Kun tarkoitetaan ehtimistä, onko oikein keretä vai keritä?
Keretä vai keritä?
8
4380
Vastaukset
- EsaL-74
Eiköhän molemmat ole murteellisia ilmaisuja.
Keretä on kai se standardimpi muoto, mutta keritä on myös käytössä murteissa.
- Keritä kerkiän
Keritä on se tavallin ja ihan perus-perussuomea. Taipuu kerkiän, jne.. (Keritä, keritsen on sitten se toinen merkitys.) Keretä on myös ihan oikein.
Esim. kerjetä on murreilmaisu.
- Kiire ehtiä
Juuri, on myös puulla, jopa useita. Juuri niin, eli aivan, koska en kerkiä nyt minnekään, tai kyllä kohta kerkiän. "Kerkiit sä?" "Kerkiätkö sinä?" ...
Tällaiset asiat selviäisivät nopeammin ja luotettavammin suomen kielen sanakirjoista kuin kysymällä netistä, jossa ihmiset yleensä kilvan arvailevat ja mutuilevat. Tosin kannattaa katsoa paristakin sanakirjasta, koska kielen normitkin muuttuvat.
Nykysuomen sanakirjan mukaan ”keritä” on suomen yleiskieltä, samoin sen harvinaisempi muunnelma ”kerjetä”, kun taas ”keretä” ei ole hyväksyttävä (se on hakusanana, mutta siinä on vain viittaus suositeltuun sanaan ”keritä”).
Suomen kielen perussanakirjan kanta on sallivampi: ”keretä” on hyväksyttävä, mutta siinäkin tavallisimmaksi versioksi kuvataan ”keritä”.
Näin siis normien mukaan. Käytännössä ”keretä” näyttää olevan tavallisin, esim.
"en taida keritä" 2 200 Google-osumaa
"en taida kerjetä" 20
"en taida keretä" 9 050.- U. Nikala
Nykysuomen sanakirjan ja Suomen kielen perussanakirjan seittiversioiden osoitteet olisi siten hyvä julkistaa. Monillakaan ei liene paperiversioita kotona.
Minulla ei tulisi mieleenikään käyttää "keretä"-verbiä, vaan tietenkin "keritä". U. Nikala kirjoitti:
Nykysuomen sanakirjan ja Suomen kielen perussanakirjan seittiversioiden osoitteet olisi siten hyvä julkistaa. Monillakaan ei liene paperiversioita kotona.
Minulla ei tulisi mieleenikään käyttää "keretä"-verbiä, vaan tietenkin "keritä".>> Nykysuomen sanakirjan ja Suomen kielen perussanakirjan seittiversioiden osoitteet olisi siten hyvä julkistaa. Monillakaan ei liene paperiversioita kotona.
- Ehtijä
Tämä kaveri ainakin on kerinnyt moneen paikkaan valokuvaamaan:
http://www.saunalahti.fi/~jaanisk/files/kerkis.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154