Ja kyllä tiedän että tämä on ehkä väärä osio, koska keskustelu ei liity parisuhteeseen/seurusteluun mutta oon huomannut että täällä on fiksua porukkaa ja saa asiallisia vastauksia, niin kirjoitanpa nyt tänne.
Olen huomannut olevani joka paikassa ja joka porukassa epähaluttua seuraa. Toiset antavat suoraan ymmärtää asian laidan, toiset taas eivät ole suoraan ilmaisseet näin olevan, mutta käytös kertoo jotain...
Esimerkiksi minulla on 2 serkkua jotka ovat 23 ja 25vuotiaat (itse olen siis 21v). Minulla on heihin hyvät välit ja tykkään aina kamalasti viettää heidän kanssaan aikaa. Jostain kumman syystä en ole koskaan tervetullut kylään, eikä minua ikinä pyydetä illanviettoihin tai esimerkiksi kaupungille shoppailuseuraksi.
Sen sijaan siskoani 18v pyydetään alvariinsa mukaan. Eilenkin siskoni oli luonani kahvilla kun serkkuni soittivat hänelle ja pyysivät kanssaan kaupungille ja sen jälkeen istumaan iltaa toisen serkun kotiin. Kysyin oitis mahtuisinko mukaan, kuulemma en.
Isäni käy toisinaan (n. kerran kuussa) baarissa. Olen monesti kysynyt voisinko lyöttäytyä isäukon seuraan vaikkapa sinne baariin. Isä aina sanoo ettei asia nyt tällä kertaa sovi, että hän tahtoisi mielummin olla yksin/ jonkun työkaverinsa kanssa ja joskus syyksi on mainittu se, että isä ei pystyisi kuitenkaan majottamaan minua (isä asuu sen verran kauempana että tarvitsisin yösijankin häneltä). Jokaisena kertana myöhemmin oon saanut kuulla että velipuoleni on lähtenyt isän kanssa baariin, ja ollut isällä vielä yötäki vaikka isä minulle sanonut että majoitus ei onnistuisi (velipuoli asuu isästä 1km päässä).
Äitiini minulla on myös todella hyvät välit. Hän on kuitenkin melko kiireinen ja usein jos soittelen että jos vaikka päivän/illan kuluksi tulisin kahvilla poikkeamaan, niin aina on jotain menoa ja ei sovi. Joskus kun kahtena päivänä perätysten olin äitini luona erään kerran, hän tokaisi minulle hieman ärtyneenä että ei tykkää että ramppaisin joka päivä hänen luonaan ja "minulla on omakin elämä aikuisena ihmisenä".
Tässäkin mielessä olen hieman pahoilla mielin tilanteesta, sillä aiemmin mainittu 18v siskoni käy äidilläni melkein joka päivä vain "hengailemassa" tyhjänpanttina, eikä äidilläni ole asiaan mitään sanottavanaan.
Siskoni 18v toisinaan käy minunkin luonani, hän on varmaan ainoa jota voin sanoa näkeväni usein. Usein hän kertoo menoistaan ja siitä miten on velipuolemme kanssa menossa esimerkiksi elokuviin tai vaikkapa huvipuistoon. Viimeksi kun kuulin suunnitteilla olevasta huvipuisto-reissusta kysyin kummemmin miettimättä voisinko lähteä mukaan niin sisko sanoi "no hei et todellakaan! mun piti mennä ensin kaverin kans kahden, mut kaveri ei päässytkään niin pyysin sit veljee ja me nyt mennää kaksin".
Vastaavia juttuja on paljon, en kuulemma ikinä mahdu mukaan. Jos taas kysyn siskolta jos voisimme itse kahden kesken mennä sitten jonnekin, niin aina vastaus on "emmätiedä, pitää kattoo joku kerta jos jaksaa/ehtii".
Kaveripiireissä sama juttu. Mulla ei ikinä ole ollut paljoa kavereita, ja nekin vähät mitä tällä hetkellä löytyy on kiireisiä ihmisiä. Aina jos itse kyselen että nähtäisiinkö tai ehdotan jotain, nii sanotaan että "nyt ei ehdi, muttai ilmoittelen heti kun sopii ---> mitään ei ikinä kuulu ja kun kysyn uudelleen niin aina sama vastaus.
Ehkä alkaa mennä jo liiankin naurettavaksi mutta ajauduin netissä juttelemaan ihan sattumalta joskus erään isäni vanhan kaverin kanssa kun osuttiin samaan keskustelu-paikkaan ja hän tunnisti minut sieltä ensin ja alkoi jutustelemaan niitä näitä, kyseli vain mitä kuuluu ja minkälainen koira minulla onkaan lemmikkinä. (mies 40v), ja ehdotin häntä jopa seurakseni baariin.En siis kyseisen miehen kanssa ole aiemmin ollut missään tekemisissä, joskus nuorena tyttönä isän kanssa kävin toisinaan hänen luonaan kylässä. Eikä minulla siis todellaakaan ole tapana yleensä liki tuntemattomille alkaa moisia ehdottamaan. Toki mies kertoi olevansa työkiireinen, mutta kiitti seura-tarjouksestani.
Olen myös usein vanhoihin kavereihin ottanut yhtettä ja ehdottanut vain tuosta noin että tavattaisiin ja vaihdettaisiin kuulumisia, mutta ikinä eivät ole kaverit innostuneet viimeksi tänäänkin eräs totesi "no nyt on vähän työjuttuja mutta jos marraskuussa ehtisin vaikka kahville".... just joo
En oikein ole keksinyt mitä vikaa minussa on. Toki uskon että se voi olla mahdollista, mutta ikinä kukaan ei ole tuonut ilmi, miksi seurani ei mahdollisesti kelpaa.
Sen jälkeen hävetti, ja siitä asti oon tuntenut itse jostain syystä melko yksinäiseksi ja epätoivoiseksikin.
Miksi olen epähaluttua seuraa?
32
1904
Vastaukset
- minnamarija
Ja lisään, että oon itse ollut lähes aina se oma-aloitteinen osapuoli näissä tekemis ja näkemis jutuissa, mitä nyt siskoni joskus saattaa pamahtaa oven taakse ilman mitään ennakkotietoa.
Mutta en kuitenkaan ole harvase päivä ruinaamassa ihmisiä seurakseni. Yleensä minuun ei oma-aloitteisesti kukaan ota yhteyttä. Tämä pätee niin serkkuihini, kavereihini, isääni ja osin äitiini. Äiti sentään soittelee ja kysyy kuulumisia, jos minusta ei ole viikkoon kuulunut mitään.
Siskoltani olen yhden kerran rohjennut kysyä mielipidettä, miksi yleensä minun seuraani ei kaivata. En oikein muista mitä siskoni siihen vastasi, ei muistaakseni sanonut juuta eikä jaata juttuun.
Äidiltäni olen myös kysynyt hänen kantaansa, miksi yleensä tuntuu etten ole haluttua seuraa kuten päinvastoin esimerkiksi siskoani pyydetään alvariinsa paikkaan jos toiseen. Äitin tokaisi "no siskosi kysyy reippaasti voiko mennä ja tunkee itseään joka paikkaan, sinä olet kotona etkä lähde sieltä liikkeelle".
En tied sitten, miten mun pitäisi tuon äidin kommentin ottaa... Olen kyllä kotona paljon, mutta siksi kun seuraani ei ikinä kaivata vaikka itse olen melkein aina se joka soittelee ja kyselee että nädäänkö, tai voisinko tulla vai mentäisiinkö jne. - asdgsadgsad
Öh, kuulostat aika rasittavalta ihmiseltä. Ja epätoivoiselta. Siks ihmiset välttelee sua.
Ja miks 21 vuotias nainen haluaa isänsä kanssa mennä baariin tai sen 40 vuotiaan kaverinsa kanssa?
Ootko ajatellut näiden muiden ihmisten saappaissa, että miten he näkevät sinut? - minnamarija
Epätoivoinen olenkin. Alkaa tuntumaan tuskaiselta, kun ei ole ketään seuraa ollut pitkään aikaa. Olis niin mukava viettää joskus elokuvailtaa jonkun kanssa, lähteä lenkille kaverin kanssa, käydä edes joskus ottamassa olut mukavassa juttuseurassa jne.
Tuskimpa ihmiset ovat vältelleet minua alunperin epätoivoisuuteni vuoksi, koska minusta tuli vasta epätoivoinen sen jälkeen kun ihmiset alkoivat minua välttelemään. "rasittavuus" ja "epätoivoisuus ovat seurauksia yksinäisyydestä, eivät syy.
Ja vaikka tekstissäni luettelin paljon eri ihmisiä joiden seuraa yritän pyytää, en oikeasti ole joka päivä tai joka viikko edes kyselemäss tavataanko. joskus saatan kysyä joka toinen viikko näkemistä, joskus kerran parissa kuukaudessa.
Se miksi lähtisin isäni kanssa baariin tai edes puolituntemattoman olisi mielestäni parempi kuin olla yksin kotona. Tai ylipäätään olla aina yksin, huolimatta siitä olenko yksin elokuvateatterissa, kotona, ravintolassa tai kauppoja kiertelemässä. Toki yksin on välillä mukava olla ja kaikkien pitää joskus viettää aikaa yksin, mutta yksin ei ole AINA mukava olla.- Äemän gäg
Hanki itsellesi kiinnostava harrastus, jossa toimitaan isommasssa porukassa. Esim. harrastajateatteri, kuoro tai jokin joukkuelaji. Helppo tapa tutustua uusiin ihmisiin.
- moraalin vartia
Hei luin että ihmisellä johon pystyy pitää säännöllisesti yhteyttä vain 5 henkilöön.
Koen itsekkin että olen ei haluttua seuraa oisiko syy siinä, että en ole osannut sosiaalista kanssa käymistä. Pieni vinkki on siinä että itse soittelet kuulumisia vähän useemmin-- vähän kuin tutustuisitte uudestaa - moraalin vartia
Hei luin että ihmisellä johon pystyy pitää säännöllisesti yhteyttä vain 5 henkilöön.
Koen itsekkin että olen ei haluttua seuraa oisiko syy siinä, että en ole osannut sosiaalista kanssa käymistä. Pieni vinkki on siinä että itse soittelet kuulumisia vähän useemmin-- vähän kuin tutustuisitte uudestaa - minnamarija
Vastaus sulle moraalin vartia. Itse olenkin se, joka ottaa yhteyttä ihmisiin ja kysyy kuulumisia. Jos itse en tee sitä, en kuulisi ikinä kenestäkään ihmisestä pihaustakaan. Mutta mitä se sitten kertoo muista, jos he eivät itse IKINÄ oma-aloitteisesti ota yhteyttä minuun?
- marjaminna
Jos he eivät IKINÄ ota omaaloitteisesti yhteyttä sinuun niin on aika ymmärtää antaa heidän olla. Hanki uusia ystäviä ja elä omaa elämääsi. Kun karttuu asennetta ja elämänkokemusta niin ihminen muuttuu mielenkiintoisemmaksi ja halutuksi seuraksi.
Itse lähdin usein tuossa iässä ihan yksinkin ykkösklubeille parhaimpaan bileaikaan kun kavereilla ei ollut rahaa jne. Ei ollut yhtään yksinäistä kun tanssin enkä vain istunut nurkassa drinkin kanssa. Kummastihan siinä tutustui kiinnostaviin ihmisiin ja miesseuraakin löytyi,
Kun luin kirjoituksesi kuulostit ihan nuoruudenystävältäni joka oli jotenkin samanlainen ja hieman kömpelö seurassa vaikka hänellä oli mitä mainioin huumorintaju ja veitsen terävä äly. Mutta jotain pelisilmää puuttui sosiaalisissa tilanteissa ja ihmiset aina kaikkosivat tai pitivät häntä hivenen outona roikkujana. En tiedä mikä siinä lopulta mätti. - kyllä tiedät
Joitain huomioita... Ihmiset eivät yleensä itse huomaa seuraavia asioita itsessään...
- Kun he ovat seurassa he nuoleskelevat, mielistelevät eivätkä omaa omaa persoonaansa. Tätä tekevät etenkin heikkoitsetuntoiset, jotka kauheasti sitä seuraa haluavat. Mutta heitä ei sitten jaksa kukaan. He ovat ihan kilttejä, mutta roikkujia ja riippäkiviä, aina riippuvaisia jostain. Heiltä ei kuule koskaan mitään mielenkiintoista eikä heillä tunnu olevan kuin muilta lainattuja mielipiteitä: joita sitten pahimmillaan kertovat sille, joka ne on kertonut heille.
- Liian määräilevät. Heillä tosiaankin on aina mielipide ja hekään eivät tarkoita mitään pahaa, mutta kukaan ei jaksa. Heistä tulee kuva tuomitsevina ja kaikkitietävinä. Osa sitten äärityypeistä onkin kyllä. He kertovat aina mihin mennään ja mitä tehdään ja tyrmäävät muut jne. jne.
Nämä kaksi ihmistyyppiä karkottavat luotaan muut paitsi toisensa korkeintaan. Jos määräilijä ei ole ihan ääripää, hän yleensä alkaa antaa jossain vaiheessa löysää. Hän huomaa, ettei jaksa stressata koko ajan ja olla viulun kieli, ja kolmenkympin jälkeen hänestä muuttuu koko ajan muavampi... Ellei hän kasva toiseen suuntaan eli totaali itsekkääksi, vi**upääksi, mikä sekin on mahdollista.
Roikkujat sen sijaan eivät, he hokevat miten kilttejä ja kivoja ovat, ja ihmettelevät miksi heidän palveluksensa eivät kelpaa. He eivät tunnu millään erottavan huolenpidon ja holhoamisen eroa, he ovat tylsiä ja lapsellista seuraa, eikä oikein kukaan jaksa aina olla vauvan kanssa.
Sinä kuulostat itsesäälissä rypevältä tylsimykseltä, jolla ei ole harrastuksia, joka roikkuu kenessä vaan ja joka todennäköisesti on ollut aina rasittava.
Surullista on silloin, kun ihminen tosiaan on ihan kiltti, muttei vaan tajua. Onko sinussa mitään mielenkiintoista? Mitä sinä teet? Onko harrastuksia? Opiskeletko? Missä kaikkialla tapaat erilaisia ihmisiä? Roikutko vaan kotona ja sitten pyydät shoppailemaan tai baariin, siihenkö loppuu rahkeesi? Onko sinulla hyvät ja reippaat elämän tavat? Ajatteletko, omaatko mielipiteitä, luetko, mistä osaat keskustella?
Noh. Lisää. Sitten aineriippuvaiset. Alkoholistit eivät yleensä tajua miksi eivät ole haluttua seuraa. He jäävät (kuten narkitkin) lopulta surullisen elämänsä kanssa yksin. Muut juopot ovat kavereita, mutta uusia on vaikea hankkia. Nuoresta saakka kun aivot on virittyneet yhdelle taajuudelle, pitäisi osata olla terveesti riippuvainen, tehdä muuta, hankkia elämää jne. jne. Sinä hoet monta kertaa baarista, lähtisit jopa 40-vuotiaan äijän kanssa jota et edes tunne.
Oletko alkoholisti? Oletko siksi rasittava, että olet aina sekaisin?
Kukaan ei tykkää alkoholisteista eikä suurkuluttajista, he ovat rasittavia, viina vaikuttaa aivoihin, he roikkuvat, tuhlaavat rahansa aina vaan viinaan, heidän päässään ei liiku riittävästi muuta, jne. jne. he ovat kaikilla tavoin rasittavia ihmisiä, jos ei moikkaamista lasketa.
Itsesäälissä rypevät, kuten sinä. Sinähän olet aina kotona ja hoet miten kun kerran kuussa jonkun seuraa kysyt sitä ei ole. Miksi olisi? Sinuako tässä kaikkien pitää viihdyttää? Kun ne tasan tietää, että sinä et mitään tee, tulet mukaan vain roikkumaan, et harrasta etkä omaa elämää. Ruikutatko yhtä paljon aina? Siis miten puhut? Itsesäälissä rypevät hyvin usein eivät kerro huolistaan vaan ruikuttavat niistä. Tietenkin tekemättä mitään.
Olet siis epätoivoinen ja ryvet, ja sanot, ettet ole tehnyt sitä aina, mutta jos et ole... Niin missä on se mielenkiintoinen ja aktiivinen elämä, mitä elät? Ystäviä kaikilla on todella vähän, 1 tai 2 on parempi kun ei yhtään. Mutta tuttavia on jokaisella, joka liikkuu missään. Joskus vuosien varrella niistä muodostuu ystävyyttä. Ei aina.
Sinä tiedät tasan tarkkaan mitä sinussa on vikana. Jos et ole itsellesi rehellinen, et pysty muuttamaan sitä. Sinä tiedät ja tunnet, ja aivan takuulla pystyt elämääsi vaikuttamaan. Kipeää on kasvaa aikuiseksi, mutta jos nyt aloitat, saatat 10 vuoden päästä omata jo ihan eri elämän.- perhe on paras
Tämä kirjoitus oli ihan pötypuhetta. Yksinäisyys tekee ihmisen surulliseksi ja myös epätoivoiseksi. Ei epätoivoisuus yksinäiseksi. Mutta meitä on erilaisia. Minäkin olen aina ollut yksinäinen ja ulkopuolinen. Ei siksi, että olisin tylsä tai jotain. Minulla on ollut harrastuksia jos jonkin laisia, on mielipiteitä ja ajatuksia ja kun ystäväni tulevat kylään, niin juttua riittää aina. Mutta koulu- ja opiskelu- ja työelämässä olen ollut yksin. Ystäväni ovat muualta valikoituneita. Oletan, että olen sen verran erilainen kuin keskivertoihmiset ja pukeutumiseni ja mielipiteeni ja ajatukseni ja kiinnostuksenkohteeni eroavat keskiverrosta...enkä käytä alkoa ja sekin jo erottaa porukoista...
Aloittajalle voisin sanoa, että nostaa vaan päänsä pystyyn. Saat jonain päivänä miesystävän/puolison ja toivottavasti lapsia. Sitten kun on lapsia, niin ei sitä aikaa edes riitä rientoihin. Perhe on kuitenkin kaiken a ja o, ei muilla niin väliä. Kunhan vaan valitsee sellaisen miehen, joka myös arvostaa parisuhdetta, yhdessä vietettyä aikaa ja perhettä. - hirviömäinen
Olipas karua luettavaa.. Miten ihmisestä voi tulla tuollainen?
- Ko_rento
Uskoisin, ettet vain ole mielenkiintoista seuraa. Eräs entinen ystäväni oli samantyyppinen ihminen. Jaksoin olla hänen ainoa ystävänsä lähes 10 v. ajan, kunnes en enää vain jaksanut, koska hän oli yksinkertaisesti tylsä ja koskaan ei ollut mitään tekemistä. Hän ei yleensä ottanut minuun päin yhteyttä, vaan minä ehdotin tapaamisia. Tässä kohtaa tosin poikkeatte. Olisi varmasti hyvä vähän hankkia itsetuntoa lisää ja omata mielipiteitä, näin sinusta tulee paljon mielenkiintoisempi ja ihmiset hakeutuvat seuraasi. Tietenkin tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta ainoastaan sinä voit muuttaa itseäsi, koska et ilmeisesti ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseesi? Olet vielä tosin nuori, joten kaikelle on aikansa, mutta nyt olisi hyvä aika aloittaa! Hakeudu ihmisten seuraan rohkeasti ja kehitä sosiaalisia taitojasi!
- 6 + 11
Yritä tekemisen kautta. Hommaa harrastus, jossa törmäät tuntemattomiin ihmisiin. Esimerkiksi urheilussa riittää, että pelaa peliä. Ei tarvitse olla supliikkia eikä ulkonäköä, kunhan ei ole huono häviäjä.
Asialle kuin asialle on järjestöjä, jotka mainostavat toimintaansa netissä. Hakeudu mukaan ja maksa jäsenmaksu. Homma hoidossa. - #arvaus#
Kaksi vaihtoehtoa:
1. Joko olet ruma ja tyhmä luuseri niin ettei kukaan halua näyttäytyä seurassasi
2. Tai sitten olet kaunis, älykäs ja sanavalmis niin että muut tuntevat itsensä seurassasi olevansa rumia, tyhmiä ja luusereita
Positiivista asiassa on ettet ainakaan ole mikää keskisnkertaisuus.
Neuvoni sinulle: Älä yritä roikkua muiden mukana vaan elä omaa elämääsi, tee tai keksi mielenkiintoisia juttuja, käväise liikenteessä ihan itseksesi ja itsenäisty, aikaa myöten huomaat että ne muut soittelee sinulle ja jos eivät on se heidän häpeänsä. - kjkhjkhj
Oletko yli-hiljainen tai puhutko liikaa, pälpätät kaikkea koko ajan?
Kun käyt kylässä, niin jäätkö moneksi tunniksi, jolloin kukaan ei halua sinua kylään jos et tajua lähteä kahvit juotuasi??
Tollaset asiat ainakin itseäni ärsyttäisi toisessa.
Kai hygieniasi on kunnossa vaatteet tai henki ei haise? jos toisen hengitys haisee paskalle ei sitä kukaan jaksa... - carambola87a
Oletko pk-seudulta? Ehdotan arvioivaa tapaamista niin katsotaan onko sinussa vikaa. nimimerkki@suomi24.fi
- ei-nimimerkkiä..
Olin samassa tilanteessa. Päätin, että vaadin enemmän ystävyyssuhteilta, ja päädyin leikkaamaan pois elämästäni yhden kokonaisen ystäväpiirin. Tajusin, että heidän silmissä olen epätoivottua seuraa ja ei ole enää mitään mitä voin tehdä muuttaakseni asian. Katkaisin vain kylmästi kaiken yhteydenpidon heihin, ja aika pian oman arvontunto palasi takaisin. Löysin vanhoista etäisimmistä ystävistä parempia frendejä kuin kukaan em piirissä oli.
Tarkkaile minkälainen tunne jää eri ihmisten seurassa (tai seurasta poisjäämisestä)
"No one can make you feel inferior without your consent"
Eleanor Roosevelt
“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
William Gibson - ehdotuksia ===
Koska on selvä, että sinussa on vikaa, niin....
Mieti näitä vaihtoehtoja:
-Puhut vain itsestäsi etkä osaa kiinnostua aidosti toisten asioista.
-Ruikutat ja valitat joka käänteessä
-Olet estynyt ja osaat puhua vain tylsistyttävin fraasein. Sinusta puuttuu spontaanius ja yllätyksellisyys. Olet yksinkertaisesti harmaa.
-Kerrot valheita ja/tai juoruilet muista rumasti
-Olet tyhmä. Kukaan fiksumpi ei jaksa kuunnella epäloogisia juttujasi.
-Olet liian tunkeileva, tulet ikään kuin "iholle"..
-ym.
Jos ei mikään näistä natsaa, niin käy terapeutin juttusilla, jos vaikka yhdessä löydätte syyn muiden vieroksuntaan. Selvähän se, että muut eivät ole "syyllisiä" , vaan sinun itsesi pitää muuttua.
- - Jenna_
Aika tylyjä vastauksia olet saanut täällä. Ei se välttämättä ole (ainakaan pelkästään) ihmisen oma vika, jos ei ole kavereita. Mielestäni vanhempasikin suhtautuvat sinuun kurjasti. Itse olen aina voinut mennä kotiin ja oleilla siellä eikä minua ole sieltä koskaan ajettu pois. Joskus jopa äitini ehdotti, että muuttaisin takaisin kotiin. No, se nyt olisi jo ollut vähän liikaa, mutta kertoo siis kuitenkin siitä, että vanhempani välittävät minusta. Ovatko sinun vanhempasi eronneet? Onko sinulla enää lapsuudenkotia olemassa, vai ovatko vanhempasi muuttaneet uusiin asuntoihin?
Vaikea näin tekstiesi perusteella arvioida, miksi ihmiset vieroksuvat seuraasi. Ehkä takerrut heihin liikaa? Oletko missään koulussa tai töissä? Opiskelupaikat nyt yleensä järjestävät kaikkea vapaa-ajan harrastustoimintaa. Voisitko mennä sellaiseen mukaan?
Tämä on hirveä klisee, mutta aloita uusia harrastuksia ja lopeta vähäksi aikaa yhteydenpito perheeseesi ja sukulaisiisi. Keskity omaan elämääsi ja omiin juttuihisi. Näin syksyllä on helppo aloittaa uusia harrastuksia vaikkapa työväenopistossa. Mene erilaisille kursseille, joilla tapaat ihmisiä. Tai aloita jokin uusi liikuntalaji. Varmaan paikkakunnallasi on joku urheiluseura, jonka jäseneksi voisit liittyä.
Entäpä vapaaehtoistyö? Jos olet yksinäinen, ryhdy ystäväksi toiselle yksinäiselle SPR:n ystäväpalvelun kautta. Tai jos etsit miestä, mene mukaan Eurosinkkujen toimintaan. Tämä maa on pullollaan toisia yksinäisiä. Yritä ennemmin löytää heistä uusia ystäviä kuin niistä sosiaalisista ja laajan kaveripiirin jo ennestään omaavista sukulaisista tai tuttavista.
Tärkeää on myös opetella olemaan yksin. Mikset voisi mennä yksin baariin tai leffaan? Minä ainakin voin. Käy siellä paikallisessa juomassa yksi siideri. Vaikka joutuisit istumaan yksin, ainakin näet muita ihmisiä. Se voi olla ihan mukavaa.
Hyväksy se, että uusia ystäviä ei saa kädenkäänteessä. Tutustuminen vie aikaa. Ensin on ihan hyvä aloittaa siitä, että liikkuu ihmisten ilmoilla ja juttelee heidän kanssaan niitä näitä. Järjestä myös itsellesi tekemistä. Jos sinulla on kalenteri täynnä opiskelua, töitä ja harrastuksia, et ehdi koko ajan suremaan ja vatvomaan yksinäisyyttäsi. Uskon, että jossain vaiheessa väkisinkin saat jonkun kaverin. - Asta-Elina
Se voi olla myös siinä, että olet liian erilainen näiden sukulaisten ym. kanssa. Sen ei siis tarvitse merkitä, että sinussa olisi jotain vikaa. Ala i t s e etsiä itsellesi sopivaa seuraa ja lähde yksinkertaisesti harrastuspiireihin ym. Minä en sinun asemassasi enää haikailisi näiden sukulaisten perään ensinkään vaan menisin kerta kaikkiaan omia menojani enkä enää edes tarjoutuisi mukaan. Kun sopiva välimatka tulee he joko ilmoittautuvat itse tai sitten eivät, mutta älä anna sen häiritä itseäsi. Ei minullakaan ole monia ystäviä, mutta nyt on alkanut löytyä kun en ole enää ollut tekemisissä sellaisten kanssa, joiden kanssa tulee olo pitkäksi. Tsemppiä sinulle!
- että silleen..
Kamalia vastauksia olet saanut, olen pahoillani kanssaihmisten kusipäisyydestä.
Pidä yhden ainoan kerran puolesi ja varaudu siihen, että jäät yksin. Sano äidillesi kuinka pahalta tuntuu, että sinua melkein kielletään käymästä, mutta pikkusiskosi saa tulla miten haluaa. Jos sinulla on hyvät välit äitiisi, niin voit hänelle kertoa miltä tuntuu. Sano isällesi, että tunnet olosi hylätyksi, kun et kelpaa seuraksi, kun joku toinen käy. Sano vanhemmillesi, että toivot hartaasti muiden sisarusten käyvän heitä katsomassa, kun he ovat vanhainkodissa, sillä sinua ei siellä näy, kun et kelpaa nytkään elämään mukaan. Sano pikkusiskollesi kerran hänen ilmestyttyään ovelle, että sinulla on muuta tekemistä ja tulkoon joku toinen kerta. Lähde vaikka kirjastoon roikkumaan samalla ovenavauksella, mutta älä tarjoudu olemaan se, jonka luo voi tulla kun muilla ei ole aikaa. Ne "kaverisi", joilla ei muka ole sinulle koskaan aikaa, eivät ole ystäviä. Älä roiku heissä. Poista puhelinnumerot, poista Facebookista jne. Ymmärrät varmasti itse eron todellisten kiireiden ja seuran kelpaamattomuuden välissä, joten voit tehdä poistot sitä mukaa. Tämä siksi, ettet itse enää sorru ottamaan kontaktia.
Uusia tuttavuuksia ja sitä kautta potentiaalisia ystäviä löytyy parhaiten syksyisin ja keväisin, kun liikunta-, taide- ja kulttuuriryhmät alkavat. Mene ihmeessä mukaan. Mene vaikka tanttakerhoon.
Sen neuvon osaan antaa omasta kokemuksestani, että muut ihmiset ovat usein yhtä vastahakoisia tekemään aloitetta kuin itsekin tunnet olevasi. Rohkaise siis mielesi ja tervehdi ihmisiä piireissäsi. Reippaasti, asiallisesti ja hymyillen. Ajan myötä pystyt siihen paremmin.
Olen itse muuttanut kerran uudelle paikkakunnalle, jossa en tuntenut ketään. Kävin yksin baarissa (usein tiskijukkaan päin tanssiminen on jotenkin vähemmän noloa, jos tuommoinen asia sinua nolottaisi) ja sieltä sain seuraa. Kävin elokuvissa yksin. Ei siellä rivissä joku takanaolija huomaa, että menet yksin. Kävin kahvilassa yksin. Istuin aina ikkunapöydässä lehden tai läppärin kanssa ja katselin muita ihmisiä. Varsinaiset ystävät olen aina hankkinut joko koulusta, kursseilta, liikuntaryhmistä tms.
En tiedä miten käyttäydyt seurassa, mutta se, että seurasi ei käy ihmisille on merkki siitä, että he eivät tunne oloasi hyväksi kanssasi. Mikäli olet selvästi epäsosiaalinen tapaamisissa tai sanot jotain tyhmää, niin tarjoan tässä hyväksi havaitsemiani keinoa pysyä mukana keskustelussa:- että silleen..
Kysy muilta puheenaiheesta. Bändistä kun puhutaan, kysy bändin musiikkityylistä, keikoista - vaikka se ei kiinnostaisikaan kovasti. Se, että avaat suusi ja osoitat kiinnostusta aiheeseen auttaa jo paljon.
Jos tulee hiljainen hetki, niin voit rikkoa sen huomauttamalla jotain paikasta, taustamusiikista tai jopa säästä. Harjoittele etukäteen, mitä voisit sanoa. Myös hiljaa voi olla.
Kehu muita, mutta vain harvoin ja puolihuomaamatta. Jos tiedät, että joku opiskelee ydinfysiikkaa yliopistossa, kysy häneltä, että mikä sai hänet valitsemaan ydinfysiikan. Sitten voit sanoa, että voit itse vain haaveilla olevasi niin fiksu että selviäisit ydinfysiikasta. Autonkorjaajalta voit kysyä, että onko tosiaan uusien autojen fiksaaminen melkein kokonaan tietokoneiden varassa. Parturi-kampaajalta voit kysyä, että hänellä kun on silmää, niin minkälaisen hiusvärin hän sinulle valitsisi. Jos suostuu sanomaan ja vaikka väri olisi kuinka radikaali tahansa, voit sanoa että et itse ikimaailmassa olisi valinnut sitä väriä, mutta luotat hänen sanaansa ammattilaisena. Ihmiset haluavat jakaa tietämyksensä ja olla hyödyksi toisille. En ole tavannut ketään, joka olisi loukkautunut hänen tietämyksensä arvostuksesta... Tosin tämä ei toimi ehkä kuin kerran samaan ihmiseen ja hyvällä onnella kahdesti, jos osaat muotoilla asian.
Älä valita. Kukaan ei halua kuulla kuinka sinulla on laskuja, kuinka paljon se ja se maksoi, kuinka joku oli ilkeä, kuinka joku.. Noille asioille on paikka ja aika ja se on ystävän kanssa tarkoitukseenvaratun juoman äärellä.
Jos sinut kutsutaan kylään, niin kysy reippaasti, että toivotaanko sinun tuovan jotain tai tarjoudu tuomaan kahvimaidot. Normaali kyläilyreissun pituus on kupillinen kahvia santsi (jos sitä tarjotaan). Minua itseäni ei haittaa ihmiset, meille saa jäädä vaikka yöksi jos siltä tuntuu, mutta itse kyläillessäni en koskaan jää kovin pitkäksi aikaa, ellei etukäteen sovita tai pyydetä jäämään vielä pidemmäksi aikaa. Tiedän, että monia haittaa tuntikausien sohvallavenyjät.
Kun sinut kutsutaan kylään.. Voit huomauttaa jotain positiivista naapurustosta. Älä sano, että "onpa ihana/hieno/mahtava kämppä", se on liian sokerista. Sen sijaan voit kysyä naiselta, että mistä jokin asia on ostettu ja voit kehaista, että kopioisit, jos kehtaisit. Miehelle olen lähestulkoon aina huomattanut sohvasta jotain positiivista. Esimerkiksi "Tämä on varmaan mukavin sohva ikinä.. tämä on kuin luotu leffamaratoneihin.." sai yhdeltä mieheltä niin kiitollisen hymyn, että huh. Toki sohvasta kannattaa huomattaa positiivista vain, jos se on suhtkoht uusi ja siisti. Vanhasta reuhkasta kukaan ei usko mitään positiivista ja saat vaan tekoimelän maineen.
Käytöstavat tuntuvat monella olevan hukassa. Nasaali teinipuhe on ensimmäinen asia, mikä minun kohdallani aiheuttaisi stopin jotain ihmistä kohtaan. Aikuisen on osattava puhua asiallisesti. Älä kiroile. Jos joka toinen sana on vittu tai vitun, niin sitä ei jaksa kuunnella erkkikään. Älä kaiva nenää, sylje, ryystä räkää, niistä ruokapöydässä... Tiedät kyllä, äiteesi on opettanut. Tarkkaile omaa käytöstäsi. Usein moni ei tajua, kuinka vittu on tehostesana, välimerkki ja välistä jopa pääte.
Älä vänkää. Jos muuut tykkäävät deathmetallista ja sinä mieluummin kuuntelet skrillexiä, niin älä koskaan loukkaa muiden musiikkimakua. Niistä ei mene kuin välit hankaan. Hyviä ystävyydenhankautumisaiheita ovat politiikka, uskonto, maahanmuuttajat ja yhteiset tuttavat. Niistä voi keskustella, mutta yleensä vain silloin kun kaikki ovat suunnilleen samalla linjalla tai tietää ettei oma mielipide ole kovin vahva, ettei sitä intoudu puolustamaan. - että silleen..
että silleen.. kirjoitti:
Kysy muilta puheenaiheesta. Bändistä kun puhutaan, kysy bändin musiikkityylistä, keikoista - vaikka se ei kiinnostaisikaan kovasti. Se, että avaat suusi ja osoitat kiinnostusta aiheeseen auttaa jo paljon.
Jos tulee hiljainen hetki, niin voit rikkoa sen huomauttamalla jotain paikasta, taustamusiikista tai jopa säästä. Harjoittele etukäteen, mitä voisit sanoa. Myös hiljaa voi olla.
Kehu muita, mutta vain harvoin ja puolihuomaamatta. Jos tiedät, että joku opiskelee ydinfysiikkaa yliopistossa, kysy häneltä, että mikä sai hänet valitsemaan ydinfysiikan. Sitten voit sanoa, että voit itse vain haaveilla olevasi niin fiksu että selviäisit ydinfysiikasta. Autonkorjaajalta voit kysyä, että onko tosiaan uusien autojen fiksaaminen melkein kokonaan tietokoneiden varassa. Parturi-kampaajalta voit kysyä, että hänellä kun on silmää, niin minkälaisen hiusvärin hän sinulle valitsisi. Jos suostuu sanomaan ja vaikka väri olisi kuinka radikaali tahansa, voit sanoa että et itse ikimaailmassa olisi valinnut sitä väriä, mutta luotat hänen sanaansa ammattilaisena. Ihmiset haluavat jakaa tietämyksensä ja olla hyödyksi toisille. En ole tavannut ketään, joka olisi loukkautunut hänen tietämyksensä arvostuksesta... Tosin tämä ei toimi ehkä kuin kerran samaan ihmiseen ja hyvällä onnella kahdesti, jos osaat muotoilla asian.
Älä valita. Kukaan ei halua kuulla kuinka sinulla on laskuja, kuinka paljon se ja se maksoi, kuinka joku oli ilkeä, kuinka joku.. Noille asioille on paikka ja aika ja se on ystävän kanssa tarkoitukseenvaratun juoman äärellä.
Jos sinut kutsutaan kylään, niin kysy reippaasti, että toivotaanko sinun tuovan jotain tai tarjoudu tuomaan kahvimaidot. Normaali kyläilyreissun pituus on kupillinen kahvia santsi (jos sitä tarjotaan). Minua itseäni ei haittaa ihmiset, meille saa jäädä vaikka yöksi jos siltä tuntuu, mutta itse kyläillessäni en koskaan jää kovin pitkäksi aikaa, ellei etukäteen sovita tai pyydetä jäämään vielä pidemmäksi aikaa. Tiedän, että monia haittaa tuntikausien sohvallavenyjät.
Kun sinut kutsutaan kylään.. Voit huomauttaa jotain positiivista naapurustosta. Älä sano, että "onpa ihana/hieno/mahtava kämppä", se on liian sokerista. Sen sijaan voit kysyä naiselta, että mistä jokin asia on ostettu ja voit kehaista, että kopioisit, jos kehtaisit. Miehelle olen lähestulkoon aina huomattanut sohvasta jotain positiivista. Esimerkiksi "Tämä on varmaan mukavin sohva ikinä.. tämä on kuin luotu leffamaratoneihin.." sai yhdeltä mieheltä niin kiitollisen hymyn, että huh. Toki sohvasta kannattaa huomattaa positiivista vain, jos se on suhtkoht uusi ja siisti. Vanhasta reuhkasta kukaan ei usko mitään positiivista ja saat vaan tekoimelän maineen.
Käytöstavat tuntuvat monella olevan hukassa. Nasaali teinipuhe on ensimmäinen asia, mikä minun kohdallani aiheuttaisi stopin jotain ihmistä kohtaan. Aikuisen on osattava puhua asiallisesti. Älä kiroile. Jos joka toinen sana on vittu tai vitun, niin sitä ei jaksa kuunnella erkkikään. Älä kaiva nenää, sylje, ryystä räkää, niistä ruokapöydässä... Tiedät kyllä, äiteesi on opettanut. Tarkkaile omaa käytöstäsi. Usein moni ei tajua, kuinka vittu on tehostesana, välimerkki ja välistä jopa pääte.
Älä vänkää. Jos muuut tykkäävät deathmetallista ja sinä mieluummin kuuntelet skrillexiä, niin älä koskaan loukkaa muiden musiikkimakua. Niistä ei mene kuin välit hankaan. Hyviä ystävyydenhankautumisaiheita ovat politiikka, uskonto, maahanmuuttajat ja yhteiset tuttavat. Niistä voi keskustella, mutta yleensä vain silloin kun kaikki ovat suunnilleen samalla linjalla tai tietää ettei oma mielipide ole kovin vahva, ettei sitä intoudu puolustamaan.Jos sinulta kysytään mielipidettä johonkin, mistä et ole varma, älä sano: "Emmätiiä". Sano mieluummin, että et ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota ja kysy sitten, mitä mieltä toinen on.
ÄLÄ valita yhteisistä tuttavista. Ikinä. Vaikka olisivat kuinka kusseet sinua silmään, niin ei, ei ja ei. Sillä saat pahimimllaan vaan itsesi hylkiötasolle.
Baariin kun pääset, niin 1. juo saman verran kuin ystävät. Jos ystävä haluaa tilata jotain, tilaa itsellesi vaikka vettä. Tämä siksi, ettet vaikuta juomattomalta tylsimykseltä, kun sinulla on lasi edessäsi. Jos joku huomaa, että juot vettä ja alkaa tivaamaan, sanot että ensimmäinen/kotona otettu meni niin pahasti päähän, että sinulla on kivaa vielä kauan. Juot seurana, mutta et välttämättä kännää. Olen havainnut tämän erittäin hyväksi keinoksi, kun en itse käytä juurikaan alkoholia. 2. Älä kitise. Jos musiikki ei ole sinun makuusi, niin voit kuunnella lempimusiikkiasi kotona yksinäsi. Harvassa kapakassa kuitenkaan on juuri sinun musiikkiasi tarjolla. 3. Jos ystäväsi kaulautuu jonkun naisen/miehen kanssa, niin niele tappiosi ja mene kotiin, mutta älä lähde sanomatta. Seuraavana päivänä kysy ystävältä, että miten meni..
Älä ikinä tuputa omaa vakaumustasi muille. Olisi se sitten kasvissyönti, lihansyönti, maahanmuuttovastaisuus, -myönteisyys, eläinrakkaus. Jos sinulle tuputetaan, niin anna mennä toisesta korvasta ulos. Mikään ei ole rasittavampi kuin omista "hyveistään" paasaava ihminen.
Harrastusporukassa jos ollaan menossa johonkin ja kutsu koskee kaikkia, niin mene mukaan. Jos kysytään, että kuka lähtee, niin mene mukaan. Älä odota, että sinua kutsuttaisiin erikseen tai maanitellaan. Et ole niin tärkeä.
Nimimerkki Jenna_ tarjosi järjestötyötä. Jos sielusi on yhtään sellainen, niin lähde ihmeessä mukaan. SPR:n ensiapukurssi maksaa muistaakseni 90 euroa, mutta siitä avautuvat ovet vapaaehtoispäivystykseen jne. Siellä ihmiset ovat muutenkin hyväntahtoisia, joten sinun pitäisi tutustua juuri parhaimpiin tyyppeihin (tosin jos et pidä viherpiiperöistä, riski joutua heidän kanssaan tekemisiin on suuri). Muitakin järjestöjä on, mm. Mannerheimin lastensuojeluliitto, Plan, Luonnonsuojelujärjestöt..
Jos olet koulussa, niin se on ykköspaikka hankkia ystäviä. Vaikka et olisi kiinnostunut muista, niin näytä olevasi kiinnostunut. Siihen riittää usein lyhyt terve, miten menee tai tarkempi "miten sulla meni tentti? mitä vastasit siihen?" ja muista kehuminen: "Ai vitsi, olisinpa keksinyt yhtä hyvän vastauksen." Ja ole hymy naamalla! Jos joku sinulle puhuu, niin osoita heille kaikin tavoin, että olet iloinen keskustelusta. Kun keskustelu on ohi, niin älä tuppaa seuraan.
Itseäni ainakin inhottaisi eniten ottaa seuraan henkilö, joka olisi joko tuppisuuna tai suunapäänä, mököttäisi, vaatisi huomiota, valittaisi koko ajan, puhuisi "kielletyistä" aiheista (eli politiikka, uskonto, toiset ystävät..)
Lycka till. Kyllä se ystävä vielä sinuakin vastaan kävelee.
- hennnnnnnnnnnna
hyviä neuvoja ja kirjotuksia ! tack :) olen itse hieman sosiaalisesti pelokas ja kavereiden\tuttujen kanssa ongelmana on omana itsenä oleminen Olisitpa täällä keskustelun aloittaja niin voitas ängstailla yhessa ! :D no ei vaiskaan
Olen joskus miettinyt samaa. Uusissa työpaikka tai opiskelu jutuissa toiset saa kavereita heti ja toiset ei sitten millään. Vaikka päällisin puolin ei mitään eroa ole näkyvissä. En sitten tiedä, olisi kumminkin hauska vaihtaa ajatuksia aiheesta...
- 8 + 12
Sulla on törkeä sisko kun ei huoli mukaan menoihin mutta veljenne kanssa menee??? Sinuna sanoisin että tervemenoa eikä takasin tartte tulla!!! En avais ovea noin idioottimaiselle siskolle/ ystävälle.
Itellä on kaveripiiri olematon mutta se johtuu siitä että en jaksa innostua mistään tyypillisestä, kuten leffoista, shoppailusta, reissailusta jne. Mulla on ehkä sillä tavalla vaikea luonne. Tykkään olla kotona ja käydä iltakävelyillä. Tartten samanhenkisen erakkosielun kaveriksi. Onneksi sellainen on olemassa.
Sun kannattais etsiä joku rauhallinen koiraihminen. - 26739
Ehkä olet vain niin huonoa seuraa tahtomattasi, kun niin monet kiertellen välttelevät. Ei ihminen itse huomaa omia käytösmallejaan ja luonnettaan välttämättä. Inhottavaahan se on sinua kohtaan sinänsä. Ihmettelen kyllä suuresti, miksi haluaisit oman isäsi kanssa baareissa pyöriä. Kyllähän semmoinen isäsi ja sinunkin kannalta olisi omituista ulkopuolisten silmissä. Ja vaikeampi isäsi pokata sängynlämmittimiä mukaansa jos oma tyttö pyörii kintereillä. Miesten kesken on paljon luonnollisempaa mennä. Siskosi on kanssasi varmaan osittain säälistä, potee huonoa omatuntoa kun sinua ei oteta mukaan juttuihin.
Oikeasti on niitä ihmisiä olemassa, että niiden seurassa tunnelma lässähtää ja verisuomi päässä sykkii ärsytyksestä aina kun aukovat nämä "minä minä -prinsessat" päätään. Tai muuten ei kemiat kohtaa toisten mielestä sinun kanssasi... - CVB.
Miltä sä näytät, miten pukeudut, miten käyttäydyt, mistä asioista sä yleensä puhut?
- rumamies
Miks mä olen syntynyt rumaksi ja vino hampaiseksi hirviöksi.? Miksen syntynyt Bratt pittin näköiseksi komistukseksi
- Anonyymi
Mulla yksi aikuinen lapsi ei pyytänyt tai halunnut edes lapsensa ristiäisiin tai häihin. Haukkuu anoppiaan minulle mutta naaman edessä on hyvää pataa. Sen tiedän,että anoppi on persaukinen samoin tyttären mies. En tiedä miksi esittää,kulissia. Minulta kuitenkin rahaa tytär pyytää välillä. No jeppis juu,otapa selvää.
- Anonyymi
Aika vanhan aloituksen nostit.Aloittajan tapauksessa on mahdollista tulla katkeroituneeksi ,toivotaan etttä hän on tuntenut arvonsa niin ettei noin ole päässyt käymään.
- Anonyymi
Ensinnäkin,sun ei tarvi olla erilainen ja sun ei tarvi muuttua joksikin toiseksi tai erilliseksi sen takia että saisit kavereita.
Oot vaan ihan oma itsesi.
Olisiko niin ettet vaan vielä ole kohdannut sitä ihmistä johon koet syvempää henkistä yhteyttä?
Äitisi varmaan on osaltaan oikeassa siinä että jos viettää palj8n aikaa kotona ja olet siskoasi hitaampi tekemään itseäsi tykö eli lyöttäytymään seuraan.
Muista kuitenkin aina ettet ole ihmisenä huonompi. Et varmasti!!!
Olet vain erillainen kuin siskosi.Sinunbtapasi toimia ei ole yhtään huonompi silti.
Ymmärrän että tilanteesi on ahdistava ja herättää epätoivoa,pahaa oloa.
On myös ihmisiä jotka haluavatkin olla yksin enimmäkseen ja harvoin haluavat olla muiden kanssa.Mutta sinä et ymmärrykseni mukaan kuulu heihin.
Jokatapauksessa olet ainutlaatuinen omana itsenäsi ja nyt voin sanoa inhottavastikkin mutta ehkei kaikki ole edes ansainneet sinua.Whkei pintaliitäjät,pinnalliset,turhannaurajat ja höpöttelijät yms ansaitse sinun sisintäsi vaan joskus joku löytää sinut,aarteen jota kannat syvällä sisimmässäsi,sydämessäsi..Sen vakaan ja luotettavan ystävän joka on kultaakin kalliimpaa.
Muistuttaisin kuitenkin että kun hän löytää sinut niin anna hänelle myös tilaa,ettei hän tukehdu.Herkästi voi käydä niin kun kokee viimein lsaaneensa ystävän niin tulee pitäneeksi hänestä niin lujaa kiinni että se voi alkaa sattumaan toiseen.
Muista myös ottaa aina oma tilasi sillä olet arvokas,et yhtään huonompi. Vain sinä itse tunnet ja tiedät itsesi,eikä yksikään ihminen olisipa hän kuinka ihana ja mahtava voi yksistään tehdä sinua onnelliseksi. Tunne omat rajasi ja pidä niistä kiinni sillä sinä olet itsesi paras asiantuntija.
Ja vielä muistutan ettet ole muita huonompi.olet aarre.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734259Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113852Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37773