Moottorin ylikuumeneminen

mitsunobottaja

Tarvitsisin vähän mielipiteitä ennenkuin otan korjaamoon yhteyttä. Ajan Mitsubishi GLXi -94 mallisella autolla. Viime viikolla ajoin töistä kotiin (n. 7 km) pienessä kiireessä, jolloin kotiparkkipaikalla huomasin että moottorin lämpö näytti punaista. Moottorista tuli vähän savua. Katsoin jäähdytinnesteet, jotka olivat loppu. Lisäsin jäähdytintankkiin vettä. Seuraavana aamuna ajoin töihin, jossa auto sammui ajoradalle ennenkuin kerkesin parkkiin. Auto ei käynnistynyt. Noin 10 minuutin päästä menin kokeilemaan uudestaan, koska paikka on melko ahdas ja sen ohi kulkee bussi. Sainkin auton käynnistymään heti ja siirsin sen parkkiin. Töitten jälkeen tarkastin öljyt ja huomasin että ne olivat melko vähissä. Ostin öljyä ja laitoin koneeseen - huomasin tosin että koneessa oli selvä vuoto jossain, sillä öljyä oli valunut koneesta. Ajoin autolla kotiin ja siitä asti se on seisonut parkissa.

Kysymys onkin, onko moottori nyt täysin rikki? Onko kannen tiiviste vääntynyt ylikuumenemisen johdosta - käsittääkseni tämä voi saada jäähdytinnesteen ja öljyn menemään sekaisin? Ymmärrän toki ettei tätä kaikkea voi tietää näkemättä autoa, mutta haluaisin ideoita. Jos tiiviste on rikki, maksaako sen korjaaminen miten paljon? Onko miten todennäköistä että moottori on päässyt jotenkin pahastikin vääntymään?

9

6060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää tuuria

      Kevytmetallimoottorit on herkkiä vääntyilemään ja tietty vaurioriski on olemassa. Hyvällä tuurilla mitään vakavaa ei ole tapahtunut ja moottori toimii niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

      Kun varmistaa että täytökset on kunnossa ja ajaa seuraten samalla moottorin toimintaa.

      Pitkään matkaan en kuitenkaan lähtisi ennen kuin on varmistunut että mitään vauriota ei ole sattunut.

      Se öljyvuoto kannattaa korjata, tai ainakin varmentaa minkä asteinen se on.

    • kerro, kerro

      Tällaisia nesteiden ja öljyjen tarkistuksiahan ei missään nimessä kannata tehdä ennen kuin tapahtuu juuri tällä tavalla. Ja sitten kannattaa ehdottomasti kysellä jatkotoimenpiteet täältä suoli palstoilta. Saa varmaa tietoa.

      • 16

        Jotenkin tälläisissä viesteissä tulee mieleeni tällä palstalla monesti nähty mielipide määräaikaishuoltojen turhuudesta.
        Noh se siitä.
        Kannattaa nyt tosiaan tarkkailla öljyn ja jäähdytysnesteen tasoja ettei pääse uudestaan ylikuumenemaan.
        Oiskohan tuossa moottorissa kenties tapahtunut jonkin asteinen kiinnileikkaantuminen kun ei lähtenyt saman tien uudestaan käyntiin..


      • mitsunobottaja

        TIedoksesi että nesteet olin tarkistanut ja lisännyt n. 8 päivää ennen tätä tapahtumaa, samalla katsoin öljyt. Öljyn vuoto tuli siis vasta tämän ylikuumenemisen jälkeen. Teetkö ajoonlähtötarkastuksen aina kun lähdet ajamaan?


      • hälytyskello
        mitsunobottaja kirjoitti:

        TIedoksesi että nesteet olin tarkistanut ja lisännyt n. 8 päivää ennen tätä tapahtumaa, samalla katsoin öljyt. Öljyn vuoto tuli siis vasta tämän ylikuumenemisen jälkeen. Teetkö ajoonlähtötarkastuksen aina kun lähdet ajamaan?

        Koska jouduit lisäämään nesteitä järjestelmään, sinun olisi pitänyt etsiä syy, miksi nesteet häviää. Kahdeksassa päivässä on nesteet vuotaneet johonkin ja ylikuumentuminen päässyt tapahtumaan.


      • 7Us3P
        16 kirjoitti:

        Jotenkin tälläisissä viesteissä tulee mieleeni tällä palstalla monesti nähty mielipide määräaikaishuoltojen turhuudesta.
        Noh se siitä.
        Kannattaa nyt tosiaan tarkkailla öljyn ja jäähdytysnesteen tasoja ettei pääse uudestaan ylikuumenemaan.
        Oiskohan tuossa moottorissa kenties tapahtunut jonkin asteinen kiinnileikkaantuminen kun ei lähtenyt saman tien uudestaan käyntiin..

        Mitä tekemistä määräaikaishuollon tarpeellisuudella ja tarpeettomuudella tässä on? Kun vain luotetaan tehtyyn määräaikaishuoltoon, käy, kuten tässä. Letku ratkeaa, tiiviste pettää tms. ja jäähdytysneste katoaa, ei muuta kun antaa mennä vain, onhan määräaikaishuolto tehty.

        Kojelaudassa on merkkivalo tai lämpömittari, jota pitää ajon aikana koko ajan seurata. Siitä näkee, kuumeneeko moottori. Valon ja mittarin toiminta ei riipu määräaikaishuollosta.


    • onnea vaan.

      Kansipahvi mennyt varmasti, todennäköisesti kansi kiero.

    • Varsinaista sooloilua täälläkin.. Tutvot ovat tutvoja.. ^^ Mutta se siitä.

      Eli tapauksessa ylikuumentuminen on ollut jo sen verran pitkällä, että jotain vahinkoa on tapahtunut joita voivat olla:

      -Kannen tiivisteen palaminen.
      -Kannen kieroutuminen.
      -Osittainen kiinnileikkautuminen.

      Nesteen häviäminen järjestelmästä kielii vaurioituneesta kannen tiivisteestä siten, että sieltä on tiivisteestä palat pois avaten väylän paltiloihin ja sieltä poistuminen pakokaasun mukana. Myös harmahko paksu puuro kertoo kasnnen tiivisteen vaurioitumisesta, joski silloin öljy ja vesi sekoittuvat keskenään.

      Toivotaan nyt, että ei ole isoa remonttia edessä, muuta epäilen pahinta mahdollista, eli kiinnileikkautumista.

      Siitä aiheutuu mainitsemasi äkillinen moottorin sammuminen. Osat laajenevat kuumenemisen seurauksena vähentäen osien liikkumiseen tarvittavan tilan.

      ylikuumeneminen ohentaa myös öljyn niin, että sen voitelukyky häviää olemattomiin, jolloin kitka kasvaa liikkuvien osien välissä kohtalokkaaksi moottorille.

      Jäähtyneenä moottori toki käynnistyy, koska lämmön aiheuttama laajentuminen on palautunut normaaliksi, jolloin osat taas liikuvat normaalisti.

    • Anonyymi

      Vääntynyt kannentiiviste on onneksi vähäinen seuraus ylikuumenneesta moottorista ja sen korjaus takaisin suoraksi onnistunee kätevältä kaverilta ihan itse... pelkin sormin-ilman työkaluja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      54
      7168
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3314
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      142
      1605
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      245
      1424
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1220
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe