Autosuunnittelun aivopierut?

Retkuilija

Austin allegron nelikulmainen ratti tuli mieleen.

163

3227

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wll.sss

      Käsijarru kuskinoven ja penkin väliin, paras aivopieru mitä
      mulle tulee mieleen nykyautoista. Siinä se päälle vetty käsijarru on
      takareiteen ottamassa kiinni aina ja tekee kipeetä, kai näissä
      eräissä autoissa kärsimys halutaan maksimoida.

      On muuten turvallisuus riskikin, ajoin kerran tälläistä x-merkin
      tila-autoa missä myös oli aivopieruinen suunnittelija
      päässyt autoja suunnittelemaan. Loiva alamäki ja nätin
      auton käymään kun asiakkaat jäi autosta, nousin ylös autosta
      ja käsijarru oli päällä tietysti että auto pysyy paikoillaan,
      no ottipa takareisi kiinni käsijarruun ja vapauttaen sen senverran
      että auto lähti valumaan alamäkeen.

      Onneksi ei tartte ajaa noilla autoilla yleensä juuri koskaan.

      • grewrggewrggewrgrge

        Mikäs auto se sellainen X-merkki on, en oo koskaan kuulutkaan

        Saa muuten olla aikaoinen RAUTAPERSE että painaa tuon napin alas....


        Mutta ei tietenkään käsijarru saa olla vasemmalla koska se ON AINA ENNENKIN OLLUT KESKELLÄ oisko aika jättää noi menneisyyden hamaut


      • souvot kummalla puol

        valuvaläskiset takareidet? jarrukahva on kuitenkin paljon penkinpintaa alempana!


      • jenkkipeli
        grewrggewrggewrgrge kirjoitti:

        Mikäs auto se sellainen X-merkki on, en oo koskaan kuulutkaan

        Saa muuten olla aikaoinen RAUTAPERSE että painaa tuon napin alas....


        Mutta ei tietenkään käsijarru saa olla vasemmalla koska se ON AINA ENNENKIN OLLUT KESKELLÄ oisko aika jättää noi menneisyyden hamaut

        Olipahan vaikka Y-merkkinen niin miksi sitä käsijarrua pitää yleensä käyttää, auto kun yleensä pysyy paikallaan P-vaihteen ollessa kytkettynä, ainakin minun autoni.

        Todellakin saa olla rautainen persaus että saa käsijarrun vapautettua ahterillaan.


      • 87k
        jenkkipeli kirjoitti:

        Olipahan vaikka Y-merkkinen niin miksi sitä käsijarrua pitää yleensä käyttää, auto kun yleensä pysyy paikallaan P-vaihteen ollessa kytkettynä, ainakin minun autoni.

        Todellakin saa olla rautainen persaus että saa käsijarrun vapautettua ahterillaan.

        Laki, laki vaatii sen, että pitää olla erillinen käsijarru.

        Lisäksi Suomen autoista vain noin 40% on automaatteja, ja robottivaihteistoissa ei ole edes tutoa P-asentoa


      • Retkuilija

        Tuo aivopieru oli jo volvo amazonissa!


      • zadaada
        Retkuilija kirjoitti:

        Tuo aivopieru oli jo volvo amazonissa!

        Paitsi että siinä kahva ei noussut penkkiä ylemmäs ja lisäksi nuppi oli suojattu lenkillä, samalla lailla kuin aseen liipasimet, että tahaton kosketus ei painanut nuppia ja vapauttanut käsijarrua
        Oli muuten muissakin Volvoissa tuonne 70 luvun alkuvuosiin asti kunnes vaihdekeppi lyheni


      • Wll.sss
        grewrggewrggewrgrge kirjoitti:

        Mikäs auto se sellainen X-merkki on, en oo koskaan kuulutkaan

        Saa muuten olla aikaoinen RAUTAPERSE että painaa tuon napin alas....


        Mutta ei tietenkään käsijarru saa olla vasemmalla koska se ON AINA ENNENKIN OLLUT KESKELLÄ oisko aika jättää noi menneisyyden hamaut

        Rellu,fiat ja shitikka, siinä ne merkit ole hyvä.


      • jepp,,
        grewrggewrggewrgrge kirjoitti:

        Mikäs auto se sellainen X-merkki on, en oo koskaan kuulutkaan

        Saa muuten olla aikaoinen RAUTAPERSE että painaa tuon napin alas....


        Mutta ei tietenkään käsijarru saa olla vasemmalla koska se ON AINA ENNENKIN OLLUT KESKELLÄ oisko aika jättää noi menneisyyden hamaut

        on se ollu joskus myös vasemmalla ... otapas selvää enenkuin päästät samakkoja suustasi..


      • Automaattikuski
        jenkkipeli kirjoitti:

        Olipahan vaikka Y-merkkinen niin miksi sitä käsijarrua pitää yleensä käyttää, auto kun yleensä pysyy paikallaan P-vaihteen ollessa kytkettynä, ainakin minun autoni.

        Todellakin saa olla rautainen persaus että saa käsijarrun vapautettua ahterillaan.

        Se käsijarruhan tunnetaan myös hätäjarruna. Käyttäminen myös automaattivaihteisessa autossa on järkevää koska silloin tiedät sen toimivan. Joskus attuu nimittäin niin että jalkajarru ei toimikaan ja tarvitaan käsijarrua. Lisäksi automaattilaatikkokin tykkää siitä että on jarru päällä kun vaihdetaan P:ltä 1:lle. tai D:lle. Yksi tyhmä keksintö autossa on manuaalivaihteisto. Toinen voisi olla harmaa eli huomaamaton väri.


      • Jokkepappa
        Automaattikuski kirjoitti:

        Se käsijarruhan tunnetaan myös hätäjarruna. Käyttäminen myös automaattivaihteisessa autossa on järkevää koska silloin tiedät sen toimivan. Joskus attuu nimittäin niin että jalkajarru ei toimikaan ja tarvitaan käsijarrua. Lisäksi automaattilaatikkokin tykkää siitä että on jarru päällä kun vaihdetaan P:ltä 1:lle. tai D:lle. Yksi tyhmä keksintö autossa on manuaalivaihteisto. Toinen voisi olla harmaa eli huomaamaton väri.

        Manuaali vaihteisto tyhmä? Taas yksi sellainen joka ei osaa käyttää kytkintä.


      • ÄLLITÄLLI

        Peruutustutka ja nyt tämä takavalosysteemi, jotka voi kytkeä päältä pois (millä lie nimellä kulkee). Muutaman kerran tässä nyt pimeällä ja vettä tullut kaatamalla ajannut melkein perään, ennenkun huomasin että vähän ajovalot kaatosateessa näkyy ja paskanen rekisterikilpi heijastaa


      • Käytännönasijoita

        Tuommoses harmittaa myös se jot turvavyö sotkeutuu siihen kässäriin.


      • toinen pösilö
        Automaattikuski kirjoitti:

        Se käsijarruhan tunnetaan myös hätäjarruna. Käyttäminen myös automaattivaihteisessa autossa on järkevää koska silloin tiedät sen toimivan. Joskus attuu nimittäin niin että jalkajarru ei toimikaan ja tarvitaan käsijarrua. Lisäksi automaattilaatikkokin tykkää siitä että on jarru päällä kun vaihdetaan P:ltä 1:lle. tai D:lle. Yksi tyhmä keksintö autossa on manuaalivaihteisto. Toinen voisi olla harmaa eli huomaamaton väri.

        Polttomoottori on tyhmä keksintö kun on sähkö- ja turbiinimoottoreitakin.


      • pakupate
        souvot kummalla puol kirjoitti:

        valuvaläskiset takareidet? jarrukahva on kuitenkin paljon penkinpintaa alempana!

        mutta silti tosi vmäisessä paikassa ja haittaa kulkua penkille


      • herraasiallinen
        grewrggewrggewrgrge kirjoitti:

        Mikäs auto se sellainen X-merkki on, en oo koskaan kuulutkaan

        Saa muuten olla aikaoinen RAUTAPERSE että painaa tuon napin alas....


        Mutta ei tietenkään käsijarru saa olla vasemmalla koska se ON AINA ENNENKIN OLLUT KESKELLÄ oisko aika jättää noi menneisyyden hamaut

        City maasturi.

        -Nimestään huolimatta surkea kaupungissa
        -Suuri kulutus
        -Tehohävikki suuri suuren painon, ja korkeuden tuoman ilmanvastuksen takia
        -Vaikka nimessä maasturi, ei maasto-ominaisuuksia
        -Vaikka auto on iso niin siinä on kokoon nähden surkeat sisätilat
        -Kalliita
        -Käyttökustannukset yllättävän suuret (polttoaine, renkaat)
        -Rumia (mielipidekysymys)
        -Neliveto on useasti etuveto pienellä takapyörien avustuksella
        -Käytännössä korotettu epäkäytännöllinen tila-auto
        -Kolarissa vastapuolelle tulee korkealle iskuja ja näin kolarin toinen osapuoli vaarassa enemmän
        ...

        Ns amerikan muotivillitys joka on ollut jo jonkin aikaa laantuakseen.


      • 145 Kartano
        zadaada kirjoitti:

        Paitsi että siinä kahva ei noussut penkkiä ylemmäs ja lisäksi nuppi oli suojattu lenkillä, samalla lailla kuin aseen liipasimet, että tahaton kosketus ei painanut nuppia ja vapauttanut käsijarrua
        Oli muuten muissakin Volvoissa tuonne 70 luvun alkuvuosiin asti kunnes vaihdekeppi lyheni

        Aivan oikein ainakin 140 sarjan Volvossa oli käsijarrun kahva kuskin penkin
        vasemmalla puolella mutta ei se mitään haitannut, kyllä siihen tottui pian.


      • Ratti Mään

        Minulla oli Toyota Previa 7-hengen tilaauto, jossa oli käsijarru oven ja penkinvälissä ja se mahtui olemaan siinä oikein hyvin. Lisäksi penkki oli niin korkea, ettei se käsijarrun kahva ottanut reiteen kiinni ei edes autosta ulos tultaessa.
        Pidin muutenkin Previasta se on ollut paras ja toiminvarmin tilaauto, joka minulla on koskaan ollut.

        Sensijaan ajoin 3-vuotta farmari mersulla, jossa käsijarru laitetaan päälle siitä neljännestä polkimesta kytkimen vasemmaltapuolelta ja vapautetaan ratinvasemmaltapuolelta olevasta vedettävästä vivusta.

        Kumpikin auto niin Previa, kuin Mersukin olivat niin painavia autoja tyhjäpainoltaan yli 1850 kg, että ei niillä voi tehdä hallittua käsijarrukäännöstä. Tarkoittaa sitä, että käsijarru, joko on päällä tai sitten ei.
        Eli on ihan sama minkälainen tai missä se käsijarru sijatsee.

        Paras auto sladissaajoon ja kässäreiden tekemiseen oli viimeinen takavetoinen Toyota Corolla KE 70.
        Se oli kevyt ja meni juuri sinne minne kuski käski ei puskenut, oli hyvin hallittavissa
        ja pystyi ajamaan vaikka kokoajan kylkiedellä täysin hallitusti.
        Mutta juuri siksi se olikin ns. teini Corolla.

        Mistä tahansa autosta saa ns. Teiniauton, kunhan pilaa sen ensin vaihtamalla siihen madalletun-alustan ns. urheilullisen-alustan.
        Laittamalla diskovalot isot Humppavehkeet, riittävästi Wunderbaumia ja ju ntti lippahattu päähän vinoon.
        Juuri tuollaisia C-mallin mersuja, Volkkari Ventoja, Opel Astroja, Honda Civikkejä näkee kaupungilla riittävästi.
        Vain niiden omistajat eivät tiedä olevansa Ju ntteja, mutta muut kanssa ihmiset huomaavat sen selvästi.


    • jgoirejwgiogjer

      pyyhkijät konepellin ja tuulilasin välisessä kourussa, voi p3rkele että on v1ttumainen kolo puhdistaa lumesta ja jäästä talvella.

      • järjenkäyttö vapaata

        asiaa voi helpottaa kun jättää pyyhkijät pystyasentoon.


      • muuten hyvä idea
        järjenkäyttö vapaata kirjoitti:

        asiaa voi helpottaa kun jättää pyyhkijät pystyasentoon.

        kaikista nuo pyyhkijät ei nouse pystyyn


      • jgoireprkele
        muuten hyvä idea kirjoitti:

        kaikista nuo pyyhkijät ei nouse pystyyn

        Vaikka pyyhkijänsulat saisikin irti niin varret jäävät lumen ja jään peittoon, saattaa jäätä olla sen verran vastustamassa pyyhkijöiden liikkeellelähtöä ettei tiedä kuuluiko rusahdus jäiden pettämisestä vai pyyhinmoottorin nivelistöstä.
        Joissain vielä pyyhkijän varsi menee niin läheltä tuulilasin alareunan muovia ettei sinne väliin sovi edes jääraappa särkemään sitä jäätä, jääkimpaleet kampeavat pyyhkijää irti lasilta ottaessaan kiinni lasin alareunan muoviin eikä kurat pyyhkiydy lasilta ollenkaan.

        V1ttu kun edes parkkihalleja ei nykyään pidetä enää sen verran lämpimänä että jäät sulaisi sielläkään, kun ei ole autotallia niin jäät sulaa autosta vasta seuraavana keväänä!!


      • vinkki vitonen
        muuten hyvä idea kirjoitti:

        kaikista nuo pyyhkijät ei nouse pystyyn

        jos pyyhkijät ei nouse pystyyn, niin ne ovat rikki ja silloin ei ole huolta lumesta ja jäästä. Jos ne toimii vanhan aikasesti, niin saat ne pystyyn kun katkaset virrat kun pyyhkijät ovat pystyssä.


      • heh heh
        jgoireprkele kirjoitti:

        Vaikka pyyhkijänsulat saisikin irti niin varret jäävät lumen ja jään peittoon, saattaa jäätä olla sen verran vastustamassa pyyhkijöiden liikkeellelähtöä ettei tiedä kuuluiko rusahdus jäiden pettämisestä vai pyyhinmoottorin nivelistöstä.
        Joissain vielä pyyhkijän varsi menee niin läheltä tuulilasin alareunan muovia ettei sinne väliin sovi edes jääraappa särkemään sitä jäätä, jääkimpaleet kampeavat pyyhkijää irti lasilta ottaessaan kiinni lasin alareunan muoviin eikä kurat pyyhkiydy lasilta ollenkaan.

        V1ttu kun edes parkkihalleja ei nykyään pidetä enää sen verran lämpimänä että jäät sulaisi sielläkään, kun ei ole autotallia niin jäät sulaa autosta vasta seuraavana keväänä!!

        15€/kk lämmin halli. Onneksi en asu hesassa.


    • mmmmitä paskaa!

      Varmaaki honda civicin spoileri, mikä tukkii koko takalasin. Muutenkin ruma auto.

    • sitroen.

      Peugeot 205:n takalasin tiivisteen vuotovesien johtaminen takaluukun sisälle ja sieltä tavaratilaan eli tiivisteen väärälle puolelle.

      Monenkin merkin käsijarruvaijereitten arviolta 0,1 mm:n paksuinen päällysmuovi. Sora, jopa pelkkä lumi kuluttaa sen alta aikayksikön puhki ja päästää veden ruostuttamaan vaijerin kuoren niin, että se paisuessaan jumittaa vaijerin.
      Korjaus: Halkaise jo uutena sopivan paksuinen muoviletku, pane se kulumissuojaksi vaijerin ympärille ja sido nippusiteillä. Halutessa rasvaa tai ruostesuojaa väliin.
      Todettu toimivaksi.

      Levyjarrujen jarrumäntien palautusmekanismi jätetty aina ja kokonaan kehittämättä. Palat jää aina hinkkaamaan levyä...

      • toimii hyvin nytkin

        ei vapaana oleva jarrupala kuluta palaa tai levyä, täytyisi jäädä paine sylinteriin jos kulutusta pelkäät.


    • Paskaks

      Saabin virtalukko lattialla.

      • ksjfgjjdg

        Toi saabeissa ollut virtalukko penkkien välissä touhussa ei ollut mitään haittaa.
        Itseasiassa ihan kätevä paikka kun ensin tottuu


      • ei8765kukaan87
        ksjfgjjdg kirjoitti:

        Toi saabeissa ollut virtalukko penkkien välissä touhussa ei ollut mitään haittaa.
        Itseasiassa ihan kätevä paikka kun ensin tottuu

        pitää muistaa imuroida kerran vuodessa se pesä. muuten joutuu viilaan avainta, nim. kokemusta on.

        jotain pahaakin saabeista, etenkin vanhoista. hanskalokeron lukko hajoaa 15 vuodessa


      • Ei minulla
        ei8765kukaan87 kirjoitti:

        pitää muistaa imuroida kerran vuodessa se pesä. muuten joutuu viilaan avainta, nim. kokemusta on.

        jotain pahaakin saabeista, etenkin vanhoista. hanskalokeron lukko hajoaa 15 vuodessa

        ollut kertaakaan ongelmia tuon virtalukon kanssa kahdessa paljon ajetussa autossa. Moni muu paikka kylläkin hajosi.


      • pahvische
        Ei minulla kirjoitti:

        ollut kertaakaan ongelmia tuon virtalukon kanssa kahdessa paljon ajetussa autossa. Moni muu paikka kylläkin hajosi.

        Saab 96:n hanskalokero jonka kansi on tukevaa peltiä ja siinä on vakuuttavanoloinen lukko. Eipä varas noin vain sinne pääse. Ellei sitten vilkaise kojelaudan alle ja huomaa että itse lokero on pahvia.


    • luottoautot r.y.

      VW TSI-moottoreiden nokkaketjut ja sen öljyvoitelu, surkea puolivalmis kone.
      Aiheuttaa miljardiluokan kustannukset omistajille ympäri maailmaa.

    • Bi-Level

      Vieläkö japsikinnereissä on tätä aivopierua? Nilkat käryää ja tuulisi jäätyy. Tai toisinpäin.

      Volkkarin valoautomatiikka, joka jättää kuitenkin parkit palamaan.

      Mittarivalaistus, joka himmenee yöasentoon, kun ajovalot kytketään päällle. Sittenpä ei enää mm. digikellosta saa enää päivänvalossa tolkkua. Merkin varmaan arvasittekin jo...

      Uudessa Variksessa on pyöräkoteloissa "kivikassit", jonne auto kerää puoli kiloa maaperänäytteitä. Nopeasti on pojat vanhoista virheistä oppineet...

    • Gunnar Pässi

      Volvo 940 porrasperän korotettu tavaratilan kansi. Takalasin ja kannen väliin jää ahdas ja hankalasti puhdistettava kuilu. Sinne jäänyt irtonainen jää ja lumi putoaa luukkua avattaessa tavaratilaan.

      Luulisi että Ruotsissakin sataa lunta, mutta eipä vaan ole mennyt perille.

    • murheenkryyni

      Volkkarin ovenkahvat!

      • Paljon matkittu

        Joo, 80-luvulla. Nyt eletään jo yli 20 vuotta myöhäisempää aikaa. 90-luvun alusta lähtien kahvat ovat tyystin erilaiset kuin silloin. Kieltämättä 80-luvun kahvoissa oli ongelmia.
        Nykyisin melkein jokaisessa japsiautossa on Volkkarilta matkitut ovenkahvat.
        80-luvun japsiautoille tyypilliset nostettavat läpyskät ovat siirtyneet historiaan. Japsien matkimisen kohteena on nykymalliset kahvat joista ovi aukeaa koko kahvaa vetämällä.


      • murheenkryyni IV
        Paljon matkittu kirjoitti:

        Joo, 80-luvulla. Nyt eletään jo yli 20 vuotta myöhäisempää aikaa. 90-luvun alusta lähtien kahvat ovat tyystin erilaiset kuin silloin. Kieltämättä 80-luvun kahvoissa oli ongelmia.
        Nykyisin melkein jokaisessa japsiautossa on Volkkarilta matkitut ovenkahvat.
        80-luvun japsiautoille tyypilliset nostettavat läpyskät ovat siirtyneet historiaan. Japsien matkimisen kohteena on nykymalliset kahvat joista ovi aukeaa koko kahvaa vetämällä.

        Mitä sä nyt höpötät? Golf IV:tä on tehty vielä hyvän matkaa 2000-luvulla ja edelleen ovenkahvat murheenkryynejä!


      • mene kouluun...
        murheenkryyni IV kirjoitti:

        Mitä sä nyt höpötät? Golf IV:tä on tehty vielä hyvän matkaa 2000-luvulla ja edelleen ovenkahvat murheenkryynejä!

        ..ja opi lukemaan!

        Oli puhe kahvoista, ei lukoista!

        Eikä Golf nelosessakaan ole mitään systemaattista vikaa lukoissa. Golf kolmosessa oli avautumisongelmaa liian tönkön rasvan takia.

        Selvästi huomaa, että täällä kommentoi henkilöt joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta asioista. Ollaan ammennettu "omat kokemukset" nettikirjoitteluista. Ilmankos menevät vikaan.


      • Jankon Betoni
        mene kouluun... kirjoitti:

        ..ja opi lukemaan!

        Oli puhe kahvoista, ei lukoista!

        Eikä Golf nelosessakaan ole mitään systemaattista vikaa lukoissa. Golf kolmosessa oli avautumisongelmaa liian tönkön rasvan takia.

        Selvästi huomaa, että täällä kommentoi henkilöt joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta asioista. Ollaan ammennettu "omat kokemukset" nettikirjoitteluista. Ilmankos menevät vikaan.

        HAISTA SINÄ JANKKO PASKA!


      • Kalle Jankko
        Jankon Betoni kirjoitti:

        HAISTA SINÄ JANKKO PASKA!

        Asia selvä.


    • Ohhohhhh

      Lancer -90 glxi. Säädettävä ja suunnattava puhallus myös kuljettajan polville/haaroväliin. En ole moista luxusta sen jälkeen nähnyt yhdessäkään autossa.
      Ensimmäisen polven superbissa ei ollu ilmasuuttimissa ilmamäärän säätöä erikseen. Jos ei halunnut täyttä puhallusta tietystä suuttimesta, joutui ne säleet sulkemaan kokonaan(on/off).

    • 87k

      2011 vuoden MERSUSSA on kuskin ovessa pulloteline, tosin kun siinä on pullo, ei voi veivata ikkunaa auki, koska veivi ei mahdu pyörimään.

      • MBE85

        Jep kun suunnitelija ei ole ajatellut että joku joka ostaa mesen olisi niin pihi että ottaa VEIVATTAVAT ikkunat


      • The best or nothing

        Uusissa autoissa EI OLE varsinkaan edessä käsin auki ruuvattavia ikkunoita, eikä etenkään mersussa


    • pallonivel

      Kun auton ohjauksen pallonivelistä tehdään mahdollisimman pitkäikäisiä, se tapahtuu helpoiten osia ylimitoittamalla. Samalla menetetään herkkä toiminta, koska suurempi pallo nivelessä vastustaa kääntöliikettä enemmän kuin pienempi pallo. Menetettyä herkkyyttä kompensoidaan sitten tehokkaammalla ohjaustehostimella. Näin on useimpien Toyotien kohdalla ja papat saavat kehua kuinka 300tkm ajetussa Toyotassa on alkuperäiset nivelet, mutta eivät ymmärrä että hyvässä ohjauksessa voi tuntea mitä renkaan ja tien pinnan välissä tapahtuu, Hyvä ohjaus kertoo esim. kelin liukkaudesta paljon ennen kuin auto varsinaisesti luistelee. Tämän tietävät kaikki Fordien ja Folkkareiden kuljettajat, Tojokuski ei ymmärrä mistä puhutaan.

      • ewjioerjgioejgo

        häviäähän se ohjaustunto silloinkin kun ne alimitoitetut herkät nivelet kuluvat nopeasti väljäksi.


      • pallonivel
        ewjioerjgioejgo kirjoitti:

        häviäähän se ohjaustunto silloinkin kun ne alimitoitetut herkät nivelet kuluvat nopeasti väljäksi.

        Ohjaustunto ei häviä mihinkään kun nivelet kuluu. Kulunut nivel aiheuttaa epämääräisyyttä ohjaukseen, joka havahdyttää täsmälliseen ja herkkään ohjaukseen tottuneen. Kuluneet vaihdetaan uusiin. Viimeistään katsastussetä käskee.
        Ylimitoitettuja niveliä et saa hyvin toimiviksi millään.


      • ilmansuunnannäytin

        Itse ajan mielelläni toyotalla kun tiedän, että tietyt asiat ratkaistu ajatellen kalliiden huoltojen minimoimista, nivelet, ketjut yms.¨

        Alkuperäiseen aiheeseen.... pallonivelistä ja sen vaihtamisesta tuli mieleen V50 ja siinä on kaverilla sellainen ominaisuus kuin, että taustapeili näyttää mihin ilmansuuntaan ajetaan tyliin N, NE, SE, S, SW jne. En tiedä kenelle tuo ominaisuus on tarkoitettu mutta onko joka mutkan jälkeen tiedettävä mihin ilmansuuntaan ajovalot näyttävät. Pääsuunnan luulisi jokaisen kipparin tietävän liikkeellä ollessaan...


      • Billy Bob
        ilmansuunnannäytin kirjoitti:

        Itse ajan mielelläni toyotalla kun tiedän, että tietyt asiat ratkaistu ajatellen kalliiden huoltojen minimoimista, nivelet, ketjut yms.¨

        Alkuperäiseen aiheeseen.... pallonivelistä ja sen vaihtamisesta tuli mieleen V50 ja siinä on kaverilla sellainen ominaisuus kuin, että taustapeili näyttää mihin ilmansuuntaan ajetaan tyliin N, NE, SE, S, SW jne. En tiedä kenelle tuo ominaisuus on tarkoitettu mutta onko joka mutkan jälkeen tiedettävä mihin ilmansuuntaan ajovalot näyttävät. Pääsuunnan luulisi jokaisen kipparin tietävän liikkeellä ollessaan...

        Se "kompassi" on ameriikan markkinoita varten. Jenkkilässä ne suunnistaa ilmansuuntien mukaan... ( Go west on 5th street and turn north on 2nd Avenue)


    • häh

      2011-mallin autossa veivattavat lasit?

      • 87k

        Mersussa, siis MERSUSSA ei onnistu muissa merkeissä, siis 2011 eli vuoden vanha.

        Uskomatonta, mutta totta, että ei se mersu taida mikään luksus-auto ollakaan loppujen lopuksi


      • myös 2012

        Avensis Linea Terra, veivattavat takalasit.


      • retwetert
        myös 2012 kirjoitti:

        Avensis Linea Terra, veivattavat takalasit.

        "2011 vuoden MERSUSSA on kuskin ovessa pulloteline"

        Aijaa, onko Avnesisissa kuskin paikka takapenkillä, melko omituinen auto....

        No takana veivi-ikkunat on ihan arkipäivää vielä suomi autoissa


      • mbe85
        87k kirjoitti:

        Mersussa, siis MERSUSSA ei onnistu muissa merkeissä, siis 2011 eli vuoden vanha.

        Uskomatonta, mutta totta, että ei se mersu taida mikään luksus-auto ollakaan loppujen lopuksi

        Sähköllä ne lasit on vakiona,SUOMI-AUTOIHIN tilattavissa säästöversio :veivattavat lasit.ON sitten aito suomi-auto....pöntöt.


      • En usko
        87k kirjoitti:

        Mersussa, siis MERSUSSA ei onnistu muissa merkeissä, siis 2011 eli vuoden vanha.

        Uskomatonta, mutta totta, että ei se mersu taida mikään luksus-auto ollakaan loppujen lopuksi

        Ymmärtäisin, jos jossain avensiksesa tai golfissa olis veivi-ikkunat edessä, mutta Mercedes-Benz on siihen väärä merkki. Jos tuo "säästömalli" idea pitää paikkansa, niin paljonko säästäisi jättämällä sähköikkunat pois. Veikkaampa, ettei ole mahdollista, ku uusissa mersuissa on takanaki sähkölasit.


      • Taisi olla
        En usko kirjoitti:

        Ymmärtäisin, jos jossain avensiksesa tai golfissa olis veivi-ikkunat edessä, mutta Mercedes-Benz on siihen väärä merkki. Jos tuo "säästömalli" idea pitää paikkansa, niin paljonko säästäisi jättämällä sähköikkunat pois. Veikkaampa, ettei ole mahdollista, ku uusissa mersuissa on takanaki sähkölasit.

        kuorma-auto.


      • sopii tyyliin
        retwetert kirjoitti:

        "2011 vuoden MERSUSSA on kuskin ovessa pulloteline"

        Aijaa, onko Avnesisissa kuskin paikka takapenkillä, melko omituinen auto....

        No takana veivi-ikkunat on ihan arkipäivää vielä suomi autoissa

        Kyllähän noissa japsilootissa on talvikeleillä välillä täysin matkustajana, vaikka kuskin pukilla sattuisikin istumaan...


      • 87k
        En usko kirjoitti:

        Ymmärtäisin, jos jossain avensiksesa tai golfissa olis veivi-ikkunat edessä, mutta Mercedes-Benz on siihen väärä merkki. Jos tuo "säästömalli" idea pitää paikkansa, niin paljonko säästäisi jättämällä sähköikkunat pois. Veikkaampa, ettei ole mahdollista, ku uusissa mersuissa on takanaki sähkölasit.

        Edelleen, kyseessä on MERSU ja 2011 aika uusi siis, ja sähköikkunat on todella harvinaisia.

        Tosin mersuissa on vakiona ilmastointi nykyjään, mutta lisävarusteissa on varuste "ei ilmastointia -700€" ja suomalaiset pihinä ottaa myös tämän, vaikka tuo optio on tarkoitettu lähinnä busseihin/asuntoautoihin/ambulansseihin joissa on oma ilmanvaihtojärjestelmä

        Ei taita Citroeniin, toyotaan, fiiattiin tms "kansanautoihin" olla enää etusähköikkunat lisävaruste 2011 vuonna....


      • Absoluuttinen totuus
        retwetert kirjoitti:

        "2011 vuoden MERSUSSA on kuskin ovessa pulloteline"

        Aijaa, onko Avnesisissa kuskin paikka takapenkillä, melko omituinen auto....

        No takana veivi-ikkunat on ihan arkipäivää vielä suomi autoissa

        "No takana veivi-ikkunat on ihan arkipäivää vielä suomi autoissa"

        Ja sais olla ihan arkipäivää edessäkin. Ei jumalauta miten paljon noiden sähköikkunoiden kanssa tulee joskus ongelmia, mm. talvella.


      • Ei ole ollut
        Absoluuttinen totuus kirjoitti:

        "No takana veivi-ikkunat on ihan arkipäivää vielä suomi autoissa"

        Ja sais olla ihan arkipäivää edessäkin. Ei jumalauta miten paljon noiden sähköikkunoiden kanssa tulee joskus ongelmia, mm. talvella.

        Hondassa, eikä Nissanissa ongelmia.


    • Kaheksikko

      Miten tuolla ylempänä erään kirjoituksesta paistaakaan läpi syvä kateus Tojotan palloniveliä kohtaan. Nimimerkillä on sellainen auto, jonka pallonivelet ovat kalliita vaihtaa ja niitä menee paljon. Taidan arvata merkin.

      Ja sen verran vielä, että sellaisessa autossa jossa oikeasti on tuntuma tiehen ei ole mitään kevytrakenteista. Mutta yhteys tiehen on sitäkin vahvempi

      • iwojg90jg0934

        pallonivelet voi olla halpoja mutta joissain autoissa nivelet on prässätty tukivarteen jolloin koko kallis tukivarsi on vaihdettava. Aika perseestä tällainenkin rakenne, saattaa säästää muutaman sentin valmistuskustannuksissa mutta aiheuttaa omistajalle huikeita kustannuksia.

        Ylipäätään autonsuunnittelussa ei selvästikään opita mitään menneisyyden virheistä, valmistaja voi olla tehnyt autoja jo sata vuotta mutta silti voi olla ihan aloittelijan mokia uusissakin autoissa, v1ttu mitä tyhmyyttä!


      • alapallo
        iwojg90jg0934 kirjoitti:

        pallonivelet voi olla halpoja mutta joissain autoissa nivelet on prässätty tukivarteen jolloin koko kallis tukivarsi on vaihdettava. Aika perseestä tällainenkin rakenne, saattaa säästää muutaman sentin valmistuskustannuksissa mutta aiheuttaa omistajalle huikeita kustannuksia.

        Ylipäätään autonsuunnittelussa ei selvästikään opita mitään menneisyyden virheistä, valmistaja voi olla tehnyt autoja jo sata vuotta mutta silti voi olla ihan aloittelijan mokia uusissakin autoissa, v1ttu mitä tyhmyyttä!

        Onko tuollaisia muilla kuin Mazdalla?
        Sen tiedän ettei ainakaan Volkkareissa ole noin idioottimaisia ratkaisuja.


      • Kuten kirjoitettiin

        Et siis tiedä mistä puhutaan!


      • jatkaa...
        Kuten kirjoitettiin kirjoitti:

        Et siis tiedä mistä puhutaan!

        Siis "Kaheksikko".


      • psprrbb
        iwojg90jg0934 kirjoitti:

        pallonivelet voi olla halpoja mutta joissain autoissa nivelet on prässätty tukivarteen jolloin koko kallis tukivarsi on vaihdettava. Aika perseestä tällainenkin rakenne, saattaa säästää muutaman sentin valmistuskustannuksissa mutta aiheuttaa omistajalle huikeita kustannuksia.

        Ylipäätään autonsuunnittelussa ei selvästikään opita mitään menneisyyden virheistä, valmistaja voi olla tehnyt autoja jo sata vuotta mutta silti voi olla ihan aloittelijan mokia uusissakin autoissa, v1ttu mitä tyhmyyttä!

        Poraa poikkeen prässätyt ja pultilla uudet paikalleen. Näinhän ne tehdään.


    • Lysmiaho

      Pohjan alla oleva varapyörä esim. peugeotit. Melkoisen paskaista touhua renkaanvaihto!

      • olen vaihtanut

        Harvempi nykyään vaihtaa renkaita itse, ennenvanhaan kun oli rengasraudat vakoina niin silloin.


      • Lysmiaho
        olen vaihtanut kirjoitti:

        Harvempi nykyään vaihtaa renkaita itse, ennenvanhaan kun oli rengasraudat vakoina niin silloin.

        Entäs kun rengas puhkeaa kurakelillä?


      • 307 hdi ex onex!!

        ja se kierre jos ruostunut...ei aukea helpolla ja 307 mallin vaijeriviritys siinä vararenkaan laskusysteemissä: vain idiootit tollaisen tekevät siis sammakon syöjät viinikännissä...tosin 307 oli suunnitteluvirhe koko paska


      • Antiranskis
        307 hdi ex onex!! kirjoitti:

        ja se kierre jos ruostunut...ei aukea helpolla ja 307 mallin vaijeriviritys siinä vararenkaan laskusysteemissä: vain idiootit tollaisen tekevät siis sammakon syöjät viinikännissä...tosin 307 oli suunnitteluvirhe koko paska

        304 ja 305 olivat vielä pahempia!


      • enostapatonkia
        307 hdi ex onex!! kirjoitti:

        ja se kierre jos ruostunut...ei aukea helpolla ja 307 mallin vaijeriviritys siinä vararenkaan laskusysteemissä: vain idiootit tollaisen tekevät siis sammakon syöjät viinikännissä...tosin 307 oli suunnitteluvirhe koko paska

        Suomen suolavellissä se on varma että se on lujasti ruosteessa jo muutaman vuoden ikäisenä.
        En tiedä, ranskanmerkitkään eivät ole enää ihan eilen aloittaneet autonvalmistusta joten olisi luullut aikaa olevan oppia tekemään autoja mutta he ovat ilmeisesti päättäneet tehdä nimenomaan huonoja autoja, ilmeisesti niille on jokin markkinarako...


      • Sanktio

        Citroen Xantiassa myös työkalut ja irrallinen, puskuriin ruuvattava hinauskoukku olivat pohjan alla vararenkaan sisällä. Eli jos jostain syystä jousitushydrauliikka pettäisi ja perä jäisi ala-asentoon niin ettei rengasta saisi pois, ei hinauskoukkuakaan saisi esille. Milläs sitten vedettäisiin hinurin lavalle?


      • regergfregeg
        olen vaihtanut kirjoitti:

        Harvempi nykyään vaihtaa renkaita itse, ennenvanhaan kun oli rengasraudat vakoina niin silloin.

        Jaahas, missä Monacossa sä oikein asut? Kyllä kaikki mun tutut vaihtaa renkaansa itse.


    • Tervemenoa Saab

      Saabin etupyöriin vaikuttava käsijarru (etuvetoisessa autossa). Saabin yhdistetty virta- ja vaihdelukko (virtalukko jossakin keskitunnelissa/lattialla). Saabin...

      Onneksi minun ei tarvinnut kärsiä näistä maahantuojan saabismeiksi kutsumista saabidiotismeista kolmea vuotta kauempaa (yhden leasingkauden ajan, 1980-luvulla). Työnantaja tarjosi samaa jatkossakin, mutta sain tahtoni läpi ja merkki vaihtui.

      • pena-raksalta

        Joo ei pääs LEIKKIIN KäKKäRikäännöksillä!!!


      • S A AB

        etupyöriin vaikuttava käsijarru on turvallisuustekijä, se nimittäin estää "käsijarrukäännökset". Niimpä etu tai sähkökäsijarru ois monelle varsinkin nuorelle kuskille parempi, kuin takakäsijarru.


      • Eikä estä
        S A AB kirjoitti:

        etupyöriin vaikuttava käsijarru on turvallisuustekijä, se nimittäin estää "käsijarrukäännökset". Niimpä etu tai sähkökäsijarru ois monelle varsinkin nuorelle kuskille parempi, kuin takakäsijarru.

        Takaperin onnistuu.


    • mowiement

      Autokatsastus on vähän kuin nelikulmaiset pyörät. Turha täysin järjetön keksintö.

    • vihaan tiimityötä

      Suunnittelun aivopierut on tiimityön tuloksia kun pitää ottaa huomioon senkin heikkolahjaisen kiintiöjäsenen aivoitukset. Parempaa jälkeä tulee varmasti aina jos yksi mies jolla on kristallinkirkas ajatus siitä millainen lopputuloksen pitää olla, suunnittelee ja tekee, komiteat vesittää kaiken niin autoissa kuin politiikassakin.

    • N

      Mikäs siinä.

    • Yetska

      Kromilistat VW:issä. Eihän tossa mitään, jos olisivat vain koristeina, mutta VW:n mukaan ne ovat osa näkyväisyyspakettia. No VW-kaljupääkuskit vissiin ainakin tykkää...

    • N

      Miksi ne aina noita munamiehiä .

      • Yetska

        En tiedä. Johtuisiko se hormooneista? Ainakin Golfhan on etenkin naisten suosiossa oleva auto. Ja noilla kaljupäisillä miehillä on jotain häikkää hormoonitasapainossaan, koska ovat kaljuuntuneet...


      • sinuna en viitsisi
        Yetska kirjoitti:

        En tiedä. Johtuisiko se hormooneista? Ainakin Golfhan on etenkin naisten suosiossa oleva auto. Ja noilla kaljupäisillä miehillä on jotain häikkää hormoonitasapainossaan, koska ovat kaljuuntuneet...

        "Ja noilla kaljupäisillä miehillä on jotain häikkää hormoonitasapainossaan, koska ovat kaljuuntuneet..."
        Jos yritit tuolla vihjata neitihormoonien suuntaan, paljastit täydellisen tietämättömyytesi samalla. Kaljuuntuminen johtuu osaksi perintötekijöistä,mutta suurimmaksi osaksi mieshormoonista, testosteronista. Ilman testosteronia ei tule kaljuksi.


      • Liuhuletti-
        sinuna en viitsisi kirjoitti:

        "Ja noilla kaljupäisillä miehillä on jotain häikkää hormoonitasapainossaan, koska ovat kaljuuntuneet..."
        Jos yritit tuolla vihjata neitihormoonien suuntaan, paljastit täydellisen tietämättömyytesi samalla. Kaljuuntuminen johtuu osaksi perintötekijöistä,mutta suurimmaksi osaksi mieshormoonista, testosteronista. Ilman testosteronia ei tule kaljuksi.

        Taitaapa kaljupäätä vituttaa :)


    • ostan

      miksi automaatti laatikossa pitää olla manuaaali toiminta.??ei tee mitään.

      • hk,,,

        voi tätä nyky aikaa,,ennen oli toisin kun oli vanha ,,warre,,ei riemulla rajaa kun,,, no se oli silloin se ..


      • Raviinvetäjät
        hk,,, kirjoitti:

        voi tätä nyky aikaa,,ennen oli toisin kun oli vanha ,,warre,,ei riemulla rajaa kun,,, no se oli silloin se ..

        ABS-Jarrut.


      • nice driver
        Raviinvetäjät kirjoitti:

        ABS-Jarrut.

        ei ne abs jarrut "vedä" ojaan, olet itse kääntänyt sen ratin ojaanpäin. Etkö tiedä että abs tarkoittaa lukkiutumattomia jarruja jolloin ohjattavuus säilyy? Jarrut lukossa auto kulkee suoraan eteenpäin tangentin suuntaisesti ohjauspyörän asennosta riippumatta.


      • Ovat välttämättömät
        Raviinvetäjät kirjoitti:

        ABS-Jarrut.

        Ne ovat paras keksintö ikinä yhdessä ESP:n kanssa, voi jarruttaa myös luisussa niin, että ohjaus säilyy!


    • ketjulla

      Nokkahihna

      • Audi A6

        Start-stop -automatiikka. Hienoa nykytekniikkaa, kun on valtatiellä ryhmittyneenä kääntymään vasemmalle, ja auto sammuttaa koneen "säästääkseen polttoainetta". Avaimeton käynnistys; käyt postilaatikolla parin metrin päässä (avain taskussa kun ei virtalukkoon mahdu), auto on sammunut stop-automatiikalla, ja piippaa ja kysyy: missä avain?


      • tuli mieleen että...

        polkupyörälläkö ajelet, nokkahihna kestää minun laatu ranskiksessa 150 th, ja yhtään hihnaa ei ole hajonnut


      • Vero pienenee...
        Audi A6 kirjoitti:

        Start-stop -automatiikka. Hienoa nykytekniikkaa, kun on valtatiellä ryhmittyneenä kääntymään vasemmalle, ja auto sammuttaa koneen "säästääkseen polttoainetta". Avaimeton käynnistys; käyt postilaatikolla parin metrin päässä (avain taskussa kun ei virtalukkoon mahdu), auto on sammunut stop-automatiikalla, ja piippaa ja kysyy: missä avain?

        ... ja polttoainetta säästyy


    • Sami23

      Kääntyessä syttyvät sumuvalot! HA HA HA haa Kyllä näyttää tyhmältä kun sellaset vilkkuu tuolla käännyttäessä. Ehdottomasti pois listalta tai ostaessa autoa tuollainen tekniikka. Jotkut vieläpä maksavat tuosta ????

      • auto riparille?

        Nehän on hienot.

        Toki ymmärrettävää, että pian rippikouluikäisellä autolla ajavaa harmittaa vietävästi, kun ei omat homovalot tällaista temppua osaa = kaikki näkevät, että tässä menee pian rippikouluikäinen ritsa, jonka kuski yrittää elvistellä "kalliilla erikoisvarusteilla" eli homovaloilla, jotka ovat viimeiset 10 vuotta olleet vakiovarusteena miltei kaikissa perhekinnereissäkin.


    • örinääääää

      Ovi

    • rahvas

      Katon muotoilu on tyhmin nykyautoissa tulee vettä sisään kun oven aukasee sateella

    • Ma(i)steri

      Monissa nykyautoissa ajovalojen vaihto lähes mahdotonta. Joissakin merkeissä vaatii puskurin irroituksen. Joissakin valot ahdettu niin ahtaaseen paikkaan, että pitää purkaa puoli moottoria pois tieltä.

      • vanhassa vara

        siksi en huolisikaan nykyhärpäkkeitä kaikkine vikoineen,joiden korjaaminen on ulkoistettu rosvofirmoille


      • MB-86

        Nykyautojen päivävalot, edessä palaa takana pimeet.


      • nuuka poika
        MB-86 kirjoitti:

        Nykyautojen päivävalot, edessä palaa takana pimeet.

        Onhan se nimenomaan mannelavetin kohdalla huima parannus, että on saatu edes keulalle jotain valoa palamaan.

        Vielä kun saataisiin märrssymiesten köyhyyttä helpotettua niin, että heillä olisi varaa käyttää myös vilkkuja.


    • Titan Pofessional

      Rekisterikilven valo, täysin tarpeeton.

    • Volvomies

      Kaikki toyotat yms. vinosilmäisten riisikupit, niille täyiosi saada käyttökieltoo eurooppaan, ihan hirvittävää pilaavat maisematkin moiset ruosteläjät

      • tt

        Opettele amislippispoju kirjoittamaan!


    • hondamies.

      Traktorit pois liikenteestä,eli volvot nuo maailman nopeimmat traktorit.

      • Turvallisin

        Volvo on tehnyt mailman turvallisimman auton, ei se mikään traktori ole. TSI-golfille voisi antaa tämän mauttoman trktorin arvon.


    • Lisää.

      Älyttömyyksiä, kahvikupinkuva mittaristossa,piippaava ulkolämpömittari 4 asteessa. kaistavahti lumisilla teillä. alumiininuppi vaihdekepissä,pienet"tila-autot"joissa ylmääräistä tilaa löytyy ainoastaan,pään ja katon välillä. turvavyön merkkivalo apumiehen paikalla,joka syttyy vaikka penkillä ei ketään istuisikaan,takalasin pyyhkijä,joka liippaa kämmenen leveydeltä lasia,nopeuden mukaan vaihtuva mittariston valot,penkit joiden istuma-ala päättyy puoleen reiteen,eli istut takapenkillä pakaroiden varassa.vakionopeuden säädin,joka heittää alamäissä melkein 10km/h ja ylämäessä 5km/h ja tipahtelee pois päältä montuissa,tai jos on hiemankin liukasta.

      • fwiojirejieori

        kahvikupinkuva mittaristossa... ruinaako se java-päivitystä :P


    • ettekö pöhvelit

      muka tiedä, mikä on tyhmin ominaisuus autossa?
      No naiskuski tietenkin...

      • nnkjlkpkppppppppoååå

        akka ratissa ja vielä bonuksena päälle jos ämmä on blondi!!!


    • tää on helppo

      Kaikki Ranskassa tehty on ydinjätettä.

    • takavoimarulaa

      Etuveto ja nämä retrokuplat/kusiaiset

    • jytää

      Sporttialusta suomiautossa. Ei siis mitenkään pärjää vakioalustalla meikäläisillä nopeusrajoituksilla, pakko ruksia sporttialusta varustelistalta että on tanakka ote tiehen kun köröttää mukulakivillä kolmeakymppiä!

    • tyhymintä

      MOOTTORI. HEH

    • Antirapea

      Ranskalainen osaa brainfartata, citroen CX katkaisinhelvetti.

    • onhan noita

      lukkiutumattomat jarrut talviliukkailla, pysäköintiavustaja, vaihteenvaihdosta muistuttavat merkkivalot (ainakin Toyota), kaarrevalot etenkin päivällä, päiväajovalot ilman takavaloja. nykysedaneiden kissanluukun kokoiset takaluukut, terävät ovien yläkulmat. kromivärillä maalatut julmetun kokoiset valojen "koristemuovit", 10 cm maasta olevat etuhelmat, pakkasella hajoavat pohjamuovit jne

    • Kortti vm. -76

      Automatiikka, joka sammuttaa auton mm. liikenne valoissa. Laitan em. toiminnon aina pois kun lähden liikkeelle. Olen huomannut, että se on huomattava vaaratekijä kiireisessä liikenteessä. Jos auto jostain syystä sammuu oikeasti, niin auto ei meinaa käynnistyä virtalukosta vähään aikaan.

      • odottavan aika

        Tätä se kateus teettää.

        Sammutusautomatiikassahan on just se hyvä puoli, että jos kuski tupeltaa auton sammuksiin liikkeellelähdössä, moottori starttaa välittömästi uudelleen, kun painaa kytkimen pohjaan.

        Ilmiselvästi sinulla olisi kovasti tarvetta tällaiselle ... tai mieluummin automaatille, mutta pitää vielä ootella 10 vuotta että hinnat laskevat sopivalle tasolle


    • weer46

      Uusien bemareiden karvalakkisuus. Ihan oikeasti - eikö esim. kääntyvät takaistuinnojat ole ihan vakiovaruste ollut kaikissa autoissa jo parikymmentä vuotta. ei kuitenkaan bemarissa.

      vittu mitä paskaa

    • maza94

      kaiken maailman automatiikka ja sähkövarusteet pois niin meillä olis pomminvarma auto, nii ja moottorin päältä peitteet pois että näkis sen koneen :)

    • dfghj,

      volvo v 70 renkaat kerää jäätä ja loskaa jonnekkin väliin tai koloon joka kolisee ja pahimmillaan tärisee ihan v-tusti

      • sproot

        Etusumuvalot,vai olikohan se niin että niiden käyttäjät oli tyhmin keksintö...


      • Miksiköhän
        sproot kirjoitti:

        Etusumuvalot,vai olikohan se niin että niiden käyttäjät oli tyhmin keksintö...

        ne toisia häiritsee. Ei minua, vaikka joku olisi unohtanut päälle.

        Uudessa Audissa oli kyllä rumat, ledeistä tehdyt kaaret. Sumuvalot kai ne oli kun alhaalla olivat. Sumusta ei tietoakaan, mutta piti kai niin hienona, että pitää esitellä. Hymähdyksen aiheutti, ei muuuta.

        Vähän aikaa sitten itse laitoin vahingossa päälle ja ainakin viisi vilkutteli valojaan, ennen kuin tajusin mistä johtui.


    • N

      Ja helkarin iso höpinäpönttö.

    • vanhabemu

      Ehkä tyhmin ja ainakin tarpeettomin on yhdessä mersumallissa lisäjarruvalo takapuskurissa, eihän se mihinkään näy. Jos ei tyhmä niin ainakin h:n rumia ovat nuo lokareiden päälle laitetut mulkosilmävalot. Ja kaikki luovat autosuunnittelijat matkivat, tosi omaperäistä ja kekseliästä.

    • älytön idea

      Pakin laittaminen vasemmalle ylös, ajelin parisataa kilometriä isän mersulla ja kaks kertaa risteyksessä auto lähti taaksepäin kun oli pakki päällä ykkösen sijaan

      • ainut oikea paikka

        Pakki vasemmalla ja ylhäällä on ainut oikea paikka. Isäsi vanhassa Mersun raadossa pakin lukko on rikki. On muuten katsastusvaruste. Pakki ei voi mennä tahattomasti päälle jos pakin lukko toimii.


      • Retkuilija

        BMW 316 sama vika. Piti tehdä näyttävä lähto mutta olikin pakki päällä. Kyllä hävetti!


      • oiwjioejgioergibeor
        ainut oikea paikka kirjoitti:

        Pakki vasemmalla ja ylhäällä on ainut oikea paikka. Isäsi vanhassa Mersun raadossa pakin lukko on rikki. On muuten katsastusvaruste. Pakki ei voi mennä tahattomasti päälle jos pakin lukko toimii.

        Oikealla alhaalla on pakin paikka, ei voi seota. En tosin tiedä millainen vaihdekaavio kuusivaihteisissa on, olen ajanut vain viisivaihteisilla (eka oli 4-vaihteinen).


      • missä vika
        Retkuilija kirjoitti:

        BMW 316 sama vika. Piti tehdä näyttävä lähto mutta olikin pakki päällä. Kyllä hävetti!

        Häh? Eikö tuolla tavalla nimenomaan tullut ikimuistoinen lähtö?


    • Mun Cadillac -70 ei ole ensinkään käsijarrua, vaan parkkijarru, joka painetaan päälle vasemmalla jalalla. Laitettaessa ajovaihde päälle vapautuu parkkijarru automaattisesti. Huoltokirja ilmoittaa nokkaketjun vaihtoväliksi 300 000 km. Vetoakseli on kongolaisen mannerheimin kalun paksuinen ja vetonivelet ei pauku vaikka vedättäisi kuinka renkaat linkussa. Vaikka auto painaa 2300 kiloa, niin sillä ei jää muiden jalkoihin 400 hevosvoiman turvin. Mitään ajotuntumaa tiehen ei ole, mutta meno on pehmeää kuin höyhenellä. Vaikka tuon ajan autoja ei voi kaikilta ominaisuuksilta verratakaan nykyautoihin, niin ainakin ne tehtiin kestäviksi. Kaikki komponentit pystyy purkamaan pieniin osiin ja korjaamaan itse. Samaa ei voi sanoa nykypäivän muoviin prässätyistä, avaamattomiksi tehdyistä osista, jotka on rikkoutuessaan vaihdettava kokonaan. Mutta se onkin nykyaikaa. Arkiajot kuljenkin 600 euron Mitsulla, joka palveleekin jo neljättä vuottaan. http://simplesite.com/cadillac

      • Komea peli

      • Voi olla

    • Lysmiaho

      Renaultin eripituiset akselivälit. Vain ranskalainen osaa.

    • Lysmiaho

      Citroen id, katto lasikuitua, konepelti alumiinia, voisiko joku selittää?

      • Taunusmies

        Ei pysty.


    • ei järjen häivää

      Siis nuo voortinromut, ei aivottomampia kyhäelmiä voi olla. Siis kamalia kotiskoja.

    • En toki väittänytkään sivullani, että Cannon olisi ajanut Cadillacilla, vaan Cadillacilla tai Lincolnilla. Olin tuolloin tv-sarjaa katsoessani niin pieni ja tyhmä, etten muistanut kumpaa merkkiä hän edusti. Yhtä kaikki, polttoainettahan nuo kummatkin autot kuluttivat ja kuluttavat edelleen melkoisesti. Kaupunkiajossa n. 25l/100 km. Maantiellä tasaisella 80 - 100 km/h noin 16 -18l/100 km. Joku viherpiipertäjä on joskus arvostellutkin minua sanomalla, että kuinka voin ajaa noin suuria päästöjä aiheuttavaa autoa? Ajan autolla n. 500 - 1000 km vuodessa ja totesinkin, että hengityksesi, senkin märehtijä, tuottaa ilmaan enemmän kasvihuonekaasuja vuodessa kuin autoni. On kuitenkin hienoa, että vanhoja autoja on harrastajien talleissa, ovat ne sitten idästä tai lännestä. Näin kaikki pääsevät ihailemaan esim. autojen muotoilua ajalta, jolloin niitä ei suunniteltu tuulitunneleissa vaan muotoilijoiden lennokkaissa mielissä. Vielä tuosta paikoituksesta. Vajaan 6 metrin mittaisella autolla se on toki hankalaa joskus, mutta aikoinaan parkkiruudutkin olivat isompia. Tänäpäivänä autojen mitat ovat taas isonemaan päin, mutta taloyhtiöt ja liikenteen suunnittelijat vaan pienentävät parkkiruutuja kun pitää saada useampi auto mahtumaan kadunvarteen. Ihmettelen vaan.

      • joo...

        Eihän se paljon lisää tee vuotta kohti ja siitä ilosta maksaakin hiukan. Jokaisen oma asiahan se on ja moni muu asia saastuttaa paljon enemmän.
        Harrastaisin itsekin jos olisi paikka. Ei kyllä olisi tällä hetkellä oikein varaakaan.


    • Ratti Mään

      Yksi paha autonsuunittelun moka Talbot 1510, jossa katon vesikouru loppui takana juuri siihen kohtaan, jossa oli bensatankin korkki.

      Sattui 1997, olin ajamassa joulukuussa kotia ja pakkasta oli senverta, että auton päällä oleva lumisuli, mutta se sulanut vesi valui syoraan bensatankin korkiin ja sen lukonreikä ja koko bensakorkki aivan täyteen vettä, joka jäättyi. Bensa oli aivan loppumaisaillaan, kun saavuin yöllä klo 23 aikoihin kylmäasemmalle tankkaamaan. Otin takakontista työkalupakin ja aloin särkeä ruuvimeisselillä benakorkin peittänyttä jäätä, mutta avaimenreikä oli niin täynnä jäätä, etten saanut sitä millään auki.

      Ympärilleni alkoi kerääntymään muita ihmisiä kyselemään, että mitäs sinä oikein olet tekemässä.
      Oletko varastanut auton ja nyt et saa sitten bensakorkkia auki, kun ei ole avaimia. Otti päähän, kun ei noille harhaluuloisille edes selitykset auttaneet.
      Otin ruuvimeisselin, jossa oli 4-kanttinen varsi laitoin sen korkin avaimenreikään ja löin vasarallapäälle, meisseli upposi avaimenreikään ja väänsin meisselin 4-kanttivarresta jakoavaimella niin, että korkki meni kappaleiksi ja pääsin tankkaamaan. Siinä sitä sitten ajelin seuraavaana päivänä paperituppo tankinreijässä harakiriin ostamaan uuden avaimettoman bensatankinkorkin.

      Talbot 1510 ovessa oleva säilytyskotelo oli niin korkea, että ikkunaa alas veivattaessa käsi jäi kammen ja kotelonväliin sain siitä kahdesti haavan käteeni. Muuten auto oli hyvä tilava ja toimi moitteettomasti. Noita kahta vikaa lukuunottamatta ajoin Talbotilla 2-vuotta ja noin 50 tkm enkä voinut moittia sitä ihan hyvä auto.

      Noin pienet viat voivat aiheuttaa suuria ongelmia.
      Olisi hyvä, jos insinööreillä olisi hieman enemmän elämän kokemusta ja ns. maalaisjärkeä.

      • Oli siinä

        vikana tehottomuuskin ja muistaakseni paha ääni moottorissa. Olin joskus tekemässä niitä.


      • Retkuilija
        Oli siinä kirjoitti:

        vikana tehottomuuskin ja muistaakseni paha ääni moottorissa. Olin joskus tekemässä niitä.

        Johtui jakoketjusta. Ei mitään vaarallista.


    • vag-1000000km

      Kardaanivetoiset autot.
      Nastarenkaat.
      Nissan qasqait.

    • Taunusmies

      Nykyautojen valot. Kun hajoaa, niin kyllä maksaa! Ja sitten nämä korinväriset puskurit!

    • Rapea

      Kaikki PSA-konsernin tuotteet.

      • Octavia

        Sekä Volkswagen Golf


    • Retkuilija
      • muistan nämä

        Perusmuodot on aika tavallista 70-lukua mutta keulagrillit... ja jo muutaman vuoden vanhana ruosteen määrä... karmeaa...


      • Marinaaaa
        muistan nämä kirjoitti:

        Perusmuodot on aika tavallista 70-lukua mutta keulagrillit... ja jo muutaman vuoden vanhana ruosteen määrä... karmeaa...

        kehuttiin TM:ssä, kun tuli markkinoille, Princess taas oli hieno "urheiluauto". Siihen aikaan näyttikin hyvälle.


      • joiewrgjiejorie

        Varo ettei nuoriso saa traumoja :D


      • Marinaaaa kirjoitti:

        kehuttiin TM:ssä, kun tuli markkinoille, Princess taas oli hieno "urheiluauto". Siihen aikaan näyttikin hyvälle.

        Marinan suosio on yksi 70-luvun käsittämättömiä asioita.

        Esim. Suomessa 1973: Marinaa myytiin 3000 kpl, kun taas Sunbeam Avengeria, joka oli ehkä bensankulutusta ja suoritukykyä lukuun ottamatta kaikin puolin modernimpi auto kuin marina ja lisäksi vielä halvempikin, silti sitä myytiin samana vuonna vain 850 kpl.
        Tätä en oikein voi lakata ihmettelemästä.

        Ihmiset varmaan tuijottivat vain mainoksia ja moottoritehoja autoa valitessaan.


      • Taunusmies
        M1978 kirjoitti:

        Marinan suosio on yksi 70-luvun käsittämättömiä asioita.

        Esim. Suomessa 1973: Marinaa myytiin 3000 kpl, kun taas Sunbeam Avengeria, joka oli ehkä bensankulutusta ja suoritukykyä lukuun ottamatta kaikin puolin modernimpi auto kuin marina ja lisäksi vielä halvempikin, silti sitä myytiin samana vuonna vain 850 kpl.
        Tätä en oikein voi lakata ihmettelemästä.

        Ihmiset varmaan tuijottivat vain mainoksia ja moottoritehoja autoa valitessaan.

        Eräs suurimmista british leylandin aivopieruista oli triumph toledo, tehtiin kerralla kunnon taantumuksellinen automalli. Sitten kupsahti koko merkki. Triumph 1300 sisälsi insinöörin aivopierun, nimittäin etuviistot vetonivelet.


      • Taunusmies
        M1978 kirjoitti:

        Marinan suosio on yksi 70-luvun käsittämättömiä asioita.

        Esim. Suomessa 1973: Marinaa myytiin 3000 kpl, kun taas Sunbeam Avengeria, joka oli ehkä bensankulutusta ja suoritukykyä lukuun ottamatta kaikin puolin modernimpi auto kuin marina ja lisäksi vielä halvempikin, silti sitä myytiin samana vuonna vain 850 kpl.
        Tätä en oikein voi lakata ihmettelemästä.

        Ihmiset varmaan tuijottivat vain mainoksia ja moottoritehoja autoa valitessaan.

        Molemmat olivat laadullisesti samanlaisia paskoja.


      • M-1974
        M1978 kirjoitti:

        Marinan suosio on yksi 70-luvun käsittämättömiä asioita.

        Esim. Suomessa 1973: Marinaa myytiin 3000 kpl, kun taas Sunbeam Avengeria, joka oli ehkä bensankulutusta ja suoritukykyä lukuun ottamatta kaikin puolin modernimpi auto kuin marina ja lisäksi vielä halvempikin, silti sitä myytiin samana vuonna vain 850 kpl.
        Tätä en oikein voi lakata ihmettelemästä.

        Ihmiset varmaan tuijottivat vain mainoksia ja moottoritehoja autoa valitessaan.

        Jos nimimerkistä voi päätellä niin mies on syntynyt 1978 ja ihmettelee viisi vuotta ennen omaa aikaansa tapahtunutta asiaa, edellisessä elämässäkö teit itsemurhan sen vuoksi että Marinaa ostettiin enemmän vuonna 1973 kuin Surkeaa Avengeria?


      • M-1974 kirjoitti:

        Jos nimimerkistä voi päätellä niin mies on syntynyt 1978 ja ihmettelee viisi vuotta ennen omaa aikaansa tapahtunutta asiaa, edellisessä elämässäkö teit itsemurhan sen vuoksi että Marinaa ostettiin enemmän vuonna 1973 kuin Surkeaa Avengeria?

        Kaltaisesi idiootit kerta toisensa jälkeen muistuttavat siitä, että näihin typeriin viestiketjuihin ei kannata kirjoittaa mitään järkevää.


      • M-1974
        M1978 kirjoitti:

        Kaltaisesi idiootit kerta toisensa jälkeen muistuttavat siitä, että näihin typeriin viestiketjuihin ei kannata kirjoittaa mitään järkevää.

        kehitäpä poju huumorintaju itsellesi.


      • M-1974 kirjoitti:

        kehitäpä poju huumorintaju itsellesi.

        Huumorintajua löytyy vähäpätöisempiin asioihin, mutta jos autoa haukutaan, se on aina sen verran vakavan luokan juttu, että siihen pitää suhtautua tarpeellisella vakavuudella.


    • Humpuukia onn

      Nestetoimiset nelipyöräjarrut. Turvavyöt. Turvalasit. Ilmakumirenkaat.

      • -35€ ilman ajaville

        Turvavyöt on pakolliset ja ne pelastavat useita ihmishenkiä vuosittain, tuhansia koko mailmassa


      • Humpuukia onn
        -35€ ilman ajaville kirjoitti:

        Turvavyöt on pakolliset ja ne pelastavat useita ihmishenkiä vuosittain, tuhansia koko mailmassa

        Et siis tuntisi sarkasmia, vaikka se löisi suoraan päin kasvojasi... Mainitsemani "humpuukit" on kait keksitty 1920luvulla, tai aiemmin.

        Lähinnä pilkkasin viestilläni näitä urpoja, joiden mielestä nykyaikaiset turvavarusteet on turhia ja heidän -70luvun taunuksensa on jo tarpeeksi turvallinen. Pyh -70 taunuksen nestekäyttöiset nelipyöräjarrut on ihan turhat. Mekaaninen takajarru on paljon parempi!! Hokasitko??


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe