Kaaharit ja nysvärit

Se oikea

Tänne Liikenne-palstalle tuntuu kirjoittavan kaksi eri ryhmää. On "kaahareita" ja "nysväreitä". Kovin monikaan kirjoitus ei tunnu olevan kaikkien mieleen.

Nysväreitä ärsyttää "tarpeettoman kovaa" ajavat ja kaahareita ärsyttää "tarpeettoman hitaasti" ajavat. Nysväreitä tuntuu olevan enemmän, ja onhan liikenteessäkin enemmän niitä jotka ajavat vähän tai reilusti alle sallitun kuin niitä, jotka ajvat yli sallitun (ainakin jos mittarivirheet otetaan mukaan).

Kumpaan ryhmään itse kuulut?

64

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mävaan.

      En osaa sanoakumpaan kuulun. Ajan yleensä hieman "ylinopeutta" mittarin mukaan, ehkä noin 10km/h. Tiedän autoni mittarin valehtelevan noin 3-4 km/h liikaa.

      • normaali kuljettaja

        "mävaan" kuulut selvästi kaaharien ryhmään nysvärien mielestä, odota vaan kun joudut sairaan painostuksen ja syyttelyn kohteeksi. Itse kuulun myös tuohon "kaaharien" ryhmään ja ole sitä mieltä, että se palvelee joustavaa ja turvallista liikkumista parhaiten. Nysvääjät voisivat ajella noita korvaavia reittejä muiden kalstaittensa kanssa ja pitää vaikkapa kokoontumisajoja ja muita erityisrymien kokoontumisia ja siellä voisi päivitellä kaahareita ja kehuskella kun taas viime reissullakin säästin kaksi euroa polttoainekuluissa kun kävin mummolassa.


      • niinpä niin...

        Rikon yleensä hieman lakia.


      • Kumpipari

        Itse ajelen aikalailla samaan tyyliin. Taajamssa mittarin mukaan n. 10 km/h ja motarilla ehkä 15 km/h. Siitä pois mittarivirhe ja poliisin vähentämä 3 km/h, niin ei tutkaan jää kuin muutama km/h yli rajoituksen.
        Muutama vuosi sitten näin haastattelun, jossa poliisilta kysytiin ovatko esim 30 ja 40 km/h rajoitukset järkeviä. Vastaus oli, että niissä on otettu huomioon se, että tyypillisesti ajetaan hieman rajoituksen yli. Eli tuo 5-10 km/h on ihan ok siltäkin kantilta ja sen vuoksi niistä ei tule sakkojakaan. Jos alkaa lähentelemään tuota 10 km/h ylitystä (kaikkien mittariviheiden ja tutkavähennysten jälkeen), saattaa poliisi lähettää huomautuksen.


    • a siantuntia

      minä ajan aina rajotuken mukasesti . auton mitarikkin on senverta tarka etä ei tarvise humioioida sitä. jos on kiire jonekin niiin kanataa lähteä aikasemin likenteeeseen, sitpäitsi yli nopeden ajaminen on rikolista

      • sina o sata kirjota,auto meteri ei tarka,heitä aina kuin lammas pataan,riippuen nopeudesta..asiasta toiseen suurin osa mamuist kriminaaleja,läheltä seuranneena todettakoon.


    • x6

      Minä ajan juuri sitä nopeutta mitä mieli tekee. Jos edessä joku nysvää, niin kuittaan ohi ja näytän keskisormea.

      • joopajoo.

        No ei sillä sun mopolla pääse ylinopeutta kun korkeintaan kaupunki nopeuksissa. Oikeesti mee sinne huuhaa palstalle pätemään ja anna aikuisten keskustella.


      • tapa itsesi!!!!!

        Toivottavasti joku huumekuski täräyttää 180kmh sun romun keulaan. Tai veilä parempaa, sun vaimon auton keulaan kun sun lapset on kyydissä.


      • x6
        tapa itsesi!!!!! kirjoitti:

        Toivottavasti joku huumekuski täräyttää 180kmh sun romun keulaan. Tai veilä parempaa, sun vaimon auton keulaan kun sun lapset on kyydissä.

        Bmwssä on hieman paremmat turvavarusteet kuin sinun riisipussissa. Ei noissa nopeuksissa ratti tärise tai kolarit tunnu. Koneella kuitenki tuplasti enemmän tilavuutta kuin sun mopossa. Kyllä tuolla kuittailen ja helposti. Eli sulle vaan middle finger homppeli.


    • En nysvää en kaahaa

      Itse pyrin välttämään lakien rikkomista. Tiedän mittarivirheeni ja ajan todellista nopeutta muutaman km/h alle suurimman sallitun.


      Nysvätä = "Hoitaa liian hitaasti ja vaikeasti jotain yksinkertaista pikkuasiaa maksimaalisella etanamaisuudella ja ärsyttävyydellä."


      2-4 km/h alle suurimman sallitun ei mielestäni ole vielä nysväämistä.

      • fuh4345

        Tämä on juuri näitä mieleipideasioita, noista täällä väitellään. Kaahamisen voisi vastaavasti määritellä: " Ajaa järjettömän kovaa tilanteeseen renkaan jatkuvasti vinkuen tai tuplanopeudella muuhun liikenteeseen verrattuna".

        Mielestäni "kaahaamista" ei ole esim 140 km/h ajamista 120 km/h alueella. 180 km/h alkaa olemaan jo kaahaamista.
        Kuitenkin täällä tuohon "nysväreiden" ryhmään luokitellut varmasti pitävät tuota 140 km/h ajamistakin jo "kaahaamisena" ja täysin järjettömänä ja muita vaarantavana toimintana.


      • eko-eco-ego-safe
        fuh4345 kirjoitti:

        Tämä on juuri näitä mieleipideasioita, noista täällä väitellään. Kaahamisen voisi vastaavasti määritellä: " Ajaa järjettömän kovaa tilanteeseen renkaan jatkuvasti vinkuen tai tuplanopeudella muuhun liikenteeseen verrattuna".

        Mielestäni "kaahaamista" ei ole esim 140 km/h ajamista 120 km/h alueella. 180 km/h alkaa olemaan jo kaahaamista.
        Kuitenkin täällä tuohon "nysväreiden" ryhmään luokitellut varmasti pitävät tuota 140 km/h ajamistakin jo "kaahaamisena" ja täysin järjettömänä ja muita vaarantavana toimintana.

        >>Mielestäni "kaahaamista" ei ole esim 140 km/h ajamista 120 km/h alueella. 180 km/h alkaa olemaan jo kaahaamista.

        Tuo riippuu myös liikennemääristä ja siitä onko asutusta lähellä. Saksassa 120 on rajoituksena (vapaan nopeuden sijaan) siellä missä halutaan vähentää liikennemelua, ja siinä on lisäkilpenä "meluntorjunta" (lärmschutz).

        Ruuhkassa 140 häiritsee liikennevirtaa, tyhjällä tiellä 180 km/h ei tulisi varsinaisesti haitata muita vaikka se nopeutena on hyvinkin laiton. Se ei kuitenkaan välttämättä "vaaranna toisen liikenneturvallisuutta".

        Kaahamisen määritelmähän menee Wikisanakirjan mukaan näin: "...ajaa olosuhteisiin nähden liian nopeasti (mahdollisesti myös varomattomasti) aiheuttaen muille vaaraa tai epämukavuutta".


      • The Bat
        eko-eco-ego-safe kirjoitti:

        >>Mielestäni "kaahaamista" ei ole esim 140 km/h ajamista 120 km/h alueella. 180 km/h alkaa olemaan jo kaahaamista.

        Tuo riippuu myös liikennemääristä ja siitä onko asutusta lähellä. Saksassa 120 on rajoituksena (vapaan nopeuden sijaan) siellä missä halutaan vähentää liikennemelua, ja siinä on lisäkilpenä "meluntorjunta" (lärmschutz).

        Ruuhkassa 140 häiritsee liikennevirtaa, tyhjällä tiellä 180 km/h ei tulisi varsinaisesti haitata muita vaikka se nopeutena on hyvinkin laiton. Se ei kuitenkaan välttämättä "vaaranna toisen liikenneturvallisuutta".

        Kaahamisen määritelmähän menee Wikisanakirjan mukaan näin: "...ajaa olosuhteisiin nähden liian nopeasti (mahdollisesti myös varomattomasti) aiheuttaen muille vaaraa tai epämukavuutta".

        Aika moni kolari on sattunut tiellä, jonka kauhean kiireinen kuski uskoi olevan tyhjä...


      • diibadaaba
        eko-eco-ego-safe kirjoitti:

        >>Mielestäni "kaahaamista" ei ole esim 140 km/h ajamista 120 km/h alueella. 180 km/h alkaa olemaan jo kaahaamista.

        Tuo riippuu myös liikennemääristä ja siitä onko asutusta lähellä. Saksassa 120 on rajoituksena (vapaan nopeuden sijaan) siellä missä halutaan vähentää liikennemelua, ja siinä on lisäkilpenä "meluntorjunta" (lärmschutz).

        Ruuhkassa 140 häiritsee liikennevirtaa, tyhjällä tiellä 180 km/h ei tulisi varsinaisesti haitata muita vaikka se nopeutena on hyvinkin laiton. Se ei kuitenkaan välttämättä "vaaranna toisen liikenneturvallisuutta".

        Kaahamisen määritelmähän menee Wikisanakirjan mukaan näin: "...ajaa olosuhteisiin nähden liian nopeasti (mahdollisesti myös varomattomasti) aiheuttaen muille vaaraa tai epämukavuutta".

        Kaahaamista tai ei, niin sääntöjen ja rajoituten rikkominen on asennevammaita.


      • XAA<<
        The Bat kirjoitti:

        Aika moni kolari on sattunut tiellä, jonka kauhean kiireinen kuski uskoi olevan tyhjä...

        Väärin, kaahaamista on 101km/h ajaminen satasen alueella, linnaan joutasivat nämä liikenne tappajat.


      • kyllähän se on,siitäkin voit saada sakot,mokomakin matelija


    • diipadaii

      Kuulun nysväreihin. Just aamulla seurasin edellä ajavaa muutaman kilometrin matkan ja sillä vilahteli jarruvalot vähän väliä. Itse en tarvinnut samaisella matkalla kertaakaan jarruja. Hän oli siis luultavasti kaahari joka joutui koko ajan jarruttelemaan menoaan. Se riittävä väli edellä ajavaan...

      • Yetska

        Tuollainen ennakoivaksikin ajoksi kutsuttu methodi on juuri kaikkein mulkkumaisinta tuolla liikenteessä. Jos takanasi aivan takapuskurissasi kiinni olisi ajanut joku, niin miten ihmeessä hän olisi saanut selville, että nyt hidastetaan, kun et kerran kertaakaan painanut jarrua. Sen sijaan, se edellä ajava, joka käytti yhtenään jarruaan, ajoi hyvinkin ennakoitavasti. Olit jatkuvasti tietoinen, että milloin on aihetta hidastaa, koska näit sen suoraan hänen jarruvaloista!!!

        Ennakoitava ajo suckkaa, Indeed!


      • khskhahos

        Outoa, ajat toisen perässä, ilmeisesti et jäänyt jälkeen,, toinen on kaahari vaikka kuljitte suunnilleen samalla nopeudella.


      • Pjj.
        Yetska kirjoitti:

        Tuollainen ennakoivaksikin ajoksi kutsuttu methodi on juuri kaikkein mulkkumaisinta tuolla liikenteessä. Jos takanasi aivan takapuskurissasi kiinni olisi ajanut joku, niin miten ihmeessä hän olisi saanut selville, että nyt hidastetaan, kun et kerran kertaakaan painanut jarrua. Sen sijaan, se edellä ajava, joka käytti yhtenään jarruaan, ajoi hyvinkin ennakoitavasti. Olit jatkuvasti tietoinen, että milloin on aihetta hidastaa, koska näit sen suoraan hänen jarruvaloista!!!

        Ennakoitava ajo suckkaa, Indeed!

        Tä nyt tuli sellainen kommentti että sen täytyy olla provo, onhan? Tai sitten et oikeasti osaa ajaa liikeenteessä oikein.


    • surppu.

      En kumpaankaan ryhmään, sillä ajan oikeata nopeutta eli nopeusrajoitus 1 km/h.

      • "nysväri"

        Tarkkaan ottaen "oikea nopeus" olisi -1 km/h tai tasan Suurin Sallittu Nopeus.


    • ....,,,,

      Minä taas ajelen 90 km/h satasen ja kahdeksankympin alueilla.
      Ei rekat aja puskuri kiinni perässä eikä tarvi kyttäillä ohituspaikkoja.

    • basic driver

      On myös kolmas ryhmä siis olen keskivertoa parempi kuljettaja-harhaluulossa elävien ryhmä. Tämän ryhmän edustajille on oma harhaluulo luonut poikkeuksellisen suuren opettamisen tarpeen joka pakottaa tälläkin palstalla sitä muita suurempaa osaamistaan jakamaan. Jo kauan sitten telkkarissa Karpossa tai vastaavassa ohjelmassa tehtiin kysely omasta ajotaidosta ja n. 90 % haastatelluista kertoi olevansa juuri em. keskivertoa parempia kuskeja. Kun yhdeksän kymmenestä kuljettajasta kuvittelee olevansa siis keskimääräistä taitavampia niin jokainen voi siitä päätellä miten oikeassa kyseisen kuvitelman omaavat ovat kuvitelmineen. Silti nämä samat täällä nerouksiaan jakelevat päivittäin omassa ryhmässään. Tietyt vakinimimerkit ovat surullinen esimerkki siitä mihin kuvitteellinen paremmuus johtaa.

      • > Kun yhdeksän kymmenestä kuljettajasta kuvittelee olevansa
        > siis keskimääräistä taitavampia niin jokainen voi siitä päätellä
        > miten oikeassa kyseisen kuvitelman omaavat ovat kuvitelmineen.

        Voivat olla täysin oikeassakin. Sehän riippuu vain siitä, miten hyvä kuski määritellään. Toiselle se on turvallisuutta, toiselle nopeutta - useimmille vähän molempia omilla painoillaan. Toisia kuskeja pitää huomioida, tai ei pidä. Pitää olla kohtelias ja luopua oikeuksistaan, tai niin ei saa tehdä...


      • Kyrpisrotta
        The_Rat kirjoitti:

        > Kun yhdeksän kymmenestä kuljettajasta kuvittelee olevansa
        > siis keskimääräistä taitavampia niin jokainen voi siitä päätellä
        > miten oikeassa kyseisen kuvitelman omaavat ovat kuvitelmineen.

        Voivat olla täysin oikeassakin. Sehän riippuu vain siitä, miten hyvä kuski määritellään. Toiselle se on turvallisuutta, toiselle nopeutta - useimmille vähän molempia omilla painoillaan. Toisia kuskeja pitää huomioida, tai ei pidä. Pitää olla kohtelias ja luopua oikeuksistaan, tai niin ei saa tehdä...

        "Voivat olla täysin oikeassakin. Sehän riippuu vain siitä, miten hyvä kuski määritellään"

        Se määritellään näin = ET sinä.


      • dangerous trafic
        The_Rat kirjoitti:

        > Kun yhdeksän kymmenestä kuljettajasta kuvittelee olevansa
        > siis keskimääräistä taitavampia niin jokainen voi siitä päätellä
        > miten oikeassa kyseisen kuvitelman omaavat ovat kuvitelmineen.

        Voivat olla täysin oikeassakin. Sehän riippuu vain siitä, miten hyvä kuski määritellään. Toiselle se on turvallisuutta, toiselle nopeutta - useimmille vähän molempia omilla painoillaan. Toisia kuskeja pitää huomioida, tai ei pidä. Pitää olla kohtelias ja luopua oikeuksistaan, tai niin ei saa tehdä...

        90% ei voi olla keskimääräinen missään eikä mistään. Keskimääräisyys pyörii jossain 40% - 60% välillä. Keskimääräisyys ei voi olla samaa luokkaa kuin suurin osa. 90% voidaan sanoa tarkoittavan suurintaosaa jostain. Keskimääräistä parempia kuljetyakia ei siis voi olla 90% koko määrästä. Keskimääräinen ajotaito on onnettomuus/vahinkoherkän ja runsasti vahinioja aiheuttaneiden ja kuljettajien jotka huolellisesti ja varovaisesti sääntöjä noudattavat välimaastossa. Vahinkoja sattuu suurinpiirtein vuosittain sama määrä mutta täysin tasaisesti ne eivät jakaudu kaikkien kuljettajien kesken.


      • dangerous trafic kirjoitti:

        90% ei voi olla keskimääräinen missään eikä mistään. Keskimääräisyys pyörii jossain 40% - 60% välillä. Keskimääräisyys ei voi olla samaa luokkaa kuin suurin osa. 90% voidaan sanoa tarkoittavan suurintaosaa jostain. Keskimääräistä parempia kuljetyakia ei siis voi olla 90% koko määrästä. Keskimääräinen ajotaito on onnettomuus/vahinkoherkän ja runsasti vahinioja aiheuttaneiden ja kuljettajien jotka huolellisesti ja varovaisesti sääntöjä noudattavat välimaastossa. Vahinkoja sattuu suurinpiirtein vuosittain sama määrä mutta täysin tasaisesti ne eivät jakaudu kaikkien kuljettajien kesken.

        > eskimääräinen ajotaito on onnettomuus/vahinkoherkän ja runsasti
        > vahinioja aiheuttaneiden ja kuljettajien jotka huolellisesti ja varovaisesti
        > sääntöjä noudattavat välimaastossa.

        No niin, nyt sinä sitten teit sen virheen, että lähdit määrittelemään, mitä hyvällä kuljettajalla tarkoitetaan. Mutta kun kysyjä ei määritellyt, oli määritelmiä suurin piirtein yhtä monta kuin kysyttyäkin. Ja yllättäen kaikki pyrkivät ajamaan siten, että olisivat mahdollisimman hyviä. Ja suurin osa tietysti tässä onnistuu...

        En muuten ole samaa mieltä määritelmäsi kanssa.


      • "nysväri"
        The_Rat kirjoitti:

        > eskimääräinen ajotaito on onnettomuus/vahinkoherkän ja runsasti
        > vahinioja aiheuttaneiden ja kuljettajien jotka huolellisesti ja varovaisesti
        > sääntöjä noudattavat välimaastossa.

        No niin, nyt sinä sitten teit sen virheen, että lähdit määrittelemään, mitä hyvällä kuljettajalla tarkoitetaan. Mutta kun kysyjä ei määritellyt, oli määritelmiä suurin piirtein yhtä monta kuin kysyttyäkin. Ja yllättäen kaikki pyrkivät ajamaan siten, että olisivat mahdollisimman hyviä. Ja suurin osa tietysti tässä onnistuu...

        En muuten ole samaa mieltä määritelmäsi kanssa.

        Tästä olet varmasti samaa mieltä, vaikka tämä onkin hullua tekstiä:

        "kaahari ei yleensä haittaa ketään koska hän ohittaa, kun tilanne on hänen taidoilleen sopiva ja hän otta itse riskin"


      • "nysväri" kirjoitti:

        Tästä olet varmasti samaa mieltä, vaikka tämä onkin hullua tekstiä:

        "kaahari ei yleensä haittaa ketään koska hän ohittaa, kun tilanne on hänen taidoilleen sopiva ja hän otta itse riskin"

        Jos kaahari määritellään henkilöksi, joka ajaa suurempaa sallittua nopeammin, niin tottahan tuo on.

        Toisaalta, jos kaahari määritellään henkilöksi, joka ottaa jatkuvasti tarpeettomia riskejä, niin sitten hän jatkuvasti haittaa muita, koska nämä joutuvat kompensoimaan kaaharin aiheuttamaa riskiä.

        Kumpaa tuossa tarkoitettiin? Voisin olettaa, että olet napannut jonkun tekstinpätkän minun kirjoituksestani, joten voisit saman tien pistää linkin. Sen verran monta tuhatta tekstiä tullut tänne kirjoitettua, etten voi todellakaan muistaa ulkoa kaikkia keskusteluja.


    • eko-eco-ego-safe

      >>Voivat olla täysin oikeassakin.

      Voiko 90 % olla keskimääräistä parempia? Ei voi, koska raja menee 50 % kohdalla, loput 50 % ovat huonompia.

      >>kehuskella kun taas viime reissullakin säästin kaksi euroa polttoainekuluissa kun kävin mummolassa

      Jos 10 minuutissa säästää 2 euroa on säästösuurempi kuin kuin monella on palkka töissä. Samalla ajelee ekologisemmin.

      Motskarilla taas tulee ajeltua reippaammin koska se on suorituskykynsä puolesta huvittelulaite eikä sen kulutus nouse kovinkaan suureksi vaikka vauhtia olisi enemmänkin. Tosin tilannenopeus pitää muistaa silläkin, eikä toisten liikenneturvallisuutta saa vaarantaa.

      • Kyykky-pyörä

        Kyllä jo puolitoistasatahevosvoimainen kyykkypyörä kuluttaa normaaliajossa sen 6-8 L/100km. Jos alle menee on ajettu kyllä selvästi pihistäen ja suurempia nopeuksia vältellen. Tehokas ja kokealla kiertävän moottori ei koskaan voi olla kovin taloudellinen jos nyt ei ihan ylisuurilla vaihteilla hiljaa jurnuta. Näin se on ollut Bläkkärillä,Busalla,12R:llä ym. vuosien saatossa ajaneena eikä nykyisellä Kymppi-Ärrälläkään tankillisella pääse kuin maks. 250 km normaaliajolla. Ison ja tehokkaan pyörän autoa pienempi kulutus on vain kuvitelmaa ja vääristelyä.


      • eko-eco-ego-safe
        Kyykky-pyörä kirjoitti:

        Kyllä jo puolitoistasatahevosvoimainen kyykkypyörä kuluttaa normaaliajossa sen 6-8 L/100km. Jos alle menee on ajettu kyllä selvästi pihistäen ja suurempia nopeuksia vältellen. Tehokas ja kokealla kiertävän moottori ei koskaan voi olla kovin taloudellinen jos nyt ei ihan ylisuurilla vaihteilla hiljaa jurnuta. Näin se on ollut Bläkkärillä,Busalla,12R:llä ym. vuosien saatossa ajaneena eikä nykyisellä Kymppi-Ärrälläkään tankillisella pääse kuin maks. 250 km normaaliajolla. Ison ja tehokkaan pyörän autoa pienempi kulutus on vain kuvitelmaa ja vääristelyä.

        Jaa. Aika tasan 5 litraa menee minulla normaaliajossa, useita mittauksia. Ja tämä oli tiedossa jo pyörän valinnassa.

        Ja kun huiput on sen "maagisen" 250 km/h päälle niin ei "tarvitse" sen isompaa. Nopeammassa ajossa menee joka tapauksessa vähemmän kuin henkilöautolla 120 km/h nopeudessa.

        Mutta omalta osaltasi olet varmasti oikeassa, eli tonninen ei kulje alle 6 litran.


      • busa08
        Kyykky-pyörä kirjoitti:

        Kyllä jo puolitoistasatahevosvoimainen kyykkypyörä kuluttaa normaaliajossa sen 6-8 L/100km. Jos alle menee on ajettu kyllä selvästi pihistäen ja suurempia nopeuksia vältellen. Tehokas ja kokealla kiertävän moottori ei koskaan voi olla kovin taloudellinen jos nyt ei ihan ylisuurilla vaihteilla hiljaa jurnuta. Näin se on ollut Bläkkärillä,Busalla,12R:llä ym. vuosien saatossa ajaneena eikä nykyisellä Kymppi-Ärrälläkään tankillisella pääse kuin maks. 250 km normaaliajolla. Ison ja tehokkaan pyörän autoa pienempi kulutus on vain kuvitelmaa ja vääristelyä.

        Itsellä Busa vm-08 kuluttaa aikalailla 6,5 l/100 normaali yhdistelmäajossa. Enemmän ehkä pyörin kaupungissa kuin motarilla. Mutta lähes joka kerta kun olen jaksanut tankilla laskea, se menee hyvin lähelle tuota 6,5.


      • khsaihkaj

        "Jos 10 minuutissa säästää 2 euroa on säästösuurempi kuin kuin monella on palkka töissä. Samalla ajelee ekologisemmin."

        Niin koko jono voi auton takana menettää kymmenen minuuttia, josta kertyy 2h.
        Mikä oikeus on haitata muiden liikennettä köröttelemällä 15km/h alle suurimman sallitun ja tietysti löytyy niitä jotka ajaa jopa 30km/h alle suurimman sallitun,, Eikö omatunto soimaa yhtään kun takana on rekkaa ja muuta autoa kilometrin jono. Ei tietoakaan että välillä päästettäisiin jonot ohi.

        Nysväri haittaa muitten liikennettä paljon,, kaahari ei yleensä haittaa ketään koska hän ohittaa, kun tilanne on hänen taidoilleen sopiva ja hän otta itse riskin


      • "nysväri"
        khsaihkaj kirjoitti:

        "Jos 10 minuutissa säästää 2 euroa on säästösuurempi kuin kuin monella on palkka töissä. Samalla ajelee ekologisemmin."

        Niin koko jono voi auton takana menettää kymmenen minuuttia, josta kertyy 2h.
        Mikä oikeus on haitata muiden liikennettä köröttelemällä 15km/h alle suurimman sallitun ja tietysti löytyy niitä jotka ajaa jopa 30km/h alle suurimman sallitun,, Eikö omatunto soimaa yhtään kun takana on rekkaa ja muuta autoa kilometrin jono. Ei tietoakaan että välillä päästettäisiin jonot ohi.

        Nysväri haittaa muitten liikennettä paljon,, kaahari ei yleensä haittaa ketään koska hän ohittaa, kun tilanne on hänen taidoilleen sopiva ja hän otta itse riskin

        "kaahari ei yleensä haittaa ketään koska hän ohittaa, kun tilanne on hänen taidoilleen sopiva ja hän otta itse riskin"

        Kaaharit kuitenkin tappavat muitakin kuin itsensä tai toisia kaahareita, että tuo on kyllä täyttä puppua.


    • Kyrpisrotta

      En kumpaankaan. Kuulun siihen kolmanteen ryhmään, joka ihmettelee molempia. Annapas nimi nyt meillekin, kun en tiedä mikää rimmaisi "normaalin" kanssa.

      • Se oikea

        Kerro ensin ajotapasi, niin katsotaan alkaako se ärsyttämään kumpaakaan jo määrittelemääni ryhmää ja minkälaisia kommentteja se saa :)


      • Kyrpisrotta
        Se oikea kirjoitti:

        Kerro ensin ajotapasi, niin katsotaan alkaako se ärsyttämään kumpaakaan jo määrittelemääni ryhmää ja minkälaisia kommentteja se saa :)

        Ärsytän varmaan molempia. Kun on "kaahari" takana roikkumassa, saatan jopa pudottaa vauhtia ja kun on "nysväri" edessä, niin vedän ohi. Lain sallimissa rajoissa tietysti.

        Jos jompikumpi ärsyttää enemmän niin se on ehdottomasti "kaaharit". Se on eniten turha ja näkyvin kuljettajaporukka, jotka luulevat itsestään ja laatikostaan liikoja. Halveksittavaa jengiä, joita on aivan liikaa.


    • säännöt osaava

      Minusta kaksi ryhmää ovat "ajattelmattomat kaaharit" ja "pykälät tuntevat vastuulliset". Kuulun jälkimmäiseen, vaikka ajelenkin reippaasti, juuri ja juuri alle poliisin puuttumiskynnyksen.

      Ja aina välillä tulee eteen tilanteita joissa menee sormi suuhun ja täältä saa apua, yleensä joku osaa kertoa miten asia oikeasti on.

    • joop.

      ajelen liikenteen mukana. Jos ei ole muuta liikennettä, niin yleensä vähän yli todellista nopeutta. Jos on kiire, saatan mennä 60km/h alueella 60km/h mittariin (tai vähän alle) ajavista nysväreistä ohi säästääkseni pari minuuttia ja keretäkseni töihin. En jaksa ottaa ressiä toisten ajotavasta. Yritän olla kohtelias liikenteessä myös vilkun kanssa, enkä jaksa kiinnostua jos ohittamani papparainen ihmettelee, että jopas meni kovaa 60km/h alueella ohi. Ainakin 80km/h.

      • qwerty19..

        "Jos ei ole muuta liikennettä, niin yleensä vähän yli todellista nopeutta. "

        Mitähän olet ottanut, ei tuosta selvää ota?


      • Kyrpisrotta
        qwerty19.. kirjoitti:

        "Jos ei ole muuta liikennettä, niin yleensä vähän yli todellista nopeutta. "

        Mitähän olet ottanut, ei tuosta selvää ota?

        Loistohokaus: "Vähän yli todellisen nopeuden" ? Ei kuitenkaan niin paljoa, että olisi epätodellisen nopeuden puolella kuitenkaan?


      • N
        qwerty19.. kirjoitti:

        "Jos ei ole muuta liikennettä, niin yleensä vähän yli todellista nopeutta. "

        Mitähän olet ottanut, ei tuosta selvää ota?

        Mikähän juttu tuokin


    • Onni Riisipuuronen

      Mutta mikä saa nämä hidastelijat ajamaan moottoritiellä vasenta kaistaa 90 km/h varsinkin silloin kun ohittavat rekkaa kuorma-autoa tai sen kaltaista ajopeliä. Tämä ohitus sattaa kestää hyvinkin kauan ja jos ohituksen jälkeen oikea kaista on tyhjä nämä hidastelijat muuttuvat kaahaajiksi ja kiihdyttävät autonsa nopeuden 150 km/h ja jatkavat ajoa vasemmalla kaistalla siihen ati kunnes saavuttavat autojonon joka siis ajaa oikealla kaistalla. Tässä kohtaa tämä autoilija muuttuu taas hidastelijaksi ja pudottaa noputensa noin 105 km/h kunnes alkaa ohittaa sitä isoa autoa jolloin nopeus putoaa taas 90 km/h. Tätä tapahtuu joka ikinen aamu tarvontiellä, takasinpäin sitten ajetaankin 40-60 km/h ja histan suoralla pysähdellään kun nynnelö nykeröiset yrittävät pitää autonsa hallinnassa histan jälkeisessä shikaanissa. Liikenne tarvontiellä on toivotonta.

    • +1+1

      Pyrin ajamaan aina suurinta sallittua nopeutta, kuten suurin osa liikennevirrasta, eli rajoitus 8-10km/h. Ruuhka-aikaan tuohon ei toki järkevästi pysty.

    • Kyrpisrotta

      "Ja aina välillä tulee eteen tilanteita joissa menee sormi suuhun ja täältä saa apua, yleensä joku osaa kertoa miten asia oikeasti on."

      En minäkään ennen tiennyt mistä hakea todellista apua. Olin jo aivan epätoivoinen. Onneksi löysin tämän 24 keskustelun kaikkine asiantuntijoineen. Kiitos siitä.

    • NomaaliNoora

      Tää on samantapainen kysymys kuin, että oletko lihava vai laiha! Mitään siitä väliltä ei ole olemassa(ko)???? LOL

    • naisimmeinen

      En kumpaankaan ryhmään. 1. kiihdytän autoni nopeasti tavoite nopeuteen, joka on suurin sallittu 2. Ajan suurinta sallittua, mittarivirhettä ei ole, on tarkistettu. 3. Jos joku haluaa ohi, niin menkööt, niin teen minäkin nysväreiden kohdalla, mutta vain jos on pitkä matka edessä. Muutama kymmenen kilometriä menee siinä nysvärin perässäkin, tosin jätän väliä, että siihen mahtuu sitten kiireisimmät.

    • 14+3

      Itse ajan hundai 30:llä aina alle sallitun nopeuden ja sitte kun bemari yrittää mennä ohi kiihdytän ainaki 130

      • "nysväri"

        Huumeidenkäytön voisit kuitenkin lopettaa. Sekin on laitonta.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Varmaan se kaahari.

    • Lucky Luke

      Onnekas kaahari. Ajan aika kovaa, mutta en ole koskaan saanut sakkoja tai ajanut kolareita.En myöskään halua kuolla enkä tappaa ketään joten en aja idioottimaisesti.

    • Yetska

      En kuulu kait sitten kumpaankaan ryhmään, koska minua ei ärsytä kaahaajat eikä kyllä myöskään nysvääjät =)

    • EiStana

      Moi!
      Miksi on vaan kaks vaihtoehtoa? Itse ajan pikkasen reippaasti, mutten missään nimessä ole kaahari. Tilanteen mukaan, ja ihan pakko ei ole heti päästä ohitse siitä hitaasto ajavasta, vaan maltan kyllä odottaa sitä riittävän hyvää paikkaa. Eiköhän tuo kaahari ole semmonen joka menee reilua ylinopeutta, olipa sitten kyseessä taajama tai maantie, joka paikassa. Samoin nää ohittelee paikassa ku paikassa, olipa vastamäki tai tiukka mutka jonka taakse ei näe millään. Nämä on minusta kaahareita, ei ne jotka ajavat järkevästi ja liikennettä vaarantamatta, tilanteen niin salliessa lievää ylinopeutta. Ja kyllä, niinkin voi ajaa, 23 vuotta on nyt silleen menny, eikä vaaranpaikkoja ole ollut. Järkeä voi siinäkin hommassa käyttää ja tehdä sen turvallisesti.

