Autopelko?

Merlin2v

Mulla on vajaa 2 vuotias leikattu poikakissa, joka on pennusta asti ollut lomilla ja muiden pidempien reissujan ajan hoidossa mun vanhemmilla. Se on alusta asti pelännyt autossa ja "parkunut" kopassaan koko 45 min automatkan ajan. Koppaansa se pissii ennen ku päästään pihasta pois ja paskoo hyvissä ajoin ennen perillepääsyä. Näistä nyt ei oo ku hiukan hajuhaittaa ja pyykkiä mut viime aikoina on ollu todella vaikeuksia saada kissaa menemään koppaan ollenkaan. Se on puolen tunnin väsytystaistelu jonka oon vielä toistaiseksi voittanut mut en kauaa.. JA en todellakaan halua kissaa väkisin sinne koppaan tunkea vaan kisun pitäisi sinne mennä suunnilleen omasta tahdosta. Lelujen tai herkkujen käyttö ei auta. Koppa on ihan normi kissojen kuljetuskoppa. Auttaiskohan vaihtaa koppa esin kanihäkkiin tai vastaavaan avarampaan hökötykseen?
Onko jollain vinkkejä miten saisin kissan koppaan ja hoitoon ilman suurempia vammoja, ruumiillisia mulle ja henkisiä kissalle?

3

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koottuja niksejä ensiavuksi:
      Muovikoppa voi olla sisäkisulle turvattoman oloinen paikka; kova ja kolisee, joka puolelta tulee ääniä ja hajuja. Kunnon pehmusteet sisälle ja vaikka pyyhe päälle, tämä tekee kopasta pesäkolon. Koppaa kannattaa pitää kotona kissan käytettävissä makuupaikkana, mieluinen peitto pehmukkeeksi; kissa tottuu pitämään koppaa turvallisena paikkana, menee sinne paljon helpommin, eikä koe matkantekoa enää niin pelottavaksi.
      Toiset saavat avun erilaisista kissojen kantokasseista, mitkä ovat vielä enemmän suljetun pesän tapaisia: kissa kiinnitetään valjaista kassin pohjaan ja voi kurkkia kassista, tai kassi suljetaan vetoketjulla.
      Isompaan häkkiin saa pienen vessankin mukaan, mutta avoin häkki voi olla myös turvaton; taas voi heittää pyyhettä kehiin....
      Ja tuttuja hajuja mukaan, kotona ollut peitto, paita, tms rauhoittaa matkan aikana.

• autolla!

Meidän toinen kissa on autossa rauhallisena ja nukkuu pitkänkin matkan protestoimatta, mutta toinen aloitti huudon ja kuolaamisen välittömästi kun autoa startattiin. Tämä myös lyhemmillä matkoilla ja pitemmillä herra myös pissasi koppaansa ja joskus jopa ripuloi. Ei kivaa kissan eikä muidenkaan kannalta.

Kaikki konstit on käytetty, jopa eläinlääkärin neuvojakin toteltu mutta turhaan. Kissa ei pärjännyt autossa.

Nykyisin automatkat sujuvat kuitenkin paremmin vaikkakin laittomasti ja turvattomasti, sillä kissa viihtyy sylissäni. Sieltä se kurkistelee ikkunoista ja välillä käy lattialla viilentymässä. Vaarallista kyllä sen myönnän, vaikka kissa on mulla tiukasti valjaissa kiinni. Pitänee ehkä etsiä kissoille sopivat turvavaljaat eläinkaupasta. Ainakin koirille sopivia on olemassa, mutta antavatkohan ne sen verran periksi että katti pääsee syliini?

Eli näin meillä. Autokammoinen kissa rauhoittui vasta kun älyttiin että se ei todellakaan viihdy kopsissa, koreissa eikä kantolaukuissa vaan "mamman" sylissä. Ok, alkuun se oli rauhaton myös sylissäni ja jouduin pitämään varalta isoa pyyhettä jos kuolaa tai pisua liikaa valuu, mutta ajan mittaan killi rauhoittui ja nykyisin autoajelut sujuvat moitteetta. Tosin turvattomasti kuten edellä jo mainitsin.

• stressia(ko)?

Kokeile suihkuttaa suihkutettavaa Feliwayta kantokoppaan. Feliwayssa on samaa ainetta kuin kissan poskissa eli sen pitäisi rentouttaa stressaantunutta kissaa (kuulosti siltä, että kissa on stressaantunut automatkoilla). Yhdellä ystävälläni tuo oli auttanut :)
      Ja kannattaa pitää koppaa esillä muutenkin, jotta kissa tottuu siihen ja koppa on kotoisan oloinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe