Ystävyys ei ole samaa kuin kaveruus ja toveruus. Kyllä ystävyys on paljon syvempää.
Ystävään voi aina luottaa. Ystävä auttaa, kun mahdollista ja päinvastoin.
Sensijaan moneenkaan kaveriin ei kannata, eikä voi, luottaa. Ystävyydellä ei myöskään ole mitään tekemistä seksihommien kanssa. Mutta ystävyyteenkin voi ohessa kuulua mitä vaan, mutta se on eri asia.
Jotenki katsoin, tuossa noita viestejä lukiessani, että ei monellakaan näytä olevan pienintäkään käsitystä ystävyydestä, ainakaan se ei ilmene mistään.
Jos hakee kaveria johonkin reissuiluun ja sitten lähtee yhdessä johonkin, matkalle tai juottolaan, niin ei siinä vielä mitään ystävyyttä ole, eikä välttämättä koskaan tulekaan.
Usein sitä koitetaan vain hyötyä jotenkin toisesta. Usein yhteyttä pidetään vain, kun halutaan jotain toiselta. Ja tuntuu kyllä tympeältä, kun tämä "joku" tulee käymään vain silloin, kun saa jotain itselleen. Vaikkapa niin, kun soittaa sille, että tulipa paljon omenoita, tuletko hakemaan? No silloin kyllä tullaan, mutta muuten menee vaikka 10 vuotta. On se hieman, kuin maksullista seuraa ostaisi. Tälläisiä kyllä on, niin sukulaisissa, kuin muissakin tutuissa. Ainoastaan halutaan hyötyä toisesta.
Ystäviä löytyy perin harvoin, siitä on vuosikymmenten kokemus.
Tiedätkö ystävyyden
11
322
Vastaukset
Puhut asiaa. Tätä mieltä minäkin olen. Suomesta on vaikeaa löytää ystäviä tai hyvin ystäviä, kavereita kylläkin. Pitää vissiin muuttaa ulkomaille, esim. Etelä-Eurooppaan, josta saisi paljon helpommin ystäviä, koska kulttuuri on niin erilainen, näin se vain on...
- Harvinaisuus
Varmaan Etelä-Euroopassa toisesta välittäminen ja ennenkaikkea sukulaisuus-suhteet ovat paljonkin voimakkaammat. Joskus kylläkin uskonnollisen fanaattisyyden niin kyllästämät, että se voi käydä hengenkin päälle. Kaikki on tarkasti säännelty. En silti tunne asiaa sen paremmin, ainoastaan tiedoitusvälineiden kautta.
Olen kuitenkin niin juurtunut tänne, että mihinkään ei enää viitsi lähteä, vaikka jossain jotain parempaa olisikin. Mielessä on kuitenkin epäilys, että jotain samalla menettäisi. Suomi on silti minun paikkani, vaikka ystäviä ei näköpiirissä juuri ole. Onneksi voi käydä liikkeissä ostoksilla ja katselemassa tuotteita. Siinäkin on jo ihmiskontaktia, kun keskustelee myyjien kanssa, jotka esittelevät tuotteitaan. Tänään juuri kävin, sekin oli mukavaa. - meni pois
On minulla ystäviä, mutta erään olisin halunnut pitää ystävänä ja olla yhteyksissä, koska en ole koskaan tuntenut sellaisia tunneskaaloja kenenkään kanssa, mutta ei se sitten varmaan ollut aitoa ystävyyttä hänen puoleltaan. Olen kyllä todella surullinen tapahtuneesta. Täytyy sopeutua tilanteeseen, mutta olo on kuin olisi joku kuollut . Ei vastakkaisen sukupuolen kanssa varmaan kannata ystävyyttä ajatella. Toisille ihmisen hylkääminen selittämättä on varmaan helppoa vai onko ,niin ettei olekkaan tehnyt toiseen mitään vaikutusta. Menenpä pohtimaan ja ihmettelemään saunan lauteille maailman menoa.
- Outouksia
Vastakkaisen sukupuolen kanssa se juuri vaikeaa onkin. Jossain välissä kun käy helposti niin, että toisella tulee yllättäen mukaan muita tunteita kuin sitä ystävyyttä. Se asia nyt vain pitää ymmärtää biologisena tosiseikkana jolle toinen ei mitään voi vaikka kuinka tahtoisikin. Ja se saattaa johtaa ystävyyden menetykseen ihan kumman osapuolen johdosta tahansa. Joko ihastunut ei osaa jatkaa ystävyyspohjalta tai vastaavasi toinen osapuoli tuntee itsensä petetyksi ja on jopa vihainen tälle ihastuneelle osapuolelle.
En tiedä menikä edellisen "ystävyys" karikoille tämän takia. Se nyt vaan on hyvin yleistä.
- VB.
Kaveriinko ei sitten voi luottaa? Kaveritko eivät auta "miestä mäessä"? Älä nyt läpiä päähäsi puhu!
- Harvinaisuus
"Kavereita" ne on työkaveritkin, eivät välttämättä sen enempää. Kaikilla suhteilla on tietysti mahdollisuus kehittyä ystävyydeksi. On vain kokemusta siitäkin, että ne "kaveruudet" menevät helposti katkolle, jos on tietoa vähennyksistä, että osa porukasta laitetaan kävelemään. Helposti sitä tuijotetaan omaan napaan ja puukotetaan toista selkään kuvaannollisesti, minkä keritään, että saisi varmistettua oman paikkansa. Missäs siinä "luottamus" on?
Ja vaikka joidenkin työkavereiden kanssa on tullut touhuttua vapaa-aikanakin, niin senkin olen todennut, että kun ensimmäisenkin kerran pyytää apua johonkin, niin kas kummaa; tulee niin kiire hetimmiten.
Kun järjestelin tarjoilua ja hauskaa jutustelua, niin kyllä aikaa oli. Kun sitten kerran tälläisen tuokion päätteeksi pyysin apua, pesukoneen siirtoon, joka olisi ollut kahden minuutin homma, niin tuli niin kiire lähteä, että käsistä putosi iso pullankappale lattialle, eikä edes sitä viitsinyt ylös nostaa, kun oikein vauhdilla piti painaa ovesta pihalle. Sainhan minä yksinkin pesukoneen nujuttua eteisestä kylppäriin, kun laitoin räsymaton alle, ettei lattiaan tullut jälkiä. Taisi siinä yksin mennä peräti 4 minuuttia. Harmitti vain tuo toisen käytös. Ennen kaikkea siksi, että aiemmin ja pyytämättä, autoin samaista henkilöä kalusteiden siirrossa. Kun sitten kerran myöhemmin kysyin, että miksi et auttanut pesukoneen siirrossa, vastaus oli "ei minuakaan kukaan ole auttanut". Ei edes halunnut muistaa minun apuani.
Niin, en yleistä kaikkiin asioihin ja tapauksiin, mutta ennaakkoon ei koskaan voi tietää, tuleeko toinen auttamaan, vai ei. Aika hyvin pitäisi tuntea, että luottaa voisi todella. Jos ei pienessä asiassa ole luottamuksen arvoinen, niin varmasti ei isommissakaan. - Lämmin sydän
Ystävyys on aina kahden "kauppaa" sekin. Ystävyys ei synny yhdessä päivässä vaan siltä pohjalta, että päätetään olla ystäviä. Useinhan ystävyys alkaa sattuman oikusta. Mennään vaikka kampaamoon leikkauttamaan hiukset ja pikkuhiljaa sitä saattaa ystävystyäkin. Minä olen kaikesta elämän kolhuista huolimatta aika välitön ihminen ja päästän kyllä ihmisiä ystävyyskokeiluihin.
Ajan saatossa osa tutuista putoaa pois luonnollisista syistä, osa jää tekemään syvempää tuttavuutta. Joskus mukaan on livahtanut niitäkin ihmisiä, jotka rikkoo alkaneen luottamuksen todella ilkeästi ja puun takaa.
Ihmisillä on aina jokin syy kätökseensä. Me emme aina ymmärrä näitä syitä toisistamme, mutta riittää kun tiedostamme, että niitä on. Joskus jos ihmisen kätyös ja sanat ovat jyrkässä ristiriidassa keskenään saatan yrittää korjatakin näitä törkeitä aloituksia, mutta aina välillä sattuu tapauksia, ettei mikään ymmärrys tai puhe riitä.
Itse ainakin haluan tavata uusia tuttuja ensin puolueettomalla maaperällä ja siinä vaiheessa kun päästän jonkun kotiini saakka, voidaan sanoa, että ihminen on vakavemmassa ystävyyskokeilussa.
Ystävyyden tulisi olla aina vastavuoroista. Jos se ei sitä ole niin kannattaa miettiä pitääkö tällaista ihmistä lähellään ylipäätään. Perhe on ja pysyy, mutta ystävät voidaan valita.
Eniten ystävyys vaati juuri minulta. Näin ainakin minä ajattelen. Jos jo alunperin suhtautuisin kaikkeen penseän torjuvasti ja pessimissisesti voinen olla aika varma siitä, ettei ympärilleni jäisi ystävän ystävää. - timppa vaa
ystävyys on sitä et pienelläkin ikävällä hetkellä, ajattelet sitä "pientä" surijaa.
- h-ki
Joku kirjoitti, että ystävä menee sisälle, kun kaiiki muut menevät ulkopuolelle.
- yksinäinen mies
*En tiedä. ei mulla ole ystäviä eikä kavereita. ihan sama vaikka kuolisin.
- Harvinaisuus
Hei "yksinäinen mies".
Asia on niin, että olemassa ololle on jo silloin tarkoitus, kun on olemassa. Kun katselee luontoa, nyt syksyistä, puista putoavia lehtiä, niin senkin havaitsemisella on tarkoituksensa.
Kaksi aivan eri asiaa ei koskaan ole "sama". Joskus elämässä on jotain vähän, joskus vielä vähemmän, mutta koskaan asiat eivät ole niin huonosti, etteivätkö voisi olla vieläkin huonommin.
On hetkiä, jolloin pientenkin asioiden tuottama pieni ilo, on suurta parempaa. Joskus, vaikka ystäviä ei olisikaan, voi itse olla ystävällinen jollekin. Vaikka kyseessä olisi sisälle eksynyt itikka, niin jos liiskaamisen sijaan viekin sen ulos vapaaksi, niin sekin tuottaa hyvää mieltä. Silloin kaikella on jo paljonkin tarkoitusta. Sitä ei koskaan tiedä, miten ja missä se ilmenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537145Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113294Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1381568Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2371367Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841335
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217- 891210
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321155- 811114