Mikä kartano öli ns. kalitsin kartano Haminan alakaupugissa lähellä nykyisiä "armeijan talleja". Vanha päärakennus purattiin n. 60/70-luvun vaihteessa. Netistä en öle löytänyt mitään tietoa ko. kartanosta.
"galitsin kartano"
8
3956
Vastaukset
- sw
se oli tosi paikka metiäinen yritti loppu aikoina polttaa pahuuden pesän
- haminan likka
H ei, itse asuin alakaupungissa, ja usein kävin serkkulikan luona ruotsinkylässä. Hieman pelotti mennä kalitsin ohi, silloin rakennuksessa oli vuokra-asuntoja ja meno oli hieman hurjanlaista. Mutta kuka siinä on asunut aikaisemmin? Oletko jo saanut tietoa?
- Lähihistoristi
Galitzi oli entinen kartano laajoine peltoaloineen. Esimerkiksi nykyisen Savonkadun paikalla oli laaja kaalipelto. Tuossä vaiheessa ( 1940-luvulla ) tila lienee jo ollut kaupungin omistuksessa. Päärakennus ja nk. läävä olivat kaupungin vuokraasuntoja. Minusta yhteisö ei ollut mitenkään pelottava, vaan ihan samanlainen kuin nykyisetkin kaupungin vuokrakerrostalot. Päin vastoin sosiaalinen ilmapiiri ja yleinen turvallisuus oli taatusti parempi kuin esim. joissakin ( tarkemmin määrittelemättömissä) kerrosrtaloissa vaikkapa Poitsilassa.
P.S. Mainitut läävän polttoyritykset olivat sairaan ihmisen toimia, eikä teoilla ollut yhteyttä yhteisön ilmapiiriin silloisten lehtitietojen perusteella. Joskus 1960-70-luvuilla rakennukset purettiin. Merkittävää on huomata, että tällä hetkellä ei olisi ajatustakaan purkaa rakennusta. Galitzi ja Pampyölin kasarmit olisivat nykylakien mukaan taatusti suojelukohteita osana Haminan historiaa. - Helenahonkanen
Olen syntynyt Kalitsissa 1958 , asuttiin 5 hengen perhe yhdessä huoneessa. En itse paljon muista siitä, muutettiin sieltä - 61 ? Asun nyt ruotsissa , mutta kävin kalitsissa- 72, ja silloin siellä vielä oli asukkaita . On kuvia, mutta en löydä niitä mistään ......
- Anonyymi
Helenahonkanen kirjoitti:
Olen syntynyt Kalitsissa 1958 , asuttiin 5 hengen perhe yhdessä huoneessa. En itse paljon muista siitä, muutettiin sieltä - 61 ? Asun nyt ruotsissa , mutta kävin kalitsissa- 72, ja silloin siellä vielä oli asukkaita . On kuvia, mutta en löydä niitä mistään ......
olen itsekin syntynyt kalitsissä 1947 etu nimi seppo
- Anonyymi
Lähihistoristi kirjoitti:
Galitzi oli entinen kartano laajoine peltoaloineen. Esimerkiksi nykyisen Savonkadun paikalla oli laaja kaalipelto. Tuossä vaiheessa ( 1940-luvulla ) tila lienee jo ollut kaupungin omistuksessa. Päärakennus ja nk. läävä olivat kaupungin vuokraasuntoja. Minusta yhteisö ei ollut mitenkään pelottava, vaan ihan samanlainen kuin nykyisetkin kaupungin vuokrakerrostalot. Päin vastoin sosiaalinen ilmapiiri ja yleinen turvallisuus oli taatusti parempi kuin esim. joissakin ( tarkemmin määrittelemättömissä) kerrosrtaloissa vaikkapa Poitsilassa.
P.S. Mainitut läävän polttoyritykset olivat sairaan ihmisen toimia, eikä teoilla ollut yhteyttä yhteisön ilmapiiriin silloisten lehtitietojen perusteella. Joskus 1960-70-luvuilla rakennukset purettiin. Merkittävää on huomata, että tällä hetkellä ei olisi ajatustakaan purkaa rakennusta. Galitzi ja Pampyölin kasarmit olisivat nykylakien mukaan taatusti suojelukohteita osana Haminan historiaa.onko valokuvia
- Ruottinkyläst
Osa galitzin porukasta pitää majaa vuorotellen Vanhan raudan tai Jyskin p-paikalla. Olisi nyt pitänyt galitzi säilyttää. Tulee kylmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164