Moi kaikki!
Minulla on ollut käytössä hyvät K2-luistimet, (Moto 90), ja ne on ollut erittäin hyviä.
Nyt pitäisi vaihtaa renkaat ja olen löytänyt suhteellisen edullisen paketin jossa mukana renkaat ja laakerit.
K2:n pyörien laakerit ovat malliltaan ABEC-7.
Uusien pyörien laakerit ovat kuitenkin SG9.
Tiedän kyllä, että ABEC-7 on paljon parempi kuin esim. ABEC-3, mutta SG9-malleista ei ole minkäänlaista tietoa.
Onko ne parempia vai huonompia kuin ABEC-7?
Intersportissa on taas myynnissä K2 90mm 85A pyörät, joissa ILQ-9 laakerit...
Onko ne sitten parempia kuin SG9, ABEC-7 vai kuinka??
Kiitoksia vastauksestanne!
ABEC-7, SG9 vai ILQ-9 ?? Mikä on paras vaihtoehto?
4
4240
Vastaukset
- freud
lucky luciano agent ooooooo hasta ravista pam!!!!!!!!!
- EK:
SG9 näyttäisi olevan Rollerbladen oma laakeritoleranssi,mikäli oikeen ymmärsin on kumitiivisteellä joka saattaa olla vaikea pois-otettava eli ns.kestovoidellut laakeripesät ja siten mahdollisesti aika hidas vierintäominaisuuksiltaan.
ABEC-luokitus ei vaikuta tavalliseen kuntoilijaan kovinkaan paljon,mutta jos haluaa "tiukan" toleranssin niin eihän siinä mitään.
ILQ9 on K2 käyttämä ja lienee verrattavissa ABEC7 tai 9,markkinointi on hoidettu jo vuosia tavallaan laakereiden ehdoilla jolla ei ole mitään oleellista tekemistä itse luistimen kanssa.
Ei kannata liikaa keskittyä laakereihin vaan itse kenkään miten mikin jalkaan sattuu,se on tärkein juttu tässäkin kohtaa.
ABEC3-5-7-9,näistä voi valita sen mikä itsestään tuntuu "hyvältä": - SKF & FAG
ABEC luokka kertoo siis toleranssin. Huomaa, että väljempi laakeri kantaa aksiaalista kuormaa paremmin kuin tiukka. Luistimessa tiukka laakeri antaa vähän tarkemman ohjaustuntuman varsinkin rullatessa kovaa alamäkeä. Aina siis kompromissi.
Rullausvastuksessa ei eroa ole eri toleranssiluokkien välillä.
ILQ laakerissa on yksi kuula vähemmän ja toisaalta kuulat ovat vähän isompia. ILQ laakerin kantavuusluvut (staattinen ja dynaaminen) ovat hivenen suurempia.
Isolle luistelijalle (>90 kg) kaikki laakerit ovat hieman alamittaisia staattisen kantavuusluvun suhteen eli käytännössä iskujen suhteen (kanttariylitykset, kuopat). Dynaaminen kantavuusluku ei ole ongelma.
On ihan sama, minkä laakerin otat ABEC 5:sta tiukempaan suuntaan. Eroa et huomaa. ABEC 3 tuntuu hieman huteralta rullatessa kovaa alamäkeä. Huomaa, että vakavuuden kannalta olisi mielenkiintosta laittaa takimmaiseen pyörään vaikka ABEC 7, koska takapyörä määrää pitkälti vakavuuden alamäkirullauksessa.
Kaikissa laakereissa on sama 608-laakerien päämitoitus eli ne ovat kaikki vaihtokelpoisia keskenään.
Jos selvästi paremman laakerin haluaa, niin sitten keraamiset kuulat mutta satsi maksaa sitten luokkaa 250...300 euroa.- SKF & FAG
Täsmennys ... tarkoitin tuolla mielenkiintoisella vaihtoehdolla sitä, että takimmaisiin laitettaisiin ABEC7 tai 9 ja kolme ekaa fillaria olisivat ABEC 3:ia. Täytyy kokeilla tuo teoria joskus. Tuossa on monta sarjaa laakereita pöydällä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911214Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221068- 70810
- 48804
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53750- 60659
- 33652
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva48652- 52617
- 50595