Oletko luontoihminen?

MustikkaSuukki

Itse olen maalla kasvanut ja metsässä koko lapsuuteni rymynnyt ja viihtynyt.
On vain ollut semmosia ukkoja, että eivät ole ymmärtäneet kovin luonnon ihanuutta.
Eka mies oli kaupungin kasvatti ja kun pyysin, että lähdetään poimimaan mustikoita niin hän pitkin hampain suostui yhden kerran lähtemään. Sen verran jaksoi olla, että piirakkamarjat saatiin poimittua.
Minä taas koen marjastamisen yms. terapeuttisena.
Toinen mies viihtyi pääasiassa tietokoneen tai kitaran seurassa.
Nyt olen tapaillut miestä, joka ilokseni näkee luonnon kauneuden ja nauttii luonnossa liikkumisesta niinkuin minäkin.
On ihana, kun voi lähteä yhdessä soutelemaan ja kuunnella laavulla luonnon ääniä, ym ihanaa!
Ja tuntuu ihan mahtavalta ja ihmeelliseltä, kun MIES tosiaan tykkää samoista asioista!

37

556

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ollenkaan

Olen urbaani sika ja minulla pitää olla aina asfaltti alla. Lisäksi pelkään käärmeitä, inhoan itikoita ja eksyn helposti.

• ..........

Olen luontoihminen ja mies, mutta yksinäinen. Aika vähän kiinnostaa lähteä mihinkään yksin, mutta silloin tällöin käyn kyllä lähimetsissä esim. piirtelemässä ja lenkillä koitan mennä mahdollisimman paljon puiden katveessa. Millään pidemmällä retkellä en ole aikuisiällä ollut, kun ei ole kavereita joiden kanssa mennä.

• MustikkaSuukki

Jos muistuu mieleen voisitte myös kertoa jonkun luontoon liittyvän muiston!

• mustispeppers

Tykkää käydä marjassa ja muutenkin olisi kiva käydä jonkun kanssa yhdessä metsässä :) Pitäisköhän liittyä hirviporukkaan, siellä ainakin olisi samanhenkisiä, kai :DD Yksin on tympeetä mennä kyllä metsään samoilemaan ja muutenkin tahtoisin mennä tänä kesänä jonnekin erämaamökkiin tai edes mökkiin, hieman kauemmaksi kaupungista.

• Metsä= ajanhukkaa

Metsästä ei voi saada pillua. Siksi sinne ei kannata mennä.

• MustikkaSuukki

Mutta luonnonhelmassa on ihana halia omaa kultaa.
        Eipä juuri ole ihanampaa kuin kesäpäivänä olla kahdestaan luonnonhiekkarannalla... ;-)

• Nnnainennnnn

Jos metsään haluat mennä nyt
        sä takuulla yllätyt.

• Tarzan Bundolo

Pidän toki mutta seuranani ei ole kuin tuo hullu simpanssi ja muutama kovis eläin, Tantor, Numa, Sheetah ja yks gorilla. Kaikki nai paitsi ei minä.

Hei, tule ja pelasta minua niin voimme soudella siellä ja nyppiä mustikoita. Tarzan osa souta varmasti.

• Lintuja voi
    • luontotyttö

olen luontoihminen sekä eläinihminen. pidän luonnosta ja arvostan ja kunnioitan sitä. suojelen sitä ja pidän sen siistinäki.

• Tekniikkasukeltaja
    • Old_school_man

Kävin viime kesänä monesti mustikassa ja alkusyksystä puolukassa. Viime kesänä vaelsin Haltilla arktisissa oloissa keskiyön auringossa ja tänään lähden hiihtämään. Eli ehkä olen luontoihminen

• Tekniikkasukeltaja

Hienoin (tai wtf) luontomuistoni on alkukevät korvessa, kun söin edellisen sadon puolukoita hangenlämpäreeltä, johon aurinko oli porannut reiän.

Tosi hyvin säilynyttä.

(Naurua)

• Tekniikkasukeltaja
        Tekniikkasukeltaja kirjoitti:

Hienoin (tai wtf) luontomuistoni on alkukevät korvessa, kun söin edellisen sadon puolukoita hangenlämpäreeltä, johon aurinko oli porannut reiän.

Tosi hyvin säilynyttä.

(Naurua)

Vaihtoehtoisesti kammottavin kokemus oli juosta pimeässä päin oksaa, joka oli viedä näön.

Sitä kivun määrää.

Minusta oksia katkovat elukat pitäisi jollain tasolla... karsia.

(Hihitystä)

• Tekniikkasukeltaja
        Tekniikkasukeltaja kirjoitti:

Vaihtoehtoisesti kammottavin kokemus oli juosta pimeässä päin oksaa, joka oli viedä näön.

Sitä kivun määrää.

Minusta oksia katkovat elukat pitäisi jollain tasolla... karsia.

(Hihitystä)

Olen ollut parissa synnytyksessä mukana, ja minulle on usein kuvailtu synnyttämisen tuskaa erilaisin sanakääntein.

Itselläni on sellainen kuva kivusta, että kaikista viimeisemmäksi tulisi mieleen huutaa tai kirota.

Kipu on hiljaisin huuto kaikkeudessa, sillä se räjäyttää pään ja stoppaa ensimmäiseen millisekuntiinsa. Aika pysähtyy.

(Naurua)

• zastavax

Veto uistelu järvi suomessa, hiljaa rutkuttelee ja nauttii näkymistä.

Sumu järvellä, syksyn pimeyden laskeutuminen taimikossa...

Voittaa maallisen "kulissi" elämän.

• Nnnainennnnnnn

Metsät on pelottavia. Siellä asuu karhuja ja suseja.
      Mikään ei ole masokistisempaa kuin herätä mustikoita hikisenä ja SAMAAN AIKAAN antaa hyttysten inistä ja syödä sinua. (Ne karkotteet haisee niin pahalle että hyttysetkin on parempi vaihtoehto)
      Menisikö kukaan saunaan tai kuntosalille missä hyttyset on kimpussa?! Ei taatusti.

Olen eksyvää sorttia eikä kauaa tarvitsisi metsässä samoilla niin ei enää tietäisi missä on. Muualla...siis asutusalueilla suunnistan google mapsin avulla, se kertoo missä olen. En sitten tiedä kuinka hyvin google maps kertoisi keskellä suurta metsää mihin suuntaan lähteä.

Soutelu on ihanaa, jos ei tunne kylmyyttä. Pidän kuitenkin enemmän moottoriveneistä koska niillä pääsee lujaa.

• Nnnainennnn

*kerätä

Niin ja paras luontokokemus on maata nahkaisella divaanilla ja katsoa isolta telkun ruudulta afrikan luonnosta kertovaa dvd:tä. Kokea ne kaikki äänet ja nähdä millaista siellä on.

• 121212121212

En ollenkaan.

Olen kyllä kasvanut maalla, joskaan en maatilalla. Maaseutu oli ihan ok, mutta en koskaan erityisemmin viihtynyt ulkona tai luonnossa, pois lukien nuoruuden leikit kaverien kanssa tms.

Ehkä joskus miettii että täällä saisi olla hiljaisempaakin välillä, mutta en silti osaa kuvitella lähteväni jonnekin metsiin pyörimään Fjällraven-toppatakkeihin sonnustautuneiden kurppien sekaan.

• että.silleen

Ei meitä kurppia nyt yleettömästi etelä-Suomessa metsässä kiertele saalista etsien.
        Pohjois-Suomessa on enemmänkin naisia jotka metsästää... hirviäkin.
        Vaan mistäpä minä tiedän missä päin Suomea todellakin asustat.

Tosi on etteivät metsästäjät todellakaan kaipaa satunnaisia hortoilijoita metsään hirvenkaatoaikaan. Marjastuskausi on loppunut pakkasten alettua, ja metsästys päässyt vasta oikeesti vauhtiin.
        Näkyvyyskin on metsässä parantunut kun pensaistosta on lehdet jo pudonneet.

Jänismetsällä käyn... mutt ensin tiedustelen missä päin hirvestäjät liikkuu, jos metsällä ovat... samalle suunnalle en sitten heidän kanssaan mene.
        Turvallisuus syistä varmistan aina hirviporukan suunnan/sijainnin, ettei mulla edes ole onnettomuus mahdollisuutta... kävellä ampumasektoriin. Joku yksinäinen jänismetsällä olija tietenkin saattaa vahingossa haulikolla osua kyllä minuunkin.

• Old_school_man

Ilmoitin paikalliselle hirviporukalle varmuuden vuoksi etukäteen turvallisuussyistä, kun bestmanina vein polttariporukan syksyiseen metsään värikuulasotaan.

• 121212121212
        että.silleen kirjoitti:

Ei meitä kurppia nyt yleettömästi etelä-Suomessa metsässä kiertele saalista etsien.
        Pohjois-Suomessa on enemmänkin naisia jotka metsästää... hirviäkin.
        Vaan mistäpä minä tiedän missä päin Suomea todellakin asustat.

Tosi on etteivät metsästäjät todellakaan kaipaa satunnaisia hortoilijoita metsään hirvenkaatoaikaan. Marjastuskausi on loppunut pakkasten alettua, ja metsästys päässyt vasta oikeesti vauhtiin.
        Näkyvyyskin on metsässä parantunut kun pensaistosta on lehdet jo pudonneet.

Jänismetsällä käyn... mutt ensin tiedustelen missä päin hirvestäjät liikkuu, jos metsällä ovat... samalle suunnalle en sitten heidän kanssaan mene.
        Turvallisuus syistä varmistan aina hirviporukan suunnan/sijainnin, ettei mulla edes ole onnettomuus mahdollisuutta... kävellä ampumasektoriin. Joku yksinäinen jänismetsällä olija tietenkin saattaa vahingossa haulikolla osua kyllä minuunkin.

Ei tässä mistään metsästäjistä puhuttu.

Jopa kaupunkilaiset vanhemmat naiset pyörivät metsissä reppujen kanssa. Töissäkään ei voi välttyä kuulöemasta asiasta. "Vaellus" (yhden yön reissu Nuuksioon) on joku kurppien muotiharrastus nykyään.

• 121212121212

Olet kyllä sikäli ihan fiksu että varot metsästäjiä.

Suuri osa niistä on taskumatin kanssa pyöriviä puolijuoppoja jotka ei erota kaniinia karhusta eikä hirveä ihmisestä.

• että.silleen
        121212121212 kirjoitti:

Ei tässä mistään metsästäjistä puhuttu.

Jopa kaupunkilaiset vanhemmat naiset pyörivät metsissä reppujen kanssa. Töissäkään ei voi välttyä kuulöemasta asiasta. "Vaellus" (yhden yön reissu Nuuksioon) on joku kurppien muotiharrastus nykyään.

Huomasin kyllä ettei puhuttu, mutt minäpä puhuin ja ihan turvallisuus syistä!
        On jokseenkin turvallista sienestää ja marjastaa syksyisin, kun hirvenmetsästäjät alkavat oikeastaan vasta ensi pakkasten jälkeen varsinaisen hirvenmetsästyksen... Silloin ei enää kuljeta marjastamassa eikä varsinaisesti sienestämässäkään.

Tosin noukin viikonloppuna kosteikkovahveroita n.1½ litraa pussiin, metsällä käydessäni.Niitä hallan puremia sieniä ei enää pakasteta vaan menevät suoraan paistinpannuun ja käyttöön.
        Sienimunakkaan minä niistä tein, koko uunipellillisen ja kiersin sen rullalle kuin kääretortun!

"Vaellus" (yhden yön reissu Nuuksioon) on joku kurppien muotiharrastus nykyään.
        -Siis nyt mun pitää myöntää, etten ymmärrä enää tämän harrastuksen mielekkyyttä
        ollenkaan. Vaellan luonnossa sateellakin ja myrskyssä, mutt että ehdoin tahdoin viettäisin siellä yöni... nukkuen?
        -Ei tulisi mieleenikään! - Siis mitä järkeä siinä on?
        Kyllä hyvä sänky on paras paikka nukkua ja virkistäytyä uuteen päivään.
        Vain olosuhteiden pakosta minä yöpyisin/olen yöpynyt ulkona tai yleensäkin metsässä.

-Mutt minähän olenkin se vanhuuttani rutiseva ja horiseva miesmäinen kurppa!

• Syvyyspsygologia

Ihmisellä, joka pelkää tai vihaa luontoa, on ongelmia oman tunnepuolensa tai tiedostamattoman mielensä kanssa.

• Old_school_man

Luonto on normi. Taajama-alueet ovat vain hyvin pieni osa pinta-alasta ja niidenkin alueella on luontoa.

• exkeittiöekspertti

On sitten kokonaan eri asia kuinka moni ihminen pelkää tai vihaa luontoa.

Suuri osa ihmisistä ei tee kumpaakaan, silti luonto ei vain kiinnosta temmellyskenttänä.

• Old_school_man

Ihminen on osa luontoa. Jos ei olisi luontoa, niin ei olisi ihmistäkään. Ihminenkin on eläin.

• vihaaluontoa-ko

Hmm, miten luontoa vihataan, mulle aivan uusi ja tuntematon juttu.
        Kertokaa mitä luonnon vihaaminen on?

• sotky
        vihaaluontoa-ko kirjoitti:

Vihaa luonnossa olemista, telttailua, ötököitä, jalkojen kastumista, sadetta, raapivia pusikoita, maan matosia, rääkkyviä korppeja.

• twistedshit
        vihaaluontoa-ko kirjoitti:

Aikoinaan tunsin tyyppejä jotka vastustivat kaikenlaista luonnonsuojelua jne. Tietysti jotkin vihreiden ajamat "luonnon suojelu" konstit saattavatkin olla osasyynä miksi tuo nähdään huonossa valossa, mutta heillä ei ollut mitään poliittista, tai ylipäätään järkevää syytä. Lähestulkoon kaikki oli metsästäjiä, tai metsästäjän irvikuva kuvaa ehkä paremmin, kaikki piti saada tapettua mikä vain saatiin kiinni, Oma koirakin oli ok ampua kun ei soveltunut metsästykseen ym. No näiden ihmisten elämänlaatu nyt oli mitä oli, ja joutuivat jatkuvasti tilanteisiin, mihin ns normi ihminen ei joudu, huomasi kyllä ettei kaikki inkkarit olleet kanootissa näillä.

• Olen seuraillut lintuja kohta parikymmentä vuotta ja luonto on muutenkin tullut siinä samalla tutuksi. Mutta erätaidot ei ole itsellä kovin hyvin hallussa enkä ole innokas marjastaja ja sieniä olen oppinut arvostamaan vasta hiljattain. Soudella tykkään ja paistaa nuotiolla makkaraa. Kyllä luonto ja sen suojelu on mulle erittäin tärkeitä asioita. Metsästys ei ole sopinut koskaan omalle luonteelle, mutta hyväksyn sen kannanhoidollisessa mielessä ja onhan toisaalta metsässä eläneet eläimet eläneet paremnan elämän kuin tehotuotetut elukat.

• Puskratti

Jup. Luonnon keskellä aika pysähtyy ja kaikki muu jää asfaltille. Joskus teen käveleskelytrippejä tuolla korvessa ja olen ruvennut mietiskelemään, että mitenkä mahdollisimman askeettisesti ja minimalistisesti saattaisin pystyä asumaan täällä neljän vuodenajan maassa. Tuskinpa onnistuisi. Itselleni luonto tuo vakaata rauhaa ja...jonkinlaista riippumattomuuden tunnetta yhteiskunnasta ainakin siellä poikkeamisen ajaksi.

• Hyi eei.. siellä on hyönteisii ja eläimii.. pääseex siel niinku edes Instaa? Mut tykkään kyllä luonnossa.. you nou, olla niinku sillai... ;)) thihiihii. ;)

• Kyllä ja ertyisesti meri- ja saaristoluontoihminen. Metsässäkin on ihän kivaa muulloin kuin kesällä jolloin sirllä on kaikki ötökät.

• HulluUkkoJaKotiteollisuu

Joo hyi en ollenkaan ole luonto ja eräihminen vaikka olen pikkupaikkakunnalta.

Asfaltti palvelut kaupat neonvalot ja bussit rauhoittavat mieltäni. Luonto taas tuo mieleen kuoleman ja talvisen kylmän ja valkoisen valon.

• lpjp

Kyllä sinullekin monet luonnosta tuotetut hyödykkeet kelpaavat ruuasta lähtien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      176
      4777
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3316
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1994
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1926
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      673
      1873
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      117
      1821
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1495
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1431
    Aihe