Miksi ulosottovelalliset 'pahimman luokan rikollisia'?

rahaelämääsuurempaa?

Miksi raha-asiansa mokannutta kohdellaan tässä yhteiskunnassa kuin 'jätettä' tai pahimman luokan rikollista? Tottakai silloin on velkaa toiselle ihmiselle/yritykselle, mutta mikä asiasta tekee niin kamalan että kaikki sun elämä on säänneltyä jonkun esim. nuorena tehdyn rahatöppäyksen vuoksi?? 15 vuoden kakku odottaa jollet pysty kuittaamaan velkojasi; mistä rikoksesta saa niin kovan tuomion tässä maassa??! 15 vuotta olet nöyryytetty, kytätty ja b-luokan kansalainen jota kokoajan hätistellään joka suunnalta.

Miten raha voi olla tärkeämpää kuin ihmiselämä?? EN KERTAKAIKKIAAN VOI KÄSITTÄÄ!! Ei ihme että tässä maassa on niin paljon ahdistusta, itsemurhia ja syrjätyneitä. Ketä motivoi elämä 'pahimman luokan rikollisena', jona yhteiskunta sut näkee. Sitten ihmetellään ja päivitellään kun ihmiset eristäytyy, syrjätyy, masentuu. Ehkä tämä helkkarin kova asenne esim. rahan suhteen tai lähinnä velkojen suhteen on siihen yksi syy!!

Voiko joku hieman valottaa, kun mun päähän ei vaan mene tämä asia.

19

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkonenkekkonen

No maksa se velkasi, niin pääset siitä eroon ja voit taas alkaa elää normaalisti.
      Tee vaikka yötä päivää töitä, että saat tarvittavan summan kokoon.
      Vaikeuksiin joutuu myös se/ne joille et ole maksanut takaisin.
      Ajatuksesi mukaan vain ne jotka rahaa menettävät saavat kärsiä, se kun on vain rahaa ja velallisen pitäisi päästä palkähästä.
      Itsesääli ei vaan toimi.

• jeppisjwe

Mä en myöskään tajua tätä.
        Mites sitten kun oot jo maksanut kaikki velat aika päivää sitten mutta merkintä pysyy kuitenkin sen 2-4 vuotta ja sillä ajalla ihmisen on vaikea saada aikaan yhtään mitään kun merkinnät painaa!
        Kyllä se ärsyttää jos merkintä vaan on tullut vaikka sen takia että on nuorena ottanut vaikka jonkun vipin ja ei silloin saanu maksettua sitä mistä on aiheutunut luottotietojen menetys.
        Ja ei ihmisten välttämättä vaan oo niin helppoa edes saada työtä ja ihan tiedoksi että jos ihminen on masentunut/kärsii erittäin pahoista mielialaongelmista niin se ei ole itsesääliä. Ja helppo on sanoa jos itsellään on kaikki asiat mennyt ihan putkeen ja koskaan ei oo mitään elämässä mokaillut, sehän on erittäin hienoa ja sitten on hyvä päteä näille "epäonnistujille". Jepjep. Mutta oikeasti, juuri tälläisissa tapauksissa en ymmärrä tätä kun ne velat on jo maksettu ja on vaan se merkintä enää tiedoissa niin ei se oo helppoa saada edes vuokra-asuntoa vaikka olisit hoitanut jo kaikki rästimaksut pois ja kävisit vaikka kokopäivätöissä, koska se saatanan merkintä painaa vaan siellä :(

• joopajoo
        jeppisjwe kirjoitti:

Mä en myöskään tajua tätä.
        Mites sitten kun oot jo maksanut kaikki velat aika päivää sitten mutta merkintä pysyy kuitenkin sen 2-4 vuotta ja sillä ajalla ihmisen on vaikea saada aikaan yhtään mitään kun merkinnät painaa!
        Kyllä se ärsyttää jos merkintä vaan on tullut vaikka sen takia että on nuorena ottanut vaikka jonkun vipin ja ei silloin saanu maksettua sitä mistä on aiheutunut luottotietojen menetys.
        Ja ei ihmisten välttämättä vaan oo niin helppoa edes saada työtä ja ihan tiedoksi että jos ihminen on masentunut/kärsii erittäin pahoista mielialaongelmista niin se ei ole itsesääliä. Ja helppo on sanoa jos itsellään on kaikki asiat mennyt ihan putkeen ja koskaan ei oo mitään elämässä mokaillut, sehän on erittäin hienoa ja sitten on hyvä päteä näille "epäonnistujille". Jepjep. Mutta oikeasti, juuri tälläisissa tapauksissa en ymmärrä tätä kun ne velat on jo maksettu ja on vaan se merkintä enää tiedoissa niin ei se oo helppoa saada edes vuokra-asuntoa vaikka olisit hoitanut jo kaikki rästimaksut pois ja kävisit vaikka kokopäivätöissä, koska se saatanan merkintä painaa vaan siellä :(

No mitä olet mennyt ottamaan nuorena jonkun vipin ja jättänyt sen maksamatta. Tyhmyyydestä sakotetaan. Oma moka.

Mitä tulee edellä mainitsemiisi rangaistuksiin, että miksi raha-asioista saa 15 vuoden "kakun" (vapaanahan sä olet, etkä linnassa), niin mä olen ihan samaa mieltä että eihän se missään suhteessa ole vaikka johonkin pahoinpitelyyn tai raiskaukseen, muiden rikoksien rangaistuksia pitäis koventaa; kuolemanrangaistukset takaisin käyttöön!

• niinpä...
        joopajoo kirjoitti:

No mitä olet mennyt ottamaan nuorena jonkun vipin ja jättänyt sen maksamatta. Tyhmyyydestä sakotetaan. Oma moka.

Mitä tulee edellä mainitsemiisi rangaistuksiin, että miksi raha-asioista saa 15 vuoden "kakun" (vapaanahan sä olet, etkä linnassa), niin mä olen ihan samaa mieltä että eihän se missään suhteessa ole vaikka johonkin pahoinpitelyyn tai raiskaukseen, muiden rikoksien rangaistuksia pitäis koventaa; kuolemanrangaistukset takaisin käyttöön!

""No mitä olet mennyt ottamaan nuorena jonkun vipin ja jättänyt sen maksamatta. Tyhmyyydestä sakotetaan. Oma moka.""

No ei se ain johdu pikavipeistä tai kulutuslainoista. Omalta kohdaltani meni opintolaina vuonna 1992 kun valmistuin työttömäksi. Vasta jälkeenpäin tuli lakimuutos joka ei salli opintovelkojen ulosmittausta. Vaan odotetaan kunnes velallinen työllistyy ja pystyy lyhennyksiin.

• elämäeimustavalkoist

Eipä sitä osaa nuorena aina ajatella kypsästi; kuten ei kaikki aikuisetkaan. Eikä välttämättä pitkänäköisesti, kuten ei kaikki aikuisenakaan. Velkaa on voitu tehdä sen varaan että on töitä jne.

Se että sanotaan että; 'mitä teit noin tai näin...'. Eipä elämä ole niin mustavalkoista!

• ÖllöllöööÖ

Miksi ajattelet että muilla olisi raha-asiat kunnossa kun niillä on niin helppoa?
      Mulla eiainakaan koskaan ole ollut helppoa vaan niska limassa olen aina painanut töitä ja säästänyt ja kiristänhyt vyötä, että raha riittäisi kaikkeen tarpeelliseen.
      Mulle ei vaan koskaan ole ollut vaihtoehto alkaa jotenkin venkoilemaan missään asiassa elämässä.
      Myönnän että joku velat maksamatta jättänyt ei herätä mussa yhtään sääliä.

Maailma ei nyt vaan yksinkertaisesti voi toimia silleen että saman kohtelun saisivat ne jotka hoitavat asiansa ja ne jotka eivät hoida.
      Ota opiksi ja kun merkintä aikanaan poistuu, niin pidä huoli että uutta ei tule.
      Ja töitä on kyllä tarjolla jos on työhaluja ja myös käy siellä töissä eikä velttoile.

Kyllä muitakin rikoksia tehneet kärsivät rikoksista lopun elämänsä.
      ei ole ainakaan suositus, kun hlötiedoissa on joku tuomio eli eivät ne pääse yhtään helpommalla kuin sinäkään.

• dyfels

Minä en välitä hevon v.....a mistään uo-veloista.siellähän ovat.Minulla itse asiassa menee tätä nykyäparemmin kun erilaiset suojaosuudet ja pimeät työt.Ota ja nauti elämästäsi äläkä alistu kapitalismin pakkopaitaan.Ja katso espanjaa ja kreikkaa.Molemmat kuralla.

• ainatehnyttöitä

Juu, kun olisi velttoilutkin, mutta pienellä palkalla sinnitellyt jo nuoruudesta lähtien. Kunnes muut elämän asiat veivät 'pääkopan' nurin.

Aina ei voi valita kortteja jotka annetaan!

• Minua taas ketuttaa se, että velkojia kohdellaan tässä maassa kuin pahimman luokan rikollisia. He antavat luottavaisesti jotain toiselle henkilölle luottaen, että hän se palauttaa sovituin ehdoin. Tämä henkilö ei kuitenkaan sitä tee, vaan käytännössä ottaa jotain mitä ei palauta takaisin sopimuksista huolimatta eli tätähän sanotaan varastamiseksi.

Kun tämä ylivelkaantunut henkilö tarpeeksi paljon vetkuilee, niin yhteiskunta ikään kuin antaa anteeksi tälle varkaalle.

• Erkkimerkkinen

Olen110% samaa mieltä.
        Vielä pitäs saada sympatiat, että on jättänyt velkansa maksamatta.

• Totta turiset

Samaa mieltä. Suojaosuudet, velkajärjestely ja velkojen vanheneminen ovat suuri vääryys velkojia kohtaan.

• Totta turiset kirjoitti:

Samaa mieltä. Suojaosuudet, velkajärjestely ja velkojen vanheneminen ovat suuri vääryys velkojia kohtaan.

Jos käyn jotain "rehellisesti" varastamassa esim. kaupasta, niin siitä tulee minulle sanktioita vaikka millä mitalla. Mutta jos varastan rahaa velkojiltani (otan lainaa ja jätän maksamatta), niin kun tarpeeksi vetkuttelen, saan sen anteeksi ennemmin tai myöhemmin.

Jos ei pysty maksamaan sakkojaan, niin joutuu vankilaan. Miksei myös velkojen maksamatta jättämisestä voisi seurata myös vankeustuomio? Silloin porukka pohtisi tarkemmin, kun seuraavaa pikavippiä hakee baarireissua varten.

• elämäopettaa

No kaupassa varastamisesta saa pienen sakon; muutaman kympin, eikä siitä linnaan joudu.

Edelleen korostan että ei elämä ole noin mustavalkoista. Ne jotka ei ymmärrä velkaantumista tai siihen johtavia syitä ovat aikalailla narsistisia ja näkevät elämän vain tietyn tunnelin lävitse. Näin se vaan menee.

• Ensin eletään yli varojensa ja otetaan joltain muulta jotain, mitä ei pystytäkään palauttamaan, ja sitten lähdetään keräämään sääliä. Eri asia on yrittäjät, jotka joskus 90-luvulla firman mentyä alta joutuivat velkekierteeseen.

Tällä hetkellä suurimpana ongelmana ovat pikavipit, joita otetaan omissa tyhmyyksissään pystymättä maksamaan takaisin ja sitten lähdetään keräämään sympatioita eri laitoksista ja asettamaan itsensä uhrin asemaan. Uhrejahan tässä ovat velkojat, jotka luottavaisesti antoivat omaisuuttaan lainaksi saamatta sitä takaisin. Käytännössä heiltä varastettiin ja yhteikunta rankaisee rikollisen sijaan uhria.

• Vastuuta

No kerro hyvä syy velkaantumiseen? Nälkä? Ei tarvitse ostaa sisäfilepihviä vaan voi tyytyä siihen mitä saa ilmaiseksi ruokajonosta. Vaatteet liian vanhoja? Voi itku. Auto pitää korjata? Vaihda halvempaan. Pyykinpesukone hajosi? Käytä ensisijassa pesutupaa. Jos ei tätä ole, niin pesukone ei maksa kuin muutaman satasen. Jos ei tätä löydy puskurirahastosta, on rahaa käytetty liikaa aiemmin. Eli omaa tyhmyyttä sekin on.

• eimustaajavalkoista

Juu, mutta lainan myöntämisessä pitää olla joku 'tola', kuten pankit sitä suht vastuullisesti myöntävät. Pikavippifirmat ei välttämättä toimi yhtä vastuullisesti. Edelleen kannattaisin positiivisen luottorekisterin käyttöönottoa Suomessa. Tällöin velkaa ei määrättömästi voisi myöntää.

Lainanmyöntäjällä on myös oma vastuunsa ja velvollisuutensa. Samoin jos myönnät lainaa, niin luottotappiot kuuluu aina riskeihin. Pankeille kaikki lainanmyöntö niin tämä yhteiskunta rullaisi vähän paremmin.

Kovasti puhut yrittäjistä jne. Yrittäjätkin on ihmisiä; ihan samalla tavalla kuin muutkin. Samoin lainanmyöntäjät on ihmisiä, siinä missä muutkin.

• Oma ymmärrys

Kyllä lainanottajan pitää itse ymmärtää mihin on ryhtymässä. Meinaatko, että asekauppias on vastuussa siitä, jos joku murhaa ihmisen häneltä ostamallaan aseella? Tai autokauppias vastuussa siitä, että joku ajaa autolla toisen ihmisen päälle?

• 224v2

ei siinä auta kuin maksaa ja kärsiä..ja tuo 15 vuotta ei välttämättä riitäkään.
      Eniten gyrpii älyttömät korot ja muut maksut. Maksaisin kyllä alkuperäiset summat, mutta ulosottoon menevät maksut menee suurilta osin korkoihin ja kuluihin niin ei sieltä pääse kuin hamassa tulevaisuudessa pois.

Vertaus itseltänikin: sama kuin istuisit linnassa ja joka vuoden jälkeen tulee puolivuotta lisää 30pv päiväprosentti 22%.

• toistenmaksuja

no joskus voi käydä niin että on taannut jonkun yrityslainaa ja sitten vaikka useiden vuosien päästä joutua maksumieheksi vaikka sen yrittäjän sairauden vuoksi.
      itse makselen 60 000 takausta UO n kautta. aina olen lainani maksanut ja muutenkin hoitanut raha-asiani hyvin. nyt olen luottotiedoton ja varmaan vielä melko pitkään....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3193
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2056
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      402
      1779
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1321
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1221
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      432
      1071
    Aihe