Mut on lapsena jt-sukulainen kännyttänyt ja myöhemminkin teini-ikäisenä vielä muut jt:t käännyttivät jt-uskoon.
Tietysti syy on itsessä, kun antaa käännyttää itsensä.
Toisaalta ,kun ei ole yhtään elämänkokemusta ehtinyt karttua, niin ei osaa tehdä kriittistä vertailua ja arviointia asioiden suhteen, jotka vallitsevat "saatanan maailmassa" ja "jehovan todistajien maailmassa".
Niinpä "maailman parantaja"-nuorukainen saattaa langeta uskonnolliseen maailmankuvaan, joka lupaa 1000 hyvää ja 100 kaunista valheellisin perustein.
No, minä olin elänyt lapsuuden helvetissä, jossa juoppo-äiti riehui päissään, joka ainoa viikonloppu, siskoni ja veljeni sairastuivat mielisaairauteen ja veli tappoikin itsensä, kun huomasi, ettei jaksa sen enempiä elellä, 28 vuotiaana.
Jt-usko lupauksineen teki vaikutuksen ihanilla lupauksillaan ja rakkauspommituksella, kun en ollut lapsena tarpeeksi rakkautta saanut, kun piti juoppojen keskellä elää.
Niin, äidin kamalat teot päissään aiheuttivat sellaistakin , että aloin vihata naisia jo lapsena, koska sain katsella äitiä, mitä tempauksia hän teki.
Mutta siitä armeijastahan minun piti puhua.
Niin, en käynyt sitten armeijaa, koska jt-usko vaati niin. Siitä on ollut seurauksia, on ollut vaikea saada työtä, kun työnantajat suhtautuivat nuivasti sellaiseen , joka ei ollut suorittanut "kansalaisvelvollisuuttaan".
Ja, on ollut vaikea hakea töitä ja mennä työhönotto haastatteluun, kun on tämä häpeä taakkana painamassa mieltä.
Kyllä, minun mielestäni jehovan todistajuus vaikeuttaa normaalia elämää, kun sen aatteena täytyy aina mennä kaikessa maailmaa vastaan ja aivan turhaan.
Niin, paljon turhia ponnisteluja aivan hukkaan.
Eräskin jt-mies kemissä ei tietenkään mennyt armeijaan, oli töissäkin veitsiluodon tehtaalla ja ihan vakipesti siellä.
No piti sitten mennä vankilaan ja sai potkut tehtaalta vankilan takia.
Ei siis tullutkaan siunauksia uskollisuudesta, vaan menettikin työnsä uskon takia.
Siihen aikaan, jolloinkin 1980 luvun alkuvuosina mentiin vankilaan, mutta jolloinkin 1987 tuli se vapautus armeijasta jehovantodistajille.
Minä vältin vankilan, ei tarvinut mennä vankilaan, eikä armeijaan, mutta ei sen puoleen oikein hyväksytty mihinkään töihinkään.
Sai olla kyllä ihan vapaasti työttömänä, pitka-aikais työttömänäkin ihan 10 vuotta putkeen.
Mutta eipä siinä omaa elämäänsä mitenkään pysty rakentamaan, elää vaan häiriintyneenä ihmisenä, ja kun on tarpeeksi luuseri, niin ei voi edes tappaa itseään.
armeija
14
119
Vastaukset
- tó
"Niin, en käynyt sitten armeijaa, koska jt-usko vaati niin. Siitä on ollut seurauksia, on ollut vaikea saada työtä"
Useimmilla miespuolisilla todistajilla on töitä vaikka eivät ole armeijaa käyneet. Joten onko tämä se todellinen syy kohdallasi, joka vaikeuttaa työn saantia?
"Kyllä, minun mielestäni jehovan todistajuus vaikeuttaa normaalia elämää, kun sen aatteena täytyy aina mennä kaikessa maailmaa vastaan ja aivan turhaan."
Kyllä se vaikeuttaakin, mutta todistajat näkevät sen vaivanarvoisena. He ajattelevat miellyttävänsä sillä Jehovaa.
"Sai olla kyllä ihan vapaasti työttömänä, pitka-aikais työttömänäkin ihan 10 vuotta putkeen."
Pitkä työttömyys ei ole hyväksi, varsinkaan jos on itsellä halua tehdä jotain.
Niilläkin, joilla ei ole halua tehdä töitä se vaikuttaa.
Armeijan käymättömyys ei kuitenkaan voi olla se todellinen syy, koska kuten mainitsin, useimmilla miespuolisilla todistajilla on töitä. Nykyäänhän on paljon sivareitakin, joita myös osa työnantajista karttaa, kyllä hekin töitä saavat.
Sinällään todistajien uskonto on vasta siirtymässä aikuisuuden kynnykselle, eli se joutuu kohtaamaan sen tosiasian, että orja ei ole ollut oikeassa näkemyksissään.
Toisaalta voisi kysyä, että miksi entinen todistaja ei pääse yli todistajuudestaan? Uskoisin, että useimmat eivät koe tarvetta lukea lehtiä, on niiden jutut sen verran amerikkalaista mainosta ja ei-elävästä elämästä napattua. Kysymys tietysti koskee niitä, jotka ovat jo 10-30 vuotta olleet pois todistajien parista. Tuoreemmat lähtijät tai pois potkitut vielä nuolevat haavojaan ja koettavat järjestää ajatuksiaan uuteen uskoon.
Joka tapauksessa, jos et vielä ole saanut töitä tai mitään muutakaan, toivottavasti löydät jotain sopivaa. - peruskalliomme
Kaksi jo aikuista poikaani kävivät lapsesta saakka säännöllisesti jehovantodistajien kokouksissa jopa kolme kertaa viikossa. Pojat suorittivat lakisääteisen asevelvollisuuden asianmukaisesti ja jopa toinen kävi aliupseeri ja reservinupseerikoulun ja kotiutui vänrikkinä. Poikieni kertoman mukaan "armejassa
ei tarvinnut tapaa ketään". Maanpuolustus on peruskalliomme.
Pojat ovat menestyneet hyvin armejan jälkeen elämässään ja ovat tänä päivänä mukana työelämässä aivan huipputehtävissä ja muutenkin reippaita kunnon kansalaisia. Olen ylpeä pojistani.- totanuinniin
to' kirjoitti " Useimmilla miespuolisilla todistajilla on töitä vaikka eivät ole armeijaa käyneet. Joten onko tämä se todellinen syy kohdallasi, joka vaikeuttaa työn saantia?"
Olet varmaankin oikeassa, minäkin olen vähitellen alkanut tajuamaan, että työttömyyteni on ollut enemmän korvieni välissä oleva vika.
Harmi että olen ollut niin täysin lamassa, jopa sairaalloisesti, vain peläten sitä että työnantajat vinoilevat työhönottohaastatteluissa tästä asiasta, kuten jotkut ovat vinoilleetkin.
Oikea kunnon Jehovantodistaja ei olisi tästä välittänytkään mitään, ajatellut vain että löytyy niitä sellaisiakin työnantajia , jotka palkkaavat jehovantodistajankin, ja etsinyt vain ja etsinyt, kunnes löytänyt. Ikäänkuin Jehovan voimalla, koska uskoo häneen.
Mutta nyt kun on pakko alkaa hyväksymään se tosiasia, että vika taitaa olla minussa itsessä ja voimattomuudessani ja kyvyttömyydessäni, niin asialle täytyy tehdä jotain.
Muutkin ovat sanoneet, että vika on minussa itsessäni, ja olen alkanut ajatella , että entä jos näin onkin.
Luulisi kai että hyväsydäminen työnantaja ymmärtää, että jos on ollut lapsesta pitäen jeehovantodistaja, niin sille ei oikein voi mitään, ja jos on lafkasta eronnut, niin ei sekään ole kuin positiivista lähinnä.
Ja jos ei armeijaa ole käynyt, kun on ollut Jt, niin miksi sitä pitäisi hävetä lopun elämäänsä siksi että jotkut työnantajat ovat siitä vinoilleet, kun kaikki työnantajat eivät ole samanlaisia.
Olen minä saanut nykyään ainakin vuokratyömiehenä tehdä töitä silloin tällöin muutaman vuoden ajan ja on sekin parempi kuin ei mitään.
peruskalliomme kirjoitti "Pojat ovat menestyneet hyvin armejan jälkeen elämässään ja ovat tänä päivänä mukana työelämässä aivan huipputehtävissä ja muutenkin reippaita kunnon kansalaisia. Olen ylpeä pojistani. "
Minäkin onnistuin oman poikani kohdalla, kun en itse omaksunut jt-uskoa silleen fanaattisesti ja epäilin sitä aina, niin opetin poikaani pienestä pitäen siten, että omaehtoinen ajattelu on erittäin suotavaa, mutta siihen liittyy suuri vastuu myös, vastuu seurauksista, mitä itselleen aiheuttaa.
Poikani oppi ja hänestä on kehkeytynyt hyvä työmies, metsuri ammatiltaan ja hän menee ensi tammikuussa armeijaan, rovaniemen ilmatorjunta rykmenttiin.
Eikä hän ole koskaan ollut vähänkään kiinnostunut todistajuudesta, päin vastoin sanoo että EVVK jos joku jt tulee pöljiä lehtiä tyrkyttään. - tó
totanuinniin kirjoitti:
to' kirjoitti " Useimmilla miespuolisilla todistajilla on töitä vaikka eivät ole armeijaa käyneet. Joten onko tämä se todellinen syy kohdallasi, joka vaikeuttaa työn saantia?"
Olet varmaankin oikeassa, minäkin olen vähitellen alkanut tajuamaan, että työttömyyteni on ollut enemmän korvieni välissä oleva vika.
Harmi että olen ollut niin täysin lamassa, jopa sairaalloisesti, vain peläten sitä että työnantajat vinoilevat työhönottohaastatteluissa tästä asiasta, kuten jotkut ovat vinoilleetkin.
Oikea kunnon Jehovantodistaja ei olisi tästä välittänytkään mitään, ajatellut vain että löytyy niitä sellaisiakin työnantajia , jotka palkkaavat jehovantodistajankin, ja etsinyt vain ja etsinyt, kunnes löytänyt. Ikäänkuin Jehovan voimalla, koska uskoo häneen.
Mutta nyt kun on pakko alkaa hyväksymään se tosiasia, että vika taitaa olla minussa itsessä ja voimattomuudessani ja kyvyttömyydessäni, niin asialle täytyy tehdä jotain.
Muutkin ovat sanoneet, että vika on minussa itsessäni, ja olen alkanut ajatella , että entä jos näin onkin.
Luulisi kai että hyväsydäminen työnantaja ymmärtää, että jos on ollut lapsesta pitäen jeehovantodistaja, niin sille ei oikein voi mitään, ja jos on lafkasta eronnut, niin ei sekään ole kuin positiivista lähinnä.
Ja jos ei armeijaa ole käynyt, kun on ollut Jt, niin miksi sitä pitäisi hävetä lopun elämäänsä siksi että jotkut työnantajat ovat siitä vinoilleet, kun kaikki työnantajat eivät ole samanlaisia.
Olen minä saanut nykyään ainakin vuokratyömiehenä tehdä töitä silloin tällöin muutaman vuoden ajan ja on sekin parempi kuin ei mitään.
peruskalliomme kirjoitti "Pojat ovat menestyneet hyvin armejan jälkeen elämässään ja ovat tänä päivänä mukana työelämässä aivan huipputehtävissä ja muutenkin reippaita kunnon kansalaisia. Olen ylpeä pojistani. "
Minäkin onnistuin oman poikani kohdalla, kun en itse omaksunut jt-uskoa silleen fanaattisesti ja epäilin sitä aina, niin opetin poikaani pienestä pitäen siten, että omaehtoinen ajattelu on erittäin suotavaa, mutta siihen liittyy suuri vastuu myös, vastuu seurauksista, mitä itselleen aiheuttaa.
Poikani oppi ja hänestä on kehkeytynyt hyvä työmies, metsuri ammatiltaan ja hän menee ensi tammikuussa armeijaan, rovaniemen ilmatorjunta rykmenttiin.
Eikä hän ole koskaan ollut vähänkään kiinnostunut todistajuudesta, päin vastoin sanoo että EVVK jos joku jt tulee pöljiä lehtiä tyrkyttään."Mutta nyt kun on pakko alkaa hyväksymään se tosiasia, että vika taitaa olla minussa itsessä ja voimattomuudessani ja kyvyttömyydessäni, niin asialle täytyy tehdä jotain."
En tarkoittanut syyllistää sinua, totesin vain että syy lienee jossain muualla. Ota huomioon, että se syy voi olla myös työnantajan korvien välissä, ja toisinaan myös on.
Osa työnantajista todella vinoilee haastattelussa milloin mistäkin. Voi puuttua koulutusta, armeija, kokemusta. jne. Ikäväkseni olen ryhtynyt ajattelemaan että ne ovat monesti vain syitä joihin vedotaan kun halutaan olla ottamatta joku. Jos henkilö olisi sellainen, joka halutaan töihin, nuo seikat eivät painaisi tai niihin löytyisi selittäviä tekijöitä.
Tänä päivänä usein se todellinen syy on ikä. Halutaan ottaa nuoria töihin, mutta kun ikärasismi on kiellettyä, vedotaan muihin seikkoihin.
Jos työnantaja ei huoli sinua siksi, että et ole armeijaa käynyt, hän lienee sinulle väärä työnantaja, koeta etsiä sitkeästi jotain toista. Sitkeyttä ei välttämättä palkita, mutta se on arkipäivää monien kohdalla.
Tsemppiä
- Kukabah
Minä olen saanut töitä, vaikka olin linnassa em syystä. En ole työhönotossa ilmoittanut armeija-asiaa, enkä liittänyt sitä CV:hen. Koskaan työhönottaja ei ole kysynyt asiaa. Jonkun verran armeijan laistaminen on haitannut työnsaantia. Ti ehkä se, että olin JT. Työhönotajat vat siis syrjineet minua uskonnollisin perustein jonkin verran.
Enemmän minua on haitannut ja haittaa häpeä. Minua hävettää, kun en ole suorittanut velvollisuttani. Minua nolottaa olla erilainen kuin muut.
Kun sitten joskus 90 luvulla suunnilleen sivulauseessa Vartiotorni ilmoitti, että sivarikin on mahdollista JT:lle. Silloin otti pikkusen kupoliin. Ei sen takin, kun tämä mahdollisuus annettiin nuoremmille, vaan sen takia, kun minut painostettiin menemään linnaan rehellisen miehen. Sitten vain uutena dogmina ilmoitettiin, että voi sitä sivariinkin.
Tällaisten valossa Brooklynistä säteilevä "uusi valo" eli ainaiset oppimuutokset alkaakin tuntua enemmän mielivaltaiselta pompottelulta, kuin pyhän hengen aiheuttamalta kirkastumiselta. - totanuinniin
Kukabah kirjoitti "Enemmän minua on haitannut ja haittaa häpeä. Minua hävettää, kun en ole suorittanut velvollisuttani. Minua nolottaa olla erilainen kuin muut. "
Sama ongelma mullakin. Häpeä haittaa ja se ettei voi olla toisten miesten kaltainen, kun työporukassa tulee puhe armeijasta.
Sitä voi tietysti yrittää valehdella työkavereille jotain armeijasta, että on muka käynyt, mutta en tiedä meneekö se läpi.
Työnantajalle ei tietenkään voi valehdella, koska asian voi työnantaja tarkistaa ja potkut tulee, jos on valehdellut - tai jos ei potkuja niin välit menee huonoksi pomon ja työntekijän välillä, kun valheella keplotteli itsensä firmaan.
Tosin nykyään kyllä koko työhistoria ja muukin pengotaan tarkkaan läpi, ja etsitään sitä täydellistä työntekijää.
Nuorten olisi hyvä ymmärtää tämä, etteivät tekisi mitään töppäyksiä työelämässä.- Kukabah
Meillä näyttää olevan samansuntaisia kokemuksia ja prosessointia nupissa.
Minusta ei missään nimessä kannata valehdella työhaastattelussa ja vielä vähemmän kavereitten kanssa. Olisi kamala juttu jos olisi kertonut "armeijakokemuksistaan" ja jäisi siitä kiinni.
Ehkäpä tuollainen lahkolaisseikkailu voidaan laskea nuoruuden hairahdukseksi. Sellaisethan annetaan helposti anteeksi.
Jos asiasta ei koskaan puhu ja joskus tulee porukassa pakkotilanne paljaastaa oma tausta, niin toiset varmaan ymmärtävät, että tilanne on nolottanut, eikä siksi ole ottanut asiaa vapaaehtoisesti esille.
Jeh tod ehdottomuus mosissa asioissa panee polttamaan siltoja takanaan. Ehkä Brooklynin papoilla on taktiikkana eristää JT yksilöt yhteiskunnassa niin, että sitäkin kautta seurakunnasta lähteminen olisi hankalampaa?
Laitan tähän nyt muutaman ikävän tosiasian. Jos olet nuorena päässyt töihin.
( tämä tapahtui kauan sitten ) Pyysit palkkaa lisää, mikä oli vastaus ?
Olet liian nuori vastattiin. Entä sama kysymys palkasta hieman
vanhempana ? Olet liian vanha. Aika kuluu . Kysyppä vahingossa uudestaan palkkaa lisää. Vastaus : Olet liian sairas.
Raamattu toteaa erään seikan mikä aiheuttaa tällaista kohtelua
Saarnaaja 8:9 ;" Kaiken tämän olen nähnyt, ja sydämeni kohdistui kaikkeen työhön,
jota on tehty auringon alla sinä aikana, jona ihminen on hallinnut ihmistä hänen
vahingokseen."Tähän vielä kommentti, kun kirjoittaja kertoo, että Häntä hävettää.
Älä häpeä. Maailmassa on paljon asioita joille nyt yksinkertaisesti ei voi mitään.
Häpeät siksi, että et ole tehnyt jotain asiaa. Monet ovat tehneet häpeämisen arvoisia asioita, mutta he eivät häpeä.
Ihaillaan nyt kaunista päivää.!- mietisk3lijä
Onneksi nykypäivänä armeija ei ole enää samanlaisessa statusasemassa suomalaisessa kulttuurissa kuin vielä 70- ja 80-luvuilla. Nykyään moni on vapautettu tai käy siviilipalveluksen. Enää armeijalla ei ole "miesten koulun" asemaa. Varmasti Suomen kansainvälistyminenkin on tähän vaikuttanut.
- ei asehullu
Moni on jättänyt armeijan ja myös sivarin käymättä ihan muista kuin uskonnollisista syistä.
Miksi heidän pitäisi hävetä, ettei ole käynyt leikkimässä pyssyillä ja opetellut sotimaan?
Tai, kuten sarasvuo sanoI:
"käynyt sivarissa pyyhkimässä vanhuksten perseitä"(ihan radiohaastattelussa sanoi)
Minusta ei pyssyleikit tai vaipanvaihdot vanhuksille ole kovinkaan fiksua jos voi vaikkapa opiskella sen ajan ja saada lykkäystä opintojen vuoksi, kunnes on 28....- Kukabah
Ei varmaankaan tartte hävetä. Minäkään en häpeä. Minua nolottaa kun olin linnassa asevelvollisuuden sijasta.
Sivariin tai linnaan meno oli minulle varmaankin vastoin luontoani. Jeh tod systeemi vain painosti poikia muka omantunnon syistä kieltäytymään asevelvollisuudesta. Jos joku menee sivariin syvän vakaumuksen takia, niin hän voi ola siitä ylpeä. Minä en ole ylpeä linnareissustani.
70 ja 80 luvulla kuului purnata asevelvollisuutta, mutta se yleensä suoritettiin. Siitä on aika pitkä matka asehulluuteen.
Oikeastaan kun valitsit noin provosoivan nimimerkin, voisit selittää, millainen ihminen on asehullu.
- Vinohaarukka
Ihan hyvin on töitä löytynyt ja pankistakin lainaa saanut kun on sinne papereihin tuon asevelvollisuuden kohdalle kirjoittanut vapautettu. Harva on ruvennut kyselemään että oletkos C-luokan miehiä vai jotain muuta.
- 22.08
Armeijan käymättömyys on ihan ok.
Turha tehdä siitä tekosyytä omalle työttömyydelle, kyllä tekevä aina töitä löytää, sanoo suomalainen sananlaskukin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1273565- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301473- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246