Tämä kuulostaa kyllä joltain sketsiltä, mutta parisuhteessamme on todellisuudessa iso ongelma joka koskee autolla ajamista. Jos minä (nainen) olen ratissa vierestä kuuluu koko ajan "aja reunempaan kun nyt ajat kahdella kaistalla" "vilkku päälle nyt" "ohita se jono muuten ollaan täällä koko päivä" näin esimerkkinä. En siis miehen mielestä osaa ajaa pätkääkään. Todellisuudessa en kyllä mitään kahdella kaistalla ja muutoinkin olen muiden mielestä suht hyvä kuski. Vertailuna, että miehen auto on lommoinen joka puolelta ja pelkään todella hänen kyydissään, kun moottoritielläkin mittari näyttää pahimmillaan 160 km/h ja lähellä piti tilanteita on ollut todella monta. Itse olen ajanut kolarin viimeksi 20v sitten. Hänen ajotavastaan ei saa sanoa mitään tai kaasujalka painuu entistä syvemmälle. Jos olisi varaa palkkaisin kuskin koska joskus tuntuu että hermo menee totaalisesti. Enkä nyt kilpaile mitenkään ajotaidoissani, mutta haluan tuon miehen suun kiinni. Olen kuitenkin 28v sitten ajanut ajokortin joten en tarvitse mitään "vilkku päälle nyt" ohjeita. Ainahan miehet ovat mollanneet naisia kuskeina, mutta tämä on jo naurettavaa. Puhe ei auta ja mietinkin että menenkö uudelleen autokouluun..
Autolla ajo
26
679
Vastaukset
- _Huoh_
Täh. Jaksat vielä kuunnella moista? Minä tein kerran niin kyydissäni olleelle miehelle, joka jakeli neuvojaan suulaasti, että pysäytin bussipysäkille ja sanoin, että herra on hyvä, ja menee bussilla tai taksilla tai vaihtoehtoisesti naama kiinni kyydissäni. Oli hiljaa. En itse siedä mitään neuvojia kyydissäni. Pyydän neuvoja, jos niitä tarvitsen. Ihmettelen syvästi, että pinnasi kestää moista.
Ja sinuna en tosiaan menisi minnekään autokouluun, miksi ihmeessä menisit? Ukolle ukaasi, että hiljaa vieressä tai nakkaat sen kävelemään. Älä nyt hyvä ihminen aliarvioi itseäsi toisen tyrannisoidessa autossa. Ja tietysti nyt kannattaa miettiä, että onko kovin fiksua istua miehesi kyydissä, sillä hän se vasta vaara onkin liikenteessä..Samoilla linjoilla.
Pälpättävä apukuski saa valita haluaako keties itse ajaa? Jos ei niin, yleensä osaa olla kysymyksen esittämisen jälkeen hiljaa. Seuraava kysymys on haluaako keties kävellä? Ihan bussipysäkille ei ole vielä tarvinut pysäyttää :)
Tuollaisesta hurjastelijastakin on kokemusta. Ilmoitin, että saa kaahata ihan niinpaljon kuin huvittaa. Ainoa vaatimus oli, että mällää auton niin huolella etten jää kitumaan. Kumma, kun ei sitten jaksanutkaan kaahata.- tnlet
Hehe, itsekin jätin kerran mieheni kyydistä tien poskeen :D Väheni alentuvat kommentit huomattavasti.
- 68 / 64
Vaikka olin aina vaiti niin vaimoni hermostui jo siitä ajatuksesta että hän luuli minun haluavan sanoa jotain.
Edes Espanjan reisuillamme, 15-kertaa omalla autolla, hän ei suostunut edes motarilla ajamaan yhtään tankillista, yölläkään, Ranskan puolella, tyhjällä motarilla.
Ajoin Tukholmasta yhtäjaksoisesti ja puolen yön jälkeen alkoi kyynelnestettä erittymään häiritsevän paljon.
Tunnin torkut riittivät.
Heti kun ryhdyin 53-v valmistelemaan kotiukoksi jäämistäni, vaimo luopui kortistaan.
En minä koskaan mollannut, enkä edes huomautellut mutta silti vaimo tunsi "pakolliset" ajorupeamat kiusallisiksi.
Miksi?- Siksi
Tällaisia ne hyvin opetetut 'koirat' ovat. Pitävät itseään huonompina ihan ilman muuta ja ainoastaan sen takia, että ovat naisia. Näinhän on aikojen alusta asti opetettu eivätkä kaikki naiset vieläkään ole keksineet, että vuosiluku on 2012, on uusi aika. Onneksi.
- tjvyj
Mäkin kyllä ihmettelen suuresti miten olet tähän mennessä jaksanut kuunnella miestäsi, tai uskallat mennä miehesi kyytiin. Saattaa kuulostaa rankalta, mutta minä jättäisin sellaisen miehen joka painaa kaasua kun esim pyytää hiljentämään. En jaksa uskoa että tuollainen toista vähättelevä ja ilkeä asenne rajoittuu vain autoiluun. Kohteleeko hän sinua muuten hyvin? Millainen ihminen haluaa vähätellä kumppaniaan tuolla tavalla? Tai pelotella kaasua painamalla? Siinä kysymyksiä joita sinun tulisi miettiä todenteolla. Ongelma ei todellakaan ole autolla ajamisessa, vaan miehesi luonteessa ja käytöksessä. Älä alistu tuollaiselle, vaan nakkaa se ukko pellolle kyydistä ja sitä vastoin ota mieluummin taksi kun tarjolla on vaihtoehtoisesti ukkosi kuolemankyyti.
- tjvyj
Ai niin, tärkein jäi sanomatta, tiedäthän että tuollainen ihminen joka kokoajan kiinnittää sinun huomiosi epäoleellisuuksiin ajessasi, on riski kyydissä. Kyllä minun olisi ainakin hankala pitää mieleni oikeasti ajamisessani ( ja muussa liikenteessä, ja kevyessä liikenteessä) jos toinen kokoajan häiritsisi kommentoimalla ajamisesta täydellisen vääriä kommentteja. Tee palvelus muulle liikenteelle myös ja älä huoli miestä enää kyytiisi.
- 68 / 64
tjvyj kirjoitti:
Ai niin, tärkein jäi sanomatta, tiedäthän että tuollainen ihminen joka kokoajan kiinnittää sinun huomiosi epäoleellisuuksiin ajessasi, on riski kyydissä. Kyllä minun olisi ainakin hankala pitää mieleni oikeasti ajamisessani ( ja muussa liikenteessä, ja kevyessä liikenteessä) jos toinen kokoajan häiritsisi kommentoimalla ajamisesta täydellisen vääriä kommentteja. Tee palvelus muulle liikenteelle myös ja älä huoli miestä enää kyytiisi.
Oikeassa olet!
Laivassa on vain yksi kapteeni ja autossa yksi kuski! - turpa rullalle
68 / 64 kirjoitti:
Oikeassa olet!
Laivassa on vain yksi kapteeni ja autossa yksi kuski!Juuri niin, tuollainen kommentointi estää täydellisen keskittymisen ajamiseen ja liikenteen seuraamisen. Tiukka sana tai mies pois autosta.
- mehmehmeh
Tyyppihän kokonaisvaltainen vaara liikenteelle, oli kyydissä tai ratissa. Tekis hyvää saada kortti kuivumaan poliisin hyllylle ja sakot 160 vauhdista. Menis meinaan rahat ja kortti.
Itsehän viskaan vähä väliä autoin avaimet avopuolisolleni ja sanon että sun vuoro ja toimin kartturina. - autoilu
Kiitos kommenteista!
Oli lohduttavaa kuulla että en todellakaan ylireagoi tässä asiassa, mutta reagoida kyllä tosiaan voisin! Muutaman kerran niin tehneenä olen saanut uhkauksen, että minun pitää pakata tavarani ja muuttaa helvettiin, joten ongelma siis todella on muualla kuin tuossa autolla ajamisessa!
Taidan omata itse jonkinlaiset "lehmän hermot" koska en ole vielä pimahtanut
täysin.- Rottweil
Siis kelpaat miehellesi vain, jos hän saa mollata sinua. Ehkä sinun seuraavan uhkauksen saatuasi pakata tavarasi ja muuttaa, mutta ei suinkaan helvettiin.
- 68 / 64
Kerrasta poikki!
Jos minä kehoittaisin tosissani vaimoani pakkaamaan vehkeensä niin hän katsoisi kasvoihini kysyen, olenko todella sitä mieltä.
Saattaisi vielä varmistaa syyn.
Mikäli pysyisin kannassani niin kyllä hän pakkaisi ja panisi avioeroprosessin käyntiin.
Emme ole koskaan solvanneet toisiamme henkilötasolla.
- täysin nolla
Sä kuolet vielä jos se mies on ratissa. Lues vähän lehtiä ja näät et joka päivä kuolee nuoria ja vanhoja liikenteessä kun ajelevat ylinopeutta. Jos arvostat terveyttäsi niin et mene miehes kyytiin jos se on ratissa. Kaikki luulevat olevansa paras kuski mut totuus on et se kunnon kolari tulee just tollasille kun miehes on kuskina.
- 6-vuotta ratissa
ja ties millä vehkeellä, ajan rekkaa työkseni. Isä ukko ei myöskään ikinä ole hiljaa ajoin sitten miten vaan...tappelukshan se menee joka kerta kun ukko kyytis!
- Niihku
Tuo on niin ihmeellistä, että mikä tarve sillä vieressä istuvalla on neuvoa ja sitten saada lopulta se tappelu aikaan. Olis kiva saada kuulla myös näiden neuvojien itsensä kommentteja mistä tuo johtuu.
- Luonnevika
Niihku kirjoitti:
Tuo on niin ihmeellistä, että mikä tarve sillä vieressä istuvalla on neuvoa ja sitten saada lopulta se tappelu aikaan. Olis kiva saada kuulla myös näiden neuvojien itsensä kommentteja mistä tuo johtuu.
Ihan yksinkertaisesti: mieäs on mieäs, ylivertainen, valio ja paras. Kaikessa. Sellainen ei jätä sanomatta ja mollaamatta huonompiaan.
- löoifhlj
Tossa näyttää ongelmat olevan vähän pahempia ja muuallakin, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan lievissä tapauksissa voi ottaa ja sulkea korvat. Jos kerran itse tietää että osaa ja että apukuski räpättää turhaan niin siinähän heiluttelee huuliaan, ei kai tauotonta jaskanjauhantaa kannata noteerata mitenkään. Pätee muuhunkin turhanpäiväiseen narinaan. Kytkee korvat sitten päälle jos puhujalla on jotain asiaakin jossain vaiheessa. Itse tykkään elää joten rattiin en moista päästäisi tai sitten en ainakaan itse istuisi kyytiin.
- jiojoioji
Kerran tein niin etten sanonut mitään, pakko oli tarttua rattiin ja tehdä väistöliike vastaantulijoiden kaistalle, muuten ois ollut ite aika huonossa kunnossa. On totta että on yksi kapteeni ja yksi kuski, muistaa vaan kuski että on vastuussa muitten hengestä.
- Tinttirinttiina
Meillä ihan sama juttu aloittajan kanssa. Mies jatkuvasti kitisee vieressä ja valittaa milloin mistäkin. Jos pikatiellä on 100 km/h rajoitus ja ajan yleensäkin aina hieman ylinopeutta, niin miehen mielestä siellä pitäisi painaa 140 km/h ja ohitella kaikki "hidastelijat". Ohitan kyllä, jos tarve vaatii (joku ajaa alinopeutta), mutta en todellakaan muuten vaan ja katson kyllä tarkasti, että kannattaako ohittaa jne. Saan myös aina mormotusta siitä, kuinka hidastan suojatiellä - siis WTF!? Tottakai suojatien kohdalla kannattaa hidastaa ja katsoa tuleeko kävelijöitä, pyöräilijöitä! :D Enkä KOSKAAN ole ollut mitenkään haitaksi liikenteelle ja osaan mielestäni ajaa ihan taloudellisesti.
Mieheni on taas menettänyt jo korttinsa ylinopeuksista ja valittelee, kun joutuu makselemaan sitä ja tätä ja tota... Ja ei kuulemma halua kyytiini kuin pakosta, kun ei luota, kun "akka ratissa" ja matka menee mukamas verkkaisemmin, kun hän ajaa. Minua ainakin pelottaa lähes aina hänen kyydissään ja nolottaa, jos on törkeästi kiilannut jonkun eteen...
No, eipä hänen tarvitse tulla kyytiini. Turha soitella kännissä mistään, että pitäisi hakea :) En varmasti meinaan hae! Tulkoot taksilla tai jollain muulla kyydillä. Olen sen nyt tehnyt selväksi. Harmi vaan, kun joskus JOUDUN hänen kyytiinsä :D Ei ole ruokakauppaan järkeä lähteä kahdella autolla ;)
Tiedän muutes aika paljon miehiä, joilla on tuota samaa nupinaa ja egon kohottelua. Ei kehtaa istua naisen kyydissä kuin kännissä ja siltikin annetaan jotain ihan uskomattomia ajo-ohjeita, jotka ovat turvallisuusriski.- Autoilu
Juurikin noin eli tutulta kuulostaa. Miehelläni on vielä ajokortti kun lienee jotain ihme tuuria ettei poliisit ole osuneet koskaan kohdalle. Itse saan motkotuksia siitä, että en hidasta suojateiden eteen. No katson kyllä satavarmasti aina että ketään ei tule ja jos auton nopeusmittariin on luottamista niin ainakin vauhti vähenee... Meillä on monesti ns. kilpa-ajoja eli miehen tarvii näyttää jollekin joka ohitti hänet ja väkisin päästä itse ohi. Sen jälkeen se vauhti sitten onkin siellä 140 - 160 km/h. En todellakaan nauti näistä tilanteista. Onneksi ei kovin usein tarvi miehen kyytiin lähteä.
- fhjkkcdfhjkb
Oletko kokeillut olla aivan kuin et kuulisi noita kommentteja ollenkaan? Olla reagoimatta? Jos mies saa sinut joka kerta provosoitumaan, niin hän saa siitä vain lisää puhtia neuvomiseen. Jatka vain ajamista muina naisina, aivan kuin et olisi kuullut sanaakaan, nouse ns. asian yläpuolelle. Voi olla, että yksinpuhelu alkaa kyllästyttää miestäsi. Juttele muista aiheista ajaessasi aivan normaalisti. Kyllä se siitä. Tsemppiä! :)
- Autoilu
Olen kokeillut tuotakin konstia, että en kuuntele kommentteja. Siitä on seurannut se, että radio menee kiinni, kun minä en kuulemma osaa keskittyä ajamiseen jos on ääntä :D Joo en osaa jos toinen koko ajan huomauttelee että nyt ajoit muurahaisen yli, kun tuolta suurin osa noista neuvoista tuntuu. Sillekään en mahda mitään, että tiessä on kuoppia eikä niitä oikein voi väistellä vastaantulevien kaistallekaan. Minä kuulemma oikein haen nämä kuopat :D
- ei-kaahaaja
Joillakin ihmisillä on katkaisija aivoissa joka sulkee järkevän käyttäytymisen kun joutuu neljän pyörän päälle. Miehesi on yksi heistä.
Neuvo pysäyttää bussipysäkille ja antaa miehelle tilaisuus vaihtaa kulkuneuvoa, oli todella hyvä.
Toinen joka saattaisi tepsiä, on ajaa bussipysäkillle ja jäädä itse pois kyydistä. "Nyt sinulla on mahdollisuus ajaa yksin haluamallasi tavalla."
(Sinä AINA pääset määränpäähäsi, joko peukalokyydillä tai sillä bussilla joka enemmin tai myohemmin pysähtyy).
Muutaman kerran tehtyäsi tuon, ehkä kovapäinen miehesi tajuaa viestisi tärkeyden. Ellei, niin tiedät jo ennen ajomatkaanne mitä tulee tapahtumaan. Silloin viimeistään voit valita haluatko todella kunnella miehen typrää ja sairasta jankutusta vai menetkö omalla autolllasi. - itse lukenut
>>>Olen kuitenkin 28v sitten ajanut ajokortin joten en tarvitse mitään "vilkku päälle nyt" ohjeita.
Tuo tuntui pahalta. Vilkku ei kulu käytössä ja sen käyttö on sekä pakollista, turvallisutta lisäävää ja ennen kaikkea kohteliasta.
Mutta ne ohjeet tai huomiot jotka ovat laillisia ovat liiikennekeskustelua, mutta kehotus ajaa ylinopeutta on yksinkertaisesti typerää. "Etkö tiedä että se on rikos?" Lisäksi ylinopeus on epätaloudellista ja liiikenneturvallisuutta vaarantavaa. Usein myös epämukavaa.
Suosittelen että luet kirjastosta jonkun tieliikennekirjan jotta asiantuntijana voisit tunnistaa mikä miehesi puheista on bullshittia, ja missä asiassa hän kaikesta huolimatta saattaisi olla oikeassa. Tieliikenne perustuu lukemattomiin lakipykäliin, eli toisen voi saada vaiennettua esimerkiksi kutsumalla häntä rötösherraksi, pikkukriminaaliksi tai tuhlariksi.- Autoilu
Tuo on totta että vilkku ei kulu käytössä ja käytänkin sitä aina. Siksi nuo neuvot sen käyttämisestä onkin niin älyttömiä! En ole onneksi koskaan ajatellut, että muut kuskit liikenteessä ovat ennustajia ja tietävät milloin käännyn jonnekin.
Hyvin mielelläni käyn asiallista keskustelua liikennekäyttäytymisestä ja -turvallisuudesta, koska totta on että lakipykäliä on melkoisesti ja onhan nyt jo uusia liikennemerkkejäkin tullut sen jälkeen kun itse sain ajokortin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144