Moi,
10 kuukauden yrittämisen jälkeen minulla todettiin PCO-tyyppiset munasarjat. Kuukautiset olivat pillereiden lopettamisen jälkeen melko säännölliset 3-4 kk, nyt kierto heittelee miten sattuu (35-45 päivää) . Paksuja karvoja on muutamia "väärissä paikoissa", mutta ei ongelmaksi asti ja ennen vuodon alkua puhkeaa finnejä sinne tänne. Muita merkkejä vaivasta ei ole.
Useastihan tuohon PCO:hon liittyy ylipainoisuus ja laihduttaminen auttaa asiaan. Oma BMI:ni on 21 eli elämäntavoilla on vaikea lähteä tilannetta korjaamaan. Mietityttää, että onko hoikan PCO:n hoitaminen hormoneilla hankalampaa kuin ylipainoisen koska ongelmat eivät ole helpottuneet hyvillä elämäntavoilla? Oman logiikani mukaan hoikan ihmisen PCO on merkki vakavammasta hormonihäiriöstä, mutta olisi kiva kuulla kokeneen lääkärin rehellinen mielipide asiasta.
PCO
1
138
Vastaukset
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. PCOS:n vakavuus on vaikeasti arvioitava asia yksilön kohdalla. Oleellista on ovuloitko vai etkö. Mikäli ovulaatiota ei luonnon kierrolla tapahdu, hoidossa käytetään erilaisia ovulaatioinduktiolääkkeitä.
Ylipainoisen ovulaatiohäiriö korjaantuu usein laihduttamalla ja samalla tavalla ylipainoisuuteen liittyvät aineenvaihdunnalliset ongelmat myöskin helpottavat.
En olisi huolissani vakavammasta hormonihäiriöstä, koska vaihtoehtoja ovulaation aikaansaamiseksi on kuitenkin monia. Mielestäni pidemmällä tähtäimellä ylipaino ja PCO on huonompi vaihtoehto, koska verenpainetauti ja diabetes ovat vakavia sairauksia, jotka vaikuttavat usein myös eliniän pituuteen.
Hyvää jatkoa toivottaen,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339