    • S.k.l.o.lo

      Palstan suuntaa voidaan kääntää muuksikin, nyt aivopieruille annetaan
      koko palsta käyttöön eikä juuri asiaa ole ollenkaan.

      Nysväreitä kohtaa vähemmän kuin kaahareita, se on pitkän
      kokemuksen tuoma totuus minulta. Nysvärit ärsyttää joskus
      kun olisi kiire tai edes saisi edetä sitä normaalia ajonopeutta mutta
      joku jostain syystä sitten päättää ajaa vain 40 60 rajoituksella niin
      vilkkaalla tiellä tuosta seuraa heti pitkiä jonoja taakse.
      Se on asia mikä harmittaa siksi usein että miksi joku ajaa niin hiljaa,
      vaikka itsekkin joskus ns hidastelee etsiessään osoitetta niin en minä selkeellä
      teillä jossa ei ole mitään risteyksiä aja huvikseen muiden tukkona
      poikkeuksellisen hiljaa.

      Aina voi jopa epäillä onko hyvin hiljaa ajava edes ajokuntoinen,
      99% ne tapaukset jää aina siihen että totuutta emme tiedä.

      Kaaharit taas, hätäisiä kaistanvaihtoja joissa jos käy moka
      niin se kohdalle sattuva ei kyllä kerkiä paljoa reakoida koska
      kaaharin ajotapa on sitä yllätyksellistä. Sitten se että kaahari
      ei useinkaan pysy enää kaistallaan vaan muiden kustannuksella
      oiotaan mutkissa jopa niin että muiden pitää tosiaan antaa
      jo tilaakin että ei tule kylkikosketusta, tämäkin on lähes
      arkista liikenteessä.

      Itse kysymykseen, en kumpaankaan varsinaisesti.
      En aja muiden kustannuksella liikenteessä.

    • Olen katsonut viisaimmaksi noudattaa niitä ajonopeuksia, joita liikennemerkit kulloinkin määräävät.
      En siis kaahaa enkä ole tientukko. Tosin otan ajaessani myös kelin huomioon.

      • preka-eetu

        Tientukkohan nimenomaan olet, jos todella - ihan oikeasti ja aina - niitä merkkejä noudatat. Tämä siis ottamatta kantaa siihen onko sinulla oikeus tai onko se järkevää. Olen tutkinut asiaa käytännössä ihan tarpeeksi, voidakseni sanoa varmasti näin.


    • En kumpaankaan,mut liikennemerkit/rajoitukset ovat vain suuntaa antavia,joten jokainen voi ajaa tyylillään/miten osaa ja uskaltaa..mut pääsääntö se,et autonmittari heittää aina alaspäin,ei ylös,niinkuin joku täällä väitti aiemmin..köröttelijät pois isoilta teiltä,vaarantavat liikennettä!

      • "nysväri"

        Älä sekoile, kaahari.


    • "nysväri"

      Yleensä olen nysväri, koska pyrin noudattamaan rajoituksia, joita siis ei saa ylittää.
      Mittarivirheistä on turha jauhaa, kun jotkut eivät välitä rajoituksista. Syyllistä vain itseäsi.

    • Yetska

      90% tämän palstan kaahareiksi itsensä luokittelevista kuskeista tai kuski, joka ei luokittele itseään kummpaankaan ryhmään, on tosiasiallisesti nysväri. Jaa, että miksikö?

      Tarkastellaampa asiaa esim. kesäisin, jolloin myös pääkaupunkiseudun kuskit ovat mukana maakuntien lomaliikenteessä. Lähes poikkeuksetta siellä liikutaan 2 - 6 auton jonomuodostelmissa. Jos tuossa ajossa olisi mukana kaahareita, he menisivät reippaasti ohi, eivätkä jäisi siihen jonoon nysväämään. Nämä ns. näennäiskaaharit tai näennäisesti "reippaasti ajavat" osaavat kyllä lahjakkaasti ajaa sen jonon pään kiinni, mutta eivät sitten osaa ajaa siitä ohi. Voisiko joku tai useampikin tätä harrastava ystävällisesti selittää, että mistä tämänlaisessa ajossa on oikein kysymys!?!?!?

    • uudeltamaalta

      ajan aina esim 80 alueella navigaattorin mukaan 85.mutta jos puskuriin tulee joku roikkumaan eikä tajua parin jarruvalon väläytyksen jälkeen jättää turvaväliä.pudotan nopeuden 70 enkä todellakaan aja nopeampaa. monesti haukutaan esim bi-poikien suosimaa bmw merkkiä mutta ne ainakin ajaa ohi eikä jää puskuriin roikkumaan.on sitten eri asia onko järkevää kaahata taajamassa kauheaa vauhtia vastaantulioista piittaamatta.no itseppähän sakkonsa maksavat ja meikkinsä ostavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe