Ääripäät esillä

kuunteleva_kirkko

Vasta hetken aikaa täällä kuulolla olleena huomioni on kiinnittynyt erääseen seikkaan: Tällä sivustolla tuntuvat kirjoittelevan lähinnä jyrkät ateistit ja hyvin itsevarmaa, mustavalkoista näkemystä edustavat konservatiiviuskovaiset. Missä ovat kaikki muut? Missä on kaikki tavallinen kirkkokansa?

Tietenkään tuo yleistys ei tee oikeutta koko tälle sivustolle ja on karkea yksinkertaistus. Korostan myös, että minulla ei ole mitään ateisteja tai konservatiivisia uskovia vastaan. Mutta minua HÄMMENTÄÄ tämä havainto.

Mitä arvelette, palstalaiset, syyksi sille, että suuri enemmistö kirkkokansasta tuntuu loistavan poissaolollaan ja keskustelut kärjistyvät täällä niin helposti jonkinlaiseksi elämälle vieraaksi ääripäiden taisteluksi?

Vilpittömän uteliaana kyselen,

ystävällisesti: Emilia (toimittaja)

200

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zyrt

Olisi ensinnäkin kiva tietää mitä tarkoitat jyrkällä ateistilla. Vähän vaikea muuten kommentoida. Missä tavallinen kirkkokansa, sinä kysyt. Sitähän te papit ja muut kirkon edustajat juuri olette. Hajutonta, mautonta ja vailla omia mielipiteitä olevaa tavallista kirkkokansaa.

• Ingenjör_81

Ekumeenia, ekumeenia. Lontoon olympialaisissahan imaamit, papit ja muut uskontojen edustajat ilmeisesti esiintyvätkin jo yhtenä ja samana. Tämäkinhän on Raamatussa ennustettu tapahtuvan ennen vihanaikaa...

• Sapere aude

Emiliallahan on mielipiteitä:)

• dikduk
        Ingenjör_81 kirjoitti:

Ekumeenia, ekumeenia. Lontoon olympialaisissahan imaamit, papit ja muut uskontojen edustajat ilmeisesti esiintyvätkin jo yhtenä ja samana. Tämäkinhän on Raamatussa ennustettu tapahtuvan ennen vihanaikaa...

Ekumenia on kristinuskon sisäistä, myös juutalaiset ja muslimit osallistuvat uskontojen väliseen vuoropuheluun jolla on muita kuin opillisia tarkoituksia , näin esim Suomessa.

Sitä ei tarvitse pelätä että muut yrittäisivät vaikuttaa kristinuskoon tai antaisivat sen vaikuttaa omiin oppeihinsa.Ekumenia jonkin uskonnon sisällä tai tai yhteistyö eri uskontojen välillä oli tuntematonta Raamatun aikaan.

• dikduk kirjoitti:

Ekumenia on kristinuskon sisäistä, myös juutalaiset ja muslimit osallistuvat uskontojen väliseen vuoropuheluun jolla on muita kuin opillisia tarkoituksia , näin esim Suomessa.

Sitä ei tarvitse pelätä että muut yrittäisivät vaikuttaa kristinuskoon tai antaisivat sen vaikuttaa omiin oppeihinsa.Ekumenia jonkin uskonnon sisällä tai tai yhteistyö eri uskontojen välillä oli tuntematonta Raamatun aikaan.

Erittäin hyvä täsmennys dikduk!

Sinänsä kristinuskon sisälläkin on hyvin vaihtelevia näkemyksiä ekumeniasta. Jotkut kristilliset ryhmät ajattelevat olevansa ainoita oikeassa olevia, toisissa ryhmissä taas ajatellaan että kaikki kristityt ovat samaa porukkaa ja ekumeeniset ponnistukset syvemmän yksimielisyyden ja esimerkiksi ehtoollisyhteyden löytämiseksi koetaan tosi tärkeiksi.

Uskontojen välinen dialogi taas käydään eri uskontojen edustajien välillä ja se tähtää ennen kaikkea maailmanrauhaan ja ymmärryksen lisääntymiseen puolin ja päin.

Emilia (toimittaja)

• Ingenjör_81

Jeesuksen vastaus liberaaleille.

"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos." - Ilm 3:15-16

Ai mistä ne kiistat tulevat kirkkoon? No siihenkin Raamattu vastaa.
      "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin." - 2 Tim. 3:3-4

Evl.fi sanoo Raamatusta näin:
      "Raamattu on kristityille pyhä kirja, koska sen välityksellä Jumala ilmaisee tahtonsa. Kaikkea kirkon opettamaa on arvioitava Raamatun mukaan."

...Mutta jostakin syystä kirkossa asia on päinvastoin ja Raamattua arvioidaan koko ajan jollakin muulla ja seurataan maailman menoa, vaikka siitäkin Raamattu varoittaa:
      "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä." - Room. 12:2

Kyseessähän on selkeästi kaksi uskontoa ja en puhuisi tästä uudesta liberaalisuudesta kristinuskona laisinkaan, sillä se ei ole sellaista kristinuskoa kuin se tunnettiin ensimmäiset 1900 vuotta Jeesuksen jälkeen. Toiset siis uskovat Raamattuun ja toisilla on oma uskonto. Jos alamme kuunnella ihmisten mielipiteitä, eikä Jumalan Sanaa, niin ei ihme että niitä näkökulmia on useita. Jeesus sanookin, että JOS pysytte Hänessä ja Hänen sanassaan, joka ei katoa koskaan, niin Hän rakastaa teitä, mutta jos ette niin Hän oksastaa teidät pois ja polttaa.
      "Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat." - Joh. 15:4-6

• Mielenkiintoinen näkemys. Oman kokemukseni mukaan tavikset eivät ole hajuttomia, mauttomia eivätkä varsinkaan vailla mielipiteitä. Mutta ehdottomuus ei ehkä kuulu tavisten itseilmaisuun tai ajatteluun.

Itselleni kaikki ehdottomuus on jotenkin vierasta ja epärehellistä. Mutta korostan siis että itselleni. En sano enkä tarkoita, että se kaikille olisi sitä.

Jyrkällä ateistilla tarkoitan siis vakaumuksessaan hyvin ehdotonta ateistia.

Emilia (toimittaja)

• zyrt

Ateismi ei ole vakaumus. Se tarkoittaa sitä, että ateisti ei usko jumaliin. Monestiko tämä on sanottava?`

• En nyt ihan heti hahmota miten esim. minun vahvat vakaumukseni liittyisivät ateismiin mitenkään.

• Insinöörillä on selvä ja vahva näkemys. Liberaalit ovat perkeleestä, konservatiivit Jumalasta. Tämä on yksi mahdollinen näkemys tästä aiheesta. Itse en siihen voi yhtyä, mutta ymmärrän sen.

Kysymykseni kuitenkin kuuluu: missä ovat muut? Siis kaikki välimuodot? Missä ovat tavallisten ihmisten ajatukset ja mielipiteet näistä uskomisen asioista? Niitä soisin tällä palstalla muiden lisäksi näkeväni.

Emilia (toimittaja)

• Ingenjör_81

En minä sitä sano, vaan Jeesus sanoo Ilmestyskirjan sivuilla. Se on muuten ainoa Raamatun kirja, jonka lukemisesta annetaan oikein erikois siunaus. Vai etkö usko, että Raamattu on Jumalan sanaa? Silloin teidän sivustonne evl.fi valehtelee.

• Vastausta Emilialle

Vastus Emilialle: He istuvat kapakoissa ja bailaavat mikä missäkin, kerran nimikritillistettyinä kasteen armolla, ilman uskoa jota ei kastehetkenä vauvana ollut, eikä koskaa tullut sen jälkeenkään, kun koko käsitys kristinuskosta jäi kirkon ja sen ammattilaisten huoleksi. Heitä näkee kirkoissa lähinnä häissä ja hautajaisissa, ei muuten. Ei tällaiset uskontoa käsittelevät palstat näitä suruttomia matkaajia, matosia maan, - kosketa tai liikuta. Korteintaan he maksat kirkolle veronsa jotta saavat sosiaalisesti kelvollisia ja kunniallisia toimituksia, kuten hautauksen näiltä kuolleiden hautaamiseen erikoistuneilta palkkapapeilta jne.

• Tavallinen taavi
        Ingenjör_81 kirjoitti:

En minä sitä sano, vaan Jeesus sanoo Ilmestyskirjan sivuilla. Se on muuten ainoa Raamatun kirja, jonka lukemisesta annetaan oikein erikois siunaus. Vai etkö usko, että Raamattu on Jumalan sanaa? Silloin teidän sivustonne evl.fi valehtelee.

Mitä tuo tarkoitti, että Ilmestyskirjan lukemisesta annetaan erikoissiunaus? En ole aikaisemmin kuullut tällaista. En nyt muuten ota kantaa.

• Tavallinen taavi kirjoitti:

Mitä tuo tarkoitti, että Ilmestyskirjan lukemisesta annetaan erikoissiunaus? En ole aikaisemmin kuullut tällaista. En nyt muuten ota kantaa.

Tavallinen taavi sanoi :
        ________
        Tuossa kohtaa se sanotaan :

Ilmestyskirja:
        1:3 Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!

• Tavallinen taavi kirjoitti:

Minun käsitykseni mukaan Raamatussa on erityisasemassa korkeintaan evankeliumit, koska niissä kerrotaan kristittyjen keskushenkilöstä vapahtajasta Jeesuksesta, hänen elämästään, opetuksistaan, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. Ilmestyskirjan lukemisesta koituva erityissiunaus on myös minulle täysin vieras ajatus.

Emilia (toimittaja)

• Insinööri, mitä sinulle merkitsee se, että Jeesus itse sanoi: Autuaita ovat rauhantekijät:he saavat Jumalan lapsen nimen ...Autuaita kärsivälliset: he perivät maan. ... Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan... ?

Kyselee Emilia (toimittaja)

• Ingenjör_81

Syntinsä TUNNUSTAVA armahdetaan, mutta joka ei syntiänsä tunnusta, niin se tuomitaan. Tämä on minusta hyvin selvästi ilmaistu monissa kohden Raamattua. Enhän minä tulisi tänne foorumille saarnaamaan syntiä ja parannusta, jos en kirkkoa ja ihmisiä rakastaisi. Tässähän kulutan selkeästi aikaa, mutta Raamatuun uskovana kristittynä minun on nostettava kissa pöydälle. Tämä tietenkin vaatii kärsivällisyyttä ja tämän taistelun minä tulen häviämään, Raamatun profetioiden valossa, mutta sota on jo voidettu. Sisäistä rauhaa ei ihminen saa, ennen kuin on henkilökohtainen suhde Kristukseen kunnossa ja synnit saatu anteeksi sekä käännytty niistä pois. Kirjoitin tästä uudestisyntymisestä ketjunkin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10724519

"Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!" - Luuk. Luuk. 17:1b

• Se mitätön
        Ingenjör_81 kirjoitti:

Syntinsä TUNNUSTAVA armahdetaan, mutta joka ei syntiänsä tunnusta, niin se tuomitaan. Tämä on minusta hyvin selvästi ilmaistu monissa kohden Raamattua. Enhän minä tulisi tänne foorumille saarnaamaan syntiä ja parannusta, jos en kirkkoa ja ihmisiä rakastaisi. Tässähän kulutan selkeästi aikaa, mutta Raamatuun uskovana kristittynä minun on nostettava kissa pöydälle. Tämä tietenkin vaatii kärsivällisyyttä ja tämän taistelun minä tulen häviämään, Raamatun profetioiden valossa, mutta sota on jo voidettu. Sisäistä rauhaa ei ihminen saa, ennen kuin on henkilökohtainen suhde Kristukseen kunnossa ja synnit saatu anteeksi sekä käännytty niistä pois. Kirjoitin tästä uudestisyntymisestä ketjunkin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10724519

"Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!" - Luuk. Luuk. 17:1b

Mitenkään ottamatta kantaa itse asiaan haluan kertoa sinulle jotakin. Olen aikamoinen seikkailija ja pilannut elämäni sillä. En jaksa pysyä yhdessä työpaikassa kauan aikaa jne. Joskus nuorena kun olin yhdessä työpaikassa, ja ajattelin asiaa ja murehdin ja itkin, kuulin Kristuksen sanovan:
        "Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!" Hän sanoi sen lempeästi minulle.

Mikään ei silti muuttunut, lähdin taas siitäkin työpaikasta ja kunnolla ovet paukkuen.

• Parahin Emilia.
      Olet kohtalaisen oikeassa. Palsta on lähinnä ääripäiden temmellyskenttä, jossa toisessa ääripäässä ovat kirkon kironneet fundamentalisti"kristityt" ja toisessa osin herätysliikkeistä eroneet ja muut ateistit.
      Itse en ole koskaan uskonut yhtään mihinkään yliluonnolliseen ja kun vaimonikin on uskovainen (tuli meillä tänään 25v täyteen avioliitossa), niin ihan ääripäähän en itseäni laskisi.

>>>Mitä arvelette, palstalaiset, syyksi sille, että suuri enemmistö kirkkokansasta tuntuu loistavan poissaolollaan...

• onko mielestäsi
    • Zyrt: Eikö ole pikkuisen turhaa vääntää tuosta terminologiasta? Käsittääkseni voidaan ajatella niin, että ateisti ei usko, että on olemassa jumalia ja uskovainen uskoo Jumalaan. Ateismi ja uskovaisuus ovat siis molemmat vakaumuksia, joskin varsin vastakkaisia.

Emilia (toimittaja)

• >>>Jyrkällä ateistilla tarkoitan siis vakaumuksessaan hyvin ehdotonta ateistia.

• Emilia, minusta on erittäin tärkeää, että termit ja käsitteet menevät oikein, ettei kukaan pääse määrittelemään sattumanvaraisesti, epätarkasti, kaunaansa tai pelkoonsa perustuen tai muusta sellaisesta syystä jotakuta toista. Silloin saattaa käydä niin, että ateismin mielikuvaan liitetään esimerkiksi väkivaltaa, uhkaa, vihaa tai rikollisuutta, lihakirveitä, veriroiskeita tai kirkon polttamisia!

Ateismi tarkoittaa vain jumaluskon puutetta. Minä olen ateisti, en usko yhteenkään jumalolentoon, mutta se ei kerro minusta mitään muuta. Ei siitä ole edes vakaumukseksi. Ja olen ihan tavallinen ihminen. Kirjoittelen täällä palstalla, koska jotkut kirkon toiminnat ja periaatteet ovat mielestäni vahingollisia ja niitä pitää voida kyseenalaistaa. Mutta en ole mielestäni "jyrkkä" ateisti muuten. Mielestäni jokainen saa uskoa mihin haluaa, kunhan ei ahdista muita. Minulla on uskovaisia ystäviä ja voin omasta puolestani vaikka veisata Suvivirrenkin.

• iaurwen kirjoitti:

Emilia, minusta on erittäin tärkeää, että termit ja käsitteet menevät oikein, ettei kukaan pääse määrittelemään sattumanvaraisesti, epätarkasti, kaunaansa tai pelkoonsa perustuen tai muusta sellaisesta syystä jotakuta toista. Silloin saattaa käydä niin, että ateismin mielikuvaan liitetään esimerkiksi väkivaltaa, uhkaa, vihaa tai rikollisuutta, lihakirveitä, veriroiskeita tai kirkon polttamisia!

Ateismi tarkoittaa vain jumaluskon puutetta. Minä olen ateisti, en usko yhteenkään jumalolentoon, mutta se ei kerro minusta mitään muuta. Ei siitä ole edes vakaumukseksi. Ja olen ihan tavallinen ihminen. Kirjoittelen täällä palstalla, koska jotkut kirkon toiminnat ja periaatteet ovat mielestäni vahingollisia ja niitä pitää voida kyseenalaistaa. Mutta en ole mielestäni "jyrkkä" ateisti muuten. Mielestäni jokainen saa uskoa mihin haluaa, kunhan ei ahdista muita. Minulla on uskovaisia ystäviä ja voin omasta puolestani vaikka veisata Suvivirrenkin.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että leimakirveet eivät auta ketään tai mitään vaan ovat vahingollisia. Emilia (toimittaja)

• ikiateisti kirjoitti:

>>>Jyrkällä ateistilla tarkoitan siis vakaumuksessaan hyvin ehdotonta ateistia.

Ihana kuulla oikeasta Rakkaudesta! Emilia (toimittaja)

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että leimakirveet eivät auta ketään tai mitään vaan ovat vahingollisia. Emilia (toimittaja)

Nimenomaan hätäiset leimaamiset siis ovat vahingollisia, mutta tiedäthän sinä sen, ettei esimerkiksi opinnoissakaan tai minkään asian systemaattisessa käsittelyssä pääse alkua pitemmälle, jos käsitteitä ja nimityksiä ei määritellä mahdollisimman huolellisesti.

Esimerkiksi Vapaa-ajattelijoiden ja ateistien käsittäminen samaksi joukoksi on aika yleinen ja vahingollinen virhe. Samoin jotkut tuntuvat ajattelevan, että kaikki uskovaiset ovat kreationisteja. Kannattaa selvitellä nämä kaikki ja käyttää sanoja huolellisesti. Toki toimittajana tämän ymmärrätkin :)

• iaurwen kirjoitti:

Nimenomaan hätäiset leimaamiset siis ovat vahingollisia, mutta tiedäthän sinä sen, ettei esimerkiksi opinnoissakaan tai minkään asian systemaattisessa käsittelyssä pääse alkua pitemmälle, jos käsitteitä ja nimityksiä ei määritellä mahdollisimman huolellisesti.

Esimerkiksi Vapaa-ajattelijoiden ja ateistien käsittäminen samaksi joukoksi on aika yleinen ja vahingollinen virhe. Samoin jotkut tuntuvat ajattelevan, että kaikki uskovaiset ovat kreationisteja. Kannattaa selvitellä nämä kaikki ja käyttää sanoja huolellisesti. Toki toimittajana tämän ymmärrätkin :)

Jep. Tuttua maastoa. Mutta emmekö siitä nyt kuitenkin ole samaa mieltä, että ateismi on vakaumus muiden vakaumusten joukossa - ilman että sana "vakaumus" olisi millään tavoin latautunut?

Määrittelemisen ongelma on varsinainen ikuisuusongelma. Kun äärimmilleen viedään se problematiikka, juututaan inttämään siitä, mitä itse asialla on määritteleminen... :) Eli jossain määrin on keskusteltava siltä pohjalta, että oletetaan ihmisten tarkoittavan tietyillä termeillä suurinpiirtein samoja asioita. Mutta juurikin näissä maailmankatsomuskeskusteluissa se periaate vie metsään ja usein. Eli annamme samoille sanoille ja termeille aivan toisistaan poikkeavia merkityksiä ja tajuamme sen vasta jossain (liian) myöhäisessä vaiheessa keskustelua.

Emilia (toimittaja)

• Muita tämäkin
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Ihana kuulla oikeasta Rakkaudesta! Emilia (toimittaja)

Rakkautta on montaa lajia, ja kreikankielikin erottelee niistä ainakin viisi eri rakkauden lajia.

Jep. Tuttua maastoa. Mutta emmekö siitä nyt kuitenkin ole samaa mieltä, että ateismi on vakaumus muiden vakaumusten joukossa - ilman että sana "vakaumus" olisi millään tavoin latautunut?

Määrittelemisen ongelma on varsinainen ikuisuusongelma. Kun äärimmilleen viedään se problematiikka, juututaan inttämään siitä, mitä itse asialla on määritteleminen... :) Eli jossain määrin on keskusteltava siltä pohjalta, että oletetaan ihmisten tarkoittavan tietyillä termeillä suurinpiirtein samoja asioita. Mutta juurikin näissä maailmankatsomuskeskusteluissa se periaate vie metsään ja usein. Eli annamme samoille sanoille ja termeille aivan toisistaan poikkeavia merkityksiä ja tajuamme sen vasta jossain (liian) myöhäisessä vaiheessa keskustelua.

Emilia (toimittaja)

Niinpä, kyllä määritteleminen joskus on hankalaa... mutta silloin kun se ei ole hankalaa, se pitää viitsiä tehdä ja siitä kannattaa pitää kiinni, näin minä ajattelen, eli kissa on kissa... Ateismi on kuitenkin vain yksi mielipide yhdestä asiasta. Ei se riitä vakaumukseksi. Lisäksi voi tietenkin tulla muita mielipiteitä ja näkemyksiä, joiden nojalla ihmisen vakaumusta voi tutkia ja rakentaa.

Jos sinä et esimerkiksi usko, että menninkäisiä on olemassa, niin ei se sinun koko vakaumustasi kata eikä ilmaise. Olet vain menninkäisten suhteen sitä mieltä, ettei niitä ole tai ei ole aihetta ajatella, että olisi. Ateismiin ei liity mitään rituaaleja, rakennuksia, ohjeita, koulutusta eikä vihkiytymistä, kuten uskontoihin usein. Ateismissa ei ole muuta sisältöä kuin jumaluskon puute enkä minä ainakaan täytä elämääni ateismillani enkä pohdi sitä sen kummemmin.

Siispä ateismi ei ole vakaumus eikä uskonto.

Muutenkin voisi olla hyvä käydä läpi näitä nimityksiä: konservatiivi, liberaali, kreationisti, viidesläinen... niistä voisi vaikkapa avata kokonaan uuden ketjun. Olisi mielenkiintoistakin tietää, kuinka moni palstan kirjoittajista esimerkiksi tunnustautuu kreationistiksi.

• glory ei kirj.

Emilia (toimittaja)

Vahva ateismi(usko ettei jumalia ole) voi olla joissain tapauksissa vakaumus. Ateismi ei.

Emilia (toimittaja)

"Mutta emmekö siitä nyt kuitenkin ole samaa mieltä, että ateismi on vakaumus muiden vakaumusten joukossa - ilman että sana "vakaumus" olisi millään tavoin latautunut?"

Jos puuttuvat uskomukset olisivat vakaumuksia, niin kaikilla meillä olisi periaatteessa ääretön määrä vakaumuksia.

• zyrt
        A10097 kirjoitti:

"Mutta emmekö siitä nyt kuitenkin ole samaa mieltä, että ateismi on vakaumus muiden vakaumusten joukossa - ilman että sana "vakaumus" olisi millään tavoin latautunut?"

Jos puuttuvat uskomukset olisivat vakaumuksia, niin kaikilla meillä olisi periaatteessa ääretön määrä vakaumuksia.

Emiliallakin niitä vakaumuksia on ainakin kymmenentuhatta, mitä uskomuksiin tulee. Jos hän ei usko Afroditeen tai Ahtiin, niin sekö on hänen vakaumuksensa. Vakaumuksellinen a-afroditisti tai a-ahtisti.

• iaurwen kirjoitti:

Niinpä, kyllä määritteleminen joskus on hankalaa... mutta silloin kun se ei ole hankalaa, se pitää viitsiä tehdä ja siitä kannattaa pitää kiinni, näin minä ajattelen, eli kissa on kissa... Ateismi on kuitenkin vain yksi mielipide yhdestä asiasta. Ei se riitä vakaumukseksi. Lisäksi voi tietenkin tulla muita mielipiteitä ja näkemyksiä, joiden nojalla ihmisen vakaumusta voi tutkia ja rakentaa.

Jos sinä et esimerkiksi usko, että menninkäisiä on olemassa, niin ei se sinun koko vakaumustasi kata eikä ilmaise. Olet vain menninkäisten suhteen sitä mieltä, ettei niitä ole tai ei ole aihetta ajatella, että olisi. Ateismiin ei liity mitään rituaaleja, rakennuksia, ohjeita, koulutusta eikä vihkiytymistä, kuten uskontoihin usein. Ateismissa ei ole muuta sisältöä kuin jumaluskon puute enkä minä ainakaan täytä elämääni ateismillani enkä pohdi sitä sen kummemmin.

Siispä ateismi ei ole vakaumus eikä uskonto.

Muutenkin voisi olla hyvä käydä läpi näitä nimityksiä: konservatiivi, liberaali, kreationisti, viidesläinen... niistä voisi vaikkapa avata kokonaan uuden ketjun. Olisi mielenkiintoistakin tietää, kuinka moni palstan kirjoittajista esimerkiksi tunnustautuu kreationistiksi.

Kirjoitat viisaasti iaurwen. Laitan tämän kommenttisi kirkko kuulolla -palstan päivystäjille, ehdotus terminologiakeskustelusta on todella mielenkiintoinen.

Emilia (toimittaja)

Kirjoitat viisaasti iaurwen. Laitan tämän kommenttisi kirkko kuulolla -palstan päivystäjille, ehdotus terminologiakeskustelusta on todella mielenkiintoinen.

Emilia (toimittaja)

Kiitos. Kiva, kun muistit vielä tänäänkin palata tähän asiaan :)

• "Onko mielestäsi jotain elämälle vierasta myös siinä, kun kirkon taloudesta ja etuoikeuksista kysellään?"

Ei ole, ei todellakaan, se on tärkeä puheenaihe muiden joukossa!

Enkä minä muutenkaan halua sanoa, että mitkään puheenaiheet täällä olisivat elämälle vieraita. Ei toki. Sitä vain yritin viestiä, että kommenttien kärjistyminen vain äärilaitoihin on elämälle vierasta.

Kiitos ikiateistille kommentistasi! Tunnistan oman elämäntilanteeni jossain määrin kuvauksestasi. Itse miellän itseni uskovaksi, mieheni on ateisti. Ja asia ei ole millään tavoin ongelma liitossamme - keskustelut asioista ovat mielenkiintoisia ja moniulotteisia myös kotipiirissä. :)

Emilia (toimittaja)

• taloudesta

Mukava kuulla. Itselleni on jäänyt hieman sellaisen käsitys, että muut kirkon vastaajat taloudesta keskustelua vierastavat. Kuitenkin kyseessä on hyvin keskeinen alue kirkon toiminnassa.

Luulisin, että keskustelu kärjistyy välillä siksikin, että edes aivan asiallisiin kysymyksiin ei välttämättä saada vastauksia.

• edesa

"Sitä vain yritin viestiä, että kommenttien kärjistyminen vain äärilaitoihin on elämälle vierasta."

Olipa sitten tämäkin elämälle vieras kommentti.

Kristilliseen uskoon liittyy selkeitä jakoja monin tavoin. Joko uskotaan, tai sitten ei. Jos emmitään, epäillään ja epäröidään, niin se on sitten sitä, mutta jakolinja on kuitenkin jälleen olemassa jossain muodossaan ja viimeistään siinä ollaanko rehellisiä omassa ajattelussa vai ei.

Alempana olevassa viestissäsi kirjoitit:
        "Itse en kuitenkaan usko, että Suomen kirkossa olisi yhtään pappia, joka ei tuntisi varsin läpikotaisesti sitä uskoa, mitä edustaa."

Väitteesi ei kestä tarkempaa tarkastelua, mutta koska näen mihin tartut ja mitkä sivuutat, emme kaiketi mene tuohonkaan sen syvemmälti, tai siis lainkaan.

• Emilia

Haluan esittää yhden vaikean ja ehkä kipeän kysymyksen:

Jos olet itse uskovainen ja uskot pääseväsi taivaaseen kuolemasi jälkeen, miten sitten käy miehellesi, jonka sanot olevan ateisti?

• iaurwen kirjoitti:

Emilia

Haluan esittää yhden vaikean ja ehkä kipeän kysymyksen:

Jos olet itse uskovainen ja uskot pääseväsi taivaaseen kuolemasi jälkeen, miten sitten käy miehellesi, jonka sanot olevan ateisti?

Iaurwen: Minä en tiedä kenenkään pelastuksesta tai pelastumatta jäämisestä mitään. Kukaan ihminen ei lopulta tiedä. Mutta haluan uskoa siihen, että Kristuksen kertakaikkinen sovitus koskee armosta joka ikistä ihmistä, koko luomakuntaa. Eli uskon, että sovitus lopulta koskee kaikkia, riippumatta siitä, mitä me ihmiset pelastuksesta tai uskosta ymmärrämme. Tiedän, että tämä ei ole kirkon "virallinen oppi", mutta kun kysyit henkilökohtaisesta vakaumuksestani, niin kerroin.

Luotan kaikessa Jumalan aikatauluihin ja Jumalan hyvyyteen.

Emilia (toimittaja)

• Kristinuskon kirja.

Emilia ( toimittaja )

Yksinkertainen vastaus aloitukseesi on, että kirkko kansa ei ajattele omilla aivoillaan vaan kirkon.. Siis mitään sanottavaa ei ole !

• Nimimerkki 'Kristinuskon kirja', tuskin tilanne nyt aivan noin lohduton on? Ja kuka tai mikä edes olisi se "kirkon aivot", joka ajattelisi kirkkokansan puolesta?

Mutta se varmasti on totta, että on paljon ihmisiä, joille on suhteellisen yhdentekevää, mitä kirkko opettaa.

Emilia (toimittaja)

• Myös näin Emilia

Ja papit ovat sidottuja kirkon tunnustuksiin ja oppeihin, eli hekään eivät oikeastaan täällä keskustele, vaan välittävät lopulta aina: jopa vahingollisia dogmeja joihin ovat vala-ehtoisesti sitoutuneet. He esittävät toki joskus myös omia mielipiteitään, mutta tekevät sen ikäänkuin erityisen viran haltijoina, opettavan aikuisen roolissa - puhuen fraaseja ihmisille kuin pikkulapsille - ammattipaatoksella. Näin silloinkin kun he selittelevät asiota aivan kuin omasta päästään, - tuntematta edes välttämättä sitä uskontoa, johon ovat sitoutuvinaan.

• Myös näin Emilia kirjoitti:

Ja papit ovat sidottuja kirkon tunnustuksiin ja oppeihin, eli hekään eivät oikeastaan täällä keskustele, vaan välittävät lopulta aina: jopa vahingollisia dogmeja joihin ovat vala-ehtoisesti sitoutuneet. He esittävät toki joskus myös omia mielipiteitään, mutta tekevät sen ikäänkuin erityisen viran haltijoina, opettavan aikuisen roolissa - puhuen fraaseja ihmisille kuin pikkulapsille - ammattipaatoksella. Näin silloinkin kun he selittelevät asiota aivan kuin omasta päästään, - tuntematta edes välttämättä sitä uskontoa, johon ovat sitoutuvinaan.

Tuo riski on aina olemassa, että keskustelusta tulee alentuvaa eikä kahden tasaveroisen aikuisen välistä ajatustenvaihtoa. On tärkeää kiinnittää huomiota tuohon asiaan!

Itse en kuitenkaan usko, että Suomen kirkossa olisi yhtään pappia, joka ei tuntisi varsin läpikotaisesti sitä uskoa, mitä edustaa. Sen sijaan se voi olla ongelmallista, jos oma ajattelu jossain kohden eroaa virallisesta opista. Niin varmasti väistämättä toisinaan on. Maailmasta ei taida löytyä kahta ihmistä, jotka uskoisivat kaikesta täsmälleen samoin.

Emilia (toimittaja)

• Kristinuskon kirja.

Nimimerkki 'Kristinuskon kirja', tuskin tilanne nyt aivan noin lohduton on? Ja kuka tai mikä edes olisi se "kirkon aivot", joka ajattelisi kirkkokansan puolesta?

Mutta se varmasti on totta, että on paljon ihmisiä, joille on suhteellisen yhdentekevää, mitä kirkko opettaa.

Emilia (toimittaja)

Emilia ( toimittaja )

Kirkon aivot on sen muodostama oppirakennelma, joka on lähtöisin Nikean kirkolliskokouksesta ja sitä seuraavista kirkolliskokouksista. Tuskin Jeesuskaan tuntisi kirkon oppia omaksi sanomakseen.

Olet ehkä hyvä toimittaja mutta täällä ajatuksesi menevät aivan pepulleen.

• Fuulaa

Tuo riski on aina olemassa, että keskustelusta tulee alentuvaa eikä kahden tasaveroisen aikuisen välistä ajatustenvaihtoa. On tärkeää kiinnittää huomiota tuohon asiaan!

Itse en kuitenkaan usko, että Suomen kirkossa olisi yhtään pappia, joka ei tuntisi varsin läpikotaisesti sitä uskoa, mitä edustaa. Sen sijaan se voi olla ongelmallista, jos oma ajattelu jossain kohden eroaa virallisesta opista. Niin varmasti väistämättä toisinaan on. Maailmasta ei taida löytyä kahta ihmistä, jotka uskoisivat kaikesta täsmälleen samoin.

Emilia (toimittaja)

Nimeä mainitsematta huomautan että täällä esiintyi pappi Hämeenlinnasta, joka ei edes tiennyt sitä, että Raamattu kertoo Jeesuksen Kristuksen olleen opetuslapsineen kastaja, toimintansa alusta asti: Joh.3:22-4:2.

Täällä esiintyy varsin usein pappien esittäminä näkemyksiä, jotka poikkeavat oleellisissakin kysymyksissa luterilaisen kirkon opeista ja tunnustuskirjojen sisällöstä, joten väittämäsi ei pidä paikkaansa Emilia.

• Fuulaa kirjoitti:

Nimeä mainitsematta huomautan että täällä esiintyi pappi Hämeenlinnasta, joka ei edes tiennyt sitä, että Raamattu kertoo Jeesuksen Kristuksen olleen opetuslapsineen kastaja, toimintansa alusta asti: Joh.3:22-4:2.

Täällä esiintyy varsin usein pappien esittäminä näkemyksiä, jotka poikkeavat oleellisissakin kysymyksissa luterilaisen kirkon opeista ja tunnustuskirjojen sisällöstä, joten väittämäsi ei pidä paikkaansa Emilia.

Täytyy erottaa toisistaan kaksi asiaa: kirkon virallinen oppi ja kirkon palvelijoiden oma ymmärrys siitä. Maailmassa ei taatusti ole kahta ihmistä, jotka ajattelisivat ja uskoisivat täysin samoin kaikesta uskoon liittyvästä. Kukaan meistä ihmisistä, kukaan pappikaan, ei kykene "täydelliseen uskoon" - ja mikä senkään takaisi, että jonkun kirkon muotoilema oppi olisi jotenkin "täydellinen". Me kirkossa nojaudumme vuosisataisiin ja -tuhantisiin löytöihin uskosta ja elämästä, mutta ehdoton totuus asioista on poissa meidän ihmisten ulottuvilta. Ehdoton totuus on vain Jumalalla. Ihminen ei voi koskaan Jumalan totuutta ymmärtää täydellisesti, ihminen voi vain aavistella sitä.

Emilia (toimittaja)

• anse

Täytyy erottaa toisistaan kaksi asiaa: kirkon virallinen oppi ja kirkon palvelijoiden oma ymmärrys siitä. Maailmassa ei taatusti ole kahta ihmistä, jotka ajattelisivat ja uskoisivat täysin samoin kaikesta uskoon liittyvästä. Kukaan meistä ihmisistä, kukaan pappikaan, ei kykene "täydelliseen uskoon" - ja mikä senkään takaisi, että jonkun kirkon muotoilema oppi olisi jotenkin "täydellinen". Me kirkossa nojaudumme vuosisataisiin ja -tuhantisiin löytöihin uskosta ja elämästä, mutta ehdoton totuus asioista on poissa meidän ihmisten ulottuvilta. Ehdoton totuus on vain Jumalalla. Ihminen ei voi koskaan Jumalan totuutta ymmärtää täydellisesti, ihminen voi vain aavistella sitä.

Emilia (toimittaja)

Papit ovat sitoutuneet pappislupauksessaan opettamaan ja puhumaan kirkon virallisen opin mukaisesti. Siksi nämäkin papit täällä ovat kieli keskellä suuta, kun eivät voi puhua kirkon opin vastaisesti. He ovat kai joutuneet lupaamaan tänne tullessaankin pysyä siinä opissa täällä. Lehdeskoski ei noista sitoumuksista välitä. Minusta se on moraalitonta, mutta se siitä. Sinuahan tuollaiset ei koske, kun et ole pappi.

• Juu, täällä on varmasti se ongelma, että viestejä ja keskustelun avauksia tulee koko ajan todella paljon, ja keskustelupäivystäjiä puolestaan on suhteessa siihen aika vähän. Osa asiallisista avauksistakin menee siis varmasti "ohi" vastaajilta ja kirkon keskustelijoilta.

Joihinkin kirkon taloutta koskeviin kysymyksiin päivystäjät joutuvat kysymään ja etsimään tietoja muualta, lähettämään kysymyksiä eteen päin jotta saataisiin luotettavia vastauksia eikä "musta tuntuu" -vastauksia. Tällaisessa nopeasti etenevässä nettikeskustelumaailmassa sellainen ketju, johon joku päivystäjä saa vastauksen päivän tai viikon viiveellä, ehtii jo kadota jonnekin nettiavaruuteen. Se on harmi!

Emilia (toimittaja)

• RistoRapo

Tuossa yllä juteltiin, että ajatteleeko kirkkokansa omilla aivoillaan kristinuskoon liittyvissä asioissa.

Vastaus on selvä: He eivät edes voi ajatella omilla aivoillaan, koska kirkko on paaluttanut oppinsa ja syöttänyt sen ripareilla ihmisille ja siinä se. Riparin jälkeen ei kristinuskoon liittyen ajatella enää mitään lisää muuta kuin silloin kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen.

Myöskään papit eivät voi ajatella omilla aivoillaan, vaan toistavat kirkon opit ja kirkolliskokousten pöytäkirjat sellaisenaan kaikki samalla tyylillä ja samoilla sanoilla. Tämä todistaa, että myös pappien kohdalla ei ajatella omilla aivoillaan. Aina kun ollaan totalitaarissa organisaatiossa tyyliin Pohjois-Korea, niin jokainen ajattelee samoin ja puhuu samoin ja se puhe tulee ylhäältä päin. Tämä on myös syy miksi kirkon papit ei täällä edes voi KESKUSTELLA - he voivat ainoastaan toistaa samoja asioita eli tarkasti ottaen me uskovat keskustelemme täällä organisaation kanssa - emme persoonien kanssa.

Tässä on myös syy, miksi nikki on vastaajilla jokaisella sama eli kuunteleva_kirkko ja tähti perässä :))

• RistoRapo kirjoitti:

Tuossa yllä juteltiin, että ajatteleeko kirkkokansa omilla aivoillaan kristinuskoon liittyvissä asioissa.

Vastaus on selvä: He eivät edes voi ajatella omilla aivoillaan, koska kirkko on paaluttanut oppinsa ja syöttänyt sen ripareilla ihmisille ja siinä se. Riparin jälkeen ei kristinuskoon liittyen ajatella enää mitään lisää muuta kuin silloin kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen.

Myöskään papit eivät voi ajatella omilla aivoillaan, vaan toistavat kirkon opit ja kirkolliskokousten pöytäkirjat sellaisenaan kaikki samalla tyylillä ja samoilla sanoilla. Tämä todistaa, että myös pappien kohdalla ei ajatella omilla aivoillaan. Aina kun ollaan totalitaarissa organisaatiossa tyyliin Pohjois-Korea, niin jokainen ajattelee samoin ja puhuu samoin ja se puhe tulee ylhäältä päin. Tämä on myös syy miksi kirkon papit ei täällä edes voi KESKUSTELLA - he voivat ainoastaan toistaa samoja asioita eli tarkasti ottaen me uskovat keskustelemme täällä organisaation kanssa - emme persoonien kanssa.

Tässä on myös syy, miksi nikki on vastaajilla jokaisella sama eli kuunteleva_kirkko ja tähti perässä :))

Ei kai tilanne Suomen luterilaisessa kirkossa sentään ole sama kuin Pohjois-Koreassa :) !?!?

Oman kokemukseni mukaan kirkon sisälle ja myös kirkon työntekijöiksi mahtuu todella erilaisia ihmisiä, jotka lähestyvät asioita eri suunnista ja ovat joistakin tulkinnoista jopa aivan erimielisiä. Usein kirkkoa haukutaan juuri siitä, että se sallii niin moninaisen ajattelun sisällään. Itse taas arvostan suuresti juuri sitä, että katto on korkealla ja seinät leveällä, koska se on ainoa keino vastustaa totalitarismia.

Lähes poikkeuksetta rippileireillä kannustetaan nykyään itsenäiseen ajatteluun ja pohdiskeluun. Toki oppisisältöihin kuuluvat tietyt peruasiat uskosta ja historiasta, mutta se ei todellakaan ole koko totuus rippikouluista.

Emilia (toimittaja)

• RistoRapo

Ei kai tilanne Suomen luterilaisessa kirkossa sentään ole sama kuin Pohjois-Koreassa :) !?!?

Oman kokemukseni mukaan kirkon sisälle ja myös kirkon työntekijöiksi mahtuu todella erilaisia ihmisiä, jotka lähestyvät asioita eri suunnista ja ovat joistakin tulkinnoista jopa aivan erimielisiä. Usein kirkkoa haukutaan juuri siitä, että se sallii niin moninaisen ajattelun sisällään. Itse taas arvostan suuresti juuri sitä, että katto on korkealla ja seinät leveällä, koska se on ainoa keino vastustaa totalitarismia.

Lähes poikkeuksetta rippileireillä kannustetaan nykyään itsenäiseen ajatteluun ja pohdiskeluun. Toki oppisisältöihin kuuluvat tietyt peruasiat uskosta ja historiasta, mutta se ei todellakaan ole koko totuus rippikouluista.

Emilia (toimittaja)

"Ei kai tilanne Suomen luterilaisessa kirkossa sentään ole sama kuin Pohjois-Koreassa :) !?!? "

Siinä mielessä on tietenkin, että kaikki kirkon edustajat vastaavat samalla tavalla.

Täällä esitettiin parisen viikkoa sitten naispapeille kuusi kysymystä. Siihen vastasi noin pappia ja KAIKKI SAMALLA TAVALLA !!

Mainitsit että kirkon sisällä ajatellaan eri tavalla !

Tämä on vain puolitotuus.

Nimittäin eri tavalla ajattelevat liikkeet kirkon sisällä eivät tunnusta toisiaan. Varsinkin ns. liberaalit piirit näyttävät ovea hyvinkin aktiivisesti ns. konservatiivisille piireille. Tämä todistaa juuri tätä "pohjoiskoreamaista" halua "yksimielisyyteen".

Sitten on tietenkin tämä ns. nimikristittyjen joukko, jotka kyllä ajattelevat eri tavalla, mutta eivät ajattele mitään kristinuskoon liittyvistä asioista.

• Kuis on

Emilia (toimittaja)

Soppiiko eppäillä?

• paikalta pakenijat

"Joihinkin kirkon taloutta koskeviin kysymyksiin päivystäjät joutuvat kysymään ja etsimään tietoja muualta, lähettämään kysymyksiä eteen päin jotta saataisiin luotettavia vastauksia eikä "musta tuntuu" -vastauksia. Tällaisessa nopeasti etenevässä nettikeskustelumaailmassa sellainen ketju, johon joku päivystäjä saa vastauksen päivän tai viikon viiveellä, ehtii jo kadota jonnekin nettiavaruuteen. Se on harmi!"

He voivat vastauksen saatuaan avata asiasta uuden ketjun. Luule mitä luulet, monesti kyseessä on juurikin pakeneminen paikalta. Alkaneet keskustelut jäävät jatkuvasti kesken, ja me muut keskustelijat etsimme tietoa itse parhaamme mukaan.

Välillä kehotetaan ottamaan yhteyttä kirkkohallitukseen tms. En ymmärrä, miksi he joillekin tavallisille siviileille vastaisivat, kun eivät näytä vastaavan edes kirkon työntekijöille (jotka ovat kuulema välittäneet kysymyksiä eteenpäin).

Ja koska tämä on kirkon keskustelupalsta, on ihan perusteltua olettaa, että vastauksia saadaan täällä.

Monelle on tärkeää, että kirkon taloudesta saataisiin selvä käsitys. Onhan kirkko kuitenkin käsi ojossa vaatimassa yhteisöveroa, kirkolla on tavallaan verotusoikeus ym. ym. etuja. Vöitä kiristellään kohta, joten ilman hyviä perusteluja valtio ei saisi antaa kirkon kirstuihin penniäkään.

• Ihmiset melko helposti tuntuvat ärtyvän siitä, että eivät saa vastauksia. Yksi näkökulma tähän asiaan on myös se, että on valtava määrä asioita, joihin ei ole helppoa yksiselitteistä vastausta, kirkollakaan. Sellaista on elämä. Enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Arvokasta on yhteinen pohdiskelu!

• uusi naivi taas

Mikä pohdiskelu ????????????????????????????????????
        Täällä on vain trollaavaa pohjasakkaa.

• taloudesta

Tämä vielä:

Emilia, ei kyseessä ole mikään "yhteinen pohdiskelu" vaan kirkkokuulolaiset livistävät heti, kun kysytään ikäviä kirkon erityisoikeuksista tms.

Moniin vaikka minun, zyrtin tai AntiChrisun esittämiin kysymyksiin on taatusti vastaukset, sillä me kysymme aivan konkreettisia asioita, kuten lukuja.

Vaan nyt livistän minäkin, nukkumaan nimittäin. Hyvää yötä kaikille! :)

• Mieti sitä Emilia

Ei monetkaan ihmiset varmaan näiltä kirkon leipäpapeilta VASTAUKSIA varsinaisesti odotakaan, vaan ainoastaan edes diakogia, joka kestäsi pidempään kuin kirkon opin tai näkemyksen kiteyttämiseen yhteen repliikkiin, - ja sitten karkuun vastaamatta - ja kovaa.

• älä unta näe
        Mieti sitä Emilia kirjoitti:

Ei monetkaan ihmiset varmaan näiltä kirkon leipäpapeilta VASTAUKSIA varsinaisesti odotakaan, vaan ainoastaan edes diakogia, joka kestäsi pidempään kuin kirkon opin tai näkemyksen kiteyttämiseen yhteen repliikkiin, - ja sitten karkuun vastaamatta - ja kovaa.

Akateemisesti korkeasti köylytetty deoloogi ei keskystele rahvaan kanssa, vaan ilmoittaa ainoan oikean uusimman tytkimyksen tylöksen. Siihen rahvas tyydyköön.

• mieti tätä(se aito)

kuunteleva_kirkko24.7.2012 21:26

Saanko sanoa että täällä on pippurina myös pari ulkopuolista vierailijaa , ei säännöllisesti mutta joskus useinkin. Ehkä et tarkoittanut kysyä muita kuin varsinaisia kävijöiitä.

• uusi naivi taas kirjoitti:

Mikä pohdiskelu ????????????????????????????????????
        Täällä on vain trollaavaa pohjasakkaa.

Ajattelen, että KEHENKÄÄN IHMISEEN ei saa eikä voi suhtautua niin, että hän olisi "pohjasakkaa". Joka ikinen ihminen on arvokas. Se perusasenne on kristinuskon ytimessä ja luovuttamnaton juttu. Toki hermot voi mennä joidenkin kanssa jne. mutta ketään ei ole oikeus nimitellä pohjasakaksi. Niin uskon.

Emilia (toimittaja)

• juuri siksi

Kuules Emilia.
      Teet juuri itsekkin räikeän yleistyksen nimittämällä kaikkia konservatiiveja fundamentalisteiksi. Käytät aivan samaa kieltä kuin palstan trollaavat ateistit.
      Tämä on suurin syy miksi en tavallisena luterilaisena osallistu palstan kirjoitteluun.

• afgai

Emilia on selvästi vaan aivopesty uskovia vastaan ja tästä syystä tuo loukkaava nimittely.

• sinisilmäinen--
        afgai kirjoitti:

Emilia on selvästi vaan aivopesty uskovia vastaan ja tästä syystä tuo loukkaava nimittely.

Nuori ja naivi luultavimminkin.

• afgai
        sinisilmäinen-- kirjoitti:

Nuoruus ja naivius kyllä korjaantuu ajan saatossa kätevästi :))

• Vastaa huutoosi
        sinisilmäinen-- kirjoitti:

Sinäkin Emilia haastoi keskusteluun, ja kyselemään aiheista joihin ei vastauksia ole saatu, ja kun niitä haastavia kysymyksiä tuli - pakenit paikalta vastaamatta huutoosi, - linkissä jossa kyseltiin edistääkö pappien vaikeneminen, Jumalan äänen kuulumista palstalla vai ei.

• Kiitos viestistäsi! Pyrin ottamaan opikseni. Tarkoitukseni ei ollut leimata ja eikä polarisoida lisää.

Emilia (toimittaja)

• Vastaa huutoosi kirjoitti:

Sinäkin Emilia haastoi keskusteluun, ja kyselemään aiheista joihin ei vastauksia ole saatu, ja kun niitä haastavia kysymyksiä tuli - pakenit paikalta vastaamatta huutoosi, - linkissä jossa kyseltiin edistääkö pappien vaikeneminen, Jumalan äänen kuulumista palstalla vai ei.

Ystävä 'vastaa huutoosi', en valitettavasti ehdi olla monessa paikassa yhtä aikaa. Ylipäätään täällä keskustelevat kirkon työntekijät eivät tahallaan pakene mistään keskustelusta. Aika ja rahkeet verkkokeskusteluun vain ovat tavattoman riittämättömät.

Emilia (toimittaja)

• sinisilmäinen-- kirjoitti:

Ei nuori, ystäväiset, ei enää :) Emilia

• aagfai

Ystävä 'vastaa huutoosi', en valitettavasti ehdi olla monessa paikassa yhtä aikaa. Ylipäätään täällä keskustelevat kirkon työntekijät eivät tahallaan pakene mistään keskustelusta. Aika ja rahkeet verkkokeskusteluun vain ovat tavattoman riittämättömät.

Emilia (toimittaja)

"Aika ja rahkeet verkkokeskusteluun vain ovat tavattoman riittämättömät. "

Miksi sitten sitoudutaan kesksutelemaan täällä jossei rahkeet riitä ?

• Kuis on

Emilia (toimittaja)

Kai nyt sentään ehdit katsomaan mitä sinulle kirjoitettin, ennenkuin itse avasit tämän uuden linkin. Vai heitteletkö vain katiskoita järveen, kokematta niitä koskaan?

• hei haloo typy

Luuletko oikeasti, että tälläiselle palstalle tulevat ihan tavalliset ihmiset. Tämä on esninnäkin suomi24. Tiedätkö mikä maine tällä foorumilla on.

• ...

Mitä maineesta. Ei täällä sen kummallisempia ihmisiä kirjoittele kuin muillakaan foorumeilla. Jos suomi24:lla huono maine onkin, niin se johtuu ylläpidosta ja tästä sekasotkunäkymästä.

• Maisterisnainen

Ehkä ne tavalliset ihmiset ei koe juuri ongelmaa suhteessa uskoon ja kirkkoon, eikä heillä siten ole tarvetta kirjoitella täällä tai heillä ei ole sellaisia mielen ahdistusta ja ongelmia, kun usealla täällä kirjoittavilla ihmisillä on itsensä kanssa ja suhteessa muihin. Se paha olo pitää vaan esim. vain saada purkaa "luvalliseen" kohteeseen, kun ei pystytä ongelmia ratkaisemaan eikä hakemaan apua niihin. Sen verran törkyistä tekstiä täällä kyllä näkee.

Olen seuraillut tätä forumia jonkin aikaa ja huomannut, että pääasiassa täällä kirjoittavat fanaattiset kansalaiset, joilla on Suuri Usko. Eli suuri usko omaan oikeassa olemiseen, ja nämä ovat nähtävästi niitä, jotka ovat jonkun kriisin kautta hurahtaneet johonkin lahkouskoon tai hurmoksellisuuteen eli ongelmataustaiset ihmiset, jotka ovat paenneet päihdeongelmiaan mahdollisesti toiseen riippuvuuteen, uskonnollisuuteen.

Kaikkien varmin ja syvin usko nimittäin oman Raamatun tulkinnan ylivertaisuuteen ja oikeassa olemiseen, ei niinkään Jeesukseen ja evankeliumiin on juuri fundamentalistiuskovaisilla ja tee-se-itse saarnaajilla ja muilla Raamatun sitaattiautomaateilla. Monilla äkkihurahtaneilla on jonkinlainen ongelma- ja riippuvuustausta, ongelmia ja alemmuudentuntoja suhteessa naisiin, omaan seksuaalisuuteen ja ristiriitainen ja jyrkkä mustavalkoisuus ja ehdottomuus ja joustamattomuus kaikessa.

Heillä on tietty vaatimaton koulutustausta, eikä varsinkaan tieteellistä tai teologian alan koulutusta, vaan ne tulkinnat Raamatusta tehdään ihan siten kuin sieltä kaikkea löytyy omia mielipiteitä tukemaan - muut unohdetaan täysin eikä ymmärretä Raamatun kulttuurirelativismia ja yhteiskunnallista taustaa ja historiallisia faktoja - tiedon puutetta monesti vain. Tyhjät tynnyrithän kolisevat eniten, sanoi rusinapullasaarnaaja.

Yhteiskunnassa näkee selvästi että mitä heikommin koulutettu, vähemmän älykäs ja sivistymättömämpi kirjoittaja on, sitä ehdottomamman varma hän on oikeassa olostaan ja sitä enemmän hän kuvittelee tietävänsä, niin myös näissä uskon asioissa. Sivistynyt ja koulutettu ihminen myöntää, että saattaa olla joskus väärässäkin, ja että ehkei tiedä kaikkea. Huomaa, kun vertaa esim. teologien puheavaruutta maallikkosaarnaajien avaruuteen. Viimeksi mainitussa menee omat totuudet ja Raamatun sanoma iloisesti sekaisin, kunhan vaan muistaa käyttää vähän pyhältä kuulostavaa terminologiaa ja huutaa väliin Jeesusta.

Täällä pystytään anonyymina puhumaan niitä asioita, eli solvataan ja puhutaan törkyisiä, mitä ei mitenkään kehdattaisi ääneen kasvotusten sanoa omalla nimellä. Varsinkin naispuolisia työntekijöitä kohtaan paistaa joidenkin miespuolisten fanaatikkojen kompleksisuus suhteessa naisiin.

Fanaatikko ja naisvihaaja ei parannu eivät katoa "oikeaan" uskoon tulemisella vaan kyllä se kompleksisuus, mustavalkoisuus, fanaattisuus siellä vieläkin edelleen on - se on vain puettu jonkin Jeesus-kuvioiseen kiiltävään karkkipaperiin, jolla saadaan päteä ja vähän halveksia muita, lähinnä fiksumpiaan. Kaikki mielen saasta saa "luvallisen" purkautumiskanavan forumeilla anonyyminä, puskan takaa voi huudella törkeyksiä, ja laittaa väliin vähän raamatunsitaatteja, niin tuntuu se oma törkeyskin melkein pyhältä ja raamatulliselta.

Toivotan vaan voimia ja jaksamista kirkon työntekijöille täällä. Muistan kiitollisuudella erään kerran, kun köyhänä yh-äitinä ja yliopisto-opiskelijana sain rahallista apua paikalliselta srk:lta vaikeuksissani kun noudin EU-ruokapakettia, eikä tuo apu ollut ehdollista, koska en kuulu kirkkoon. Siitä kiitos ja siunausta! Olen koettanut laittaa hyvän kiertämään.

• Kiitos kun jaksoit

Nooooh - voihan sitä lähimmäisen haukkumista ja loukkaamista näinkin monisanaisesti harjoittaa.

Otan muuten tämän viestin talteen - hyvä esimerkki miten patoutunut viha Herramme omiin purkautuu tilanteessa, jossa pyritään estämään raivon ryöpsähtämistä ihan vallloilleen.

• Heh, heh, hee

Varsin oli huimaa luottavaa tämäkin analyysailu.

• Ymmärrän sinua, maisterisnainen, mutta samalla minua hieman hämää ylemmyydentuntoinen tyylisi kirjoittaa. Mielestäni ei voi yleistää niin, että kaikki korkeasti koulutetut ymmärtävät elämää moniulotteisesti ja vähemmän koulutetut mustavalkoisesti, Kyllä sydämen sivistystä voi kertyä vähemmänkin koulutetulle! Toki juuri tuossa kontekstissa eli uskonnollisten puhujien joukossa tuo analyysisi saattaa olla vahvasti suuntaa antava...

Emilia (toimittaja)

• tuttu juttu

Ymmärrän sinua, maisterisnainen, mutta samalla minua hieman hämää ylemmyydentuntoinen tyylisi kirjoittaa. Mielestäni ei voi yleistää niin, että kaikki korkeasti koulutetut ymmärtävät elämää moniulotteisesti ja vähemmän koulutetut mustavalkoisesti, Kyllä sydämen sivistystä voi kertyä vähemmänkin koulutetulle! Toki juuri tuossa kontekstissa eli uskonnollisten puhujien joukossa tuo analyysisi saattaa olla vahvasti suuntaa antava...

Emilia (toimittaja)

Palstan vakitrolli se on. Pyörittää nyt sinua niinkuin kaikkia muitakin.
        Mutta kai sulle palkka virtaa noiden lukemisesta.

• mies, ateisti

Asiaa joka sana, nimimerkki Maisterisnainen.

• HÄMÄRÄSTÄ

Raamatun ilmoittama Jumala erotti pimeyden valkeudesta ja näki että se oli hyvä. Jumalan lapset ovat evankeliumin mukaan valkeuden lapsia, ja päivän lapsia Herrassa; eivät pimeyden lapsia tai hämärän lapsia. HÄMÄRTÄVÄÄ on se toisenlainen kirkon ilosanoma, jota se julistaa, ja siinä kaikki on sekoitettu keskenään, niin ettei kukaan enää totuutta voi sen avulla löytää, ja sitä seuraavaa armoa kohdata.

• Konservatiivi?

Onko sinulle tullut Emilia mieleen että konservatiivit ovat enemmistö kirkkokansasta?

Jospa tavallinen kirkkokansa juurikin kertoo täällä näkemyksensä ja syyn miksi eivät tahdo ottaa kirkon jumalanpalveluksiin osaa vaan palvelevat Jumalaa itsenäisesti.

Jyrkänlinjan ateisteja kutsutaan kuulemma antiteisteiksi. Eli jos haluat termit kuntoon niin tarkoitat antiteistejä. Ainakin nimimerkit FUCKIFUU ja Mirka ovat antiteistejä, jotka kirjoittavat täällä koska kirkko levittää muuten pelkkää propagandaa (heidän mukaansa). Kysymys kuuluukin, miten voisitte esittää kristittyjen näkemykset ettei niitä voitaisi leimata propagandaksi tai valheeksi.

• rippijukka

Kirkossa kävijöistä, jotka itseasiassa hyödyntävät kirkon palveluja, niin suuri enemmistö on tosiaan konservatiiveja. 90 % kirkon jäsenistä viisveisaa kirkon puheista.

• elämä on

Tyypillinen nuori innokas naisliberaaliteologi.
        Ei muista, että elämää oli myös kymmenen vuotta sitten.
        Kyllä elämä opettaa.
        Ja palsta opettaa sen, ettei häntä enää muutaman päivän kuluttua näy täällä.

• Minuakin hämmentää kovasti toisten vakaumuksen leimaaminen valheelliseksi. Ylipäätään kaikki vihamielinen hyökkääminen toisia vastaan on vastenmielistä.

Emilia (toimittaja)

• elämä on kirjoitti:

Tyypillinen nuori innokas naisliberaaliteologi.
        Ei muista, että elämää oli myös kymmenen vuotta sitten.
        Kyllä elämä opettaa.
        Ja palsta opettaa sen, ettei häntä enää muutaman päivän kuluttua näy täällä.

'Elämä on': Parin päivän päästä ei näy ja sitten näkyy taas. Päivystysvuorot kiertävät :) Ja tämä on suloista, kun koko ajan tituleerataan nuoreksi :D!!!

Koulutukseltani olen journalisti ja uskontotieteilijä.

Emilia (toimittaja)

• samaan sorruit

Minuakin hämmentää kovasti toisten vakaumuksen leimaaminen valheelliseksi. Ylipäätään kaikki vihamielinen hyökkääminen toisia vastaan on vastenmielistä.

Emilia (toimittaja)

No niinhän itsekkin aloituksessasi toimit. Tosin et itse tajunnut sitä. Sepä se. Kun te ette tajua.

• Ei yksioikoista
        rippijukka kirjoitti:

Kirkossa kävijöistä, jotka itseasiassa hyödyntävät kirkon palveluja, niin suuri enemmistö on tosiaan konservatiiveja. 90 % kirkon jäsenistä viisveisaa kirkon puheista.

Tämä on taas sitä yksinkertaistusta. En käy kovasti kirkossa, tai osallistu seurakunnan toimintaan (en ole missään muussakaan osallistuvaa tyyppiä, olen sen verran boheemi, että en pysty sitoutumaan mihinkään säännöllisesti. En voi mennä mihinkään kansalais/työväenopistoonkaan, tai muuhun harrastustoimintaan, koska olen epäsäännöllinen. Luen silti Raamattua, vaikken sitäkään säännöllisesti. Silloin harvoin kun näistä asioista tullut puhetta ihmisten kanssa, olen nimenomaan hämmästynyt ihmisten monipuolisuudesta asiassa (siis niiden tavallisten tallustelijoidenkin). Sitä paitsi tällä palstalla aikoinaan sain käsityksen, että kirkon toiminnassa voi olla todellakin mukana erilaisia henkilöitä ja linjoja. Enemmän että ei käydä kirkossa mielestäni on yksinkertaisesti syynä yhteisöllisyyden hajoaminen. Aivan kuten kaikessa muussakin, ihmiset eivät enää sitoudu niin voimakkaasti johonkin kuten ennen.

• edesa

Minuakin hämmentää kovasti toisten vakaumuksen leimaaminen valheelliseksi. Ylipäätään kaikki vihamielinen hyökkääminen toisia vastaan on vastenmielistä.

Emilia (toimittaja)

"Minuakin hämmentää kovasti toisten vakaumuksen leimaaminen valheelliseksi."

Monet elävät valheessa. Se pitää voida heille mainita.

Sikäli kun näillä vakaumusta on ja he tuovat sen esiin, täytyy heidän myös kyetä altistamaan tuo vakaumuksensa keskustelulle, myös kritiikille. He siis eivät ole mitään maan hiljaisia, joiden oleminen ja eläminen vakaumuksineen täytyy jättää kunnioittavasti rauhaan, kuten he itse jättävät muut rauhaan.

"Ylipäätään kaikki vihamielinen hyökkääminen toisia vastaan on vastenmielistä."

Jos sait kiinni edellisistä ajatuksista vahvalla otteella, kaiketi ymmärrät myös miten Jeesus ei hyökännyt vihamielisesti ihmisiä vastaan, vaan suhtautui heihin kaikella rakkaudella. Kyllä hän rakasti myös fariseuksia, mutta ei näiden ylimielisen asenteen ja itsepetoksellisen omahyväisyyden tähden. Korostettakoon nyt, etten vihjaile sinun viesteissäsi olevan näitä farisealaisuuksia, mutta kuitenkin jotain sellaista niissä on, johon pitää puuttua, vaikka koko ajan näytät rakentavan sellaista keskustelullista suojamuuria, ettei kukaan saisi puuttua sinun uskomuksiisi.

Sanotaan siis suoraan:
        Vakaumus voi perustua valheeseen. Sellaista vakaumusta pyritään pönkittämään toisilla valheilla.

1. Tessalonikalaiskirje 5
        21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

Tämä on selkeä kehotus koetella myös oma usko ja maailmankuva siinä sivussa. Ohje ei ole fanaatikon käsikirjasta, vaan Raamatusta.

Toisaalta... tässäpä on sinulle pieni haaste, johon toivon vastaustasi:

Täytyykö kristityn olla fanaattinen totuuden suhteen?

• mieti tätä(se aito)
        edesa kirjoitti:

Sikäli kun näillä vakaumusta on ja he tuovat sen esiin, täytyy heidän myös kyetä altistamaan tuo vakaumuksensa keskustelulle, myös kritiikille. He siis eivät ole mitään maan hiljaisia, joiden oleminen ja eläminen vakaumuksineen täytyy jättää kunnioittavasti rauhaan, kuten he itse jättävät muut rauhaan.

Jos sait kiinni edellisistä ajatuksista vahvalla otteella, kaiketi ymmärrät myös miten Jeesus ei hyökännyt vihamielisesti ihmisiä vastaan, vaan suhtautui heihin kaikella rakkaudella. Kyllä hän rakasti myös fariseuksia, mutta ei näiden ylimielisen asenteen ja itsepetoksellisen omahyväisyyden tähden. Korostettakoon nyt, etten vihjaile sinun viesteissäsi olevan näitä farisealaisuuksia, mutta kuitenkin jotain sellaista niissä on, johon pitää puuttua, vaikka koko ajan näytät rakentavan sellaista keskustelullista suojamuuria, ettei kukaan saisi puuttua sinun uskomuksiisi.

Sanotaan siis suoraan:
        Vakaumus voi perustua valheeseen. Sellaista vakaumusta pyritään pönkittämään toisilla valheilla.

Tämä on selkeä kehotus koetella myös oma usko ja maailmankuva siinä sivussa. Ohje ei ole fanaatikon käsikirjasta, vaan Raamatusta.

edesa26.7.2012 10:01

Monet elävät valheessa. Se pitää voida heille mainita. Sikäli kun näillä vakaumusta on ja he tuovat sen esiin, täytyy heidän myös kyetä altistamaan tuo vakaumuksensa keskustelulle, myös kritiikille.

Sanot siis

, että kaikki vakaumukset ovat valhetta jos ne eivät ole kristillisiä? Silloin suljet pois myös tuon ..anteeksi jos jankutan, ...uskosi alkuperän, juutalaisuuden. Jos taas koetat mitata sitä, niin sinun keinosi ovat vähissä, koska et tietäisi mitä mittaat.

Sanot:
        Kyllä hän (Jeesus) rakasti myös fariseuksia, mutta ei näiden ylimielisen asenteen ja itsepetoksellisen omahyväisyyden tähden.

Huomautaisin että nyt astut ohielle pohjalle. Et tunne fariseusten oppeja ja elämää, merkitystä tai tarkoitusta joten, " pidäpä suusi soukalla" jos sopii. Haluat rohkeasti pyytää arvostelua uskosi luonteesta ja tässä sinulle sitä.

• edesa
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

edesa26.7.2012 10:01

Monet elävät valheessa. Se pitää voida heille mainita. Sikäli kun näillä vakaumusta on ja he tuovat sen esiin, täytyy heidän myös kyetä altistamaan tuo vakaumuksensa keskustelulle, myös kritiikille.

Sanot siis

, että kaikki vakaumukset ovat valhetta jos ne eivät ole kristillisiä? Silloin suljet pois myös tuon ..anteeksi jos jankutan, ...uskosi alkuperän, juutalaisuuden. Jos taas koetat mitata sitä, niin sinun keinosi ovat vähissä, koska et tietäisi mitä mittaat.

Sanot:
        Kyllä hän (Jeesus) rakasti myös fariseuksia, mutta ei näiden ylimielisen asenteen ja itsepetoksellisen omahyväisyyden tähden.

Huomautaisin että nyt astut ohielle pohjalle. Et tunne fariseusten oppeja ja elämää, merkitystä tai tarkoitusta joten, " pidäpä suusi soukalla" jos sopii. Haluat rohkeasti pyytää arvostelua uskosi luonteesta ja tässä sinulle sitä.

"Sanot siis
        , että kaikki vakaumukset ovat valhetta jos ne eivät ole kristillisiä?"

Koitapa ymmärtää etten en noin ole väittänyt.

" Silloin suljet pois myös tuon ..anteeksi jos jankutan, ...uskosi alkuperän, juutalaisuuden."

Minun uskoni alkuperä ei ole juutalaisuudessa vaan Kristuksessa, kuten on asian laita kaikkien kristittyjen kohdalla.

"Et tunne fariseusten oppeja ja elämää, merkitystä tai tarkoitusta"

Jeesus kutsui heitä mm. kyykäärmeen sikiöiksi ja toisaalla Raamatussa kerrotaan tällaisesta episodista:

1 Mutta Jeesus meni Öljymäelle.
        2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.
        3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle

...

40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
        41 Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala".
        42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
        43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
        44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
        45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.

• mieti tätä(se aito)
        edesa kirjoitti:

"Sanot siis
        , että kaikki vakaumukset ovat valhetta jos ne eivät ole kristillisiä?"

Koitapa ymmärtää etten en noin ole väittänyt.

" Silloin suljet pois myös tuon ..anteeksi jos jankutan, ...uskosi alkuperän, juutalaisuuden."

Minun uskoni alkuperä ei ole juutalaisuudessa vaan Kristuksessa, kuten on asian laita kaikkien kristittyjen kohdalla.

"Et tunne fariseusten oppeja ja elämää, merkitystä tai tarkoitusta"

Jeesus kutsui heitä mm. kyykäärmeen sikiöiksi ja toisaalla Raamatussa kerrotaan tällaisesta episodista:

1 Mutta Jeesus meni Öljymäelle.
        2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.
        3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle

...

40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
        41 Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala".
        42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
        43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
        44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
        45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.

edesa26.7.2012 13:29

Selvä. Naputin ensin muutaman sanan mutta pyyhin ne pois. Ymmärrän että et voi olla eri mieltä Jeesuksen kanssa.

Vedin väärät johtopätökset siitä, että pidät vain kristittyjä vakaumuksia oikeina.

• edesa

edesa26.7.2012 13:29

Selvä. Naputin ensin muutaman sanan mutta pyyhin ne pois. Ymmärrän että et voi olla eri mieltä Jeesuksen kanssa.

Vedin väärät johtopätökset siitä, että pidät vain kristittyjä vakaumuksia oikeina.

"Vedin väärät johtopätökset siitä, että pidät vain kristittyjä vakaumuksia oikeina."

Oletko huomannut, että vain jumalattomien leiri harrastaa täällä tuota tarkoituksellista väärin ymmärtämistä, jonka turvin vääristellään toisen kirjoittama niin pieleen kuin mahdollista? Arvatenkin sillä saa krediittiä muilta teikäläisiltä, mutta järkevää ja totuutta palvelevaa se ei ole.

• mieti tätä(se aito)
        edesa kirjoitti:

"Vedin väärät johtopätökset siitä, että pidät vain kristittyjä vakaumuksia oikeina."

Oletko huomannut, että vain jumalattomien leiri harrastaa täällä tuota tarkoituksellista väärin ymmärtämistä, jonka turvin vääristellään toisen kirjoittama niin pieleen kuin mahdollista? Arvatenkin sillä saa krediittiä muilta teikäläisiltä, mutta järkevää ja totuutta palvelevaa se ei ole.

edesa27.7.2012 00:52

Jos käsitin tuonkin väärin, niin korjaan käsitykseni tälläiseksii:

sinusta kaikkien vakaumukset ovat oikeita (= tarkoitan ne vakaumukset, jotka eivät ole Jeesus-pohjaisia) ja jotka voivat olla vaikka mormonismi tai hindulaisuus?

• edesa kirjoitti:

Sanotaan siis suoraan:

Minusta ihmisen pitää olla ennen kaikkea nöyrä totuuden edessä. Minusta on mahdotonta ajatella, että joku ihminen ymmärtäisi täydellisesti oikein Jumalan totuuden. Me kaikki olemme vain ihmisiä. Vilpittömimmät ja palavimmat uskovatkin ovat vain ihmisiä. Sitä ei saa unohtaa.

Me voimme kertoa, että meidän tulkintamme tai ymmärryksemme mukaan joku on väärässä ja harhassa, mutta minusta on kenenkään ihmisen mahdotonta nostaa itseään niin korkeaan ja "jumalalliseen" asemaan, että voisi sanoa, että minä varmuudella tiedän, että sinä uskot ja ajattelet väärin.

Emilia (toimittaja)

• anse

Minusta ihmisen pitää olla ennen kaikkea nöyrä totuuden edessä. Minusta on mahdotonta ajatella, että joku ihminen ymmärtäisi täydellisesti oikein Jumalan totuuden. Me kaikki olemme vain ihmisiä. Vilpittömimmät ja palavimmat uskovatkin ovat vain ihmisiä. Sitä ei saa unohtaa.

Me voimme kertoa, että meidän tulkintamme tai ymmärryksemme mukaan joku on väärässä ja harhassa, mutta minusta on kenenkään ihmisen mahdotonta nostaa itseään niin korkeaan ja "jumalalliseen" asemaan, että voisi sanoa, että minä varmuudella tiedän, että sinä uskot ja ajattelet väärin.

Emilia (toimittaja)

Tuollainen varmuus on joidenkin uskon mukaista, se kuuluu siihen uskoon. On henkistä tai hengellistä väkivaltaa, jos hänelle sanotaan, ettet saa suhtautua uskosi mukaisesti. En ymmärrä, mitä se hänen varmuutensa hetkauttaa niitä, joilla on toisenlainen usko. Miksi siitä ollaan riippuvaisia ja haluttaisiin kieltää se? Minusta tuollainen on epäitsenäistä.

• Kaarleppi

Suurinta osaa kirkon jäsenistä ei kiinnosta pätkääkään, mihin kirkon oppi perustuu. Suurin osa jäsenistä on lukenut Raamatusta vain joitain kohtia uudesta testamentista ja ehkä opetellut ulkoa pari rukousta rippikoulussa. Itseäni asia alkoi kiinnostaa ja luin Raamatun ajatuksella läpi kannesta kanteen. Ajatukseni olivat koko rupeaman ajan erittäin sekavat, koska en voinut uskoa miten ristiriitaisen ja suorastaan sairaan opukseen varaan koko kristinusko on rakennettu. Esim.  vanhassa testamentissa jumala kuvaillaan todella vastenmieliseksi tyypiksi. Päällimmäiseksi jäikin pyörimään ylitsepääsemätön ajatus siitä, että miten kukaan länsimaassa koulutettu ihminen voi pitää Raamatun tarinoita edes osittain tosina. Raamatun lähdemateriaalin puuttuminen, todennetut historian vääristelyt ja kopioinnit aikaisemmista uskonnoista vain vahvistivat käsitystäni.

Koska kirkon keskivertojäseniä ei aihepiiri kiinnosta, heitä ei kiinnosta käydä kirkoissa eikä lueskella tai kirjoitella tällä palstalla yhtään mitään. Ne taas, joita aihe kiinnostaa, eivät täällä saa kirkon edustajilta vastauksia ns. vaikeisiin ja kiusallisiin kysymyksiin vaikkapa Raamatun ristiriidoista. Himouskovaiset vastaavat Raamatun kohdilla ja ateistit toteavat, että sadut ovat usein ristiriitaisia.

• Voisin ehdottaa jollekin papille täällä keskusteluavausta Raamatun ristiriidoista, tulkinnoista ja syntyhistoriasta. Ne ovat tärkeitä perusaiheita.

Tuot tärkeän kokemuksen esille!

Emilia (toimittaja)

• Ryppyotsa

Voisin ehdottaa jollekin papille täällä keskusteluavausta Raamatun ristiriidoista, tulkinnoista ja syntyhistoriasta. Ne ovat tärkeitä perusaiheita.

Emilia (toimittaja)

"Voisin ehdottaa jollekin papille täällä keskusteluavausta Raamatun ristiriidoista, tulkinnoista ja syntyhistoriasta. Ne ovat tärkeitä perusaiheita. "

Huono idea - papit vaan toistaa mantranomaisesti sen mitä teologisessa heille on syötetty.

Olen kohta 15 vuotta keskustellut nettifoorumeilla noin 70000 viestin verran Raamatun "ristiriidoista" ateistien, vapaa-ajattelijoiden, tiedemiesten, oppineitten, ... ym kanssa eikä kukaan heistä ole vielä kertaakaan kyennyt esiintuomaan ainuttakaan ristiriitaa Raamatusta. Skepsiksen sivuilla on lähes 1000 kuviteltua Raamatun "ristiriitaa" eikä ainutkaan niistä kestä lähempää tarkastelua. Raamattu on ristiriidatonta Jumalan ihmisten ylöskirjaamaa ilmoitusta, jossa ei virheä ole :))

• turhaa on

Voisin ehdottaa jollekin papille täällä keskusteluavausta Raamatun ristiriidoista, tulkinnoista ja syntyhistoriasta. Ne ovat tärkeitä perusaiheita.

Emilia (toimittaja)

Todella huono idea. Täällä on papit jo sekoittaneet niin paljon tätä soppaa. Yksi sanoo sitä, toinen kumoaa sen heti perään. Joten ei kannata.

• Tyhjäntoimittajalle

Emilia (toimittaja)

Kiva kun lopultakin ilmaisit Emilia, että et todellakaan usko Raamatun sanomaan, vaan haluaisit silvottavan sitä täällä filosofiasta peräisin olevilla metodeilla tai kuten kavala käärme, puhuessaan naiselle: "Onko Jumala todella sanonut niin ?"

• Kuulin juuri, että tästä aihepiiristä on suunnitteilla laajempi ja perusteellisempi avaus tälle sivustolle syksyllä. Jäämme odottamaan!

Emilia (toimittaja)

• sillä lailla

Kuulin juuri, että tästä aihepiiristä on suunnitteilla laajempi ja perusteellisempi avaus tälle sivustolle syksyllä. Jäämme odottamaan!

Emilia (toimittaja)

Heh heh.
        Tuleeko Lehdeskoski kertomaan, että uusimpien tutkimusten mukaan Jumalaa ei taida olla olemassa.

• Kaarleppi
        Ryppyotsa kirjoitti:

"Voisin ehdottaa jollekin papille täällä keskusteluavausta Raamatun ristiriidoista, tulkinnoista ja syntyhistoriasta. Ne ovat tärkeitä perusaiheita. "

Huono idea - papit vaan toistaa mantranomaisesti sen mitä teologisessa heille on syötetty.

Olen kohta 15 vuotta keskustellut nettifoorumeilla noin 70000 viestin verran Raamatun "ristiriidoista" ateistien, vapaa-ajattelijoiden, tiedemiesten, oppineitten, ... ym kanssa eikä kukaan heistä ole vielä kertaakaan kyennyt esiintuomaan ainuttakaan ristiriitaa Raamatusta. Skepsiksen sivuilla on lähes 1000 kuviteltua Raamatun "ristiriitaa" eikä ainutkaan niistä kestä lähempää tarkastelua. Raamattu on ristiriidatonta Jumalan ihmisten ylöskirjaamaa ilmoitusta, jossa ei virheä ole :))

Niinpä niin. Sinunlaistesi, raamatun teksteihin kirjaimellisesti uskovien heppujen kanssa keskustelu ei johda mihinkään. Skepsiksen sivuilla esitetyt raamatun ristiriidat ovat kirjan suoria lainauksia, joten ei niitä kukaan ole kuvitellut. Olet oikeassa että ne eivät kestä lähempää tarkastelua - siksihän täälläkään kirkon edustajat eivät ota niihin kantaa.

Kriittisesti ja loogisesti ajattelevalle ihmiselle on helppo kyseenalaistaa Raamatun jokainen luku. Ymmärryksemme mm. moraalista, elämän kehityksestä ja maailmankaikkeuden synnystä on sen verran korkeampi kuin muinaisilla paimentolaiskansoilla, että Raamatun tarinat todella vaikuttavat pelkiltä tarinoilta.

• ggg.
        sillä lailla kirjoitti:

Heh heh.
        Tuleeko Lehdeskoski kertomaan, että uusimpien tutkimusten mukaan Jumalaa ei taida olla olemassa.

Mullakin tuli heti mieleen, että taitaa olla Lehdeskoski asialla tarjoilemassa taas omia oppejaan.

• Ryppyotsa
        Kaarleppi kirjoitti:

Niinpä niin. Sinunlaistesi, raamatun teksteihin kirjaimellisesti uskovien heppujen kanssa keskustelu ei johda mihinkään. Skepsiksen sivuilla esitetyt raamatun ristiriidat ovat kirjan suoria lainauksia, joten ei niitä kukaan ole kuvitellut. Olet oikeassa että ne eivät kestä lähempää tarkastelua - siksihän täälläkään kirkon edustajat eivät ota niihin kantaa.

Kriittisesti ja loogisesti ajattelevalle ihmiselle on helppo kyseenalaistaa Raamatun jokainen luku. Ymmärryksemme mm. moraalista, elämän kehityksestä ja maailmankaikkeuden synnystä on sen verran korkeampi kuin muinaisilla paimentolaiskansoilla, että Raamatun tarinat todella vaikuttavat pelkiltä tarinoilta.

"Skepsiksen sivuilla esitetyt raamatun ristiriidat ovat kirjan suoria lainauksia, joten ei niitä kukaan ole kuvitellut."

Ja siksi niissä ei ristiriitaa olekaan !

Ristiriita syntyy aina ihmisen omassa päässä, kun hän yrittää ajatella kieroutuneesti Raamatun tekstiä. Tämän olen huomannut. Kun kieroutunut ajattelutapa korjataan, niin Skepsiksen edustaja vastaa sarjalla haukuntaa ja häipyy pois ... ehkä ikuisiksi ajoiksi.

• dikduk

Emilia (toimittaja)

Hyvä idea, mutta jotkut eivät kestä tuollaista keskustelua, seuraa vain henk.koht haukut . Raamattu on taivaasta tippunut , siinä ei ole erehdyksiä eikä ristiriitoja eikä sitä tarvitse tulkita , mutta jos tarvitsee, konservatiivinen tulkinta on oikea koska se ei oikeastaan ole edes tulkinta, vaan esittää vain Raamatun kannan. .

Emilia (toimittaja)

Tulenarka aihe joka johtaisi sotaan :) Papit tulisivat saamaan aika tavalla törkyä niskaansa.

• Kaarleppi
        Ryppyotsa kirjoitti:

"Skepsiksen sivuilla esitetyt raamatun ristiriidat ovat kirjan suoria lainauksia, joten ei niitä kukaan ole kuvitellut."

Ja siksi niissä ei ristiriitaa olekaan !

Ristiriita syntyy aina ihmisen omassa päässä, kun hän yrittää ajatella kieroutuneesti Raamatun tekstiä. Tämän olen huomannut. Kun kieroutunut ajattelutapa korjataan, niin Skepsiksen edustaja vastaa sarjalla haukuntaa ja häipyy pois ... ehkä ikuisiksi ajoiksi.

Jos ei esim. tässä esimerkissä ole ristiriitaa, niin koko termi täytyy kirjoittaa sivistyssanakirjaan uudelleen:

1) Psa. 145:9 "Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa."

2) 2. Sam. 12:11 "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesiedessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."

• edesa

Emilia (toimittaja)

"Voisin ehdottaa jollekin papille täällä keskusteluavausta Raamatun ristiriidoista, tulkinnoista ja syntyhistoriasta."

Lehdeskoski on jo vesittänyt kristillisen uskon keskeiset uskonkappaleet.

• -------------

Kaarleppi, tuo mitä kirjoitat keskivertojäsenistä pitää mitä luultavammin paikkansa. Olen useiden kirkon jäsenten kanssa keskustellut raamatusta ja yleensäkin heidän uskonnostaan. Monilla tieto omasta uskonnosta jää joihinkin termeihin, kuten armo, ja siihen, että on kaikkivaltias joka on kaiken luonut, on taivas ja helvetti. Siis tällaista triviatietoa. Siihen se sitten jääkin.

En tiedä moniko on raamattua edes lukenut, ei ainakaan siltä vaikuta että kovinkaan moni joitain uuden testamentin lukuja enempää. Nekin kai viimeksi joskus rippikoulussa.

Monesti he harmistuvat kun toteaa että raamattu on ristiriitainen kirja ja kun antaa esimerkkejä, he myös suuttuvat. Omaa tietämättömyyttäänko nolostelevat joka sitten suuttumisena ilmenee, vaikea sanoa.

Olen minäkin kirkon jäsen ollut, en tosin vapaaehtoisesti. Omaa uskontoani se ole koskaan ollut, mutta olen tutustunut siihen kuten joihinkin muihinkin uskontoihin. Muihin tosin paljon pintapuolisemmin.

Yksi asia joka vuosien mittaan on ihmetyttänyt on se, että ne jotka sanovat olevansa kristittyjä, ovat hyvin erimielisiä uskonnostaan. Jopa ne, jotka ovat teologiaa yliopistossa opiskelleet.

• edesa

Jo käyttämäsi termit paljastavat ettei sinulla ole todellista halua käydä aiheesta asiakeskustelua.

• Tyhjäntoimittajalle kirjoitti:

Kiva kun lopultakin ilmaisit Emilia, että et todellakaan usko Raamatun sanomaan, vaan haluaisit silvottavan sitä täällä filosofiasta peräisin olevilla metodeilla tai kuten kavala käärme, puhuessaan naiselle: "Onko Jumala todella sanonut niin ?"

Hyvä nimimerkki "tyhjäntoimittajalle": Tulkitset minua väärin.

Emilia (toimittaja)

• näin on!

" Missä on kaikki tavallinen kirkkokansa? "

Siis tarkoitat niitä nimi kristittyjä, jotka on lapsena kastettu. Kaljalla bubissa varmaan. Heitä ei uskonto, jota te tarjoattte, kiinosta.

Se Elävä ja voimallinen Jumalan sana, mikä muuttaa ihmisen, se teiltä puuttuu ja sen mukana kaikki.

• Vai puuttuu luterilaisesta kirkosta elävä ja voimallinen Jumalan Sana. Hmmmm. En ole samaa mieltä. Jumalan Sana vaikuttaa ihan siellä missä Jumala tahtoo sen vaikuttavan, vaikka pubin pöydässä.

Emilia (toimittaja)

• Ryppyotsa

"Kaljalla bubissa varmaan."

.. ja myös liikenteessä, virastoissa, kouluissa, kodeissa ja työpaikoilla rääkkäämässä toisiaan hengiltä.

• Ryppyotsa

Vai puuttuu luterilaisesta kirkosta elävä ja voimallinen Jumalan Sana. Hmmmm. En ole samaa mieltä. Jumalan Sana vaikuttaa ihan siellä missä Jumala tahtoo sen vaikuttavan, vaikka pubin pöydässä.

Emilia (toimittaja)

"Jumalan Sana vaikuttaa ihan siellä missä Jumala tahtoo sen vaikuttavan, vaikka pubin pöydässä. "

Mutta vain jos uskova evankelista on siellä heidän keskuudessaan ...

• Pieni sivuhuomautus

Vai puuttuu luterilaisesta kirkosta elävä ja voimallinen Jumalan Sana. Hmmmm. En ole samaa mieltä. Jumalan Sana vaikuttaa ihan siellä missä Jumala tahtoo sen vaikuttavan, vaikka pubin pöydässä.

Emilia (toimittaja)

JUmala kannattaakin ottaa mukaan sinne kaljoille. Jumala saattaa estää jotain tyhmempää tai jopa sellaista tapahtumasta, mitä ei itsekään seuraavana päivänä olisi halunnut tapahtuvan. Meillä suomalaisillahan menee usein aika överiksi tämän viinan kanssa.

Ensin ollaan ystäviä ja sitten ruvetaankin jo tuopilla hakkaamaan toista päähän. Tai sitten petetään sitä aviopuolisoa tai vastaavaa. Sen lisäksi olen nähnyt täällä Helsingissä vaikka kuinka oppineita ihmisiä kokonaan aivonsa pellolle juoneena. Se on suorastaan täällä ainoa keino vähän tutustua ihmisiin, muuten täällä ei mielellään toiselle puhua pukahdeta.

Muuten tulee mieleen tuosta mitä sanoit, että vaikka jotkut eivät käy kirkossa, jotkut vain uskovat ja toiset eivät. En tiedä mistä on kyse. Kyllä siinä tietysti väkisin tulee mieleen, että Jumalalla näyttää olevan keinonsa.

• Pieni sivuhuomautus
        Pieni sivuhuomautus kirjoitti:

JUmala kannattaakin ottaa mukaan sinne kaljoille. Jumala saattaa estää jotain tyhmempää tai jopa sellaista tapahtumasta, mitä ei itsekään seuraavana päivänä olisi halunnut tapahtuvan. Meillä suomalaisillahan menee usein aika överiksi tämän viinan kanssa.

Ensin ollaan ystäviä ja sitten ruvetaankin jo tuopilla hakkaamaan toista päähän. Tai sitten petetään sitä aviopuolisoa tai vastaavaa. Sen lisäksi olen nähnyt täällä Helsingissä vaikka kuinka oppineita ihmisiä kokonaan aivonsa pellolle juoneena. Se on suorastaan täällä ainoa keino vähän tutustua ihmisiin, muuten täällä ei mielellään toiselle puhua pukahdeta.

Muuten tulee mieleen tuosta mitä sanoit, että vaikka jotkut eivät käy kirkossa, jotkut vain uskovat ja toiset eivät. En tiedä mistä on kyse. Kyllä siinä tietysti väkisin tulee mieleen, että Jumalalla näyttää olevan keinonsa.

Enkä välttämättä nyt tarkoittanut nyt Jumalan mukaan ottamisella saarnaamista tai puhumista Jumalasta, vaan että mielessänne pyydätte varjelusta ettette vielä tyhmempää tekisi.

Emilia (toimittaja)

Emilia sanoi :
        Vai puuttuu luterilaisesta kirkosta elävä ja voimallinen Jumalan Sana.

Tunnustuskirjoissa miehen ja naisen välinen avioliitto ainoana Jumalan asettamana aviosäätynä on kirkon opin asia. Antamalla luvan ja suosittelemalla rukoushetken pitämistä sukupuolisuhteelle, joka yksiselitteisesti on Raamatun vastainen, piispat ovat antaneet luvan ja toisen käskyn vastaisesti kehottavat papistoa rukoilemaan Jumalan siunausta synnille. Jumalan Pojan veri vuoti ristillä synnin sovittamiseksi ja voittamiseksi, ei synnin tekemisen oikeuttamiseksi. Siksi piispojen ohje sotii itse evankeliumia vastaan.
        §§§§§§§
        http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194666822547/artikkeli/hajoaako kirkko 11 teologia luopuu piispoista - lue koko ilmoitus.html
        Jo vuosia on ollut nähtävissä se, miten Suomen kirkkoa viedään määrätietoisesti Sodoman tielle. Tällä tiellä emme voi emmekä tahdo olla mukana. Allekirjoittaneista Anssi Simojoki ja Martti Vaahtoranta ovat aikanaan ilmoittaneet tämän myös Turun tuomiokapitulille. Nyt varoitamme myös jokaista kristittyä. Sodomaan ei pidä etsiytyä eikä antaa viedä sinne itseänsä. Päinvastoin, SODOMASTA on paettava. Kirkon asioissa on aina kysymys iankaikkisuudesta. Antamalla SYNNILLE LUVAN ja kirkollisen muodon, PIISPAT johtavat ihmisiä perässään IANKAIKKISEEN KADOTUKSEEN.

• ei merkitystä
        pertsa2012 kirjoitti:

Emilia sanoi :
        Vai puuttuu luterilaisesta kirkosta elävä ja voimallinen Jumalan Sana.

Tunnustuskirjoissa miehen ja naisen välinen avioliitto ainoana Jumalan asettamana aviosäätynä on kirkon opin asia. Antamalla luvan ja suosittelemalla rukoushetken pitämistä sukupuolisuhteelle, joka yksiselitteisesti on Raamatun vastainen, piispat ovat antaneet luvan ja toisen käskyn vastaisesti kehottavat papistoa rukoilemaan Jumalan siunausta synnille. Jumalan Pojan veri vuoti ristillä synnin sovittamiseksi ja voittamiseksi, ei synnin tekemisen oikeuttamiseksi. Siksi piispojen ohje sotii itse evankeliumia vastaan.
        §§§§§§§
        http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194666822547/artikkeli/hajoaako kirkko 11 teologia luopuu piispoista - lue koko ilmoitus.html
        Jo vuosia on ollut nähtävissä se, miten Suomen kirkkoa viedään määrätietoisesti Sodoman tielle. Tällä tiellä emme voi emmekä tahdo olla mukana. Allekirjoittaneista Anssi Simojoki ja Martti Vaahtoranta ovat aikanaan ilmoittaneet tämän myös Turun tuomiokapitulille. Nyt varoitamme myös jokaista kristittyä. Sodomaan ei pidä etsiytyä eikä antaa viedä sinne itseänsä. Päinvastoin, SODOMASTA on paettava. Kirkon asioissa on aina kysymys iankaikkisuudesta. Antamalla SYNNILLE LUVAN ja kirkollisen muodon, PIISPAT johtavat ihmisiä perässään IANKAIKKISEEN KADOTUKSEEN.

Hiukan raflaava otsikko: "Hajoaako kirkko? 11 teologia luopuu piispoista."

Noiden luopuvien teologien määrä on merkityksetön, eikä kirkko hajoa fundamentalistien älämölöön. He joko sietävät tai lähtevät mutta kirkko jää ja luojalle kiitos: jokainen äärikaheli joka jättää kirkon vahvistaa liberalien asemia.

• asghhuy
        ei merkitystä kirjoitti:

Noiden luopuvien teologien määrä on merkityksetön, eikä kirkko hajoa fundamentalistien älämölöön. He joko sietävät tai lähtevät mutta kirkko jää ja luojalle kiitos: jokainen äärikaheli joka jättää kirkon vahvistaa liberalien asemia.

" jokainen äärikaheli joka jättää kirkon vahvistaa liberalien asemia. "

Sinäpä sen sanoit - ja liberaalit saa sitten touhuta ihan mitä lystäävät. Eikä kukaan enää välitä tippaakaan - ei nimikristityt eikä konservatiivit :))

• ei merkitystä kirjoitti:

ei merkitystä sanoi :

Esimerkiksi ruotsin kirkko alkaa olla jo jokseenkin kuiviin puserrettu koska
        siellä saatanan palvelijat ovat saaneet hilllua jo paljon pitempään.

Nuo äärikahelit ja fundamentalistit ovat juuri niitä uskovaisia ja ne muut
        pelkkiä jääkiekkokatsomokristittyjä.

• "Tällä sivustolla tuntuvat kirjoittelevan lähinnä jyrkät ateistit ja hyvin itsevarmaa, mustavalkoista näkemystä edustavat konservatiiviuskovaiset. Missä ovat kaikki muut?
      Vilpittömän uteliaana kyselen,

ystävällisesti: Emilia (toimittaja)"

Ei kannata olla yhtään huolissaan. Olen laittanut ilmiön merkille lähes kaikessa nettikeskustelussa:
      - Ydinvoimaa - vai ei,
      - ilmasto muuttuu - vai ei
      - Sauli presidentiksi vai ei
      - bensanhinta liikaa vai ei..jne.

Kaikki nettikeskustelut - asiasta kun asiasta - joissa on useita keskustelijoita ja paljon lyhyitä kannanottoja ajautuvat aika nopeasti kahteen eri leiriin.
      Ilmiötä en osaa selittää, mutta näin se vain menee.

• Takaväärää

Mutta onneksi myös näin: siellä missä on kaksi teologia on kolme mielipidettä - ja kaikki vääriä.

• Tulipas Emilialle kiire ilta tämän ketjun kanssa :D

Kiitokset siitä, että olet jaksanut pysyä paikalla ja vastata todella moneen viestiin, sitä varmasti arvostaa moni muukin kuin minä :) Varmaan tuntuu siltä kuin pelaisi pingistä viiteentoista suuntaan samaan aikaan!

• Geisha Pallo

Emilia on itse varsiNAINEN syöttökone, ja ampuu pingispalloja jokasuuntaan ja pitkälle.

• Tulipa mieleeni
        Geisha Pallo kirjoitti:

Emilia on itse varsiNAINEN syöttökone, ja ampuu pingispalloja jokasuuntaan ja pitkälle.

Jotenkin tuleekin mieleen, että täällä vain kaikki yrittävät pelätä pingistä.

Ehkä Jumala ei olekaan pingiksen peluuta.

• Juu, kieltämättä on haastavaa pysyä mukana tässä keskusteluketjussa, koska tämä näkymä on sellainen, että joka väliin tulee uusia viestejä. Jotenkin tuntuisi helpommalta, jos uusi viesti ilmestyisi aina tuonne ketjun loppuun... vaan eipä ilmesty. Kiitos myötätunnosta iaurwen!

Emilia (toimittaja)

• Heburu

Mustavalkoista? VÄRIKÄSTÄ IKUISTA ONNELLISTA ELÄMÄÄ JEESUKSESSA!

• Kristitty45

Elä sitten, mutta anna toistenkin elää.

• Syvämietteitäni

Minustakin olisi ihan kuulla niiden muidenkin näkemyksiä tai ajatuksia tai mistä he nyt haluaisivat tietää jne. Tämä on vähän tylsää tällainen. Mutta sitten kyllä suomalaisilla ei yleensä ole tapana keskustella tällaisista asioista ja nämä palstat nyt aina kirvoittavat kuitenkin ne ääripäät esiin, mitä ne sitten ovatkin, ja ehkä karkoittavat muut palstalta.

• totuudet esiin

Emilialle

Suoraan kysymykseesi suora vastaus: Palstalta ajetaan ulos kaikki ne, jotka suhtautuvat vähänkin myönteisesti kirkkoon ja papistoon.

• XXXX

joo, konservatiiviuskovaiset monottavat liberaaleja ja ääripäät jäävät

• Emilia sanoi :
      Missä on kaikki tavallinen kirkkokansa?

Liberaalit edustavat täällä yhtä äärisuuntaa uskonnottomien karsinassa sillä
      heillä on aivan oma uskontonsa ohi kristinuskon.
      ___
      "ja hyvin itsevarmaa, mustavalkoista näkemystä edustavat konservatiiviuskovaiset."
      Raamatun totuudet ovat hyvinkin mustavalkoisia Emilia , lammas / vuohi
      syntinen / vanhurskas , uskovainen / jumalaton.....!

• kysynpävaan

" ... ja ei tänne tavallinen Uskovainen uskalla kirjoitella sillä hänet lytätään heti taholta jos toiseltakin."

Kukahan on palstan pahin lyttääjä? Osaatko nimetä?

• kysynpävaan kirjoitti:

" ... ja ei tänne tavallinen Uskovainen uskalla kirjoitella sillä hänet lytätään heti taholta jos toiseltakin."

Kukahan on palstan pahin lyttääjä? Osaatko nimetä?

Sinä?

• kysynpävaan
        pertsa2012 kirjoitti:

Sinä?

Sinä?

• imfwo
        kysynpävaan kirjoitti:

Sinä?

kun pertsa katsoo peiliin siellä näkyy aina jonkun toisen naama

• Toivotatko tervetulleeksi vai Helvettiin keskiverto kristityn jonka arvot ovat tutkimusten mukaan varsin liberaalit myös lellikkiaiheesi, homouden suhteen?

• a-teisti kirjoitti:

Toivotatko tervetulleeksi vai Helvettiin keskiverto kristityn jonka arvot ovat tutkimusten mukaan varsin liberaalit myös lellikkiaiheesi, homouden suhteen?

a-teistit

"Toivotatko tervetulleeksi vai Helvettiin keskiverto kristityn jonka arvot ovat tutkimusten mukaan varsin liberaalit myös lellikkiaiheesi, homouden suhteen? "

Minä puhun uskovista - kaikki kristityt eivät ole uskovia ,mutta kaikki uskovat
        ovat kristittyjä.

• alipaineoktaavi

Jos tavallinen uskovainen näkee keskustelun uskonto vastaan tiede, se kääntyy kannoillaan katsoo taivaaseen ja sanoo että hohhoijaa, tähänkö ollaan jääty...

Ne ei myöskään halua keskustella niitten kanssa jotka toivottaa toisia helvettiin, koska se on turhaa.

Mutta mustavalkoiset ajatukset täällä jyllää. Liekkö sitten kukaan tosissaan. Tämä on väittelyharjoitus keskus.

• Se nimikristitty

Jotakuinkin noin. Jos et ole toisia tuomitseva, Raamatun jakeita postaava,palstan pappeja nimittelevä, homojen tai muslimien invaasiota odottava kiihkoilia olet vähintäänkin liberaali nimikristitty jota ei ole asianmukaisesti "uppokastettu" ellet peräti homoja lobbaava ateisti jolla ei ole minkäälaista moraalia.

Yritä siinä nyt sitten saada sanottua, että eikun olen vaan ihan tavallinen Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva nykyaikainen ihminen joka katselee elämänmenoa uteliaan avarakatseisesti eikä jaksa paukuttaa patarumpua heti jos nyt ei vaikka joku asia niin aina miellytäkään.

• alipaineoktaavi
        Se nimikristitty kirjoitti:

Jotakuinkin noin. Jos et ole toisia tuomitseva, Raamatun jakeita postaava,palstan pappeja nimittelevä, homojen tai muslimien invaasiota odottava kiihkoilia olet vähintäänkin liberaali nimikristitty jota ei ole asianmukaisesti "uppokastettu" ellet peräti homoja lobbaava ateisti jolla ei ole minkäälaista moraalia.

Yritä siinä nyt sitten saada sanottua, että eikun olen vaan ihan tavallinen Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva nykyaikainen ihminen joka katselee elämänmenoa uteliaan avarakatseisesti eikä jaksa paukuttaa patarumpua heti jos nyt ei vaikka joku asia niin aina miellytäkään.

Nimenomaan. Alleviivaan joka ikisen sanan tuosta:D

Olisi kiva nähdä keskustelua, jossa vaihdetaan mielipiteitä, arvioitaisiin asioiden oikeellisuutta ilman tuomitsemista. Mutt se nyt on ihmisillä verissä.

• edesa
        alipaineoktaavi kirjoitti:

Nimenomaan. Alleviivaan joka ikisen sanan tuosta:D

Olisi kiva nähdä keskustelua, jossa vaihdetaan mielipiteitä, arvioitaisiin asioiden oikeellisuutta ilman tuomitsemista. Mutt se nyt on ihmisillä verissä.

"Jos et ole toisia tuomitseva, Raamatun jakeita postaava,palstan pappeja nimittelevä, homojen tai muslimien invaasiota odottava kiihkoilia olet vähintäänkin liberaali nimikristitty jota ei ole asianmukaisesti "uppokastettu" ellet peräti homoja lobbaava ateisti jolla ei ole minkäälaista moraalia."

Leimattiinko nyt ne tuomitsijoiksi, jotka näkevät luterilaisen kirkon hengellisen tilan sen valossa että evankeliumia ei siellä enää saarnata kuin ennen?

Muslimien invaasio on sinusta jokin kiva pilkallinen termi, jota käytät kuin olkinukkea. Et ole sisäistänyt islamin sisältöä, et myöskään sitä kuinka sen suhtautuminen muihin uskontoihin ja ateismiin on täysin erilaista sen mukaan onko islamilla heikko vai vahva asema paikallisesti. Näköjään et myöskään ota vakavasti tilastoja, jotka kertovat islamin kasvusta.

Homoseksuaalisuuden osalta voi todeta, että se heijastelee yhteiskunnan moraalista tilaa. Sikäli kuin vapaamielisyys tarjoaa homoille sen mitä nämä haluavat, se kaiketi suo myös muulle haureudelle optimaalisen kasvualustan.

"eikä jaksa paukuttaa patarumpua"
        Jaksoit paukuttaa niitä vastaan, jotka sentään kykenevät perustelemaan näkemyksensä.

• Se nimikristitty kirjoitti:

Hieno asenne sinulla nimikristitty! Arvostan.

Vierastan tolkuttomasti ihmisten jakamista "tosiuskoviin" ja "nimikristittyihin". Mielestäni se ei tee oikeutta elämän ja Jumalan todellisuudelle. Jumalaa voi palvella vilpittömästi niin kovin monella tavalla. Vilpitön kristitty voi suhtautua asioihin kovin monella erilaisella tavalla omista tulkinnoistaan käsin.

Emilia (toimittaja)

• "Tällä sivustolla tuntuvat kirjoittelevan lähinnä jyrkät ateistit ja hyvin itsevarmaa, mustavalkoista näkemystä edustavat konservatiiviuskovaiset. Missä ovat kaikki muut? Missä on kaikki tavallinen kirkkokansa?"

Kaiketi kristinusko ei kiinnosta normikanslaista niin paljoa, että siitä haluttaisi netissä keskustella. Minua tuo ei hämmästytä lainkaan.

• Ev. lut.

Vapaakirkolliset ja viidesläiset täällä mellastavat. Ateistit yrittävät ajaa kirkkoa alas omilla kannanotoillaan ja heillä on näiden kanssa sama pyrkimys.

• Aika velikultia

Oikeestaan mua riemastuttaa tää palsta. Tässä näkyy suomalainen luonne. Tulee jostain syystä mieleen Tuntematon sotilas. Papit ovat upseereja.

• epätyyppi

Tyypillinen suomalainen ei ole kiinnostunut keskustelemaan täällä.

• Velikullat
        epätyyppi kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen ei ole kiinnostunut keskustelemaan täällä.

En mä sitä tarkoittanutkaan. Tarkoitin tätä suomalasta mielenlaatua.

Luin parikymmentä vuotta sitten erään jenkkitoimittajan Suomesta kirjoittaman kirjan. Hän oli jo eläkkeellä ja Suomi-fani. Oli ollut talvisodan aikaan täällä reportterina.
        Hän ihaili suomalaisissa sotilaissa sitä, että näitä ei saanut marssimaan siististi ruodussa millään, mutta sitkeästi ja ärhäkästi puolustivat maataan.

• alipaineoktaavi
        Velikullat kirjoitti:

En mä sitä tarkoittanutkaan. Tarkoitin tätä suomalasta mielenlaatua.

Luin parikymmentä vuotta sitten erään jenkkitoimittajan Suomesta kirjoittaman kirjan. Hän oli jo eläkkeellä ja Suomi-fani. Oli ollut talvisodan aikaan täällä reportterina.
        Hän ihaili suomalaisissa sotilaissa sitä, että näitä ei saanut marssimaan siististi ruodussa millään, mutta sitkeästi ja ärhäkästi puolustivat maataan.

Joo. Suomalaiset ei ole lammaskatrasta. Ellei sitten puhuta vuorilampaista. kaikki menee joka suuntaan, ja voi että sitä joka paimentaa! Mutta jos pitää tehdä jotain, niin se tulee kyllä tehdyksi:D

Mie haluaisin kanssa lukea tommosen kirjan, muistakko mikä se oli nimeltään?

• Velikullat

Joo. Suomalaiset ei ole lammaskatrasta. Ellei sitten puhuta vuorilampaista. kaikki menee joka suuntaan, ja voi että sitä joka paimentaa! Mutta jos pitää tehdä jotain, niin se tulee kyllä tehdyksi:D

En muista kirjan enkä edes toimittajan nimeä. Luin sen silloin jenkeissä englanniksi. En tiedä, onko sitä suomennettu. Voin kysyä ystävältäni, muistaako hän sen toimittajan nimen. Tämä halusi tavata meidät kun kuuli että olemme suomalaisia, asui nimittäin aika lähellä, mutta olimme silloin juuri lähdössä Suomeen eikä aikaa ollut.

• Velikullat

alipaineoktaavi

Ystäväni muisti tuon miehen nimen, ja muistin sen heti itsekin, kun hän sen sanoi. Nimi on David Bradley. Googlasin, ja löytyi kirjankin nimi. Se on "Lion among roses".
        Kirjaa ei ole ilmeisesti suomennettu, ja olisimme varmasti hankkineet sen silloin, jos se olisi ollut saatavilla suomeksi. Jenkeissä sen meille lainasi Bradleyn amerikansuomalainen ystävä, joka oli myös kertonut tälle meistä.

Bradleysta löytyi muistokirjoitus Helsingin Sanomien sivuilta. En silloin ymmärtänytkään, että hän oli niin merkittävä mies. Se oli sellaista hässäkkää meillä. Hän kutsui meidät päivälliselle kotiinsa, mutta emme voineet mennä.

Tässä tuo muistokirjoitus:

http://muistot.hs.fi/muistokirjoitus/2294/david-bradley

• Velikullat
        Velikullat kirjoitti:

alipaineoktaavi

Ystäväni muisti tuon miehen nimen, ja muistin sen heti itsekin, kun hän sen sanoi. Nimi on David Bradley. Googlasin, ja löytyi kirjankin nimi. Se on "Lion among roses".
        Kirjaa ei ole ilmeisesti suomennettu, ja olisimme varmasti hankkineet sen silloin, jos se olisi ollut saatavilla suomeksi. Jenkeissä sen meille lainasi Bradleyn amerikansuomalainen ystävä, joka oli myös kertonut tälle meistä.

Bradleysta löytyi muistokirjoitus Helsingin Sanomien sivuilta. En silloin ymmärtänytkään, että hän oli niin merkittävä mies. Se oli sellaista hässäkkää meillä. Hän kutsui meidät päivälliselle kotiinsa, mutta emme voineet mennä.

Tässä tuo muistokirjoitus:

http://muistot.hs.fi/muistokirjoitus/2294/david-bradley

Tästä tuon kirjan voi tilata englanninkielisenä:

http://www.biblio.com/books/139209188.html

• näin se menee

Eivät viidesläiset halua kirkkoa alas ajaa vaan pitää sen itsellään.

Tietysti sitten, kun tuo pönöttävä setälauma jää alakynteen liberaalien kanssa, alkaa viidesläinen kauna nostaa päätään.

Kirkko on ollut herätysliikkeiden ikioma hiekkalaatikko. Ovat saaneet rauhassa touhuta omiaan ja hyväveljeillä. Tavallisia kirkon jäseniä on lähinnä tarvittu maksamaan kirkollisvero.

• FUCKIFUU

Kumpi tahansa käy antiteisteille. Joko kirkko ajetaan alas käyttäen hyödyllisiä idiootteja kuten viidesläiset tai sitten kirkko jää näille marginaaliryhmille jonka jälkeen kirkko on joka tapauksessa helppoa riistaa.

Viidesläisillä ja antiteisteillä on todellakin samat tavoitteet eri lähtökohdista, eli kirkon alasajo tai marginalisointi ero on vain siinä että viidesläiset ovat ns. "antaneet pirulle pikkusormensa". Antiteistit eivät suinkaan lopeta siihen vaan sitten seuraavana on viidesläiset ja muut pikkuryhmät kunnes maasta on kaikki taikausko haihdutettu marginaali-ilmiöksi.

• kysynpävaan
        FUCKIFUU kirjoitti:

Kumpi tahansa käy antiteisteille. Joko kirkko ajetaan alas käyttäen hyödyllisiä idiootteja kuten viidesläiset tai sitten kirkko jää näille marginaaliryhmille jonka jälkeen kirkko on joka tapauksessa helppoa riistaa.

Viidesläisillä ja antiteisteillä on todellakin samat tavoitteet eri lähtökohdista, eli kirkon alasajo tai marginalisointi ero on vain siinä että viidesläiset ovat ns. "antaneet pirulle pikkusormensa". Antiteistit eivät suinkaan lopeta siihen vaan sitten seuraavana on viidesläiset ja muut pikkuryhmät kunnes maasta on kaikki taikausko haihdutettu marginaali-ilmiöksi.

Uusi Pohjois-Korea vai?

• FUCKIFUU
        kysynpävaan kirjoitti:

Uusi Pohjois-Korea vai?

Olipa jälleen järkijättöinen kysymys. Muuta Iraniin siellä on sukulaissielusi.

Toisin kuin te kristityt niin ateistit eivät ensimmäisenä ole turvautumassa väkivaltaan, ihmisoikeuksien polkemiseen ja sananvapauden rajoittamiseen.

Taikauskot voidaan tuhota puhtaasti sivistyksellä ja estämällä haitalliset toiminnot kuten luvat kristillisiin kouluihin, minareettien ja temppelien rakennusluvat yms.
        Jos nämä eivät toimi niin sitten jyrkemmässä tapauksessa otetaan käyttöön rajoitetut kansalaisoikeudet eli lapsille haitallisen materiaalin eli uskonnon levittäminen kriminalaisoidaan, mutta uskonnonharjoittamista ei. Uskonnonharjoittamiseen vain K-18 leima.

• 8 + 5
        FUCKIFUU kirjoitti:

Toisin kuin te kristityt niin ateistit eivät ensimmäisenä ole turvautumassa väkivaltaan, ihmisoikeuksien polkemiseen ja sananvapauden rajoittamiseen.

Taikauskot voidaan tuhota puhtaasti sivistyksellä ja estämällä haitalliset toiminnot kuten luvat kristillisiin kouluihin, minareettien ja temppelien rakennusluvat yms.
        Jos nämä eivät toimi niin sitten jyrkemmässä tapauksessa otetaan käyttöön rajoitetut kansalaisoikeudet eli lapsille haitallisen materiaalin eli uskonnon levittäminen kriminalaisoidaan, mutta uskonnonharjoittamista ei. Uskonnonharjoittamiseen vain K-18 leima.

Juuri tuollaiset kirjoitukset saavat ihmiset kavahtamaan ateismia.

• Glory ei kirj.

• ääriateismi tökkii
        FUCKIFUU kirjoitti:

Näitä lisää, niin johan pysyvät murkut ruodussa! Ei ala ateismi houkuttaa!

• Ateistin unelma?

• FUCKIFUU
        ääriateismi tökkii kirjoitti:

Näitä lisää, niin johan pysyvät murkut ruodussa! Ei ala ateismi houkuttaa!

Nykynuoret ovat erittäin kiinnostuneita antiteismistä ja kristinuskon vastaisesta toiminnasta muutenkin. Miksi uskovaisten on vaikea puhua edes kerran elämässään totta?

• Puhutaan totta
        FUCKIFUU kirjoitti:

Nykynuoret ovat erittäin kiinnostuneita antiteismistä ja kristinuskon vastaisesta toiminnasta muutenkin. Miksi uskovaisten on vaikea puhua edes kerran elämässään totta?

"... noin yhdeksänkymmentä prosenttia nuorista käy rippikoulun sinä vuonna, kun täyttää viisitoista ..."

http://www.rippikoulu.net/rippikouluun/index.html

• Tilastomies.
        Puhutaan totta kirjoitti:

"... noin yhdeksänkymmentä prosenttia nuorista käy rippikoulun sinä vuonna, kun täyttää viisitoista ..."

Tuo on totta, mutta samaan aikaan 50% 18v täyttäneistä eroaa kirkosta.

• lukutaito hoi
        Tilastomies. kirjoitti:

Tuo on totta, mutta samaan aikaan 50% 18v täyttäneistä eroaa kirkosta.

"Vilkkaimmin eroavat 18-vuotta täyttäneet. Heitä on 10% eroajista. Eroajista 75% on alle 40-vuotiaita, ja 41% on naisia."

• Tilastomies.
        lukutaito hoi kirjoitti:

"Vilkkaimmin eroavat 18-vuotta täyttäneet. Heitä on 10% eroajista. Eroajista 75% on alle 40-vuotiaita, ja 41% on naisia."

Sinä et osaa selvästikään lukea. Sinä puhut prosenteista jotka liittyvät eroajiin. Toinen puhuu prosenteista jotka liittyvät 18-vuotiaisiin.

Jos 18v on 10% eroajista niin se ei kerro mitään kuinka monta prosenttia 18v eroaa.

• Matheisti
        Tilastomies. kirjoitti:

Sinä et osaa selvästikään lukea. Sinä puhut prosenteista jotka liittyvät eroajiin. Toinen puhuu prosenteista jotka liittyvät 18-vuotiaisiin.

Jos 18v on 10% eroajista niin se ei kerro mitään kuinka monta prosenttia 18v eroaa.

