Satama

usvassa

Heitänpä teille muille Yanmarin konemiehille kysymyksen:::

Onko satama sinisen usvan peitossa kun lähdette merelle. Entä näkyvyys taakse ajettaessa merellä. Meinaan että minun hankkimani Yanmari puskee sinistä koko ajan kaikilla kierroksilla ja kaasua kun hiukka pumppaa niin jopas "tulee kompassille käyttöä" :)

Onko Yanmarit tällaisia, no onhan tuolla koneellani ikää jo noin 30 vuotta, mutta aika paljon puskee usvaa harmaata ja sinistä tai sekoitusta....

Saakohan tuota kuntoon millään toimenpiteillä, muuten toimii moitteetta ja käy nätisti ei vuoda eikä valskaa oikein mistään, turbo pelaa, tehojakin löytyy, öljyn kulutusta en vielä osaa sanoa mutta varmaan jotain syö... ei raaskis heittää pois hyvää konetta, mutta se savu?

Eli millaista remonttia ja mssä teettää?

14

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samma machine

      Meillä noin 20 v Yanmar ja pohdin joku vuosi sitten samaa. Ainakin startatessa ja kylmänä sinistäkin (jonkin verran) mutta esim. 2011 noin 100 h ajoa ja öljyä en muistaakseni lisännyt yhtään, ja kaikki toimii.

    • Sammako kone

      Jotkut koneet, myös Volvot ovat savuttaneet jo uutena, eli ei remontista muutu välttämättä miksikään, googlaa näiltä sivuilta aiheesta, tarinaa riittää.

    • Moottoriasiantuntija

      Puristukset on heikentyneet moottorissasi joko venttiilit vuotaa tai sitten mäntä renkaineen on väljä ja täsät syystä ei polta kunnolla polttoainetta ja tietysti ilman saanti liian pientä polttoainemäärään verraten.

      Testaa puristukset ja vaikka sylinterien vuotomittaus niin tiedät tarkasti missä vika ja korjaapas viat niin loppuu savutuskin, ellet niin viat vain pahenee ja lopulta kone ei enään käynnisty.

    • Yanmarilla

      Kun suuttimet "kusevat" se aiheuttaa myös savua, palamisen aika pitkittyy kun suuttimien kärjet avautuvat ja sulkeutuvat alemmassa paineessa. Irrota suuttimet ja vie johonkin dieselhuoltoon, voivat olla vain jumissa, myös kärkien vaihtoon kannattaa varautua. Voi olla männänrenkaatkin kuluneet, suuttimien remppa ei katkaise pahemmin veneilykautta.

    • usvassa

      Lainaus: "Testaa puristukset ja vaikka sylinterien vuotomittaus niin tiedät tarkasti missä vika".

      -Miten tuo testi ja mittaus kotikonstein tehdään ja millaiset arvot tulee olla?
      -Millaisia hintoja suuttimien tarkistus kustantaa?
      -Jos savu on enemmän sinistä onko kyseessä ennemmin öljyn palaminen?

      • Moottoriasiantuntija

        Et voi tehdä testejä ilman asianmukaisia laitteita, voit tietysti ostaa ne ja käyttöohjeet mukaan, mutta yhtä testiä ja moottoria varten ei liene järkevää hankkia laitteita mitä tarvittaisiin hyvin harvoin yhden moottorin kyseessä ollen.

        Kysy jostain pätevästä/hyvästä dieselmoottori korjaamosta em. testejä ja teetä ne sitten niin tiedät mitä moottorissasi on vikaa etkä joudu turhia töitä tekemään/teettämän ja kokonaiskulut on yhteensä kuitenkin edullisemmat kuin jollain "mutu tuntumalla" eihän summassa kannata mitään yrittää tehdä ellei ole varma mitä pitää tehdä.

        Oikeat arvot saat vaikka oman merkkisi huoltokorjaamolta ja hinnat samoin vaikka yhdellä puhelinsoitolla (voihan ne tosin löytyä googlellakin?)
        Samoin testausohjeet löytynee netistä etsimällä googlella taikka dieselmoottori oppikirjoista.

        Sininen savu on dieselöljyn palamisesta ja musta savu voiteluöljyn palamisesta, vaikka kyllä dieselpolttoaineen savukin on joskus hyvin mustaa kun polttoainetta annetaan reilusti liikaa ja väljään koneeseen, olethan nähnyt sen varmaan maantieliikenteessä.

        Voiteluöljyn palamisesta ei kylläkään yleensä tule savua koska jos sitä öljyä palaa dieselmoottorissa niin se moottori on silloin jo jostain niin väljä että eipä tahdo saada käyntiin ollenkaan.


      • Moottoriasiantuntija kirjoitti:

        Et voi tehdä testejä ilman asianmukaisia laitteita, voit tietysti ostaa ne ja käyttöohjeet mukaan, mutta yhtä testiä ja moottoria varten ei liene järkevää hankkia laitteita mitä tarvittaisiin hyvin harvoin yhden moottorin kyseessä ollen.

        Kysy jostain pätevästä/hyvästä dieselmoottori korjaamosta em. testejä ja teetä ne sitten niin tiedät mitä moottorissasi on vikaa etkä joudu turhia töitä tekemään/teettämän ja kokonaiskulut on yhteensä kuitenkin edullisemmat kuin jollain "mutu tuntumalla" eihän summassa kannata mitään yrittää tehdä ellei ole varma mitä pitää tehdä.

        Oikeat arvot saat vaikka oman merkkisi huoltokorjaamolta ja hinnat samoin vaikka yhdellä puhelinsoitolla (voihan ne tosin löytyä googlellakin?)
        Samoin testausohjeet löytynee netistä etsimällä googlella taikka dieselmoottori oppikirjoista.

        Sininen savu on dieselöljyn palamisesta ja musta savu voiteluöljyn palamisesta, vaikka kyllä dieselpolttoaineen savukin on joskus hyvin mustaa kun polttoainetta annetaan reilusti liikaa ja väljään koneeseen, olethan nähnyt sen varmaan maantieliikenteessä.

        Voiteluöljyn palamisesta ei kylläkään yleensä tule savua koska jos sitä öljyä palaa dieselmoottorissa niin se moottori on silloin jo jostain niin väljä että eipä tahdo saada käyntiin ollenkaan.

        Öljyä voi palaa terveessäkin moottorissa jos kampikammiohöyryn kierrossa oleva paineventtiili menee rikki.

        Vanhemmiten dieseleissä hiipuu maksimi syötön rajoitus (jousivoimaa vasten), ja varsinkin jos säätö on lisäksi ahtopaineella,
        ilmiön näkee siitä kun tehoa lisätessä pöllähtää paksu pilvi ennenkuin kierrokset nousee.
        Pumppuahan ei tavallisesti kukaan käytä huollossa ennenkuin se tilttaa.


    • usvassa

      Lisätietoja:
      Tuossa koneessani on kaksi huohotinputkea: toinen lähtee venttiilikopasta ja päätyy ilmanputsarin koteloon, siis huohottaa imuun, tulee jonkinverran öljyä mukana. Ja toinen lähtee koneen kyljestä alempaa ja on yhdistetty turbolle menevään putkeen, saakohan tuota kautta öljyä liikaa. Lisäksi turbon päälle tulee naftapumpulta putki mitä lie varten, voiteluko naftalla?
      Olisko noilla vaikutusta jos vaikka saa liikaa aineita?
      Öljyntäyttöaukosta kokeillen tuhisee jonkinverran, vähän jopa roiskii jonkun pisaran. Turbo pyörii vapaasti kun sormella pyörittää, ei jää kuitenkaan itsestään juoksemaan kun pyöräyttää ja heittää otteen irti, pitäiskö? Siivet on puhtaat. Ilmaa saa koska ei ole suodatin paikallaan.
      Entä onko öljymäärällä väliä, onko haitaksi jos kokeeksi tiputtaa määrää mittatikun puoliväliin? Jostain olen lukenut että öljyä voi olla liikaa ja savuttaa siksi?
      Tällaisia lisätietoja jos noista joku voi päätellä jotain niin mielellään kommentointia tänne ?

      • no jotain

        Turbolle kampikammiosta tuleva putki on öljyn paluuputki, sitä kautta ei mene öljyä sylinteriin jos turbo toimii ja ilmanputsari ei ole tukossa.
        Letku turbolta pumppuun on säätimelle menevä paine, lisää syötön maksimia ahtopaineen lisääntyessä.
        Liika öljy on haitaksi jos sitä on niin paljon että kampi vaahdottaa pintaa (roiskeita)

        Neuvoja on vaikea täältä antaa, mutta sen voit koittaa että annat koneen käydä ilman kuormaa ja putsaria n. 2000 r, ja jos savutus vähitellen hiipuu tai loppuu, on todennäköistä että savutus on peräisin polttoaineesta, jos savutus jatkuu samanlaisena edelleen, ilmeisesti öljyperäistä.


      • Yksi esimerkki

    • usvassa

      Kiitos selvennöksistä, pitää myös kokeilla tuo 2000 rpm ilman putsaria..
      Välijäähdytin siis, pitääpä katsoa onko siellä putsattavaa. Mutta mutta, nyt en tiedäkään missähän se sijainnee. Turbolta lähtee kumiputki imusarjaan joka on siinä kannen kyljessä. Missä välissä se välijäähdytin on?

      • Se on...

        Turbon ja imusarjan välissä, jos ei, niin sitä ei ole.


    • usvassa

      Ei näytä oleva siinä muuta kuin tuo kumiputki.

      • Roiskuva öljy

        Jos mittatikun reiästä puhaltelee öljysumua, se viittaa ohipuhallukseen männän ja sylinteriputken välistä.
        Oire voi pahentua niin paljon, ettei mittatikku pysy paikallaan.
        Voi myös johtua huhotusputken tukkeutumisesta.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe