Täytän kuukauden päästä 17 vuotta ja käyn ammattikoulua ja iltatöitä. Olen jo pitkän aikaa harkinnut (2 vuotta) karkaamista, koska asun perhekodissa huostaanotettuna ja oloen mielestäni tarpeeksi vahva selvitäkseni yksin ilman holhousta.
Toivoisin saavani tähän vastauksia, että mitä tapahtuisi jos asuisin ystäväni luona ja käyn koulua ja töitä normaalisti. Olen monta kertaa yrittänyt saada sossuilta luvan , mutta aina vaan valitetaan huumausaine taustasta sun muusta.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Karkaaminen 17v
97
7044
Vastaukset
- 15
Joo
Ilman holhoojan/sossujen suostumusta sinun on odoteltava vielä reilu vuosi, ennen kuin voit toteuttaa haaveesi, ellet mene avioon ennen 18-vuotispäivääsi. - 5g3rwqsd
"aina vaan valitetaan huumausaine taustasta sun muusta"
Toisin sanoen olet itse sössinyt asiasi siihen kuntoon, että selviytymiseesi ei uskota, ja sitten kummastelet kun ei luoteta "kyllä mä pärjään" -vakuutuksiin? - sdöflksdaökf
Niin kauan kuin olet allee 18 vuotias ja huostaanotettu, niin karkaamisesi jälkeen perhekoti pyytää poliisilta virka-apua ja saa sitä. Sinusta laitettaisiin haku päälle ja palautettaisiin perhekotiin takaisin.
Kysessä on vain yksi vuosi, kyllä sinä sen jaksat. - ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nimimerkki "15", enää ei voi avioitua alle 18 vuotiaana (siinäkin on kyse eräänlaisesta lastensuojelusta).
- Stu Pidass
Voi, mutta vaatii oikeusministeriön luvan. Asiasta säädetään avioliittolain 4 §:n 2 momentissa.
- omalla lomalla
Stu Pidass kirjoitti:
Voi, mutta vaatii oikeusministeriön luvan. Asiasta säädetään avioliittolain 4 §:n 2 momentissa.
Itse jouduin lastenkotiin alle 10 vuotiaan kun isä läksi ja äiti oli juoppo lapsena. No sitten karkasin ekan kerran 15 vuotiaana kesälomalla. Kiertelin suomee ja olin yhen tytön luona kaks viikkoo ja 3 viikon päästä tulin takas kotiin. Rahaa mulla oli kun tein kans iltatöitä aina talvisin ja olisin pärjännyt vaikka vuoden karussa, mut oli pakko palat lastenkotiin. soskutädit ja poliisit oli heti kimpussa ja kuulustelivat. en kertonut missä olin ollut. 16 vuotiaan tein saman tempun heti seuraavan päivänä kun kesäloma alkoi. Nyt olin kaks kuukautta poissa.
Olin Ahvenanmaalla sen saman tytön kanssa kaks viikkoo. Sit oltiin sen vanhempien mökillä pari viikkoo ja kaverien luonakin kävin. Lehdessäkin oli ilmoitus minusta kadonneena henkilönä. Talvet kävin kouluu normaalisti enkä ollut mikään hyvä oppilas mut en huonokaan. Minusta oli ihan huippua lähtee yhtäkkiä jonnekkin ilman et kukaan saa tietää. Ei sosku ja poliisi mitään voi jos haluu lähtee. Senkus lähdet. Ei se ole rikos. Jos olet varma et pärjäät ja koulunkäynti ei häiriinnyt ja et palaa pahoille teille niin lähde vain. Kaverit h mielellään houkuttelee tyhmiin tekoihin ja sit olet pulassa joten harkitse tarkkaan.
- malttia nyt
Sanot olevasi tarpeeksi vahva selvitäksesi yksin?! Aikoisit kuitenkin asua ystäväsi luona, joten et siis aio selvitä yksin. Tässähän nyt kuulostaa siltä, että pullikoit sijoitusta vastaan, koska kuvittelet olevasi "kuivilla" ongelmistasi. Ikävä kyllä ongelmista selviämiseen menee arviolta yhtä kauan, kuin niissä on ollut mukana. Minkä vuoksi uskot, että et tarvitse asiantuntijatukea enää?
Lain mukaan jokainen alle 18v tarvii huolenpitoa, koska ei välttämättä osaa tai pysty vielä kaikkea yksin. Nyhän sinun pitää vain osoittaa, että kykenet sitten vuoden kuluttua vastaamaan itsestäsi ja teoistasi. Karkaamisuhittelu ei kuulosta ensinkään siltä, että kykenisit siihen. Ei se ystävän luokse muuttaminen sinun elämääsi pelasta, paranna tai helpota, koska joku muu on siinäkin huolehtimassa sinusta.
Nimimerkki "sdöflksdaökf" kertoikin jo mitä tulee tapahtumaan jos karkaat. Samalla pilaat mahdollisuudet siihen, että "koneisto" luottaa sinun omaan selviytymisteoriaasi edes täysi-ikäiseksi tultuasi.- onnea yritykseen
Korkeimmassa oikeudessa on tällä hetkellä käsittelyssä juttu, jossa 17v hakee oikeutta erottaa huoltajansa tehtävistään. Hän haluaisia biologisen äitinsä huoltajakseen isänsä sijaa. Hän oli itse käynyt maistraatissa muuttamassa asuinosoitteensa, eikä sossut voineet hakea häntä takaisin, koska häntä ei oltu huostaanotettu! Nyt voisit hakea hakea itsellesi edunvalvojaa, joka voisi yrittää saada huostaanottosi loppumaan sinun etusi vastaisena. Lain mukaan 16v voi tehdä itse muuttoilmoituksen väestörekisteriin ja muutta yksinään asumaan. Huostaantotulla lapsella ei välttämättä ole tätä oikeutta. Se olisi nyt kiva testata antaako oikeus tämän oikeuden....
Jos noin vaan karkaat, sossun "jälkihuolto" voi vangita sinut 21 ikävuoteen asti. Kun sinulla lisäksi oli noita päihdekokeiluja, voit tosiaan sössiä elämäsi tosi pahasti.
Nyt ensimmäiseksi hanki kesätöitä ja laita kaikki rahat säästöön. Säännöllinen työssäkäynti, siisti huone, siisti ulkonäkö, aikuismainen puhetapa ja pukeutuminen (pistä perhekoti ostamaan uudet vaatteet), hyvä koulumenestys (opettajien lausunnot hyvästä käytöksestä) ja ehdoton päihteistä irtipysyminen, voivat olla keinoja saada vastuu sossu antamaan muuttoluvan. Perhekodin kanssa asiasta on turha neuvotella, koska he eivät päätä sitä. Toisaalta ne on asioita, joihin edunvalvoja voi vedota, jos haet muuttolupaa hänen avullaan vedoten siihen, että perustuslain mukaan jokainen on ikään katsomatta tasavertainen lain edessä ja EU takaa vapauden valita asuinpaikkansa. - Vaikeaa on
onnea yritykseen kirjoitti:
Korkeimmassa oikeudessa on tällä hetkellä käsittelyssä juttu, jossa 17v hakee oikeutta erottaa huoltajansa tehtävistään. Hän haluaisia biologisen äitinsä huoltajakseen isänsä sijaa. Hän oli itse käynyt maistraatissa muuttamassa asuinosoitteensa, eikä sossut voineet hakea häntä takaisin, koska häntä ei oltu huostaanotettu! Nyt voisit hakea hakea itsellesi edunvalvojaa, joka voisi yrittää saada huostaanottosi loppumaan sinun etusi vastaisena. Lain mukaan 16v voi tehdä itse muuttoilmoituksen väestörekisteriin ja muutta yksinään asumaan. Huostaantotulla lapsella ei välttämättä ole tätä oikeutta. Se olisi nyt kiva testata antaako oikeus tämän oikeuden....
Jos noin vaan karkaat, sossun "jälkihuolto" voi vangita sinut 21 ikävuoteen asti. Kun sinulla lisäksi oli noita päihdekokeiluja, voit tosiaan sössiä elämäsi tosi pahasti.
Nyt ensimmäiseksi hanki kesätöitä ja laita kaikki rahat säästöön. Säännöllinen työssäkäynti, siisti huone, siisti ulkonäkö, aikuismainen puhetapa ja pukeutuminen (pistä perhekoti ostamaan uudet vaatteet), hyvä koulumenestys (opettajien lausunnot hyvästä käytöksestä) ja ehdoton päihteistä irtipysyminen, voivat olla keinoja saada vastuu sossu antamaan muuttoluvan. Perhekodin kanssa asiasta on turha neuvotella, koska he eivät päätä sitä. Toisaalta ne on asioita, joihin edunvalvoja voi vedota, jos haet muuttolupaa hänen avullaan vedoten siihen, että perustuslain mukaan jokainen on ikään katsomatta tasavertainen lain edessä ja EU takaa vapauden valita asuinpaikkansa."Jos noin vaan karkaat, sossun "jälkihuolto" voi vangita sinut 21 ikävuoteen asti."
Voi sitä lastenvankilassa muutenkin joutua olemaan 21-vuotiaaksi asti, riittää että sossu ei luota. Jos sossu niin päättää että huosta jatkuu 21-vuotiaaksi asti niin ei sille oikein mitään mahda. Sijaishuolto pitää aina hanakasti kiinni tulonlähteestään eli lapsesta.
On hyvin vaikeaa on päästä pois lastensuojelun ja ahnaan sijaishuollon kahleista jos sinne kerran on joutunut. - 3514637
Vaikeaa on kirjoitti:
"Jos noin vaan karkaat, sossun "jälkihuolto" voi vangita sinut 21 ikävuoteen asti."
Voi sitä lastenvankilassa muutenkin joutua olemaan 21-vuotiaaksi asti, riittää että sossu ei luota. Jos sossu niin päättää että huosta jatkuu 21-vuotiaaksi asti niin ei sille oikein mitään mahda. Sijaishuolto pitää aina hanakasti kiinni tulonlähteestään eli lapsesta.
On hyvin vaikeaa on päästä pois lastensuojelun ja ahnaan sijaishuollon kahleista jos sinne kerran on joutunut."Sijaishuolto pitää aina hanakasti kiinni tulonlähteestään eli lapsesta.
On hyvin vaikeaa on päästä pois lastensuojelun ja ahnaan sijaishuollon kahleista jos sinne kerran on joutunut."
Vai ajattelet sinä nimimerkki "Vaikeaa on", että lapsia ja nuoria pidetään rahan vuoksi perhekodeissa. Eikö todellakaan ole muuta ajateltavissa olevaa syytä?
Oletko muuten ajatellut ettei nekään kodit toimisi, jos ei sinne jostain varoja tulisi. Ei ne rahat ainakaan niiden lasten ja nuorten pussista pois ole.
Miten siellä tarettais, mitä syötäis, millä harrastettais, miten hoidetaan yleensä mitään iman rahaa...?????
Ei ne pelkällä ilmalla toimi nekään! - .....
3514637 kirjoitti:
"Sijaishuolto pitää aina hanakasti kiinni tulonlähteestään eli lapsesta.
On hyvin vaikeaa on päästä pois lastensuojelun ja ahnaan sijaishuollon kahleista jos sinne kerran on joutunut."
Vai ajattelet sinä nimimerkki "Vaikeaa on", että lapsia ja nuoria pidetään rahan vuoksi perhekodeissa. Eikö todellakaan ole muuta ajateltavissa olevaa syytä?
Oletko muuten ajatellut ettei nekään kodit toimisi, jos ei sinne jostain varoja tulisi. Ei ne rahat ainakaan niiden lasten ja nuorten pussista pois ole.
Miten siellä tarettais, mitä syötäis, millä harrastettais, miten hoidetaan yleensä mitään iman rahaa...?????
Ei ne pelkällä ilmalla toimi nekään!On muuten aika isot rahat kuin 50000 per lapsi vuodessa jonka sijaisperhe tai sijaiskoti saa. Hyvin luulis pärjäävän. Rahasampo!
- Oyyhh
3514637 kirjoitti:
"Sijaishuolto pitää aina hanakasti kiinni tulonlähteestään eli lapsesta.
Ei ne pelkällä ilmalla toimi nekään!3514637. Kyllä se niin on kun Vaikeaa on sanoo. Kaverikin jätti aikoinaan vapaaehtoisesti lapsensa huostaan (sijaisperheeseen) kun oma elämä oli sekaisin silloisen avomiehen huumekäytön takia. Nyt elämä ollu pari vuotta taas mallillan eikä meinaa millään saada lapsia takaisin kun sijaisperhe pitää tiukasti kiinni "tulonlähteistä" ja keksii milloin mitäkin syitä ettei lapset pääsis takaisin äitinsä luokse. Että näin....
- mie 83
..... kirjoitti:
On muuten aika isot rahat kuin 50000 per lapsi vuodessa jonka sijaisperhe tai sijaiskoti saa. Hyvin luulis pärjäävän. Rahasampo!
Rahasampo hyvinkin. Tiedän takuunvarmana että 5000€/kk saa sijaisperhe/laps.
- fdgrg
mie 83 kirjoitti:
Kummatkin edellisistä kommenteista olivat liiantyhmiä edes trolleiksi...
- annat väärää tietoa
Vaikeaa on kirjoitti:
"Jos noin vaan karkaat, sossun "jälkihuolto" voi vangita sinut 21 ikävuoteen asti."
On hyvin vaikeaa on päästä pois lastensuojelun ja ahnaan sijaishuollon kahleista jos sinne kerran on joutunut.Ei muuten voi, huostaanotto päättyy sinä päivänä kun täyttää 18! Jälkihuolto jatkuu 21 asti mutta se on vapaaehtoinen ottaa vastaan. Jokainen huostassa ollut voi lähteä ihan vapaasti kävelemään sinä päivänä kun täyttää 18. Hyville sijaishuoltopaikoille on tunkua joten niillä ei ole mitään tarvetta pitää kiinni lapsista, ja sijaishuoltopaikat eivät päätä sijoituksista vaan sossu.
- sijaislapsia otan
mie 83 kirjoitti:
Ihanko totta. Alankin heti sijoitus vanhemmaksi. Työni vaikeiden lasten parissa. Ja hoitanut useana viikonloppuna, ilmaiseksi lapsia joilla kodissaan ongelmia ,ruuat ,sauna ,leivottu ,täysi ylläpito.Syliä rakkautta antanut. pe-su. Nyt sain ratkaisun laina huoliini. :).
- Anonyymi
Tää on kyllä jännää tekstiä lukea. Itsellä oli 15 v. lähtö kotoa kasariaikana opiskelemaan eri paikkakunnalle. Ei kukaan perään katsonut. Tein oppilaitoksen työvuoroja ja kyliltä etsin välillä hommia,selviytyäkseni. Opintorahaa en saanut itselleni,vaan toiselle vanhemmalleni menivät.
Näin niistä rahoista muutaman sata markkaa,ja oppikirjoihin hupenivat.
Ekan kesän kuljeskrlin ja olin osin koululla töissä. Toisen kesän olin harjoittelutyösuhteessa kotipuolessani,ja siirryin aina työkohteesta seuraavaan,koska missä olisin vapaat viettänyt. Olin 17 v.
Hain sitten erääseen kuntaan vakituiseen työhön,ja pääsin heti. Vasta myöhemmin,kun täytin 18,sain oikean työsopimuksen.
Missä oli silloin se taho,joka nykyään reagoi jos kotiolot ovat poistuuppivia? Koin silloin nuorena joutuneeni oppimaan yksinäisen,vaikean elämän,jota elän edelleen. Raskas työ,ja muistot jotka eivät ilahduta.
Pysy hyvä ihmistaimi vielä siellä missä sinusta pidetään huolta. Ehdit sitten kun olet täysi-ikäinen,elää elämääsi.
Kimurantti tilanne. Jos muutat kaverin luokse niin onko kyseessä kimppakämppä vai avoliitto? Mihin päädyit, kerro jos viitsit?
- LG
kimppakämppä kyseessä... vakituista paikkaa ei siis ole ellen saa omaa kämppää hommattua... olen nyt pistänyt edunvalvojille viestiä.
- ..
Tyssäs siihen tämä teksti: "mutta aina vaan valitetaan huumausaine taustasta sun muusta." - Se ei ole ihan niin pieni asia sekaantua huumeisiin, ja jos niistä olet päässyt yli ja pälkähästä pelkästä sossun syysäämisestä niin kiitä onneasi. Sinuna käyttäisin tuon tallella olevan vahvuutesi siihen 1 vuoden sinnittelyyn kun täytät 18 ja sitten koitat uudestaan.
- hardm
Moi
Maltti on valttia nyt. Älä pilaa kaikkea karkaamalla vaan odota että olet
täysi ikäinen. 1 vuosi ihmiselämässä on niin lyhyt aika et sen takia ei kannata moiseen ryhtyä.
Tsemppiä !! - Miki......
Sinulle sanoisin, että älä lähde vaan käy koulu, säästä rahaa, mieti tarkkaan jatko-opintoja, älä kuse raha-asioitasi.
Aikaa elämälle sinulla on vaikka millä mitalla, joten ei kannata kiirehtiä.
Maailma on nykypäivänä paljon pahempi paikka kuin todennäköisesti osaat kuvitellakkaan !- Pois vaan jos kärsii
Yksi suurimpia epäkohtia tämän hetken yhteiskunnassa on kylläkin nuo lasten"suojelu"vankilat, mihin voi joutua aivan mitättömästä syystä.. sehän on kuin tyrmässa istuisi yli parikymppiseksi. Joissain on kalterit ikkunoissa ja seurana kaikenlaiset vandaalit. Lunta tupruttaa sisätiloihin, noissa paikoissa voisi olla journalisteille jutunjuurta. Eli herätkää, ei se ihme ole ettei omat asiat siellä ainakaan parane!
Mut kannattaa vielä yrittää armahdusta jotain kautta, vaikka asianajajan avustuksella.
- ei näin
Mie karkasin ilman lupaa ja poliisit sitten kävi hakemassa...
Mut sattuipa olemaan eräs juoruuja joka paljasti mihin olin menossa..
Kerkesin kuitenkii toiselle puolen suomea...
Ja siis lähdin aamulla, ja heti kun sijotuskodissa tajuttiin etten ollut siellä missä olin ilmoittanu olevani. poliisi olikin sitten sopivasti vastassa juna asemalla... - Jomppa LO
Jos lähdet et saa sossut avutuksia tai etuuksia - iltatöilläkön meinasit elää? Huoltaja tekee sinusta haun ja jossain vaiheessa polliisit poimivat sinut kyyttin ja palauttavat lähtöruutuun.
Odota vuosi ja homma käy kivuttomasti saa tarvittavat avustukset ja olet mahdollisesti valmistunut opinnoista - eli voit mahdollisesti aloittaa kokopäivätyön.
Ei kannata ryssiä ja sössiä viimeisen vuoden takia. - Lansku
Tekstistäsi päättäen et todellakaan ole sen verran kypsä että pystyisit pärjämään itse. Miksi sulla on niin kova kiire pois perhekodista? Onko kyse vaan siitä, et haluat bilettää ja dokata rauhassa tai jostain suuremmasta?
- onseeiseo
Melkein voisi sanoa laulun sanoin että ei kannata tyriä karkaamalla. 18 v. tulee sieltä kyllä ihan itsekseen vaikka sitä ei voikaan kiirehtiä. Rahaa sivuun niin paljon kuin voit ja todistukset haltuun myös työstä, niitä kysytään varmasti !
- peucygne
Ei kannata karata... Et voisi käydä koulua tai töissä, kun joutuisit pakoilemaan virkavaltaa. Kannattaa sijoittaa tulevaisuuteen ja lusia 18-vuotiaaksi ja aloittaa sitten itsenäinen elämä puhtailla papereilla. Ei varmasti ole helppoa, mutta kannattavampaa kuin karata ja kärsiä seurauksista 21-vuotiaaksi.
- riippuu.
Karkaaminen on lähes turhaa koska poliisi saa kiinni. 17-vuotiaana on minusta ok muuttaa asumaan yksin. Odota se kuukausi ja sano että käyt huumetesteissä säännöllisesti. Lisäksi mitä se muu on, kai siihenkin on selitys, että voisivat luottaa. Voit pyytää vaikka psykologin, jonka luona käy keskustelemassa (vuoden ajan) miten yksinasuminen sujuu, eikä aineita ole kuvioissa. Jos se luo enemmän luottamusta aikuisille. Lisäksi voi olla tukihenkilö langan päässä, jolle voi jutella jos tulee murheita. Myös myöhemmin aikuisena pitäisi olla joku tuttu jolle voi puhua, että on joku jolle soittaa. Tulee orpo olo jos ei ole. Onko sukulaisissa joku kunnollinen tyyppi tai sitten tukihenkilö. Terapeutti osaa ongelmissa auttaa parheiten jos muut eivät osaa sanoa mitään järkevää. Jos ei ole mitään puhuttavaa, ok.
Jos käytät aineita, kuolet nuorena. Älä käytä kertaakaan, koska se voi olla viimeinen. :( 18v koittaa kuitenkin pian, mikäli muuten ei onnistu muualle asumaan pääseminen.
Eräästä vastaavasta paikasta alkoholin ja aineidenkäyttäjien kuolemien määrä... on ainakin viisi. Ja kuudes on menossa kai. Muilla voi olla alkon kanssa ongelmia. Joten ota se vakavasti että älä juo liikaa, ja älä käytä aineita. Lisäksi älä mene vääriin kaveripiireihin.. tai väärien ihmisten matkaan. Sillä pärjäät. Onneksi jotkut eivät juo liikaa tms. vaikka ovat olleet vastaavassa paikassa. Ei mene maksa eikä haima jne. Kuulostat todella vastuulliselta ja jaksavalta koska sulla on koulu ja työ... No mulle tuli vaan mieleen nämä asiat. itse en epäile ettetkö pärjää.- riippuu.
Minuun luotettiin tosin nuorena koska en käyttänyt mitään. Mutta muuten en jaksanut olla kouluissa. Aikuisena kävin niitä.
- Kyllä ne sossutantat
sun parastas kuitenkin aattelee.
Kaverin nurkissa on toki kiva asustella, mutta ei se ole ilmaista sille kaverillesikaan. Sähkö-, vesi- sun muut kulut nousevat ja ei niin jaloa kaveria olekkaan etteikö asia jossain vaiheessa ala alivuokralaiskeskusteluun siirtymään. Nyt sulla on katto pään päällä, muonitusta ja muutoinkin ohjattua elämää. Vuosi sitä ja sen jälkeen saat vapaasti "neuloa" missä huvittaa.
Ehdit kyllä maistelemaan aikuisuutta, omien asioitten hoitoa ja omillasi pärjäämistä täysi-ikäisyyden saavutettuasi hautaan asti. Kreikkalaisetkin ovat siinä vaiheessa sinusta sangen kiinnostuneita, ainakin veronmaksukuntosi puitteissa.- pohtija-
"Ohjattu elämä" kuulostaa vähän erikoiselle, koska moni on aika itseohjautuva. Ihan kuin ilman ohjausta ei voisi pärjätä. :/
- Simppa62-26
pohtija- kirjoitti:
"Ohjattu elämä" kuulostaa vähän erikoiselle, koska moni on aika itseohjautuva. Ihan kuin ilman ohjausta ei voisi pärjätä. :/
pohtijalle:
Ohjattua elämää laitoksessa tai perhekodissa annetaan niille nuorille joiden elämä ei ole itseohjautuen tai oman perheen voimin toiminut! Eli joku on jo ryssinyt hommat huonoon happeen aikaisemmin.
Luuletko että suomessa tehdään aiheettomia huostaanottoja, kun vuorokausitaksa kunnalle on 200 € pintaan/ vuorokausi?
Tänä päivänä maksusitoumuksen saaminen on kiven alla ja jokainen sijoitus mietitään todella tarkkaan, siitä olen aivan varma. - iso mies heikkojen a
Simppa62-26 kirjoitti:
pohtijalle:
Ohjattua elämää laitoksessa tai perhekodissa annetaan niille nuorille joiden elämä ei ole itseohjautuen tai oman perheen voimin toiminut! Eli joku on jo ryssinyt hommat huonoon happeen aikaisemmin.
Luuletko että suomessa tehdään aiheettomia huostaanottoja, kun vuorokausitaksa kunnalle on 200 € pintaan/ vuorokausi?
Tänä päivänä maksusitoumuksen saaminen on kiven alla ja jokainen sijoitus mietitään todella tarkkaan, siitä olen aivan varma.Ei todellakaan näin. Kunta ei maksa sijoitusta vaan vain niitä tukitoimia jotka onkin tästä syystä ajettu alas. Kokoomuslainen ja tai sossu ryhmiskodin omistaja vääntää muhkeaa tiliä jopa 800 e / PÄIVÄ! Huostan kulut ovat n. miljardi euroa vuodessa ja tämä jaettuna vajaalla 20 000 tulee tuo reilu 50 000 euroa vuodessa / huostaanotettu.
- 14+9=23
Voit joutua edunvalvontaan ja sitten et saa olla 18 vuotiaanakaan rauhassa joten anna olla ja odota. Minulla oli sama ongelma että halusin itsenäisen elämän 16 vuotiaana, olin valmis siihen ja tuntuu nyt 19 vuotiaana että olisin silloin kyllä ollut valmis. Mutta laki on laki
- kjiuhklö
Kärsit vielä sen 1 vuoden tuomiosi siellä lasten"vankilassa" niin sen jälkeen olet vapaa aikuinen ja voit itse päättää mitä teet. Aikuisena muistaa vain varoa viranomaisia ja niiden tuomaa p*skaa ettei joudu aikuisena huostaanotetuksi=vankila, hullujenhuone ym. laitos.
Jos hankit aikuisena lapsia kannattaa muistaa miten helposti perhe voi nykyään joutua lastensuojelun asiakkaaksi. Jos joutuu ls asiakkaaksi, taustojasi tullaan käyttämään armotta sinua ja perhettäsi vastaan.
Karkaaminen ei kannata jollet pysty piilottelemaan itseäsi sen vuoden, mikä tuskin onnistuu ainakaan Suomessa. EU:n sisällä ehkä sekin onnistuu esim Keski-Euroopassa. Jos karkaat sinut etsintäkuulutetaan. Nuo lastenkodit pitävät yleensä hanakasti kiinni saamistaan lapsista, koska lapsista saa niin hyvät rahat. Siksi sinua etsittäisiin joka paikasta valtakunnallisesti lehti-ilmoituksilla, tv-uutisilla ym. tiedotteilla. - Elä kiirehdi
Hienoa että olet päässyt pois ongelmista joita on ollut.
Et maininnut mitään tarkempaa syytä siihen miksi todella haluaa pois perhekodista, johtuuko se holhoojista, vai paikasta, vai ystävistä ympärillä, vaiko vain kavereiden painostuksen vuoksi?
Kannattaa muistaa se että moni ihminen maailmassa elää ilman vanhempia joilla olisi edes kykyä huolehtia lapsistaan. Pitää olla onnellinen siitä että on joku joka haluaa huolehtia. Ja monesti jokainen perhe joka on ottanut sijaislapsen, todella HALUAA olla avuksi lapselle(tai tässä tapauksessa nuorelle).
Moni potee varmasti samoja ajatuksia kuin sinä. "olen valmis lähtemään, vaikkakin kaverin luokse". Kun muuttaa yksin asumaan, siinä tulee kaikenlaista uutta ja mietittävää joista talous on se yksi niin helppo mutta monelta unohtuva käsite.
Kun asuu muiden luona, ei ole asuntokuluja, vesikuluja, sähkökuluja, jätekuluja, veroja, lämmityskuluja, pihatöitä, siivoustöitä, kon huolehtimista, pakollista työssäkäymisvelvollisuutta, ja monia muita vastuita.
Ja kun asuu yksin, tuntuu että rahaakin on vaikka kuinka, ja ajattelee että helposti sitä nyt muuttaa muualle asumaan.
Kun se päivä sitten koittaa, ja muuttaa omaan asuntoon, tuntuu sille että elämä hymyilee. Jos siinä vaiheessa tekee turhaa lainaa, joutuu todella äkkiä loukkuun. Laskuja tulee taivaan täydeltä, ja marmoripylväiden takana herrat keksii aina vain lisää maksettavaa meille.
Itse muutin kotoa heti kun täytin 18. Olin jo tuolloin vakitöissä ja asuin kotona. Nyt jälkeenpäin 9vuotta myöhemmin, täysin velkaantuneena ymmärtää mitä talous on. Ja olen huomannu myös sen että ehkä olisi kannattanut asua kotona vielä vähän pidempään. Ei sillä, olenhan jo naimisissa ja yhteisiä lapsia.
Noh, puhun vähän ohi asiankin välillä mutta pointtini on se että missä tahansa nyt asutkin, jos vain elinolosuhteet on siedettävät ympäristön kannalta, pysy siellä se vuosi. Ei kotoa ole kiire minnekään, koska elämää on vielä paljon jäljellä(nyt kun olet irti aineista). - ÄLLITÄLLI
Valitettavasti sinun on odotettava, että täytät 18 v. Vuosi on lyhyt aika elämässä, muista se. Onnea sitten itsenäiseen elämääsi kun on sen aika. Älä karkaa, sillä vain pilaat hyvin alkaneen itsenäisyytesi. Menetät työsi, ja saat varmaan merkintöjä, Odota ja jaksa, kerää rahaa säästöön. Muista, se yksi vaivainen vuosi on lyhyt aika. Hoida kunnialla loppuun "pestisi", voit olla sitten ypeä itsestäsi. Onnea.
- eskoles
venaa vuosi ja säästä rahaa niin on parempi alku
kerkeet vielä olla yksin ja asua yksin...älä kiirehdi...säästä vaan rahaa ja ota kaikki vielä irti kun sinusta huolta pidetää...ei se autuus paista vaikka yksin asuu...kerkeet vielä tympeentyä...säästä rahaa ja käy töissä...sitten kun olet säästänyt niin lähde vaikka loma reissulle kun täytät 18vee...ja nauti sitten olostasi täysin rinnoin...sulla on nyt hyvä aika näyttää kaikille että pystyt...ei vuosi ole pitkäaika....kun täytät 18 niin et huomaakaan että olet jo 30vee ja elämä mennyt...nyt opiskelet hyvin,saat työpaikan ja sitä rahaa ja voit selviytyä koko lopun elämäsi ajan yksin taikka sitten et...toivotan suuresti onnea elämällesi...
- Apua oikeasti..
Voiko joku auttaa minua?
Tapan itteni kohta jos en saa apua. Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja ties mitä, olo on niin saatanan väsynyt ja huono, että nyt en enää jaksa kovin montaa hetkeä...- kysyn.
Ootko nukkunut tarpeeksi ja syönyt? Ootko ajatellut terapeuttia? Heillä on parhaimmat neuvot. Hae sairaslomaa ellet ole jo. Olet varmaan eri henkilö kuin aloittaja.
Valtakunnallinen kriisipuhelin. Tai kriisikeskusten puhelin. Googlaa. Soita nyt aluksi sinne vaikka nimettömänä. Lääkäriltä saat hätätilanteessa lääkettä pelkoihin ja paniikkiin.. tai ahdistukseen /masikseen alkuun. Kirkon perheasian neuvottelukeskus -sinne voi mennä sinkkukin, mutta aikavaraus.
Onko sulla ystäviä tai tuttuja? Halauksia sinulle. - Niinaus
Kannattaa ehdottomasti mennä käymään lähimmällä terveyskeskuksella selittämässä tuo asia! Mutta jos tuntuu, ettei pysty olemaan yhtäkään yötä yksin niin käsittääkseni päivystykseen voi mennä, siellä pitävät jos sanoo et on itsetuhoinen olo.
Elämän päättäminen ei oo kuitenkaan mikään ratkaisu, kannattaa vaan kokeilla pyristellä pintaan vaikka viimeisillä voimillaan, ei oo kummiskaan mitään takuuta miten kauan tuo olo kestää, 10 vuoden päästä saatat olla jo aivan eri elämäntilanteessa ja onnellisempi :)
Tsemppiä kesään! Mene ihmeessä hankkimaan apua! - kysyn.
kysyn. kirjoitti:
Ootko nukkunut tarpeeksi ja syönyt? Ootko ajatellut terapeuttia? Heillä on parhaimmat neuvot. Hae sairaslomaa ellet ole jo. Olet varmaan eri henkilö kuin aloittaja.
Valtakunnallinen kriisipuhelin. Tai kriisikeskusten puhelin. Googlaa. Soita nyt aluksi sinne vaikka nimettömänä. Lääkäriltä saat hätätilanteessa lääkettä pelkoihin ja paniikkiin.. tai ahdistukseen /masikseen alkuun. Kirkon perheasian neuvottelukeskus -sinne voi mennä sinkkukin, mutta aikavaraus.
Onko sulla ystäviä tai tuttuja? Halauksia sinulle.Mitä jos ihan meet sohvalle tai sänkyyn lepäämään, ja juo syö jotain. Lue jotain mukavaa. Soita sinne puhelimeen.. Jos koet ettei muu auta, kysy lääkärin apua päivystyksestä.
- Viiden tytön äiti
"RAKAS" lapsi! Ymmärrän täysin sinua,miten kova halu on koittaa omia siipiään. Perhekodissa, sinua varmasti `´rakastetaan´´ ja ymmärretään kaikin puolin.
USKON Olet kuiten hyvillä eväillä matkassa,sillä saat asua perhessä ja sinulla on ihan erilailla oikeudet "omaan vapaaseen",kun laitokseen huostaanotetuilla.
Minulla itsellä on viisi lasta. Hekin aikoinaan halusivat lähteä opiselujen ohessa kaupunkiin asumaan. Sain järkeä puhuttua. Jäivät kotiin. Nyt helmikussa 21 vuotias muutti omilleen.
19v asuu vielä kotona. Sanoivat (olisimme olleet hulluja,jos olisimme Vaasaan muuttaneen) kaikki rahat olisi mennyt asumiseen ja ruokaan ym..ilta menoihin.
Ovat saaneet rahaa säästöön,kotona asuessaan.
Samoin 15 vuotis aikoo myös asua kotona ja kulkea koulun 3vuotta samalla lailla kun isosiskot.
Sinulla laspi hyvä enää yksi vuosi,ja olet aikuinen. (minä en silti aikuisen vielä pidä,tuota ikää)..Mutta ehdit siipiäsi koittaa.
Varmasti joskus tulet miettimään,miten hyvä perhekodissa oli ollakkaan.
Olet noin ahkera,ja teet iltaisin myös työtä. Säästä rahaa,sillä kun omaan muutat,sitä menee. Laskut on maksettava.
Toivon kaikkea hyvää sinulle elämäsi varrelle sekä iloista kesää :) - mies21v
Älä karkaa! Se on p.aska nakki. Poliisit on perässä ja muutenkin syvältä koko touhu. Mitä vapautta se on?
Olen ite kokenut vastaavaa. Pysy sielä ja opiskele ny!
ja katoki ettet huumeisiin enää koske etkä ole missään tekemisissä semmoiste luusereitte kanssa enää ikinä. - mies21v
Tässä sinulle vastaus!
http://www.youtube.com/watch?v=WfzYXN_MuwI - Lastenkodin kasvatti
Moi!!
Kuules kaveri,olen itse lastenkodin kasvatti ja sanon nyt kokeneena sanon!!,JÄTÄ MOINEN TEKEMÄTTÄ ,itse haikailin samoin 16v pois omaan elämään ja johtaja piti minulle sellaisen "kurssin" että kuinka selvitä yksin ja olen kuule iloinen etten päässyt lähtemään pois.
Odotin että täytin 18v ja olipa ihana sitten muuttaa omaan kämppään kun asiat oli hienosti.
Toivotan sinulle hyvää tulevaisuutta ja kärsivällisyyttä jatkoo :) . - Rauhallisesti eteenp
Elämä on kasvamista ja kypsymistä. Lapsena ja nuorena yksikin vuosi tuntuu pitkältä.
Ihmisen aivotkin kasvavat 25 vuotiaaksi asti ja järkiintyminen jatkuu kai noin 80 vuotiaaksi asti.
Usein 17-18 vuotiaat ovat omasta mielestään niin kypsiä että. Toisaalta he ymärtävät että 9 vuotias on lapsi ja paljon avuttomampi kuin 18 v. Yhtälailla olisi hyvä ymmärtää että 36 vuotias on vastaavasti heitä vciisaampi kuin he sitä 9-vuotiasta.
Jokainen vuosi tuo lisää ymmärtämystä ja viisautta. Ei kannata kesken kaiken rynnätä maailman runnottavaksi. On tervettä antaa itselleen aikaa aikuistua.- eräs-
Aikuisena vuosi tuntuu taas puolelta vuodelta. :D
- mies 30 v.
No täysi ikäiseksi sinulla ei ole enää kauaa aikaa ja ehkä kannattaisi sinnitellä siihen asti.
Aika hankalaa sinun on karata kun saisit poliisit perään jotka löytäisivät sinut ainakin koulusta ja työpaikalta. Haluatko kouluun tai töihin poliisit hakemaan sinua ja minkä kuvan se sinusta sitten antaa mahdollisesti näihin paikkoihin?
Kyllä henkisesti aikuinen ihminen seisoo loppuvuoden vaikka päällään kun sitten pääset elämään elämääsi. - Ph.D.
Älä karkaa! Näytä, että pystyt noudattamaan sinulle asetettuja vaatimuksia eli asumaan perhekodissa. Pieni uhrautuminen nyt saattaa olla hyvin antoisa myöhemmässä elämässäsi. Olet kunnioitettava nuori, kun koulun ohella käyt töissä. Kaikkea hyvää toivottaen!
- raivostunut
Ainakin oot ihan pihalla.Millä pirulla luulet tulevas toimeen.Tiedätkö mitä elämä maksaa.
Alä liity niiden elätettävien luusedeiden joukkoon jotka elelee meidän veronmaksajien rahoilla.Käy koulus ja hanki ammatti.
Te alle kaksikymppiset ootte ihan p.......tä- noh.
Mikä oikeus sulla on haukkua ketään? Mitä jos katsoisit joskus itse peiliin, miksi raivostut muille?
- int..
Hae armeijaan ja sitäkautta pääset pois holhouksesta.
- tietoa luvasta.
http://www.om.fi/81.htm
Tässä oikeusministeriön sivu siellä tietoa minkä ikäisenä saa kihlautua/mennä naimisiin - Täti
hei ! koit jaksaa vuosi - mun veljenpoika lähti heti kun oli 18 vuotias omaan asuntoon ja lukion viimeiselle . stadi
etsi asunnon ja sos turva oli senaukainen minimi yksinasuvalle . kundi teki open sijaisuuksia koulussa ja kirjoitti hyvin putkeen .
tää on ehkä kuitenkin mun pointti : sijaisperhe oli varmaankin ok , mutta ei hänelle . eikä aikaisemmatkaan sijoituspaikat . me sukulaiset oltiin liian vanhoja ? yhteiseen asumiseen .
toivon sulle voimia ens kevääseen asti .
sit sä olet aikuinen ja päätät ihan kaikista asioistas itse . ja varmaan pärjäät ! niin pärjää tää mun tärkeä ihmisenikin ! - Just joo
Usko kuule huviksesi, että olet vielä tyytyväinen huostaanotostasi kun joskus 10 vuoden jälkeen mietit miten asiat olisi voineet mennä. Ei sitä sinun kiusaksesi tehdä, nimimerkillä kokemusta on. Sossun jälkihuolto ulottuu 21-vuotiaaksi asti huostaanottotapauksissa ja karkaaminen on turhaa. Annat vaan itsestäsi naurettavan ja lapsellisen kuvan, et missään nimessä aikuismaista. Voit tietysti yrittää kypsästi keskustella mahdollisesta tukiasunnosta ja kaikesta mitä voisit tehdä sen eteen että saisit sellaiseen muuttaa. Vuosi ei kuitenkaan ole pitkä aika odotella loppupeleissä.
- niin no
Riippuu henkilöstä miten asia menee. Ei kaikilla ole ollut jälkihuoltoa. Yleensä tukiasunto voi olla ensimmäinen.
Ite ainakin muutin kotoo pois 15 vuotiaana. Puoli vuotta asuin koulun asuntolassa, sen jälkeen vuokrasin asunnon heilani kanssa. Vanhemmat eivät ole koskaan elättäneet, koulutarpeet ja muut sain maksella ihan itse. Nykyään jo silloisesta suhteesta eronnut ja asun yksin. 7 vuotta poissa vanhempien nurkista ja hyvin on pärjätty.
- Ö-Ö
Katso, kaikki tämä ampuminen he pelkäävät tehdä mitään ja ottaa vastuuta oman toiminnan kunnes olet 18v. Voit odottaa 18v tai löytänyt hyvän asianajajan ja mennä oikeuteen heitä vastaan viljan vapautesi uudelleen.
Ymmärrän teitä, hallitus tai jopa yksityisiä (kannattava liiketoiminta) ei ole hyvä paikka asua, ehkä voit muuttaa takaisin kotiin?
voit mennä armeijaan 1 vuosi, Navy esimerkiksi? - Näytä taitosi
Karkaaminen on lapsellisuuden merkki, etkä ole kasvanut aikuiseksi vielä.
Näytä taitosi mitä osaat. Hae neuvoja sossuilta jotta pääset vakituiseen työhön. Käyt säännöllisesti töissä ilman lintsauksia, sillä tavoin näytät sossuille ja itsellesi ja muille kavereille. Olet vahva ja itsenäinen. Täytettynä 18v silloin sinulla on jo työkokemusta ja pääset töihin muuallekin. - xcfg df gdfg
Jos oikeasti koet olevasi aikuinen ja kykeneväsi huolehtimaan itsestäsi, niin odota siihen asti, että olet 18. Ei vastuuntuntoinen ihminen harkitse karkaamista.
- Että silleen..
Et ilmeisesti ole osoittanut sosiaaliviranomaisille , ettet palaa enää taustasi pariin. Et myöskään sitä, että sinulla olisi riittävä toimeentulo ilman sossuntuloja. Iltatöillä ei kovin monessa kaupungissa makseta kaikkia menoja - ainakaan, jos verotalkoisiin osallistuu.
Niin, ja tuo karkaamisesta puhuminen kertoo ihan selvästi kypsymättömyydestä.
Itse olin tosi hyvässä perhekodissa ja melkein harmitti, kun potkivat omilleni kun täytin 19. Lukion sain sieltä käsin sentään käydä loppuun. - auttava käsi
LG halloo yks vuosi! jos luulet että oot tarpeeks kypsä olemaan yksin näytä se ja ole vielä siellä vuosi. koska tiedän kavereita jotka joutuu oleen siellä 21 ikäsekseen ja arvaa kaduttaako niitä muttta jos aiot karata en voi estää se on vaan tosi paha moka mutta poliisit etsii sua sen aikaa että sää täytät 18 vuotta ja sitten ne ei enää välitä. mutta sanompa vaan että sulle tulee sit pitkä matka et voi pitää yhteyttä kavereihin koska poliisit kuulustelee kaikkia sun tuttuja ja ja jos muutatkaverin luo siitä tulee vaan piilesskelyä ja samalla aiheutat kaverilles harmia ja paljon! mieti tarkkaan
- Sossun ystävä nro 1
Koita hyvä ihminen jaksaa vielä vuosi, itsekin vastaavassa paikassa vitutukseen asti olleena tiedän tunteen ja sen, että kyllä sieltä ajan kanssa pois pääsee.
Kuulostat reippaalle koulun ja töiden suhteen, itse en ollut sitä alkuunkaan huostaanotettuna, asenne tuli vasta myöhemmin. Reilu kolme vuotta sitten pääsin pois ja elämä on mallillaan, vaikka käynkin yhä terapiassa. Sosiaalityöntekijöiltä ja perhekodin pitäjiltä ei aina heru ymmärrystä, mutta kyllä sieltä ainakaan pois pääsee. Turhautuminen on normaalia, karkaaminen ei sitä auta. Olen nähnyt uskomattomia karkureissuja kavereiden tiimoilta, kyllä sieltä on aina takaisin tultu ja tilanne ei ainakaan helpotu millään lailla.
Nuorena tehdyt töppäykset ja päihteiden käyttö vievät aikuisilta luottamuksen, ei sitä muutamassa vuodessa takaisin ehdi saada.
Toivon suunnattomasti, ettet karkaisi, vaan koittaisit vielä sinnitellä! Pientä piruutta saa aina tehdä ja keksiä elämään iloja, mutta poliisin voi niistä jättää pois. :)
Ei ole helppoa huostaanotettuna ja toivoa poispääsyä, mutta se päivä koittaa vielä.
Tsemppiä! - ....................
Toi on tosi perseestä, että jos myönnät käyttäneesi kannabista, niin heti alkaa pitkittymään itsenäisen asumisen valmistelu.
Kun täytät 18 v, niin ne tunkee sinut ehkä jonnekkin laitokseen, jossa olet sitten hemmetin kauan, olen nähnyt tapauksia. Joka asiaan tungetaan sitä helvetin psyykelääkkeitä, että olet hiljaa. Porrastettu holhoaminen on ihan huono juttu.
Nyt keskitytään tähän "infotilaisuuteen".
Kannattaa varoa sitä edunvalvonnan tuputtamista, siitä kun et pääse koskaan eroon, vaikka kävisit töissäkin. Onnittelut työpaikasta kannattaa pitää siitä kiinni!
Pidä yhteisöpalaveri niiden kanssa, niin sieltä voikin irrota joku kunnan kiintiöasunto.- Tumppunaama
Te laitos-naiset olette vain katkeria lumppuja? Katkeria huume/seksi/orgio oloistanne.
- LG
Kyse ei ole kannabiksesta vaan amfetamiinista ja MDMA
- Alffanuori2002
Perhekodissa ja sosiaaliviranomasten silmäyikkuna saattaa vitututaa olla mutta. Vaikka olet toissä oletko riittävän itsevarma siitä että pärjäisit omisllasi rehellisetii.
olet ottanut kaikki elämiseen menevät kulut huomioon valmiiksi yms. alle 18 eisaaa esm lainoja jota en suosittele muutenkaan .
En halua sinulle pikavippi laina velka helvettiä. joten jos voi vältä kakki mahd lainat, nyt ja tulevaisuudessa.
alle 18 vuotias saa esimerkisi pienempiä kelatukia kun täysi ikäinen.
Vaikka sinulla on ystävä . onko hän takuuvarmasti sellainen joka luona voit asua ja saat rahaasiat ym varmisttua/jaetttua yms ja hän selllainen henkilö joka ei vedä sinua aineisiin tai alkoholiin uudestaan
Olet sotkenut asiat vaikeiksi joten että saat luottamusta ,sinun pitää olla valmis vähän mutkikaampaan polkuunkin vapauteen.
Se että suhtaudut kovin keveä mielisesti historiaasi vihjaa mad vastuttomuusdesta myös muualla. suomessa on velkahelvetissä olevia asunnottmia ent siä aineen käyttäjiä. kyse ei oo pikutjutusta vaan jos mokaa on parepi muutamassa vuodessa hoitaa asiat kuntoon.
yksi sellainen toivoi että jos voin, estää hänen kohtalosa niin, ohjaan nuorta toisaalle (tälläisiä elättejä ne sos viranomaset ei halua sitten yhtään lisää, joten yrittävät rajoittmalla estää uusien elättien synnyn. elätit kun tulevat yhteiskunalle kaliiksi ja rahat vähenevät koko aja millä kaikki sellaiset pitää elättää )
Sanoisin entisen perhekoti nuorena että kysyisit mahdolisuutta tuettuun itsenäiseen asumiseen. jossa hoitasit asumisen , ruuanlaitot elämisen vastuuasiat itse (laskujenmaksun yms itte , vain tityllä pienellä rahamäärällä pärrmisnen tietyn aika yms opettelu). mutta niillä oslis nimellinen mahdolisuus tarkkailla , ja käydä vilkaisemassa (aluksi usemmin , myehemmin harvemmin) että kaikki on hyvin että .ilman perhekodin joka asiaan puutuvia sääntöjä. saisit ikäänkuin näytettyä helle että hoidat asiasi hyvin.
tai jotain muuta sellaista ns ,välivaihetta josso olisi sinulle joitain ehtoja lisääntyvää vapautta vastaan.(tällä tavalla hakitaan viranomasiten luottamus ) Ole valmis aikusimaseen kopromissin jossain asiassa. vuosi on lyhyt aika vaikkase se ei tuon ikäisenä siltä tunnukkaan kun kaikki on edessä
tässä yhteiskunassa , ja sen lailla viralliset tahot kun vaativat näyttämistä ennekun uskovat.
(päteetyöpolitiikassa myös) sinulla pitää olla mustaa valkoisella yms.
Tukiasuminen olis vapaampaa mutta samalla kertaa näytää osaamisesi.
itse oli 17 vuotaan noin kk tukiasunnossa.
Karkaaminen taas ei pitkänpäälle kannata. se on ihanaa hetke mutta he löytäisivät sinut kyllä (minulla on tuttu joka katos 17 v. hänet löydettiin eikä hyvä heilnu). Laita rahaa säätöön jos voit samalla kun teet töitä yms :)
Sinä pystyt siihen kyllä.
Tsemppiä yritykselle , mutta älä karkaa ja siirrrä vapauttasi myöhmmäksi. Tällaiseen ei muinoin olisi ollut mahdollisuuksia, kysellä noin suoraan muiden aatoksia miettimästäsi asiasta.
Sinussa pilkahtaa pikkuruinen viisauden hitunen: et ole mennyt toteuttamaan pitkään harkitsemaasi salaista toivetta, vaan olet miettinyt ja senkin jälkeen miettinyt, ja lopulta rohkaissut itsesi kysymään mietintöäsi joltakin "toiselta".
Niin, 1 vuosi tuonne suuntaan tai kaksi vuotta tänne suuntaan. Paljonko se on siitä vuosimäärästä, jonka kuitenkin saat elää itseksesi oman harkintasi ja viisautesi varassa kaikki tulevat vuodet? Saatat elää 95-vuotiaaksi. Kaikki tulevat 77 vuotta VAPAASTI. Kuinka monta nykyistä ikääsi siihen mahtuukaan - 4 kpl. Oho!
Se, että ihannoit itsekseen asumisen ja selviytymisen mahdollisuuksia, osoittaa oikeata VALMISTAUTUMISTASI aikuiseen ikään. Voit vain kuvitella, millaista tuskaa sellaisissa kodeissa koetaan, joissa aikuiseksi kasvanut nuori ei pystyisi lähtemään kodistaan, vaan jäisi ikiajoiksi sinne nurkkiin notkumaan mitään tekemättömänä nahjuksena ja toisten elätettäväksi. Sinun tilanteesi on siinä mielessä mukavampi, kun aidosti mietiskelet, minkähänlaista se eläminen asioita itsehoitavana todellisuudessa on, olisipa kiva kokeilla. Ja sitten tulet huomaamaan, että se "kokeilu" on elinikäistä - puurtamista, uutteruutta, ahkeruutta, suunnittelua - siis varsinaista elämää, juuri sellaista, mistä ihmiset puhuvat ja kertovat innoissaan.
Mitä tulee huumetaustaasi, tottakai nuoruuden hölmöilyt on rasite. Mutta katsopa itseäsi tähän päivään asettamalla itsesi vuoteen 2020, jolloin olet 25-vuotias. Mitä tämä 25-vuotias miettii muistaessaan tuon entisen 17-vuotiaan veijarin? Ja vuonna 2030, jolloin olet 35-vuotias - millä komeammalla viisaudella hän tarkastelee sitä samaa 17-vuotiasta hätäilijää? Tämä 35-vuotias voipi hyvinkin liikuttua pieniin ilon kyyneliin, koska hän niin elävänä kuvana näkee tuon yritteliään 17-vuotiaan, joka niin toiveikkaana odotti joskus olevansa hienossa 35-vuoden iässä (ja ehkä mainitsemassani kunniakkaammassa 95-vuodenkin - siis todellisessa intiaanipäällikön heimoviisaan arvostetun vanhuksen iässä).
Vastauksena kysymykseesi saat, että jatka edelleen tulevaisuutesi SUUNNITTELUA (opiskelusi ohessa) ja piirrä tai kirjoita ylös muistiin näitä suunnitelmatoiveitasi, sillä mikään ei ole vekkulimpaa kuin joskus vanhempana löytää jostakin vanhasta kirstusta omia kirjoitelmia, piirroksia, visioita, laulun sanoja, käden taidoista syntyviä kangastöitä ja muita ideoita. MENNEISYYS, oma historiamme, on yhtä arvokasta kuin huominen tulevaisuus, jonne kurkottelet. Tulevaisuutta ei voi olla olemassa ilman historiaa; ihmiskunta on täynnään omaa kaukaista historiaansa.
Jos joku sanoo, että olet malttamaton, minä sanon, että olet innostunut. Kun aikanaan saat lähteä maailmalle, ottamaan maailman haltuusi, odotan Sinun sanovan Sinua hoitaneille ja auttaneille ihmisille hellyyttävän kauniit viimeiset sanat:
"Nyt minä saan karata luvallisesti."- Hei.
Hei kirjoittaja!
Kun olet 18v, voin harrastaa seksiä sinun kanssa! Katsotaan asioita vaikka yhdessä läpi yhdyntää samalla tehden!
Kyllä jaksat kestää. Voin hankkia eri esineitä röörejä varten valmiiksi.- Yhdyntä..
Mä voin harrastaa yhdyntää yhdessä asioita yhdistelessä?
- HuohOletKeijo
Karkaa heti lue miksi http://tinyurl.com/bv6gquu
- jarno94
Ittse asuin 3 vuotta laitoksessa, itselläkin oli koko ajan mielessä karkaaminen. Mutta siitten tulee se jos karkaa niin jos huostanottajat tajuavat soittaa poliisin niin sitten se on vuoden verran olemista karkuteillä, en itse suosittele, mutta seuraa sydäntäsi
- Älyhoi!
Ootko sä joku hullu pentu? Kai sitä nyt tajutaan jos potilas puuttuu perkle sentään.
Sun pitäis seurata sydämmen sijaan peräreikää eri kiihotusvälineillä? - jarno94
Älyhoi! kirjoitti:
Ootko sä joku hullu pentu? Kai sitä nyt tajutaan jos potilas puuttuu perkle sentään.
Sun pitäis seurata sydämmen sijaan peräreikää eri kiihotusvälineillä?Mikä helvetin potilas? Toi on sijoitus kotijossa ei ole mitään saatanan potilaita, että eti sä vaan niitä kiihotusvälineitäs ittelle.
- Älyhoi!
jarno94 kirjoitti:
Mikä helvetin potilas? Toi on sijoitus kotijossa ei ole mitään saatanan potilaita, että eti sä vaan niitä kiihotusvälineitäs ittelle.
Etkö sä helvetn pentu osaa käsittää sanaa laajemmassa muodossa? Sijoituskodit, kasvatuskodit, kaikissa on asiakkaita/potilaita.
Ei tarvitse etsiä. Minulla on jo kiihotusvälineitä vaikka kuinka paljon. Käännän vaikka pöydän ylösalasin niin siinä on tappia joka suuntaan. Mutta sinähän sen jo tiesti. Ootko sä joku uusavuton muksu?
- Asioista tietävä
Pakko oli osallistua keskusteluun koska olen itse ollut huostaan otettu ja olin sioitettuna paikassa jossa meitä nuoria lyötiin (perhe koti) tiedän tunteen ja muistan kun karkasimme usein se toki ei auta turpaan tuli kun kiinni saivat! .
se mitä täällä kirjoittavat ei pidä paikkaansa itse karkasin kun olin 17v ja olin piilossa siihen asti kun olin täysikänen ja eivät enään palauttaneet sinne kuritusleirille ! jälkihuolto tarkoittaa sitä että sos viellä huolehtii sun asioistas sinne 21v asti esim etsimällä sulle asunnon tai tukiasunnon ym.. lastenkotiin tai vastaavaan sua ei viedä enään kun olet yli 18.
millainen on sinun sossu ? oletko jutellut hänelle että et tykkää olla sielä paikas ? tosin oma sossuni oli täys .... ja hän ei välittänyt vaikka kaikki tiesi millasta meillä todellisuudessa oli !
olen nyt 30 ja paha olo oikeen tuli kun muistelen noita 3 vuotta kun olin perhe kodis yök!
toivon aloittajalle voimia ja sitä jaksamista ehdit kyllä oleen vapaa sen vuodenkin jälkeen .... - Yks vaan...
Pysy vaan siellä missä olet, se on sulle parasta. Et ole lapsi etkä aikuinen! Jos olisit mun lapsi, saisit selkään että moikaa... Rakkaudella! Noi sossun tädit kuitenkin ajaa sun parasta, muista se. Käy koulu loppuun ja aineet roskiin, samoin kaverit jotka niitä käyttää. Tsemppiä, pärjäät kyllä!
- jarno94
Sossut ei koskaan ajattele toisen parasta, se on tullu huomattua, ne on vaan rahan perään. Aina kun nuori on jossain muualla kuin oman perheen luona, vaikka laitoksessa, niin sossu saa rahaa ja laitos saa rahaa, ja kummatkin on tyytyväisiä että saavat rahaa.
- Älyhoi!
jarno94 kirjoitti:
Sossut ei koskaan ajattele toisen parasta, se on tullu huomattua, ne on vaan rahan perään. Aina kun nuori on jossain muualla kuin oman perheen luona, vaikka laitoksessa, niin sossu saa rahaa ja laitos saa rahaa, ja kummatkin on tyytyväisiä että saavat rahaa.
Mitkään viraston ei ajattele muuta kuin omaa persilmää. Ihan niinkuin suurin osa ihmisistä. Sun pitäis varmaa työntää vähemmän sitä sormeas sinne persilmään niin aukeis silmät?
jarno94 kirjoitti:
Joo saahan ne siittä'rahaa mutta tiekkös minne ne rahat menee.. Laitoksille rahaa tulee nuorten asumiskuluihin ja siihen että ne saa harrastaa. Sosiaalitoimen rahat menee suoraan valtiolle. Taidat ittekin olla laitoksessa kun tuollain puhut. olen nimittäin itsekin joskus sanonut samaa ja vasta myöhemmin huomasin ettei asiat nyt ihan niinkään mene.. Mutta pakko sanoa että onhan niitäkin sossuja jotka ovat läpimätiä..
- jarno94
weryas kirjoitti:
Joo saahan ne siittä'rahaa mutta tiekkös minne ne rahat menee.. Laitoksille rahaa tulee nuorten asumiskuluihin ja siihen että ne saa harrastaa. Sosiaalitoimen rahat menee suoraan valtiolle. Taidat ittekin olla laitoksessa kun tuollain puhut. olen nimittäin itsekin joskus sanonut samaa ja vasta myöhemmin huomasin ettei asiat nyt ihan niinkään mene.. Mutta pakko sanoa että onhan niitäkin sossuja jotka ovat läpimätiä..
En o asunu enää puoleen toista vuoteen, mutta eipä ne paljon harrastuksia tukenu, vanhemmat ne joutu suurimman osan maksaa kaikista kuluista.
- cövasomdhfs
jarno94 kirjoitti:
MItä rahaa sossu saa? Kerro ihmeessä tietosi.
cövasomdhfs kirjoitti:
MItä rahaa sossu saa? Kerro ihmeessä tietosi.
Hyvä kysmys muuten.. Yritän tässä muistella mutta ainakin sen muistan että lapslisistä menee 70% tai siis meni sosiaalitoimistoon ja 30% meni sinne säästöön jh rahaan. Sosiaalitoimisto saa ne rahat vaan sen takia että maksavat nuoren olosta sijoituspaikassa. Ruoka, vaatteet, lääkkeet, harrastustoiminta ja sun muut. Sosiaalitoimistolle siis ei jää rahaa mistään ne siirtyy samantein jonnekin muualle
- Anna palaa!
Karkaa ja pidä matalaa profiilia se reilu vuosi, se ei välttämättä ole edes vaikeaa jos suunnittelee kaiken huolella. Muista että poliisi pystyy paikallistamaan sinut monin eri keinoin.
- J JK
VAI IIN
- ex-laitosnuori
Mikä ihmeen jälkihuolto-vankila?
Ei ketään voida pitää laitoksissa/perhekodissa täysi-ikäisenä! Vankilat erikseen, mut sinne joutuakseen pitää rikkoa lakia.
Kuten Asioista tietävä mainitsikin jälkihuolto tarkoittaa sitä että sossu huolehtii sinusta mm. rahallisesti, koska omia vanhempia ei siihen voida velvoittaa, koska he eivät ole enää huostaanoton jälkeen virallisia huoltajia.
Edunvalvojaakaan ei voida määrätä ilman pätevää syytä, esim. joku vamma tai sairaus jonka vuoksi on kykenemätön hoitamaan omia asioitaan. Eikä edunvalvoja siltikään ole mikään vanginvartija vaan hoitaa päämiehensä etua, maksaa laskut ja huolehtii että talous pysyy kunnossa.
Voidaan jättää nuo höpöhöpö-puheet sikseen. Suosittelen odottamaan vaikka tyhmältä tuntuiskin. Itte olin joskus nuorisokodissa ja kun pääsin pois niin kappas kummaa oli jälkihuoltorahoja kerääntynyt mukavasti millä sai sitten taattua asunnon, ostettua pesukoneen, telkkarin, sohvat ym tarvittavaa. Joten kerää sitä sinne tilille nielemällä karkaus suunnitelmat ja odota :)
- Vinkkejä vinkkejä :)
Voin lohduttaa, että ihan "tavallisenkin" perheen lapsena teki useasti mieli muuttaa omilleen jo 15-vuotiaana tai näin. Mutta kun ei niin ei, eikä siinä mitään järkeäkään olisi ollut, joidenkin vanhemmat toki maksais mut yleensä ei. Sain rahaa säästöön satunnaisilla töillä, ja nyt opiskelijana olen tosi iloinen ylimääräisestä tuohesta - etenkin, kun olen vaihdossa ulkomailla, ja pääsee matkustelemaan sinne tänne. Suosittelen, ja sulla on vielä niin hyvä tilanne että on säännöllisempää duunia, sillä saa kerättyä mukavasti tuohta vastaisuuden varalle, kun ei tartte vielä maksaa elämisestä. Jeij! :)
Sun kirjoitustavasta päätellen en kauheasti ihmettele, ettei sossut sun muut ihan usko sun selviytymiseen. Uhmakkuus ja päihdetaustan vähättely ei ole mitenkään kypsää käytöstä. Huumeiden kanssa voi oikeasti käydä tosi huonosti, kyllä sun pitäisi se ymmärtää ja ymmärtää myös että juuri siksi sossut on niin huolissaan siitä, jos niihin vielä sekannut. Eli ehdottomasti sun pitäis osata näyttää, ettei mokomat enää kiinnosta ja että tajuat millaista shaibaa ne on. Fiksut saa elämäänsä sisältöä jostain muusta. Toki jos aikuisena sekoilee niitten kanssa, niin se on vähän niin kuin oma ongelma, mutta jos on vielä alle 18v ni jonku susta silloin pitää lain mukaan pitää huolta sen päihdeongelmankin kanssa.
Karkaamisen suunnittelu voi toki olla hyvää viihdettä eikä siinä ole mitään pahaa, mutta hölmön hommaahan sellaisen totetuttaminen on, koska eihän sua oo ees vaikea saada kiinni. Ja duuni luultavasti menee alta jos ne saa tietää siellä että oot karannut. Mutta hei, suunnittelulla ja haaveilulla on hyvä viettää tää vajaa vuosi ennen h-hetkeä! Hanki tietoa asioista. Katsele asuntolehtiä, että minkätyyppisen kämpän vuokraisit ittelles, voi alkaa jo kerätä ittelles mieluisia omia pyyhkeitä, mukeja, keittiötarvikkeita ym. niin ei kaikki tule kerralla ja sitä paitsi niitä on ihana valita... Kiertele kirppareita ja kierrätyskeskuksia, sieltä löytyy ihanan persoonallisia huonekaluja ja jää rahaa muuhunkin. Tee budjettisuunnitelmia, mieti, mitä ruokaa tekisit kotonasi, kerää parhaita (ja halpoja!) reseptejä... Kyllä vuodeksi hyvin tekemistä löytyy :)
Ja muuten, suosittelen et sit kun muutat pois, ni muutat saman tien itseksesi. Kaverin nurkkaa en suosittele, sillä yksin asuessa tulee varmasti oppineeksi kaikki jutut joita yksin asuessa tarttee, eikä sitten mene sormi suuhun jos vaikka kolmikymppisenä puolisosta erotessa joutuu ensimmäistä kertaa itsekseen asumaan. Lisäksi kaverin kanssa asuessa voi käydä hullusti, jos tulee erimielisyylksiä, ja joutuukin hankkimaan uuden asunnon nopealla aikataululla... Mutta miten ikinä valitsetkin, tsemppiä! Hyvin sulla jo sujuu, jatka samalla mallilla, voit koittaa vielä vähän petratakin vaikka koulun kanssa (tavoitteita pitää olla). Hauskaa & hyödyllistä vajaata vuotta! :) - Entinen laitoslapsi
Itse perhekodissa kolme vuotta asuneena muistan että aluksi teki mielli lähteä koska olin tottunut menemään miten halusin koska kummatkin vanhempani olivat juoppoja. Ainoastaan pelko äitiäni kohtaan piti minut ainoassa paikassa missä psykiatrisen sijaan minua edes yritettiin suojella.
Muutin omilleni 17-vuotiaana vähän ennen 18-vuotis syntymäpäiviäni perhekodin suosituksesta ja omasta tahdostani. Perhekodilla ei ollut asiaan mitään vastaan sanottavaa koska pahimmasta teini-iän uhmasta päästyäni näytin että kykenen elämään traumojeni kanssa ja selviämään vaikeistakin tilanteista. Edelleenkin pidän perhekotiin yhteyttä harvakseltaan ja käyn siellä välillä kylässä viikonloppujakin. vaikkeivat he saa minusta mitään rahaa enää niin olen aina tervetullut.
Nykyään minulla on tukihenkilö toista kautta jota tapaan välillä ja hän auttaa minua tarvittaessa joissain asioissa. (mm. muutot ja jotkut paperihommat) mutta kohta sekin tuki loppuu.
Ainut vaihtoehto sinulle minun mielestäni voisi olla tuettu asuminen jossa joku käy mahdollisesti päivittäin katsomassa että kaikki on hyvin ja soskutkin voisivat olla enimmissä määrin rauhallisin mielin.
Kaikille tämä asumus muoto ei sovi koska heidän pitää luottaa nuoreen että hän on vastuullinen eikä tee pitkiä hatkareissuja ties minne tai sekaannu esim. huumausaineisiin.
Joten sitä luottamusta hankkimaan ja jättäisit jo uhman pois vaikka vituttaakin varmasti. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä. Päin vastoin. - Piiku
Täällä joku mainitsi tuon jälkihuollon vankilana ja kyttäämisenä 21v asti. Mieti kuitenkin myös sen tuomia etuja. Se rahallinen tuki, mitä sosku sulle antaa on automaattisesti suurempi kuin mitä saisit opiskelijana tai muuten soskun luukulla asioivana. Normi 18v opiskelija ei sossun luukulta saa laitin latia ellei ole lainat nostanut jne. Nuoren ihmisen elämässä se on merkittävä summa! Sen lisäksi jälkihuollon ihmiset ovat aivan erejä kuin joiden kanssa olet aikaisemmin ollut tekemisissä. Myös heidän asennoitumisensa sinuun on eri, koska lakiin perustuvaa "kyttäämistä" ei enää tarvita kasvusi turvaamiseksi. Ja niinkuin sanottu, jälkihuolto on vapaaehtoista, sitä ei ole pakko ottaa vastaan. Ihan taloudellisista syistä kuitenkin sitä sinulle suosittelen. Vuosi opiskellen ja töissä käyden on lyhyt aika. 17v täyttäessäsi muutenkin katseen pitäisi suuntautua itsenäisen asumisen harjoitteluun, joten ei sekään ole kiveen kirjoitettu että samalla kaavalla kuin aikaisemmin vietät viimeisen vuotesi perhekodissa, eikös niissäkin ole usein itsenäistymisasunto? Onnea taipaleelle.
- Piiku
Unohtuipa tässä myös itsenäistymisvarat, jotka sinun on mahdollista saada esimerkiksi uuden kodin kalustamiseen täyttäessäsi 18v.
Heippa LG. Olen kans itte ollut sijoitettuna ja tiedän ja muistan tarkalleen mitä fiiliksii kävin läpi. Sanon sulle koko sydämestäni sen että älä tee sitä siitä lähtee tosi helposti oravanpyörä josta monikaan ei uskalla enää hypätä pois. Sanon myöskin sen jos tätä lukee joku muukin sijoitettunuoru että purkaa hammasta.. Olen ite ollut sossun huollossa koko ikäni ja kokemuksen syvä rintaääni puhuu että se ei ole herkkua helppoa olla vieraassa ympäristössä ja varsinkaan kun siinä koko ajan paasaillaan. olkaa omia ihania persoonianne ja ottakaa kaikki mitä saatte siitä kokemuksesta irti nimittäin saatte siellä monta hienoo asiaa elämäänne joita ei muualta saa. ei kannata alkaa hatkaileen eikä muutenkaan rikkomaan sääntöjä. Sitten kun olette päässeet omanelämän alkuun huomaatte miksi sitä ei osaa selittää sanoilla. Itse olen ollut jo 5 vuotta poissa sijoistuksesta en kaipaa mutta en myöskään vihaa..
- Anonyymi
Olen itse 16 vuotias sosiaalityöntekijäni on hirveä hän lähetti minut paikkaan jota en tunne että olisin siellä kunnes etsittäisiin uusi sijaisperhe karkasin sukulaisilleni ja sosiaalityöntekijä uhkaa poliisilla takaisin sijaisperheeseen onko poliisilla valtuuksia hakea väkisin 16 vuotias sijaisperheeseen tädin luota?
- Anonyymi
Et voi muuttaa laillisesti mihinkään ennenku olet 18 vuotta täyttänyt. Kyllä muakin ahistaa noi sossut vaikka asun kotona kysyin oisko mahollista päästä muuttamaan omaan asuntoon mutta mielenterveys ja huumausaine historian ja koulun ryssimisen takia ne evää kaikki ja sanoo vaan oota siihen 18 vuoteen. Ps mun mielenterveys kärsii kotona sillä en saa sitä vapaata asumista mitä 17 vuotias normi perheissä saa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734249Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113842Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73827- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37763