Kotitalousvähennys laajenee

Onko tämä varainsiirtoa pienituloisilta rikkaille?
Kun kotitalousvähennysoikeutta ollaan lisäämässä myös ulkomailla sijaitsevien loma-asuntojen piiriin, niin vähän hämmästyttää ainakin minua.
Senhän piti olla nimenomaan kotimaan työllisyyttä parantava toimenpide ja sillä verukkeella se saatiin koskemaan myös kesämökkien syys- ja kevätsiivouksia ym. huoltoja, vaikka eihän ne mitään koteja ole.
Parantaakohan Espanjassa olevan kakkosasunnon remontti Suomen työllisyystilannetta?
Ei se ainakaan auta kovin pieni tuloista, niin uskoisin.
Milloinkahan suurten purje- ja moottoriveneiden kevät- ja syyshuollot tulevat tuon kotitalousvähennyksen piiriin? Ovathan nekin monelle perheelle kuin kakkosasunto kesäisin.

23

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun kokoomus nyt omistaa Suomen, voi mitä tahansa odottaa tapahtuvaksi.

Kokoomuslaisethan hyötyvät kaikesta, kotihoidon tuesta, ilmaisesta oikeusavuista "varattomille" ym.

• noohhh

ketkähän eniten verojakin maksavat, jotain vastinetta verorahoille hyvätuloisetkin odottaa. Johan ollaan lapsilisiäkin heiltä ottamassa. On siinä saanut opiskellakin toistakymmentä vuotta vuotta kauemmin kuin peruskouluun lopettanut työttömäksi jäänyt ja asuntovelkoja maksella. Ei tarvitse yhteiskunnan vuokria maksaa.
      Lasketaampas välillä, miten paljon vastikkeetonta rahaa saa iso lapsiperhe, jossa kukaan ei käy työssä. Päivähoidonkin saavat lapsilleen.Mikähän se päivähoidón käypä hinta olisi, varmasti yli 3000 euroa, sitten toimeentulotuet ja asumistuki , paljon käyttävät terveyspalveluita jne.
      Eipä tuossa kovin iso joukko varmaan ole, tarvii ne Espanjassakin töitä, sieltä tulee meille sairaanhoitajia pian, koulutetaan jo.

• Silloin, kun aletaan puhua tosisuurituloisten verotuksen kiristämisestä, niin Kokoomus vääntää, että niiden määrä on niin pieni, että niiltä kerättävien verojen merkitys on kansantaloudelle aika vähäinen, niin että antaa niiden olla rauhassa.
        Kun puhutaan tosisuurituloisten verovähennyksistä, niin sitä perustellaan, sillä, että juuri nehän pitävät verotuotoillaan Suomen taloutta pystyssä ja hyvinvointivaltiona.

Missähän se totuus piilee?

• Katleija

Kaikella on kaksi puolta. Minä katson asiaa yksinyrittäjän kannalta.

Kotitalousvähennys on antanut työn ja niukan toimeentulon monelle yhden miehen yritykselle. Olen ihmetellyt kun tällainen yksi tuntemani remonttimies tekee töitä ilman lomia.
      Sanoi kilpailun olevan kovaa ja maksamalla itselleen sairaus- ja tapaturmavakuutuksen, eläkkeen ja työmaittensa vakuuttamisen, niin ja arvonlisäverot ajallaan. Pimeätä työtä tekevät vielä nakertavat palkkioiden hintoja. Työttömäksi joutuminen on iso peikko, sillä sinulle ei kuulu edes työttömän oikeudet.
      Valtiolle tästä on iso hyöty, siksi siihen niin innolla kannustetaan.
      Ainakin remonttimies toivoo kotitaloustuelle jatkoa.

• Pimeää työtä vastaan sillä myös alettiin taistelemaan ja hyvä niin, mutta
        meneekö se suomalainen remonttimies myös esim. Espanjaan tekemään remontteja?
        Onko sillä edes oikeutta tehdä siellä niitä? Sielläkin on sääntöjä ja, jos et satu tietämään.

• Katleija

Tuo on miettimisen arvoinen asia, missä ovat ne kotitalousvähennyksen rajat. Sen lisäksi minusta kotitalousvähennystä ei pitäisi myöntää silloin, jos remppojen tekijä ei ole verovelvollinen Suomeen.
      Silloin Suomi jäisi paitsi tekijän vero ym. maksusta paitsi ja kärsisi vain veromenot kotitalousvähennyksestä.

• Jukopliuta kun on hyvä uutinen!

Vahinko, että ehdin teettämään loma-asuntomme kylppärirempan mutta onhan siellä vielä yksi ikkuna ja kokonainen parvekkeen lasiseinä uusimatta.
      Parvekkeelle tulee mukavasti lisää tilaa kun nykyisten, puolilahojen kääntyvien seinän lasisten 1/4:s osien tilalle asennetaan raameiltaan polttomaalatut liukuelementit.

• *Kukkahame*

Voi saisinkohan minä tänne yhden avustajan pesemään olohuoneen ikkunat, yksi on ikkuna iso ja kolmikerroksinen.
      Nyt jo ajatuskin pyörryttää ja tarvitsen keittiöportaat ja huimaus vaan lisääntyy, armoa anon kaikilta ammattipesijöiltä ja kanssaihmisiltä unohtamatta lajitovereita.
      Pakko on pestä muttei vielä tänään!

• ei voi ku nauraa,,,

köyhät ei voi käyttää maksullisia palveluita, eivät siis saa kotitalousvähennyksiäkään,
      oma vastuu on niin korkea, ettei köyhä siitä lakiesityksestä hyödy ollenkaan,
      TAAS suomen rikkaat auttaa VAIN toisiaan !

• Olen huomannut!

Alkuun minäkin luulin saavani ikkunoitteni ja verhojeni pesusta 60% takaisin, säilyttelin kuitteja ja liitin veroilmoitukseeni.

Sitten kävi ilmi, että jäävät juuri tasan sen omavastuun alle.

Jos voisi käyttää koko ajan vaikkapa kahden viikon välein siivoojaa, silloin saisi tuon veronpalautuksen.

• katleija
        Olen huomannut! kirjoitti:

Alkuun minäkin luulin saavani ikkunoitteni ja verhojeni pesusta 60% takaisin, säilyttelin kuitteja ja liitin veroilmoitukseeni.

Sitten kävi ilmi, että jäävät juuri tasan sen omavastuun alle.

Jos voisi käyttää koko ajan vaikkapa kahden viikon välein siivoojaa, silloin saisi tuon veronpalautuksen.

Se raja kotitalousvähennyksen saamiseen ennen tätä vuotta oli n. 220 € paikkeilla. Siitä ylöspäin alkoi jo jotain palautusta saada. Palautus on suhteessa maksettuun palveluun tai työhön.

kts. kotitalousvähennyslaskuri 2012
        http://www.kotitalousvahennys.fi/kotitalousvahennys/kotitalousvahennyslaskuri/

• näin kävi,, varokaa

tosi pettyny veronmaksaja,,,

juu, mulle kävi tosi köpelösti, menin verotoimistoon viemään muutamaa kuittia että saan kotitalusvähennyksen,
      kuinkas kävikään, virkailija naputteli kuittien omistajan tiedot ja minun vero ilmotuksen tiedot,
      kauhistus,,,
      sainki maksaa tuplasti veroja, samnverran kuin olin ikunan pesijälle maksanu palkkaa,
      kävi ilmeisesti verottajalle selville ettei kyseinen firma ole missään rekisterissä eikä maksa itse veroja,
      siis minä sen firman asiaka joudun maksamaan sen verotki,,
      eipä tee mieli ennää vidä kuitteja verottajalle voi olla että joudun maksamaan tuplapalkan siivoojalle,
      koko kotipalutusvero on petosta, eli hyvin kierosti suunniteltu, ei köyhä pysty käyttämään siivojaa riittävän paljon että olisi oikeutteu veronpalutukseen, se on suuniteltu vain hyvätuloisten avuksi,,
      suomessa politiikka on epäoikeudenmukasita suhteessa köyhiin pieneläkkeellä ja pieni tuloisia kohtaan,
      ne joutuu maksamaan kaikesta kalleiman mukaan,
      ei mitään palautuksia,,,

• Makariina ek

Kuinka niin jouduit? Miksi? Ei kai firman verot sinulle kuulu.

Minulle kävi kyllä samoin, että siivooja laskutti vanhentuneella Y-tunnuksella, joka oli lopetettu jo yli vuosi sitten.
        Minulle ei myönnetty kotitalousvähennystä.

Ihmettelen vaan, pääseekö siivousfirma luin koira veräjästä, jos käyttää vanhentuntutta numeroa.

• Makriina ek
        Makariina ek kirjoitti:

Kuinka niin jouduit? Miksi? Ei kai firman verot sinulle kuulu.

Minulle kävi kyllä samoin, että siivooja laskutti vanhentuneella Y-tunnuksella, joka oli lopetettu jo yli vuosi sitten.
        Minulle ei myönnetty kotitalousvähennystä.

Ihmettelen vaan, pääseekö siivousfirma luin koira veräjästä, jos käyttää vanhentuntutta numeroa.

En edes tajunnut, että Y-numeron voi tuosta vaan lopettaa, kun firma kuitenkin pyörii.
        Heillä oli laskuissaan 2 eri nimeä ja 2 eri numeroa. Ei välähtänyt mieleeni, että kyseessä on veronkierto. Toinen Y-tunnus on netin mukaan voimassa edelleen. Ei ole asia ajan tasalla siellä!
        Toinen oli jo pari vuotta sitten lopetettu. En ensikertalaisena ollut ymmärtänyt tarkistaa reippaitten ja mukavien ihmisten filunkeja.

Nyt kyllä tiedän. Ja uudelle siivoojalle sanon, että tarkistan numeron.

• Katleija

Aina asioista pitää ottaa selvää. Tietokoneen omistajana se on helppoa nykyään. Tässäkin tapauksessa pettymykseltä olisi voinut välttyä. Se on itsestään selvää, että asiassa jossa on rahan saamisesta kysymys, on myöskin ehdot ja säännö. Niistä vain on vaivauduttava ottamaan selvä. Tässä tapauksessa säännöt ovat samat kaikille.
      --------
      Verohallinnon sivuilta tämä:
      "Kotitalousvähennyksen laskeminen riippuu siitä, oletko maksanut työstä palkkaa työntekijälle vai korvauksen yritykselle laskua vastaan. Jos ostat työn ennakkoperintärekisteriin merkityltä yritykseltä, saat vähentää 45 % (v. 2011 määrä oli 60%) arvonlisäverollisesta työkorvauksesta. Jos palkkaat henkilön työsuhteeseen, saat vähentää 15 % (v. 2011 määrä oli 30%) maksamastasi palkasta sekä palkkaan liittyvät työnantajan sivukulut"
      ---------
      Siis varmista aina onko työsi tekijällä ennakkoverorekisterinumero. Yhden miehen yritykselläkin sellainen on oltava. Ellei hänellä ole sitä laskussaan, hän tekee ilmeisesti pimeää työtä ja kun sinä viet laskut verotoimistoon, joudut maksumieheksi työnantajana kuten yllä kerrotaan.

• vääryttä suomessa,,,

Näillänäkymin, köyhän on syytä käyttää " pimeetä työvoimaa " ku ei ole vara maksaa suuria palkkoja ja kun ja jos vie lipukkeet verottajalle voi olla että joutuu maksamaan tuplasti hintaa,
      olen vahvasti sitä mieltä että käyhää ja pienituloista s o r r e t a a n suomen yhteiskunnassa,
      ei ole samoja etuja samassa suhteessa kuin rikkailla,
      tämä on tosi !

• Pölynimuri

Juu. toimeentulotuella on hirveän vaikeaa pitää viikkosiivoojaa. En ymmärä miten ihmiset oikein selviävät.
        Varmaan jollain harmaalla taloudella mokomatkin.

• Voltaimuri
        Pölynimuri kirjoitti:

Juu. toimeentulotuella on hirveän vaikeaa pitää viikkosiivoojaa. En ymmärä miten ihmiset oikein selviävät.
        Varmaan jollain harmaalla taloudella mokomatkin.

Älä muuta sano, miten sitä oikein selvitään ilman viikkosiivoojaa. Sen verran viisas pittää olla jos pimiää tekijää käyttää ettei mää kiikuttammaa laskuu verotoimistoo. Harvemmi kai sellane ees laskuu kirjottaa, raha kouraa vaa ja kiitos. Se on sen tekijän synti jos ei laillisest työtä tee.
        Tää on semmone pyrokratian kultamaa jott.

• L - L
        Voltaimuri kirjoitti:

Älä muuta sano, miten sitä oikein selvitään ilman viikkosiivoojaa. Sen verran viisas pittää olla jos pimiää tekijää käyttää ettei mää kiikuttammaa laskuu verotoimistoo. Harvemmi kai sellane ees laskuu kirjottaa, raha kouraa vaa ja kiitos. Se on sen tekijän synti jos ei laillisest työtä tee.
        Tää on semmone pyrokratian kultamaa jott.

Taidan ryhtyä kehittelemään elämäni sulostuttajalle esiettäviä laskutusperusteita
        2-viikkosiivouksista ja ruokapalveluista.

Pitäisköhän laskuttaa 5 vai 10 vuotta taannehtivasti?

Tietenkin pimeänä!

• sulostuttaja.

Mitkähän taksat on seksityöntekijöillä. Pitääkin alkaa laskea 50vuoden ajalta , alkuun parikymmmentä kertaa / viikko...jokin keskiarvo...hmmm.

• sama se

Miten sulostuttajan ja L-L:n taksa ja laskut liittyvät kotitalousvähennykseen, siihen kuuluviin korvauksiin ei hyväksytä vuotta vanhempia laskuja.
      Tietämättömiä höpisijöita, vitsikkäitä luulevat olevansa.

• Pimeässä töitä

tekemään ja luomuna korvaamaan, niinhän se parisuhteessa elävillä sujuu ja ilman kuitteja tietenkin.

• tosikko olet

ainoat kivat viestit ketjussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4249
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      842
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      827
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      763
    Aihe