avoliiton asumiskulut

avokki2012

Uusi avokkini omistaa asunnon, jossa asumme. Minun asuntoni on vielä tyhjänä ja velkakulut ym juoksevat joudun lyhentämään koko ajan. Etsin kyllä vuokralaista. Nyt avokkini laittoi minulle kehoituksen maksaa hänelle kuukausuvuokraa joka on 800 euroa kuussa!! asumme kyllä omakotitalossa, mutta mielestäni tämä on kova summa. Olin aivan ällistynyt. Sanoin kyllä hänelle osallistuvani mielelläni sähkö, vesi, ruoka ym kuluihin mutta tälläinen vuokranmaksu tuntuu jo kuin minua käytettäisiin hyväksi. Maksanhan tämän lisäksi lyhennykset myös omasta asunnostani. Tiedoksi vielä että olen hoitoalalla, joten mikään ökyrikas en todellakaan ole.

Mitähän tässä tekisi? kiva on mies, mutta täytyy sanoa, että kyllä tästä tunteet latistuivat.

16

208

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4323424

Kyllä sinua käytetään hyväksi.

• oppeliini1

Ei taida olla kovin älykästä muuttaa pysyvästi tuon miehen katon alle.
      Pakkaa tavarasi ja muuta omaan asuntoosi.

Oma tupa, oma lupa!

• sdlkföksd

Jos muutat miehen kanssa yhteen, osta osa talosta itsellesi. Jos et omista, et maksa muuta kuin juoksevista kuluista, jotka eivät mitenkään voi olla noin paljon.

• Hyviä vastauksia nuo edellisetkin. Minä pakkaisin kamani omaan kämpään. Siis jos tuo on ihan tosissaan heitetty.
      Toinen vaihtoehto on allekirjoittaa ihan oikea vuokrasopimus - huomautat vaan ukolle että vuokra on pääomatuloa, joka on ilmoitettava verottajalle. Muistaakseni valtio haukkaa 28% palan noista rahoista. Ei taida mies tietää...

• meijän family

Me asumme avokkuni akans mun omistamas talossa. Ei ole ikinä tullut mieleen pyytää mitään vuokraa muijaltani. Paitsi sähkölaskun muija maksaa kokonaan ja osan vesi maksusta sekä jäte maksusta. Muijani tienaa ihan hyvin mut vuokraa ei se maksa kun taloni on maksettu jo kokonaan. mut 800 egen vuokra on jo ryöstöö.
      Toisaalta muijani on ostellut ja sisustanut tätä asuntoo vuosia ja hoitanut puutarhaa ja on muutenkin auttavainen. Meillä vallitsee yhteisymmärrys ja muijalle jää paljon rahaa omiin menoihin ja säästöönkin vielä.

• avokki2012

Kiitos vastauksista. Olen niin pyörryksissä, että itkusilmin en oikein usko tätä vieläkään. Eilen illalla heitti tämän ihan vakavin silmin.Koska minulla on hyvin pääomaa ehdotinkin hänelle, että ostaisin 50% hänen asunnostaan, jolloin jakaisimme kulut tottakai puoliksi, mutta tämä ei hänelle sovi. Jos hän asuisi minun omistamassani asunnossa, en yksinkertaisesti kehtaisi pyytää edes mieheltä noin paljoa.
      Kiitos että vahvistitte omia epäilyjäni. Kaveri yrittää varmasti nyt hyötyä minusta rahallisesti ja tekee sen ilkeällä tavalla tunteitteni kautta. Aion hänelle huomenna sanoa, ettei minulla ole varaa asua hänen kanssaan, joten etsin vuokra-asunnon, jossa voin asua "halvemmalla". Oma asuntoni on nimittäin aika kaukana nykyisestä asuinpaikastamme. Onneksi en ole itse ihan pulassa, koska olen hoitanut raha.asiani hyvin ja teen töitä tosi ahkerasti.

En vaan ikinä olisi uskonnut puoliskostani tätä, koska suhteessa on mennyt tosi hyvin ja olen maksanut tähän asti tämän 3 kk ajan kaikki meidän ruokakulut, ostanut sistustustavaraa asuntoon, tehnyt lukuisia tunteja puutarhaa siistien, huolehtinut yksin talon siivouksesta ja tehnyt meille päivittäin ruuat. Olen siis ollut varmaan sinisilmäinen ja helvetin kiltti. Siitä minua tässä kiitettiin lähes tuhannen euron laskulla, helvetti vie miehet....

• #

Missään nimessä sinun ei pidä maksaa mitään vuokraa! Kohtuullista on laittaa kaikki asumismenot puoliksi. Jos jokaista laskua ei puoliteta, voi laskea, minkä verran kuluja suunnilleen on, ja maksaa sitten siitä laskettua summaa vaikka kuukausittain. Samoin ruokakulut suunnilleen puoliksi. Kaikki mahdolliset remonttikulut yms. asunnon arvoa nostavat asiat maksaa se, joka asunnon omistaa. Sisustus, huonekalut yms. voisi maksaa puoliksi, tai sitten pitää tarkasti mielessä mitä kumpikin on ostanut, niin että eron tullessa osaa ottaa omansa mukaan.

Silkkaa vedätystä tuollainen vuokran maksattaminen. Lähde ihmeessä omillesi sieltä. Nyt sinulle pudotettiin vuokrapommi niskaan, mitä mahtaa tulla seuraavaksi.

• mmmmiäs

Juoksevat kulut puoliksi ja mitään tiettyä summa ei tarvitse niiden kattamiseksi sopia, kun ne voi tarkistaa ihan kuiteista ja laskuista kumpikin.

Jos teillä on huomattava tuloero, lienee kohtuullista jakaa juoksevat kulut jossain määrin nettotulojen suhteessa.

Jos sinun osuudeksesi tulisi 800 kuussa, niin äijällä saisi olla sen verran iso kartano, että niitä ei Suomessa taida edes olla...

• ikisinkku37

Olet tosiaan ollut sinisilmä ja helvetin kiltti. Ei todellakaan kannata maksaa 800 egee sille törpölle. Yrittää huijata sua. Itse en pyytäisi kun jotain kuluja vaan enkä vuokraa ollenkaan. Sähkö tietty maksaa ja vesi et ne puoliksi. Ruoka laskukin puoliksi kuuluu. Nyt vaan pysy tiukkana ja säästät paljon rahaa kun muutat vaikka johonkin kaksioon jossa vuokra on 400-500 egee.

• miehesi on huijari

Vai ensin muutitte yhteen ja sitten tuli lasku. Toi järjestys jo kertoo epärehellisyydestä, noinkin kovasta vaatimuksesta olisi ehdottomasti pitänyt kertoa etukäteen. Nyt mies luottaa siihen että et viitsi enää vaivautua hakemaan omaa asuntoa ja saa sinulla maksatettua asuntolainaansa.

• 54345543

Onko miehella lainaa vielä talosta?

Kuulostaa siltä että yrittää laittaa sinut maksamaan talon lainan.. sitten kun eroaa sinusta niin saa ilmaiseksi talon itselleen.

EROA TYYPISTÄ.

• kannattaakin harkita

Mies kai pitää sinua siipeilijänä. Mieti sitä ja mieti miten elämänne jatkossa onnistuisi. Ehkäpä ei kannata ihan vielä sitä vuokralaista hankkia. Sinuna kantaisin tavarani takaisin ja jatkettaisi seurustelua ihan vaan erillään asuen.

Mikä olisi tilanne jos asuisitte omakotitalossa? Mies maksattaisi puolet sinulla vaikka olet (ehkä olet?) pienituloisempi. Oikeudenmukaista on maksaa yhteisiä menoja suhteessa tuloihin eikä euromääräisesti yhtä paljon. Esim minun bruttotulot oli 3000 ja exän 2000 joten hän maksoi yhteisiä laskuja kolmanneksen pienemmällä summalla. Ei olisi tullut mieleen vaatia 50/50 maksuja.

• omakotiavokki79

Inhottava juttu, mistähän miehesi päähän tuo pälkähti.. Onko yhtäkkiä sitten vetänyt herneen nenään siitä, että asut siellä "ilmaiseksi".. Yritä keskustella että mistä tämä nyt on lähtöisin ja todellakin sanot, että sinulla ei ole siihen varaa koska maksat myös omasta asunnostasi lainalyhennyksiä ja vastikkeita.

Me myös asustelemme miehen omakotitalossa, eikä tulisi mieleenikään että maksaisin hänen lainaa pois, kun en kerran itse asunnosta omista tai ehkä tulekaan omistamaan mitään. Maksan omaa asuntoani, jossa asuu vuokralainen, jotta minullakin on omaisuutta. Maksan meillä sähkölaskun kokonaan (reilut 100 euroa kuussa) ja muita laskuja ja useimmiten myös ruoat. Eli periaatteessa maksan asumiskulut lähes kokonaan, mutta minulle se sopii ihan hyvin. Kuitenkin saan vuokratuloista maksettua lähes kokonaan omat lainalyhennykseni, ei tarkoitus ole kuitenkaan ruveta tienaamaan miehen luona asumisella.

• avokki2012

"Siipeilijänä" olen maksanut miehelle tähän asti näitä pikkukuluja varten tilille n.500euroa/kk ja lisäksi siis kaikki kotityöt(siivous ruuanlaitto) pihatöitä.(tämä summa oli ihan vapaaehtoinen maksu itseltäni) Toisaalta maksan koko ajan oman tyhjän asuntoni lainaa korkoa, joka lähentelee tonnia kuussa....Asumisen tasoa laskemassa on se, että avopuolison asunto on kaukana valmiista, alakerta revitty maapohjalle ja pölyä valtavasti. Edes televisioyhteyttä ei ole, mutta onneksi löysin netin kautta vaihtoehdon katsella kanavia.
      Hän yritti hakea suhteemme alussa lisälainaa nousseisiin remonttikuluihin, johon olisi halunnut minut osakkaaksi. Kieltäydyin kuitenkin tästä, koska hän ei antanut samalla prosentuaalista omistusoikeutta asuntoon. Jotain maksuongelmia ilmeisesti on ilmassa, sen vaistoan.

Ikävä jos raha.asiat erottavat meidät, koska muuten meillä menee todella hyvin ja olemme hyvin energisiä ja aikaansaavia samoin harrastuskiinnostuksin.

Olen kuitekin viereltä nähnyt paljon surullisia tarinoita takausongelmista ja näistä kun eron jälkeen mies veikin yllättäin jätetyn puolison kuolleen isän perinnöstä puolet, koska avioehtoa ei ollut.
      Fiksu isäni on jo pienestä pitäen opettanut, ettei ikinä pidä ryhtyä takaajaksi kenellekään. Ja asunnot ostetaan aina 50% tai 100% omistusoikeudella. Näin olen elämässä toiminut. Ei siis ihme, että hälytyskellot ja intuitioni nyt kovasti soittelee sisälläni.Kaikki ei ole nyt kunnossa.

Kiitos kaikille vastaajille. Hyviä ja asiallisia vastauksia.Aion kysellä häneltä illalla syytä vuokrapyyntiin ja kysyä, onko hänellä jotain ongelmia raha.asioissa. Siitähän se lähtee. onneksi voin aina muuttaa omilleni ja aloittaa taas alusta.

• muumipeikko

Munexäni muutti uuden naisen luo isoon omakotitaloon ja maksaa kuluja kk:ssa 200 e :D naisella on 3 lasta ja mun ex-miehellä 2 / 2:lle eri naiselle ... nainen ostaa kaikki ruoat ja siis maksaa kaikki kulut .. tietämäni mukaan :D Mies ei ole muuttanut virallisesti sinne vaan on kirjoilla omassa talossaan mutta siis on vuoden verran asustanut täysin naikkosen luona ... heti erottuamme muutti ... vuokraa omaa taloaan ... ja nainen nostelee kaikki yh:lle tarkottamat yhteiskunnan tuet ... tämä kaikki tuli esille kun elatusmaksu käräjiä käymme nyt läpi :D Mies kusettaa naista 100 ...

• On aika erikoista pyytää vuokraa kumppaniltaan. Voisi olla reilua jos vaikka maksaisit lainan koroista puolet. Jos osallistut lainan lyhentämiseen ilman että hyödyt siitä mitenkään on jotenkin liikaa. Lainan lyhentäminenhän on sijoitustoimintaa.

En tiedä... Sinuna myisin sen oman asunnon ja ostaisin uuden nykyiseltä paikkakunnalta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7270
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      727
      3479
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      162
      1758
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      341
      1757
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1395
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1270
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      261
      1235
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe