Olen osakkaana useassa yrityksessä ja auttanut tänäkin viikonloppuna uutta yrittäjää ymmärtämään perusasioita sekä jalostamaan ideaansa. Kun tässä illan päätteeksi luki tänne kirjoitettuja tekstejä, tuli mieleen summata tänäkin viikonloppuna käsiteltyjä asioita. Tässä ei ole läheskään kaikki, laitan loppuun listan linkkejä, josta saa lisätietoa.
1. LIIKEIDEA
Miksi perustat yritystä? Mikä on se ydin, miksi yrityksesi on olemassa? Osa alkavista yrittäjistä näyttää elävän haavemaailmassa johon kuuluu iso omakotitalo, Audi A6, kaunis vaimo ja sadan tonnin vuositulot. Ovathan haaveet syy perustaa yritys, mutta haaveen toteutuminen on kyllä pitkän odotuksen päässä. Suomessa on kymmeniä tuhansia yrittäjiä, jotka asuvat vuokralla ja ajavat 10 v vanhalla autolla. Todellisuus tulee kyllä äkkiä vastaan.
Liikeidea on tärkein ajatus mitä yrittäjällä on. Se kertoo mitä yrityksen pitää tehdä pysyäkseen elinkelpoisena. Panosta tämän ajatuksen jalostamiseen ja kirjaa ajatukset paperille tai tietokoneelle, siis se polku, millä jalostit ideaasi.
2. LTS
Kun sinulla on idea, ajatukset karkaavat nopeasti käytännön toimintaan. Jotkut yrittäjät osaavat pitää ajatukset kasassa tai toiminta on niin yksinkertaista, ettei mitään liiketoimintasuunnitelmaa tarvita. Yleensä kuitenkin tämä on hyvä laatia, ei pelkästään itselle, vaan myös rahoittajat ja esim minä sijoittajana olen tästä erittäin kiinnostunut ja minä todella valvon, että yrittäjä toimii suunnitelman mukaisesti.
Liiketoimintasuunnitelma on nippu papereita tai monistesarja, jossa pilkotaan liikeideasi toteuttamiskelpoiseksi, sitä ei kannata pelätä, LTS on sinun tärkein "raamattusi" kun toimintaa suunnittelet. Sen tarkoitus on saada sinun oma päänuppisi järjestykseen ja siivota sieltä harhakuvitelmat pois.
3. KÄYTTÖTALOUS
Minä tulen yrityksen omistajaksi yleensä sen takia että yrittäjä on tuhlannut käyttöpääomansa. Selvin merkki tästä ovat protestilista-merkinnät. Se kertoo, että rahaa ei tule tarpeeksi nopeasti tai sitä tulee liian vähän. Kyllä, minä luen protestilistan omalta alaltani hyvin tarkasti läpi ja aloitan soittokierroksen yrittäjille, joilla tiedän olevan mahdollisuuksia jatkaa toimintaansa. Minä tuon toimintaan mukaan rahan lisäksi tietotaitoni.
Kun perustat yritystä, laske paljonko ovat muuttuvat kulut puolessa vuodessa. Tämän verran sinulla tulisi olla tilillä vähintään rahaa sen jälkeen kun olet varaston ja hyllyt täyttänyt. Jos hankit lisärahoitusta velaksi, älä ota takaajaksi niitä rakkaimpia sukulaisia, ne ovat ainoa turvasi jos menee huonosti, valitettavan usein konkkaan hupenee koko suvun rahat.
4. MARKKINOINTI SUUNNITELLUSTI
Kun perustat yrityksen, saavat sadat, jopa tuhannet puhelinmyyjät nimesi, y-tunnuksesi ja puhelinnumerosi sekä osoitteesi. Ja siitä se rumba lähtee. Laita ilmoitus sinne ja tänne, laitetaanko www-sivun listaan firmanne nimi jne. ÄLÄ SORRU NÄIHIN. Puhelimesi soi esimmäiset puoli vuotta koko ajan ja pyydetään tilaamaan mitä ihmeellisimpiä ilmoitustiloja. Suoranaista rikollisuuttakin ja yritysten pettämistä tapahtuu. Kun olet suunnitellut markkinoinnin, toimi sen mukaisesti.
5. KESKITY MYYNTIIN
Huomaat nopeasti että jotkut tavarat kiertävät todella nopeasti ja toisia ei tilata lainkaan. Keskitä toimintaasi, karsi rönsyt pois. Keskity olennaisiin tuotteisiin, joissa myös kate on kohdallaan. Älä anna sukulaisille tavaraa ilmaiseksi, jos tuotteen ovh on n 100€, siitä on valtiolle menevää veroa 23€, sinä olet maksanut tuotteesta 47€. Eli sinulle tuleva kate on 30€, josta on riitettävä vuokraan, palkkoihin, sähköön, markkinointiin jne. Pidä alennukset kurissa.
6. NETTIKAUPPA ON EHDOTON LISÄ
Pelkkää nettikauppaa ei kannata perustaa, siihen et saa starttirahaa etkä rahoitusta. Keskustelupalstat ovat täynnä hyväuskoisia, jotka ovat sortuneet nettikaupan aloittamiseen noin vain. Nyt he huutavat myyntiä lisää, markkinoinnin tehottomuutta ja mitä kaikkea. Muista että nettiasiakas ei ole kovinkaan uskollinen, uskollisuuden määräävä asia on hinta, hinta ja vielä hinta. Vasta kaukana perässä tulevat toimitusnopeus, palvelu ym ym.
7. ASIANTUNTIJA AUTTAVAT
Ota yhteyttä kaupunkisi/kuntasi elinkeinotoimistoon. Siellä tiedetään mistä apua saat. Myös seuraavat tahot neuvovat, joistakin saa myös rahaa…
www.yrittajat.fi
www.perustayritys.fi
http://media.ammattinetti.fi/Yrityksen_perustajan_opas_2011_TEM.pdf
http://www.ely-keskus.fi/fi/Elinkeinottyojaosaaminenjakulttuuri/Sivut/default.aspx
Menestystä.
OHJEITA YRITYKSEN PERUSTAJALLE
8
404
Vastaukset
- ohi aiheesta.
Mietin sun motiivejasi. Miksi tulet omistajaksi, miksi et vain lainaa rahaa? Toimitko valtakunnallisesti vai jollain tietyllä alueella? Oletko joku rahanpesumafioso vai mistä rahasi saat?
Meni sulla jotain oikein, mutta ei kaikki. Hyvä mielikuvitus sinulla on. Mutta tein kuitenkin tekstistäsi ilmoituksen ylläpidolle, kun esiinnyt toisena henkilönä.
- Saakuli
Miksi tulet omistajaksi? No oiskohan siksi, että sitten se firman raha tulee tälle hemmolle!!! Tuo ohi aiheesta juuri tyypillinen haihattelija!
- hölmöä hommaa
Annat vinkkejä, että sinulla olisi vähemmän paikkoja mihin iskeä?
Aika hölmöä.- logiikan ymmärtävä
Enpä usko että aloittaja leivättä jää, aina on niitä joilla on idea muttei taitoa tai tietoa siitä miten edetä. Vähän kuin varoittaisi heikoista jäistä, kaikki tietää mutta silti aina joku uppoaa, joka vuosi.
- Nyt voi jo höllätä
8. TYÖTÄ
Töitä pitää tehdä perkuleesti pari ekaa vuotta - einumeroakoskaan
Kohtaan 4.
Ihan vinkkinä, perustamisilmoitukseen ei tarvi laittaa puhelinnumeroa. Virallisilta tahoilta tulee aina paperipostia. Yritys ollut pystyssä 3 kuukautta ja yksi myyjä soittanut firman numeroon. - paras siitti
Täällä onkin jotain järkevääkin huuhaa-ketjujen lomassa. Kiitos
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista987663- 1055532
- 2664738
- 494683
- 663405
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222418Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244