Joo mutta se voidaan laskea v.2010 eronneita oli 80 000 josta 10% on 8 000.
        18v oli vuonna 2010 n.50 000, joista kirkkoon kuului n.65% eli 32 000, jolloin eronneiden osuus jäisi 8000/32000=25% eikä 50%.

Mutta tämä on tietenkin vain ne 18v jotka tilastoitiin kyseisen vuoden aikana. Ihmiset kun ovat 18v koko vuoden ja alle 18v ei voi erota itse. Eli kai se lähelle tuota 50% menee kun mitataan koko vuoden jakso täysi-ikäisyyttä eikä vain sitä vuotta jolloin täytetään 18v.

• laskutaito hoi
        Tilastomies. kirjoitti:

No laske se siitä, paljonko on 18-vuotiaita ja pistä johtopäätöksesi tänne vasta sen jälkeen. Turha väitää, että 50%, kun ei tiedä.

• laskutaito hoi
        laskutaito hoi kirjoitti:

No laske se siitä, paljonko on 18-vuotiaita ja pistä johtopäätöksesi tänne vasta sen jälkeen. Turha väitää, että 50%, kun ei tiedä.

No sieltähän se vastaus tuli:: "8000/32000=25%". Kiitos Matheisti.

• Ateistin unelma? kirjoitti:

Kristinusko pois, islam tilalle?

Samaa paskaa eri paketissa.

• 83296
        missxcessive kirjoitti:

Samaa paskaa eri paketissa.

Onkin sen verran eri paketti, että sinuna en puhuisi mitään.

• kristillinen lähetys
        Puhutaan totta kirjoitti:

"Rippikoulu perustuu Jeesuksen kaste- ja lähetyskäskyyn."

Kappas vaan. Jos näin on, niin millä perusteella joissakin seurakunnissa peritään kirkkoon kuulumattomilta korkeampia maksuja? Eikös kristittyjen kuuluisi itse kustantaa lähetystyönsä, ei kai pakanoiden kuulu sitä maksaa.

• Salainen agentti
        8 + 5 kirjoitti:

Juuri tuollaiset kirjoitukset saavat ihmiset kavahtamaan ateismia.

Agentti 8 5, älä paljasta sitä niille.

• mieti tätä(se aito)
        FUCKIFUU kirjoitti:

FUCKIFUU25.7.2012 11:53

Taikauskot voidaan tuhota puhtaasti sivistyksellä .....?
        Ja mitä sivistys on?
        Tätä:

estämällä haitalliset toiminnot kuten luvat kristillisiin kouluihin, minareettien ja temppelien rakennusluvat yms.

Sinä siis et puhu Pohjois-Koreasta vai? En ole varma luinko oikein kun sanasi on ihan kuin elämä..Pohjois-Koreassa

• miss ei kirj.
        83296 kirjoitti:

Onkin sen verran eri paketti, että sinuna en puhuisi mitään.

Toistan: Samaa paskaa eri paketissa.

Te uskovaiset erottelette eri jumaliin uskovat. Minä en.

• ???
        kristillinen lähetys kirjoitti:

"Rippikoulu perustuu Jeesuksen kaste- ja lähetyskäskyyn."

Kappas vaan. Jos näin on, niin millä perusteella joissakin seurakunnissa peritään kirkkoon kuulumattomilta korkeampia maksuja? Eikös kristittyjen kuuluisi itse kustantaa lähetystyönsä, ei kai pakanoiden kuulu sitä maksaa.

Hyvä kysymys. Jos kerran jeesus käski ja kirkko käskyä noudattaa, niin miksi siitä maksua peritään?

• FUCKIFUU

FUCKIFUU25.7.2012 11:53

Taikauskot voidaan tuhota puhtaasti sivistyksellä .....?
        Ja mitä sivistys on?
        Tätä:

estämällä haitalliset toiminnot kuten luvat kristillisiin kouluihin, minareettien ja temppelien rakennusluvat yms.

Sinä siis et puhu Pohjois-Koreasta vai? En ole varma luinko oikein kun sanasi on ihan kuin elämä..Pohjois-Koreassa

Pohjois-Koreassa ei uskonnot ole kielletty mikä onkin virhe.

Sen sijaan P-Koreassa on kielletty paljon normaaliin demokratiaan kuuluvaa. Uskonnot eivät kuulu demokratiaan vaan teokratiaan.

Eli vertauksesi on ontto, surkea ja suoranainen argumenttivirhe eli yrität rakennella olkiukkoa.

• mieti tätä(se aito)
        FUCKIFUU kirjoitti:

Pohjois-Koreassa ei uskonnot ole kielletty mikä onkin virhe.

Sen sijaan P-Koreassa on kielletty paljon normaaliin demokratiaan kuuluvaa. Uskonnot eivät kuulu demokratiaan vaan teokratiaan.

Eli vertauksesi on ontto, surkea ja suoranainen argumenttivirhe eli yrität rakennella olkiukkoa.

FUCKIFUU26.7.2012 12:48

Just joo. Sitäpä minä ja sinun viisautesi loistaa sitä vastaan hienosti. Mieti kuitenkin, millainen se valtio on, (=Pohjois-Korea) jossa ei saa valita elämäntapaansa/ uskoaan "estämällä haitalliset toiminnot kuten luvat kristillisiin kouluihin, minareettien ja temppelien rakennusluvat yms."

Jos sinusta uskonnot ovat noin haitallisia kuin kuvaat, niin minusta sinun ahdasmielisyydessä on jotain sairasta. Alan epäillä ettet voi olla tosissasi.

• kahdenlaisia on

Ihmisiä on kahdenlaisia. Toiset ovat uskossa ja toiset eivät

• Palstan asetelma?

Pistin tämän jo erääseen toiseen ketjuun, mutta tämä olisi tainnut olla parempi paikka. Käsitykseni palstan asetelmasta on vähitellen hahmottunut tällaiseksi:

Kirkon vastustajat (ateistit Pertsan jengi) vs. kirkon puolustajat (henkilökunta).

Koska maltilliset maallikot (tavallinen kirkkokansa) eivät kuulu kummallekaan puolelle, heidän asemansa on palstalla huono ja heidät potkitaan pois peliä pilaamasta. Jäljelle jäävät ääripäät.

• ???

Jos kritisoi kirkon toimintaa ja sen etuoikeuksia yhteiskunnassa, niin edustaa mielestäsi ääripäätä? Yritä nyt sitten muistaa tuo kaikessa mitä puhut. Mitään et saa kritisoida, koska se siirtää sinut saman tien johonkin äärijoukkoon. Muistatkos nyt varmasti???

• Palstan asetema?
        ??? kirjoitti:

Jos kritisoi kirkon toimintaa ja sen etuoikeuksia yhteiskunnassa, niin edustaa mielestäsi ääripäätä? Yritä nyt sitten muistaa tuo kaikessa mitä puhut. Mitään et saa kritisoida, koska se siirtää sinut saman tien johonkin äärijoukkoon. Muistatkos nyt varmasti???

Esitin "peliasetelman" mustavalkoisesti, jotta puolet erottuisivat selvästi. Mitä mieltä sinä siitä olet?

• Pelin henki
        ??? kirjoitti:

Kummassakaan leirissä et saa kritisoida tai puolustaa mitään sellaista, mitä oma puolesi ei kritisoi tai puolusta.

• Surullista, jos tavallinen kirkkokansa kokee tulevansa poispotkituksi. Surullista!

Emilia (toimittaja)

• mieti tätä(se aito)

Surullista, jos tavallinen kirkkokansa kokee tulevansa poispotkituksi. Surullista!

Emilia (toimittaja)

kuunteleva_kirkko27.7.2012 13:27

Emilia (toimittaja)

Kysyisin mielipidettä Jeesuksen sanoista fariseukset ovat kyykäärmeiden sikiöitä ja muuta erityistä.
        Miten sinä mahdutat tuon Jumalan määritelmän nykypäivään?

Siitä on tullut määritelmä farisealainen eikä se tunnu yhtään fiksulta korvassa. Onko sinusta asiallista ...?

• FUCKIFUU

Kirkon vastustajat -vähävaraisen puolella
      Kirkon puolustajat -rahavallan ja mammonan puolella

Kyllä "tavallinen" kirkon jäsenkin valitsee puolensa joko eroamalla kirkosta tai pysymällä kirkossa ilmaisee ihmisoikeuksien ja Jumalan vastaisen toimintansa.

• EL. a.K:IM

kuunteleva_kirkko

Emilia.

Keskiverto kristittyä ei kiinnosta nämä asiat. Kirkkoon kuuluvat tavan takia.

• viime hetkillä

Paitsi kuolemanounastelevasa iässä saavat sykäyksen pelon tullessa pintaan. Seurauksena on hieman hupaisa kristitty, jossa vanhuuden tuoma eletyn elämän tekokristillisyys on pinnassa samalla kun koitetaan skarpata olemalla niin uskovaista niin uskovaista viime metreillä.

• luterilainenuskova

Minun mielipide että kaikki haluavat tuoda oman totuutensa esille ja eivät osaa suvaita niitä jotka ajattelevat toisin. Esimerkkinä ääriuskovaiset tuovat omaa oppiansa ja ateistit haluaisivat kiistää kaiken uskon kaikilta. Ja tämä palsta on juuri niin kuin sanoit, noiden kahden ääripään taistelua. Meille keskivertouskovaisille ei jää paljon sanottavaa, mikä on oikeasti todella väärin. Ehkä voisitte kehittää vaikkapa kaksi eri palstaa tyyliin luterilaiset uskovat ja karismaattiset uskovat. En kyllä tiedä olisiko siitäkään loppupeleissä apua.

• ås8ynu

"Meille keskivertouskovaisille ei jää paljon sanottavaa, mikä on oikeasti todella väärin"

Voi voi, onko joku käskenyt sinun olla hiljaa:(

• .......
        ås8ynu kirjoitti:

"Meille keskivertouskovaisille ei jää paljon sanottavaa, mikä on oikeasti todella väärin"

Voi voi, onko joku käskenyt sinun olla hiljaa:(

Samaa ihmettelen. Tänne voi kuka tahansa kirjoittaa niin paljon kuin haluaa, kunhan ei riko sääntöjä ja pysyy edes jotenkin palstan aiheessa.
        Joillakin on vain kova hinku leikkiä marttyyriä vähän joka asiassa, kun ei viitsi itse tehdä mitään.

• oikeassa olet

"Ehkä voisitte kehittää vaikkapa kaksi eri palstaa tyyliin luterilaiset uskovat ja karismaattiset uskovat."

Tätä minäkin olen monta kertaa ajatellut. Tämä palsta on pelkkää peliä tyyliin 'pappien ja kirkon vastustajat' vastaan 'papit ja kirkko'. Ei siinä ole kyse uskosta tai uskonnosta, vaan sanoilla tulittamisesta tyyliin 'me vastaan muut'.

Edellä saamasi vastauksetkin vahvistavat, ettei tavallinen kirkkokansa tänne tulla joutumatta tulilinjalle. Kovin ovat aggressiivista tyyliä, ja ihmettelen miksi toiselle ihmiselle pitää sanoa tuolla tavalla. Onko se jotain pelaamisen huumassa tullutta vauhtisokeutta??

Kirkon pitäisi jakaa palsta kahteen osaan. Toiseen saisi jäädä tämä kirkkoon kuulumaton pelaajajoukko ja jälkimmäinen olisi rekisteröitymistä vaativa ev.lut. seurakunnan jäsenten alue. Tällä palstalla ei veronmaksaja saa rahoilleen vastinetta, koska ei täällä voi avoimesti ja rehellisesti keskustella mistään syvällisistä kysymyksistä.

• .......
        oikeassa olet kirjoitti:

"Ehkä voisitte kehittää vaikkapa kaksi eri palstaa tyyliin luterilaiset uskovat ja karismaattiset uskovat."

Tätä minäkin olen monta kertaa ajatellut. Tämä palsta on pelkkää peliä tyyliin 'pappien ja kirkon vastustajat' vastaan 'papit ja kirkko'. Ei siinä ole kyse uskosta tai uskonnosta, vaan sanoilla tulittamisesta tyyliin 'me vastaan muut'.

Edellä saamasi vastauksetkin vahvistavat, ettei tavallinen kirkkokansa tänne tulla joutumatta tulilinjalle. Kovin ovat aggressiivista tyyliä, ja ihmettelen miksi toiselle ihmiselle pitää sanoa tuolla tavalla. Onko se jotain pelaamisen huumassa tullutta vauhtisokeutta??

Kirkon pitäisi jakaa palsta kahteen osaan. Toiseen saisi jäädä tämä kirkkoon kuulumaton pelaajajoukko ja jälkimmäinen olisi rekisteröitymistä vaativa ev.lut. seurakunnan jäsenten alue. Tällä palstalla ei veronmaksaja saa rahoilleen vastinetta, koska ei täällä voi avoimesti ja rehellisesti keskustella mistään syvällisistä kysymyksistä.

Mene hyvä ihminen sellaisille palstoille, jotka vastaavat toiveitasi, niitä kun on. Mitä sinä täällä marmatat ettei tämä ole sellainen, kun tämä on nimenomaan perustettu toisenlaiseksi, kaikille katsomuksille avoimeksi ja anonyymiksi. Ei olisi järkeä tehdä tästä samanlaista kuin ne muut, koska niitä on.
        Inhottaa tuollainen mariseminen ja valittaminen. Mene sinne missä on sellaista kuin haluat.

• katso peiliin
        ....... kirjoitti:

Mene hyvä ihminen sellaisille palstoille, jotka vastaavat toiveitasi, niitä kun on. Mitä sinä täällä marmatat ettei tämä ole sellainen, kun tämä on nimenomaan perustettu toisenlaiseksi, kaikille katsomuksille avoimeksi ja anonyymiksi. Ei olisi järkeä tehdä tästä samanlaista kuin ne muut, koska niitä on.
        Inhottaa tuollainen mariseminen ja valittaminen. Mene sinne missä on sellaista kuin haluat.

Mitä sinä nyt taas marmatat?

• zyrt
        ....... kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Tänne voi kuka tahansa kirjoittaa niin paljon kuin haluaa, kunhan ei riko sääntöjä ja pysyy edes jotenkin palstan aiheessa.
        Joillakin on vain kova hinku leikkiä marttyyriä vähän joka asiassa, kun ei viitsi itse tehdä mitään.

Näin näyttää olevan. Minä en ainakaan ole huomannut, että "keskivertouskovaisia" olisi kielletty kirjoittamasta. En tosin tiedä mitä sillä edes tarkoitetaan. Joko uskoo jumalaan tai sitten ei. Missä kohtaa se keskiverto olisi?

• suojelua kiusaajilta

Raamatun sanan lakaisijoitako Emilia kaipailee palstalle kiusaamaan aitouskovaisia =)

• Humanisti-vapari

Dualismi, jyrkkä kaksijakoisuus kuuluu ikävä kyllä juuri kirjan uskontoihin, myös kristinuskoon. Taivas/helvetti -jako on tietenkin äärimmäisen mustavalkoinen. Oikeiden ihmisten oikea elämä (syntymän ja kuoleman välillä) sisältää sekä harmaan eri sävyjä että onneksi myös paljon sateenkaaren eri värejä.
      On/off -valinta on myös usko tai sen puuttuminen kaikkivltiaaseen persoonalliseen jumalaan, joka viime kädessä päättää kaikesta ja seuraa kaikkien ajatuksia sekä ajatusten/rukoilun/uskon perusteella päättää luvatusta "iankkisesta elämästä" "taivaassa" taikka "kadotuksesta" "helvetisä" oikean elämän kuoleman jälkeen.

• Humanisti-vapari

Kas, täällä on eräs h:lla alkava sana kiellettyjen sanojen listalla...
        Mahtaako perinteisen pelotteen uskottavuus lisääntyä miedontamalla ilmaisua eufemismeillä?

• anse
        Humanisti-vapari kirjoitti:

Kas, täällä on eräs h:lla alkava sana kiellettyjen sanojen listalla...
        Mahtaako perinteisen pelotteen uskottavuus lisääntyä miedontamalla ilmaisua eufemismeillä?

Tuo hel-vetin ja saa-tanan ym. sanojen kielto ei johdu tästä kirkon palstasta, vaan koskee koko S24-foorumia. Ne kun normaalisti ovat kirosanoja. Näin tämän olen ymmärtänyt, ettei se siis ole kirkon tekemä kielto.

• dikduk

Dualismi ei kuuluu esim juutalaisuuteen vaan vain kahteen "universaaliin" uskontoon, kristinuskoon ja islamiin . Kumpikin väittää että on ainoa oikea ja lähettää muut ja omat väärin uskovat helvettiin, painopistse on kuoleman jälkeisessä ,siihen tähdätään .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5360
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1607
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      232
      1564
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      310
      1116
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe