Kysymys niille jotka eivät usko Jumalaan

mieti sitä

Kymmenen käskyä. Mikä niissä mättää??

19

100

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mikään.
      Mistä olet saanut päähäsi että niissä mättäisi jokin?

• Ensimmäistä käskyä mietin hetken, mutta ei siinäkään mitään koska minulla ei tsiaan ole niitä jumalia, ei yhtäkään.

Toista käskyä taasen en oikein ymmärtänyt. Eikös se joskus mennyt että: Älä turhaan lausu herrasi nimeä sillä herra ei jätä rankaisematta sitä joka hänen nimensä turhaan lausuu.
      Jotenkin älytön.

Muut on ok.

• ryeyeyey

Ei niissä mättää mikään. Ihan kelpo käskyjähän ne. Tosin kyllä minä itsekin neuvoisin olemaan vaikka varastamatta tai tappamatta. ei sitä raamatusta tarvii lukea itsestäänselvyyksiä

• ++++++++++++++

Oletan, että puhut niistä kymmenestä käskystä jotka oli tauloissa jotka Mooses rikkoi joten kommentoin niitä.

1. Rikkoo uskonnovapautta.
      2. Rikkoo uskonnovapautta.
      3. Ei hyvä pitää olla sopimusasia.
      4. Kunnioitus aina ansaitaan.
      5. Liian suppea, hyvä, mutta ihminen tajuaa sen itsekin.
      6. Hyvä sääntö, mutta Jumala rangaiskoon itse jos näkee sen tarpeelliseksi.
      7. Liian suppea, mutta hyvä periaate.
      8. Hyvä.
      9. Kapitalismin vastainen
      10. Kapitalismin vastainen

Jos tartoitat Exodus 34 kymmentä käskyä niin:

1. Uskonnonvapautta vastaan.
      2. Uskonnonvapautta vastaan.
      3. Ihmisen pitäisi päättää itse milloin pitää juhlia ja mitä syö.
      4. Järjetön. Mihin Jumala tarvitsee esikoisia?
      5. Ihminen päättäköön itse milloin työskentelee.
      6. Ihmisen pitäisi päättää itse milloin pitää juhlia.
      7. Järjetön. Miksi Jumala on hiivaa (nostatusta) vastaan?
      8. Outo ja turha.
      9. Miksi Jumala tarvitsee ruokaa?
      10. Outo.

http://www.positiveatheism.org/crt/whichcom.htm

• Kymmenessä käskyssä ei mätä juuri mikään. Mutta jotain härkiä ja aaseja en ole aikonutkaan kähveltää. Siitä kiikastaa, että kun ei usko Jumalaan, niin 1. käsky tuntuu älyttömältä.

Toinen, että lepopäivää ei tule pidettyä, kuten käsky edellyttää. Mutta en pidä muita jumaliaa. Käskyt ovat periaattessa ihan OK, koska ne koskettavat sitä, ettei ole toisille pahana. Mutta ne ovat myös yleisiä moraaliasioita, joten tule tehtyä niin muutenkaan.

• Mikäköhän kysymyksesi takana piilevä sumea logiikka on?

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia
      -Turha

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä
      -Turha

3. Pyhitä lepopäivä
      -Miten päiviä pyhitetään?

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi
      -Vaikka isäsi lukitsisi sinut kellariin ja raiskaisia sinua päivittäin?

5. Älä tapa
      -Ihan hyvä perusoletus mutta siihenkin löytyy poikkeuksia. Kyllä minäkin varmaan ruuaksi ja itsepuolustukseksi tappaisin hätätilanteessa.

6. Älä tee aviorikosta
      -Ihan hyvä sääntö. En ymmärrä ihmisiä, jotka sopivat olevansa monogamisessa suhteessa, vaikkeivät ole siihen sopivia.

7. Älä varasta
      -Tähänkin löytyy poikkeustilanteita ja ylikansallisilta firmoilta ja rikkailta saa varastaa niin paljon kuin vain pystyy. Niinhän nekin varastavat muilta.

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
      -Taas ihan hyvä yleissääntö, johon löytyy varmasti myös poikkeustilanteita.

9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta
      -Tavaran tavoittelu on typeryyttä. Jos taas lähimmäisesi on rikas, joka elää sinun ja muiden köyhien selkänahasta kun muut ympärilläsi nääntyvät nälkään yms. niin Robin Hoodmainen ratkaisu on ihan suositeltavaa.

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
      -Puoliso, työntekijät tai muut eläimet eivät ole omaisuutta.

Oikeastaan näiden ongelma on vain siinä, jos kuvitellaan että käskyt on antanut absoluuttinen moraalinen auktoriteetti.

• Sääli on sääliä

7. Älä varasta
        - ylikansallisilta firmoilta ja rikkailta saa varastaa niin paljon kuin vain pystyy. Niinhän nekin varastavat muilta.

Et kai ole tosissasi? Jos olet, niin voi sinua pientä ressukkaa.

• Ensimmäiset kolme. Eivät nyt kuitenkaan varsinaisesti mitenkään mätä mutta ovat merkityksettömiä. Loput ovat ihan ok mutta eivät mikään kristinuskon yksinoikeus sillä vastaavia käskyjä ja kehoituksia löytyy lähes kaikkien uskontojen moraalikoodistosta.

• Ykkönen mättää, koska en voi uskoa tuohon Jahveen, en vaikka se niin käskee. Mutta muut ohjeet on sinänsä tärkeitä perusohjeita.

Miksi arvelet, että noissa jokin yleisesti mättäisi niiden mielestä, jotka eivät usko Jumalaan?

• atheisti

Luettelen Jumalaan uskomattomana tässä vain ne käskyt jotka on turhia ja joissa mättää jokin. Kaikki muut käskyt on ihan ok itsestäänselvyyksiä

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia

Ilmeisesti Jumalia on useampia ja jumala tietää sen, kun kieltää muut jumalat. Tai sitten se tietää että hän ei ole sen parempi ja aidompi kuin muut mahdolliset jumalat, kun kieltää muut. luulis että ihminen kääntyisi automaattisesti oikean jumalan puoleen, eikä väärän jos sellaisia olisi

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä

Tuskin uskovanaa tietää miten voi väärin käyttää jumala nimeä. turha käsky ja jumalalta itseriittoinen ja narsistinen käsky

3. Pyhitä lepopäivä

Turha tuokin. saman tekevää minä päivänä lepäilee kunhan ei stressaa ja polta itseään loppuun. Päiviä sen enempää tarvii "pyhittää"

Tuo ei sovi sellaisiin tilanteisiin missä vanhemmat tai toinen vanhempi on todella paha ja julma ihminen. ei sellaista voi käskystä kunnioittaa

• "Kymmenen käskyä. Mikä niissä mättää?? "

Ei kai nuista haittaa ole. Joku uskovainen saattaa niiden takia olla välillä ihmisiksi.

• :D

• "Kymmenen käskyä. Mikä niissä mättää?? "
      1. siis täh? ei tarvita ensimmäistäkään.
      2. evvk
      3. kerro se työnantajille
      4. itsestään selvää - ei siihen käskyä tarvii - vai tarviiko uskikset ?
      5. Pappien mielestä käsky "älä tapa" on yksi vaikeimmista, jos kysytään että saako tappaa jos on hyvä syy - mieti sitä.
      6. kahdenkeskiset suhteet perustuvat luottamukselle - tietty.
      7. itsestään selviö - kuuluu sivistykseen
      8. jep, valehtelimen on rumaa
      9 ja 1 on jäytännössä sama kuin 7

Eihän noi huonoja ole, paitsi 1 ja 2 ei ole tästä maailmasta.
      Saattaisin keksiä yhtä hyiä - jollei jopa parempia :)

• Mirka...

Olen useasti kiittänyt heitä siitä kun antoivat minulle uskonnoista vapaan kasvatuksen. Se oli jotain todella hienoa. Tulen muistamaan sen koko loppuikäni.

Tulen antamaan tämän mahdollisuuden myös omille lapsilleni.

• Rifq2

Helsinkijokkerin mukaan olet kertoillut aiemmin ihan muuta:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10695742

Mikähän lie totuus ja miten lapsesi voisivat kasvaa uskontovapaassa kodissa kun äiti pölisisi yötä päivää kirkon nettipalstalla?

• evlut

Minä kiitän vanhempiani kristillisestä kasvatuksesta

• Up yours.

Hyvin ovat aivopesseet kun pidät pahoinpitelyä kunnia-asiana.

• näin on

Ei kristilliseen kasvatukseen kuulu minkäänlainen pahoipitely

• Erkki vaan

mieti sitä (oletko se aito vai epäaito),

eihän niissä 10 käskyssä muuta vikaa ole kuin se, että ne eivät ole alkuperäiset Kymmenen Sanaa, jotka ovat Tanakhissa.

Eri uskonnoissakin ne ovat erilaiset:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä

Kymmenellä käskyllä ei ole mitään tekemistä Jumala uskon kanssa, eikä suomalaisia koske vähän yli 3000 vuotta sitten Mooseksen johdattamalle orjajoukolle annetut käskyt ja määräykset, jotka Siinain hallitsija, joka oli myös kaivosjohtaja nimeltään El-Eternal eli Jumala Eternal antoi Egyptin Al-Fajuumin suoalueen kuivausalueelta edelleen kaivostöihin Siinaille orjatyöhön johdetuille orjille annettiin, jotta nämä eivät olisi tappaneet toisiaan ja varastaneet toisiltaan.

Löysin tälläisiä Moosesta koskevia mielenkiintoisia linkkejä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10444553

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9892206

http://keskustelu.suomi24.fi/node/1127608

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe