Olemme suunnitelleet matkaa Kreetalle Plataniakseen. Mitään kokemusta ko. paikasta ei ole. Olisikin kiva tietää vähän ennakkoon, millainen paikka se on. Löytyykö muutakin tekemistä kuin rannalla löhöilyä? Hotellisuosituksia? Kaikki tieto on tervetullutta, niin ruusut kuin risutkin.
Platanias
13
3666
Vastaukset
- Mamma4
Olemme käyneet Plataniaksessa 3 kertaa, neljänne kerran lähdemme ensiviikolla.
Lasten kanssa tykkään matkustaa paikkoihin missä kaikki on lähellä, hotellit, kaupat, ravintolat, ranta jne.
Jos matkustaisimme miehen kanssa kahdelleen, niin valitsisimme toisen paikan.
Tursistirysäksihän Paltaniasta jokapaikassa kutsutaan, mutta me ainakin olemme todenneet lasten kans helpoimmaksi matkustaa "turistirysiin" :)
Plataniaksesta lähtee minijunaretkiä, rihkamakauppoja löytyy paljon, ravintolat on hyviä... Mitäs osaisin kertoa... Lähes kaikissa ravintoloissa löytyy lasten leikkipaikka. Muutama kilometri Haniaan päin löytyy suuri lelukauppa Jumbo.
Pääkadulta ei tarvitse mennä kuin parisataa metriä sisämaahan päin niin pääsee jo pois turistihulinoista. - Summerrain
Plataniaksesta n. 500m metrin päässä on Agia Marina. Suosittelisin sitä ennemmin! Se on hieman pienempi ja aavistuksen vähemmän "rysä". Hinnat on aavistuksen halvemmat, silti kuitenkin löytyy ravintoloita ja kauppoja. Ja se on Haniaan päin :)
- Kreeta ei aivan 1:n.
Nämä kyläthän on kasvaneet kiinni toisiinsa, agia marina on vähän fiksumman tuntuinen, leveämmät jalkakäytävät, ja siitä eteenpäin esim.kato stalos, siellä ainakin yksi hyvä hotelli greta palm.
Olemme olleet plataniaksessa elissossa nyk. Omega, se oli ihan hyvällä paikalla, sieltä pääsi kävellen ns.maaseudulle. Plataniaksessa hyvä ravintola oli "symponium" nimi jotain sinne päin.
Mutta jos saisin valita, esim. viikon matka menisin Pargaan, Taorminaan tai Gardajärven alueelle. - Kalinihta
Kreeta ei aivan 1:n. kirjoitti:
Nämä kyläthän on kasvaneet kiinni toisiinsa, agia marina on vähän fiksumman tuntuinen, leveämmät jalkakäytävät, ja siitä eteenpäin esim.kato stalos, siellä ainakin yksi hyvä hotelli greta palm.
Olemme olleet plataniaksessa elissossa nyk. Omega, se oli ihan hyvällä paikalla, sieltä pääsi kävellen ns.maaseudulle. Plataniaksessa hyvä ravintola oli "symponium" nimi jotain sinne päin.
Mutta jos saisin valita, esim. viikon matka menisin Pargaan, Taorminaan tai Gardajärven alueelle.Lämpimät kiitokset kommenteista! Otan lisää kommentteja vastaan. Koska Kreeta on minulle käymätön paikka, niin olisi kiva tietää muistakin paikoista kuin Platanias. Olemme lähdössä reissuun aikuisporukalla, joka jäi aloituksessa mainitsematta. Sen vuoksi olikin hyvä lukea Mamma4:n kommentti. =) Otan todella mielenkiinnolla vastaan kaiken infon Kreetan yhteen kasvaneista kylistä. Itse kaipaisin paikkaa, jossa on paikkoja, joissa käydä. En lähde lomamatkalle ryyppäämään, joten ravintolat eivät ole ne ykkösasia muun kuin ruuan kannalta. =)
- Odysseus.
Kalinihta kirjoitti:
Lämpimät kiitokset kommenteista! Otan lisää kommentteja vastaan. Koska Kreeta on minulle käymätön paikka, niin olisi kiva tietää muistakin paikoista kuin Platanias. Olemme lähdössä reissuun aikuisporukalla, joka jäi aloituksessa mainitsematta. Sen vuoksi olikin hyvä lukea Mamma4:n kommentti. =) Otan todella mielenkiinnolla vastaan kaiken infon Kreetan yhteen kasvaneista kylistä. Itse kaipaisin paikkaa, jossa on paikkoja, joissa käydä. En lähde lomamatkalle ryyppäämään, joten ravintolat eivät ole ne ykkösasia muun kuin ruuan kannalta. =)
Itse suosittelisin ehdottomasti käymään Knossoksen Minolaisajan-palatsissa. Todellinen must jokaisen länsimaisen ihmisen nähtäväksi! Myös vuoristossa ja pikkukylissä kannattaa käydä, samoin autioilla pienissä merenlahdissa uimassa ja luontoa ihastelemassa.
Itse tykkäämme käydä juuri Kreetalla, vaikka inhoamme ns. turistirysiä. Kreeta on siitä hyvä paikka, että sieltä löytyy kohteita jokaiseen makuun. Yllättävänkin suuri saari, jossa turismia on vain hyvin pienellä alueella. - Kalimera
Kalinihta kirjoitti:
Lämpimät kiitokset kommenteista! Otan lisää kommentteja vastaan. Koska Kreeta on minulle käymätön paikka, niin olisi kiva tietää muistakin paikoista kuin Platanias. Olemme lähdössä reissuun aikuisporukalla, joka jäi aloituksessa mainitsematta. Sen vuoksi olikin hyvä lukea Mamma4:n kommentti. =) Otan todella mielenkiinnolla vastaan kaiken infon Kreetan yhteen kasvaneista kylistä. Itse kaipaisin paikkaa, jossa on paikkoja, joissa käydä. En lähde lomamatkalle ryyppäämään, joten ravintolat eivät ole ne ykkösasia muun kuin ruuan kannalta. =)
Hyvä että kerroit lisäinfoa. Tuolla perusteella teille sopisi varmaan paremmin Rethymnon tai Agios Nikolaos kuin Platanias tai muut Hanian alueen turistikylät. Rethymnon ja Agios Nikolaos ovat molemmat sieviä kreetalaisia kaupunkeja, joissa riittää nähtävää, shoppailupaikkoja ja ruokapaikkoja. Rethymnonissa on Kreetan pisin hiekkaranta. Agios Nikolaoksessa on upeita kalliorantoja.
Kreetan päänähtävyys on muinainen minolainen Knossoksen palatsi. Knossos on Iraklionin ulkopuolella ja sinne pääsee kaupungin paikallisbussilla linja-autoasemalta. Halvimmalla pääsee jos menee sinne omatoimisesti, koska bussit on Kreetalla tosi halpoja. Jos ei jaksa itse lukea kirjoista historiaa, voi olla mukavampi mennä matkatoimiston järjestämälle retkelle ja kuunnella oppaan kertomuksia.
Jos päädytte Agios Nikolaokseen päin, suosittelen käymään Kritsan käsityöläiskylässä, sinne voi mennä bussilla tai minijunalla. Rethymnonin lähellä hyvä nähtävyys on Arkadin luostari, jonne pääsee niinikään bussilla tai minijunalla. - LomaLoma!!
Ja Agia Marinassa on parempi ranta!
- KreetaPlatanias
Olmme miehen kanssa viime kesänä viikon Plataniaksessa Atlantica Caldera Bay -hotellissa (Finnmatkat), joka oli hyvä hotelli. Siisti, asiallinen, paikat kunnossa. Aamupala ihan hyvä. Henkilökunta todella ystävällistä.
Vuokrasimme auton muutamaksi päiväksi. Mm. Elafonisin rannalla tuli päivä vietettyä. Todella kaunis paikka. Matka sinne 'rantatietä' pitkin, takaisin saaren läpi. Huimia näköaloja paluumatkalla. Ihania tavernoja tienvarrella. Liikenne on ok.
Platanias on tosi pieni paikka, kaupat ja ravintolat yhden tien varrella. Me emme tarvitse suuria shoppailumahdollisuuksia lomalla. Lepo, aurinko, hyvä ruoka ja kreetalaisuus on se juttu, josta nautimme. Symposium-ravintolassa söimme useana päivänä. Ruoka hyvää, palvelu erinomaista, paikka uusi ja siisti.
Tänä kesänä matkaamme jälleen Plataniakseen, nyt kahdeksi viikoksi Apollomatkojen kautta. Nyt vuokraamme auton lisäksi myös pyörät (tavalliset) ja katselemme saarta pyörän selästä. - Kalives
Plataniis on hotellikylä ja käytännössä koko rannikkoalue Haniasta länteen on yhtä ja samaa hotellirypästä.
Kokemusta siellä asumisesat ei ole, Kreetalta kylläkin. Lapsiperheilel Pltaniasn ja muut hotellialueet sopivat varmaan jos ei kaipaa muuta kuin huoneen ja altaan.
Kreetalla toki on nähtävää, voi lähteä vaikka paiakllisbussilla katselemaan muita paikkoja. Hanian bussiasemalta lähtee busseja saaren muihin osiin. - Liinukka
Jos olette aikusiia niinkuin tuolla jäljempänä kirjoitat, suositan kyllä paikan vaihtamista. Platanias ja ne ympäristön hotellialueet ovat lähinnä lapsille eli lapsiperheille sopivia.
Yksi aikuisille sopiva kiva kaupunki on Agios Nikolaos saaren itäosassa. Nätti kaupunki josta voi lähteä vaikka bussilla Kritsaan tai saaren eteläosaan Ierapetraan. Eloundan kylä on myös aika lähellä, siellä voi pistyäytyä bussilla tai taksilla. Enemmän on näkemistä tuolla suunnalla kun ajatellaan aikuisia.
Paleohora on mukava kylä saaren eteläosassa mutta se saattaa olla ehkä retkeilyn kannalta vähän hiljainen, toki laivaristeilyjä lähikyliin on ja myös Gavdoksen saarelle.Paleohora on aidompi kuin muut Kreetan kylät. Ihanat rannat myöskin.- Kalinihta
Kiitos hyvistä kommenteista! Olen saanut viime aikoina suosituksia Agios Nikolaoksesta ja Rethymnonista jo ihan nokakkain. Sopisivat aikuisporukalle kuulemma paremmin. Kaikki kommentit laitetaan korvan taakse. =) Itse olen jo lämmennyt ajatukselle lähteä Rethymnoniin. Mutta olipa paikka mikä hyvänsä, niin parhaitenhan sen kokee, kun menee paikan päälle.
Kalinihta kirjoitti:
Kiitos hyvistä kommenteista! Olen saanut viime aikoina suosituksia Agios Nikolaoksesta ja Rethymnonista jo ihan nokakkain. Sopisivat aikuisporukalle kuulemma paremmin. Kaikki kommentit laitetaan korvan taakse. =) Itse olen jo lämmennyt ajatukselle lähteä Rethymnoniin. Mutta olipa paikka mikä hyvänsä, niin parhaitenhan sen kokee, kun menee paikan päälle.
Platanias on mielestäni ihan pilattu paikka. 20v sitten se oli kiva pikku kylä, nyt
tosiaan rysä. Esim Rethymnon parempi paikka. Olin lapsen kanssa Almyridassa
ja tykkäsin kovasti. Pieni paikka, hyvät rannat, pikku kyliä lähellä.
- moussaka
Aikuisille ehdottomasti paremmat Rethymnon tai Agios Nikolaos.Olen ollut useita kertoja Kreetalla.Pienten lasten kanssa Platanias ihan hyvä,siellä on ihania pieniä hotelleja ja matala ranta. Rethymnonissa on myös pitkä ranta ja hotellit sen lähellä,mutta se on oikea kaupunki jossa aikuiselle on enempi nähtävää.Agios Nikolaos taas on pieni kodikas kaupunki,erittäin sympaattinen.Siellä on useita pieniä rantoja.Paras uimaranta on Almyros,joka on n.1km keskustasta.Menee mihin vain Kreetalla niin ehdottomasti kannattaa vuokrata auto. Siellä on aivanmahtavat maisemat kun menee vähän kauemmas rannikolta.Saaren toiselle rannalle ja takaisin on sopiva päivämatka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164