En löytänyt täysin osuvaa ketjua tälle keskustelulle joten toivottavasti sopii tänne. Minulla ei ole lapsia mutta lieneekö tällä vaikutusta asiaan - aiheeni on ennemminkin oman äitini käytöksen muuttuminen vuosien aikana ja roolien täysin vaihtuminen. Olen 30v nainen, avoliittossa. Äitini on kohta 60v nainen, eronnut mutta aktiivinen nainen joka juuri viime aikoina jäi eläkkeelle pitkäaikaisen sairauden (masennus, joka nyt ohi) vuoksi.
Ongelmani on äitini käytöksen muuttuminen viime vuosien aikana. Ennen niin itsenäinen ja aktiivinen äitini on heittänyt itsensä pieneksi lapseksi joka kiukkuaa, vaatii huomiota, käyttäytyy kuin 15v teinityttö tai usein myös kuin 3v lapsi. Asun kaukana äitini luota joten hän tulee välillä luoksemme muutamaksi päiväksi kylään. Jostain syystä hän on vetänyt päälle tämän kakaravaiheen eli heittää itsensä täysin avuttomaksi, ei ruokaa edes muka osaa tehdä eikä 'vierasta" pesukonetta pistää päälle. Kiukkuaa jos ei ole mitään herkkuja (!) ja ei suoustu syömään aina normaalia iltaruokaa (ei ole nälkä muka) ja perään hakee jäätelöä kaapista ja syö sitä uhmailme naamalla jalat kattoa kohti sohvalla.
Jos sanon äidilleni käytöksestään, iskee päälle tietysti kiukku ja mykkäkoulu hetkeksi- Ei siis osaa keskustella asiasta vaan alkaa iskeä takas älyttömillä asioilla ja sitten hiljenee, vetää suunsa tiukaksi viivaksi ja murjottaa. Nakkelee niskojaan.
En sanonut miehelleni äitini käytöksestä mitään, yksinkertaisesti koska olen halunnut pitää heidän välit hyvänä ja olen ajatellut että jos mies ei itse sano äidistäni, miksi alkaa itse lietsoa asiaa. Yhtenä iltana kuitenkin miehenikin otti asian puheeksi kanssani sänkyyn mennessä ja kysyi olenko huomannut millaiseksi kakaraksi äitini on itsensä heittänyt.
Otti muuten myös tatuoinnin, käyttää Facebookia enemmän kuin minä ja mieheni yhteensä, kävi viime kesänä kaverinsa kanssa festareilla, ottaa geelikynsiä pienin väliajoin itselleen. Näissä ei siis missään ole mitään vikaa mutta näyttävät siis tämän lapsellisen käytöksen joka on tullut pintaan.
Äitini on juuri käymässä luonamme (ei siis käy usein) ja lähtee huomena kotiin mutta äsken kun hän laittoi työsähköpostiini kotoa meiliä ja kysyi mitä illalla on ruoaksi, meni hermo ja ajattelin kysyä täällä onko kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta tai osaako kukaan sanoa mistä tälläinen johtaa?
Laitoin siis äskeiseen meiliin vastaukseksi että käypä kaupassa ostamassa ruokaa illaksi meille, mutta ei ole vastausta tullut. Eipä tietysti koska kiukkuaa. Ajattelin mennä illalla kotiin ja syödään sitten vaikka muroja tai kaurapuuroa jos ei ole koko päivänä saanut aikaiseksi nainen käydä kaupassa.
Äidin muuttuminen lapseksi
169
8022
Vastaukset
- nainen*
no entäs jos äitisi olisi aikanaan vastannut ruokakysymyksiisi samalla tavalla kun asuit vielä kotona.."käypä kaupassa ja tee ruokaa".
jos äitini tulisi luokseni käymään pidemmäksi aikaa, en oikeasti kehtaisi pistää häntä paapomaan minua ja miestäni kotonamme...
äitini olisi varmaankin mielellään ruoanlaitossa mukana auttamassa ja touhuamassa(kuuluu luonteeseen), mutta että tekisi kotihommia puolestani omassa kodissani, niin saisin nähdä unta että äitini semmoiseen ryhtyisi.
ota huomioon että äitisi on VIERAANANNE KODISSANNE.
ei vierailla ole mitään velvollisuutta palvella isäntäväkeä vaan toisinpäin.
jos ruoka ei maistu, niin mahdollisesti voi tarjota jotain muuta sitten myöhemmin.
toki varmaan äidilläsi voi olla hankala luonne, mutta kirjoituksestasi päätellen et sinäkään vaikuta "järjen jättiläiseltä"/ kovinkaan ystävälliseltä, jos oletat että vieraat palvelevat isäntäväkeä, ja että äidilläsi varsinkin on joku velvollisuus paapoa sinua..eiköhän olisi aika olla myös äidilleen mieliksi, ottaen huomioon että äitisi varmaankin huolehti sinusta ja sinun tarpeistasi kun asuit kotona..
ei millään pahalla...- mummo jo
Minusta 60-vuotias ei ole vielä vanha . Itse olen 65 vuotias ja hoidan päivät lastenlapsia . Heitä on kolme . Siivoan heidän kodin ja käyn kaupassa joka päivä . Pesen heidän vaatteet ja korjaan myös ne jos tarttee . Kudon heille lapaset ja myssyt . Ompelen myös vaatteita . Siinä päivät vilahtaa vaan . Illalla teen omassa asunnossa samat työt uudestaan . En ehdi edes valittaa mistään . Kädet täynnä työtä .
- mies avioliitosta
mummo jo kirjoitti:
Minusta 60-vuotias ei ole vielä vanha . Itse olen 65 vuotias ja hoidan päivät lastenlapsia . Heitä on kolme . Siivoan heidän kodin ja käyn kaupassa joka päivä . Pesen heidän vaatteet ja korjaan myös ne jos tarttee . Kudon heille lapaset ja myssyt . Ompelen myös vaatteita . Siinä päivät vilahtaa vaan . Illalla teen omassa asunnossa samat työt uudestaan . En ehdi edes valittaa mistään . Kädet täynnä työtä .
Omat vanhempani ovat töissä vähän yli kuusikymppisinä ja takuulla ahkerampia kuin minä 30 v. mies. Kyllä minäkin töissä käyn, mutta en minä sen päälle lähde kaatamaan puita metsään tai remontoi asuntoa/pihapiiriä.
Ainoa mitä teen on punttisalilla käynti kolme kertaa viikossa. Perus normi kotiyöt ettei tarvi läävässä asua vaimon kanssa. - _Scarlett__
mies avioliitosta kirjoitti:
Omat vanhempani ovat töissä vähän yli kuusikymppisinä ja takuulla ahkerampia kuin minä 30 v. mies. Kyllä minäkin töissä käyn, mutta en minä sen päälle lähde kaatamaan puita metsään tai remontoi asuntoa/pihapiiriä.
Ainoa mitä teen on punttisalilla käynti kolme kertaa viikossa. Perus normi kotiyöt ettei tarvi läävässä asua vaimon kanssa.Mamma mia! Kun täyttää 60 niin sitten vasta se elämä alkaakin, kun vaan saisi pysyä terveenä muuten. Ihan hyvin sitä voi olla, kun vaikka teini-ikäinen jos huvittaa, ei ikäasioilla ja asioilla ole ikärajaa. Tiukkapipot vain keksivät sellaiset tylsät säännöt, että sopii käyttäytä niin ja näin. Hoh, hoh, sanon minä, antaa palaa, niin kauan, kun on aikaa jäljellä ja saa nauttia muuten vapaudesta ja elämästään. Saahan sitä nyt 60 vee.kin kiukutella :D Ei se pentujen ja murkkujen ja teinien oikeus ole vaan oh yeah babe, olen itsekin saman ikäinen, enkä tunne itseäni yhtään mieletäni ja ajatuksiltani ja haluilta tehdä kaikkea samaa, mitä ennekin.
- _Scarlett_
_Scarlett__ kirjoitti:
Mamma mia! Kun täyttää 60 niin sitten vasta se elämä alkaakin, kun vaan saisi pysyä terveenä muuten. Ihan hyvin sitä voi olla, kun vaikka teini-ikäinen jos huvittaa, ei ikäasioilla ja asioilla ole ikärajaa. Tiukkapipot vain keksivät sellaiset tylsät säännöt, että sopii käyttäytä niin ja näin. Hoh, hoh, sanon minä, antaa palaa, niin kauan, kun on aikaa jäljellä ja saa nauttia muuten vapaudesta ja elämästään. Saahan sitä nyt 60 vee.kin kiukutella :D Ei se pentujen ja murkkujen ja teinien oikeus ole vaan oh yeah babe, olen itsekin saman ikäinen, enkä tunne itseäni yhtään mieletäni ja ajatuksiltani ja haluilta tehdä kaikkea samaa, mitä ennekin.
Korjaus: "enkä tunne itseäni yhtään mieletäni ja ajatuksiltani ja haluilta tehdä kaikkea samaa, mitä ennekin. " eli voin tehdä niitä samoja asioita yhä ja jatkossakin. Enkä onnekseni edes näytä 60.tä :)
- LOL
_Scarlett_ kirjoitti:
Korjaus: "enkä tunne itseäni yhtään mieletäni ja ajatuksiltani ja haluilta tehdä kaikkea samaa, mitä ennekin. " eli voin tehdä niitä samoja asioita yhä ja jatkossakin. Enkä onnekseni edes näytä 60.tä :)
Epäilemättä et... ;) hah (Usko pois, kyllä sen huomaa.. Lähes kaikista. Ja mitä pahaa siinä on? Nykyajan 60v mieltävät itsensä nuorekkaan oloisiksi, sillä näyttävät hyvin erilaiselle kuin oman nuoruutensa 60v. Joka ei muuta sitä tosi seikkaa, että kyllä sen yleensä huomaa...)
- Annahan mennä
LOL kirjoitti:
Epäilemättä et... ;) hah (Usko pois, kyllä sen huomaa.. Lähes kaikista. Ja mitä pahaa siinä on? Nykyajan 60v mieltävät itsensä nuorekkaan oloisiksi, sillä näyttävät hyvin erilaiselle kuin oman nuoruutensa 60v. Joka ei muuta sitä tosi seikkaa, että kyllä sen yleensä huomaa...)
Laita välit poikki. Nyt kun sinulla on kertomasi mukaan mies ja työpaikka, niin on rahaakin elää ilman jotain äitiä. Oletko kymmenen vuotias kun pidät vielä äitiä?
Et sellaista tarvi ellei sitten ole jotain isompaa omaisuutta tulossa perintönä.
Perinteet on tietysti perinteitä, mutta kyllä tuo nyt on jo täysin naurettavaa pitää välejä henkilöön joka ei tuo omaan elämään muuta kuin harmia. - tiukkapipoja
LOL kirjoitti:
Onnittelut äidillesi, hän on alkanut elää! Ehkä hän on lopultakin vapautunut velvollisuuksistaan ajatella aina toisia ja toisten parasta. Olen itse samanikäinen ja itsellänikin on aikomus ottaa iso tatuointi selkääni. Elän elämäni parasta aikaa ja siihen kuuluu vapaus tehdä oman mieleni mukaan, lopultakin. Minulla on ystäviä, myös miespuolisia ja itsestäni nuorempia. Omat lapseni eivät ole yhtään ihmetelleet elämäntapaani, päinvastoin ymmärtävät ja kannustavat.
En muuten usko juttusi olevan totta! Jos äitisi on vuosia ollut masentunut ja nyt päässyt siitä eroon, eikö nykyinen äitisi ole mielestäsi parempi vaihtoehto. Kukaan, et edes sinä, voi olla niin tyhmä ja itsekäs, ettet soisi äidillesi uutta elämää masennuksen sijasta. - .
tiukkapipoja kirjoitti:
Onnittelut äidillesi, hän on alkanut elää! Ehkä hän on lopultakin vapautunut velvollisuuksistaan ajatella aina toisia ja toisten parasta. Olen itse samanikäinen ja itsellänikin on aikomus ottaa iso tatuointi selkääni. Elän elämäni parasta aikaa ja siihen kuuluu vapaus tehdä oman mieleni mukaan, lopultakin. Minulla on ystäviä, myös miespuolisia ja itsestäni nuorempia. Omat lapseni eivät ole yhtään ihmetelleet elämäntapaani, päinvastoin ymmärtävät ja kannustavat.
En muuten usko juttusi olevan totta! Jos äitisi on vuosia ollut masentunut ja nyt päässyt siitä eroon, eikö nykyinen äitisi ole mielestäsi parempi vaihtoehto. Kukaan, et edes sinä, voi olla niin tyhmä ja itsekäs, ettet soisi äidillesi uutta elämää masennuksen sijasta.Onko itsensä silpominen tatuoinnilla elämistä. Höpö höpö!
Ymmärsin, ruoka mikä aikaisemmin on maistunut aloittajan äidille, ei enää kelpaa.
Vaikka sukulainen onkin vieras, se ei tarkoita, että häntä paapotaan. Mitä enemmän alkaa paapomaan, sitä enemmän juoksutusta tulee. Monasti.
Voi tietysti olla, että aloittajan talous on vaihtanut ruokailutapojaan.
Voi myös kysyä, onko aloittajan äiti aikaisemmin käynyt festareilla jne.
Kyse voi myös olla tapa poistaa yksinäisyyttä, koska on eronnut.- ikinuori
mummo jo kirjoitti:
Hei nimimerkki "mummo jo".
Joo, hämmästyin tuota ketjun aloitus kuvaakin tuossa. Nuorilla on käsitys,( siis täällä netissä esimerkiksi kuvan laittaja it-nörtillä) että kuuskymppiset on tuon näköisiä mummoja. Tuo kuvassa on kyllä vanhemman näköinen kun äitini 84 ja itse olen paljon nuorempi painos tuosta, olenhan vasta 60 v. En todellakaan ole vanha, en fyysisesti enkä psyykkisesti. Tosin pari plastiikkakirurgista toimenpidettä on tehty.
Kyllä ne äiditkin saa kiukutella aikuisille lapsilleen. Joskushan ne kalavelat maksetaan. Ei tässä aina tartte tanssia nuorison pillin mukaan, ei. - _Scarlett_
LOL kirjoitti:
No, rehellisesti sanotuuna minua luullaan noin 38-40 v. Joten näin se menee ;)
Vaan jospa olenkin se "Maailman 8 ihme" *nauraa*
- Empaattinen tytär
Minun äitini on jo kuollut, mutta silloin kun hän vielä eli ja tuli meille kylään viikonlopuksi, passasin häntä ihan kunnolla. Minusta oli ihanaa nähdä, kuinka äiti vuorostaan nautti huolenpidosta.
- Mutumutu
Voisiko äitisi oirehdinta olla vielä jotain masennuksen jälkikaikuja? Toinen mikä itselläni tulee mieleen on dementia/alzheimer. Ymmärtääkseni nekin saattavat luonteessa tai käytöksessä aiheuttaa muutoksia, ja ainakin dementian mahdollisuus tietääkseni saattaa masennuksesta lisääntyä. Ihan puhdasta mutua/arvailuahan tämä on, mutta tällaisia syitä itselläni tulee mahdollisina mieleen. Tsemppiä sinne, toivottavasti tilanne vielä normalisoituu.
- Samaa mietin...
Veikkaan samaa, alkava dementia/alzheimer tai jokin muu mielenterveyden häiriö. Masennus saattoi olla saman vaivan alkua. Tuo luonteen muuttuminen juuri kuulostaa pahalta, jos olisi aina ollut samanlainen, niin eihän se sitten välttämättä mitään merkitsisi.
Miten sitten saisitte äitinne lääkäriin, jos tilanne ei kohene, niin sinääpä vasta pulma onkin.
Teit mielestäni oikein, kun yrität pitää miehesi ja äitisi välit hyvänä.- mummo
Ei luulisi, että 2000-luvulla eletään. Mummon pitäisi nyhrätä nurkassa ja kutoa sukkaa ja vielä passata teitä. Ei sovi muottiin, niin on dementia ja altzheimer, yes yes. Syötetään mömmöjä viedään lääkäriin saadaan mummosta vihannes!! Kyllä hyvin pyyhkii. Onneksi en vielä ole kuuttakymmentä, mutta kohta enkä kyllä jää odottamaan, että lapset väittää dementikoksi!
- 28-vuotias mies
mummo kirjoitti:
Ei luulisi, että 2000-luvulla eletään. Mummon pitäisi nyhrätä nurkassa ja kutoa sukkaa ja vielä passata teitä. Ei sovi muottiin, niin on dementia ja altzheimer, yes yes. Syötetään mömmöjä viedään lääkäriin saadaan mummosta vihannes!! Kyllä hyvin pyyhkii. Onneksi en vielä ole kuuttakymmentä, mutta kohta enkä kyllä jää odottamaan, että lapset väittää dementikoksi!
60 vuotiaan ihmisen on nähtävästi muumioiduttava nurkkaan ja kiikuttava keinustuolissa. Lisäksi pitäisi syödä pihisti halpoja ruokia ja juomia. Missään ei saisi käydäkään vaikka juuri tuossa iässä ihmisillä yleensä olisi varaa tehdä juttuja.
Ompa kamalaa kun jonkun äiti ottaa tatuoinnin eläkkeellä. Miksi ei ottaisi. Vaatteinakin pitäisi mitä kaapista jostain 70-luvulta säästetyt kamppeet :)
Minun 28-vuotiaan miehen mielestä se on vain hienoa kun mummot jaksavat ja heillä on mielipiteet. Positiivisella mentaliteetillä ihminen elää pitempään ja paremman elämän. Jos omat lapset ovat vanhanaikaisia ja uriinsa jumiutuneita, niin on ihan ymmärrettävää että mummo kiukuttelee. - hermot menee
Omalla äidilläni, ikää reilut 60, samoja kakaraoireita ja -tapoja. Olemme myös huomanneet, että muisti alkaa pätkiä, ajatukset sekoavat, joitakin yksinkertaisia asioita on joskus hankala hahmottaa ja asioita unohtuu.
Maalaisjärjellä ymmäräämme, että hänellä on alkava muistisiaraus, lähisuvussa dementiaa. Äiti ei tietenkään itse tunnusta, että muisti alkaa temppuilla, syyttää vain muita muistamattomuudesta ja sekaamisesta. Peittää ongelman olemattomalla kiukuttelulla, arvostelulla ja oikkuilulla.
Hankala saada ihmistä, joka ei tunnusta itsellään olevan mitään hätää, hakemaan apua. Vierailut ovat hermoja raastavia, mikään ei ole hyvin, kaikki väärin ja huonosti tehty, ulospäin saattaa kuitenkin kehua meidän lastensa tekemisiä. - BabePapukaija
Onpa vanhanaiksia lapsia 60.llä :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ei kaikki aina ole mielenterveysjuttuja! Haloo! - ailfjgpaigjapigj
Kyllä, myös otsalohkodementia saattaa teettää tuollaista. Impulssikontrolli on heikentynyt. Olen pahoillani! Ja harmi, että jotkut sanovat äitisi alkaneen elää. Ei rajattomuus, itseään nuoremman rooliin heittäytyminen (kyllä tuon ikäinen saa seksuaalisuuttaan ilmentää, liikkua, hassutella ja pukeutua, mutta kyllä sen tietää, milloin se on terveissä ja realistisissa rajoissa.
Oma äitini (77v.) on jonkinlainen ADHD/kakara-tapaus ollut aina, varsinkin vieraisilla ollessaan ja oman kotinsa (missä hän oli pirttihirmu) ulkopuolella. Minun luokseni tullessaan hän nimenomaan ei osaa nauttia vieraanvaraisuudesta eikä ottaa sitä oikeastaan lainkaan vastaan. Varaan ruuat ja muut, mutta niitä ei saa laittaa "ettei minulle tule vaivaa" ja hän tahtoo maksaa ravintolaruuat (vaikka kauhistuukin niiden hintoja). Mielellään hän ylittäisi mulle tärkeät rajat: on yrittänyt sisustaa kotiani, putsata tiskialtaitani, arvostella takkieni määrää (tilanteen pakosta kaikki ne ovat esillä eteisessä ja niitä on runsaahkosti) ym.
En suosittele suhteen katkaisemista, mutta mahdollisimman rehellisiä viestejä. Esim. koskien sitä, että äiti auttaisi eniten itseään syömällä terveellisesti. Ja jos joku käytös kotonasi on sellaista mitä et suvaitse, sanot, että hän saa olla, mutta pitää käytöstään muualla. Todennäköisesti viestiä siitä, että hän tekee itsestään traagisen ja naurettavankin ilmestyksen tatuointeineen ja geelikynsineen hän ei pysty ottamaan vastaan. Vähän kuin tämä olisi maaniselle vivahtava vaihe, tai ainakin masennuksen torjuntayritys. Mutta parasta olisi saada hänet lääkäriiin ja lääkärille voisit kuvata hänen oireitaan. Jaksamista ja viisautta! - mummo2
hermot menee kirjoitti:
Omalla äidilläni, ikää reilut 60, samoja kakaraoireita ja -tapoja. Olemme myös huomanneet, että muisti alkaa pätkiä, ajatukset sekoavat, joitakin yksinkertaisia asioita on joskus hankala hahmottaa ja asioita unohtuu.
Maalaisjärjellä ymmäräämme, että hänellä on alkava muistisiaraus, lähisuvussa dementiaa. Äiti ei tietenkään itse tunnusta, että muisti alkaa temppuilla, syyttää vain muita muistamattomuudesta ja sekaamisesta. Peittää ongelman olemattomalla kiukuttelulla, arvostelulla ja oikkuilulla.
Hankala saada ihmistä, joka ei tunnusta itsellään olevan mitään hätää, hakemaan apua. Vierailut ovat hermoja raastavia, mikään ei ole hyvin, kaikki väärin ja huonosti tehty, ulospäin saattaa kuitenkin kehua meidän lastensa tekemisiä.Jos näin on niin on ja sitten pitää yrittää tehdä jotain, mutta ei kaikki ole aina dementiaa. Siis meikäläisen ikäisten lapset ovat laittamassa äitejään ja isiään heti laitoksiin kun eihän ne toimi niinkuin pitäisi. Minkähänlainen sukupolvi tässä on tullut kasvatettua, pitänee katsoa peiliin... Me about 60 vuotta sitten syntyneet ilmeisesti osaamme olla kriittisempiä ja olla uskomatta kaikkeen mitä maailman mediat hehkuttaa ja kertoo faktoina dementiasta tai siitä mitä pitää syödä, juoda, ai niin nyt on hiihtäminen vaarallista, mutta huomenna ei. Tänään on turvallista syödä perunaa huomenna ei.... Mummolla on muistihäiriö, ei se ollutkaan vaan verenpainetta ja suorastaan yleistä ketutusta typerien ihmisten vuoksi.
- ikinuori
28-vuotias mies kirjoitti:
60 vuotiaan ihmisen on nähtävästi muumioiduttava nurkkaan ja kiikuttava keinustuolissa. Lisäksi pitäisi syödä pihisti halpoja ruokia ja juomia. Missään ei saisi käydäkään vaikka juuri tuossa iässä ihmisillä yleensä olisi varaa tehdä juttuja.
Ompa kamalaa kun jonkun äiti ottaa tatuoinnin eläkkeellä. Miksi ei ottaisi. Vaatteinakin pitäisi mitä kaapista jostain 70-luvulta säästetyt kamppeet :)
Minun 28-vuotiaan miehen mielestä se on vain hienoa kun mummot jaksavat ja heillä on mielipiteet. Positiivisella mentaliteetillä ihminen elää pitempään ja paremman elämän. Jos omat lapset ovat vanhanaikaisia ja uriinsa jumiutuneita, niin on ihan ymmärrettävää että mummo kiukuttelee.Niin, minäkin otin tatuoinnin itselleni 50 vuotislahjaksi kymmenen vuotta sitten.
- TytäR............
Minusta myös sinä käyttäydyt lapsellisesti.
Jos äitisi tavat eivät miellytä, voisit sinä sen hänelle kertoa aikuiseen tapaa. Tuollainen "käyppä kaupassa" ja vastaava uhittelu on yhtä lapsellista kuin äitisi murjottaminen.
VOit kertoa oman kantasi asiaan ja se, miten äitisi reagoi, ei ole sinun asiasi tai vastuulla, JOs et siis tahallasi provosoi.
Äitisi on vielä naisena hyvässä iässä, hienoa, että hän nauttii elämästään ja naiseudestaan. - yxmuzi
Mihin viittaat "vieraalla" pesukoneella? Et suinkaan tarkoita, että äitisi pitäisi pestä sinun perheesi pyykit ollessaan vieraisilla luonasi? Ja käydä kaupassa, ostaa ja laittaa teille ruoat?
Miksi muuten sinua haittaa, jos äitisi käy festareilla, notkuu naamakirjassa tai laitattaa geelikynsiä? Eihän niissä ole tosiaankaan mitään pahaa, saati rikollista.
Jokin tuntuu kankkuasi kihnuttavan, mutta en ymmärrä mikä.- sssssssssssssssssrrr
Mielestäni on kyse alkavasta altzheimerista. Kannattaa mennä lääkärille, ja aloittaa lääkitys, joka parantaa elämän laatua. elinikää saattaa äidilläsi olla vielä kauan ja samalla pidentää kotona asumista.. Tosin voi toi olla vain äitisi uusi nuoruus.
- huushollinsa emäntä
sssssssssssssssssrrr kirjoitti:
Mielestäni on kyse alkavasta altzheimerista. Kannattaa mennä lääkärille, ja aloittaa lääkitys, joka parantaa elämän laatua. elinikää saattaa äidilläsi olla vielä kauan ja samalla pidentää kotona asumista.. Tosin voi toi olla vain äitisi uusi nuoruus.
Minä olen sellainen mummo, joka käyn välillä lasteni perheissä hoitamassa heidän lapsiaan, kun vanhemmat joutuvat yllättäen ylitöihin, palavereihin, lapset ovat sairaana tai toipilaita tai vanhemmat viettävät laatuaikaa tai on jotain muuta menoa ym. Viivyn monesti myös yhden tai useamman yön lasteni perheessä.
Ikinä ei minulle ole sanottu, että minulla on 'alkava altzheimerin tauti tai puhjennut dementia', vaikka en liiemmin siivoa heillä tai pese pyykkiä puhumattakoon kaupassa käynneistä ja perusteellisista ruuanvalmistuksista.
Jääkaapissa on aina varattuna lapsille ja minulle ruokaa (aivan yksinkertaista terveellistä kotiruokaa välipalaa), jota voin lämmittää mikrossa. Minun tarvitsee vain hoitaa lapsia ja viettää aikani heidän kanssaan. Ja aiheestakin: esim jokaisen lapseni huushollissa hellat ovat näitä uusia tasoliesiä, pesukoneet ja kuivausrummut erilaisia kuin minun huushollissani ja kaiken lisäksi lapseni eivät pidä minua talouspiikanaan vaan lasten mummona , joka mielellään hoitaa isovanhemmuuden mandaatilla lapsia.
Arvostan kovasti mummouttani ja sitä, että oleno lastenlapsilleni mieluinen vieras ja hoitaja ja he tulevat myös mielellään mummolaan, koska tykkäävät mummostaan. Kyllä me mummolassa teemme ruokaa ja leivomme joko yhdessä tai minä olen laittanut esim makaroonilaatikkoa valmiiksi. Näin meillä on aikaa muuhunkin hauskanpitoon ja peleihin lastenlasten kanssa.
Tottakai minullakin on omat oikkuni, vaikkei nyt ihan käsivarsissa tatuointeja mutta esim minullakin on ollut geelikynnet ja värjänpä vielä hiuksianikin, ettei harmaata näy ja meikkaankin. - Joskus vielä saan tyttärieni vanhoja vaatteita, joita mielelläni käytän vielä. Kas tyttäret vaihtelee useammin sen muodin mukaan vaatetuksensa ja minä pihinä ihmisenä kelpuutan hyväkuosiset puserot ym uusiokäytössä. - Jos persoonallisuus
sssssssssssssssssrrr kirjoitti:
on muuttunut noinkin paljon, voi todellakin olla kysymys alkaneesta Alzheimerin taudista tai dementiasta. Voisi olla aiheellista selvittää asia lääkärin kanssa. Ei tuollainen persoonallisuuden muuttuminen voi olla ns. normaalia, että äitisi on tavallaan "taantunut" jotenkin lapsenkaltaiseksi.
- kiiti71
kuuluu vanhenemiseen lukekaa geriatriaa helpottaa niin töissä kuin kotona
usein vanhemmat ovat sairaita tai huolissaan jostakin jos käyttäytyvät kuin lapset suurin vaihde vanhuksilla on ennen kuolemaa kannattaisiko mennä tutkimuksiin äidin kanssa jos jokin on pahasti vialla
laitan äidilleni geelikynnet ja käyn hänen kanssaan saunassa jossa hoidan hänen hiuksensa kuskaan häntä lääkäriin laboratorioon kauppaan mitä milloinkin
äitini käyttäytyi viisikymppisenä samoin kun diabetes oli pahimmillaan onneksi saatiin lääkkeet kuntoon ja äiti on vielä elossa
ei tule tänne tosiaankaan siivoilemaan vaan korkeintaan aterioimaan aamiaiselle tai juhlapäivällisille enkä koskaan pyydä äitiäni tekemään mitään puolestani
nauttikoon vanhuudestaan on sentään kolme lasta hoitanut maailmalle ja vielä pari vuotta sitten tehnyt vapaaehtois työtä ja töitä siihen asti kun kynnelle kykeni - niponipomummi
huushollinsa emäntä kirjoitti:
Minä olen sellainen mummo, joka käyn välillä lasteni perheissä hoitamassa heidän lapsiaan, kun vanhemmat joutuvat yllättäen ylitöihin, palavereihin, lapset ovat sairaana tai toipilaita tai vanhemmat viettävät laatuaikaa tai on jotain muuta menoa ym. Viivyn monesti myös yhden tai useamman yön lasteni perheessä.
Ikinä ei minulle ole sanottu, että minulla on 'alkava altzheimerin tauti tai puhjennut dementia', vaikka en liiemmin siivoa heillä tai pese pyykkiä puhumattakoon kaupassa käynneistä ja perusteellisista ruuanvalmistuksista.
Jääkaapissa on aina varattuna lapsille ja minulle ruokaa (aivan yksinkertaista terveellistä kotiruokaa välipalaa), jota voin lämmittää mikrossa. Minun tarvitsee vain hoitaa lapsia ja viettää aikani heidän kanssaan. Ja aiheestakin: esim jokaisen lapseni huushollissa hellat ovat näitä uusia tasoliesiä, pesukoneet ja kuivausrummut erilaisia kuin minun huushollissani ja kaiken lisäksi lapseni eivät pidä minua talouspiikanaan vaan lasten mummona , joka mielellään hoitaa isovanhemmuuden mandaatilla lapsia.
Arvostan kovasti mummouttani ja sitä, että oleno lastenlapsilleni mieluinen vieras ja hoitaja ja he tulevat myös mielellään mummolaan, koska tykkäävät mummostaan. Kyllä me mummolassa teemme ruokaa ja leivomme joko yhdessä tai minä olen laittanut esim makaroonilaatikkoa valmiiksi. Näin meillä on aikaa muuhunkin hauskanpitoon ja peleihin lastenlasten kanssa.
Tottakai minullakin on omat oikkuni, vaikkei nyt ihan käsivarsissa tatuointeja mutta esim minullakin on ollut geelikynnet ja värjänpä vielä hiuksianikin, ettei harmaata näy ja meikkaankin. - Joskus vielä saan tyttärieni vanhoja vaatteita, joita mielelläni käytän vielä. Kas tyttäret vaihtelee useammin sen muodin mukaan vaatetuksensa ja minä pihinä ihmisenä kelpuutan hyväkuosiset puserot ym uusiokäytössä.Totta
Aloittaja ei ole tällaisen viisaan mummon tytär vaan ilmeisesti äitinsä kasvattama.
Oikeasti jos mummo tai vaari tulee vieraisille vaikkei lapsia hoitamaan, niin
kyllähän se aikuisen kuuluu vierastaan passata. Ei kuuluu vieraan ainakaan minun
pesukoneeseeni puuttua ja ruokaa roiskia mun hienon lieden keraamiselle tasolle.
Saati sitten kaupassa käydä.
Eikä se ole dementiaa, ettei näitä koneita ja liesiä opettele käyttämään.
Eikä huushollinsa emäntää tarvitse dementikoksi epäillä. Juuri näin sen pitää mennä, jos lapsukaisia saapuu hoitamaan, valmiit ruoat odottaa.
Aloittajan tapauksessa on kuitenkin jotain joka epäilyttää ammattilaista dementiaan, vaikka osin on varmasti tyttärenkin omaa lapsellisuutta.
Sen vuoksi tämä dementiakeskustelu. Eikä se tule niistä geelikynsistä eikä rockfestareista, eikä tatuoinnista (ottaisinkohan kolmannen?)
Rockfestareilla olleena (yli 50vuotiaana) voin sanoa, ettei siellä mitenkään pistä
60 vuotias silmään. - N
Voisimpa.
- 12368745413
niponipomummi kirjoitti:
Totta
Aloittaja ei ole tällaisen viisaan mummon tytär vaan ilmeisesti äitinsä kasvattama.
Oikeasti jos mummo tai vaari tulee vieraisille vaikkei lapsia hoitamaan, niin
kyllähän se aikuisen kuuluu vierastaan passata. Ei kuuluu vieraan ainakaan minun
pesukoneeseeni puuttua ja ruokaa roiskia mun hienon lieden keraamiselle tasolle.
Saati sitten kaupassa käydä.
Eikä se ole dementiaa, ettei näitä koneita ja liesiä opettele käyttämään.
Eikä huushollinsa emäntää tarvitse dementikoksi epäillä. Juuri näin sen pitää mennä, jos lapsukaisia saapuu hoitamaan, valmiit ruoat odottaa.
Aloittajan tapauksessa on kuitenkin jotain joka epäilyttää ammattilaista dementiaan, vaikka osin on varmasti tyttärenkin omaa lapsellisuutta.
Sen vuoksi tämä dementiakeskustelu. Eikä se tule niistä geelikynsistä eikä rockfestareista, eikä tatuoinnista (ottaisinkohan kolmannen?)
Rockfestareilla olleena (yli 50vuotiaana) voin sanoa, ettei siellä mitenkään pistä
60 vuotias silmään.Sekin on niin talouskohtaista. Kukaan ei odota mummon pesevän pyykkiä tai laittavan ruokaa, mutta esim. omakohtaisesti käydessäni itse vanhempieni luona täytän automaattisesti kyllä tiskikonetta ja siivoilen. Jos olen pidemmän aikaa, niin jopa imuiroin ja pesen lattioita. Miksen tekisi sitä? Olenhan tehnyt sitä lapsenakin ja avuksihan se on. Myös mökille mentäessä vaikka vain vieraanakin, olisi hullua olettaa, etten siellä auttaisi tiskaamisessa, saunan lämmittämisessä tai ruoan laitossa. Ei vieraana oleminen aina tarkoita passattavana olemista. Varsinkin mökillä se jättäisi hirvittävän suuren määrän töitä yhden tai kahden ihmisen varaan, kun vieraat odottavat, että ruoka tulee auttamatta nenän eteen ja tiskit korjaantuvat itsestään. Kuinka itsekästä ja laiskoja täytyy porukan olla, kun ei voi auttaa toisia tai edes tarjoutua?
Mutta ei mummon mikään pakko tätä ole tehdä vieraillessaan, varsinkaan jos on tullut hoitamaan lapsia yhdeksi päiväksi tai lyhyellä visiitillä muutenkin. Totta on sekin ,että jos ei ole tottunut käyttämään toisen pesukonetta, niin ei sitä ainakaan neuvoa kysymättä kannata mennä sörkkimään. Ja yleensäkin auttamisen suhteen pitäisi kysyä, että voiko tehdä jotain eikä rynnätä toisen pyykkejä sörkkimään.. Ei tulisi mieleenkään päästää äitiäni omassa kodissani pyykkäämään. Mummoikäisenä on myös ihan suotavaa mielestäni olla tekemättä erityisesti mitään auttelua, seurastahan siinä nautitaan eikä kaikilla mummoilla riitä voimia isoihin apuihin enkä sitä odottaisikaan esim. äidiltäni. Toisaalta aikanaan muuttoa tehdessäni molemmat vanhemmistani tulivat auttamaan siivoamisessa ja tavaroiden kokoamisessa. Puolin ja toisin siis autellaan.
Mutta: valittamista pidän kyllä teinin käytöksenä. Eihän se nyt aikuisen ihmisen tai mummon tai kenenkään käytökseen kuulu, että kiukutaan/murjotetaan, kun ei ole mieluista ruokaa. Kyllä toisen ihmisen luona on oltava tyytyväisiä siihen ruokaan, jota tarjotaan. Tai kohtuudessa syötävä jotain muuta, jota tarjolla, esim. leivän sijaan jugurttia illalla. Totta kai vieraille pyritään tekemään sellaista ruokaa, joka kelpaa mutta..
- mr alz
Sanotahan että alzhaimer oireiloo monella tasolla. Siitähän tuo tapaus kertoo.
- ei kerro
Ei tuo tapaus kerro mitään koska mitään alzhaimer-diagnoosia ei ole tuossa tapauksessa.
- on alkavaa dmentiaa
Olen vanhustyössä, ja moni omainen on juuri tuolla tavoin kertonut läheisensä dementian alkaneen. Ehkä äitisi on todellakin vaikeaa opetella käyttämään "vierasta" pyykkikonetta, johtuen juuri alkavasta dementiasta. Myös otsalohko alueen dementia aiheuttaa voimakkaita luonteen muutoksia, ja korostaa seksualisuutta. Ei niinkään alzhaimer.
Tai sitten on sivuoiretta masnnuslääkkeistä, mieliala on liikaakin "kohentunut"...:)- N
Voisimpa.
- rtcake
Vierasta pyykkikonetta. Voi hyvä ihme, teidän kanssa. Tiedän 20-kymppisiä ja aivan totta, jotka käyttävät tietokonetta todella heikosti tai eivät osaa muuta kuin pelata, huom pelata!! . Mitähän tästä päätellään. Toisekseen kaikki laitteet, joissa on ties mitä vimpainta ovat välillä ärsyttäviä oli sitten pesukone tai tietokone. Alkaa tuntua karseelta ajatukselta tulla 60-kymppiseksi ja yli, jos tuolla logiikalla dementia diagnosoidaan.
- ie
Kuuskymppinen nainen on ihan kivaa seuraa, sillä on vain se viidenkympin villitys.
- niponipomummi
Eiköhän tuon ikäinen tiedä milloin ja mitä syö.
Voi olla että masennuslääkitys on muuttanut käytöstä.
Voi olla että on kehittymässä muistisairaus. Varsinkin frontaalidementia tuli mieleen.
Käytös muuttuu, jopa voi muuttua avoimen seksuaaliseksi, mutta sellainen "arkimuisti" säilyy.
Tai sitten yksinkertaisesti sellainen 60-villitys.
Annappa asian olla. Vieras on vieras jos viipyy muutaman päivän, oli äiti/isä tai mummo. Miten on vierailut hänen luonaan, kuka siellä hoitaa jutut?
Anna riehua riehumisensa. Eikä varmaan ole ainut mummo festareilla, on siellä kaikennäköistä urpoa ja meeriä, voin kertoa nimimerkki itsekin käynyt (55v).
Kyllä tässä luulen, että äiti on ihan tyttäreensä tullut.
"käy kaupassa". Olisit vastannut että voit tehdä jotain jos on inspiraatiota.- ie
niponimummi taitaa olla seksiin kylästynyt. Kyllä tuossa ijässä pitäs olla vielä intoa.
- niponipomummi
ie kirjoitti:
niponimummi taitaa olla seksiin kylästynyt. Kyllä tuossa ijässä pitäs olla vielä intoa.
Voi kyllä tälle nipomummille kelpaisi seksi jos tarjolla olisi.
Hieman jotain ymmärsit väärin.
Minusta aloittajan äiti saa tehdä just kuten haluaa. Vaikka pukeutua minihameeseen.
Vaan voisi porukoiden silmiä särkeä ja olla myötähäpeää.
Ajatus kuitenkin on että tällainen ihan oudoksi mennyt käytös voi olla myös sairautta, eikä melkein 60-vuotias ole ollenkaan liian nuori olemaan sairastumatta dementiaan.
Otsalohko, eli frontaalidementiaan kuuluu estoton käytös. Yleensä omaisporukat katsoo ja ihmettelee aivan liian kauan, jopa rupeaa riitoihin ja välien katkaisuun ja kyse voi olla ihan sairaudesta. Tai sen masennusjakson lääkkeiden "liiasta" vaikutukseta.
Mutta niin kauan kuin muori pystyy omat vaatteensa kotona pesemään, geelikyntensä ja hiusvärinsä maksamaan ja tietokoneella maailmaa surfaamaan, niin siitä vaan. Vaikka olisikin jotain pientä alulla. Tai sitten alulla aloittajan tyttärellä on jotain "aivan liian kireän pipon" sairautta, mikä johtaa yleensä ankariin ryppyihin 50-kymppisenä.
- 1106
Äidillä on vaihdevuodet tai elmättä jäänyt nuoruus, parisuhde, avioliitto ja lapset liian nuorella iällä. Nyt elää elämttä jääneitä teinivuosiaan.
- jösselis sentaan
mummi on näköjään pilvessä.jäätelö on aika taivaallista siinä tilassa.
- Tiiiiii40
Heissan,en tiiä onko tästä mitään apua sulle mutta olen kuullut että vanhemmista tulee uudestaan jossain kohtaa kiukuttelevia nuoria ja itseltäni löytyy aivan samaa kohtelua äidiltäni,mikään ei ole hyvin,mikään ei kelpaa joten olen tullut tähän tulokseen mistä sinulle kerroin ja olen kuullut että muillakin on ollut samanlaista,äitini on myös 60v....
- 330nen uhmis täällä
Jos kerran jarvoin käy niin eiköhän se isäntäväen pidä passata vierasta eikä päinvastoin. Harvemmin noin nuorella dementiaa.. Ehkäpä vaan pikemminkin viidenkympin (kuudenkympin) villitys? kun on viimeinkin vapaa tekemään mitä haluaa; ja saa vaikka ottaa tatskan tai syödä jädeä joka ilta ja vähän kiukutellakin. Itselläni puhkesi vähän yli kolmekymppisenä kamala murrosikä/ uhmaikä. :)
- dementia von alzheim
Anna äitisi elää kun vielä jaksaa.
Itse otin 56 vuotiaana 20 vuotta nuoremman rakastajan, on nuorempi kuin omat lapseni. Olihan heillä sulattelemista, ovat jo tottuneet, mies kuuluu perheeseen. Eivät sentään kutsu isäksi:)
En ole kovin turhamainen, geelikynnet eivät kestäisi kun touhuan puutarhassa ja olen kova tekemään kaikenlaista kotona.
Olen aika nuoren näköinen ikäisekseni, johtuu geeneistä, niin on äitini ja mummonikin oli.
Jos luonne muuttuu äkkiä huomattavasti, voi olla kyse alkavasta alzheimerista.- työikäinen!
Pakkohan on jaksaakin. Kuusikymppisellä on eläkeikäänkin monta vuotta vielä.
- just just
Äitisi siis hoiti ja huolehti sinusta n. 20 vuotta ja nyt pitäisi tulla kotiisikin passaamaan sinua ? Kyllä minuakin v*tuttaisi mennä lapseni luo kylään ja alkaa siellä ruokaa laittamaan, kylässä ! Mene aloittaja lääkärin kanssa jutteleen ja sano sille lääkärille, että odotat äitisi vierailuilta että äitisi tekee ruoat, käy kaupassa, pesee pyykkisi jne. Eli sinä olet se joka taantuu kun äitisi tulee käymään ja odotat kaiken valmiina.
- Rockamama
Jee,olen onnellinen äitisi puolesta! Hän tekee sulle sitä,mitä olet aikoinasi hänelle tehnyt,sitä saa mitä tilaa! Ja eiköhän kuuskymppisellä ole kuule oikeus tehdä just mitä haluaa,mitä se sun takapuolta kutittaa,jos äitisi kapinoi???
Mahtavaa,kun nykynaiset on päässyt irti siitä ikuisesta harhaluulosta,että naisen tulee olla kiltti ja alistuva,höps! Jee,teini-ikä voi alkaa vasta 60v:) - joskus 60 v.
Mieli tekisi sanoa noihin alzhaimeriin ja demintiaan höpö, höpö, höpö... En tiedä mistä äitisi masennus on aikoinaan johtunut, ja kävikö terapiassa tai terapeuttisissa keskusteluissa jonkun kanssa. Tuohon ikäluokkaan kuuluvan naisen (joka ei ole vielä vanha) elämäänhän on kuulunut naisena, äitinä, aviopuolisona huolehtia aina ensin muiden tarpeista - sitten vasta omista. Jospa äiti haluaa olla nyt itsekäs, ja laittaa itsensä etusijalle - ja ei ole vielä oppinut sitä, mitä tarkoittaa olla terveellä tavalla itsekäs, vaan lyö joissakin asioissa hieman yli. 60:nen voi ottaa tatskan / geelikynnet, käydä festareilla / naamakirjassa - mikä ihmeen ongelma se on? Kiukutellakkin voi omille pennuille, jos siltä tuntuu - niin ne on pennut äidilleenkin tehneet. Itsellä on vielä jonkin verran aikaa ennen kuin olen 60, mutta takuulla tulen noita asioita tekemään - toivottavasti vielä vanhempanakin.
Oli aikoinaan "järkytys" huomata, että oma itsestään selvyytenä pidettävä äiti on myös nainen ja paljon muuta. Pidin itsekkäänä hänen käyttäytymistään, mutta nyt ymmärrän mistä se johtui - on oikeus ollakin itsekäs ja vaatia lapsiltaan myös muutakin ymmärrystä kuin vain äitinä olemista. - ................
Tuo on melkoisen yleistä että ns. vanhempana aletaan elää uutta nuoruutta..
Minun ehdottamia diagnooseja
1. Oman nuoruuden kertaaminen, jotain jäänyt elämättä tai sitten ei
2. Halu olla nuori/nuorekas
3. Alzheimer/dementia tms. fyysinen sairaus..
4. Masennus
5. Masennuslääkkeet? Voi olla piristäneet niin että menee ns. liian lujaa ja tuntee itsensä nuoreksi...
Varmaan juttelemalla tuosta selviää.. Kysy esim. onko lääkitystä ja miten se hänen mielestään on häneen itseensä vaikuttanut. - Kansan ääni
Äitisi on tullut lapseksi,eli höppänäksi joksi jotkut vanhenevat harput tulevat. Laitakkaa tutkimuksiin ovatko kaikki aivolohkot paikoillaan.
- bipoko
Ehkä äitisi ei kärsi masennuksesta, vaan maanis-depressiivisyydestä. Kaksisuuntainen mielialahäiriö diagnosoidaan usein virheellisesti masennukseksi, ennen kuin "masentuneen" vauhti kiihtyy niin että aletaan epäillä maniavaihetta...
- Mummi-Miimo
Minä olen 62 vee ja hermot menee 84 vee äitini kanssa, mikään ei kelpaa, vaikka päällään seisois, tosin ei se multa kyllä enää onnistu. Joten tällee se menee, kuka aikaisemmin " nuortuu" uudelleen. Sen olen huomannut, että enää ei tarvitse pingoittaa vaan antaa mennä tyyyliin, jos tekee mieli vaikka keinua tai laittaa geelikynnet, niin sitten laitan. Vaihdevuosivaivoilta äiti juttu kuulostaa. Minusta tuli tosi kiukkunen, haukuin muita ja olin tosi ilkeä. Sain estrogeenia ja se helpotti, palauduin keskimäärin normaaliksi, tai kuka nyt mahtanee normaali ollakaan.
- namipala
hassua... hih.hih.hii
- yeahrightfsbghrdg
keski-ikä tulossa...
- dsjhsdjdhj
Ai, tyttärelle?
- xr68ö.lxftyu,dy
Mikä se semmoinen AVOLIITTO on?
- lääkäriin...
Kyllä aivan hyvin voi olla alkavaa dementiaa. Kannattaa varata aika lääkärille. Tosin tämä voi olla vaikeaa koska sairaudentunto yleensä muistisairaalta puuttuu.
Muistisairaudet alkavat nykyisin yhä nuoremmalla iällä, ja dementia osastolla jossa olen työssä olen nähnyt että nuorimmat , pysyvään laitoshoitoon joutuneet nykypäivänä saattavat olla reilusti alle kuusikymppisiä!
Joskus, tosin harvemmin dementia voi alkaa jo 45-vuotiaana, näitäkin tapauksia tiedän joitain , ja kuusikymppiselläkään jopa keskivaikea dementia ei ole ollenkaan harvinaista.- niinkö-
"kuusikymppiselläkään jopa keskivaikea dementia ei ole ollenkaan harvinaista."
Miten niin ei ole harvinaista? Onko mitään tilastolukuja tämän tueksi? Linkkiä? Se on kuitenkin epänormaalia jos kovin monilla alkaa olemaan niin nuorena... kannattaa ottaa silloin yliopistotukijoihin yhteyttä. Ja kysyä mikä sen aiheuttaa niin monelle. Vaikea uskoa.
Alzheimer tuli yhdelle naiselle nuorena (noin 54v), hänen suvussaan oli sitä, hänen äidillään. Verenkierto-ongelmat päässä voivat tehdä myös dementiaa ja sairaudet yms yms. Mutta pitäisi myös muistaa kuntouttaa niitä, joilla se on vielä mahdollista. Ja jos se ei ole etenevä. - näin vaan on....:)
niinkö- kirjoitti:
"kuusikymppiselläkään jopa keskivaikea dementia ei ole ollenkaan harvinaista."
Miten niin ei ole harvinaista? Onko mitään tilastolukuja tämän tueksi? Linkkiä? Se on kuitenkin epänormaalia jos kovin monilla alkaa olemaan niin nuorena... kannattaa ottaa silloin yliopistotukijoihin yhteyttä. Ja kysyä mikä sen aiheuttaa niin monelle. Vaikea uskoa.
Alzheimer tuli yhdelle naiselle nuorena (noin 54v), hänen suvussaan oli sitä, hänen äidillään. Verenkierto-ongelmat päässä voivat tehdä myös dementiaa ja sairaudet yms yms. Mutta pitäisi myös muistaa kuntouttaa niitä, joilla se on vielä mahdollista. Ja jos se ei ole etenevä.Etsi eri julkaisuista tietoa aioista, nykyisin jopa alle kolmikymppiset kärsivät yhä useammin eril. muisti-ja keskittymishäiriöistä. Jos vähänkin seuraat aikaasi, tiedät että joillekkin nuorille lääkärit voivat määrätä "muistilaastareita" yms. dementia lääkkeitä keskittymiskykyä ja muistia parantamaan.
Ja edelleen dementihoitajana sanon että alle kuusikymppinen ei ole mitenkään harvinainen asukas muistiosastolla, siis, sairaus alkanut jo huomattavasti alle tuon iän, avohoidossa tehty jo kaikki mahdollinen. Muualla ei enää pärjää.ja omaishoidon turvin kotona sinnittelviä muistisairaita on pilvin pimein
Unohtamatta että runsas alkoholin käyttö , huumeet ja tupakointi, päähän osuneet iskut ym. lisäävät dementia riskiä jo hyvinkin varhaisella iällä..Että missä ovat kolmenymmenen vuoden kuluttua nämä alle 15- vuotiaina tupakoinnin ja runsaan alkoholin käytön aloittaneet nuoret?
Vaipoissa vuodeossatolla, jonne kiertäneet dementia osaton kautta?
- Sopimaton kuva
Tänne ketjun perää pitämään ISO HUOMAUTUS SUOMI 24:lle!
Kuusikymppinen nainen ei lainkaan näytä keinuvalta vanhukselta, jonka suomi24 on valinnut aiheen kuvaan.Kuvan nainen on ehkä 70-80 vuotias!
Törkeää ja loukkaavaa, jos 60 vuotiaan naisen vihjataan kuvalla olevan jo vanhus!
Hävetkää suomi24! - oisko tää
Otsalohkodementia
Otsalohko- eli frontaalinen dementia on yleisnimitys niille oireyhtymille, joille on ominaista aivojen otsalohkojen toiminnan heikkeneminen ja siitä johtuvat oireet. Sairaus alkaa yleensä 45 ja 64 ikävuoden välillä.
Otsalohkodementiassa keskeistä on persoonallisuuden ja käyttäytymisen muutos, joka voi ilmetä mm. arvostelukyvyttömyytenä, huolettomuutena, tahdittomuutena tai estottomuutena. Muisti on usein kohtalaisesti säilynyt, mutta puheen tuottaminen on normaalia työläämpää ja sanoja voi olla vaikea löytää tai niiden merkitys voi olla hämärtynyt. Sairastuneilla esiintyy myös aloitekyvyttömyytta ja lyhytjänteisyyttä, mikä saattaa näkyä apaattisuutena. Toiminta on usein ärsykesidonnaista eli toimitaan impulsiivisesti eteen tulevien ärsykkeiden mukaan riippumatta siitä onko se mielekästä.
http://www.forssanseudunmuisti.fi/23 - Eee pc filosofi
No, äitisi on aivan normimummo. Nuorena kypsytään, sitten taas hiekkalaatikolle leikkimään,- ja lopulta multanokoset kutsuu.
Perinteistä ihmiselämän kiertokulkua sanoisin.
Myös koira voi heittäytyä hyvinkin vanhana leikkisäksi. Näin ainakin omani, kunnes kuoli\jouduttiin lopettamaan.- mummelooo
Miksi sen ikäiset ei pääse eläkkeelle vaikka on jo vanha? Mummot joutuu paiskimaan töissä ainakin 65 vuotiaaksi. Yhteiskunnan ja nuorten mielestä ikäloppuja ollaan jo paljon aikaisemminkin. Niin täälläkin on yleinen mielipide.
Nuoret syleksii kattoon päivät pitkät sen edestä.
- Dementikon poika
En ole tohtori, mutta kokemusta on juuri vastaavasta ja silloin oli kyseessä dementian alkuoireet.
- niin no
Ei minun kiukkuisella äidilläni ole ainakaan dementiaa. Paremminkin narsismia. 60 naiset ovat vaan helkkarin kiukkuisia jotkut, eivät kaikki. Yksilökohtaista. Toki avuttomuus viittaa joskus dementiaan... ellei ole ollut aiemmin luonteenpiirre. Muistitestillä se helposti selviää yms. Työelämä tekee jotkut vihaiseksi, jos ei saa lepoa siitä. Tai yksinäisyys, menneisyys, positiivisen tuen puute, parisuhteen puute tai mikä ikinä sitten vaivaakaan. Hyvä keskustelija auttaa.
- HUOMIO!
. Minäkin meinaan vielä 80 vuotiaana farkkuja käyttää,enkä mitään kuminauhavyötärölököttimiä, vaan ihan merkkifarkkuja . Keittokirjan ostatte hälle.Tai hänet pyydätte ruuanlaittoon mukaan..
Voittehan välillä keksiä pikkuisen valkoisen valheen,että ette ole kotosalla. - lh unelmoija
Täytin juuri viisikymmentä ja olen sanonut lapsilleni, että kun minä vanhenen olen sitten vaikea tapaus, jos dementoidun tai saan alzheimerin. Meistä tulee lapsia jälleen, luonnon laki. Tänä päivänä eletään vanhemmaksi ja tulee esiin enemmn muistisaurauksiakin. Äitisi on nuori, mutta voisi hyvin olla musitisairaus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kannattaisi varmaan lääkärissä käydä testeissä ja tutkimuksissa. Voihan olla, että äitisi on aina joutunut olemaan jonkin roolin kanssa ja uskaltaa nyt poäästää vapaalle tai sairauden myötä tulee tuo uusi vaihe esiin. Hae apua, älä jää yksin miehesi kanssa pohtimaan ja kärsimään. Kaikelle löytyy syy ja selitys.
- juu.
Tuttua täälläkin! Tosin äitini ei ole avuton eikä ota tatuointia.
Osanotto.- joo.
Eihän aikuiset lapset ole osanneet useinkaan kasvattaa äideistään kunnon mummoja.
- Jaanee
Eihän tollanen ole vielä pahaakaan. Näkisit mun äidin, siinä vasta vaikea ihminen.
- gomumummigo!!!
go äiti go!!!!
Miksi ei äiti vuorostaan saisi vähän irrotella? Nyt on hänen vuoronsa.
Eikä ole hänen asiansa palvella teitä jos on teillä kylässä! - hoitoon
alzheimer
- 60- vuotias on nuori
Haloo, kohta 60 ei ole vanha, oma mummoni kävi vielä 65 vuotiaana tansseissa ja lakkasi kyntensä kirkuvan punaisiksi kuten hiuksensakin. En pitäny sitä silloin 80-luvulla omituisena enkä pidä nytkään eri asia jos kyseessä olisi 75- tai vanhempi. Kiukkuisin minäkin jos ois tuollanen lapsi taikka sitten sillä ei ole miestä
- äiti itsekin:)
Voihan olla, että äidistäsi olisi mukavaa, että lapsi vuorostaan passaisi häntä. Onhan hän kasvattanut sinutkin. Kun näin ei tapahdu voi häntä harmittaa ja kiukku tulee esiin. Joku asia voi hiertää teidän välejä, jos vaikka jokin asia on jäänyt keskustelematta. Ei aina mummon tarvitse olla höperö. Kannattaisi keskustella äitisi kanssa ja kertoa omista tuntemuksista. Näin asia tulisi ainakin nostettua pöydälle. Kyllä äidin tila tulee keskusttelussa esiin. Voithan sanoa, että olet huolissaasi hänestä ja teidän väleistä. Tunteet esiin.
- mummoäiti miekin
Miten nämä kaikki vastaajat voivat ajatella että tuo käytös olisi alkavaa dementiaa tai alzheimerin tautia??!! Googlatkaa ja katsokaa alzheimerin taudin oireet alkuvaiheessa.
Aloittajan äidilä ei liene muistissa vikaa?
Osaa hoitaa asiansa, käydä kaupassa, kulkea autolla ja julkisilla ap.n luo kylään jne?
Mutta masennuksestä äiti on parantunut.
Olisiko kyse siitä.
Olet tottunut sellaiseen äitiin, jollainen hän oli masentuneena. Nyt masennus on selätetty ja sieltä kuoriutuu aivan uusi ihminen.
Ehkä hän elää uudelleen ne vaiheet, jotka on jääneet elämättä. Nyt on mahdollisuus olla itsekäs, olla piittaamatta muista. Ja nyt hän myös on itsekäs, eikä aseta muita ihmisiä itsensä edelle.
Minä olen kohta 50 v. Olen miettinyt, että ottaisin pienen tatuoinnin.
Kun menen aikuisille lapsilleni kylään, saatan kyllä tyttären luona tiskata mutta yleensä kuvio menee niin, että tytär (27 v) on laittanut minulle ruokaa, varannut kaappiin minun lempiherkkuja. Enkä ole edes yökylässä asti, päiväseltään käyn mutta harvoin.
Myös aikuinen poikani tulee auttamaan minua tietokoneen kanssa tai poraamaan reikää seinään ja naulakot paikalleen ym., eikä niinpäin että minä menen heille siivoamaan.
Ei teillä roolit ole kääntyneet. Haluat äidin olevan kuten ennenkin ja passaavan kuten ennenkin. Et kestä sitä, että äiti on muuttunut ja hakee omaa itseään, ja on samalla myös itsekäs.
Ette ole enää äiti ja tytär samalla tavalla kuin ennen. Sinä olet aikuinen, ja äitisi on sinun luonasi kylässä, ei palvelijan tai äidin roolissa. - vierestä nähnyt
Oliskos altzhaimeri kytemässä? Se aiheuttaa ainakin osan kuvaamasi mukaisia "ongelmia".
- seniorisolooilija
WOW, mikä mimmi! Anna äitisi nauttia täysin siemauksin elämästään ja mieluiten vielä kannusta siihen! Heittele samalta tasolta: Jos ei evääsi maistu, sano että ottaa omat eväät messiin seuraavalla kerralla! Oisko hänellä ehkä huomattavasti nuorempi miesystävä, jonka kanssa itsekin nuortuu...Ota rennosti ja anna äiteen bailata, sillä kun liike loppuu alkaa kuoleminen!
- säälikäämme
Niin vanhalla ihmisellä on jo veltostunut nahka, ei tatuoinnit onnistu enää. Ja nuorena otetut tatuoinnit ovat järkyttävän näköisiä vanhemmiten samasta syystä, iho veltostuu ja rypistyy.
Nähty on sekin,. kuinka lihominen vaikuttaa tatuointeihin, myös raskaus, kirurgiset leikkaukset pilaavat tatuoinnit.
Tulee hauskan näköistä väestöä, kunhjan saadaan kaikki pösilöt ensin tatskattua täyteen.- ..
Sehän on sitten jo ihan normaalia. Siis olla vanha hauskan näköinen tatuoitu pösilö. Ei mitenkään poikkeava. Tatuoimaton on poikkeava sitten.
- on aika nainen
Kaksi vaihtoehtoa, joko:
1. Orastava dementia
2. Hullu- lisensiaatti
Kysymyksessä on selkeä dementian oire, dementia alkaa pikkuhiljaa, sanoisin että
15 vuoden pääsätä äitisi on jo täysin dementoitunut. - eräs kysyjä
lisensiaatti kirjoitti:
Kysymyksessä on selkeä dementian oire, dementia alkaa pikkuhiljaa, sanoisin että
15 vuoden pääsätä äitisi on jo täysin dementoitunut.Entä mikä on kyseessä jos on kiukkuinen äiti joskus, mutta asiansa hoitava? Jos ei ole muistiongelmaa erityisesti.
- Äiti 50v*
"Roolit vaihtuneet" Kirjoituksestasi tuli mieleeni että äitisi yrittää kertoa sinulle jotain. Ehkä äitiäsi on joskus ärsyttänyt käyttäytymisesi ja koittaa nyt näyttää sulle millasta se on paapoa aikuista ihmistä. En tiedä, kun en teitä tunne, mutta tuollanen asia tuli heti mieleeni. Jos tuosta ei ole kyse, niin ehkä äitisi vaan haluaa nyt elää nuoruutta jos se on jäänyt aikanaan elämättä... ja jos vielä on terveyttä siihen. Täytyy sanioa että sulla on räväkkä äiti :)
- jäitä hattuun
Samanlaiseksi on liki 60-nen siskoni muuttunut. Mutta koska tiedän että hänellä on ollut jotain muutoksia aivoissa (dementiaa?) olen ottanut toisenlaisen asenteen kuin mitä käytöksensä edellyttäisi. En ota itseeni kiukuttelua, yritän laskea kymmeneen, yritän siirtää jutun toiseen aiheeseen yms. ja opiskelen netistä miten muistihäiriöisiin pitäää suhtautua.
Ei äitisi kiukuttele tahallaan, sairaus taitaa olla takana. Jotenkin olisi hyvä saada hänet tutkimuksiin.
Älä provosoidu, yritä jaksaa olla ystävällinen vaikka se on vaikeaa. Ihanaa, että olet huolissasi äidistäsi, mutta toisaalta on sanottava, että löysää vähän ja anna toisen nauttia. Jos toinen on tosiaan teinin tai pikkulapsen tasolla, niin kieltäminen vain pahentaa asiaa (ainakin omalla kohdallani, kapinallinen kun olen ollut ja olen hieman vieläkin).
Ihmisen elo on liian lyhyt yksin kotona kököttämiseen. En toki tarkoita sitä, että pitäisi esim joka viikonloppu vetäistä perseet olalle tai edes joka toinenkaan. Elämästä voi nauttia monin tavoin, jokainen tavallamme.- kiukuttaa
AJATELLA! Ei sua enää tarvi passata! Niin ja kun sinulla ei ole edes lapsia.
Mutta keljuilla osaat! Ja hermot menee. snif! - anna olla ja elää
miettikää mitä itse teitte teini-iässä nyt saat saman sonnan naamallesi.
olen itsekkin yli 60v. lakkaan kynsiä,värjään hiuksia,käyn risteilyllä,tansseissa
pidän farkkuja ja korkokenkiä ei minua olla hoitoon viemässä eikä
ihmetellä että noin vanha.
muuten ihan samanlainen kiukuttelija olet itse kuin omat teinini oli aikoinaan. - Pah ... pah ...
Kysyisin vaan, että miksi juttuun on laitettu kuva 95-vuotiaasta mummosta, kun puhe on 60-vuotiaista, joista ihan kunnioitettavan suuri osa on vielä mukana työelämässä ...
- vanhat oerjir
No esim. Paula Koivuniemi, se laulaja on about tuota ikää (yli 60, mutta en tarkalleen muista paljonko). Ja ei sekin suht. villiä elämää ikäisekseen viettää... että ei vanhuus välttämättä tarkota että asettuis aloilleen, jotkut saa semmosen henkisen piristysruiskeen vähän myöhemmässä elämänvaiheessa.
- mikä villi elämä?
Paula kylläkin kertoi yksinäisyydestä ja siitä, kuinka hän hoitelee naapureiden koiria ikävikseen.
Villi elämä ja esiintymislook eivät ole yks yhteen. Tai joku hauska tv.hemmo ei ole kotihauska ollenkaan. Ei me nähdä kuin julkinen puoli , mutta yksityiselämä on heillä aivan erilaista.
Kaikki nämä -7-kymppiset suomalaiset popparit ovat hyvin yksinäisiä ihmisiä. - onnellinen nainen
mikä villi elämä? kirjoitti:
Paula kylläkin kertoi yksinäisyydestä ja siitä, kuinka hän hoitelee naapureiden koiria ikävikseen.
Villi elämä ja esiintymislook eivät ole yks yhteen. Tai joku hauska tv.hemmo ei ole kotihauska ollenkaan. Ei me nähdä kuin julkinen puoli , mutta yksityiselämä on heillä aivan erilaista.
Kaikki nämä -7-kymppiset suomalaiset popparit ovat hyvin yksinäisiä ihmisiä.Jokainen on joskus yksinäinen. Jopa parisuhteessa ollaan yksinäisiä.
Minäkin tunnen joskus itseni yksinäiseksi mutta se on ihan normaalia. Silti en halua asua kenenkään kanssa. 95% ajasta olen tyytyväinen olotilaani enkä tunne yksinäisyyttä.
- EI MASENNUS OLE
SAIRAUS. vaan lorvikatarin uusi nimi.
Sillä jolla on lorvikatari, on usein myös muita hankaluuksia, hyi. - 63 v
Hohhoijaa, kyllä turhan useiden kirjoittajien mielikuvat 60 vuotiaista ovat todella viime vuosisadan puolivälistä.
Onko siinä todellakaan mitään erityistä (sairautta tai lapsellisuutta tai kiukuttelua tai elämätöntä nuoruutta tai mitään muutakaan), jos 60 v. ottaa geelikynnet ja tatuoinnin, käy festareilla ja iltariennoissa. Vastíkään tapasin 70 v. naisen, jolla oli rpsien pidennys. Ottaisin ripsein pidennyksen itsekin, mutta minusta kasvojen pesu ja saunominen tuntuivat hankalilta, kun ripsien irtoamsita pitää varoa.
Eikö vihdoinkin, kun on esim. päässyt työelämän ja lasten hoidon velvoitteista tai sairaudesta, saisi elää ihan normaalisti ja siihen liittyen tehdä em. asioita, joita aloittajan äiti on tehnyt. Itse olen 63 v. ja meikkaan, värjään hiuksiani,olen käynyt plastiikkakirurgilla pariinkin kertaan ja aion taas mennä uudelleen. Geelikynnet aion myös ottaa (omat kynteni ovat psoriaksen lohkomat). Kiinnitän huomiota myös pukeutumiseeni ja ulkonäkööni ja käytän ihan muodikkaita ja tyköistuviakin vaatteita. Nuoremmat eivät ilmeisesti ymmärrä, että ihminen haluaa vaihtelua myös ulkonäköönsä ja vaatteisiinsakin, vaikka on 60 v tai peräti 63 v. Mainittakoon, että olen myös työssä ja maksan edelleenkin veroja ja olen ns. kunnon kansalainen. Josko saisin pukeutua ja meikata ja laittaa itseni aivan kuten haluan ilman, että jotkut tulevat tuomaroimaan, että mikä on minun ikäiselleni sopivaa ja mikä ei. Käsittääkseni iän perusteella asioiden esille ottaminen on ikärasimia ja lain mukaan se ei ole edes sallittua.
Minusta jotenkin kiusallista aloittajan puheenvuorossa oli se, että hän vertasi äitinsä facebookissa oloa omaan oloonsa ja paheksuntaa tuntui herättävän se, kun äiti oli enemmän facebookissa kuin hän ja avomiehensä! Mikä mittari tämä on? Ymmärtäisin, jos facebookissa olo häiritsisi esim. äidin kykyä huolehtia puhtaudestaan ja ravinnostaan ts. hän olisi facebookriippuvainen, niin silloin tietysti huoli olisi tarpeen.
Mitä sitten lapsen perheen luona olemiseen tulee, niin ei siinä myöskään ole mitään eritysitä, että ei aivan ensimmäsienä ryntää pyykkikoneen kimppuun. Jos kone vaikka rikkoontuu samaan aikaan, niin kenties saa lapsensa ja tämän perheen kimppuunsa.
Luin moneenkin kertaan aloittajan tekstin ja minulle todellakin tuli vaikutelma siitä, että tytär ei äidilleen juuri vieraanvaraisuutta ja ystävällisyyttä ja välittämistä osoita. Äidin pitäisi olla ns. pikkutytön äiti edelleenkin, vaikka tytär on 30 v. Omasta kokemuksesta sanon, että olen isoäiti ja äiti, mutta olen paljon muutakin eli todellakin, olen myös nainen, joka huolehtii ulkonäöstään, haluaa kokeillal uusia asioita ja myös olla juhlissa mukana. - nuorekas mummeli
Hei haloo! Kyllä yli 60 vuotiaat voivat ottaa tatuoinnin. Sain 61 vuotiaana lahjakortin tatuointiliikkeeseen. Toivoin sitä itse. Myös geelikynnet ovat minulla olleet sekä ripsien pidennyksiin olen jäänyt koukkuun. Nyt on aikaa ja rahaa panostaa itseensä ja nauttia kaikista ihanista ja kauniista asioista. Eikä lapseni pidä sitä olleenkaan pahana asiana.
- seeuuu
perintää parhainmillaan...
- ANNA LASTENLEIKKIÄ
Osta Mummule ryppyvoidetta, skeittilauta, junttipipo, lökähousut, isotstereot ja räp, hiphop artistien CD-levyjä. Sitten viet skeittari mummun skeittiparkkiin rullaamaa, hölmösti hyppimään niin mummu saa viimeinkin kokea olevansa omiensa parissa.
JA ANNA MUMMUN RUOVITTAA NIIN, ETTÄ MUROLENTÄÄ.
Ja kyllä se mummu sitten jonkin ajan päästä huomaa mikä on hänen ikäiselleen oikeanlainen harrastus.
Osta kuitenkin komeroon, jo valmiiksi kävelykeppi ja maksa etukäteen vanhustenkerhon vuosimaksu.
Ei vaineskaan ei nykyään 60 v ole mikään vanhus paitsi, jos on tupakoinut, ryypännyt, käyttänyt huumeita, elänyt moraalittomasti tai tehnyt vuorotyötä silloin on kyllä rupsahtanut, kuin löysä kumikana.
ILO IRTI ELÄMÄSTÄ! - GRPS
Lyijy paras lääke on :D
- spurto spär
spurto spöär olen 12 v hermanni hesassa en ymärrä tätä koska mun oma äiti on ihan normaari mikä tää sivusto on kertokaa minulle xD koska es pärisee ja muuta jännää t:hermanni hesasta jolla ei oo elämää paitsi cs
mtä snäää skrivaat, vittu skrivaa jotai edes vähän jotai voi hiffata; opi edes dajuu skrivaa järkevää daijju jotain ;-)
Anna äidin irrotella.. wautsi ottaa geelikynnet ja käy festareilla..oikea asenne ja voi ne vanhuksetkin välillä kiukutella ;) Ole onnellinen, että äitisi masennus on menneen talven lumia ja muuten yleiskunto on hyvä
- Jamiez3
NO JOPAS NYT JOTAKIN! Äitisi tulee siis muutaman kerran vuodessa pari kolme kertaa VIERAAKSI ei PIIAKSI, ja hänen pitäisi silloin pesemään pikkuneidin pyykit, juoksemaan kaupoissa, tekemään ruokaa ja varmaan suursiivoamaan teillä. Ja jos ei tee, vaan hakee jäätelöt ITSE, vaikka vieraille ne kaiken järjen mukaan pitäisi tarjoilla. Montako vierasta teillä vuodewn aikana käy ja panetteko kaikki miehesi kanssa piikomaan...?
- farkkumummo
Odotitko, että äitisi hoitaisi teidän kotitaloustyöt teillä ollessanne. Ehkä sen kaupassa käynnin kanssakin olisi toivomisen varaa. Onko ostoslistallanne vain jotain eineksiä ja valmisruokia. Oletko koskaan hemmotellut äitiäsi? Vai haluatko olla se pentu, jota pitää paapoa edelleen.
Muuten kuvan mummo ei muistuta nyky mummoja. Kuvaksi olis sopinut hyvin Paula Koivuniemen ikäinen yli 60 v. mummo tai vaikka Aira Samulin 85 v. - tsiotti
No anna sen huuraltaa.Kyllä alkaa kohta vauhti hiljenee!Ainakin kun ikää karttuu.Kai se saa huuraltaa kun ei tuon vakavammasta ole kyse!Onneks iasut kaukana:)
- urpoblondihuora
aaaaaalottajan pitää tutkituttaa oma pää eka!!
Liikaa blondattu hiuksia ja nyt jo alkaa viiraamaan omassa päässä?
Wannabee blondi sun mutsillas on se "dalmatialainen" - Mummo, 63 vuotta
Sellainen tytär kuin äitikin. Olet mielestäni tosi lapsellinen. Kun äiti on teillä kylässä, sinun kuuluu syöttää hänet ja muutenkin passata häntä kuin vierasta ikään. Jos minä olisin äitisi (olen työssä käyvä 63-vuotias nainen) lähtisin vähin äänin teiltä pois, kun et osaa yhtään käyttäytyä. Kun äitisi on teillä, ei hänen tarvitse käydä kaupassa, tehdä ruokaa tai pestä pyykkiä. Niiden tekeminen on sinun asiasi.
Ei äitäsi vaivaa muu kuin se, ettei hänellä eläkeläisenä ole tarpeeksi tekemistä. Jos hän käy festareilla, hankkii geelikynnet ym, niin omapa on asiansa. Hänhän on melko nuori vielä. Yleensä hänen ikäisensä ovat vielä täysillä työelämässä.- Poslari on parasta
Onko äitisi posliini?
- niin särkyvää.......
Poslari on parasta kirjoitti:
Onko äitisi posliini?
Oletko itse savikippo?
- Dementiako?
Jospa äitisi on sairas? "Ei oosaa pyykkikonetakaan päälle laittaa"! Vaikuttaa alkavalta dementialta, eli Eisheimerin taudilta. Vie hänet lvaikka ääkäriin aluksi.
- 75-vuotias nuori
Älä kuvittele, että äitisi tulee kylään laittamaan sulle ruokaa ja tiskaamaan jne. Eikö nyt ole sinun vuorosi hoitaa häntä ja pitää vieraana, kun ei kuitenkaan jatkuvasti luonasi asu. Kasva aikuiseksi ja anna äitisi elää omalla tavallaan
- itsekin kuuskymppine
hahahahhhaaahahahaahaaahhaaa...metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan...hahahahahaahahhahahaahahahhaaaaaaaaaaaa
- !
aaaaaalottajan pitää tutkituttaa oma pää eka!!
- ukko yks
äitisi on sairas, sorry, ohjaa hoitoon, ole mukana.
Hei ihan oikeasti, mikäli äitisi on todella muuttunut eikä hänen käytöksensä mielestäsi mahdu enää ns. normaalin rajoihin usko tai älä mutta jotain on pielessä. Ja jos tiedät että äidilläsi on taustalla ollut masennus niin luulempa vaan että nyt on vielä jotain muuta minkä lääkäri osaisi diagnosoida. Onko äidilläsi ollut joku lääkäri, joka on häntä hoitanut, voitko ottaa sinne päin yhteyttä? Oletko voinut keskustella jonkun äitisi ystävän kanssa, mitä mieltä he ovat?
Tämä kaikki on sitä että on tosiaan huolissaan äidistään, ei sitä että kuusikymppinen ei saisi tehdä noita kuvaamiasi juttuja tai käyttäytyä noin. Mutta mitä jos hän sairastaakin todella jotain, hän voi saada vielä kaikki asiansa sekaisin, raha ym. asiat siinä mukana. Tuntuu että hänellä menee hieman liian lujaa ja kohta voi edessä olla se että päällä onkin masennus.
Teen työtä psyykkisesti sairaitten ja muistisairaitten parissa ja usein on niin etteivät he "omista" ongelmiaan itse mitenkään. Menee usein pikään jopa vuosia että joku osaa puuttua asiaan.
Eli mieti mistä saisit apua, kuka voisi puuttua asiaan. Jospa asialle voisi tehdä ihan oikeasti jotain. Älä kuitenkaan hermostu häneen, älä riko välejäsi vaan yritä auttaa. Uskon että kaikki vielä selviää!- kaksi puolta
Tuo aloitushan on vaan tyttären kanta asiaan. Äidin kanta voi olla ihan toinen.
- Huomannut2
Äidilläsi alkaa olla jo sen verran ikää, että eiköhän hän pikkuhiljaa tiedä mikä haluaa olla ja saa sitä myöskin olla.
- 9+9=18
Kateellinen?
- maru ...
Voi hyvä ihminen, kun äidistäsi aika jättää, tulet muistamaan katkerana tämänkin keskustelun ja tulet oleman kovin pettynyt kovasydämisyyteesi. Äitisi on se joka sinut on maailmaan synnyttänyt, ja kun hän lähtee tästä elämästä, se on sullekin iso juttu jos sussa mitään inhimillisiä tunteita on.
Nyt hän ei vaadi sinulta paljon, joten nauti siitä että saat vielä pitää häntä hyvänä ja lopeta itse kiukkuaminen jostain mitättömistä ruoka-asioista - jos äiti haluaa litran jäätelöä, vie hänelle kaksi litraa parasta Mövenpickiä.
Äitisi on kärsinyt monta menetystä, ensin ero sitten hän on menettänyt turvallisuuden tunteensa masennuksen ja työpaikan menetyksen myötä. Hän ei ole enää nuori ja sairaus on varmasti vaikuttanut niin että hän ei ole yhtä itsevarma kuin ennen, ja pelkää ettei selviä, vaikkapa siitä pesukoneesta tai muusta uudesta. Maailma muuttuu nykyään nopeasti, eikä tietyssä vaiheessa jaksa enää "tsempata". Ei kai sua hirveästi rasita, että painat hänen puolestaan paria pesukoneen nappia. Hän kaipaa selvästi iloa elämään ja huolenpitoa, ei toruja ja halveksuntaa.
Olin samanlaisessa tilanteessa äitini sairastuttua vakavasti jo viisikymppisenä. Tärkeintä äidilleni oli läheisen turvallinen seura, joten vein hänet vaikka minne hän halusi. Minuuttiakaan tuosta ajasta en kadu, vaikka oli aika oli kovin raskasta ja jouduin luopumaan omaan elämääni liittyvistä asioista.
Elämä on lyhyt ja eron hetki tulee nopeasti. Kun läheisesti on mennyt rajan taa, silloin on liian myöhästä enää tehdä mitään, sulle ei jää kuin itsesyytökset, koska näitä laiminlyöntejä ei elämä anna anteeksi.- yksviisseiska
Äitisi ei tosiaankaan ole vielä alle kuuskymppisenä kaksnelosen esittävä mummu keinussa! Nykyään tämän ikäiset ovat usein nuorekkaampia ja ajan hengessä mukana, kuin 3-4kymppiset. Noista tämän päivän kolmekymppisistä on kasvamassa uusi mummoutunut polvi, kun meistä ei saa entisajan mummoja:)
Kävin itse parikymppisenä festareilla ja aloin neljän kympin jälkeen käymään uudelleen. Nyt ei ole yhtäkään vuotta jäänyt väliin. Pidän tämän päivän musiikista, enkä elä menneisyydessä. Olen aviossa ja olemme mieheni kanssa saman hengisiä ja yhteistä taivalta 34vuotta.
- HALOO2
SIIS TOTTA TOSIAAN, V AIHTAKAA ÄKKIÄ KUVAA!! MUN ÄITINI ON 85 V EIKÄ NÄYTÄ EDES TUON IKÄISELTÄ KUIN KUVASSA ON. HALOO VÄHÄN RAJAA YLLÄPITO. KUUSIKYMPPISET OVAT KYLLÄ IHAN ERI KALIIPERIA!!
- 20 v mies
Aika huvittava kuva. 60 vuotiaana ei pääse edes eläkkeelle ja ihminen nyt vielä noin vanhalle silloin näytä.
Mitä seuraavaksi kuvaksi kun joku puhuu vaikka 16 v tyttärestään ja kuvana on joku 35 v. elähtänyt ilotyttö kuvassa :)
Täysin amatöörimäinen kuvavalinta ylläpidolta. 20 v mies kirjoitti:
Aika huvittava kuva. 60 vuotiaana ei pääse edes eläkkeelle ja ihminen nyt vielä noin vanhalle silloin näytä.
Mitä seuraavaksi kuvaksi kun joku puhuu vaikka 16 v tyttärestään ja kuvana on joku 35 v. elähtänyt ilotyttö kuvassa :)
Täysin amatöörimäinen kuvavalinta ylläpidolta.hyvä .toi mummu kiikussa ainakin 70v
- TATUOINTIVALITTAJA
Tatuoinnit tekevät 60 v. äideistä halvan näköisiä. Sanokaa mitä sanotte, niin joka miehen silmissä tatuoitu mummo on helppo ja jotenkin myös likaisen oloinen. Todellinen turn off !!!!
Miksi te naiset otatte eläkeiän kynnyksellä tatuointeja. Ettekö tiedä että miehet pitävät niitä rumina? Mikä näitä nykyajan tätejä vaivaa. Tatuointi vaikka rinnassa on ihan kamala merkki eläkeläisprostituutiosta!
Onnea vaan elämään likaiset mummot! Olen aina ennenkin valittanut tatuoinneista ja niin valitin myös taas.- ÄLLITÄLLI
"TATUOINTIVALITTAJA". Voi ***tu, miten tyhmä olet. Tuosta ei saa selvää, mutta jos olet ukko, sinä varmasti löydät niitä tatuoimattomia, pulleroita kiikkustuolissa könöttäviä pullantuoksuisia mummoja itsellesi, jotka tyydyttävät sinun tarpeesi. Jos taas olet akka: Lienet kateellinen, kun et uskalla ottaa tatuointia vaikka mielesi tekisi ja sama pätee muuhun elämiseen, kitkerä ihminen on pahinta mitä tiedän eivätkä he ole onneksi pitkäikäisiä. Kaikista parhainta on se (varsinkin naisen näkökulmasta) että onneksi useimmat uskaltavat alkaa elämään, kun lapset on saatettu omille teilleen, ja itsellä on vielä elämää ja terveyttä uskaltaa elää ja olla ihan oma itsensä, siis itsetunto kohdallaan. Jatkakaa "mummot" vaan raflaavaa elämäntyyliänne, on sitten vanhana mitä muistella
- LH
60v nainen saa mielestäni olla mitä haluaa, takana kuitenkin jo jonkin verran vuosia ja varmasti kokenut paljon. Heti jos vanhukset alkavat muuttumaan aletaan puhua dementiasta yms. EIKÖ IHMINEN SAA MUUTTUA ILMAN SAIRAUTTA? Jos äitisi muisti, hahmotuskyky ja tieto nykyisestä on ennallaan eikä ole mitään sekavuutta ei kannata alkaa heti epäilemään dementiaa. En sano etteikö se olisi mahdollista, mutta kannattaa miettiä myös muita syitä käytökseen. Itse työskentelen vanhusten kanssa joista moni on luonteeltaan hankalia ja käyttäytyvät kuin lapset, mutta heillä ei ole dementiaa. Ja osa taas niistä joilla on dementiaa käyttäytyvät kuin ihmisen mieli. Toki dementiaan liittyy luonteen piirteiden muuttuminen ja juurikin tuo lapsellisuus, mutta ehkä ihan ensimmäiseksi SINUN pitäisi puhua äidillesi uudella tavalla asiasta, älä syyttele tai ole vihainen. Äläkä ainoastaan mainitse miten huonosti hän käyttäytyy. Kerro että olet huolissasi. Kyseessä on kuitenkin se sama äiti joka sinut synnytti ja huolehti sinusta. Ehkä nyt sinun vuorosi?
- ei muumioiduta
Nähtävästi ei saa muuttua muutankuin huonompaan suuntaa. Joka tapauksessa puolet nuoremmista vetävät altzhaimer diagnoosin heti kun mummo ei muumioidu eläkkeelle päästyään.
Olen nähnyt alzhaimer potilaita lähipiirissä ja yksikään heistä ei ole muuttunut iloiseksi ja energiseksi. Pikemminkin on eksytty kaupungilla ja unohdetaan laitteita päälle. Tästä vielä suututaan itselle kun ei pysty muistamaan enään kaikkea.
- hbshdsd
Taitaa olla tullu vanhaksi äitisi. Niihän sitä sanotaan vanha tulee lapseksi jälleen..Joillain se voi tapahtua vähän aikaisemmin..Tsemppiä sinulle!
- kolmen äiti
Minä kyllä ymmärrän, ellet kaipaa arkeesi passattavia, vieraat tulee ajallaan, talo elää tavallaan. Aikansa kun vierailee ja tarkoitan tunteja, saa ruoat valmiina ja herkut tarjolle, mutta jos useita päiviä, niin ei kuulu minusta käytäntöön. Silloin jo osallistutaan omien voimavarojen mukaisesti talon tekemisiin ja eletään talon väen pillin mukana;) Purkauksesi ruoan kyselemisestä voisi minusta johtua, että olet tuota asiaa padonnut niin pitkään ja nyt sitten riitti. Eihän sen viimeisen niitin tarvi olla kummoinenkaan, kun napsahtaa. Ja suhteessa, jota haluat vaalia ja varoa, on se asiallinen keskustelu jäänyt käymättä eikä äitisi tosiaan siihen olisi valmis. Sinänsä en kiukettelevien vanhempien tapauksista osaa kommentoida. Kuten sanot, kynnet ja festarit ei ole se pointti, jota kauhistelet vaan lisämauste tähän muuhun soppaan. Äitisi saa tällätä ja sinä saat hoitaa omaa talouttasi ihan oman pääsi mukaan.
Tulee useiden kommenttien tavoin mieleen masennuksen jälkitila, lääkkeiden vaikutustavat, mielen heilahdus nyt toiseen suuntaan. Ja vaikka muistihäiriöiden ( kuten alzheimer) oireiksi ladellaan arkitoimien ontumista, lähimuistin oireita ja oppimisen vaikeuksia, siihen nimenomaan liittyy persoollisuudenkin muutoksia, ehdottomasti. Ei siis poissuljettu, vaikka nuori äitisi vielä on. Ymmärrän, että haluat suhteenne pysyvän hyvänä, mutta olisiko aikalisä tai välimatka paikallaan, ellei keskustelua synny, ettekä voi hyväksyä toistenne tapaa toimia? Vertaaminen suhteesseenne sinun ollessa nuori on minusta absurdi: sinä OLIT nuori. Terveen aikuisen tulee pyrkiä sen mukaiseeen käytökseen, et ole velvollinen nyt aikuistuttasi passaamaan tervettä äitiäsi. Kunnioituksen, rakkauden ja kiitollisuuden lapsuuden hoivasta voi osoittaa muuten ja on sitä paitsi vastavuoroista terveessä suhteessa. Sinä et ole velkaa äidillesi eikä äitisi sinulle: te olette nyt tasoissa. ensiksi toi nainen kuvan kiikussa on ainakin 70v.
- JK
NINKÖ
- ylläri
Ei riitä, ainakin 90v..
- äidin parhaaksi
Jotkut lääkkeet aiheuttavat sivuvaikutuksena ainakin vanhemmissa ihmisissä ns. riskikäyttäytymistä. Eli jos mummo esim. alkaa yhtäkkiä tupakoida, pelata rahapelejä tai käyttäytyä kuin pahainen teini, ensimmäiseksi pitää tarkistaa lääkitys.
Lääkkeitä määränneen lääkärin ei tarvitse keskustella omaisten kanssa potilaan asioista, mutta hänelle voi tiedottaa potilaan käytöksessä tapahtuneista muutoksista, samoin lääkkeiden väärinkäytöstä (myös epäillyistä).
Vanhat naiset ovat varsin eteviä saamaan jos jonkinlaista reseptiä milloin mihinkin v-tukseen, ja lääkkeitä omin päin miksaillessaan ja annostellessaan saattavat käyttäytyä niin häiriintyneesti, ettei kukaan sitä tahdo uskoa. Parempi kuitenkin toimia nopeasti, kuin sietää sekoilua ja odottaa, että se menisi itsestään ohi.- ikärasisismiako
Vanha ja vanha?mikä on vanha, riippuu henkilöstä, mutta ei normi nafti 60v.
- Hepitystä vailla vaa
Mulukun puutetta.
- Mulukkua kehii
Osta mummolle dildo, se tykkää!
- Anodit ja katodit
Äitees taitaa olla mun anoppi :D
- Heihulinata
Tässäpä toinen kuusikymppinen jota lapsettaa aikaajoin ihan kovastikin. Elän yksikseni ja kohellan silloin kun huvittaa. En nyt älyttömiä tee mutta pikkuisen kaikenlaista jäynää..Laitoin tuossa hapsusaappaat jalkaa kun läksin kauppaan ja eihän ne sovi tämän ikäiselle. Mielestäni ei saa haitata muita mutta kyllä supina käy muijien suissa.Muutin muutamaksi kuukaudeksi ulkomaille ja asuin kommuunissa parin kivan miehen kanssa ja voihan nenä sitä pulinata mikä seurasi.jotenkin ajattelen että olen tarpeeksi vanha tekemään asioita muista välittämättä. Enkä nyt tarkoita potkia naapurin mummoja tai jotain rikollista mutta semmoista kaikkea kivan hassua mikä tuntuu mukavalle..Tehkää perässä mutta ei niin että muille tulee isoja harmeja...
- hieman kokemusta
Aivan ilmeisesti jotain on muuttumassa. Äitisi tarvitsee silmälläpitoasi. Nimittäin muistisairas ei tiedosta itse tilannettaan. Ja ihminen on taitava peittämään puutteitaan, eli kun ei pysty oppimaan vierasta tai aikaisemmin käyttämäänsä laitetta, se naamioidaan kiukuksi tai muuksi kieltämiseksi. Palstalla on monta ammattilaisen hyvää mielipidettä. Mutta muistitestit ovat karkeita, lievät muutokset eivät tule siinä ilmi. Mutta tunnet äitisi, ja huomaat muutokset. Usko itseäsi, mutta äitisi ei tietenkään käyttäydy noin ilkeyttään, vaan koska resurssit alkavat käydä vähiin. Ymmärrystä, ja suunnittelua ja asioiden selville ottoa, Jos olet ainoa lapsi, sinun on tiedettävä missä mennään, ja tehtävä päätökset tilanteen mukaan. Eli kait ensin kevyempi valvonta, ja pikkuhiljaa tarkemmin. Pahimmillaan ääritapauksessa ihminen on voinut kuolla asuntoonsa vaikka jääkaappi on täynnä ruokaa. Mutta ei vain enää ymmärrä syödä. Mutta ettei mene näin pitkälle...
- okkigaam
Olen 66v hankin tatuoinnin käteeni 2v sitten.
Ostan uusia vaatteita sellaisia iloisen värisiä. Syön ja luen, löhöönkin. Miehen kuoleman jälkeen saan maata pitkittäin tai poikittain. Kukaan ei ole kieltämässä / käskemässä - Murehdin kohtuudella. Enkä ymmärrä miksi ap kantaa huolta äitinsä uusesta elämän laadusta. Olisit tyytyväinen. Eikä siihen tarvitse mitään diaknooseja sotkea.
Minulla on kaksi aikuista pasta jotka käyvät vierailulla tarpeen mukaan. He keittävät kahvin, kattavat pöydän, tiskaavat jälkensä.
Käyvät kaupassa jos on tarvista. Olen tyyytyväinen elämääni joka on kaupunki paikka ja kerrostalo asunto vuokralla. En ole koskaan kurkoittanut suuria - olen vihdoinkin tyytyväinen ja tasapainoinen. Lapsenlapseni avustavat, ovat mukana kun käyn ulkoilemassa teatterissa ym. Saattaisin itsekin lähteä festareille.
Anna äitisi elää elämäänsä jonka on valinnut. Hän ei ole sinun piikasi enään.
maagikko - Fuulii
Tuo kuvassa oleva nainen on ainakin 80v näköinen, eikä mikääm 60v.
- kreivi lingren
Äitis tilannetta luonnehditaan meillä päin LOPPUKIRIKSI,hän on tajunnut oman surkean tilansa,koska kaikki naiseus on hänestä kaikonnut(limakalvot historiaa,ei tuntoa alapäässä,paitsi virtsan karkailu,ei tunne kelpaavansa naisen muottiin enää). Entinen anoppini saman ikäisenä,alkoi puhua hävyttömiä,mikä ei hänen tasoiselleen naiselle olisi ikimaailmassa ollut normaalia.Suku kuittas sen tyyliin"on siirrytty teoista sanoihin".Onneksi meille miehille on viagra keksitty,ettei meistä kuvatun laisia surkimuksia tule.
- juiuytr
Naisille on myös keksitty apua. Oletko noin paljon ajastasi jäljessä että et tuota tiedä.
Seksiä voi harrastaa nainen vaikka 80 vuotiaana, miehelle en suosittelisi viagraa siinä iässä, saattaa olla vakavat seuraukset. Naiset elää pidempään ovat loppupelissä vahvempia.
Vanha mies on hauras, pumppu voi pettää milloin vain. - liukkari
Siinä se sitten on luomakunnan kuunu, voi hitto! Eikä viagra edes auta kuin alapäähän, älyä se ei anna yhtään lisää sinun kaltaisillesi. Ei taida virtsankarkailut
tai limakalvot riittää selitykseksi siihen, että kysyjän äiti on alkanut viimeinkin elämään. Ei kun nuorempi miesystävä kehiin, ei vanhat ukonkuntturat ole mitenkään puoleensavetäviä! Ja suurimmalla osalla naisista ne limakalvotkin PYSYY siten kunnossa.
- james bond
OLET ILMISELVÄ TROLLI.
- kaizas
Hah huoh, eipä ole aikoihin tämmöttäst provoa tulluttkaan.
- ÄLLITÄLLI
Haloo!! Mitähän sinä nyt oikein sekoilet. Äitisi 60 vuotta elää ihan normaalia elämää. Kuvitteletko sinä, että kaikki 6-kymppiset istuu kiikkustuolissa ja leipoo pullaa? Lienee nyt sillälailla, että äitisi elää täysillä omaa elämäänsä, eikä kerkiä hoitelemaan ILMAISEKSI teidän lapsianne. Olet typerä ja itsekäs. Anna äitisi elää omaa elämäänsä ihan hänen parhaalla katsomallaan tavalla. Äitisi on nykyaikainen ja fiksu, ja elää tässä päivässä ja tällä vuosituhannella, toisin kun sinä.
- murojajageelit ;D
Muistatko oletko kenties itse ollut samnalainen aikoinaan,teininä...
Ehkäpä se tekee hyvää nähdä hieman sitäkin puolta..
Ja mikä äitisi on sinua passaamaan?? Jospa häkin haluaa että lapset äitiä joskus palvelee...
Mutta ALOITUS ON TÄYS PROVO ;D - yksi villiintynyt
Hei. äitissäsi mitään vikaa.Minä olen 55 v ja samalla tavalla villiintynyt.Olen eronnut ja jäänyt työkyvyttömyyseläkkeellä.Masennuskin on tuttu.Itse elän uudelleen omaa nuoruuttani, joka jäi silloin aikanaan elämättä.Osaan nauttia ihan uusista jutuista, käyn treffeillä.,risteilyillä, ostelen uusia nuorekkaita vaatteita ja olen treffipalstoilla.Kokeilin absolistina jopa vähän alkoholia.Anna äitisi nautia, koskaan ei ole liian vanha...vaikka rakastumaan.Antaa palaa.
- 14+5
Miksi siis olet työkyvyttömyyseläkkeellä? Jos jaksat hommailla kaikkea tuota mitä sanot tekeväsi?
Pelkkää huijausta eläkkeet, ennenaikaiset eläkkeet, suurin osa työkyvyttömyyseläkkeistä! Ei ole muiden tehtävä maksaa sinuns elämätöntä nuoruuttasi.
- TAKUU LÄÄKE
Tähän tautiin on yksinkertainen luonnontuote joka auttaa varmasti ja sinunkin
pitäisi se tyttärenä tietää.
Äitisi pitää hommata itselle MIES jolta saa SEXIÄ USEASTI ,NAINEN ALKAA TUNTEA ITSENSÄ VIELÄ NUOREKSI. - Miten tuo kuva
Liittyy juttuun? Siinähän on yli 90 vuotias nainen,tuo Auerin kuva sopisi paremmin,hän on sitä ikäluokkaa.
- munaa mekkoon vaan
Toosi ruma ämmä se keinussa roikkuva! Hyi olkoon!
Mutta jos se menee nakuna nelinkontin niin jätkä voi panna sitä takaapäin ilman että tarttee katella sen rumaa pärstää.
- Xireem
Voi teitä, lapsukaiset.
Olen 82 vuotias mummo ja mielelläni teen samoja asioita kun aloittajan äitikin.
Lapseni pitävät minua hieman höperöna kun en tee niin kuin he tekisivät. Kuitenkaan eivät saa aikaiseksi mitään suurempaa asiaa, elävät vain niissä omissa pienissä ympyröissään.
Ettekö ole ajatelleet, etteiät v20-30 vuoden ikäeroiset ajattele samalla tavoin. Meistä(minusta ainakin) tuntuu nuorempien tohut vähän sellaisilta ja tällaisilta , mitä en ikinä itse alkaisi tekemään.
Kun muistelen sitä nupremmuuden aikaani, ajattelen että olisin äitini ja toiste n vanhempien tuttujeni kanssa toiminut toisella tavoin , kuin mitä silloin tein.
Heidän ehdoillaan, niinkuin tekin nykyisin , ja minäkin silloin nuorempana tein.
heidän,lasteni, ehdoilla.
Nyt olisi syytä antaa äidin elää omaa elämäänsä ja kuvitella miten itse toimisitte, kun olisitte samassa iässä kui näitinne nykyisin. - mummo minäkin
Miksi pitää vanhuksen tehdä avanhoille ihmisille ominaisia asiita? Istua kenussa, kutoa sukkaan, laulaa virsiä tai nukkua??
Kuka muukaan haluaa kasvaa aikuiseksi?
Kuka sanoo missä iässä saa tehdä mitäkin ettei leimaudu huluksi?
Jos mummo haluaa istua lattialla ja laulaa mörrimöykkyä, se suotakoon hänelle. tehkää itsekkin niin.
Ei elämän pidä olla synkkä, ja tientyn ikäisille tietynlainen.
Jos minä haluan 97 vuotiaana puhaltaa saippuakupilia tai lukea satuja tai puhaltaa putkella herneitä, minä teen sen, enkä kysele olenko siihen liian vanha. - Elli 59
Eilen käytiin äitini kanssa syömässä uunikalaa ym makiaa...ja äänestämässä ennakkoon ja kaupassa...niin äiti elää tavallaan ja minä n kuus kymppinen omallani. Keskustelut tutkimukset ym tarpeen enneko alkaa äitiään arvella dementikoksi ym..Anna arvoa äidillesi ja kohtele vieraana kodissasi..päästä ohi korvan jos suututtaa jokin niin itse teen .Ollaan oikeesti aikuisia ...silleen hyvä :)
moi
tuohan kuulostaa ihan kuin yhdeltä mun työpaikallani olevalta hullulta....määkyy joka asiasta, kaikesta pitää nostaa riita....ja se on vanhempi ja mies....lukutaidoton
hyypiö ! myös ei osaa kirjoittaa kunnolla edes nimeään....tympeä tyyppi ! määkyy
joka asiasta, huutaa, raakkuu........kuin VARIS ! HYI ! lemuläjä sekin on vielä kaiken
ton lisäksi......HYIIII !!!! mutta ei noi meidän ns. ohjaajat siitä välitä, niiden kanssa-
han se riitelee, ja väittää mm. että ei HÄN nyt ole syyllinen mihinkään, mitä siellä ta
-pahtuu.........vaikka se ON ! riitaa ne vain jatkaa, se käy jo hermoilleni ! miks se pöl-
jä saa edes olla siellä, jos se vaan huutaa ja riitelee ? harva se päivä se on hiljai-
nen pöljä. HÄVETTÄÄ mennä töihin sinne........huuto kuuluu takuulla ulos asti......... olen kohta KÙURO !- 'ruotu'sakkimeininki
No jos ihminen kaipaa vaihtelua muuten liian tylsään elämään, pitääkö siitä alkaa nostaa numeroa ? Virikkeitä pitää olla. Ei kannata kaikkea katsoa niin pahansuopaisesti ja kyynisesti. Suomalaisilla on kaikenlisäksi vähä ehkä outokin tapa katsoa asioita liian mustavalkoisesti ja kapeakatseisesti ja alkaa 'viisastella' ja tuomita se joka ei toimikkaan aina liian tyynen ja tylsän esimerkin mukaisesti, vaikkei arvostelun kohteena oleva henkilö sillä edes vahingoittaisi ketään. Miksi ??!
- Yetska
Oletko varma, että se äitisi masennus on ohi? Minusta tuollainen ylitursuava kakaramainen aktiivisuus voi olla edelleen eräs masennuksen oire...
- juupa juu
Voihan vinetto. Näköjään terveissäkin halutaan nähdä sairaus jos niin halutaan. Vai vielä masennus.. Tuohan on jo aivan sairasta.
- tytärvanha-akka
Tulee pitkän ketjun päähän.
On ehdotettu dementiaa. Mutta luoettuni viestin uusiksi edelleen päättelen, että
keski-ikäistyneen tiukkapipoisen tyttären pitää miettiä.
Ja vaikka olisi tulossa dementia niin mitä sitten. Hänellä on monta mukavaa vuotta.
Sinusta mammasi pitäisi todella näyttää kuvan muorilta (24fi keinumummo, joka on noin 90 vuotias). Sinä ehkä näytät siltä nyt.
Mutta ei vielä vanha 60 vuotias voi värjätä hiuksensa, voi laittaa geelikynnet ja tatuoida itsensä, voi ostaa uusia vaatteita ja mennä vaikka nauttimaan seksistä miesten kanssa. Silloin kun hän oli nuori, nautinto siitä ei ollut niin mahdollista.
Eikä voi tulla raskaaksi.
Niin kauan kun hän pystyy matkustamaan, hankkimaan kampaajat ja meikkaajat ja maksamaan ne so what. Sitten kun seuraan liittyy 20-30 vuotias toyboy, niin olisin vähän toppaamassa. Muori saa kayttää työllä ja hiella ansaitsemansa eläkkeet ja omaisuuden vaikka kuulentoon.
Tarkkaile, mutta älä kiristele. Sinun kotona hän on vieras, ja ansaitsee vieraan kohtelun. käy enemmän hänen luonaan, näet arjen siellä ja kodin kunnon.
Saan aloittajasta kuvan, että äippä käy teillä ja joutuu piiaksi, mutta te ette käy äidin luona. Vietä siellä esimerkiksi muutamaa päivää. - hahahahahhaa!
Paistinpannuisku!
- Altsheimer tai parki
vanhuuden dementia! Hän muistaa kaiken " vanhan hyvän ajan" mutta ei nyky hetkeä. Seuraappa sen juttuja . Mistä se puhuu? Tilann muuttuu koko ajan pahemmaksi. Yritä puhua miehesi kanssa tilanteen kehittymisestä. Älä ujostele. Teillä on vaikeat ajat edessä. Voimia!!!
- nipmummi
Se etti aloitajalta ole tullut viestejä yhtään merkkaa että ompi provo. Mutta hyvä sellainen. Tulee paljon viestiä ja tosi paljon tietoa samassa tilanteessa oleville.
- jep jep, mumma
Olisin kirjoittanut saman, provo, jos edellinen ei olisi jo ennättänyt. Aloitus on niin ööver, ettei se voi just totta olla. Lähentelee mun joskus suunnittelemaa "iskua" lasteni kotiin. Menen ja potkin kengät mihin sattuu, heitän vaatteet pitkin poikin. Sitten syöksyn makuuhuoneeseen, sukellan sänkyyn jalkopäästä peiton alle, nousen seisomaan niin että lakanat ja peitot lähtee mukana. Myllään petarin ja tyynyt lattialle, ehkä pompin vähän ennen kuin syöksyn jääkaapille. Sieltä hormellan kaiken vähänkin paremman. Sitten kaivan pakastimen, toivottavasti löytyy jäätelöä. Jos löytyy, sohvalle syömään..
Tällainen, niin kuin tuo aloituksen käytös ei ole alkavaa alzheimeriä, ei dementian ensioiretta. Ihan oikeasti ajattelin silloin kun lapset oli pieniä, ja he toimivat noin, että vartokaas kakarat, kun teillä on oma huusholli. Joskus minä kostan kaiken kerralla.
En ole kuitenkaan toteuttanut.
Sensijaan olen alkanut elää ihan omaa elämääni. Eikä siihen toisaankaan kuulu keinustuolissa kissa sylissä, nuttura päässä sukkapuikkojen kilisyttäminen. Tarkoitus on elää sitä elämää, mikä jäi vähille, kun otin vastuun lapsistani, ryhdyin heille äidiksi. Nyt kun pärjäävät omillaan, on minulla aikaa kuunnella hyvää musiikkia (ei ole mitään tangontaikaa, tai pelkkiä hartaita säveliä) käydä keikoilla, kapakassa ystävien kanssa.
Tatuointeja en enää ota, niitä on jo.
Kaikista veikein juttu on se, että enää ei tarvitse ajatella, että jos minun makuuhuoneestani kuuluu jotain erityisiä ääniä, olisi lapset jonossa ovella tarkistamassa onko jotain hätänä. Viimein voi vuosikymmenien rakkautenikin jäädä näille sijoilleen, kun ei enää ole tenavat roikkumassa kummallakaan.
- 6555444444
Mun äiti on 64v ja hoitaa lapsia kotona on perhepäivähoitaja. Leipoo usein, joka päivä tekee ruokaa, aamupalat, päivälliset, välipalat sun muut. Siivoilee, pesee pyykit, pukee lapset ulos, hoitaa koiran. Kutoo lapsenlapsille pipoja, lapasia, sukkia, vaatteita. Koko ajan työn touhussa. Ja virtaa piisaa enemmän kuin monilla nuorilla joille joku pelekkä leivän voiteleminenkin jo tuntuu ylitse pääsemättömältä asialta. Äiti on todella nuorekas olemukseltaan vaikka ikää on. Jaksaa tehdä vaikka mitä :)
- myös60+
Osat vaihtuneet,,,ei kyllä sun kirjoituksen perusteella,,
Odottiko äitisi sun kotona ollessa et käyt kaupassa ja laitat ruokaa,,
tuskin,,
Sä olet heittäytynyt ,,lapses,,kun odotat vielä äitisi"paapomista"
vaikka käy teillä vaan vierailulla,,
Miksei 60v vois tehdä kaikkea mitä haluaa,anna hyvä tyttö äitis elää,,
äläkä puutu kaikkee hänen tekemisiin,, tuskin sulattasit jos hän
puuttuis joka asiassa vielä sun elämään,,
Mun lapset yllyttää menemään ja elämään täysillä,,nyt kun on aikaa ja
terveyttä. - ihmisarvoista elämää
Just niin. On aika tunteetonta ja edesvastuutonta edesauttaa omaa itsekkyyttään ja typeryyttään vanhempi ihminen zombi-kuntoon.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565320Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212357- 1131582
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2281529- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2911085- 721047