Näin pyhäpäivän aattona tahdon esittää pienen pyhää koskevan filosofisen kysymyksen.
Onko kristinuskon näkökulmasta katsottuna pyhäpäivä olemassa ihmistä varten vai ihminen pyhäpäivää varten?
Kysymys pyhästä
6
<50
Vastaukset
- Häpypäivä huomenna
Vastaamatta kysymykseen kysyn itse, että mikä pyhäpäivä huomenna on? Vai onko se tavallinen sunnuntai?
Kysymys on mielenkiintonen, mutta minun on vaikea hahmottaa tilannetta, jossa ihminen olisi pyhäpäivää varten. Ihminen olisi tällöin luotu tekemään pyhimyksilleen palvontapäiviä?"Vastaamatta kysymykseen kysyn itse, että mikä pyhäpäivä huomenna on? Vai onko se tavallinen sunnuntai? "
15. sunnuntai helluntaista, teemana kiitollisuus
"Tämä pyhä puhuu kiitollisuudesta ja kiittämättömyydestä. Jeesus teki hyvää erityisesti muiden hylkäämille ihmisille. Niistä ihmisistä, joita hän auttoi, vain harvat palasivat kiittämään häntä ja tunnustamaan uskonsa häneen. Toisia kiusasi se, ettei Jeesus toiminut heidän tahtomallaan tavalla, mutta hän halusi tehdä hyvää erotuksetta kaikille."
http://evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20120909" Ihminen olisi tällöin luotu tekemään pyhimyksilleen palvontapäiviä? "
Tai olemaan jumalaansa palvova olento. Ja siihen sitten asetettu yksi päivä viikossa.
Hei,
Esität hyvän kysymyksen pyhästä. Markuksen evankeliumin toisessa luvussa Jeesus puhuu juutalaisten pyhäpäivästä sapatista näin: Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Mielestäni sama koskee meidän pyhäpäiväämme sunnuntaitakin. Vai mitä mieltä olet? Pyhä antaa meille mahdollisuuden levätä ja kokea pyhyyttä vaikkapa jumalanpalveluksissa.
t. Maarit-pappi"Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Mielestäni sama koskee meidän pyhäpäiväämme sunnuntaitakin. Vai mitä mieltä olet?"
No koskee kai se. Eiköhän sapatti ole käytännössä juuri tuo viikottainen lepo- ja pyhyydenmietiskelypäivä.
Tuntuu hyvin selkeältä ajatella, että ainakin lepopäivä olisi ihmistä varten.
Mutta sitten taas toisaalta, jos on kehoitus pyhittää päivä Jumalan vuoksi, niin ihmisestä tuleekin eräänlaisen toimituksen suorittaja, jolloin ihminen on toimitusta varten.
Eli itse en löydä kysymykseeni selkeää joko/tai -vastausta.- Pyhäaamun rauha...
A10097 kirjoitti:
"Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Mielestäni sama koskee meidän pyhäpäiväämme sunnuntaitakin. Vai mitä mieltä olet?"
No koskee kai se. Eiköhän sapatti ole käytännössä juuri tuo viikottainen lepo- ja pyhyydenmietiskelypäivä.
Tuntuu hyvin selkeältä ajatella, että ainakin lepopäivä olisi ihmistä varten.
Mutta sitten taas toisaalta, jos on kehoitus pyhittää päivä Jumalan vuoksi, niin ihmisestä tuleekin eräänlaisen toimituksen suorittaja, jolloin ihminen on toimitusta varten.
Eli itse en löydä kysymykseeni selkeää joko/tai -vastausta.Minusta vastaus on sekä-että, jos ajatellaan, että "ihminen on pyhäpäivää varten" tarkoittaa sitä että ihmiselle on päivän vieton suhteen jokin vaatimus.
Pyhäpäivä on ihmistä varten, että hän voisi levätä ja kokea pyhän läsnäoloa.
Ihminen on pyhäpäivää varten siinä mielessä, että hänen tulee pyhittää se (kolmas käsky: "Pyhitä lepopävä.") Pyhäpäivää ei siis saa käyttää vain oman mielensä mukaisesti.
Tämä on minusta erittäin hyvä käsky. Nykyään kun siitä ei välitetä, sama arkinen meno jatkuu viikosta toiseen yhtenä pötkönä, elämä on levotonta ja ihmiset levottomia. Oi sitä pyhäpäivän rauhaa, kun arkinen touhu on kaikkialla lakannut!
Jumala ei varmaankaan tarvitse mihinkään meidän pyhäpäiväämme. Me sitä tarvitsemme. Meillä vain on kaikki pinnalliset pyyteet ja aikeet, joitten takia emme malttaisi pyhittää lepopäivää, omaksi vahingoksemme. Siksi on hyvä, että siihen on erillinen käsky.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155