Hei!
"menkkapoliisi" vastaa kysymyksiisi kuukautisista, joten voit kysyä minulta, jos sinua askarruttaa jotain kuukautisissa :)
Kysy menkoista
61
1118
Vastaukset
- en0ymmärrä
mitkä on kuukautiset tai menkat
- kaza
mäntysuopa ja arkyylihappo tietenkin pöljä
- menkkapoliisi
Kuukautiskierto on jakso, jonka aikana hedelmällisessä iässä olevan naisen kuukautiset (eli menkat) tulevat kerran. Kuukautiskierrossa on eri vaiheita ja se kestää ihmisillä keskimäärin 28 vuorokautta, eli kuun kierron verran, mistä kuukautiset ovat saaneet nimensä. Kuukautiskierron katsotaan alkavan ensimmäisestä kuukautisvuotopäivästä. Kuukautisvuoto kestää yleensä noin 3-8pv, on erittäin yksilöllistä. (kuukautiset alkavat tytöillä murrosiässä)
Kuukautisten aikana kohdun vanha limakalvo poistuu ja sen mukana pieni määrä verta. Kuukautisvuoto valuu emättimen kautta ulos. Kuukautisvuodon valuminen vaatteisiin pyritään estämään kuukautissuojilla, kuten tamponilla, terveyssiteellä tai kuukautiskupin eli niin sanotun kuukupin avulla.
Toivottavasti ymmärsit :)
ps. teksi lainattu Wikipediasta, teksiä muutettu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuukautiskierto - Mira.vaaan
menkkapoliisi kirjoitti:
Kuukautiskierto on jakso, jonka aikana hedelmällisessä iässä olevan naisen kuukautiset (eli menkat) tulevat kerran. Kuukautiskierrossa on eri vaiheita ja se kestää ihmisillä keskimäärin 28 vuorokautta, eli kuun kierron verran, mistä kuukautiset ovat saaneet nimensä. Kuukautiskierron katsotaan alkavan ensimmäisestä kuukautisvuotopäivästä. Kuukautisvuoto kestää yleensä noin 3-8pv, on erittäin yksilöllistä. (kuukautiset alkavat tytöillä murrosiässä)
Kuukautisten aikana kohdun vanha limakalvo poistuu ja sen mukana pieni määrä verta. Kuukautisvuoto valuu emättimen kautta ulos. Kuukautisvuodon valuminen vaatteisiin pyritään estämään kuukautissuojilla, kuten tamponilla, terveyssiteellä tai kuukautiskupin eli niin sanotun kuukupin avulla.
Toivottavasti ymmärsit :)
ps. teksi lainattu Wikipediasta, teksiä muutettu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/KuukautiskiertoOlen 11v tyttö mulla on ollu menkat kohta vuoden, Onko normaalia että menkat alkaa mun ikäisenä jo ?
- onsenormaalia
Mira.vaaan kirjoitti:
Olen 11v tyttö mulla on ollu menkat kohta vuoden, Onko normaalia että menkat alkaa mun ikäisenä jo ?
täysin normaalia
- vmv
Moi olen 20v tyttö ja aikasemmin kuukautiseni ovay ollet säännölliset 28-31 päivän välein mutta nyt kaksi viimistä kertaa ne ovat tulleet vasta 33 päivän jälkeen. Myös oireet ovat muuttuneet kahtena viimisenä kertana sekä vuoto on muuttunut niukemmaksi sekä tullut vatsa ongelmia, kuten ummetusta ja ilmavaivoja joita ei aikaisemmin ole ollut ja oireet jatkuvat vielä menkkojen jälkeenkin jonkun aikaa. Mitkä asiat voivat vaikuttaa muutokseen? Aikasemmin oireina olivat vain selkäkipu ja vatsa oli löysä.
- jassukulti
oot kuitenki joku 60v poromies inarista :(
- menkkapoliisi
En ole.
- NIKO 8V
mikti minula ei alka kukautitet?
- menkkapoliisi
Koska kuukautiset alkavat vain tytöillä, Niko hyvä.
- NIKO 8V
menkkapoliisi kirjoitti:
Koska kuukautiset alkavat vain tytöillä, Niko hyvä.
mikti ne alka va tytöila? minaki halua etä alka minula
- sdxcgvhbnjmk,l.
Älkää viittikö.
- 666
kiitos kaikille nyt tiedän mitä ne on
- oletpa epäselvä
666 kirjoitti:
kiitos kaikille nyt tiedän mitä ne on
Mitkä?
- 1234567
lol
- täynnnnää proovvoojj
Kauan ne menkat kestää?
- Runsaatkuukautiset:(
Miten vois estää ohivuodot? Esim. ettei patja ain olis veres..? Help!
- hyviä vinkkejä
Käytä yöllä tamponia ja yösidettä. Jos silti on aamulla sänky veressä, laita kello herättämään puolessa välissä nukkumisaikaasi ja vaihda silloin uudet suojat. Voit myös laittaa pyyhkeen allesi tai lakanan ja patjan väliin, sillä pyyhe on helpompi pestä kuin patja.
- menkkapoliisi
Käytätkö kuukuppia?
- lapsellista.
- nelli123
kysyinsin mielipidettäs! täytin kuukaus sitten 16 eikä kuukautisia näy? huolestuttaa hirveesti sillä oon normaalipainoinen eikä mulla oo yhtään tissejä ja todella vähä häpykarvoja! valkovuotoakaa en oo ikinä huomannut!En stressaa mutta liikun kohtalaisrn paljon! pitäisi mennä lääkäriin mutta tiiän että ne passittaa verikokeisii ja mulla on mailman pahin neula ja verikammo :o onkoha mitää muuta vaihtoehtoa??
- tyttttö14
mulla alko viime kuussa menkat ja nyt ne on 2vk myöhässä siitä ku piti alkaa. onko alussa näin epäsäännölliset?
- menkkapoliisi
nelli123: Jos 16-vuotiaana ei kuulu menkoista mitään, sinun kannattaisi puhua äidillesi näistä kaikista murrosiän asioista, ja varata yhdessä aika lääkäriin. Oletko tietoinen milloin hänellä on alkanut kuukautiset? Tiedän ihmisen jolla on alkanut 17-vuotiaana kuukautiset. Mutta sinun tapauksessa menisin heti puhumaan äidilleni ja varaisimme ajan.
tyttttö14: Ensimmäiset kuukautiset ovat todella epäsäännöllisiä, se on aivan luonnollista. Toiset kuukautiset voivat alkaa vasta 2- tai 3kk:n päästä. Älä hätäile, se on aivan normaalia ettei alussa kuukautisilla ole tasan kuukautta välissä :) (on hyvin yksilöllistä onko menkat epäsäännöllisiä vai ei)- nelli123
Ollaan joo puhuttu äidin kanssa ja hän haluaisi varata aikaa ! Mut mietin että voisin odottaa vielä sinne 17 vuoteen asti että kuuluuko niitä! ja äitillä alko 12 vuotiaana ja isosiskolla 14! tiedätkö mitä siellä lääkärintarkastuksessa tehdään/kysytään? :) kiitos kun vastaat ! :)
- rinshessa
nelli123 kirjoitti:
Ollaan joo puhuttu äidin kanssa ja hän haluaisi varata aikaa ! Mut mietin että voisin odottaa vielä sinne 17 vuoteen asti että kuuluuko niitä! ja äitillä alko 12 vuotiaana ja isosiskolla 14! tiedätkö mitä siellä lääkärintarkastuksessa tehdään/kysytään? :) kiitos kun vastaat ! :)
mulla alko 3kk vaille 17 :) ite stressasin hirveesti et miks niit ei näy eikä kuulu mut sit ne alko iha tost noi vaa :) kävin kyl lääkäris ja jossai mut turhaa,, ei ne mitää osannu tehä..sano vaa et ootetaa ny vielä ja vielä ja vielä...ei ollu apua.mut kyl ne silti kaikil alkaa, siit voit olla varma :) mun äitil on kans alkanu jo joskus 13 ja siskoil 14..
- tyttövaan6654
rinshessa kirjoitti:
mulla alko 3kk vaille 17 :) ite stressasin hirveesti et miks niit ei näy eikä kuulu mut sit ne alko iha tost noi vaa :) kävin kyl lääkäris ja jossai mut turhaa,, ei ne mitää osannu tehä..sano vaa et ootetaa ny vielä ja vielä ja vielä...ei ollu apua.mut kyl ne silti kaikil alkaa, siit voit olla varma :) mun äitil on kans alkanu jo joskus 13 ja siskoil 14..
mua pelottaa et mun menkat alkaa ku oon koulus ja sit kaikki naurais mulle koska tykkään valkosist ja pinkeist vaatteist ni mitä teen, mun kuppikoko on 60 a ja mun mielest ne on aik pienet joten laitan vanua sinne et pojat kattois mä ja mun poikkis haluttais harrastaa seksii mut mua våhän pelottaa koska oon vaan 12 vuotias mä ja mun frendit rakastetaab siiderii ja se on tosi hyvää!
- 10+11
tyttövaan6654 kirjoitti:
mua pelottaa et mun menkat alkaa ku oon koulus ja sit kaikki naurais mulle koska tykkään valkosist ja pinkeist vaatteist ni mitä teen, mun kuppikoko on 60 a ja mun mielest ne on aik pienet joten laitan vanua sinne et pojat kattois mä ja mun poikkis haluttais harrastaa seksii mut mua våhän pelottaa koska oon vaan 12 vuotias mä ja mun frendit rakastetaab siiderii ja se on tosi hyvää!
HAHAHAHAHAHAH nauroin tolle niinku tunnin ja ei saakeli ota ny ne pumpulit pois sieltä ja mee kaappiin kasvaan :DD
- nelli123
rinshessa kirjoitti:
kiva kuulla kohtalontoverista :D ois labraan lähete ens ma mut ne sano kyl että tuskin mitää hormoonikuuria alotetaa että kaippa ne sieltä itekseen tulee ;) käviksä verikokeissa?
- 11. v
Vieläkö voisit vastata mulle?
- Tyttö-99
Kuuluuko kuukautisten välissä tulla vielä valkovuotoa???
- 78542
Kyllä. Valkovuoto ei lopu vaikka menkat alkavat. Sen tehtävä on mm. puhdistaa emätin.
- ...........
Olen 15 vuotias ja menkkoja ei ole vielä mutta ovatko ne kenties pian alkamassa kun aamuisin herään alushousuissa on miltei sentin kerros valkovuotoa jossain kohtaa? kiitos jos vastaat!
Kuukautiset alkavat noin vuosi valkovuodon alun jälkeen.
(ps. korjatkaa jos olen väärässä)
- tietämätön
kuinka kauan viimeistään menkat pitäisi taas alkaa jos on tullut kerran? onko huono jos on mennyt jo puoli vuotta?
- upponalle2
hyvä kysymys!
- ghfcvb
Jos ei ne siellä 17-ikävuoden kieppeillä ole alkaneet uudelleen, niin sitten lääkäriin. Jos omassa terveydessä ei ole mitään ihmeellistä, ei esimerkiksi ole laihduttanut huomattavasti alipainon puolelle, niin ei tarvi huolehtia asiasta.
- lallallalaaaaa
Vieläkö saa vastauksia??:D
Mulla on nyt n. 4 päivän ajan tullu aika paljo semmosta ruskeeta vuotoo, on kyllä välillä ollu ihan punastaki mut mua huolestuttaa toi ruskee? Onkse normaalia?? Ei ole siis tätä ennen ollut kuukautisia olen 13.v.- hankalakalakeitto
Ruskeeta? Oletko varma että puhut samasta reiästä kuin muut?
- sdxfghjnklö
kyllä nuo kuukautisilta kuulostaa :)
- hankalakalakeitto
sdxfghjnklö kirjoitti:
kyllä nuo kuukautisilta kuulostaa :)
Kai se sit kuulostaa jos oot nii hullu et saat tekstin kuulumaan pääs sisäl..ei sillä et se kinostais
- hhhhp
Kun veri kuivuu, se muuttuu ruskeaksi. Jos vuotaa vaan vähän, niin veri ehtii kuivua matkalla eikä sitten olekaan enää punaista, kun tulee ulos asti. Aivan normaalia siis.
- minävaan98
Oon nyt 15 v ja menkat alko tammikuussa. Tuntuvat olevan aika säännöllisiä jo. Mutta onko normaalia että valkovuoto on todella runsasta? Ja myös menkkani ovat olleet runsaita, eli joudun vaihtamaan sidettä ainakin aluksi aika usein (2-3 tunnin välein) Normaalia? mittani: 166/52
- hankalakalakeitto
Valkovuoto? Älä puhu paskaa et sä mikää poika ole saatana...sult tulee vaa verta ja kusta.
- hj,
Valkovuodonkin määrä vaihtelee kuukauden aikana. Välillä on runsasta ja välillä niin niukkaa ettei sitä oikeastaan edes huomaa.
Sidettä pitääkin vaihtaa parin-kolmen tunnin välein. Vaikkei vuoto olisi runsastakaan, on tuo hyvä vaihtoväli.
Kuulostaa siis ihan normaalilta. - Samatyttö
hankalakalakeitto kirjoitti:
Valkovuoto? Älä puhu paskaa et sä mikää poika ole saatana...sult tulee vaa verta ja kusta.
Et taida tietää tytöistä paljoa...:P
- samatyttö
hj, kirjoitti:
Valkovuodonkin määrä vaihtelee kuukauden aikana. Välillä on runsasta ja välillä niin niukkaa ettei sitä oikeastaan edes huomaa.
Sidettä pitääkin vaihtaa parin-kolmen tunnin välein. Vaikkei vuoto olisi runsastakaan, on tuo hyvä vaihtoväli.
Kuulostaa siis ihan normaalilta.Kiitos vastauksesta! :)
- byrdyboiga (aito)
Minulla tulee penikseni päästä valkovuotoa aika usein.
- jensuli1
Hei! Kysyisin kysymyksnen liittyen pillereihin? (toivottavasti on käypä aiheeseen)
Käytän Yaz merkkisiä pillereitä, ovat sopineet mulle tosi hyvin ja kaikki on menny hyvin mutta kun haluan siirtää kuukautisia niin ilmenee ongelmia. Hyppään ihan normaalisti lume pillerien yli toiseen laattaan mutta sitten kun olen viikon syönyt pillereitä uudesta laatasta niin minulla alkaa jokin ihme tihkuvuoto joka kestää koko pillerilaatan loppuun asti, sitten on normaalit kuukautiset lume pillerien aikana ja sen jälkeen pääsen vasta tihkuvuodoista ja tyhjennysvuodoista eroon, Haluaisin tämän kuun lopussa hypätä kuukautisten yli, sillä tiedossa on kaikenmoisia juhlia ja päättäjäisiä, mutta pelkään että saan taas koko seuraavan kuukauden kärsiä vuodoista. Kiitos vastauksestasi! :) - verenhimoinen
Haittaako jos syön kuukautisvertani?
- menkaton
hei olen kohta 16-vuotias tyttö ja minulla ei ole vieläkään alkanu kuukautiset mistä se voisi johtua? minulla ei juurikaaan ole valkovuotoa, olen 65kg/170cm rinnat ovat aika pienet, karvoitusta on. finnejä ei juurikaan.
- pööh
Mulla on nyt ekat menkat ja tää on tosi runsasta.. en tiiä onko normaalii.. ain ku mewn vessaan nii pönttöön valuu kunnolla verta samalla. Apua kiitos?
- mekkane
entä jos menkat eivät lopu koskaan ?:0
- YossuJosefina
Menkkani alkavat 2-3 päivän tuhruvuodolla, sitten tulee 3 päivää "normaalisti" verta ja lopussa on vielä 3 päivää tuhrua jonka huomaa vain vessassa pyyhkiessä. Kuulostaako ihan normaalilta? Menkkani ovat niukat muutenkin tuon "normaalin" vuodonkin aikana. Kierto on 31-34 päivää.
- puro 3
Kuulostaa täydellisen normaalilta.
- Auta muaa
puro 3 kirjoitti:
Kuulostaa täydellisen normaalilta.
Toivottavasti näät tän koska siitä on aika kauan kun alotit tän mutta ihan sama yritän...
Eli siis mulla alko menkat eilen ekan kerran ja vuosi kyllä mutta viime yönä ei tullu tänää ei oo tullu ::(( mitä tää on eikai oo vaarallista mua pelotaa et tää on jotain!!!!
- tyttöetelästä
Alapäästäni tulee veren ja liman sekaista ainetta... Kuukautisia ei ole ollut koskaan, niin onkohan tämä nyt niiden alku? Kestänyt yhden vuorokauden
- 3plus3
Kuulostaa kuukautisilta.
- menkkapalomies
Vai että menkkapoliisi
- pikku_neuvo
Lukekaa Demi.fi stä
- Anonyymi
Mun menkat alko ehkä ku mulla tuli perjantaina housuihin ihan vähän punasta sitte seuraavana päivänä vähän vähemmän ja nyt ei oo vielä tullu yhtään toki on vielä aamu mutta alkoko mulla menkat ku ei ole ollut mitään kipujakaan ja oon siis 12 eli ne vois periaatteessa alkaa
- Anonyymi
Mä oon 8 ja mulla on valkovuotoa ollu joku reilu 3kk voisko mulla alkaa kohta menkat
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911214Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221068- 70810
- 48804
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53750- 60659
- 33652
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva48652- 52617
- 50595