Uskonnollisuus muuttuu

Ymmärtääkseni nuoret eivät enään näin internetin ja tieteen aikakaudella pidä perinteisten teististen uskontojen tarinoita siinä määrin vakavasti otettavina, kuin niitä pidettiin aiemmin. Mutta ihmisten luontainen kaipuu hengellisyyteen ja viehätys mystisiin todellisuuden selityksiin eivät varmaankaan ole vähenemässä.

Veikkaan, että tulemme näkemään nykyisen nuorison joukossa kasvavan suuntauksen kohti niin liberaalia uskonnollisuutta, ettei keskimääräistä uskovaisuutta esimerkiksi Suomessa kohta enää voida luokitella kristillisyydeksi.

Jos näin todella käy, niin mielenkiintoista tulee olemaan nähdä, koettaako kirkko olla mukana siinä menossa.

71

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ev-lut pysyy

Kirkko on tähän mennessä luopunut niin monesta sellaisesta vanhasta opinkappaleesta ja periaatteesta, että kyllä se pyrkii olemaan ns. nuorten hermolla vastaisuudessakin. Kyllä siellä osataan laskea yksi ynnä kaksi, ja analysoida lopputuoksesta, että kuka maksaa heidän olemassaolonsa seuraavien vuosikymmenten ajan.

Silti he voivat kutsua sitä kristillisyydeksi, koska se todistetusti taipuu vaikka mihin. Ei pidä antaa termien häiritä. Nykyinen (kirkon) kristilisyys on sellaista että sitä ei tunnistaisi 1800-luvulta tänne aikaan siirretty jamppa. Eli minusta keskimääräistä uskovaisuutta voi nyttenkään kutsua kristillisyydeksi. Ehkä raja paukkui jo Suuren Skisman aikoihin, tai vuosisatoja sitäkin aikaisemmin, kun Raamattua koottiin. Tuskin Jeesus tunnistaisi 1000-luvun kristillisyyttäkään.

Minulla on muuten paha aavistus, että vielä joskus näemme ajan jolloin kirkko, menetettyään puolet kansasta, vetoaa yleishyödylliseen asemaansa, ja saa junailtua YLE-veromaisen ratkaisun, konservatiivisten poliitikkojen tuella. Tarpeen tullen vaikka lakimuutoksella. Minä en enää nykyään ole yllättynyt yhtään mistään, mitä Arkadianmäellä tapahtuu.

• Vaikka voisin melkein kokonaan allekirjoitaa kirjoittamasi, niin silti tuntuu liki mahdottomalta, että ev.lut. kirkko liittäisi uskontunnustukseensa jotain sen tyylistä kuten 'Voihan se olla kaikki ihan syboliikkaa.'.

• >>>
        A10097 kirjoitti:

Vaikka voisin melkein kokonaan allekirjoitaa kirjoittamasi, niin silti tuntuu liki mahdottomalta, että ev.lut. kirkko liittäisi uskontunnustukseensa jotain sen tyylistä kuten 'Voihan se olla kaikki ihan syboliikkaa.'.

No miksei voisi liittää? Minä ajattelen että se kaikki on symboliikkaa, ja olen kristitty. Siis se kaikki paitsi Jumala.

• >>> kirjoitti:

No miksei voisi liittää? Minä ajattelen että se kaikki on symboliikkaa, ja olen kristitty. Siis se kaikki paitsi Jumala.

On aivan selvää, että kasvava osuus kristityiksi itsensä mieltävistä pitävät esimerkiksi luomiskertomusta symbolisena ja jokunen teistä voi pitää ihan kaikkeakin symbolisena.

Pointtini on kuitenkin enempi siinä, että kuinka pitkälle yhteisönne konsensus taipuu, kun mystiikasta kiksejä saavat porukat alkavat olla sitä mieltä, että todellisuus on kvanttifyysistä höttöä, jossa kaikki ajan ja paikan rajat hämärtyvät, ja Naapurin Vanharouva on yhtä todennäköisesti messias kuin Jeesuskin.

• >>>
        A10097 kirjoitti:

On aivan selvää, että kasvava osuus kristityiksi itsensä mieltävistä pitävät esimerkiksi luomiskertomusta symbolisena ja jokunen teistä voi pitää ihan kaikkeakin symbolisena.

Pointtini on kuitenkin enempi siinä, että kuinka pitkälle yhteisönne konsensus taipuu, kun mystiikasta kiksejä saavat porukat alkavat olla sitä mieltä, että todellisuus on kvanttifyysistä höttöä, jossa kaikki ajan ja paikan rajat hämärtyvät, ja Naapurin Vanharouva on yhtä todennäköisesti messias kuin Jeesuskin.

Kukapa sen tietää, minkä näköinen kirkon tulevaisuus on.

Kun tulevaisuutta kuvitellaan, se tehdään yleensä sen oletuksen pohjalta, että ulkonaiset olosuhteet ovat samanlaiset kuin nyt. Nehän voivat olla mitä hyvänsä.
        Me voidaan olla esimerkiksi Venäjän valloittamia, ja täällä on ortodoksinen kirkko ja sen pakkojäsenyys. Tai valtauskontona on islam. Tai ilmastonmuutos ajaa tänne ihmiset Afrikasta ja Aasiasta, missä kristinusko leviää vauhdilla, ja he luovat tänne elinvoimaisen kristillisen kirkon.

Eurooppa rappeutuu joka tapauksessa niin nopeaa vauhtia, että vahvemmat tulevat ja ottavat tavalla tai toisella vallan. Kun yhtenäinen uskonto katoaa ja tilalle syntyy lukemattomia erilaisia haahuiluja, väki on henkisesti epäyhtenäistä ja heikkoa ja vahvemmat tulevat vallanpitäjiksi.
        Euroopan nykyinen yhteinen uskonto on raha, mutta kun se ei ota huomioon ihmistä itseään, rappeutuminen tapahtuu sisältäpäin.

Kirkko on luovuttanut vaikutusvaltansa rahalle ja sen synnyttämille arvoille, joitten seurausta tämä henkinen pirstaloituminen on, ja kirkko nykyisessä muodossaan tulee luultavasti häviämään, ellei ulkonaisesti tapahdu jotain sellaista, mikä saa ihmiset etsimään turvansa kirkosta.

• >>> kirjoitti:

Kukapa sen tietää, minkä näköinen kirkon tulevaisuus on.

Kun tulevaisuutta kuvitellaan, se tehdään yleensä sen oletuksen pohjalta, että ulkonaiset olosuhteet ovat samanlaiset kuin nyt. Nehän voivat olla mitä hyvänsä.
        Me voidaan olla esimerkiksi Venäjän valloittamia, ja täällä on ortodoksinen kirkko ja sen pakkojäsenyys. Tai valtauskontona on islam. Tai ilmastonmuutos ajaa tänne ihmiset Afrikasta ja Aasiasta, missä kristinusko leviää vauhdilla, ja he luovat tänne elinvoimaisen kristillisen kirkon.

Eurooppa rappeutuu joka tapauksessa niin nopeaa vauhtia, että vahvemmat tulevat ja ottavat tavalla tai toisella vallan. Kun yhtenäinen uskonto katoaa ja tilalle syntyy lukemattomia erilaisia haahuiluja, väki on henkisesti epäyhtenäistä ja heikkoa ja vahvemmat tulevat vallanpitäjiksi.
        Euroopan nykyinen yhteinen uskonto on raha, mutta kun se ei ota huomioon ihmistä itseään, rappeutuminen tapahtuu sisältäpäin.

Kirkko on luovuttanut vaikutusvaltansa rahalle ja sen synnyttämille arvoille, joitten seurausta tämä henkinen pirstaloituminen on, ja kirkko nykyisessä muodossaan tulee luultavasti häviämään, ellei ulkonaisesti tapahdu jotain sellaista, mikä saa ihmiset etsimään turvansa kirkosta.

Voihan sitä spekuloida vaikka minkälaisilla pakkouskonnoilla, mutta minä nyt spekuloin sellaisesta lähtökohdasta, että uskonvapaus pysyy ja paranee. Hypoteesini on, että samalla kun tieteellinen sivistys antaa ihmisille aiemmista uskonnoista poikkeavan käsityksen esimerkiksi biodiversiteetin kehityksestä, niin kuitenkin monenmoinen mystiikka elää mielissämme.

Ja sitten kun jostain kvanttimekaniikasta ja aika-avaruudellisista asioista ei oikeasti ole perillä kuin kourallinen teoreetikkoja, mutta niistä asioista ollaan kuitenkin kiinnostuneita, niin normikansalaiset voivat kehitellä päässään huikaisevia uususkonnollisia ajatuksia ihmisten metafyysisestä yhteydestä luontoon ja yleiseen tietoisuuteen.

• >>>
        A10097 kirjoitti:

Voihan sitä spekuloida vaikka minkälaisilla pakkouskonnoilla, mutta minä nyt spekuloin sellaisesta lähtökohdasta, että uskonvapaus pysyy ja paranee. Hypoteesini on, että samalla kun tieteellinen sivistys antaa ihmisille aiemmista uskonnoista poikkeavan käsityksen esimerkiksi biodiversiteetin kehityksestä, niin kuitenkin monenmoinen mystiikka elää mielissämme.

Ja sitten kun jostain kvanttimekaniikasta ja aika-avaruudellisista asioista ei oikeasti ole perillä kuin kourallinen teoreetikkoja, mutta niistä asioista ollaan kuitenkin kiinnostuneita, niin normikansalaiset voivat kehitellä päässään huikaisevia uususkonnollisia ajatuksia ihmisten metafyysisestä yhteydestä luontoon ja yleiseen tietoisuuteen.

No joo. Minua kiinnostaa se, miten uskonto vaikuttaa elämään ja kulttuuriin. Jos kansa elää päät täynnä monenmoisia hengellis-mystisiä höyryjä, siltä puuttuu yhtenäisyys ja se jää vahvempien jalkoihin.
        Katsomme tätä asiaa eri kanteilta.

• A10097 kirjoitti:

Toisaalta on hyvä spekuloida eri vaihtoehtoja jo etukäteen. Ehkä näin voi vaikuttaa hitusen siihen tulevaankin?

Minusta on itsestään selvää, että ihmisten maailmankuva pirstaloituu. Hyvinvoinnin keskellä ei ole ehkä mitään tarvetta edes miettiä maailmankuvaansa sen syvemmin. Se että kutsutaanko heitä ateistiksi, on vähän makukysymys. Katsomus varmaan muodostuu vasta sitten, kun on tarve sitä paremmin pohtia.

Kaipuu mystiikkaan kyllä säilyy. Se vain tulee suuntautumaan toisaalle kuin ennen. Kuten juuri noihin uususkontoihin.

• >>> kirjoitti:

No joo. Minua kiinnostaa se, miten uskonto vaikuttaa elämään ja kulttuuriin. Jos kansa elää päät täynnä monenmoisia hengellis-mystisiä höyryjä, siltä puuttuu yhtenäisyys ja se jää vahvempien jalkoihin.
        Katsomme tätä asiaa eri kanteilta.

Jos rehellisiä ollaan, ei sellaista kuin yhtenäistä kansaa olekaan. Yhtenäisyys syntyy kun uhka on yhtenäinen, silloin tiivistetään rivejä ja etsitään niitä yhdistäviä tekijöitä. Kun uhka poistuu, alkaa jälleen hajaantuminen.

Uskonnot elävät tässä ihmisten mukaan. ”Kansat” eivät noudata valtion rajoja, sillä valtiot on luotu keinotekoisesti. Ikävä kyllä myös kulttuurit kokevat evoluutiota, eli osa katoaa ja osa vahvistuu.

• >>>
        mummomuori kirjoitti:

Jos rehellisiä ollaan, ei sellaista kuin yhtenäistä kansaa olekaan. Yhtenäisyys syntyy kun uhka on yhtenäinen, silloin tiivistetään rivejä ja etsitään niitä yhdistäviä tekijöitä. Kun uhka poistuu, alkaa jälleen hajaantuminen.

Uskonnot elävät tässä ihmisten mukaan. ”Kansat” eivät noudata valtion rajoja, sillä valtiot on luotu keinotekoisesti. Ikävä kyllä myös kulttuurit kokevat evoluutiota, eli osa katoaa ja osa vahvistuu.

Tarkoitin suhteellista yhtenäisyyttä. Sellaista, mikä Suomessakin on vallinnut näihin päiviin asti.
        Se nyt vain on tosiasia ja 'luonnonlaki', että sisäisesti pirstaloitunut joukko jää helposti vahvempien jalkoihin. Näin käy myös yksittäiselle ihmiselle.

• Yhteenkuuluvuus
        >>> kirjoitti:

Tarkoitin suhteellista yhtenäisyyttä. Sellaista, mikä Suomessakin on vallinnut näihin päiviin asti.
        Se nyt vain on tosiasia ja 'luonnonlaki', että sisäisesti pirstaloitunut joukko jää helposti vahvempien jalkoihin. Näin käy myös yksittäiselle ihmiselle.

Minä luulen, että nykyäänkin nuorilla on yhteenkuuluvuuden tunne tallessa. He vain kokevat sitä samanhenkisten kanssa halki maailman netin ja nettipelien kautta. Suomalaisuus on vaihtunut eurooppalaisuudeksi ja usko ei enää ole merkittävä, sillä jokainen ymmärtää, että siitä voi muodostua erottava tekijä kahden muuten samanmielisen välille.

• >>>
        Yhteenkuuluvuus kirjoitti:

Minä luulen, että nykyäänkin nuorilla on yhteenkuuluvuuden tunne tallessa. He vain kokevat sitä samanhenkisten kanssa halki maailman netin ja nettipelien kautta. Suomalaisuus on vaihtunut eurooppalaisuudeksi ja usko ei enää ole merkittävä, sillä jokainen ymmärtää, että siitä voi muodostua erottava tekijä kahden muuten samanmielisen välille.

No juu, mutta tässähän oli puhe suomalaisten keskinäisestä yhteenkuuluvuudesta. Tämä ketju kun käsittelee Suomen tilannetta, ymmärtääkseni.

• >>> kirjoitti:

No juu, mutta tässähän oli puhe suomalaisten keskinäisestä yhteenkuuluvuudesta. Tämä ketju kun käsittelee Suomen tilannetta, ymmärtääkseni.

Viittasin aloituksessa Suomeen yksinkertaistamisen vuoksi. Mutta on ihan mielenkiintoista pohtia näitä juttuja laajemminkin. Semminkin, kun maahamme saattaa rantautua vaikka mitä muualla syntynyttä hörhöilyä.

• Luulen näin
        >>> kirjoitti:

Ei ehkä ole tarkoituksenmukaista enää miettiä asioita vain Suomen tilanteen kannalta.

• A10097
      kirjoitti:
      >>>Veikkaan, että tulemme näkemään nykyisen nuorison joukossa kasvavan suuntauksen kohti niin liberaalia uskonnollisuutta, ettei keskimääräistä uskovaisuutta esimerkiksi Suomessa kohta enää voida luokitella kristillisyydeksi.

• Onneksi. Täytyyhän uskonnon jollain tavalla elää ajassa. Muuten maallisen yhteiskunnallisen todellisuuden ja uskonnon välinen kuilu voi kasvaa liian syväksi.

Ehkä niin on juuri nyt käymässä länsimaiselle kristinuskolle ja usko hakee taas ihan uusia muotoja, jotka paremminvastaavat nykyisen todellisuuden tarpeisiin.

• Intressi vapaa.

Maaliset elävät ajassa mutta uskonnoliset ihmiset elävät uskossa eihän Raamattu miksikään muutu.Kirkolliset ihmiset tukee yhteiskuntaa jos siihen ei ole opillisia esteitä ja ovat kiitollisia että Jumala on antanut meille Suomen kaltaisen maan asua .Kirkolliset eivät tue niitä toimenpiteitä yhteiskunnan taholta jotka ovat ristiriidassa opin kanssa eikö olekkin hyvin selvää ja ymmärrettävää.Olkaamme kiitollisiä siitä että meillä on valinnan varaa elämämme järjestämisessä.Vaikka eläisimmekin eriarvoja kunnioittaen ei kai ole mitään estettä kunnioittaa mys muita siis ehdota suvaitsevaisesti ja sopuisasti rakentaen yhteiskuntaamme että täällä olisi hyvä asua.Muistetaanko että muillekkin eikä vaan itselle.

• Intressi vapaa. kirjoitti:

Maaliset elävät ajassa mutta uskonnoliset ihmiset elävät uskossa eihän Raamattu miksikään muutu.Kirkolliset ihmiset tukee yhteiskuntaa jos siihen ei ole opillisia esteitä ja ovat kiitollisia että Jumala on antanut meille Suomen kaltaisen maan asua .Kirkolliset eivät tue niitä toimenpiteitä yhteiskunnan taholta jotka ovat ristiriidassa opin kanssa eikö olekkin hyvin selvää ja ymmärrettävää.Olkaamme kiitollisiä siitä että meillä on valinnan varaa elämämme järjestämisessä.Vaikka eläisimmekin eriarvoja kunnioittaen ei kai ole mitään estettä kunnioittaa mys muita siis ehdota suvaitsevaisesti ja sopuisasti rakentaen yhteiskuntaamme että täällä olisi hyvä asua.Muistetaanko että muillekkin eikä vaan itselle.

Niinpä.

Minä en osaa oikein hyvin erottaa toisistaan uskovia, kirkollisia ja raamatullisia. Mutta minusta näyttää siltä, että erisorttisten uskovien välissä ammottaa kyllä kuilu, joka on syntynyt siitä, tulkitaanko Raamattua ajassa vai ajattomuudessa.

Luulen että se kuilu on ainakin yhtä hajottava kirkon kannalta kuin uskonnottomien tapakritittyjen eroaminen kirkosta. Tai siis. Se että ateistit eroavat kirkosta, sehän ei kirkkoa hajota, ainoastaan pienentää. Uskovien väliset oppiriidat kirkkoa hajottavat.

"Kirkolliset eivät tue niitä toimenpiteitä yhteiskunnan taholta jotka ovat ristiriidassa opin kanssa eikö olekkin hyvin selvää ja ymmärrettävää."
        Kyllä se on ymmärrettävää. Tuntuu kuitenkin juuri siltä, että kristittyjen kesken on hämmennystä tästä asiasta, että mikä yhteiskunnan tendenssi on tai ei ole ristiriidassa opin kanssa.

Mulla ei ole ongelmaa kunnioittaa kaikenlaisten oppien edustajia. Mutta raja on toki siinä, ohjaako oppi yksilöiden oikeuksien polkemiseen ja osa kristillisistäkin liikkeistä tuntuu kaikessa raamatullisuudesaan plkevan joidenkin oikeuksia. Näitä liikkeitä on vaikea arvostaa.

Mutta minä en alunperin arvostellut mitään liikettä, pohdin vain yleisesti ajallisen elämän ja ikuisiksi ajateltujen totuuksien välistä suhdetta.

• kaarne kirjoitti:

Niinpä.

Minä en osaa oikein hyvin erottaa toisistaan uskovia, kirkollisia ja raamatullisia. Mutta minusta näyttää siltä, että erisorttisten uskovien välissä ammottaa kyllä kuilu, joka on syntynyt siitä, tulkitaanko Raamattua ajassa vai ajattomuudessa.

Luulen että se kuilu on ainakin yhtä hajottava kirkon kannalta kuin uskonnottomien tapakritittyjen eroaminen kirkosta. Tai siis. Se että ateistit eroavat kirkosta, sehän ei kirkkoa hajota, ainoastaan pienentää. Uskovien väliset oppiriidat kirkkoa hajottavat.

"Kirkolliset eivät tue niitä toimenpiteitä yhteiskunnan taholta jotka ovat ristiriidassa opin kanssa eikö olekkin hyvin selvää ja ymmärrettävää."
        Kyllä se on ymmärrettävää. Tuntuu kuitenkin juuri siltä, että kristittyjen kesken on hämmennystä tästä asiasta, että mikä yhteiskunnan tendenssi on tai ei ole ristiriidassa opin kanssa.

Mulla ei ole ongelmaa kunnioittaa kaikenlaisten oppien edustajia. Mutta raja on toki siinä, ohjaako oppi yksilöiden oikeuksien polkemiseen ja osa kristillisistäkin liikkeistä tuntuu kaikessa raamatullisuudesaan plkevan joidenkin oikeuksia. Näitä liikkeitä on vaikea arvostaa.

Mutta minä en alunperin arvostellut mitään liikettä, pohdin vain yleisesti ajallisen elämän ja ikuisiksi ajateltujen totuuksien välistä suhdetta.

Tässä olet kyllä oikeassa; ”Uskovien väliset oppiriidat kirkkoa hajottavat.”
        Siinä käy varmaan niin kuin aina muissakin riidoissa, se aggressiivisin voittaa. Tätä kamppailua voi vain seurata surullisena, miettien, että onko sitten enää paikkaa ns. hiljaisemmille uskoville missään?

Nyt todella koetetaan vetää rajaa sille, mitä uskontojen nimessä voi ja saa tehdä. Sinällään mielenkiintoista, koska siinä joudutaan puuttumaan myös niihin opillisiin asioihin ja näin muutetaan uskontoja oman aikansa näköisiksi.

• >>>
        mummomuori kirjoitti:

Tässä olet kyllä oikeassa; ”Uskovien väliset oppiriidat kirkkoa hajottavat.”
        Siinä käy varmaan niin kuin aina muissakin riidoissa, se aggressiivisin voittaa. Tätä kamppailua voi vain seurata surullisena, miettien, että onko sitten enää paikkaa ns. hiljaisemmille uskoville missään?

Nyt todella koetetaan vetää rajaa sille, mitä uskontojen nimessä voi ja saa tehdä. Sinällään mielenkiintoista, koska siinä joudutaan puuttumaan myös niihin opillisiin asioihin ja näin muutetaan uskontoja oman aikansa näköisiksi.

Olen ollut haistavinani sellaista, että pahin riitely on jäämässä jo eilispäivään. Yhteistyöhalukkuutta ja molemminpuolista ymmärtämystä on minusta jo häivähtänyt ilmassa.

Ajattelen niin, että aikaisemmin valtaa pitivät konservatiivit, ja liberaalimmin ajattelevat jäivät heidän jyränsä alle. Se synnytti liberaaleissa vihaa ja katkeruutta, jonka he ovat purskauttaneet ilmoille, ja he ovat pyrkineet vuorostaan jyräämään konservatiivit (niinkuin jyrätty pyrkii usein jyräämään jyrääjänsä, kun saa siihen tilaisuuden).

Liberaalit ovat onnistuneet valtapyrkimyksissään siinä määrin, että heillä on jo varaa joustaa ja katsoa asioita myös konservatiivien kannalta. Joukot ovat nyt tasavertaisemmassa asemassa kuin ennen. Ne voivat jo tavoitella yhteistyötä.

On nimittäin ilmaantunut 'yhteinen vihollinen', yleinen maallistuminen, joka vieroittaa ihmiset kirkosta. Huoli kirkon tulevaisuudesta yhdistää näitä riitelijöitä. Viime keväänä julkaistu tutkimus suomalaisten uskonnollisuudesta havahdutti kirkon väkeä tässä asiassa.
        Kirkon väki on riidellyt keskenään eikä ole kiinnittänyt tarpeeksi huomiota ympäristöönsä, ja nyt se on sitten vähän herännyt siihen, missä mennään.

• 10191019

Olemme täällä Suomessa ja yleisemminkin länsimaissa eläneet viime vuosikymmeninä rauhan aikaa ja ihmiselle on muodostunut viime sotien jälkeen sellainen hyvinvoinnin taso, ettei monenkaan tarvitse hädässään Jumalaa huutaa. Tämän päivän sairaudetkin ovat enemmän ja enemmän jonkinlaisia "hyvinvointisairauksia". Ollaan ahdistuneita tai masentuneita, vaikka eletään yltäkylläisyydessä, ja riidellään keskenään, kun aitoja vihamiehiä tai uhkia ei ole.

Tällaisia ajanjaksoja on nähty historiassa ennenkin. Hyvinä aikoina ihmiset ajattelevat pärjäävänsä omassa voimassaan ja etääntyvät Jumalasta, kun taas huonompina aikoina omien voimien ehtyessä kaipuu Jumalan yhteyteen vahvistuu.

• alipaineoktaavi

Tarkoitatko, että nuoriso jossain vaiheessa hylkää ylösnousemusopin ja kirkko menee perässä?

• 'Ylösnousemusoppi' on hyvin todennäköiseltä kuulostava hylättävä dogmi, ja pohdin sitä, että mahtaako kirkko koettaa tarjota kotipesää ihmisille, joilla on jokin sellainen luoononuskonnon ja teknouskonnon sekoitus, joka ei tunnusta tuollaista dogmatiikkaa.

• Intressi vapaa.

Uskon enemmänkin siihen että uskonnollisuus pysyy samanlaisena jos kirkon oppi pysyy vakaana ja jämäkkänä siis uskottavana yhteiskunnan maallistumisen ja erilaisten viihteellisten tarjontojen suhteen kirkolle tulee paljon haasteita jotka tulee Raamatun mukaisesti torjua.Ei uhkakuvia kannata luoda voihan se olla päinvastoikin että oskonnollisuus lisääntyy.Uskonnollisuus antaa samalla vahvan moraalisen asenteen ihmisille kun tämä tämänkin päivän hurlum hei kultuuriin kyllästytään.Oikeastaan on tärkeää ja kaikien parhaaksi oma hyvä esimerkki jotta lapsillmme olisi ihmisarvoinen tulevaisuus.

• Tulevaisuuden uskonnollisuus onkin varsin mielenkiintoinen teema. Tätähän yritetään kaiken maailman tulevaisuusbarometreillä hahmotella, miltä tulevaisuus ylipäätään näyttää. Sitä me seurakunnissakin mietimme ja pohdimme kirjoittaessamme erilaisia tulevaisuuden strategioita.

Itse ajattelen, että meillä on ajassa läsnäoleva Jumala, joka ilmoittaa itsensä juuri meidän aikaamme ja elämäämme sopivalla tavalla. En tarkoita tällä sitä, että ilmoitus muuttuisi ihmisten ja ajan mukaan, vaan ne tavat, jolla se meidän tietoomme ja tulevien sukupolvien tietoon tulee. Joskus nuo Raamatun kertomukset ovat olleet se, mikä pysäyttää, joskus taas hiljentyminen tai ehtoollisen vastaanottaminen.

Uskonnollisuuden ja uskonnon ei kai ole tarkoituskaan olla "kiveen kirjoitettu" samanlainen kuin vaikka siellä 1800-luvulla. Kuitenkin olen vakaasti sitä mieltä, että perusasiat eivät muutu kirkossakaan. Uskon siihen, että vielä kymmenien vuosien päästä nousemme tunnustamaan yhteisen apostolisen uskontunnustuksen ja luotamme Kristukseen syntiemme sovittajana, Messiaana. Varmasti uskonnon ja uskonnollisuuden ilmaisumuodot, esimerkiksi ylistäminen ja Jumalan palveleminen tulee osittain muuttumaan.

Kirkon ja seurakunnan toiminta on muuttunut ja tulee muuttumaan vuosikymmenten kuluessa vastaamaan tarvetta. Esimerkiksi aikaisemmin pidettiin paljon kinkereitä maalaiskylillä, koska niin oli helpompi tavoittaa, nykyisin kinkeritoiminta on supistunut huomattavasti ja enää kaikissa seurakunnissa ei niitä järjestetä. Ajattelen, että kirkon pitääkin tarjota sellaisia toimintoja, joille on kysyntää, kuitenkaan poistamatta tai vääristelemättä Kristuksen merkitystä ja tarkoitusta. Se, millaista nuo ilmaisumuodot tulevaisuudessa on, muodostuu varmasti juuri siitä, mitä ihmisten hengellisyys tarvitsee.

Varmasti jokainen kirkon ja seurakunnan jäsen pystyy osaltaan vaikuttamaan siihen, minkälainen kirkko meillä on vaikka 10 vuoden päästä ja millaiseksi se tulevaisuus muodostuu.

KaisaK, pappi

• >>>

Sinä mietit kirkon tulevaisuutta, mutta tässä ketjussa on puhe koko kansan tulevaisuudesta. Jos kehitys jatkuu nykyisen kaltaisena, ihmiset hylkäävät kirkon ja kristinuskon ja omaksuvat tilalle esim. uususkonnollisuuden eri muotoja. Kirkosta on sitten jäljellä enää osanen, ja siellä varmaan noustaan tunnustamaan apostolinen uskontunnustus ja luotetaan Kristukseen syntien sovittajana. Mutta entä valtaosa kansasta?

Minusta on näyttänyt siltä, että kirkkoa vaivaa omaan napaansa tuijottaminen. Se näkee vain itsensä eikä näe, mitä sen ympärillä tapahtuu.

• >>> kirjoitti:

Sinä mietit kirkon tulevaisuutta, mutta tässä ketjussa on puhe koko kansan tulevaisuudesta. Jos kehitys jatkuu nykyisen kaltaisena, ihmiset hylkäävät kirkon ja kristinuskon ja omaksuvat tilalle esim. uususkonnollisuuden eri muotoja. Kirkosta on sitten jäljellä enää osanen, ja siellä varmaan noustaan tunnustamaan apostolinen uskontunnustus ja luotetaan Kristukseen syntien sovittajana. Mutta entä valtaosa kansasta?

Minusta on näyttänyt siltä, että kirkkoa vaivaa omaan napaansa tuijottaminen. Se näkee vain itsensä eikä näe, mitä sen ympärillä tapahtuu.

Varsinaisessa aloituksessa nimimerkki A10097 toteaa viimeisessä lauseessaan, että on mielenkiintoista nähdä koettaako kirkko olla siinä menossa mukana, tähän minä ensisijaisesti vastasin.

Ja toki haluan nähdä, että kirkko on mukana ihmisten elämässä myös tulevaisuudessa. Haluan uskoa todella siihen ajassa vaikuttavaan Jumalaan, joka kutsuu edelleen sitä valtaosaa kansasta kirkkon piiriin.

-KaisaK, pappi

• >>>
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Varsinaisessa aloituksessa nimimerkki A10097 toteaa viimeisessä lauseessaan, että on mielenkiintoista nähdä koettaako kirkko olla siinä menossa mukana, tähän minä ensisijaisesti vastasin.

Ja toki haluan nähdä, että kirkko on mukana ihmisten elämässä myös tulevaisuudessa. Haluan uskoa todella siihen ajassa vaikuttavaan Jumalaan, joka kutsuu edelleen sitä valtaosaa kansasta kirkkon piiriin.

-KaisaK, pappi

Okei. Olet siis sitä mieltä, että ytimestään kirkko ei luovu, ja se on hyvä.

Kirkkohan nykyään ei ole mukana ihmisten elämässä, kun se ei edes tajua kunnolla, miten ihmiset ovat siitä etääntyneet. Omasta mielestään se on kyllä mukana, mutta liian täynnä itseään.

Sanot, että Jumala kutsuu ihmisiä kirkon piiriin. Hän jätti kylläkin kristityille tehtävän, lähetyskäskyn. Kirkon kutsu on ollut niin hentoa piipitystä, etteivät ihmiset ole kuulleet sitä. Se on hukkunut kaiken humun alle. Siinä taitaa olla jotakin vikaa.

• >>> kirjoitti:

Okei. Olet siis sitä mieltä, että ytimestään kirkko ei luovu, ja se on hyvä.

Kirkkohan nykyään ei ole mukana ihmisten elämässä, kun se ei edes tajua kunnolla, miten ihmiset ovat siitä etääntyneet. Omasta mielestään se on kyllä mukana, mutta liian täynnä itseään.

Sanot, että Jumala kutsuu ihmisiä kirkon piiriin. Hän jätti kylläkin kristityille tehtävän, lähetyskäskyn. Kirkon kutsu on ollut niin hentoa piipitystä, etteivät ihmiset ole kuulleet sitä. Se on hukkunut kaiken humun alle. Siinä taitaa olla jotakin vikaa.

Olet osaltasi oikeassa siinä, että kirkon kutsu on jokseenkin vaimentunut ja ihmiset etääntyneet. Omassa työssä kuitenkin näen paljon sitä, että kuinka olemme mukana ihmisen arjessa. Tokihan kyse on niistä tietyistä ihmisistä, joiden kanssa olen tekemisissä, mutta uskon, että jossain vaiheessa myös se pieni hetki ja kokemus kantaa hedelmää. Ehkä jostain kirkollisesta toimituksesta tai seurakunnan järjestämästä tapahtumasta jää kokemus, joka vuosien päästä, vaikeuksien tai muiden elämän asioiden edessä, muistuttaa, että siellä oli hyvä olla, sieltä ehkä saan apua.

Ongelmallista tuossa kutsun voimakkuudessa on se, että oikeaa tapaa kaikille ei ole. Jokainen meistä varmasti kokee asiat eri tavalla ja siksi toisille se kutsu on kuin torven toitotusta ja toisille se hukkuu maailman humuun, niin kuin sanoit. Luulen, että pikkuhiljaa tässäkin asiassa yritetään oppia uutta ja löytää uusia keinoja ja tapoja välittää kutsua ja viestiä ihmisille.

Lähetyskäsky on se, minkä pohjalta toimitaan, mutta näen kuitenkin myös Jumalan aktiivisena toimijana tässä maailmassa. Hän ei jättänyt ihmisiä oman onnensa nojaan, vaan lupasi olla heidän kanssa kaikki päivät maailman loppuun asti. Siksi ajattelen, että se on Jumala, joka kutsuu.

-KaisaK, pappi

• En ole uskossa

"Kuitenkin olen vakaasti sitä mieltä, että perusasiat eivät muutu kirkossakaan."

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitkä nämä muuttumattomat perusasiat ovat?

• KaisaK sanoi :
        Uskonnollisuuden ja uskonnon ei kai ole tarkoituskaan olla "kiveen kirjoitettu" samanlainen kuin vaikka siellä 1800-luvulla.
        ________
        Tai kuten vuonna 1 vai mitä Kaisa Kallio???

• Hei KaisaK,

"Varmasti jokainen kirkon ja seurakunnan jäsen pystyy osaltaan vaikuttamaan siihen, minkälainen kirkko meillä on vaikka 10 vuoden päästä ja millaiseksi se tulevaisuus muodostuu."

Eli, jos vaikkapa 20% jäsenistä uskoo mieluummin johonkin totaaliluonnonyhteyteen kuin nykyiseen kristinuskon Jumalaan, niin rippikouluissa saatetaan pian opettaa, ettei se Jumala nyt välttämättä ole muuta kuin vanhoillisten uninalle. Vai kuinka?

• A10097 kirjoitti:

Hei KaisaK,

"Varmasti jokainen kirkon ja seurakunnan jäsen pystyy osaltaan vaikuttamaan siihen, minkälainen kirkko meillä on vaikka 10 vuoden päästä ja millaiseksi se tulevaisuus muodostuu."

Eli, jos vaikkapa 20% jäsenistä uskoo mieluummin johonkin totaaliluonnonyhteyteen kuin nykyiseen kristinuskon Jumalaan, niin rippikouluissa saatetaan pian opettaa, ettei se Jumala nyt välttämättä ole muuta kuin vanhoillisten uninalle. Vai kuinka?

Nimimerkki En ole uskossa, pohdit noita perusasioita, joista puhuin. Minä ajattelen, että muuttumattomat perusasiat ovat ne tärkeimmät, eli siis usko kolmiyhteiseen Jumalaan, usko syntien sovitukseen Kristuksessa, Vapahtajassamme, usko Jumalan armoon ja rakkauteen. Ajattelen, että lopulta nämä ovat ne asiat, minkä varaan olemme rakentaneet ja toivottavasti vielä rakennamme. Tietenkään en sano, että tässä on kaikki, mutta mielestäni nämä kolme ovat tärkeimpien joukossa.

pertsa2012, aivan oikein. Ajattelen, että aikojen muuttuessa, myös tapojenkin on muututtava.

A10097, niin kuin kirjoitin, perusasiat pysyvät, siis nuo, jotka tuossa ylhäällä lukee. Silloin ei voisi opettaa rippikoulussa Jumalan olevan uninalle, eihän kirkossa ja seurakunnassa olisi enää mitään järkeä, jos me luopuisimme siitä syystä ja tarkoituksesta, jonka seurauksena olemme olemassa.

-KaisaK, pappi

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Nimimerkki En ole uskossa, pohdit noita perusasioita, joista puhuin. Minä ajattelen, että muuttumattomat perusasiat ovat ne tärkeimmät, eli siis usko kolmiyhteiseen Jumalaan, usko syntien sovitukseen Kristuksessa, Vapahtajassamme, usko Jumalan armoon ja rakkauteen. Ajattelen, että lopulta nämä ovat ne asiat, minkä varaan olemme rakentaneet ja toivottavasti vielä rakennamme. Tietenkään en sano, että tässä on kaikki, mutta mielestäni nämä kolme ovat tärkeimpien joukossa.

pertsa2012, aivan oikein. Ajattelen, että aikojen muuttuessa, myös tapojenkin on muututtava.

A10097, niin kuin kirjoitin, perusasiat pysyvät, siis nuo, jotka tuossa ylhäällä lukee. Silloin ei voisi opettaa rippikoulussa Jumalan olevan uninalle, eihän kirkossa ja seurakunnassa olisi enää mitään järkeä, jos me luopuisimme siitä syystä ja tarkoituksesta, jonka seurauksena olemme olemassa.

-KaisaK, pappi

"A10097, niin kuin kirjoitin, perusasiat pysyvät, siis nuo, jotka tuossa ylhäällä lukee."

Niin minä ajattelinkin sinun ajattelevan, ja siksi vaikuttikin ristiriitaiselta, että jokainen kirkon ja seurakunnan jäsen pystyisi vaikuttamaan esimerkiksi nuiden asioiden häviämiseen.

• Todellakin

"Ymmärtääkseni nuoret eivät enään näin internetin ja tieteen aikakaudella pidä perinteisten teististen uskontojen tarinoita siinä määrin vakavasti otettavina, kuin niitä pidettiin aiemmin."

Noin lienee ainakin tuollaisen takapuolituntuman perusteella.

"Mutta ihmisten luontainen kaipuu hengellisyyteen ja viehätys mystisiin todellisuuden selityksiin eivät varmaankaan ole vähenemässä."

Voisiko olla että nuorten kiinnostus fantasiakirjallisuuteen ja -peleihin ilmentää juuri tuota? Siinä mielessä uskontoa parempi vaihtoehto että jalat kumminkin säilyvät maassa paremmin. Siltä ainakin tuntuu kun on katsellut muutaman nuoren varttumista aikuisiksi. Kiinnostus noihin on säilynyt koko ajan mutta opiskelut on hoidettu, työpaikat ja puolisot hankittu ja muutenkin tuntuu siltä että terveellä pohjalla mennään fantasiainnostuksesta huolimatta.

• Olet mielestäni aika tavalla jäljillä. Ei se uskon kaipuu mihinkään katoa vaan suuntautuu muualle kuin perinteisiin uskontoihin.

Vanhempaan polveen vielä tehoaa konkreettisuus uskonnossa. Moni haluaa uskoa johonkin johon saa ”näppituntuman”. Usko on kuitenkin varsin abstraktia. Tästä tulee juuri sitä käsitteiden vääntöä, millä tasolla halutaan uskoa ja ajatella.

Mitä ateistisempi on sitä konkreettisempia havaintoja vaatii. Kun miettii vaikka sitä, mitä Jeesus opetti, se oli aika yleistä ja käsitteellistä. Miettii vaikka termiä rakkaus, niin sitä on aika vaikeaa konkretisoida.

Mielestäni voi olla uskova, jolla on kuitenkin jalat maassa. Toki kaikki yliluonnollinen kiehtoo monia, mutta sille ei saa antaa liikaa valtaa. Nimittäin se vasta liukas tie onkin.

• vähän sama kuin
        mummomuori kirjoitti:

Olet mielestäni aika tavalla jäljillä. Ei se uskon kaipuu mihinkään katoa vaan suuntautuu muualle kuin perinteisiin uskontoihin.

Vanhempaan polveen vielä tehoaa konkreettisuus uskonnossa. Moni haluaa uskoa johonkin johon saa ”näppituntuman”. Usko on kuitenkin varsin abstraktia. Tästä tulee juuri sitä käsitteiden vääntöä, millä tasolla halutaan uskoa ja ajatella.

Mitä ateistisempi on sitä konkreettisempia havaintoja vaatii. Kun miettii vaikka sitä, mitä Jeesus opetti, se oli aika yleistä ja käsitteellistä. Miettii vaikka termiä rakkaus, niin sitä on aika vaikeaa konkretisoida.

Mielestäni voi olla uskova, jolla on kuitenkin jalat maassa. Toki kaikki yliluonnollinen kiehtoo monia, mutta sille ei saa antaa liikaa valtaa. Nimittäin se vasta liukas tie onkin.

>>Mitä ateistisempi on ....>>

- Mitä vähemmän postimerkkejä on keräilemättä.....
        - Mitä pohjoisemmaksi menee pohjoisnavalta .....
        . Mitä vähemmän absolutisti juo viinaa .....

• Äiti 36v.

Pelit ja fantasia tosiaan tuovat elämään mystiikkaa ja elämyksiä. Itse olen 36-vuotias nainen ja pelaan paljon seikkailu- ja fantasiapelejä.

Netin kautta jokainen voi etsiä tietoa eri uskonnoista ja elämänkatsomuksista. Siinä mielessä nykynuoret ovat onnekkaassa asemassa: heidän ei tarvitse tyytyä siihen, mitä omat vanhemmat tai koulun opettajat kertovat, vaan he voivat pyrkiä ymmärtämään erilaisia ihmisiä, uskomuksia ja kulttuureja. Tästä kai seuraa se, ettei enää voikaan uskoa, että esimerkiksi luterilaisuus olisi se ainoa oikea usko - kaikki uskonnot ovat vain osa kokonaisuutta.

Yksi asia, joka myös vaikuttaa asiaan on se, että nykynuorison vanhemmista monet ovat uskonnottomia tai uskonto ei ole heille kovinkaan tärkeä. Minun ikäisistäni jo monet ovat kasvaneet uskonnottomassa kodissa ja kasvatamme myös lapsemme uskonnottomiksi. Itse ainakin kerroin lapselleni siitä, miten kristillisyyskin on vähitellen kehittynyt aiemmista uskonnoista. Tätä en löytänyt lapseni uskonnonkirjasta, vaikka asia on mielestäni erittäin tärkeä.

• Äiti 36v. kirjoitti:

Pelit ja fantasia tosiaan tuovat elämään mystiikkaa ja elämyksiä. Itse olen 36-vuotias nainen ja pelaan paljon seikkailu- ja fantasiapelejä.

Netin kautta jokainen voi etsiä tietoa eri uskonnoista ja elämänkatsomuksista. Siinä mielessä nykynuoret ovat onnekkaassa asemassa: heidän ei tarvitse tyytyä siihen, mitä omat vanhemmat tai koulun opettajat kertovat, vaan he voivat pyrkiä ymmärtämään erilaisia ihmisiä, uskomuksia ja kulttuureja. Tästä kai seuraa se, ettei enää voikaan uskoa, että esimerkiksi luterilaisuus olisi se ainoa oikea usko - kaikki uskonnot ovat vain osa kokonaisuutta.

Yksi asia, joka myös vaikuttaa asiaan on se, että nykynuorison vanhemmista monet ovat uskonnottomia tai uskonto ei ole heille kovinkaan tärkeä. Minun ikäisistäni jo monet ovat kasvaneet uskonnottomassa kodissa ja kasvatamme myös lapsemme uskonnottomiksi. Itse ainakin kerroin lapselleni siitä, miten kristillisyyskin on vähitellen kehittynyt aiemmista uskonnoista. Tätä en löytänyt lapseni uskonnonkirjasta, vaikka asia on mielestäni erittäin tärkeä.

Hei Äiti 36v.,

Mukavasti kirjoitettu. Jotakin rupatellakseni kysyn, että arvaanko oikein rivien välistä lukiessani, että olet kirkkoon kuuluva ateisti.

• Äiti 36v.
        A10097 kirjoitti:

Hei Äiti 36v.,

Mukavasti kirjoitettu. Jotakin rupatellakseni kysyn, että arvaanko oikein rivien välistä lukiessani, että olet kirkkoon kuuluva ateisti.

Ihan oikeaan osuit! ;-)

Kirkosta en ole eronnut, koska olen siellä silloin tällöin keikkatyössä.

• Äiti 36v. kirjoitti:

Ihan oikeaan osuit! ;-)

Kirkosta en ole eronnut, koska olen siellä silloin tällöin keikkatyössä.

Onko se sulle ongelma missään mielessä?

• vähän sama kuin kirjoitti:

>>Mitä ateistisempi on ....>>

- Mitä vähemmän postimerkkejä on keräilemättä.....
        - Mitä pohjoisemmaksi menee pohjoisnavalta .....
        . Mitä vähemmän absolutisti juo viinaa .....

Koetatko vihjata että on ateisteja, jotka uskovat yliluonnollisiin ilmiöihin? Toki, mutta tarkoitin juuri heitä, joille maailma avautuu vain konkreettisella tasolla. Siihen ei sisälly ufoja, aaveita, ei mitään henkivaltoja tai jumalia.

Uskovat jotka ovat konkreettisia, etsivät konkreettisia todisteita uskonsa pohjaksi, esimerkkinä vaikka Nuoren Maan kreationismi.

• Äiti 36v.
        A10097 kirjoitti:

Onko se sulle ongelma missään mielessä?

En asiaa paljoa ajattele. Eroan sitten, jos saan vakituisen työpaikan jostain muualta. Kirkkoon kuuluminen on monille ystävillenikin melko yhdentekevä asia. Pari on liittynyt kirkkoon, jotta saisivat kirkkohäät. Sitten ovat taas eronneet vihkimisen jälkeen. Jotkut ovat eronneet verojen takia.

En halua kuullostaa ilkeältä, mutta mielestäni olisi kuitenkin hyvä, jos kirkkoon kuuluisivat vain ne, jotka uskovat Jumalaan. Eri syistä kuitenkin on tällaisia itseni kaltaisia ihmisiä, joiden takia/ansiosta kirkkoon kuuluu yhä enemmistö suomalaisista - myös meitä ateisteja.

• Äiti 36v. kirjoitti:

En asiaa paljoa ajattele. Eroan sitten, jos saan vakituisen työpaikan jostain muualta. Kirkkoon kuuluminen on monille ystävillenikin melko yhdentekevä asia. Pari on liittynyt kirkkoon, jotta saisivat kirkkohäät. Sitten ovat taas eronneet vihkimisen jälkeen. Jotkut ovat eronneet verojen takia.

En halua kuullostaa ilkeältä, mutta mielestäni olisi kuitenkin hyvä, jos kirkkoon kuuluisivat vain ne, jotka uskovat Jumalaan. Eri syistä kuitenkin on tällaisia itseni kaltaisia ihmisiä, joiden takia/ansiosta kirkkoon kuuluu yhä enemmistö suomalaisista - myös meitä ateisteja.

OK. Häiritseekö sinua periaatteellisella tasolla se, että lapsellesi opetetaan uskontoa koulussa?

• Äiti 36v.
        A10097 kirjoitti:

OK. Häiritseekö sinua periaatteellisella tasolla se, että lapsellesi opetetaan uskontoa koulussa?

Oman lapseni opettaja on aina korostanut, että on erilaisia tapoja uskoa ja että on tärkeää, että kaikki - myös uskonnottomat - ovat samanarvoisia. Nyt kuudennen luokan alettua hän oli kertoi vanhempainillassa, että tähän asti uskonto on ollut enemmän tarinoiden lukemista ja niihin liitettyjen moraliteettien pohtimista. Nyt mentäisiin itse asiaan, eli eri uskontoihin ja niiden vaikutukseen maailmassa. Nähtäväksi jää, miten eri vanhemmat suhtautuvat asiaan. Minusta opettaja muotoili asian hyvin. Tiedän sitä paitsi, että hän on itse ateisti.

• Äiti 36v. kirjoitti:

Oman lapseni opettaja on aina korostanut, että on erilaisia tapoja uskoa ja että on tärkeää, että kaikki - myös uskonnottomat - ovat samanarvoisia. Nyt kuudennen luokan alettua hän oli kertoi vanhempainillassa, että tähän asti uskonto on ollut enemmän tarinoiden lukemista ja niihin liitettyjen moraliteettien pohtimista. Nyt mentäisiin itse asiaan, eli eri uskontoihin ja niiden vaikutukseen maailmassa. Nähtäväksi jää, miten eri vanhemmat suhtautuvat asiaan. Minusta opettaja muotoili asian hyvin. Tiedän sitä paitsi, että hän on itse ateisti.

Eli oman lapsesi uskonnonopetus on mielestäsi hyvää, eikä ärsytä siksi edes periaatteessa. Minua itseäni kun häiritsee periaatteellisella tasolla se, että oppilaat luokitellaan saamaan tietoa uskonnoista eri ryhmissä sen perusteella, mikä on lapsen uskontokunta. Ja vain uskontokuntiin kuulumattomat nauttivat ET-opetusta. Näkisin parhaaksi, että kaikille annettaisiin koulussa yhtäläiset tiedot uskonnoista historian, yhteiskuntaopin ja filosofian opetuksen yhteydessä.

• Äiti 36v.
        A10097 kirjoitti:

Eli oman lapsesi uskonnonopetus on mielestäsi hyvää, eikä ärsytä siksi edes periaatteessa. Minua itseäni kun häiritsee periaatteellisella tasolla se, että oppilaat luokitellaan saamaan tietoa uskonnoista eri ryhmissä sen perusteella, mikä on lapsen uskontokunta. Ja vain uskontokuntiin kuulumattomat nauttivat ET-opetusta. Näkisin parhaaksi, että kaikille annettaisiin koulussa yhtäläiset tiedot uskonnoista historian, yhteiskuntaopin ja filosofian opetuksen yhteydessä.

Kyllä minunkin mielestäni olisi ehdottomasti parempi, jos olisi olemassa kaikille yhteinen ET-opetus! Luulenpa, ettei mene enää kauaa, kunnes tämä toteutuu.

• Äiti 36v. kirjoitti:

Kyllä minunkin mielestäni olisi ehdottomasti parempi, jos olisi olemassa kaikille yhteinen ET-opetus! Luulenpa, ettei mene enää kauaa, kunnes tämä toteutuu.

Luin juuri tänään ilmestyneestä Suomen Kuvalehdetä Ilkka Pyysiäisen (uskontotieteilijä, teologian tohtori) kirjoituksen aiheesta. Hän hyvin asiallisesti perustellen kannattaa kaikille yhteistä uskontotietoa ja pitää haitallisena eri uskontokuntiin kuuluvien erottelua.

• toivon.n

Kyllähän se näkyy jo suomessakin uskonnottomuus ja täytyy surullisena todeta elämä on mennyt vain pahempaan suuntaan.Ei ole enää rukoilevia esivanhempia .eikä suomi ole turvallinen lintukoto.Avioliitot hajoaa .ei enää osata tai halutakkaan sitoutua. Lapsia jää suunnaton määrä kärsimään elämän sekamelskaan.Kyllä vanhempien pitäisi enemmän ottaa vastuuta lapsistaan ja heittää ne omat mielihalut vähemmälle .ennen oli enemmän Jumalankin pelkoa ja kyllä se vaikutti ihmisten valintoihin. Moraali on hiipunut kokonaan.Kyllä meillä on paljon rukouksen aiheita ja kyllä minä uskon ,että Jumala on joka voi auttaa saamme pyytää että HÄN antaa Jeesuksen meille tueksi ja turvaksi.

• "Avioliitot hajoaa .ei enää osata tai halutakkaan sitoutua."

Muistaakseni kirkkoon kuuluvien avioliitot tosiaan päätyvät useammin eroon, kuin muiden.

• ..
        A10097 kirjoitti:

"Avioliitot hajoaa .ei enää osata tai halutakkaan sitoutua."

Muistaakseni kirkkoon kuuluvien avioliitot tosiaan päätyvät useammin eroon, kuin muiden.

Ne muut ovat vapaakirkkojen jäseniä ja ortodokseja ja katolisia ja muslimeita ja juutalaisia. Ateisteja on niin vähän ettei heistä saa vertailukelpoista otosta.

• Meitä on paljon
        .. kirjoitti:

Ne muut ovat vapaakirkkojen jäseniä ja ortodokseja ja katolisia ja muslimeita ja juutalaisia. Ateisteja on niin vähän ettei heistä saa vertailukelpoista otosta.

Joka viides suomalainen on ateisti.

• .. kirjoitti:

:-)

• ..
        Meitä on paljon kirjoitti:

Joka viides suomalainen on ateisti.

Ehkä nyt alkaa ollakin, kun tämä ateismimuoti on vallalla. Se on kuitenkin niin uusi buumi ja siinä ovat mukana ennen kaikkea nuoret ihmiset, niin että suuri osa ei ole vielä ehtinyt naimisiin ja ne jotka ovat, ovat olleet naimisissa vasta vähän aikaa. Ateistit ei mene yhtä herkästi naimisiin kuin uskonnollisemmat, ja atskuilla on yleensä ehtinyt olla jo monta avoeroa.

• .. kirjoitti:

Ehkä nyt alkaa ollakin, kun tämä ateismimuoti on vallalla. Se on kuitenkin niin uusi buumi ja siinä ovat mukana ennen kaikkea nuoret ihmiset, niin että suuri osa ei ole vielä ehtinyt naimisiin ja ne jotka ovat, ovat olleet naimisissa vasta vähän aikaa. Ateistit ei mene yhtä herkästi naimisiin kuin uskonnollisemmat, ja atskuilla on yleensä ehtinyt olla jo monta avoeroa.

No nyt päästään mutkan kautta aloituksen asiaan. Hypoteesi nro 666: Tilanne 50 vuoden päästä yli 15-vuotiaiden osalta: Ateismi 33%, teismi 33%, muut uskonnot 33%, ei tajua kysymystä 1%.

• ..
        A10097 kirjoitti:

No nyt päästään mutkan kautta aloituksen asiaan. Hypoteesi nro 666: Tilanne 50 vuoden päästä yli 15-vuotiaiden osalta: Ateismi 33%, teismi 33%, muut uskonnot 33%, ei tajua kysymystä 1%.

Voi voi, maailma on muuttumassa niin nopeasti että ettei voi tietää minkälaista on 50 vuoden päästä. Nyt on sellainen yleismaailmallinen suuri muutoksen aika ja sen merkitystä ei kai käsitä kun on ollut niin kauan suht vakaata.

• .. kirjoitti:

Voi voi, maailma on muuttumassa niin nopeasti että ettei voi tietää minkälaista on 50 vuoden päästä. Nyt on sellainen yleismaailmallinen suuri muutoksen aika ja sen merkitystä ei kai käsitä kun on ollut niin kauan suht vakaata.

Ai jaa. No eihän sitä sitten kannata ajtella. Meni sekin effortti hukkaan. :-\

• ..
        A10097 kirjoitti:

Ai jaa. No eihän sitä sitten kannata ajtella. Meni sekin effortti hukkaan. :-\

Noin on. :D

• Suomi on ollut ”turvallinen lintukoto” vain muutaman vuosikymmenen, eli toisen maailmansodan jälkeen. Sitä ennen se oli kaikkea muuta.

Avioliittoja on aina ”hajonnut”, lapset ovat kärsineet myös avioliitoissa jne. On hiukan tilastoharha, että kuvitellaan kaiken ennen olleen paremmin. Tuolloin asioista vaiettiin, niitä salattiin ehkä paremmin. Ehkä Jumalan pelkokin vaikutti, mutta enemmän vaikutti ihmisten pelko, ”mitä muut tästä sanovat”.

Se on kyllä totta, ettei ihmiset enää uskalla kiintyä toisiinsa. Nyt hallitsee hylkäämisen ja rakkaudettomuuden pelko.

• Ihan luontevaa
        .. kirjoitti:

Ateismi ei ole mikään muoti, vaan se on koulunsa käyneille nuorille luonteva tapa ajatella. Heille kerrotaan uskosta ja uskonnoista niin laajasti (jos opettaja on hyvä), että he huomaavat ne ihmisten itsensä kehittämiksi järjestelmiksi. Uskosta katoaa siis kaikki mystiikka, jota nuoret löytävät helpommin juuri niistä fantasiakirjoista ja peleistä.

Professori Räisänen pitäisi saada mukaan uskonnonkirjoja tekemään, niin nuoret saisivat lukea myös siitä, miten kristinuskokin on muokkaantunut vähitellen ihmisten mielissä.

• >>>
        Ihan luontevaa kirjoitti:

Ateismi ei ole mikään muoti, vaan se on koulunsa käyneille nuorille luonteva tapa ajatella. Heille kerrotaan uskosta ja uskonnoista niin laajasti (jos opettaja on hyvä), että he huomaavat ne ihmisten itsensä kehittämiksi järjestelmiksi. Uskosta katoaa siis kaikki mystiikka, jota nuoret löytävät helpommin juuri niistä fantasiakirjoista ja peleistä.

Professori Räisänen pitäisi saada mukaan uskonnonkirjoja tekemään, niin nuoret saisivat lukea myös siitä, miten kristinuskokin on muokkaantunut vähitellen ihmisten mielissä.

Edellisen kerran ateismi oli muotia nuorten ihmisten keskuudessa 60- ja 70-luvuilla. Silloin se liittyi kommunismiin. Se oli vahva ja äänekäs kansainvälinen opiskelijaliike, ja siinä oli mukana myös varttuneempaa väkeä, varsinkin kulttuurivaikuttajia. Kyllähän tuon ajanjakson Suomessa varmaankin kaikki tietävät.

Myöhemmin suuri osa noista kommunisti-ateisteista ja heidän kanssaan samanhenkisistä ryhtyi tavallisiksi perusporvareiksi ja monet liittyivät takaisin kirkkoon.

• >>> kirjoitti:

Edellisen kerran ateismi oli muotia nuorten ihmisten keskuudessa 60- ja 70-luvuilla. Silloin se liittyi kommunismiin. Se oli vahva ja äänekäs kansainvälinen opiskelijaliike, ja siinä oli mukana myös varttuneempaa väkeä, varsinkin kulttuurivaikuttajia. Kyllähän tuon ajanjakson Suomessa varmaankin kaikki tietävät.

Myöhemmin suuri osa noista kommunisti-ateisteista ja heidän kanssaan samanhenkisistä ryhtyi tavallisiksi perusporvareiksi ja monet liittyivät takaisin kirkkoon.

"Myöhemmin suuri osa noista kommunisti-ateisteista ja heidän kanssaan samanhenkisistä ryhtyi tavallisiksi perusporvareiksi ja monet liittyivät takaisin kirkkoon. "

Olisipa muuten hauska tietää kuinka monelle kehittyi usko jumalaan tuon ryhtymisen ja liittymisen yhteydessä.

• Ei kai ikinä

toivon.n,

Milloin Suomi on ollut turvallinen lintukoto?

• >>>
        A10097 kirjoitti:

"Myöhemmin suuri osa noista kommunisti-ateisteista ja heidän kanssaan samanhenkisistä ryhtyi tavallisiksi perusporvareiksi ja monet liittyivät takaisin kirkkoon. "

Olisipa muuten hauska tietää kuinka monelle kehittyi usko jumalaan tuon ryhtymisen ja liittymisen yhteydessä.

Porvariksi ryhtyminen ei vielä tarvitse mitään jumaluskoa.
        Tahdoin vain sanoa, että muoteja tulee ja menee, ja lukenut nuoriso on herkkä omaksumaan kulloisiakin henkisiä virtauksia. Sitten he keski-ikäistyvät.

Nuo ihmiset olivat kasvaneet kristinuskon vaikutuspiirissä, vaikka heidän kotinsa olisikin ollut maallistunut. Nyt tuota vaikutuspiiriä ei enää samalla tavalla ole, ja sitä ajanet takaa. Se on sinusta hyvä asia ja minusta huolestuttava.

• Ateismi nousussa
        >>> kirjoitti:

Aika moni 60-70-lukujen ateisteista on yhä ateisteja ja kasvatti lapsistaankin ateisteja.

• näin

Jokainen parisuhde joka päättyy eroon on lapsille kipua ja kärsimystä tuottava olipa se kirkkoon kuuluva tai ei.

• niinpä

• A10097 kirjoitti:

niinpä

Tai oikeataan en ole niinkään varma. Olen nimittäin kuullut juttuja, että pahoissa parisuhdetilanteissa lapset ovat olleet eroon tyytyväisiä. Mutta tämähän ei taida kovin kiinteästi liittyä ketjun aiheeseen, joten en siitä sen enempää nyt sano.

• Ja [kaikista paikoista] vielä Tampereella.

• Kyllä se muuttuu

Aivan järkyttävä uutinen! Ahdistaa, kun tietää, että joku oikeasti ajattelee noin!

Itse olen kerran keskustellut eläkeläisen kanssa, jonka mielestä hevimusiikki on S**tanasta. Kysyin häneltä, mitä mieltä hän on kristillisestä hevistä, minkä jälkeen hän kysyi: "Onko sellaistakin olemassa?" Kerroin asiasta enemmän, minkä jälkeen keskustelimme siitä, miten mikään musiikkityyli itsessään ei ole S**tanasta. Lutherinkin mukaan kaikki musikki on Jumalan lahjaa.

Pointtina kai tässä oli se, että kyllä uskovakin voi muuttaa käsityksiään, kun vain ottaa asioista selvää eikä kuittaa kaikkea Jumalan tai S**tanan touhuiksi. Sillä tavoin uskonnollisuus muuttuu ajan myötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe