uudestisynnyttääkö kaste?

Larssi

Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
Uudestisynnyttääkö kaste?

Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?

Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:

"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"

Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.

Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.

Apt.22:16

Hmm…

apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.

Tapahtumahan oli seuraava: apt.22:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

Aivan samoin:

1.Kor.4:15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenen tuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei kuitenkaan monta isää, sillä minä teidät synnytin evankelion kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä, hän oli kastanut vain muutaman.

1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.

16

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reinhard

Tottapa se uudestisynnyttää, niin olen minä käsittänyt. Kun pakanoita kastetaan, niin vertauskuvallisesti he aloittavat uuden elämänvaiheen

• Larssi

Laitan tuon Jampen paljon siteeraaman kohdan...

Kolossalaiskirjeen.2: 11-13.
        11. ”Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella”
        V: Mikä on Kristuksen ympärileikkaus, joka käsittä tapahtuu? Tähän vastaa Raamattu itse toisaalla: Room.2:28: ”Sillä ei se ole Juudalainen, joka ulkonaisesti (Juudalainen) on: ei myös se ole ympärileikkaus, mikä ulkonaisessa lihassa tapahtuu; 29. Mutta se on Juudalainen, joka sisällisesti salattu on, ja sydämen ympärileikkaus on ympärileikkaus, joka hengessä tapahtuu, ei puustavissa; jonka ylistys ei ole ihmisiltä, vaan Jumalalta”.

12. ”Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on”
        V: Kaste on tämä hengellinen liitto ihmisen kanssa, jonka evankeliumin sanan virka vaikuttaa. Kuten edellinen jae 11. kertoo…
        13. Ja on teidät hänen kanssansa eläväksi tehnyt, kuin te synnissä kuolleet olitte, ja teidän lihanne esinahassa, ja on meille kaikki synnit anteeksi antanut.
        V: Ja evankeliumin viran kautta on meidät eläviksi tehty, kun aikaisemmin olimme jumalattomia. Kaste on näin Pyhän Hengen sinetti, vertaus (Room.4:11): ” Ja hän sai ympärileikkauksen merkin vahvistukseksi, että hän oli uskon kautta vanhurskaaksi tehty, joka hänellä esinahassa oli, että hänen piti oleman kaikkein uskovaisten isä esinahassa, että se niillekin vanhurskaudeksi luettaisiin”

• Tiinaliina
        Larssi kirjoitti:

11. ”Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella”
        V: Mikä on Kristuksen ympärileikkaus, joka käsittä tapahtuu? Tähän vastaa Raamattu itse toisaalla: Room.2:28: ”Sillä ei se ole Juudalainen, joka ulkonaisesti (Juudalainen) on: ei myös se ole ympärileikkaus, mikä ulkonaisessa lihassa tapahtuu; 29. Mutta se on Juudalainen, joka sisällisesti salattu on, ja sydämen ympärileikkaus on ympärileikkaus, joka hengessä tapahtuu, ei puustavissa; jonka ylistys ei ole ihmisiltä, vaan Jumalalta”.

12. ”Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on”
        V: Kaste on tämä hengellinen liitto ihmisen kanssa, jonka evankeliumin sanan virka vaikuttaa. Kuten edellinen jae 11. kertoo…
        13. Ja on teidät hänen kanssansa eläväksi tehnyt, kuin te synnissä kuolleet olitte, ja teidän lihanne esinahassa, ja on meille kaikki synnit anteeksi antanut.
        V: Ja evankeliumin viran kautta on meidät eläviksi tehty, kun aikaisemmin olimme jumalattomia. Kaste on näin Pyhän Hengen sinetti, vertaus (Room.4:11): ” Ja hän sai ympärileikkauksen merkin vahvistukseksi, että hän oli uskon kautta vanhurskaaksi tehty, joka hänellä esinahassa oli, että hänen piti oleman kaikkein uskovaisten isä esinahassa, että se niillekin vanhurskaudeksi luettaisiin”

Pikku huomautus vaan tähän väliin. Evankeliumin sanan VIRKA ei vaikuta yhtään mitään. SANA on se, joka vaikuttaa. Meitä ei myöskään ole tehty eläviksi VIRAN kautta vaan uskon kautta.

T: Tiinaliina

• reinhard
        Larssi kirjoitti:

Antamissasi ramatunpaikoissa puhutaan paljon ympärileikkauksesta. Taidatkos tuon selittää, mitä ympärileikkauksella tarkoitetaan.
        Ympärileikkaushan on käytännössä tytön ja pojan sukuelimien silpomista.
        Kannattaako siitä enää edes puhua, sillä valistuneet ihmiset ovat jo aikapäiviä sitten hyljänneet tämän raamatullisen tavan käyttämisen.
        Ainoastaan afrikan maissa ja lähi-idässä tätä vanhaa raamatullista tapaa käytetään ja tyttöjen kohdalla vielä vähemmän.

• fakta

Kun saa Pyhän Hengen kasteen omien syntien anteeksisaamiseksi niin sydämeen tulee mieli, etten enää tuohon nimelliseen syntiin koskaan lankea. Se siis uudestisynnyttää vaikka jälkeenpäin langetessa pietarin tavoin joutuu toteamaan, ettei liha ole muuttunut mihinkään...

• käppäilijä

en oo huomannu sua pikiin aikoihin.

• Anonyymi

rauhan sanan seuroissa opetetaan että kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen

• Ei pidä paikkaansa. Jotkut papit opettavat noin, mutta suuremmalta osalta opetetaan perinteistä lestadiolaista käsitystä.

• Anonyymi

kalajoen juhannusseuroissa kaikki puhujat opettivat että uudestisyntyminen on kasteessa

• Valehtelet. Olen varma että kaikki saarnaajat eivät saarnanneet kasteesta.

• Anonyymi

Katse ei uudestisynnytä vaikka tuijottaisit kuinka pitkään...

• Anonyymi

Mitä ihmeen virkaa kuvittelett eolevan jollain perinteisellä lestalaisella opilla, haloo, ette voi oll anoin toopeleita, kuulkaa taivaan ovella ei lestalaista ole kuullut kukaan mitään, koittakaa nyt jo alkaa elää sen faktan kanssa !

• Anonyymi

Uppopaistetun popotus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uppopaistetun popotus.

Niin kerro milloin perinteisetä lestalaisten opista tuli taivaan mittari?

• Anonyymi

Ei tämä joukko osaa mitään vastata, ainut vastaus heillä on joka asiaan, tule seuroihin... ja mistä ne puhujaukot on saaneet sen tiedon ja miksi ei kuulijat penkeissä saa mitään on teillä ihme opit.

• Anonyymi

Ei "perinteisestä lestalaisten opista" ole tullutkaan taivaan mittaria. Taivaan mittari on ollut jo aikojen alusta, ja sen uskovia on nimitetty eri aikoina eri nimityksillä. Ennen Lestadiusta uskovaisia nimitettiin lukijaisiksi ja vasta Lestadiuksen herätyssaarnojen jälkeen heitä alettiin nimittää lestadiolaisiksi. Aikanaan mm. Jeesuksen opetuslapset oliva samaa uskoa. Nimityksellä ei ole niin suurta väliä, pääasia että henki on sama.

Täällä "tämä joukko" jaksaisi paremmin vastailla jos kysymykset olisivat vilpittömällä mielellä esitettyjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe