Äitini 67v asuu yksin isossa omakotitalossa, jonka nurmikonleikkuut, lumityöt yms muut isommat työt tekee kylätalkkari maksua vastaan. Äiti ei ole minun apua huolinut, vaikka talossa pitäisi tehdä monenlaista remonttia, josta on mielestäni turha maksaa vieraalle. Eilen viimeksi keskustelimme siitä, että voisin alkavalla kesälomallani käydä maalaamassa aidan. Äiti suuttui (kimmastuu nykyisin lähes kaikesta) ja sanoi, että hän haluaa elää itsenäisesti elämänsä loppuun ja talo kestää hänen aikansa kyllä. Uhkasi myydä talonsa ja hassata rahat, koska mielestään vain kärkyn perintöä. Olen ainoa lapsi, joten saan kai perintöni kärkkymättäkin. Kiinteistön arvo kumminkin laskee, kun kunnollista remonttia ei tehdä, vaikka äidillä siihen varaa olisi.
Onko äidin käytös holtittomuutta, josta syystä hän voisi tarvita holhousta? Mielestäni on normaalia, että halutaan pitää taloa kunnossa.
Riita äidin kanssa...
12
312
Vastaukset
- Kokonaan äidin talo?
Onko talo todellakin 100 % äitisi omaisuutta, vai omistatko siitä osan (tämä on hyvin mahdollista, jos isäsi on kuollut).
Jos todellakin omistat talosta osan niin sinulla on oikeus myös puuttua omaisuuden hoitoon.
Jos talo on 100 % äitisi omaisuutta niin huolehdi omista asioista ja jätä äitiparkasi rauhaan. Vai vielä holhouksen alle siksi että ei halua koko ajan olla jotain remppaa tekemässä, anna mun kaikki kestää!
Vaikutat aikamoisen vittumaiselta lapselta. Sinulle itse asiassa olisi oikein jos äitisi toteuttaisi uhkauksensa? - leskiäiti
Olen saman ikäinen kuin äitisi ja asun äitisi tavoin yksin vanhassa omakotitalossa. Saisin varmasti myös raivarin, jos lapseni puuttuisivat asumiseeni ja remontteihini (tai pikemminkiin niiden tekemättömyyteen) ja polttaisin lopullisesti päreeni, jos lapseni esittäisivät minulle edunvalvojaa sen takia, että talo uhkaa rapistua. Se ei nyt onneksi riitä edunvalvonnan perusteeksi, ja sinunkin olisi syytä jättää äitisi rauhaan. Olen samaa mieltä kuin edellinen vastaaja: harvinaisen v-mäinen lapsi olet! Ainoa huolesi on perintöomaisuuden arvon mahdollinen väheneminen. Viis veisaat äitisi toiveista ja mahdollisista muista tarpeista.
- talo rapistuu
Parempihan se äidinkin olisi asua, jos taloa korjattaisiin ja nykyaikasemmat pesutilat tehtäisiin. Nyt on pesupaikkana puolilaho sauna pihan perällä ja kyätalkkari hakkaa viikottain halkoja puuhellaan, sekä saunan kiukaan ja vesipadan lämmitykseen.
Talo on äidin, he ovat isän kanssa eronneet kun olin pieni ja omillaan äiti on elänyt. Mutta jos näin jatkuu, ettei mitään korjata, niin minulle jää aikanaan kenties purkukuntoinen talo, joten eikö olisi kaikkien etu sitä kunnostaa? - äi-ty-li
talo rapistuu kirjoitti:
Parempihan se äidinkin olisi asua, jos taloa korjattaisiin ja nykyaikasemmat pesutilat tehtäisiin. Nyt on pesupaikkana puolilaho sauna pihan perällä ja kyätalkkari hakkaa viikottain halkoja puuhellaan, sekä saunan kiukaan ja vesipadan lämmitykseen.
Talo on äidin, he ovat isän kanssa eronneet kun olin pieni ja omillaan äiti on elänyt. Mutta jos näin jatkuu, ettei mitään korjata, niin minulle jää aikanaan kenties purkukuntoinen talo, joten eikö olisi kaikkien etu sitä kunnostaa?kenen kaikkien = sinun! Jätä äitisi rauhaan.
- leskiäiti
Juuri niin, päähuolihan on näköjään se, että sinulle jää huonokuntoinen talo. Mutta jos äitisi on tyytyväinen talonsa nykykuntoon eikä piittaa saunan lahovioistakaan, älä sotkeudu hänen asioihinsa. Ja kuten jo sanoin, edunvalvontaan et häntä näillä evällä saa.
- Mie vain
Opiskelen gerontologiaa ja siellä painotetaan sitä, että vanhuksen oma tahto häntä koskevissa asioissa on rikkomaton. Eli äitisi yksin määrää, mitä talolle tehdään.
- kunnioitetaan sitä
Vanhukset usein haluaa pitää asiat ja rutiinit sellaisina kuin ne on ja siinä totutussa ympäristössä. Se on niille tärkeä juttu ja toiset vierastaa uutta.
Tuossa tilanteessa ei oo voittajia. Jos vanheneva äitisi peseytyy kesät talvet pihasaunassa, ei ole kaukana se päivä kun kompastuu tai kaatuu ja seuraukset tiedetään. Tai jos niin huonosti ei käy, alkaa tinkimään pesuistaan kun se on niin työlästä.
Muutenkaan en ymmärrä äitiäsi. Luulisi että olisi kivaa kun lapsi maalaa aitaa ja samalla voi jutella niitä näitä. Ja mitä se haittaa, jos kiinteistön arvo siinä samalla nousee (no heh heh, tosi paljon).
Miksihän äitisi nykyään kimmastuu lähes kaikesta. Tosin oletan että sulle vaan, tuskin kylätalkkarille.- gtuyu
Äitisi elää omaa elämäänsä omalla tavallaan. Eikä ole edes vanhus vielä.
Sukulaismies au yksin vanhaa maalaistaloa. Kaikkien yleisten mitttapuiden mukaan siellä pitäisi siivota ( ei tiedä mihin uskaltaa kätnesä laskea), tehdä remonttia jne. Varallisuudesta ei ole kyse, Hän on kuitenkin täysijärkinen henkilö, joka on tyytyväinen oloonsa. Kaikin puolin myös erittäin hyvässä kunnossa eikä mikäänlaisia sairauksia, vaikka ikää yli 70. 67 vuotias ei oo mikään vanhus. Äitisi on hyvin perillä että vaan odotat hänen kuolemaansa ja on siitä "harmistunut". Sinun täytyy hyväksyä että äitisi haluaa elää niin kuin se elää. Ei ne modernit asunnot anna koti tunnelmaa koska nissä ei ole mitään historiaa. Miksi et elä omaa elämääsi? Tee niin kuin äitisi!
- talo rapistuu
Kiitos vastauksista. Kyse ei omasta mielestäni ole ahneudesta, vaan kiinteistön kunnossapidosta. Ehkä sitten on helpompi pestä kätensä nyt ja tulevaisuudessa koko mörskästä.
- 33
""Kiitos vastauksista. Kyse ei omasta mielestäni ole ahneudesta, vaan kiinteistön kunnossapidosta. Ehkä sitten on helpompi pestä kätensä nyt ja tulevaisuudessa koko mörskästä. """
Huolehditko samalla tarmolla naapurisi auton öljynvaihoista?
Siis joku omistaa jotain esim. talon tai auton. Tämä omistaja saa tehdä omaisuudellaan ihan mitä tahtoo....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496605Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6642815Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931210- 841205
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891110
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 228875