Miten kertoa työnantajalle raskaudesta?

Mum to be

Miten siis olette kertoneet työnantajan edustajalle / esimiehelle raskaudesta? Ja miten siihen on suhtauduttu etenkin määräaikaisessa työsuhteessa olevien kohdalla? Entä mikä neuvoksi jos vastaanotto tai kommentit on törkeitä tai vain asiattomia?

Itse pelkään kertoa esimiehelleni / työyhteisölle, koska olen määräaikainen ja firma on vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Pelkään, että raskautta ja äitiyslomalle jäämistä aletaan kostaa minulle.

54

11620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (((((((((((((((((((

Mä olin ekan raskauden aikana määräaikaisena, ja mun työsopimus päättyi pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Sen jälkeen jäin työttömäksi n. kuukaudeksi ennen äitiyslomaa. En edes yrittänyt saada enää töitä siinä välissä... Raskaudenhan takia ei työsuhdetta saa olla jatkamatta! Eikä sitä tarvitse kertoa töissä ennen kuin 2 kk ennen äitiysloman alkua. Mutta sen kyllä yleensä huomaa jo ennen sitä. ;) Mutta sun kohdalla voi tietysti käydä niin, että työnantaja sanoo, ettei voi jatkaa työsopimusta vaikean taloudellisen tilanteen takia... :/

• Liitonmies...

www.rakkaus.net

• määrätty on

Määräaikaisen työsopimuksen jatkamiseen ei tarvi syitä selitellä. Määräaikainen sopimus sitää vain määrätyksi ajaksi sekä työntekijää että työnantajaa. Työnantajalla on velvoillsuutensa mutta myös oikeutensa. Työntekijällä on oikeutensa, mutta myös velvollisuutensa. Työntekijät tupaavat usein unohtaa, että heillä on myös velvollisuuksia.

• Minn.

Luottamusmieheen vaan yhteyttä, jos epäasiallista kohtelua kerrottuas saat. Vaikka kuin olisit määräaikainen ja firma huonossa taloudellisessa tilanteessa, niin asiallisesti pitää hoitaa tämäkin asia, kummankin osapuolen. Hyvin todennäköistä on tosiaan, ettei työnantaja jatka työsopimusta sen loputtua, vedoten varmaan juuri tuohon taloudelliseen tilanteeseen, vaikka syy olisikin sun raskaus. Mutta minkä sille voi?

Kuinka pitkällä raskaudessa olet? Ei ehkä muutenkaan kannata ihan heti ekoilla viikoilla kertoa. Paitsi jos olet sellaisessa paikassa töissä, josta on haittaa sikiölle (kemikaalit yms). Muuten odottaisin ainakin sinne nt-ultraan asti. Jos se on jo käyty, niin siitä vaan kertomaan. Sanot ihan suoraan esimiehelle, että olet raskaana. Mitä sitä asiaa tuhraan kiertämään ja kaartamaan.

• just just

Määräaikainen on määräaikainen, kun se päättyy ei ole töitä eikä luottamieskään mahda mitään. Missään laissa ei ole, että raskaana olevan määräaikaista työsopimusta pitäisi jatkaa. Muutenkin loppuu työt jos firmalla on taloudellisia vaikeuksia.

• yrittäjä on

Ei luottamusmiestä tässä tapauksessa tarvita. Kukaanhan ei ole ollut epäasiallinen. Muistakaa myös että työntekijä ei ole se, joka vastaa yrityksestä ja sen jatkuvuudesta. Ei yrittäjä tahallaan pistä porukkaa pellolle, eikä tee yrityksestään kannattamatonta. Yrittäjälle menestyvä yritys on ihana asia ja hyvät työntekijät tosi tärkeitä.

Raskaudesta kannattaa kertoa kuitenkin ajoissa. Laki määrää että 2 kk ennen raskautta on kerrottava, mutta näkyyhän se päällepäin jo ennen sitä, joten eipä kannata salata kovin pitkään.

• ninin

"Pelkään, että raskautta ja äitiyslomalle jäämistä aletaan kostaa minulle."

Ei raskautesi ja äitiysloma aiheuta työntantajalle mitään ylimääräisiä kuluja, paitsi siinä tapauksessa että joudut olemaan raskaudesta johtuen sairaslomalla. Määräaikainen sopimuksesi vain loppuu sitten kun loppuu.

Omalla työpaikallani raskauksiin on aina suhtauduttu todella hyvin, esikoista odottaessa kerroin raskaudesta muutamia päiviä sen jälkeen kun minulle oli tehty vakkarisopimus ja työnantaja vain onnitteli kovasti ja kyseli miten olen voinut ym.

• voi äitejä

Ole nyrittäjä ja ainakin minä jouduin mkasamaan kolmen kuuauden palkan äitiyslomalaiselle ennenkä Kela tuli mukaan. Samoin on maksettava kesälomarahat ja kustannettava vielä sijaisen koulutus ja opetus työhön. Raskaudesta on kuluja yrittäjälle. Minun ensimmäinen työntekijäni oli raskaana kun tuli töihini, ei kertonut sitä ja valehteli ettei tiennyt. Alkava yritykseni oli mennä konkurssiin tämän ihmisen takia. En ota ikinä töihin nuorta naista, joka voisi tehdä lapsia - valitettavasti. Ja kelju ajatella näin koska olen itse nainen ja minulla on lapsia. Mutta yritykselläni ei ole varaa maksaa kenenkään lapsen tekemistä. En voinut itse pitää äitiyslomaa kuin kaksi kk. Pakko oli palata töihin, kun sijainen karkoitti asiakkaat. Tämä on yrittäjän todellisuutta.

• PätkätyötLaittomiksi
        voi äitejä kirjoitti:

Ole nyrittäjä ja ainakin minä jouduin mkasamaan kolmen kuuauden palkan äitiyslomalaiselle ennenkä Kela tuli mukaan. Samoin on maksettava kesälomarahat ja kustannettava vielä sijaisen koulutus ja opetus työhön. Raskaudesta on kuluja yrittäjälle. Minun ensimmäinen työntekijäni oli raskaana kun tuli töihini, ei kertonut sitä ja valehteli ettei tiennyt. Alkava yritykseni oli mennä konkurssiin tämän ihmisen takia. En ota ikinä töihin nuorta naista, joka voisi tehdä lapsia - valitettavasti. Ja kelju ajatella näin koska olen itse nainen ja minulla on lapsia. Mutta yritykselläni ei ole varaa maksaa kenenkään lapsen tekemistä. En voinut itse pitää äitiyslomaa kuin kaksi kk. Pakko oli palata töihin, kun sijainen karkoitti asiakkaat. Tämä on yrittäjän todellisuutta.

Unohditko, että Kela korvasi 90% tuosta kolmen kuukauden palkasta? Uusi työntekijä olisi pitänyt kouluttaa, vaikka olisit jättänyt edellisen sopimuksen uusimatta muutamaa kuukautta ennen äitiysvapaan alkua. Mistä se raskaana oleva rahansa saisi, jos ei töihin olisi lupa hakeutua?

• Yksityisyrittäjä
        voi äitejä kirjoitti:

En itsekään palkkaa alle 35- vuotiaita naisia. Enkä muutenkaan mielellään naisia. On niitä lapsien sairasteluja jatkuvasti ja sitten pois töistä. Muut joutuu sitten tekemään hänen työt omien ohella ja kun ei ehdi, pitää peruutella asiakkaiden aikoja. Ne menee sitten muualle ja se on tappiota firmalleni.

• ???????+ ?????????

HÄH?? Nykyaikana kyselet tuommoisia?

• vauvat ihania

No varmaan sä meet työnantajan juttusille ja kerrot että oot pieniin päin. Määräaikainen sopimus loppuu kuten on kirjoitettu loppuvan työsoppariin. Jäät mammalomalle ja nauttimaan lapsestasi ja töihin menet jonnekin kun on sen aika. Ei siinä sen kummempaa. Nyt vaan nauttimaan raskaudesta. Ja onnea! =)

• N

Että mitä.

• Sutzeli

No itse kerroin vasta kun vakinaistivat, jos sinulla on määräaikais soppari nii se ei tule valitettavasti jatkumaan :(

• sutusut

Oletkin huijaripaska.

• perussss

Äitien paikka pitää olla kotona lasten kanssa aina 10 vuotiaaksi asti ! ei työtä äideille vaan äitien päivä on hellan ja tiskipöydän välissä sekä luuttuamassa sisä ja pihoja !!!!

• Hahhahhah

TYÖTÖN ÄITI ON PARAS ÄITI !!

• eppu

Miks ihmeessä työnantajat palkkaa nuoria naisia jotka jää 95% varmuudella äitiyslomalle ja sen jälkeen lapset menee etusijalle eli poissaoloja tulee?

• Quatrotalous

Niin, miksi ihmeessä?

S-ryhmä on kunnostaunut tällä alalla varsin perusteellisesti..miksiköhän..

• JosOnlusikallaAnnett

Että nuorille naisille ei pidä antaa lainkaan töitä, kun synnyttävät ne tulevat työntekijät? Vai ehkä sun mielestä on parempi, että suomalaiset ei enää lisäänny lainkaan ja rahdataan se työvoima tänne ulkomailta?

Ikävä kyllä ei ole keksitty tapaa jolla ihmiset voisivat saada lapsia ilman naisen raskautta ja synnytystä. Ei ole oikein, että vain naista rangaistaan lisääntymisestä, koska raskaaksi tulemiseen tarvitaan myös mies. Jokaisella lapsella siis on isä jossain, mutat vain nuorten naisten työnsaantia vaikeutata lisääntymisen mahdollisuus. Se on VÄÄRIN.

• herraasiallinen
        JosOnlusikallaAnnett kirjoitti:

Että nuorille naisille ei pidä antaa lainkaan töitä, kun synnyttävät ne tulevat työntekijät? Vai ehkä sun mielestä on parempi, että suomalaiset ei enää lisäänny lainkaan ja rahdataan se työvoima tänne ulkomailta?

Ikävä kyllä ei ole keksitty tapaa jolla ihmiset voisivat saada lapsia ilman naisen raskautta ja synnytystä. Ei ole oikein, että vain naista rangaistaan lisääntymisestä, koska raskaaksi tulemiseen tarvitaan myös mies. Jokaisella lapsella siis on isä jossain, mutat vain nuorten naisten työnsaantia vaikeutata lisääntymisen mahdollisuus. Se on VÄÄRIN.

Väärinhän se on mutta onhan se loogista. Raskaus tuo joka tapauksessa lisäkuluja ja todennäköisesti lisäpoissaolopäiviä kun lapsi on vauvaiässä.

• firman pomo

Raskauden takia et voi saada potkuja. Se on lailla kielletty ja jos saat niin haasta firma oikeuteen niin saat palkat ja muut korvaukset.

• isä minäkin

En usko, että kohtelusi siitä mihinkään muuttuu. Työsopimus päättyy kun määräaika on täynnä - ei siinä mitään sen kummempaa ole. Aivan se ja sama oletko äitiyslomalla tai et kun määräaikainen sopimus päättyy niin se myös päättyy. Aivan eri asia jos olisit vakituinen työntekijä, silloin jäisit aikanasi äityislomalle jne. Kannattaa kertoa riittävän aikaisessa jotta tietävät varautua hommaan - vaikka olisikin vaikea tilanne firmalla.

• rv 37+3

Sutzeli: ei kyllä todellakaan pidä aina paikkansa..
      Itse hain uuteen työpaikkaan ollessani kolmannella kuulla raskaana ja kerroin raskaudestani heti koulutuksen yhteydessä kun lapsiasiat tulivat työehtosopimusta läpi käydessä esille. Työhöni kuului 4 kuukauden koeaika ja kyllä minun sopimustani jatkettiin vakituiseksi sen jälkeenkin vaikka jouduin olemaan paljon sairaslomilla ennenaikaisten supistusten ym. vuoksi..

• Yrittäminen kunniaan

"Miks ihmeessä työnantajat palkkaa nuoria naisia jotka jää 95% varmuudella äitiyslomalle ja sen jälkeen lapset menee etusijalle eli poissaoloja tulee?"

Joko nuori nainen on niin selkeästi paras hakija että kannattaa palkata siitä huolimatta. Tai sitten koska laki määrää että on valittava ns. pätevin, eikä työnantaja uskalla valita omasta näkökulmastaan parasta hakijaa (ts. hakijaa joka ei ole vuoden sisään äitiyslomalla). Tästä syystä moni kyllä välttää nuoria naisia jos mahdollista, mikä on haitaksi nuorille naisille jotka eivät harkitse lapsen hankkimista. Pienyrittäjien tapauksessa yleensä ei palkata ketään, sijaisen hankkiminen on paha tikki just ja just pärjäävälle yrittäjälle.

• voi voi

" Tai sitten koska laki määrää että on valittava ns. pätevin, eikä työnantaja uskalla valita omasta näkökulmastaan parasta hakijaa " tämähän ei koske millään tavalla yksityistä työnantajaa - hän voi palkata kenet tahansa hakijan, millä perusteella tahansa.
        Ihmisiä palkataan tekemään töitä - jos töitä ei ole ei palkata ketään tilalle - jos töitä on palkataan joku tekemään ne työt. Aika helppoa kun sen osaa. Työntekijöistä on kuluja, mutta aika monen firman toiminta riippuu suoraan siitä miten työntekijät työnsä tekevät. Julkiset työnantajat ovat asia erikseen - heillä voi olla muitakin motiiveja palkatessaan henkilöitä.

• Noo, jos aivan totta haluat tietää, niin minun naiseni ei ole moiseen joutunut.
      Oli sitten vaikka määräaikainen työsuhde, kuten hänellä, niin ainakin hänen työnantajansa oili sitä mieltä, että "terve tuloa takaisin." Jos kuulut liittoon, niin sinulla ei pitäisi olla mitään hävittävää, etenkin jos pomosi on sinuun tyytyväinen, ja ei ole joka tapauksessa oiketta sanoa sinua irti, toki myös riippuu siitäkin , milloin raskautesi alkaa näkymään, ja milloin, vai etkö aijo sitä kertoa lainkaan, jota suosittelen, koska usein i naisista näy, edes kuuden kuukaudenkaan raskaus, mutta ei kannata tehdä töitä, jos se vaarantaa tulevan pienokaisen...

• ei paksuna töihin

se on yks syy et naisille ei tarvi maksaa yhtä hyvää palkkaa ku miehille, mikä on ihan oikein!!

• kaikenlaisia pellejä

"se on yks syy et naisille ei tarvi maksaa yhtä hyvää palkkaa ku miehille, mikä on ihan oikein!!"

Naisten palkkakuoppakin on typerää paskanjauhantaa.

Naiset tienaavat vuodessa vähemmän vain siksi, että he myös tekevät vähemmän töitä.

Kyllä, luit oikein, miehet painavat niska limassa ylitöitä samalla alalla ja naiset mieluummin tekevät lyhyttä päivää ja roikkuvat ostoksilla.

Naisten palkka on sama, mutta työn määrä merkitsee tässä paljon.Tehkää enempi töitä niin saatte rahaakin.

• herraasiallinen
        kaikenlaisia pellejä kirjoitti:

"se on yks syy et naisille ei tarvi maksaa yhtä hyvää palkkaa ku miehille, mikä on ihan oikein!!"

Naiset tienaavat vuodessa vähemmän vain siksi, että he myös tekevät vähemmän töitä.

Kyllä, luit oikein, miehet painavat niska limassa ylitöitä samalla alalla ja naiset mieluummin tekevät lyhyttä päivää ja roikkuvat ostoksilla.

Naisten palkka on sama, mutta työn määrä merkitsee tässä paljon.Tehkää enempi töitä niin saatte rahaakin.

Huonompi palkka selittyy sillä että naisia on huonompipalkkasilla aloilla enemmän ja miehet tekevät keskimäärin 7 tuntia pitempiä työviikkoja. Joka on melkein kokonaisen työpäivän verran.

Naisilla on esimerkiksi terveyskeskuslääkäreinä ja insinööreinä keskimäärin paremmat palkat kuin miehillä, eli tämä miehen ja naisen sentti on paskapuhetta. Vähintäänkin tasan. Mutta eihän tämän myöntäminen sovi nykymuotiin jossa mies on aina se paholainen joka riistää naista.

Miinustakaa vaan mutta googlettakaa faktat...

• kettuakanssa
        kaikenlaisia pellejä kirjoitti:

Minä ainakin olen tehnyt myös ylitöitä niska limassa ja työ on ollut kello kaulassa juoksemista, vaativaa ja raskasta niin henkisesti, kuin fyysisestikin, sillä vaatimukset ovat kovat. Kaupoissa en ole ostoksilla roikkunut, muuta kuin huolehtinut ruokaostoksista ja usein vieläpä yksin, kun mies ei ole huomannut huolehtia, mitä milloinkin perhe syö. Lapsesta olen huolehtinut myös ja kotitöistä, joten sanonpa, että kyllä sitä nainenkin olisi paremman palkan ansainnut. Miehellä on kuitenkin parempi palkka (ainakin meillä).

Kaikki riippuu tietenkin siitä, mitä työtä tekee. Itse olen siivoajana, mutta myös esim. vanhusten hoitaja saa tehdä kovaa työtä hänkin, puhumattakaan muista hoitoalan työntekijöistä, jotka ovat usein naisia.

• No,oma valinta

Määräaikaisessa työsuhteessa työnantajan ei kannata jatkaa työsuhdettasi, jos olet raskaana. Miksi jatkaisi?
      Kurja juttu.
      Raskaus ei saa olla syy olla jatkamatta, mutta fiksu työnantaja ei ikinä tätä syyksi sano.
      Höpö höpö.

• Laiton irtisanominenhan tuo on,mutta ikävän paljon käytetään 'perusteena'. Hieman samoin,kuin monia sairauksia

• Miess

Jos olet ollut hyvä työntekijä, niin kyllä työnantaja sinulle töitä järjestää, mahdollisesti sopimuksesi päättyy ja työnantaja palkaa jonkun tilallesi. Tiedät kyllä itse halutaanko sinut pitää töissä, tunnnetko itsesi tarpeelliseksi? pidetäänkö sinusta työympäritössäsi. Monesti työnantajat panostaa hurjasti saadakseen oikeanlaisen työntekijän ja jos he mieleisen löytää ei raskaus sitä muuta. Päinvastoin lapsen saatuasi sitoudut työpaikkaasi enemmän ja haluat turvata perheesi taloustilanteen, kyllä työnantaja tämän tietää. Mieti itse tarkkaan pidätkö työstäsi vai haluatko jotain muuta. Raskauden jälkeen sinulla on aikaa etsiä uusia mielenkiintoisia työmahdollisuuksia ja parantaa elämänlaatuasi, ja jos ei heti tärpää niin, oletpahan kotona lapsesi kanssa, sitä aikaa ei korvaa mikään. Mielestäni tulevaisuus on niillä, jotka haluaa töitä tehdä ja töitä kyllä riittää nyt kun nää suuret ikäluokat eläköityy. Nauti ja ole huoleti saat ihanan lapsen ja pääset vielä töihinkin aivan varmasti =)

• Isä minäkin

"Laiton irtisanominenhan tuo on,mutta ikävän paljon käytetään 'perusteena'. Hieman samoin,kuin monia sairauksia " Mistä päättelit irtisanomisen?

Siinä vain käy niin, että määräaikaista työsuhdetta ei uusita - ei mitään ihmeellistä ja kummaa. Määräaikainen on nimensä mukaisesti vain määräaikainen työsuhde joka päättyy olit sitten raskaana tai et. Eli mitään laitonta ei asiassa tapahdu.

Määräaikaisen työ loppumiselle ei tarvita mitään erillistä syytä. Tämän takia varsinkin pienet ja keskisuuret firmat käyttävät määräaikaisia työsuhteita muita enemmän. Kunta-alalla käytetään myös ja ketjutetaan töitä. Periaate on, että yli kolmea määräaikaista työsuhdetta ei samaan hommaan ja samalle ihmiselle tehdä - tämäkin koskee vain osaa kuntatyönantajista ja tätäkin voidaan kiertää eri tavoilla. Tämä on ikävää, tekijöitä tarvitaan, mutta heitä ei vakinaisteta irtisanomisen hankaluuden takia - todellisuudessa sekään ei ole erityisen vaikeata - paitsi jos on kyseessä sairas tai raskaana oleva.

Työnantaja ei tee mitään laitonta jos ei jatka määräaikaista työsuhdetta.

• N81

Tuon takia naisille tarjotaan usein määräaikaista sopimusta. Helppo hankkiutua eroon. Ikävää todellisuutta, jolle ei voi oikein mitään.

• aamukaste87

EIkös ole hyvä olla työttömänä äitiyslomalla? Saat ihan normaalin äitiyspäivärahan ja sen jälkeen kun muut tipahtavat kodinhoidontuelle, voit hakea ansiosidonnaista päivärahaa, jos olet kuulunut työttömyyskassaan. Ja silloin rauhassa etsiä uusia töitä, jos nykypaikastasi ei niitä tarjota.

• Irtisanottu

Itseltä henkilökohtaisesti mennyt kaksi työpaikkaa. Eka oli määräaikainen, mutta raskauden tultua julki, niin päättivät sen ennen aikojaan. Laiton oli, mutta pienellä paikkakunnalla en halunnut alkaa tappelemaan, vaan kärsin kohtaloni. Toisella kerralla meni vakituinen, ilmoitettiin vain s-postilla, että yritys jolle tehtiin työtä alihankintana, on irtisanonut sopimukset. Juu, muut siirrettiin toisiin työtehtäviin ja minä sain lopputilin.

• työnantaja myös

Jos olet hyvä työntekijä, työnantajasi ottaa sijaisen tialllesi ja palaat aikoinasi töihin aj jatkaa sinun sopimustasi. Mutta ellet ole niin, työsuhteesi ei jatku. Kannattaa olla rehellinen kuitenkin ja kertoa ihan aikanaan työnantajalle raskaudestaan. Hänhän joutuu ottamaan tilallesi uuden henkilön ja kouluttamaan hänet. Mutta jos yritys ei ole oikein menestyvä, niin työnantajasi ei palkkaa uutta tilallesi, eikä jatka työsopimustasi. Työsopimuksen jatkamatta jättämiseen ei tarvi kummankaan osapuolen antaa selityksiä. Määräaikainen mikä määräaikainen.

Hyvä työntekijä on yritykselle kullan arvoinen.

• lapsi on syntynyt

Raskaus tuskin vie sinulta työpaikkaa, mutta lapsen hengen riistäminen, vie sinulta mahdollisuuden iankaikkiseen elämään.

" Yhdelläkään murhaajalla, ei ole iankaikkista elämää" Sana.. kumpi on parempi ajallinen vai iankaikkinen elämä?

Tahi kumpi on parempi? Pelastaa henki vai tappaa se"?

• ....................

jos kerrot, niin työsuhdettasi ei jatketa.

• ÄLLITÄLLI

Vaikka olisi kuinka taloudellisissa vaikeuksissa, ei sinulle voi tai siis voi antaa potkut, mutta sinulla on "valttikortti". Eli ts olet vahvoilla, jos olet ensimmäisten poispotkittavien listalla. Kerro pomolle että jäät äitiyslomalle silloin ja silloin. Tämän jälkeen jos on lopputili, viet asian eteenpäin. Siksi toiseksi, jos et satu tietämään, niin ennemmin tai myöhemmin raskautesi näkyy. Voi hyvä lapsi, kerro pomolle ja kun saat lopputilin sitten yhteys liittoon, asiat lähtevät rullaamaan. Et tosin kertonut työsi laadusta, mutta aloita tuolla.

• ÄLLITÄLLI

Sori, tuli luettua hutaisten. Valitettavasti (vaikka raskaana oletkin) voit saada loparit, kun olet määräaikainen.

• Jebs2

Kannattaa kertoa vasta sen jälkeen kun määräaikainen työsopimus on jo uusittu.

• Lähde ylväänä äitiyslomalle,jos et saa sitten jatkoa töissäsi-
      Nauti siitä pikku-ihmeestä jota vatsassasi kannat. Ole kotona lapsesi kanssa ainakin 3 vuotta. Sitten töihin kodin ulkopuolelle myöhemmin.
      Paljon Onnea elämääsi. :o))

• yök

Sen siitä saa, kun rupeaa tiineeksi: OMA ELÄMÄ ON OHI. Onnea vaan sen paskakasan kanssa, joka repii sun genitaalit hajalle ulos tullessaan.

• ÄLLITÄLLI

Mitä "yök" paskakasalle tapahtui kun vauvapaskakasa oli?

• ''''''

Jos sinulla on ketjutettu määräaikainen sopimus ja sama työ jatkuu eli tarvetta on silloin sopimustasi pitäisi jatkaa. Mutta jos työn antaja haluaa olla ilkeä määräaikaisuutta ei jatketa, vaan äitiysloman tuuraaja saa paikkasi kun sinun määräaikaisuus loppuu.

• liittoon kuuluva

Jos kuulut liittoon, niin turvaudut tarvittaessa tämän ilmaiseen oikeusapuun tai voit muutenkin tiedustella asioista sieltä.

• unna_

Liittoon kuuluva:lle; jos häviät, oikeusturva ei korvaa vastapuolen oikeudenkäyntikuluja.

Itse ilmoitin raskaudesta työnantajalle kun olin määräaikaisena, ei tullut sopimukselle jatkoa enää. Oli kuitenkin suullisesti sovittu jatkoista.

• KassuKakkonenHoitsu

Kainuun maakunta -Kuntayhtymässä eräs hoitsu sai korvauksia. Onhan laitonta ottaa tilalle joku muu raskauden takia. Kyse oli jostakin hoitsusta Kainuun sanomien mukaan. Mutta työnantajapuoli toimii moraalittomasti ja härskisti lakia rikkoen kunnioittmatta ihmisarvo.

Olipa ihminen, mitä tahansa niin tällainen touhu pitäisi saada Suomesta loppumaan. Virkamiehille ehdottomasti vankeutta pöljyilystä. Nyt kaiken maaiman korvauksia maksellaan verorahoin. Kunnat ovat talousvaikeuksissa kuten firmasi. Suosittelen, että otat yhteyttä omaan ammattijärjestöösi.

Itse olen joutunut ilkeän juonittelun ja valehtelun kohteeksi. Pois työelämästä. Minulta ei edes kysytä mitään. Asia on nyt oikeuden ratkaistavissa, josta haen korvauksia. Ei tällaisissa tapauksissa pidä arkailla ja pelätä, että ei saa uutta töitä, kun itse on viaton. Kunnallisissa työpaikoissa on vielä kaiken lisäksi poliitikkoja, jotka ylistävät valehtelevia ja juonittelevia virkamiehiä aivan sokeasti näkemättä totuutta. Näitten poliitikkojen pitäisi itse ottaa suoraan yhteyttä työntekijään, joka joutuu taistelemaan työstään eikä kuunnella vain välissä olevaa virkamiestä sinisilmäisesti. Kunnallisissa töissä sitä vasta pahuutta onkin ja päättäjät vain naureskelee.

Kainuussa siis hoitsu sai korvaukset, koska häntä ei raskauden jälkeen otettu takaisin töihin. Työnantaja sai huonon maineen, mutta tajunneeko edes hävetä?

• No määräaikainen on määräaikainen ja sen jälkeen ei ole mitään velvoitetta työantajan jatkaa työsuhdetta, eli olet ikäänkuin "urakkasi tehnyt". Turha sitä asiaa nyt on kaunistella yhtään sen enempää, ehkä jatkuu ehkä ei...Ehkä jatkuu äitiyslomaan asti, mutta ei sen jälkeen jne jne jne.

Et sinä omaan tilanteeseesi vastausta netistä saa. Ei sinua toki kesken määräaikaisen voi pihalle pistää, mutta kun se päättyy niin siihenhän se sitten päättyy jos niikseen todetaan. Tiedät sitten kun olet asian ottanut puheiksi, joka nyt luonnollisesti pakko tehdä jossain vaiheessa. Ja se miten suhtaudut kommentteihin... niin, siihen nyt vielä vähemmän voi sanoa kukaan. Ainut mitä voit tehdä niin kannattaa tietty varautua, etteivät kaikki riemusta hihku. Joskin varmaan löytyy aina onnittelijoitakin.

• (Siis ei voi pistää pihalle raskauden varjolla, oikaistaan. Mutta tietty nuo taloudelliset vaikeudet aina tekevät mahdollista lähtölistaa ja lomautusta ja mitä nyt milloinkin. Siihen on sitten omat sääntönsä, joka on ihan erillinen asia. TAI SEN PITÄISI OLLA, että olet raskaana. -Tietty jos ensimmäisenä listalla olisi määräaikainen raskaanaoleva jota oltaisiin laittamassa ulostamistoimenpiteisiin, mutta selvästi olisi muita tahoja joiden ns. kuuluisi olla mahdollisesti hyvinkin paljon edempänä niin aina tietysti siinä kohdin ei mene homma välttämättä ihan kuten pitäisi. Mutta tosiaan kaksi erillistä asiaa. Jos lainkirjain täyttyy, niin ei raskaudella voi toki ratsastaakaan)

• 8kk pojan äiti

Omalla kohdalla kävi ainakin niin, että kun aloitin työt ja työsuhde oli määräaikainen niin olisin saanut jatkossakin töitä äitiysloman jälkeen, mutta asun nyt toisella paikkakunnalla. Eli ei todellakaan työsuhde aina lopu siihen vaikka se olisi määräaikainen. Riippuu niin paljon työnantajasta. Itse kerroin raskaudestani melkein heti aloitettuani työt ja asia otettiin positiivisesti vastaan. Kaikkea hyvää sinulle ja onnea odotukseen ja tulevaan. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7843
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5607
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4871
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4833
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3604
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2849
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2595
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2402
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2284
    Aihe