Voiko kieltäytyä, ilman karenssin pelkoa?

Olek..

Elikkäs, minulle tarjottiin vuokrafirman kautta töitä eräästä yrityksestä ja työt olisi juuri koulutustani vastaavaa hommaa. Asiassa on vaan pari pitkää miinusta, joiden takia olen miettinyt kannattaako koko hommaa ottaa vastaan?

Ensimmäinen syy on työmatka, joka on noin 65km per suunta, eli siis 130km päivässä. Taloudessamme on yksi auto ja se ei aina ole minun käytössä ja julkisilla kulkeminen ei ole mahdollista, työpaikan sijainnin takia. Eli, pitäisi hommata kakkos auto, mihin ei oikeen ole varaa. Tästä päästäänkin toiseen miinukseen joka on palkka. Minusta vuokrafirma tarjosi aivan liian pientä palkkaa ottaen huomioon että minulla on ammattitutkinto ja työkokemusta alalta noin 4 vuotta.Kuulemma asiakasyrityksessä noudatetaan omaa palkajärjestelmää, eli palkasta ei juurikaan voi neuvotella. Ihan vaan mainintana että tämä uusi palkka olisi noin 3€/h vähemmän kun mitä sain edellisessä työpaikassa.

Voinko siis kieltäytyä tästä työstä, vai onko riski että saan karenssia jos työkkäri saa tietää että kieltäydyin hommasta?

5

2096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täysin varma...

Jos työkkäri tietää/saa tietää tuosta työpaikasta, ja että sitä on sinulle tarjottu, etkä ota sitä vastaan, niin karenssi on 100%:n varma.

• /*/*/*/*

"Kuulemma asiakasyrityksessä noudatetaan omaa palkajärjestelmää, eli palkasta ei juurikaan voi neuvotella."

Tämä on juuri sitä tyypillistä kusetusta. Yleissitovat sopimukset ratkaisevat eivätkä mitkään firman omat palkkaräärälöinnit.

• Olek..

Tässä firmassa siis uudet työntekijät saavat aina saman palkan ja sitä nostetaan sitten kuulemma kun kokemusta ja vuosia tulee täyteen talossa. Jos heti alkuun saisi saman palkan kun ihmisillä jotka ovat olleet talossa jo kauan, se aiheuttaisi kuulemma eripuraa ja olisi epäreilua. Mutta kyllä siis maksaisivat ihan työehtosopimusten mukaista palkkaa.

Niin? Tuokin ehkä osittain totta, mutta kuten jo mainitsin minulla on ammattitutkinto ja työkokemusta useamman vuoden ajalta, joten ei kyllä millään aloittelijan palkalla kiinnostaisi lähteä.

• 12312312

Olin vuokralla jossa sovellettiin kaupan alan tessiä. Sain liksan 5. kokemusvuoden mukaan, vaikka minulla ei ole päivääkään kokemusta kaupan alasta. Hyvitys tuli koska olen ollut työelämässä yli 5 v.

Sitten hommat loppui ja oli haastattelu toiseen työpaikkaan, mutta vuokrafirma oli sama. Siellä esimies sanoi että lähdetään siitä mitä muut saa ettei tule mitään eripuraa eli 0. kokemusvuotta :)

Karenssista kannattaa kysyä työkkäristä joka sen päättää tädit ovat erilaisia siellä yks antaa karenssia helposti, toinen ymmärtää tilanteesi.

• kdf45453453453

Sen voin sanoa niinku joku tuossa jo aiemmin sanoi että jos työkkäri saa tietää että kieltäydyit niin karenssi tulee iha SATA varmasti. Jos ne vaan jollai konstilla karenssin voivat antaa niin nehän sen antaa eikä aiinä auta mitkää selitykset . Ei ne niitä kuuntele! Ja käsittääkseni työ on otettava vastaan jos se on 80 kilometrin säteellä.
      jos olisin sinä niin " möhlisin " haastattelun tahallani mut ei liian läpinäkyvästi sillai että ne eivät edes ota sua sinne. Menet haastatteluu likaisena haisevana , ehkä vähä myöhäs ja mumiset vaan että et oikee tiedä osaatko hommaa niin ihme on jos sut valitsevat. Ja näin työkkäri ei voi vetää mitää jekkukorttia että oot kieltäytynyt työstä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5347
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      548
      1899
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe