50-vuotiaan jo kypsäksi eläkkeelle ja tuohon ikään tai jopa aiempaan noiden omaisuuden kerääjien suunnittelu tähtää.

Ei ihminen sitoudu, päin vastoin ajan kuluessa toinen voi syvällä sisimmässä alkaa ärsyttää vain enemmän, joten suunnittelu on sitäkin kylmäverisempää...

• entä lapsi?

Jos mokuvaimolla on kauhea vauvakuume, niin onko se todiste rakkaudesta suomi-mieheen?
      Vai voiko lapsen saaminen palvella omia, itsekkäitä tarkoitusperiä?
      (On tietenkin helpompi saada mieheltä rahaa kotimaahan palattua, koska isän pitää huoltaa lastaan. Lisäksi sitä kautta varmistaa mahdollisten tulevaisuuden perintöjen ohjautumisen omalle suvulleen.)

Kumpaa veikkaatte?

• Älkää olko tyhmiä

Mulla kaatui suhde yhteen ulkolaisnaiseen, koska ei huvittanut alkaa makselemaan sen suvun elämisiä. Aina oli isoäiti tai milloin kukakin sairaana ja ois lääkärikuluihin tarvinnut rahaa, sitten jos siihen antoi niin kohtahan se silti kuolla kupsahti ja sitten rahaa vaadittiinkin tuohta jo hautajaismenoihin! Minähän en raada töissä perse ruvella, että jotkut ihmiset maailman toisella puolella, joita en oo ikinä tavannutkaan, voivat sitten käyttää niitä rahoja. Jos hyväntekeväisyyttä haluaa harrastaa, niin sitten on niitä kaikenmaailman järjestöjä joissa menee varmaan vähän järkevämpäänkin asiaan se raha kuin serkun talon katon kunnostamiseen tai veljen skootteriin tai millon mihinkin. Niinpä kaatui se suhde kun laitoin rahahanat kiinni Enää en elätä kuin itseni, jos jatkossa löytyy uusi morsio niin teen heti selväksi että korkeintaan hänelle liikenee rahaa, ei muille.

• kipkipkipkipp

Itse olen nainen ja asun ulkomailla mieheni kanssa. Emme ole kumpikaan tämän maan kansalaisia missä asumme.

Olen huomannut että monella elämä tuntuu turvattomammalta maassa jossa ei ole tukiverkostoja. Itse laitan palkastani säästöön rahaa ja omistan Suomessa 2 asuntoa. Toki minulla jää rahaa normaaliin elämiseen.

Suomalaisiin ystäviin pidän tiiviisti yhteyttä niin täällä kuin Suomessakin asuviin. Koskaan ei tiedä mitä voi sattua ja milloin tarvitsee esim. kiirreellistä palvelusta tai yösijaa.

Minulla ei ole suunnitelmissa muuttaa takaisin Suomeen mutta olo tuntuu turvallisemmalta kun tietää että on paikka jonne palata ja ihmisiä jotka ottavat vastaan jos jotain odottamatonta tapahtuu.

• myös niin että

Elämä tuntuu myös simppelimmältä jos toinen osapuoli on edes suhtkoht samanlaisista taustoista, uskonnoltaan, kieleltään ja kulttuuriltaan.

• dodeham

Varmasti suhdettanne helpottaisi, jos teillä olisi mahdollisuus viettää aikaa vaimon kotimaassa. Toisen kulttuurin tunteminen helpottaa suhdetta.

Itse olen oleskellut pitkiä aikoja köyhissä maissa ja ajattelutapa on hieman erillainen, kuin täällä tutussa ja turvallisessa Suomessa.

Ensinnäkin sukulaiset ja ystävät ovat köyhissä maissa kela, sossu ja eläke. Näihin suhteisiin panostetaan. Autetaan sukulaisia ja ystäviä, jotta he auttavat sitten takaisin. Köyhemmät sukulaiset saattavat yhdessä päättää, mihin rikkaan sukulaisen rahat laitetaan.

Toinen tosiasia on, että käteinen on katoavaista, mutta omaisuuden säilyttää paremmin. Miten kieltäytyä auttamasta sairasta köyhää sukulaista, jos pankkitilillä on rahaa? Sen sijaan asuntoa ei tarvitse myydä sen takia, että joku on sairas...

• mieti vielä

Ei tarvitse olla köyhemmästä maasta , voi olla asunut jo Suomessa 20v ja toimii samoin.
      Toivottavasti sinulla joka perit ehkä 200.000€ asunnon on tosiaan avioehto ja testamentti,. Mutta mitäpä avioehto auttaa jos tehdään lapsi, lapsihan perii isänsä. Onkohan perinnönjättäjä valmis jättämään perintönsä sinulle jos tietää että työllä hankittu osake kulkeutuu tavalla tai toisella puolisollesi ja sitä kautta sen suvulle ulkomaille.
      Testamenttaa osake jollekin omalle sukulaisellesi tai myy ja piilota rahat yksinäistä vanhuuttasi varten tai josko löytäisit uuden vaimon joka olisi hyväsydäminen myös sinua kohtaan, oikeudenmukainen ja rakastava.
      Sääli, uhrautuvaisuuden ihailu, juuri tuohon sinuun vedotaan.
      Varmaan olet kuullut häneltä että ei rahalla ole merkitystä rakkaus on tärkein, sinulle rakkaus toiselle raha. Sinähän tässä uhraudut, sinä olet hyväsydäminen kun sallit tuollaisen, todennäköisesti maksat vuokrat, laskut ruuat kaikki ja vaimosi siirtää rahaa muualle, ihmisille jotka ovat vieraita sinulle, kuitenkin vaimolle tärkeämpiä kuin sinä.
      Kannattaisi katsoa tarkkaan että laskut kaikki puoliksi ja jos rahaa jää ja vaimo lähettää sukulaisilleen laita itse saman verran piiloon itsellesi ja vain itseäsi varten, sitten vaimo näkee onko varaa lähettää.
      Niin kauan sinua lypsetään kun sinulla on rahaa ja omaisuutta.
      Älä maksa autokoulua seuraavaksi joudut ostamaan auton, ja sitten se pitää laittaa vaimon nimiin jne.
      Vaimo pitää puolensa sinun kanssasi, eikö se jo herätä, vaimon mielestä on oikein lypsää sinulta.
      Tulevaisuudessa kaikki jatkuu, rahaa menee sukulaisille, haaveiletko omasta asunnosta, uudesta autosta, ulkomaanmatkoista, mahdollista olisi jos puoliso olisi mukana.
      Voiko joku olla 10v naimisissa kylmästi suunnitellee omaa tulevaisuuttaan, Voi.
      Huomaa myös että Suomen oikeuslaitos ei ole pysynyt näissä huijauksissa perässä, et tule saamaan oikeutta.
      Jos vaimoasi rakastat, laita hänelle nyt rajat, piilota omaisuutesi vaimolta jos sitä on, asunto tms.jos vaimo siinä pysyy mukisematta ja alkaisi ajatella yhteistä elämäänne niin onko se rakkautta, läheisriippuvuutta, tai ei vaimolla ole muutakaan paikkaa missä asua?
      Kokemusta, vierestä seurannut.

• mieti vielä

Älä sääli vaan toimi, vaikka kuinka pahalta tuntuisi niin on syytä tavalla tai toisella kertoa miehelle huijausepäilyt.
      Älkää lannistuko miehellä kestää sulatella asiaa ja torjuu ajatukset, mutta jos pienen ajatuksen keskustelulla saisi miehen päähän ja tarjoa keskusteluapua kun mies on valmis keskustelemaan.
      Voi kestää ennenkuin mies tunnustaa itselleen että häntä todella huijataan eikä olekaan ehkä kyse rakkaudesta.
      Tajuaminen voi kestää kuukausia, vuoden mutta ole valmis antamaan apua ja neuvoja kun mies on siihen valmis.
      Tuntuu että me suomalaiset olemme niin sinisilmäisiä, huijattuja on paljon, suurinosa jää yksin häpeään.

• Me kun asumme massa jossa on yksi maailman parhaista sosiaalijärjestelmistä, unohdamme helposti että vastaavaa sosiaaliturvaa ei tosiaankaan useissa maailman maissa ole. Ja jos maan sosiaaliturva on puutteellinen, perhe, muu suku ja ystävät täyttävät siinä tapauksessa tuon vajeen.

Vaikka maan sosiaaliturva olisi parantunutkin ja tämän päivän elämäntilanteet eivät enää edellyttäisikään sitä, toimintamalli on silti säilynyt näissäkin maissa kulttuurillisena perintönä jossa tiivis perheyhteisö on tottunut "puhaltamaan samaan hiileen".
      Erityisesti lasten ku nnioitus omia vanhempiaan kohtaan halutaan osoittaa omien vanhempien tukemisena vaikkei siihen edes olisi tarvettakaan.

Sen takia olisi erittäin tärkeää tutustua kunnolla tulevaan puolisoon ja hänen maansa kulttuuriin ennen avioitumista ettei jälkikäteen tule yllätyksiä.

Meidän tapauksessa tilanne on siinä mielessä käänteinen, että sekä vaimoni vanhemmat että koko hänen sukunsa ovat varakkaita joten kenellekkään heistä ei tarvitse rahaa lähettää. Päinvastoin, meillä raha liikkuu tarvittaessa Kiinasta Suomeen.
      Kuitenkin tuo kulttuurillinen "avustaminen" näkyy silti vaimoni tekemisissä siten, ettei edes täällä Suomessa ystävän luokse kylään voi mennä ellei hänellä ole jotain tuliaisia mukana vaikka olenkin huomauttanut että moinen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

Alemmissa viesteissä keskusteltiin myös asunnon ostosta puolison kotimaasta ja oston motiivesta.
      Tottakai on mahdollista että kyseessä voisi olla pelkkää laskelmointia ja "lypsämistä", mutta ainakin meidän tapauksessa vaimoni olisi alunperin halunnut sijoittaa ihan suomalaisiin kiinteistöihin. Sain kuitenkin ylipuhuttua hänet sijoittamaan kiinaan koska kiinalaisessa suurkaupungissa erityisesti liikekiinteistöjen arvonnousu on huomattavasti suurempaa kuin meillä täällä Suomessa. Ja omia rahojaanhan hän sinne sijoittaa ja kun meillä on vielä avioehtokin joten enpä minä hänen rahoistaan mahdollisessa erotilanteessa nauttimaan pääsisikään :).

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3437
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3117
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2366
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1637
    Aihe