Mersun 8 vaihteinen vaihteisto

Helppiä????

Osaisko joku neuvoa KOHTA KOHDALTA miten tuota käytetään (Atego 1528), kepissä näyttäisi olevan fyysisesti ne 8 vaihdetta ja C ja R

Mutta ohjekirjassa kuitenkin puhutaan että olisi ikäänkuin iso ja pieni alue, mitään nappia kepissä ei kuitenkaan ole.

Ohjekirjassa on TODELLA surkeat ohjeet tyyliin "Vaihteiston käyttö on helppoa, näpsäytä keppiä kevyesti kämmenellä siirtyäksesi alueelta toiselle"

61

4537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mb2632

Todenäköisesti ne alueet on rinnakkain, näin oli vanhemmissa Mersuissa, eli vapaa-asennosta työnnät vaihdekeppiä oikealle ja siellä käydään H-kaava uudelleen eli 5-8 vaihteet on siellä oikealla.

• Helppiä???

Olipas huonot ohjeet, voitko siis koittaa selittää että miten tuota käytetään, onko ne vaihteet siinä kohdissa missä kaaviossa ne on merkattu, miten vaihdetaan aluetta, onko edes aluetta, missä kohtaa keppiä pitää näpsäyttää....

• Helppiä??? kirjoitti:

Olipas huonot ohjeet, voitko siis koittaa selittää että miten tuota käytetään, onko ne vaihteet siinä kohdissa missä kaaviossa ne on merkattu, miten vaihdetaan aluetta, onko edes aluetta, missä kohtaa keppiä pitää näpsäyttää....

Jos ihan tosissasi kyselet, niin toiminee juuri kuten eka vastaaja mainitsi: kun keppi vapaalla (eli siinä keskellä), niin painamalla keppiä oikeaan laitaan saadaan alue vaihdettua isolle, ja taas on käytössä H-kaavan vaihteisto (ykkösen kohalla vitonen, kakkosen kutonen, jne) samaan tapaan kuin pienelläkin puolella. PIenelle puolelle pääsee takaisin painamalla keppiä vapaa-asennossa vasemmalle. Kyllä pitäisi tuntua/kuulua milloin alue vaihtuu.

C taitanee olla ryömintä, se saattaa toimia pelkästään pienellä puolella.

• Helppiä???
        puukuski kirjoitti:

Jos ihan tosissasi kyselet, niin toiminee juuri kuten eka vastaaja mainitsi: kun keppi vapaalla (eli siinä keskellä), niin painamalla keppiä oikeaan laitaan saadaan alue vaihdettua isolle, ja taas on käytössä H-kaavan vaihteisto (ykkösen kohalla vitonen, kakkosen kutonen, jne) samaan tapaan kuin pienelläkin puolella. PIenelle puolelle pääsee takaisin painamalla keppiä vapaa-asennossa vasemmalle. Kyllä pitäisi tuntua/kuulua milloin alue vaihtuu.

C taitanee olla ryömintä, se saattaa toimia pelkästään pienellä puolella.

"C taitanee olla ryömintä, se saattaa toimia pelkästään pienellä puolella"

Eli keppi siis siirryy yhtään enempää oikealle kun on isompi alue, vaan siinä on ikäänkuin joku tunnistin, että kun keppi käy tarpeeksi oikealla on iso alue, ja taarpeki vasemmalle niin pieni, mutta vaihteet 1234 ja 5678 löytyy siis fyysisesti samoista paikoista?

Eli kun laittaa peruutuksen/c:n päälle (kumpikin vasemmalla jäykemmmän kohdan takana) menee automaattisesti pieni puoli päälle, ja jos haluaa vain vaihtaa esim 5->4 niin keppiä vain "näytetään" tuolla jäykemmällä puolella?

• Helppiä??? kirjoitti:

"C taitanee olla ryömintä, se saattaa toimia pelkästään pienellä puolella"

Eli keppi siis siirryy yhtään enempää oikealle kun on isompi alue, vaan siinä on ikäänkuin joku tunnistin, että kun keppi käy tarpeeksi oikealla on iso alue, ja taarpeki vasemmalle niin pieni, mutta vaihteet 1234 ja 5678 löytyy siis fyysisesti samoista paikoista?

Eli kun laittaa peruutuksen/c:n päälle (kumpikin vasemmalla jäykemmmän kohdan takana) menee automaattisesti pieni puoli päälle, ja jos haluaa vain vaihtaa esim 5->4 niin keppiä vain "näytetään" tuolla jäykemmällä puolella?

Kyllä, vaihteet 1-8 löytyvät noin suunnilleen (mitä minä olen noita hämmentänyt, niin vaihteet menee vähän limittäin) samoista kohdista sekä isolla, että pienellä puolella, ja kun R ja C vas. laidassa, niin ne saa vain pienellä puolella päälle.

Ja kun haluat vaihtaa 5 -> 4, niin käytät sitä keppiä vapaa-asennossa sen verran vasemmalla, että alue vaihtuu.

Kepeällä kädellä kun vaihtelet, niin kyllä sen huomaa ja tuntee. Ja vähän kun totuttelee kyseiseen lootaan.

• 87k

Ilmeisesti noille "ammattilaiselle" on noin helpon asian selittäminen aivan liian vaikea kohta kohdalta

Vaihteet löytyy juurikin siitä kohtaa missä ne vaihdekaaviossa on

Vaihteiden 3/4 ja 5/6 välissä on vain pieni "pykälä" jonka yli keppi täytyy työntää, silloin myös alue vaihtuu, mutta mistään aluevaihteistoista ei tarvitse välittää mitään, koska vaihteet on siinä missä ne on keppiin merkattu

eli isolla/oikealla puolella keppi keskittyy väliin 5/6 ja vasemmalla/pienellä puolella se keskittyy väliin 1/2

Keppiä ei tarvitse näpsäyttää missään kohtaa, eikä muutenkaan alueita tarvitse miettiä, todelle helppo systeemi siis

• Helppiä????

Voiko kepin siis työntää sen vastekphdan yli, tai pitääkö se välttämättä NÄPSÄYTTÄÄ

• Miljoonia takana

Taitaa 87 K:lla on vain tavallinen 6 vaihteinen vaihteisto leipäautossaan, kyllä 8 vaihteisessa vasemmalla puolella on vaihteet 1-4 ja oikealla puolella 5-8 ja keppi pitää työntää vapaa-asennosta oikealle tai vasemmalle. Eihän noissa pienissä pulla ategossa ole mitään aluevaihteistoa, joten poika ei tiedä mistä puhuu vai mitä?
      Monenmoisella on tullut ajettua, Fullerin suoralla laatikollakin ja siinä oli puolittajan kanssa 16 vaihdetta, semmoisella kävin tyrkkäämässä Vaanolla tuuratessani Riadiin, Saudi-Arabiaan rakennuskuormia, silloin vuosia sitten.

• 87k

Selitin varsin hyvin miten vaihteisto toimii, miksi turhaan miettiä mitään aluevaihteistoja, kun ne kerran on toteutettu automaattisesti.

Ja tottakai on se pykälä, koska muuten olisi kepissä 5 eri lovea, ja oikeeseen tähtääminen olisi hankalempaa

Mutta ei kai ohjeissa tuollaista asiaa selvitetä mitään liikaa, koska oletetaan että kaikki tajuaa sen valmiiksi

Lisäksi aloittaja puhui 15 tonnisesta Ategosta, tietääkseni 18 tonnin sitimanni on sitä isompi, ja 10 tonninen nkyinen atego pienempi.

Mutta kun puhutaan mersusta, niin automaattivaihteistoja ei löydy kuin korkeintaan ohjekirjasta :)

• Poweri.
        87k kirjoitti:

Selitin varsin hyvin miten vaihteisto toimii, miksi turhaan miettiä mitään aluevaihteistoja, kun ne kerran on toteutettu automaattisesti.

Ja tottakai on se pykälä, koska muuten olisi kepissä 5 eri lovea, ja oikeeseen tähtääminen olisi hankalempaa

Mutta ei kai ohjeissa tuollaista asiaa selvitetä mitään liikaa, koska oletetaan että kaikki tajuaa sen valmiiksi

Lisäksi aloittaja puhui 15 tonnisesta Ategosta, tietääkseni 18 tonnin sitimanni on sitä isompi, ja 10 tonninen nkyinen atego pienempi.

Mutta kun puhutaan mersusta, niin automaattivaihteistoja ei löydy kuin korkeintaan ohjekirjasta :)

Kaikissa isoissa Mersuissa on nykyään automaattivaihteisto, muuta ei siihen saakaan siis isossa Actroksessa.

• 87k
        Poweri. kirjoitti:

Kaikissa isoissa Mersuissa on nykyään automaattivaihteisto, muuta ei siihen saakaan siis isossa Actroksessa.

On on 2011 vuoden Mese mulla, avain on metallinen tikku, ei keskuslukkoa, ei sähköikkunoita, ei automaattivaihteistoa, ei turvatyynyä, ei automaattista pakokaasujarrua, no peileistä sentään kaksi kuudesta on sähköisesti säädettäviä

Kun taasen tämä uusin Sprinter 4, siinä on aina automaatti (vaihderobotti tai "öljynlämmitin") tosin sen varmaan saa myös käsivaihteisena, automaatti-ilmastointi, keskulukko, sähköikkunat, avaimena pelkkä säädin, turvatyyny jne jne. mutta jotenkin tuntuu nää mersut muuten jämähtäneen 80 luvulle

• Poweri.
        87k kirjoitti:

On on 2011 vuoden Mese mulla, avain on metallinen tikku, ei keskuslukkoa, ei sähköikkunoita, ei automaattivaihteistoa, ei turvatyynyä, ei automaattista pakokaasujarrua, no peileistä sentään kaksi kuudesta on sähköisesti säädettäviä

Kun taasen tämä uusin Sprinter 4, siinä on aina automaatti (vaihderobotti tai "öljynlämmitin") tosin sen varmaan saa myös käsivaihteisena, automaatti-ilmastointi, keskulukko, sähköikkunat, avaimena pelkkä säädin, turvatyyny jne jne. mutta jotenkin tuntuu nää mersut muuten jämähtäneen 80 luvulle

Ainakin 2012 vuoden Actrosseja saa vain automaatilla.

• 87k
        Poweri. kirjoitti:

Nyt oliskin puhe mersun Siti-sarjasta eli Vito-Sprinter-Vario-Atego-Axor

• 78k
        Poweri. kirjoitti:

Huom! 87k ei ole koskaan ajanut OIKEAA KUORMA-AUTOA vaan jotain pikkasen pakettiautoa suurempaa ajokkia. Oikeista vaihteistoista tai kaksoispoljennasta ja välikaasusta sillä ei ole mitään kokemusta/tietoa. Jos ressukka olisi edes armeijan pystynyt käymään voisi em. toimenpiteistä muistella miltä oikean kuorma-auton ajaminen tuntui!

• 87k
        78k kirjoitti:

Huom! 87k ei ole koskaan ajanut OIKEAA KUORMA-AUTOA vaan jotain pikkasen pakettiautoa suurempaa ajokkia. Oikeista vaihteistoista tai kaksoispoljennasta ja välikaasusta sillä ei ole mitään kokemusta/tietoa. Jos ressukka olisi edes armeijan pystynyt käymään voisi em. toimenpiteistä muistella miltä oikean kuorma-auton ajaminen tuntui!

Olen, olen ajanut useita kuorma-autoja jotka on oikeita kuorma-autoja joita ei saa pakuiksi, koitetaas muistaa kaikki:

Sprinter 616 kaksi kappaletta (tässä on se hauska paineilmasysteemi)
        Kahta eri kokoista Ategoa
        Kahta eri kokoista Sitimannia
        10 tonnista iveco eurocargoa
        Sprinter 413 kuorma-autoa

Ja sitten myös muutamaa "leikki-kuomuria" eli autoa jota saa myös pakuna:

Fiat Ducato Maxi
        Sprinter 313
        Sprinter 308

Eli voidaan ajatella että kaikki kuormurit joiden ajoon vaaditaan "iso c" on oikeuta kuorma-autoja, tosin noissa C1 luokan autoisskain on sellaisia joita ei saa pakuna lainkaan, kuten esim 616 sprinter, ja taitaa pienin MAN kuulua möys C1 luokkaan

Mutta itse olen niin wanha äijä että sain iso c kortin vaikka ajoin autokoulun C1 luokan autolla

• 87k
        78k kirjoitti:

Olen, olen ajanut useita kuorma-autoja jotka on oikeita kuorma-autoja joita ei saa pakuiksi, koitetaas muistaa kaikki:

Fiat Ducato Maxi
        Sprinter 313
        Sprinter 308

Eli voidaan ajatella että kaikki kuormurit joiden ajoon vaaditaan "iso c" on oikeuta kuorma-autoja, tosin noissa C1 luokan autoisskain on sellaisia joita ei saa pakuna lainkaan, kuten esim 616 sprinter, ja taitaa pienin MAN kuulua möys C1 luokkaan

Mutta itse olen niin wanha äijä että sain iso c kortin vaikka ajoin autokoulun C1 luokan autolla

• fgddfgfdggdfgdfgdf
        87k kirjoitti:

Fiat Ducato Maxi
        Sprinter 313
        Sprinter 308

Sitten ihan kysymys, kumpi auto on isompi 15 tonninen atego, missä on 8 vaihdetta C tai 18 tonninen sitimanni missä on automaattivaihteet

• Konkari.
        87k kirjoitti:

Fiat Ducato Maxi
        Sprinter 313
        Sprinter 308

Olet nim 87 ajanut jakelu-kuorma-autoa, raskassa kalustossa on eri vermeet, vaihteistot, suorahampainen fulleri tai aluelaatikko 10-20 vaihdetta.
        Aloiitn itse Bedfordilla, jossa ei ollut ohjaustehostajaa ja kylmä kuin P:kle talvella, sitten pullopoksi Mersu ilman tehostajaa, Petterissä oli 4 perusvaihdetta ja peränvaihtaja eli 8 pykälää. Sitten upea auto Volvo F-86, aluvaihteistolla eli kahdeksan vaihdetta ja Volvossa oli vetokytkin perässä ja hytissä perävaunun käsijarru vakiona.
        Scania 110 super nokkamalli ja puoliperävaunu seuraava ja 10 vaihdetta planeettavaihteisto..
        Nakkikoppi Sisu Fullerin suoralla laatikolla 16 pykälää puoliperä, sitten Scania 140, 20 vaihdetta aluevaihteisto täysperävaunu, Fiat Nc fullerin suoralla laatikolla ja 20 vaihdetta aluelaatikko.
        Renault magnum Fullerin suoralla ja täysperävaunu ja Fullerin suorahampainen, oppi Fullerin metkut vuosien aikana.
        Nyt ajelen Uudella Scanialla Puoliperällä, jossa Opticruise automaatti ja on hyvä ajaa, mutta Scanian ja Volvon aluelaatikostakin olen tykännyt aina ja niissä oli se 16-20 vaihdetta.
        Jakeluautoissa on yleensä vian 5-6 vaihdetta, ai niin unohtui Kontio-sisu ja Jyry Sisu nokkamallit, Kontiossa oli tuplaperä ja 10 vaihdetta ja Jyryssä rolssin koneella Fullerin suora.
        Eurooppakin on tullut kierrettyä aikoinaan, useamman vuoden ajan ja nyt on hyvä ajella kontteja kotisuomessa

• 87k

Kyllä, Sitimanni kuuluu ryhmään iso kuorma-auto, sitä ei saa ajaa C1 kortilla

• siilo
        Poweri. kirjoitti:

kyllä saa manuaalina 16 2 vaihdetta.

• Sitimanni iso? heheh
        87k kirjoitti:

Kyllä, Sitimanni kuuluu ryhmään iso kuorma-auto, sitä ei saa ajaa C1 kortilla

Aijaa että ajokortti määrittelee mikä on isokokoinen kuorma-auto??! Vai niin. Minä ajoin joskus Transittia joka oli reksiteröity kuorma-autoksi eikä se ole yhtään keskiverto pakettiautoa suurempi!!

• 87k
        Sitimanni iso? heheh kirjoitti:

Aijaa että ajokortti määrittelee mikä on isokokoinen kuorma-auto??! Vai niin. Minä ajoin joskus Transittia joka oli reksiteröity kuorma-autoksi eikä se ole yhtään keskiverto pakettiautoa suurempi!!

Kyllä, C1 luokka pieni kuorma-auto

ISO C luokka, iso kuorma-auto

Ja transit taisi olla alle 7500 kg, eli C1 luokka

Esim Fiat Ducato on 3510 kilonen kuormuri, aika pieni siis ja vieläpä pakettiauton mallinen, kun taasen sprintterin koppa-auto on paaaljon tuota isompi, ja näyttää kuorma-autolta mutta on paku

• tuunar1
        Poweri. kirjoitti:

Itselläni 2012 actross keppilaatikolla!

• ryömintä

mihin atekossa tarvitsee ryömintä vaihdetta kysyy tukkikuski

• 9+7
      • 87k

Ei vaan kun Ategossa vaihdetaan vaihde 4:ltä viisille, niin työnnetään keppiä eteenpäin että se menee vapaalle, oikella nystyrän yli, ja ylös

Eli jokaisella vaihteelle 1-8 on oma kohta kepissä, kun taas jossain vaihteistoissa voi olla esim "ykkösen" paikassa vaihteet 1 2 5 6 mutta nyt oli juuri puhe ATEGOSTA

• Volvo F-(89

Volvoissa on kyllä yleensä se aluevaihtajan nuppi, siinä vaihdekepin edessä(ei näy kuvassa) On paljon parempi systeemi tuo päällekkäin oleva kuin tuo Mersun rinnakkainen, sen hän voi esivalitakin, eli laitat nupin ylös jo valmiiksi ja painat kytkintä kun vaihdat alueen.

• 9+7

eli nuppi alhaalla neloselle asti, nuppi ylös, vaihto vitoselle? menikö pieleen?
        ja takaisin pienelle vaihteelle, vitosella nuppi alas ja vaihto neloselle?

• Mutta hei oikeesti

Tottakai kannataa esivalita vaihde alue tai jakajavaihteistota, niin silloin paineilmasylinteri "pakottaa" aluetta vaihtumaan siihen asti kunnes veto katkeaa... kyllä tällä tavoinkin laatikon hajalle saa, sama kuin roikkuisi vaihdekepissä kiihdytyksen aikana koittaen väksiin työntää vaihdetta vapaalle....

Mutta OIKEASTI (en puhu nyt ohjekirjoista tai autokoulujen kirjoista) noi alue, jakaja, kaksois h yms vaihteistot on toooooooooooodella harvinaisia, OIKEASSA TOSIELÄMÄSSÄ on kuorma-autoissa/rekoissa lähes aina 5/6 vaihdetta, tai sitten tomaattiaski

• 2X5/4Xr
        Mutta hei oikeesti kirjoitti:

Tottakai kannataa esivalita vaihde alue tai jakajavaihteistota, niin silloin paineilmasylinteri "pakottaa" aluetta vaihtumaan siihen asti kunnes veto katkeaa... kyllä tällä tavoinkin laatikon hajalle saa, sama kuin roikkuisi vaihdekepissä kiihdytyksen aikana koittaen väksiin työntää vaihdetta vapaalle....

Mutta OIKEASTI (en puhu nyt ohjekirjoista tai autokoulujen kirjoista) noi alue, jakaja, kaksois h yms vaihteistot on toooooooooooodella harvinaisia, OIKEASSA TOSIELÄMÄSSÄ on kuorma-autoissa/rekoissa lähes aina 5/6 vaihdetta, tai sitten tomaattiaski

OIKEASSA TOSIELÄMÄSSÄ on kuorma-autoissa/rekoissa lähes aina 5/6 vaihdetta, tai sitten tomaattiaski

Jaa minä olen ajanut 20 vuotta yleisimpiä pohjoismaisia kuorma-automerkkejä ja kaikissa on ollut 16 - 20 vaihdetta eteen ja 4 taakse. Siis 5-lovinen kaavio,kahdella alueella lisäksi "puolittajaa" napsauttamalla saa vaihdemäärän kaksinkertaistettua.

• Korppi 5
        2X5/4Xr kirjoitti:

OIKEASSA TOSIELÄMÄSSÄ on kuorma-autoissa/rekoissa lähes aina 5/6 vaihdetta, tai sitten tomaattiaski

Jaa minä olen ajanut 20 vuotta yleisimpiä pohjoismaisia kuorma-automerkkejä ja kaikissa on ollut 16 - 20 vaihdetta eteen ja 4 taakse. Siis 5-lovinen kaavio,kahdella alueella lisäksi "puolittajaa" napsauttamalla saa vaihdemäärän kaksinkertaistettua.

Näpsäytettäekö te eläimiäkin :O

• 2X5/4Xr
        Korppi 5 kirjoitti:

Näpsäytettäekö te eläimiäkin :O

En tiedä mitä muut eläimille tekee mutta minä NAPSAUTAN vaihdekepin valitsijaa kuten edellisessä viestissäni kerroin.

• gtreg ggtrregt
        2X5/4Xr kirjoitti:

En tiedä mitä muut eläimille tekee mutta minä NAPSAUTAN vaihdekepin valitsijaa kuten edellisessä viestissäni kerroin.

Mutta kun MERSUSSA ei ole mitään nappia vaihdekpissä lainkaan.

Liekö tuo aluevaihteisto täysin mekaaminen mersussa, eli toimii täysin ilman paineilmaa tai sähköä....

• trgreggtregt

http://img287.imagevenue.com/img.php?image=590501295_atego_122_593lo.jpg tossa yksinkertainen kuva vaihdekaaviosta, vaihteet löytyy juuri niiltä paikoilta missä ne keppiin on merkitty, ei tarvitse välittää yhtään mistään alueista mitään, senkun lataa vaihdetta sisään, todella, todella, todella helppoa ja nopea vaihteisto, vaikka melko harvinainen onkin

• Siilo

Mersun manuaalivaihteisto pohjautuu ZF:n ns tuplaH-kaavioon jota on käytetty lähes joka kuorma-autossa myös Sisussa,

kaikki 8 vaihetta on vierekkäin lykkäät vaan sen 4/5 vaihteen välissä olevan pienen pykälän yli niin silloin on ISO-puoli käytössä uusimmissa mersuissa joissa on hydraulinen vaihteen siirto kepin liikkeet ovat huomattavasti pienemmät kuin vanhoissa. 70 ja 80 luvulla kun mersu käytti ZF:n omia vaihteistoja niin 8 vaihde löytyi vasta kun keppi otti vänkärin penkkiin. ;)

• Näsäyttäjä 9

Mitenkä kauan tämä näpsäyttäminen oikein kestää?

Entä pitääkö kytkintä painaa näpsäyttämisen aikana?

• fjfjghjghjgjghfjgh

Ei siinä nyt mene kuin 0,1 sekuntia kun se nystyrän yli heittää vaihteen.

Ja tottakai kytkintä painetaan kun vaihdetaan vaihdetta, tai moniko nostaa kytkimen ylös siksi ajaksi kun vaihde on vapaalla??? (paitti tietty palstan sisu(sprinter) kuskit)

• Liikaa tehhoo

Hmm, miksi 1524:ssä on kuusi vaihdetta mutta 1528:ssa yhdeksän?

Eikös se pitäisi olla juuri toiste päin?

• 1528

Oiskohan niin että koska 1528:ssa on tehokkaampi moottori on valmistaja ajatellut siinä tarvittavan enemmän vaihteita koska suuremman tehon/väännön ansiosta sitä voidaan halutessaan käyttää raskaammassa ajossa.

• Liikee tuhhoo
        1528 kirjoitti:

Oiskohan niin että koska 1528:ssa on tehokkaampi moottori on valmistaja ajatellut siinä tarvittavan enemmän vaihteita koska suuremman tehon/väännön ansiosta sitä voidaan halutessaan käyttää raskaammassa ajossa.

Heeetkonen, siis ymmärsit väärin

SAMA auto 280 heppasena 9 vaihdetta, 240 heppasena 6 vaihdetta, eikö sen pitäisi olla juurikin päin vastoin, koska teho-painosuhde on PAREMPI autossa jossa on enemmän vaihteita

• SitiManne

AIVAN PASKA vaihteisto, vaikea käyttää, hidas, ja muutenkin onneton keksintö, peruja jostain 80 luvulta kun aluevaihteisto oli mekaaninen jolloin keppi liikku sivuttain piiiitkän matkaa.

Herää kysymys miksi mese on mennyt TAAS huonompaan suuntaan, koska vanhoissa Ategoissa (05 vanhemmat) oli normaali 6 vaihteinen aski, ja puolittaja, ja puolittajaa saattoi käyttää isoilla kuormilla, mutta pullakuormalla siitä ei pitänyt välittää tuon taivaallista.

Tosin onhan mersu muutenkin mennyt ajassa taaksepäin, 06 sprinterissä avain on semmonen digitaalinen tikku, ja sähköikkunat 2011 ategossa avain on semmonen metallitikku, mihin on jyrsitty koloja, ja ikkunat veivattavia.

Ja lueskelin ohjekirjaa tuosta paskalaatikosta, niin siihen saa kuulema vielä puolittajankin, jolloin vaihteita on 16 kappaletta eteenpäin?

Mahtaakohan Ategoon edes saada tomaattiaskia, koska "siti" luokan mannissa se on vakiona

• Voi poika parkaa!

JOS sinäkin ressukka poju joskus pääsisit ajamaan oikeasti isoa ja raskasta autoa niin sinäkin voisit saada edes pienen käsityksen siitä miksi niitä vaihteita tarvitaan joskus jopa parikymmentäkin. Mutta ethän sinä pullapakua ajavana ymmärrä raskaastakalustosta yhtään mitään!

• 87k
        Voi poika parkaa! kirjoitti:

JOS sinäkin ressukka poju joskus pääsisit ajamaan oikeasti isoa ja raskasta autoa niin sinäkin voisit saada edes pienen käsityksen siitä miksi niitä vaihteita tarvitaan joskus jopa parikymmentäkin. Mutta ethän sinä pullapakua ajavana ymmärrä raskaastakalustosta yhtään mitään!

öö hetkonen? kumpi onkaan ISOMPI auto?

A: Ajamani 18 tonninen sitimanni jossa on 280 heppaa ja automaattivaihteet

B: 15 tonninen Atego jossa on 280 heppaa ja 9 käsivaihdetta

Mun logiikan mukaan SitiManni imasee noin kymppitonnin painoa ja Atego joku 7,5 tonnia

• Voi poika parkaa!

>>
      Mun logiikan mukaan SitiManni imasee noin kymppitonnin painoa ja Atego joku 7,5 tonnia

• SitiManne

Jaa, sun mielestä auton koko mitataan vaihteiden määrässä????

On olemassa kahta lajia kuorma-autokortteja, toisilla saa ajaa alle 7500 kilosia ja toisilla yli 7500 kilosia

Mun mielestä molemmat mainitsemani autot kuuluu luokkaan iso.

Ja milläs sitä rekkaa vedetään yleensä???? ööö??? tavallisella kuorma-autolla? tai tiedätkö jonkun vetoauton mitä ei saisi ajaa C-kortilla xD

• SitiManni
        SitiManne kirjoitti:

On olemassa kahta lajia kuorma-autokortteja, toisilla saa ajaa alle 7500 kilosia ja toisilla yli 7500 kilosia

Ja milläs sitä rekkaa vedetään yleensä???? ööö??? tavallisella kuorma-autolla? tai tiedätkö jonkun vetoauton mitä ei saisi ajaa C-kortilla xD

Kumpi taitaa ollakaan isompi auto

1 tämönen tosimiehen http://www3.scania.com/PageFiles/41672/09140-001.jpg Scania

tai

2 http://img3.auto24.ee/auto24/320/992/28345992.jpg sitimanni

• Sitisiti?

• SitiManni
        Sitisiti? kirjoitti:

AI tuoko se SitiManni on?

Mitä ihmettä tuo Siti meinaa ajetaanko sen kanssa kenties Lidlin lähdevettä joka on nimeltään Siti?

Ei emme aja lainkaan Lidlin tuotteita, ainoastaan Lidlin myymät "leipä aitta" merkkiset leivät teemme koko suomeen, eli ldili myy niitä ominaan, meillä on leipomon vasemmalla puolella oma laituri noita Lidlin tuotteita varten, ja turun, hesan, tampereen jne Leipäaittan leivät viemme itse perille samalla kuin omat leivätkin, mutta kaukaisemmat paikat menee Vantaan varastolle, josta Lidlin rekka vie ne perille siinä missä muutkin ldilin tuotteet.

Hauska on mummojen miettiä ostaisko leipäaittan 1€ leivän tai Rosteninen 2€ leivän, tai no on niissä eroja, leipäaittan leipä on tuotu pahvilaatikossa, ja rostenin muovilaatikossa, mutta samalla paistokerralla ne on tehty....

SitiManni on merkin MAN ns. City sarja, eli kaksi akselinen alle 18 tonninen auto, jossa on irtokori, ja automaattivaihteet

• Voi poika parkaa!
        SitiManne kirjoitti:

Minä määrittelen ison auton sen painon ja ulkomittojen mukaan. Se millä ajokortilla autoa saa ajaa ei tee siitä autosta yhtään sen suurempaa!

Sitten tosiaan jos joskus pääset vaikka sujetulla alueella kokeilemaan isoa ja painavaa raskasta ajoneuvoa saatat ymmärtää miksi niitä vaihteita tarvitaan pienen pientä kuorma-autoa (joku sitimanni siis) enemmän. Yritäpä vaikka joltain soramontulta,jotka toisinaan ovat ison kuopan pohjalla,nousta 60-tonnisella sorayhdistelmällä käyttämällä vain kuutta vaihdetta. Soramontullahan sinäkin saat sillä pikkuluokkien kortilla ajaa ihan oikeaa yhdistelmääkin.

• fewgr fdshb

Minä määrittelen ison auton sen painon ja ulkomittojen mukaan. Se millä ajokortilla autoa saa ajaa ei tee siitä autosta yhtään sen suurempaa!

Sitten tosiaan jos joskus pääset vaikka sujetulla alueella kokeilemaan isoa ja painavaa raskasta ajoneuvoa saatat ymmärtää miksi niitä vaihteita tarvitaan pienen pientä kuorma-autoa (joku sitimanni siis) enemmän. Yritäpä vaikka joltain soramontulta,jotka toisinaan ovat ison kuopan pohjalla,nousta 60-tonnisella sorayhdistelmällä käyttämällä vain kuutta vaihdetta. Soramontullahan sinäkin saat sillä pikkuluokkien kortilla ajaa ihan oikeaa yhdistelmääkin.

Pieni kuorma-auto = alle 7500kg

Suuri kuorma-auto yli 7500 kg

Helppoa eikö

Mun logiikalla 10, 15 ja 18 tonninen auto kuuluu siis sarjaan isot kuorma-autot se onko auton perässä peräkärry tai ei, ei auton kokoa muuta

• Voi poika parkaa!
        fewgr fdshb kirjoitti:

Pieni kuorma-auto = alle 7500kg

Suuri kuorma-auto yli 7500 kg

Helppoa eikö

Mun logiikalla 10, 15 ja 18 tonninen auto kuuluu siis sarjaan isot kuorma-autot se onko auton perässä peräkärry tai ei, ei auton kokoa muuta

Onko sinun mielestäsi esim. 25.25 metriä pitkä ja 4.2 metriä korkea ajoneuvoyhdistelmä mahdollisesti 60 tonnin kokonaispainoilla YHTÄ SUURI ajoneuvoja sinun 7500 kg:n (10metriä?)sitimannin kanssa?

• SitiWanni

Onko sinun mielestäsi esim. 25.25 metriä pitkä ja 4.2 metriä korkea ajoneuvoyhdistelmä mahdollisesti 60 tonnin kokonaispainoilla YHTÄ SUURI ajoneuvoja sinun 7500 kg:n (10metriä?)sitimannin kanssa?

Nyt ei puhutta autoasta peräkärrystä (miksi rekkamiehet inhoaa sanaa peräkärry?) vaan autosta itsestään.

Eli kuorma-autot jaetaan kateen luokkaan pienet (C1) alle 7500 killoo ja isot (C) yli 7500 killoo

Hauskinta tässä on se, että itse olen ajanut C-kortin (iso C) 6 tonnisella kuormurilla, joka painoi tyhjänä sen verran etttä taatusti olisi saanut pakettiautoksi ja olisi vielä kantavuuttain jäänyt vähän, mutta silti saan ajaa ihan vapaasti/laillisesti työkseni 38 tonnista 20 vaihteista sora-autoa... eikös laissa ole siis mielestäsi joku pielssä?

Jopa isot koppapakut on tota autokouluatuoani mitoiltaan isompia

• SitiKani

On niihin kaikkiin vehkeisiin saanu esim. Allison automattia vuosikaudet.

• Pohdiskelijafsf

Olen nyt joutunut ajamaan jonkun verran Atego 1828:a jossa on tuo puolittaja, eli kepin edessä vipu, kun se on alhaalla, laittaa se 0,5 pykälää pienemmän vaihteen päälle, ja ylhäällä ollessaan sen normaalin vaihteen.

Mietin miksei tällaisessa 12 vaihteisessa laatikossa tuo puolittaja voisi olla automaattinen, eli toimia jokseenkin näin:

Kun vaihtaa vaihdetta isommalle, menee pieni puoli päälle aina seuraavassa vaihteessa

Kun vaihtaa vaihdetta pienemmälle, menee aina pieni puooli päälle seuraavassa vaihteessa.

Siirryttäessä alueelta toiselle (samalla vaihteella) riittäisi että painaa kytkinpolkimen aivan pohjaan asti, ja nostaa ylös, siirtämättä keppiä mihinkään.

Näin ollen olisi todella helppoa ajaa autoa joko 6 vaihteella tai 12 vaihteella, koska jokatapauksessa nyt joutuu painamaan kytkintä kun vaihtaa aluetta.

Ja kyllä noita "yli 6 vaihteisia" on oikeastikin olemassa, jokaisessa yli 15 tonnisessa JOS siis JOS niissä on keppivaihteet, esim Atego 1828:ssa (todella yleinen malli) on juurikin 12 vaihdetta, ja Axor 1829:ssä (todella yleinen malli) on 9 vaihteinen aski

• Hölmöä hommaa

Laatikko on simppeli, vaihteet on juuri tismalleen siinä kohdassa missä ne vaihdekaaviossa on, ei siis tartte miettiä mitään hitaita, tai nopeita alueita, vaan vaihda ihan normaalisti.

Samate 6 vaihteisen askin toiminta voitaisi selittää myös näin:

Vaihteisto jakautuu kahteen osaan, hitaaseen alueeseen (L) johon kuuluu vaihteet R 1-4 sekä nopeaan puoleen (H) johon kuuluu vaihteet 5 ja 6

Vaihteenvalitsin on oletuksena hitaalla puolella vaihteen ollessa vapaalla

Siirry nopealle puolelle lyömällä vaihdekeppiä kevyesti oikealle sen ollessa vasemmalla, ja tämän jälkeen työnnä keppiä ylöspäin vaihtaaksesi vaihteelle 5 tai alaspäin, vaihteelle 6

Vaihdekeppi palautuu itse hitaalle puolelle kun päästät siitä irti solassa 5/6

Ei kukaan selitä 6 vaihteista noin hankalasti, joten miksi 8 vaihteinen pitää selittää?

Tosin tuo 8 vaihteinen on KUNNON vaihteisto, voisi ajatella että siinä vaihteet 1-4 yhtä suuria kuin 6 vaihteisessa, 5 on ikäänkuin 4,5 vaihde kutonen vastaisi vitosta, seiska 5,5 ja kasi kutosta.

ELi mersun kuusi vaihteinen aski on TEKEMÄLLÄ TEHTY "kaupunkilaatikko" josta vain puuttuu vaihteet 5 ja 7, eli surkea

• HUUTAJATAR

KÄYTTÖ ON TODELLA, TODELLA, TODELLA HELPPOA

IHAN KEVYT NÄPSÄYTYS NIIN ALUE VAIHTUU, SIIS IHAN VÄHÄN NÄPSÄYTTÄÄ NIIN ALUE VAIHTUU, JOS NÄPSÄYTTÄÄ LIIAN NOPEASTI, VOI KEPPI HYPÄTÄ VASTEKOHDAN YLI, ILMAN ETTÄ ALUE VAIHTUU

• MX Axor 1829

Eli siis isolle puolelle mennessä näpsäytetään keppiä oikealle, ja pinelelle puolelle niin vasemmalle?

Ja kepin pitää varmaan olla vapaalla kun näpsäyttää.

Osaisko joku muuten sanoa, että jos on napilla toimiva aluevaihteisto, niin voiko silloin aluetta vaihtaa vaihteen ollessa päällä, vaikka sitä ei tarvitse koskaan tehd

• mites on

Ohjeetkaan ei osannut neuvoa, joten tietääkö joku pitääkö painaa kytkintä, samalla kun vaihtaa aluetta?

• Nolo Sika

Noin, eilen päästiin koittamaan Axoria ekan kerran:

Auto on pisimmällä kopalla, ja isoimmalla koneella, joten kepissä on lisäksi edessä vipu, jolla saa väehneettyä puoli vaihdetta, eli käytännössä eteenpäin on 16 vaihdetta ja 2 ryömintää, lisäksi kaksi peruutusvaihdetta

Vaihteet ovat TÄSMÄLLEEN siinä kohdassa missä ne on kaavioon merkattu, "pienellä" puolella työntää jousi keppiä väliin 3/4 ja isolla puolella väliin 5/6 eli ei tarvitse "arpoa" vaihteita, vaan ne löytyy todella helposti, tosin vaihteiden välit ovat todella lähelläin.

Vaihteet eivät toimi täysin paineilmalla, vana on paineilmatehostetut, sopiva tuntuma keppiin, mutta silti kevyt käyttää, aluevaihteisto on ikäänkuin "automaattinen" siitä ei tarvitse välittää, muutakuin että äänestä kuule sen olemassa olon

Ja keppiä ei todellakaan mitenkään "näpsäytetä" kun vaihdetaan luetta, vaan vedetään sen kohouman yli, tosin kun vetää sen yli, menee keppi helpolla "liikaa" oikealle tai vasemmalle, joten kannattaa palauttaa se kohumaa vasten, ja sitten vasta panna vaihde sisään, muuta käy helposti niin että hypää vahingossa esim neloselta suoraan seiskaan

Hieno ominaisuus on myös se, että piippa kertoo jos on liian pieni vaihde sisällä ENNENKUIN päästää kytkimen, ategossa piippaa vasta kun ollaan ylikierroksilla

Auton on sisustaltaan lähes identtinen 10 tonniseen ategoon, eroja on että penkki on ilmajousitettu, ja käsijarru on siinä kojeuaudassa, joten vaihdekepin takan aon sopiva tasainen tila papereille tms

Plussaa on myös se, että todella hienot äänet kun tulee sihdasuts kun vaihde/alue vaihtuu, pullakuormilla nyt tuota puolittajaa ei tarvitse, ja käsittääkseni sitä ei edes ole pikkukoneellisessa (290 heppasessa) mallissa.

Auto sisältä yhtä ankea kuin 2005 alkaen tehdyt Ategot, ei mitään turhia hienouksia siis

Lisäksi pieni puoli on todella pieni, jo vähän yli 20km/h nopeuksissa saa vaihtaa isommalle puolelle

Ohjeissa neuvotaan "näpäyttämään" keppi vastekohdan yli, aika kovaa saa lyödä että se siitä yli menee, lisäksi ohjeussa neuvotaan odottamaan sekunti alueen vaihdon jälkeen ennenkuin laittaa vaihteen sisään, höpöjuttuja tommoset, kyllä sen kuulee kuin alue vaihtuu, ja minä en ainakaan saa vaihdettua niin nopeasti vaihdetta, ettei se alue ehtisi vaihtumaan, ehkä jos vaihtaisi neloselta 4,5 vaihteella, niin voisi mennä kauemmin kun alue ja puolittaja joutisi molemmat toimimaan, en tiedä, en käyttänyt puolittajaa kertaakaan

Ja koitin alueen vaihtamista ilamn kytkintä, hyvin se vaihtuu, eikä tule "epäterveitä" ääniä, koska ei ole ikinä vetoa päällä kun vaihtaa aluetta

Eli kaikenkaikkiaan, melkoa ankea ja tylsä auto, tosin tuo vaihteisto on helpompi kuin Scaiass ajossa valitaan napilla se alue, "virhevaihdon" vaara lähes olematon siis, mutta kuitenkin, jos vertaa manniin jossa valitaan "eteen/vapaa/taakse" niin tuntuu että mersu on hieman jäljessä, kaipa tähänkin saisi automaatin, jos tarpeeksi maksaisi....

• Molo Sika

Lisäksi mainittakoon vielä huonona puolena, että peruutusvaihde on siellä ykkösen vieressä, eikä kakkosen vieressä, kuten on Ategossa, Sprinterissä, Crafterissa, MAN:issa, Ivecossa, Volvossa ja varmana aika monessa muussakin.

Sitten taasen kakkosen vieressä on C-vaihde

Molemmat ovat synkronoimattomia, mutta omalla tavalla hyvä kun nämä on vastakkain, etenkin pahassa paikassa veksatessa, mutta miksi ihmeessä R ei voisi olla vanhaan tapaan siellä kakkosen vieressä ja C siellä ykkösen vieressä (vastaus ei ole se, että olisi helpompi siirtyä C:ltä ykköselle)

• Molo Molo
        Molo Sika kirjoitti:

Lisäksi mainittakoon vielä huonona puolena, että peruutusvaihde on siellä ykkösen vieressä, eikä kakkosen vieressä, kuten on Ategossa, Sprinterissä, Crafterissa, MAN:issa, Ivecossa, Volvossa ja varmana aika monessa muussakin.

Sitten taasen kakkosen vieressä on C-vaihde

Molemmat ovat synkronoimattomia, mutta omalla tavalla hyvä kun nämä on vastakkain, etenkin pahassa paikassa veksatessa, mutta miksi ihmeessä R ei voisi olla vanhaan tapaan siellä kakkosen vieressä ja C siellä ykkösen vieressä (vastaus ei ole se, että olisi helpompi siirtyä C:ltä ykköselle)

Tuli muuten puhuttua vähän sontaa

Aluevaihteisto ei ole mekaaninen mutta paineilmatehostettu, vaan se toimii täysin paineilmalla, huomasin tän tänään kun oli tankit tyhjät

Eli periaatteessa jos paineilman saanti vaihteistolle loppuisi, voisi vaihteita kuitenkin käyttää, tosin pirun raskaasti, ja silloin jäisi päälle pieni tai iso puoli riippuen kumpi on käytössä ollut viimeksi

Eli sopivan vian tullessa voi myös vaihteet C ja R olla "isolla puolella" mutta normaalisti niihin pääseminen isolla puolella on mahdottomuus

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      214
      1819
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      150
      1550
    3. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1418
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      9
      1311
    5. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      57
      1256
    6. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1125
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1049
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      1000
    9. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      62
      997
    10. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      890
    Aihe