Olemme yrittäneet lasta nyt melkein 1,5vuotta tuloksetta. Olemme molemmat nuoria, alle 30-vuotiaita, eikä kummallekaan ole aijemmin tullut mieleenkään, että meissä voisi olla jotain vikaa.. nyt on, kun tuota toivottua lasta ei vaan kuulu.
Olen syönyt erilaisia e-pillereitä useita vuosia, ja käyttänyt ehkäisyrengastakin, joten oletinkin, että lapsen tulo saattaa kestää. Mutta miten kauan tuota lasta kannattaa odotuttaa ennenkuin lähtee tutkimuksiin? Olisiko jo hyvä lähteä selvittämään, ettei ole mitään vikaa? Ja jos, niin miten se tapahtuu?
Omalle lääkärille? Yksityiselle? Mitä tutkimuksia tehdään, kun lapsettomuutta aletaan tutkia?
lapsettomuuden tutkiminen?
1
228
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
Tällä palstalla ollaankin jo useassa yhteydessä keskusteltu asiasta. Eli kerrataanpa vielä: Alkututkimukset voi/kannattaa tutkia kun raskautta on toivottu yksi vuosi. Hoitoja ei teidän iässä välttämättä kannata vielä aloittaa, ellei mitään yllättävää tutkimuksista löydy, sillä raskaus voi antaa odottaa itseään kaksi-kolme vuotta. Perusselvitykset on kuitenkin hyvä tehdä molempien osalta.
Tutkimuksiin voi hakeutua joko omaan terveyskeskukseen, josta lähetetään keskussairaalan naistentautien poliklinikalle. Toinen vaihtoehto on hakeutua lapsettomuuden hoitoon erikoistuneille klinikoille, joita on Suomessa useita tai sitten yksityiselle lääkäriasemalle gynekologin vastaanotolle, missä osataan myös neuvoa juuri teidän asuinpaikkakunnalle parhaiten sopiva tie.
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712993
- 462604
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322245- 792158
- 951966
- 321732
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil291316