Hei!
Meillä on neljän kk:n ikäinen spanielinpentu.
Heti alkuun myönnän (jälkiviisaus, paras viisaus), että teimme virheen kun päästimme koiran nukkumaan sänkyymme.
Mutta, emmepä arvanneet, että koira on todella mustasukkainen. Hyvän yön suukosta meidän ihmisten kesken siis:) tulee rähinää murinaa, raapimista,hyppimistä, väliin tuloa keinolla millä hyvänsä. Saattaa naurattaa jotakuta, mutta ..joo--o.
Kynnet on pidetty lyhyenä, mutta silti olen kun tappelun jälkiltä ( naarmuja) liian usein. Olemme koiran kanssa "naaraspuolisia" ja itse joudun paljon useammin koiran hyökkäyksen kohteeksi. Syytä en tiedä.
Yritimme koiraamme opettaa edes jalkopäässä nukkumaan.. ennemmin me väsytään kuin koira ( nukkuu meidän päänpuolella siis).
Hyvin erilaine koira mitä on ikinä minulla ollut!! Ihana ja älykäs on.. mutta ja myönnän, että kasvatus meni alkujaan pieleen noilta osin.. Mutta miten tämä korjata??
Huvittavaa tätä on tänne kirjoittaa, mutta tästä alkaa tulla jo oikeesti ongelma (tainnut tulla jo).
Oliskohan kellään vinkkejä antaa? Kiitos etukäteen!!
Kolmas pyörä sängyssä
111
5867
Vastaukset
- Korjaus helppoa kuin
heinänteko: Koira niskasta johdattamalla alas sängyltä ja selkeä käskytys. Se on siinä. Sen jälkeen ei mitään asiaa sinne. Älykäs koira tajuaa sen kerran, parin jälkeen eikä enää pyri uudelleen(koska aina tulee tipautus maanpinnalle). Luupään kanssa joudut taistelemaan enemmän, mutta silloinkaan ei kannata luovuttaa koska olet vain tilaamassa lisää ongelmia silloin.
Oikea aika toimia on juuri nyt.- Koirakouluun?
Ehkä ongelmia laumanjohtajuudesta muuallakin, kuin sängyssä?
Meilläkin on aika kovapäinen koira, alkuun halusi pomottaa joka asiassa. Vanha kissa laittoi sen heti ruotuun, ihmisillä oli vähän vaikeampaa.
Väkivaltaa ei tarvita, vain selvät rajat, mitä jokainen perheenjäsen noudattaa.
Koira saa ruokansa aina viimeisenä, kun muut ovat syöneet. " Istu, paikka, vapaa."
Koiralla on oma peti, missä nukkua, mutta päivisin käy myös ihmisten sängyssä, on huomattu. Ulkona hihnassa koira kävelee kiltisti sivulla, koirapuistoissa ja metsissä saa juoksennella vapaasti. Vähän koulutusta tähän on tarvittu. - Juu, juu
Voi v*ttu, enemmän kallistuisin nimimerkki: "Koirakouluun?" puolelle, kuten mainittu, väkivaltaa ei tarvita.
- tituliini
Tosi helposti koira oppii ilman väkivaltaakin olemaan poissa sängystä.
Omani sai olla 3vuotiaaksi asti sängyssäni kunnes päätin että nyt riittää
aloin vain komentaa koirani aina alas sängystä kun se siihen tuli,ensimmäinen
ilta oli vaikein jo itsellenikin,mutta seuraavana iltana ei enää tarvinnut kuin kerran
kieltää tulemasta niin jo tajusi muistat vain olla johdon mukainen etkä itse lipsu
kertaakaan päätöksestäsi.
- Puudelien mami
Meillä on kaksi kääpiöpuudelia. Kumpikin nukkunut aina sängyssä. Alkuun kummankin kans ollut tuota mustasukkaisuutta, jos pariskunta koittaa yhtään mitään aviovuoteessa tehdä. Meillä ratkaistiin juuri niinkuin ylläoleva ehdotti. Koira/koirat niskasta lattialle jos väliin koittaa tulla. Hyvin nopeasti koirat oppi hyppäämään itse lattialle kun tilanne alkoi näyttää siltä, että pariskunta aikoo tehdä jotain muuta kuin nukkua ;) Hyvin on toiminut jo kymmenen vuotta. Ja tosiaan koirat tulee takasin sänkyyn vasta sitten kun lupa annetaan. Muutoin koira lentää ns. niska-perseotteella takaisin lattialle.
Olennaista on se, että koira tietää pääsevänsä takaisin sänkyyn sit kun "homma on ohi". Ilman tätä koira kyttää koko ajan reunalla millon saa hypätä takasin.
Jos kyse on pelkästä iltapususta, niin koirien ei ole meillä tarvinnut mennä lattialle, mutta jalkopäähän kyllä. Sit kun pusut on pussailtu ja valot sammutettu, on saanut tulla pääpuoleen nukkumaan jos on halunnut (toinen haluaa, toinen ei). Ja tosiaan kun ne on jossain vaiheessa tehty koirille selväksi, niin pelkkä katse on riittänyt siirtämään koirat oikeaan paikkaan.- näi on,,
jopa joopa ,,, anna koiran hoidella homma loppuun kun ootte lopetaneet,se kun pitkällä kielellä lipaisee niin,,,, ei tarvii muuta paperia enää,,,ja kaikki ovat tyytyväisiä..
- ddd222333
No mitä muuta te sitten muka teette? Naapurinne sanojen mukaan ette yhtään mitään. Hän nimittäin tarkkailee teitä herkeämättä.
- hau ja hauhau
meijän koira penkoo sänkyvaatteet ja syö minun tyyny täytte reikkäää.
- ÄLLITÄLLI
"Puudelien mami". Sanon että hyi saatana, sunkin rakkien paikka on lattialaa ei kenenkään rakkien (ei sunkaan) paikka ole makuuhuoneessa. Mutta mitäpä siitä, "puudelilmamien" takia on kyllä saanut niin miljoonat makosat naurut, että on meinannut mennä kuset housuun, kun "ässyn lässyn mamin pikkuinen lässyn lässyn". Tajuatko itsekään kuinka typerä "koiran" (koira suluissa siksi, ettei nuo ole edes koiria vaan jotain pilallehemmoteltuja kimittäviä hiiriä) omistaja olet.
- joobax
Opeta koiralle poistumiskäsky ja käytä sitä. Itse olen pitänyt sääntönä, että sohvalla ja sängyssä saa olla, jos on nätisti. Yhtään ei härvätä. Alas joutuu, jos meinaa tehdä jotain ylimääräistä. En tekisi sängystä poistamistakaan yhtään sen kovemmin tai tiukemmin kuin on tarvis. Niskasta en nostele koiraa ollenkaan ja syykin on selvä - oli jo pentuna aika iso :D En tiedä miksi niitä pienempiäkään pitäisi nostella niskasta sen koommin. Tehokkaammaksi olen kokenut omilla eleillä painostamisen, jolloin koira luovuttaa ja hyppää itse alas, enkä edes koske koiraan. Joka tapauksessa tehtävä hallitusti, jos vähääkään korkeampi pudotus, kun toinen on vasta vauva ja loukkaamisriski on suuri!
Noin muutoin ihmisten lähentelyt vaikuttavat koirasta tappelun alulta ja se tulee siihen tekemään sovintoa ja komentamaan teitä lopettamaan... Koirat ei pussaile ja halaile samalla tavalla kuin kaksi ihmistä ;) - Punkkeja on
Minä en ikinä koiraa ota sänkyyn enkä edes makuuhuoneeseen.Punkit lisäääntynyt niin paljon varsinkin eteläsuomessa.Saa joka kerta noukkia 20-40 punkkia ihan kaisaniemen puistossa käynnin jälkeen.
- Metka juttu
mutta muutama kymmenen kilometriä pohjoiseen, kehä kolmen ulkopuolelle niin punkkeja joutuu noukkimaan kokonaista 2-3 koko kesänä. Ja koira siis ryynää todellakin joka ikisen joen, ojan ja niiden pensaikot. Eikä tuon enempää tule.
Näyttää olevan punkit kovin paikallisia(vai onko minulla huono näkö?) - Koirakouluun?
Metka juttu kirjoitti:
mutta muutama kymmenen kilometriä pohjoiseen, kehä kolmen ulkopuolelle niin punkkeja joutuu noukkimaan kokonaista 2-3 koko kesänä. Ja koira siis ryynää todellakin joka ikisen joen, ojan ja niiden pensaikot. Eikä tuon enempää tule.
Näyttää olevan punkit kovin paikallisia(vai onko minulla huono näkö?)Asumme Helsingissä, mutta maaseudulla käydään viikottain. Joskus harvoin olen yhden punkin koirasta löytänyt. Kuraa ja hiekkaa tulee kyllä sisään, vaikka putsataan tassut, siksi en koiraa sänkyyni halua. Muuten aivan ihana.
- Päivän naurut.
Koirakouluun? kirjoitti:
Asumme Helsingissä, mutta maaseudulla käydään viikottain. Joskus harvoin olen yhden punkin koirasta löytänyt. Kuraa ja hiekkaa tulee kyllä sisään, vaikka putsataan tassut, siksi en koiraa sänkyyni halua. Muuten aivan ihana.
Kaisaniemen puistosta saattaa löytyä kyllä punkkareita ja mamuja, joskus jopa irtolaisia. Mutta että punkkeja 20 - 40 on jo niin paljon liioittelua, että heitti uskottavuuden uusiin mittasuhteisiin.
- punkki jo 70-luvulla
Päivän naurut. kirjoitti:
Kaisaniemen puistosta saattaa löytyä kyllä punkkareita ja mamuja, joskus jopa irtolaisia. Mutta että punkkeja 20 - 40 on jo niin paljon liioittelua, että heitti uskottavuuden uusiin mittasuhteisiin.
Kyllä siellä puistossa voi olla myös "punikkeja",näitä neukkuaikaan tykästyneitä..
- On näköjään
punkki jo 70-luvulla kirjoitti:
Kyllä siellä puistossa voi olla myös "punikkeja",näitä neukkuaikaan tykästyneitä..
ylläpito laittanut avoimen kutsun kaikenmailman hörhöille...
- spällymälöö
On näköjään kirjoitti:
ylläpito laittanut avoimen kutsun kaikenmailman hörhöille...
Ja kohta alkavat eläimeensekaantumispuheet.
- nukut itse paremmin
Ja voi sitä hiekan määrää sängyssä. Kiva herätä aamulla kuusen havu esinahan alla ja hiekkaa pimpassa.
Minusta koiraa ei kannata päästää lainkaan sänkyyn, eikä oikeastaan edes makuuhuoneeseen. Meilläkin koirat nukkui aluksi sängyssämme, tai siis ihan missä niillä huvitti, mutta sitten kyllästyttiin roskiin ja yölliseen liikkumiseen ja pistettiin ne makkarista ulos. Aika helposti se onnistui ja se oli aika jännää että kun meidän vanhempien sänkyyihin ei ollut enää asiaa, niin lopettivat menemästä myöskään lasten sänkyihin.
Ei sitä ehkä tiedosta, mutta kyllä se häiritsee unta, jos sängyssä on kolmansia pyöriä, olkoon se sitten koira, kissa tai lapsi.
- rajat pian
laita koiruus kuljetusboksiin yöksi ja luukku kiinni. Eteiseen tms. tilaan, ei makuuhuoneeseen. Kyllä oppii, kun itse on jämäkkä. Meillä pyrkivät olohuoneeseen, kun ed. asunnossa sitä ei voinut estää. Oppivat aika nopsaan, ettei ole asiaa.
Nykyisessä asunnossa on portit väliin auki, eivätkä tule. Joskus yrittää ja nolona menee pois käskystä.
Koiralla pitää olla pomo, mikä määrää. Muuten koira ottaa vallan. Kokkeri voi olla vaikea luonne, rajat ja äkkiä, jos haluatte sitä pitää. Eräs perhe luopui koirasta, kun se tuli väkivaltaiseksi. Ottivat noutajan.- Tuota,
kysyisin ihan pikaseen että Teillä koira ei siis saa tulla olohuoneeseen, miksi? Eikö se Teidän kotinne ole myös koiranne koti? Jos koiraa pitää vain eteisessä, niin olisikohan ehkä parempi antaa se pois, parempaan kotiin? Kotiin jossa se olisi perheenjäsen eikä mikään ulkopuolinen örkki, jota ei voi laskea edes sisään...
- koiran_ehdoilla
Koiran häkittäminen ei kyllä ole mikään ratkaisu, ja sitä paitsi se on tuossa muodossa lainvastaista (http://www.sey.fi/elainsuojelu/ala_hakita/miksi_ei/mita_laissa_sanotaan). Ja pomottamisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä, nämä muinaisjäänteet täällä palstoillakin yrittävät vielä riehua ja jakaa johtajuussaarnaansa, onneksi fiksut ja avoimet koiranomistajat tietävät jo paremmin..
Mutta sitten asiaan. Koira oppii uusia asioita vanhanakin, ja 4 kk-ikäinen pentu varsin hyvin. Alkuun on hyvä päättää johdonmukaiset säännöt, joko koira saa olla sängyssä tai ei. Jos päätätte että ei, niin pitäkää siitä sitten kiinni ilman poikkeuksia. Jos päätätte, että annatte koiran tulla sänkyyn, niin yksinkertaisesti opettakaa koiralle palkitsemalla käsky "alas" tmv. jolla koira menee pois sängystä tarvittaessa. Itse asiassa "alas" käskyn kouluttaminen on järkevää vaikka koira ei sänkyyn saisi mennäkään, siitä on varmasti hyötyä jatkossakin - koulutus kannattaa vaan suorittaa jossain muualla kuin sängyssä jos sänky on kielletty alue.
Voitte aloittaa treenin esim. niin että kun koira on sängyssä (tai sohvalla tai patjalla tms), näytätte namia ja kun se tulee alas, palkitsette. Parin houkuttelukerran jälkeen pidätte namit aina piilossa jatkossa, mutta käytöksen voi saada alkuun houkuttelemalla. Jos houkuttelua jatkaa pidempään, ei koira opi muuta kuin seuraamaan namia/lelua eli varsinaista oppimista ei tapahdu. Alkuun ajatuksena on se, että aina kun koira tulee sängystä alas, sanotte samaan aikaan "alas" ja kun koira on maassa, otatte palkan taskusta/piilosta ja palkkaatte koiran. Muistakaa palkata nopeasti, ideaalisti 4 sekunnin sisällä käytöksestä. Kun koira on tehnyt tätä muutaman kymmenen kertaa, voitte kokeilla koiran ollessa vielä sängyssä sanoa "alas", jos koira tulee alas, palkitsette.
Jos ei tule alas, ei kannata hokea käskyä uudelleen, joka kerta kun sanoo käskyn ja sitä ei seuraa käytös, käskysana "kuluu" ja käytöksen todennäköisyys vähenee joka kerta. Joten yksinkertaisesti odotatte että koira tulee itse alas ja taas sanotte vihjesanan sillä hetkellä kun koira tulee itse alas ja palkitsette. Tämä siksi, että ensin koiran on opittava käytös, ja vasta valmiiseen käytökseen kannattaa liittää käsky. Käskyn hokeminen ennen kuin on opettanut käytöstä on aivan turhaa - vaikka koirat fiksuja onkin, niin ajatuksenlukuun ne ei kykene. Kun koira huomaa, että teillä on palkka (voi olla mikä tahansa mistä koira pitää, nami tai lelu) niin se alkaa kyllä tarjoamaan alastuloa ja sänkyyn menoa.
Kun koira osaa yhdistää käskysanan oikeaan käytökseen, sitä on syytä harjoitella joka päivä. Tämä siksi, että koira osaisi käytöksen myös tilanteessa jossa se on kiihtyneempi, eli että käytös menee selkäytimeen. "Harjoitus tekee mestarin" pätee tässäkin. Koska kyseessä on pentu, on syytä kuitenkin ottaa treenatessa huomioon sängyn korkeus ja lattian liukkaus, ette varmaankaan halua pennun vahingoittavan itseään hyppiessä. Jos sänky on korkea/lattia liukas/koira erittäin pieni kannattaa alas-käskyä treenata vaikka jollain matalammalla tasolla, esim patja tai sohvatyyny lattialla tms. Mutta kuitenkin samassa huoneessa jossa sänky on, että tositilanteessa koiran on helpompi yhdistää käsky käytökseen.
Tärkeää on myös vaikeuttaa harjoitusta niin, että annat käskyn kun itse olet sängyssä - silloin voit joko heittää koiralle palkan maahan, tai voit ottaa puolison tai toisen henkilön avuksi joka palkkaa koiran kun se on maassa. Samassa yhteydessä ja samalla tyylillä voi opettaa koiralle "ylös" käskyn, jota voi sitten käyttää vaikkapa autoon mennessä tai muuallakin. Kun koira on oppinut runsaan treenin myötä käskyt hyvin ja sillä on johdonmukaiset säännöt mitä se saa tehdä ja mitä ei, veikkaanpa että mustasukkainen käytös myös vähenee. - Oikeesti hei, kamaan
koiran_ehdoilla kirjoitti:
Koiran häkittäminen ei kyllä ole mikään ratkaisu, ja sitä paitsi se on tuossa muodossa lainvastaista (http://www.sey.fi/elainsuojelu/ala_hakita/miksi_ei/mita_laissa_sanotaan). Ja pomottamisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä, nämä muinaisjäänteet täällä palstoillakin yrittävät vielä riehua ja jakaa johtajuussaarnaansa, onneksi fiksut ja avoimet koiranomistajat tietävät jo paremmin..
Mutta sitten asiaan. Koira oppii uusia asioita vanhanakin, ja 4 kk-ikäinen pentu varsin hyvin. Alkuun on hyvä päättää johdonmukaiset säännöt, joko koira saa olla sängyssä tai ei. Jos päätätte että ei, niin pitäkää siitä sitten kiinni ilman poikkeuksia. Jos päätätte, että annatte koiran tulla sänkyyn, niin yksinkertaisesti opettakaa koiralle palkitsemalla käsky "alas" tmv. jolla koira menee pois sängystä tarvittaessa. Itse asiassa "alas" käskyn kouluttaminen on järkevää vaikka koira ei sänkyyn saisi mennäkään, siitä on varmasti hyötyä jatkossakin - koulutus kannattaa vaan suorittaa jossain muualla kuin sängyssä jos sänky on kielletty alue.
Voitte aloittaa treenin esim. niin että kun koira on sängyssä (tai sohvalla tai patjalla tms), näytätte namia ja kun se tulee alas, palkitsette. Parin houkuttelukerran jälkeen pidätte namit aina piilossa jatkossa, mutta käytöksen voi saada alkuun houkuttelemalla. Jos houkuttelua jatkaa pidempään, ei koira opi muuta kuin seuraamaan namia/lelua eli varsinaista oppimista ei tapahdu. Alkuun ajatuksena on se, että aina kun koira tulee sängystä alas, sanotte samaan aikaan "alas" ja kun koira on maassa, otatte palkan taskusta/piilosta ja palkkaatte koiran. Muistakaa palkata nopeasti, ideaalisti 4 sekunnin sisällä käytöksestä. Kun koira on tehnyt tätä muutaman kymmenen kertaa, voitte kokeilla koiran ollessa vielä sängyssä sanoa "alas", jos koira tulee alas, palkitsette.
Jos ei tule alas, ei kannata hokea käskyä uudelleen, joka kerta kun sanoo käskyn ja sitä ei seuraa käytös, käskysana "kuluu" ja käytöksen todennäköisyys vähenee joka kerta. Joten yksinkertaisesti odotatte että koira tulee itse alas ja taas sanotte vihjesanan sillä hetkellä kun koira tulee itse alas ja palkitsette. Tämä siksi, että ensin koiran on opittava käytös, ja vasta valmiiseen käytökseen kannattaa liittää käsky. Käskyn hokeminen ennen kuin on opettanut käytöstä on aivan turhaa - vaikka koirat fiksuja onkin, niin ajatuksenlukuun ne ei kykene. Kun koira huomaa, että teillä on palkka (voi olla mikä tahansa mistä koira pitää, nami tai lelu) niin se alkaa kyllä tarjoamaan alastuloa ja sänkyyn menoa.
Kun koira osaa yhdistää käskysanan oikeaan käytökseen, sitä on syytä harjoitella joka päivä. Tämä siksi, että koira osaisi käytöksen myös tilanteessa jossa se on kiihtyneempi, eli että käytös menee selkäytimeen. "Harjoitus tekee mestarin" pätee tässäkin. Koska kyseessä on pentu, on syytä kuitenkin ottaa treenatessa huomioon sängyn korkeus ja lattian liukkaus, ette varmaankaan halua pennun vahingoittavan itseään hyppiessä. Jos sänky on korkea/lattia liukas/koira erittäin pieni kannattaa alas-käskyä treenata vaikka jollain matalammalla tasolla, esim patja tai sohvatyyny lattialla tms. Mutta kuitenkin samassa huoneessa jossa sänky on, että tositilanteessa koiran on helpompi yhdistää käsky käytökseen.
Tärkeää on myös vaikeuttaa harjoitusta niin, että annat käskyn kun itse olet sängyssä - silloin voit joko heittää koiralle palkan maahan, tai voit ottaa puolison tai toisen henkilön avuksi joka palkkaa koiran kun se on maassa. Samassa yhteydessä ja samalla tyylillä voi opettaa koiralle "ylös" käskyn, jota voi sitten käyttää vaikkapa autoon mennessä tai muuallakin. Kun koira on oppinut runsaan treenin myötä käskyt hyvin ja sillä on johdonmukaiset säännöt mitä se saa tehdä ja mitä ei, veikkaanpa että mustasukkainen käytös myös vähenee."Ja pomottamisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä, nämä muinaisjäänteet täällä palstoillakin yrittävät vielä riehua ja jakaa johtajuussaarnaansa, onneksi fiksut ja avoimet koiranomistajat tietävät jo paremmin.. "
Ja näiden "fiksujen" lisääntyessä ja alettua laajemmin saarnaamaan ilosanomaansa, ongelmallisten koirien määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt. Kun käyttää maalaisjärkeä ja sitämyöden ikiaikaisia tapoja käyttäytyä ja kommunikoida koirien kanssa voi välttyä monelta ikävältä tilanteelta.
Kuten esimerkiksi myös näiltä:
1. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803177398950_uu.shtml
2. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194769988073/artikkeli/irtokoira raateli pikkukoiralle 15 sentin haavan jo toinen tapaus.html
3. http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/irrallaan_ollut_koira_raateli_ulkoilijaa_ja_taman_koiraa/
4. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288503670520.html
Kannattaa siis muistaa että vaikka johtajuutta oppina ei henkilökohtaisesti kannattaisikaan, niin koirasi(ja varsinkin asiakkaidesi, jos koulutusohjaaja kerran olet) kuitenkin tarvitsee ennenkaikkea sitä että on ihminen joka johtaa ja opastaa.
Huvittavaa tässä saarnassasi on ilmiselvä ristiriitaisuus. Katsotaanpa huomaisitko itse kun se oikein alleviivataan sinulle. Kirjoitat:
"Alkuun on hyvä päättää johdonmukaiset säännöt, joko koira saa olla sängyssä tai ei. Jos päätätte että ei, niin pitäkää siitä sitten kiinni ilman poikkeuksia."
Mitä muuta tällä neuvolla opetat kuin sitä että pitää olla johtaja koiralleen? Nimimerkkisi ja nk. ideologiasi mukaisesti jos toimit, niin koiranhan pitäisi päättää saako Hän olla sängyllä vai ei, eikö? Ethän muuten toimisi koiran ehdoilla.
Summasummarum, lakkaa vänkäämästä, valehtelemasta ja tunnusta tosiasiat. Sellaisina kuin ne ovat. Koiran parhaaksi. - bullipoju
Tärkeää on myös vaikeuttaa harjoitusta niin, että annat käskyn kun itse olet sängyssä - silloin voit joko heittää koiralle palkan maahan, tai voit ottaa puolison tai toisen henkilön avuksi joka palkkaa koiran kun se on maassa. Samassa yhteydessä ja samalla tyylillä voi opettaa koiralle "ylös" käskyn, jota voi sitten käyttää vaikkapa autoon mennessä tai muuallakin. Kun koira on oppinut runsaan treenin myötä käskyt hyvin ja sillä on johdonmukaiset säännöt mitä se saa tehdä ja mitä ei, veikkaanpa että mustasukkainen käytös myös vähenee.Voit tehdä niin kuin koiran_ehdoilla neuvoi tai sitten yksinkertaisesti teet niinkuin ensimmäinen kirjoittaja sanoi ja saat tuloksia jo samana iltana. Koira on kyllä sen verran fiksu että ymmärtää noin yksinkertaisen viestin ilman namejakin.
Mutta kukanenkin tallaa tavallaan ja tekee niinkuin parhaaksi näkee.. - koiran_ehdoilla
Oikeesti hei, kamaan kirjoitti:
"Ja pomottamisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä, nämä muinaisjäänteet täällä palstoillakin yrittävät vielä riehua ja jakaa johtajuussaarnaansa, onneksi fiksut ja avoimet koiranomistajat tietävät jo paremmin.. "
Ja näiden "fiksujen" lisääntyessä ja alettua laajemmin saarnaamaan ilosanomaansa, ongelmallisten koirien määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt. Kun käyttää maalaisjärkeä ja sitämyöden ikiaikaisia tapoja käyttäytyä ja kommunikoida koirien kanssa voi välttyä monelta ikävältä tilanteelta.
Kuten esimerkiksi myös näiltä:
1. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803177398950_uu.shtml
2. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194769988073/artikkeli/irtokoira raateli pikkukoiralle 15 sentin haavan jo toinen tapaus.html
3. http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/irrallaan_ollut_koira_raateli_ulkoilijaa_ja_taman_koiraa/
4. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288503670520.html
Kannattaa siis muistaa että vaikka johtajuutta oppina ei henkilökohtaisesti kannattaisikaan, niin koirasi(ja varsinkin asiakkaidesi, jos koulutusohjaaja kerran olet) kuitenkin tarvitsee ennenkaikkea sitä että on ihminen joka johtaa ja opastaa.
Huvittavaa tässä saarnassasi on ilmiselvä ristiriitaisuus. Katsotaanpa huomaisitko itse kun se oikein alleviivataan sinulle. Kirjoitat:
"Alkuun on hyvä päättää johdonmukaiset säännöt, joko koira saa olla sängyssä tai ei. Jos päätätte että ei, niin pitäkää siitä sitten kiinni ilman poikkeuksia."
Mitä muuta tällä neuvolla opetat kuin sitä että pitää olla johtaja koiralleen? Nimimerkkisi ja nk. ideologiasi mukaisesti jos toimit, niin koiranhan pitäisi päättää saako Hän olla sängyllä vai ei, eikö? Ethän muuten toimisi koiran ehdoilla.
Summasummarum, lakkaa vänkäämästä, valehtelemasta ja tunnusta tosiasiat. Sellaisina kuin ne ovat. Koiran parhaaksi."Ja näiden "fiksujen" lisääntyessä ja alettua laajemmin saarnaamaan ilosanomaansa, ongelmallisten koirien määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt."
Onko sulla kenties osoittaa jotain syy-seuraus-suhteita asian tiimoilta, vai meneekö arvailuksi? Samaan tyyliin voisi todeta, että Koirakuiskaaja-ohjelma on aloittanut n. 8 vuotta sitten, ja samaan aikaan purutapaukset on kasvanut merkittävästi?
"... (ja varsinkin asiakkaidesi, jos koulutusohjaaja kerran olet) kuitenkin tarvitsee ennenkaikkea sitä että on ihminen joka johtaa ja opastaa."
Kuka sanoi että olen koulutusohjaaja? Olen aivan tavallinen koiranomistaja joka harrastaa aktiivisesti eri lajeja. Tottakai, jos halutaan koiran käyttäytyvän tietyllä tavalla, ja jos käytös ei ole koiralle sen luontainen tapa käyttäytyä siinä tilanteessa, tarvitaan ihmisen ohjausta ja opastusta. Mutta sitä en ymmärrä että miksi minun pitäisi esimerkiksi syödä ennen koiraani jotta se kulkisi remmissä nätisti - mistä ihmeestä sen koiran pitäisi yhdistää ruokailutottumukset hihnalenkkiin. Minun maalaisjärkeen vetoaa se, että mietitään miksi koira vetää ja poistetaan käytöksen syy, eli tehdään löysällä remmillä kulkeminen kannattavaksi ja koulutetaan perusteellisesti uusi käytös hihnalenkeille. Eikö ole simppeliä?
"Mitä muuta tällä neuvolla opetat kuin sitä että pitää olla johtaja koiralleen? Nimimerkkisi ja nk. ideologiasi mukaisesti jos toimit, niin koiranhan pitäisi päättää saako Hän olla sängyllä vai ei, eikö? Ethän muuten toimisi koiran ehdoilla."
Nimimerkki koiran ehdoilla viittaa siihen, että täytyy ymmärtää koiran käyttäytymistä (perustuen nykyaikaiseen tieteelliseen tutkimukseen, ei vanhoihin uskomuksiin laumanjohtajuudesta) jotta voi muuttaa koiran käytöstä. Sinulla on myös se yleinen virheluulo joka monella muullakin on palkitsemalla kouluttamisesta - palkitseminen ei ole synonyymi kaiken sallivalle. Myös käyttäytymistieteelliset tutkimukset osoittavat, että koira jolla on selkeät rutiinit ja johdonmukaiset säännöt, on vähemmän stressaantunut ja sillä on vähemmän ongelmakäytöksiä kuin koiralla jolla asiat ei ole yhtä hyvin.
Se tärkeä ero on siinä, kuinka säännöt koulutetaan koiralle (palkitsemalla vai kieltämällä/pakotteilla/rangaistuksilla). Palkitsemalla koulutetut koirat ovat vähemmän taipuvaisia aggressiiviseen käytökseen ja niillä on muutenkin vähemmän ongelmakäytöksiä, kun taas pakotteilla koulutetut koirat ovat hitaampia oppimaan, eivät yhtä sosiaalisia ja taipuvaisempia aggressiiviseen käytökseen - tästä aiheesta on tehty useita tutkimuksia ympäri maailmaa ja tulokset ovat saman suuntaisia kaikkialla. Sekä eroa on siinä, miten koiran käytöstä selitetään - moderni koiran käyttäytymisen tutkimus kertoo, että koirat (ja kaikki muutkin eläimet sekä ihmiset) lisäävät käytöstä joka on kannattavaa ja vähentävät käytöstä joka ei ole kannattavaa. Selvää on myös se, että koirat eivät laumaannu hierarkisiin laumoihin ja johtaja-aseman tavoittelu ei ole koiran toiminnan moottori, ja on itse asiassa koiralle täysin tuntematon asia. - 6 koiraa kasvattanut
hyvänen aika, mitä jos menisit itse siihen boksiin. Saahan koiran muutenkin tottelemaan = pysymään pois sängystä.
- Koirakouluun?
Tuota, kirjoitti:
kysyisin ihan pikaseen että Teillä koira ei siis saa tulla olohuoneeseen, miksi? Eikö se Teidän kotinne ole myös koiranne koti? Jos koiraa pitää vain eteisessä, niin olisikohan ehkä parempi antaa se pois, parempaan kotiin? Kotiin jossa se olisi perheenjäsen eikä mikään ulkopuolinen örkki, jota ei voi laskea edes sisään...
Kaikkea voi tehdä,
Löytyykö Helsingistä vieläkään eläinsuojeluvalvojaa? Kuka haluaisi haasteelliseen vapaaehtoistyöhön?
Enemmän eläinten ja ihmisten hyvinvointia auttaisi käytännön työ, eikä nettipalstoilla ihmettely. - Tuota, tuota
Tuota, kirjoitti:
Ei, nimimerrki: "rajat pian" asuu kadulla ja käyttää luvatta muiden ihmisten eteisiä luvatta, eihän sillä ees oo kotia!
- aikansa kutakin
Tuota, kirjoitti:
Koiraa voi kutsua perheenjäseneksi, mutta se ei ole silti ihminen vaan koira. Meillä koirilta oli kielletty pääsy makuuhuoneisiin, eikä ne sinne hallunneetkaan kun siihen oppivat.
- kyllä se oppii
Tärkeää on myös vaikeuttaa harjoitusta niin, että annat käskyn kun itse olet sängyssä - silloin voit joko heittää koiralle palkan maahan, tai voit ottaa puolison tai toisen henkilön avuksi joka palkkaa koiran kun se on maassa. Samassa yhteydessä ja samalla tyylillä voi opettaa koiralle "ylös" käskyn, jota voi sitten käyttää vaikkapa autoon mennessä tai muuallakin. Kun koira on oppinut runsaan treenin myötä käskyt hyvin ja sillä on johdonmukaiset säännöt mitä se saa tehdä ja mitä ei, veikkaanpa että mustasukkainen käytös myös vähenee."pomottamisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä"
Eikös se ole pomo joka käskee ja lauman alempi jäsen joka tottellee?
Kun opetat koiralle alas-käskyn, niin sehän on juuri tätä pomottamista, sinä osoitat olevasi lauman johtaja ja sinua pitää totella. Näin asian pitää ollakkin, asiat menee silloin vikaan kun koira alkaa komentaa ihmisiä, kuten aloittajan tapauksessa on käymässä.
4kk ikäinen koira on ihan pentu vielä, se oppii helposti, mutta kokeilee välillä, pitää vain olla johdonmukainen, ei se muuta vaadi.
- kääkät
Kiellät vain jämäkästi, jos koira yrittää tulla sänkyyn. Oma koirani sai ennen nukkua sängyssä, mutta kun taloon tuli toinen koira, päätin, että koirien paikka ei ole makuuhuoneessa eikä varsinkaan sängyssä. Yöksi laitoin aluksi oven kiinni, mutta nopeasti oppi, ettei makuuhuoneeseen saa tulla, vaikka oli monta vuotta siellä oleskellut.
Sohvalle taas saavat tulla kutsusta, mutta muuten sinne ei ole asiaa. Itse uskon jonkinlaiseen johtajuuteen, ja johtajan asemani on helpompi pitää, kun minä määrään, milloin sohvalle tullaan siliteltäväksi. Koirat ei saa tulla kerjäämään huomiota.
Jotkut koirat eivät varmasti tarvi kovin tiukkoja rajoja, mutta omien kääpiöpinsereideni kanssa elämä sujuu rattoisasti, kun niiden ei tarvitse päättää mistään. - Ajattelamaan ruvennu
Kuka kysyy? Provoko?
- 2:n koiran omistaja
Voi v*ttu mitä uusavuttomuutta.
Koira pois sängystä, aina. Koiran paikka on ihmisiä alempana, eikä sillä tule olla oikeutta sänkyyn.
Koira pois sängystä niin ongelma poistuu.- koirat järjestykseen
Voi, voi, mut jos HÄN ei haluu......saako HÄN traumoja..... loukkaantuuko HÄN ?
Koulutettu koira ei temppuile ruokapöydässä eikä sen ympärillä kun ihmiset syö, sillä koiralla on oma ruokapiste ja juoma-astia.
Koiralla on myös oma kori tai muu nukkuma-alusta. Sen paikka ei ole ihmisten sängyssä, mikä pitää opettaa heti pienenä.
Koira on laumaeläin, millä pitää olla laumanjohtaja. JOs ei ole niin siitä seuraa iänkaikkinen nokittelu ja arvojärjestyksen hakeminen kahinan avulla.
- masa049
Oho,onko koiran paikka sängyssä, kysyn vaan. Ollu koira minullakin mut ei koskaan sängyssä sohvalla y, Koiralla oma noja tuoli se riitti sille/meille hyvin.,
TÖPPI MIKÄ TÖPPI - 17+20
...Koiraa eivät vaivaa inhimilliset tunteet, se ei ole mustasukkainen. Teillä on nyt käynyt niin, että koirasta sinä oot ns. heikoin lenkki ja hän pomottaa sua. Sinuna pitäisin koiran pois sängystä kokonaan eli valtaa sänky takaisin omaksi reviiriksesi. Saattaapi tulla muuten pahempiakin ongelmia, kun johtajuus on jo noin kyseenalaista. Koira on onnellisin saadessaan olla koira ja pahaan pohjimmaisena. Koiran paikka on nukkua lattialla, matolla tai omalla pedillään.
- kuolaa sängyssä
Joku mainitsi tuossa aiemmin ihan harrastavansa seksiäkin kun koira on makuuhuoneessa.
Eikö yhtään häiritse kun se turre siinä vieressä silmät pyöreinä seuraa ähkimistänne ja läähättää mukana?
Jonkun akvaarion voisin makuuhuoneessa käsittää, mutta on se nyt vähän retardia päästää eläin sänkyyn.- koiramies68
Koiran paikka ei missään nimessä ole sängyssä.
"Olennaista on se, että koira tietää pääsevänsä takaisin sänkyyn sit kun "homma on ohi". Ilman tätä koira kyttää koko ajan reunalla millon saa hypätä takasin. "
Just joo.. enemmänkin on olennaista että KOIRA EI TULE SÄNKYYN.. - outoa elämää
koiramies68 kirjoitti:
Koiran paikka ei missään nimessä ole sängyssä.
"Olennaista on se, että koira tietää pääsevänsä takaisin sänkyyn sit kun "homma on ohi". Ilman tätä koira kyttää koko ajan reunalla millon saa hypätä takasin. "
Just joo.. enemmänkin on olennaista että KOIRA EI TULE SÄNKYYN..Mielestäni olennaista on pitää lemmikit poissa koko makuuhuoneesta.
Jotkut voivat tietenkin olla erimieltä ja jotkut ovat vähän vähemmän tylsiä kyniä kuin toiset.
Olihan tässä vähän aikaa sitten silläkin yhdellä idiootilla lammas kerrostalon häkkivarastossa. - Onneksi sentään
outoa elämää kirjoitti:
Mielestäni olennaista on pitää lemmikit poissa koko makuuhuoneesta.
Jotkut voivat tietenkin olla erimieltä ja jotkut ovat vähän vähemmän tylsiä kyniä kuin toiset.
Olihan tässä vähän aikaa sitten silläkin yhdellä idiootilla lammas kerrostalon häkkivarastossa.häkkivarastossa, eikä makuuhuoneessa.
- bää bää vita lam
Onneksi sentään kirjoitti:
häkkivarastossa, eikä makuuhuoneessa.
Mutta jos HÄN ei halunnut makkaariin, kun siellä oli niin kuuma turkki päällä.
- hur är det
bää bää vita lam kirjoitti:
Mutta jos HÄN ei halunnut makkaariin, kun siellä oli niin kuuma turkki päällä.
OLiko HÄN mahdollisesti isännän "lemmikki" .
- RankkuriRipa
Jep, kyllähän tuo on selvää ettei koiraa sänkyyn pidä päästää ja mielummin ei makuuhuoneeseen ollenkaan.
Koiralla pitää olla oma peti joka tarpeeksi suuri sille ja se on sen nukkumapaikka. Samalla se on koiran turvapaikka, sitä ei saa koskaan kurittaa/kouluttaa omaan petiin.
Kaikki koirani ovat helposti oppineet tämän. Jos on tullut tehneeksi ilkeyksiä ja sitä on ääntä korottamalla torunut asiasta niin kaikki ovat oppineet menemään petillensä "häpeämään" ja silloin oppi on mennyt perille.
Rangaistus on kärsitty ja siihen ei enää palata sen jälkeen. - Kyllälähteetaas
Eikös spaniel ole aika pieni? Meinaan vaan että kyllä varmaan pystyt pitämään sellaiselle vaahtosammuttimen kokoiselle nappulalle jöötä.
Heität vaan hiiteen koko huoneesta jos ei osaa käyttäytyä. - Pelkistetty
Hai miks,eihän tuo käyttäne ees kesävaatteitakaan?
- emmi7
LOLLLLL
- tujrykryl
Näyttää kyllä vähän siltä että jos ton ikänen pentu hyppii jo tossa vaiheessa sun silmille, niin sinulle tulee vielä tulevaisuudessa olemaan siitä ongelmaa siellä sängyn ulkopuolella... ilmeisesti olet koiran mielestä hänen alapuolella... Että mietippäs sitä...
Meillä on saanut kissat 3kpl aina nukkua missä haluaa, ja yleensä ne sängyssä onkin ja koirat 2kpl dobbereita, saavat nukkua sillon vieressä kun toinen meistä on töitten takia pois kotoa, kuten ikävä kyllä aika usein on. Mutta ei meillä sentään elukat silmille hypi!!! Ne tekee just niin kun niille sanotaan. - haux
Meillä koira nukkuu vieressä sulassa sovussa ja onpa kamalaa ja retardia ynnä epähygieenistä. Olispa itekki tollaine koirakuiskaaja ku osa näistä guruista täällä. Tai mielummin ei.
- hyvä kaveri
Hui hai ja koira mukaan leikkeihin koiralla on meinaan aika mukavan pehmeä kieli toisin kuin kissalla :)
- uyuyuytu
Mieti vähän kuka teidän laumaa johtaa
- Koirallinenxxx
Koiraportti makuuhuoneen ovelle on järkevä ja toimiva ratkaisu. Koira näkee teidät, eli on tavallaan samassa tilassa. Ja koiralle pehmeä ja mukava oma peti, niin se alkaa kyllä tottumaan. Pari ekaa yötä voi olla vinkumista.
Koiraportti on muutenkin hyvä, ei pääse kuraisilla tassuilla sänkyyn.
Itse teen niin, että lenkin jälkeen kun pesen koiran tassut, niin makuuhuoneen protti pysyy niin kauan kiinni, kun tassut ovat kuivuneet. Päivisin kun olen töissä, niin koira saa kyllä nukkua makuuhuoneessa, jos haluaa, eli portti on silloin auki.- 2 koirulia
Minä olen myös koiraportin kannalla. Meillä toimii hyvin ja tottuivat molemmat koirapojat nopeasti siihen. Päivällä annamme nukkua sängyn päällä, mutta illalla kuuden seitsemän korvilla portti kiinni ja sitten ei ole asiaa makkariin.
- koirat pois makkaris
Joo toi portti on hyvä ja parempi kuin suljettu ovi. Oven takana pentu voi vähän ahdistua ja alkaa metelöidä ja raapia ovea. Pelkän kynnyksenkin saa kyllä opetettua, mutta on helpompaa jos siinä on edes joku esten jonka koira joutuisi ylittämään niin fyysisesti kuin henkisesti ja silloin siihen ehtii helpommin reagoimaan. Meillä oli vähän aikaa makuuhuoneen ovella tuoli poikittain esteenä, kun opetettiin koirat pois makkarista.
Pääsee paljon helpommalla kun koiraa ei päästä sänkyyn, ei niitä tassuja viitsi olla joka ulkoilutusreissun jälkeen pesemässä, kuivaamassa ja harjaamassa. Ajatelkaa mitä kaikkea koiran tassuissa tulee sänkyynne: hyönteisiä, virtsaa, ulosteita, hiekka ja muuta roskaa, räkää yms. mitä kaikea siellä reilteill nyt sitten onkaan.
- koiranomistaja2
Meillä koira nukkuu sängyssä vieressäni ja jos tulee vieraita on koira siirtynyt kiltisti omalle pedilleen lattialle, koira on ottanut teillä selvästi johtoaseman. Kannattaa harkita koiraterapeuttia tai koulua, mutta nyt on aika toimia, eikä antaa pahentua enää! Yksi mahdollisuus on, että ostatte koiralle pedin lattialle ja totutatte sen siihen tai jos ei auta, niin toiseen huoneeseen yöksi omalle pedilleen.
Mikä teitä koiraihmisiä oikein vaivaa?! Koiran paikka on jossain ihan muualla kuin sängyssä!....sen ymmärtää jos koira vaikka nukkuu lapsen sängyn jalkopäässä.Mutta että aikuiset ihmiset antaa koiran tulla sänkyynsä!! EI ainakaan minun sänkyyni tulisi kuolaamaan,sotkemaan ja kirppujaan tartuttamaan vuodevaatteisiini,saati määräämään missä minä nukun ! Hyi helvata! Koiran paikka on lattialla!
- jotain muuta
Ei ne ole koiraihmisiä joilla on koira sängyssä...
- sdfghnjkm,bgsf
Menetetty tapaus. Viekää koira lopetettavaksi ja itsenne myös.
- hurttarankkuri
Eikö lobotomia riittäisi, onhan se vähän lievempi keino.
- koirallinen itsekin
Onko teillä ovea makuuhuoneessa? Jos on, käyttäkää sitä. :)
- ap.
"heinänteko: Koira niskasta johdattamalla alas sängyltä ja selkeä käskytys. "
Miksi koiran kouluttamista verrataan heinäntekoon, jossa heinää piestään paaleihin ja heitellään ympäriinsä?
Hyh,, annoin tuollaisen viestin eteenpäin- Koska se
oli kuvaus miten yksinkertaista se homma todellisuudessa on, siis siksi.
- Heinänteko2
"Miksi koiran kouluttamista verrataan heinäntekoon, jossa heinää piestään paaleihin ja heitellään ympäriinsä?"
Heinänteossa hujan hajan pitkin peltoa sojottavat heinät jalostetaan siististi käyttökelpoiseen muotoon ja järjestykseen.
- Kuono kohti nivusia
Opeta nukkumaan se haarojen välissä kuono kohti nivusia.
Sitä myötä voit heivata ukon kokonaan sängystä pois. - koirat elämäntapana
meillä koira nukkuu sängyssä mut ei silti käyttäydy agressiivisesti tai mustasukkaisesti. koira tietää kuka on johtaja..eli minä. nukkuminen koiran kanssa merkitsee "laumaan" kuuluvuutta.. en näe et siitä on haittaa et koira nukkuu sängyssä jos tietää ketä määrää... koira on laumaeläin, ei sitä voi eristää mihinkään häkkiin yöksi.. ja itsekin saa paremmin nukuttua kun koira on siinä turvana ja tiedän et herää pieneen rapsahdukseen jos tulisi esim. varkaita. ja vielä toinen hyvä puoli on se, että kun aamulla herätyskello soi koira tulee häntä heiluen naaman eteen :D ei ainakaan anna nukkua herätyksen ohi :) ja laumaeläimenä sen kuuluu nukkua siellä missä muutkin mutta muista, että sinä olet laumanjohtaja tietenkin.. :) nyt täytyy teidänkin tehdä selväksi, kuka talossa oikein määrää...onnea koulutukseen! :)
- karvajalat
heh, meillä nukkuu sängyssä koiran lisäksi kissa... ja välillä sekin peiton alla :)
- .,,,
hhhhmmm lesboja
- Sexiä ja....
Pussaatte ja sextaatte vessassa niin koira pysyy tyytyväisenä!
- koira määrää
Tuosta tulikin mieleeni että vieläkö aloittaja voi käydä vessassa ilman että koira on mukana tai ainakin ovi jää auki? Se on monella seuraava vaihe kun koirasta tulee lauman johtaja.
Koira on kuin pieni lapsi, jos se saa liikaa valtaa, niin se alkaa voida pahoin.
- joku tolokku
Kukaan tervejärkinen ei opeta piskiänsä sänkyyn, jossa ihmiset nukkuvat, ellei sitte ole itse täysi sika.
- "jenkkikokkeri"
Meilä koira on yksi perheen jäsenistä. Hellitään,lellitään, nukkuu keskellä ja usein jalkapäässä omalla alustalla. Illalla ekana petissä, aamula viimeisenä ylhäällä. Ihana ,rakas kummallekki. Aina kun on kotona ollu yksin, kiltisti, niin annetaan jotain hyvää. Halittu tänhäänki monta kertaa, silti perheonni säilyy!
- seropi
Makkarin ovelle sellanen portti minkä yli se ei tule, koiralle oma pieni peti sen portin viereen makkarin ulkopuolelle. oven voi jättää auki jos siitä ei oo haittaa muuten. ihan varmasti ekana yönä vinkuu ja valittaa, mutta ei oteta sänkyyn tai makkariin. se on sillä selvä.. ei auta muu kun olla lepsuilematta ja säälimättä jos sen oikeasti haluaa pois sängystä.
jos on ok, että se nukkuu makkarissa niin sitten vaan harjotellaan sängyltä poissa pysymistä. minu koira ainakin rauhottuu paremmin pienessä tilassa, eli makkariin miun mukaan ja ovi kiinni.. ei lähe vaeltamaan ympäri asuntoa ja tuhoamaan. päiväsaikaan voipi vaikka harjotella, että aina kun koira tulee sänkyyn niin laitetaan ilman sen kummempaa riehumista tai rääkymistä koira lattialle, ja sanotaan ehkä joku kieltosana. ei mitään ylimäärästä hellittelyä, huutamista selittämistä tönimistä, koira vaan lattialle ja jatkaa makoilua.
koirat on fiksuja ja oppii kyllä, etenki noin pieni pentu on hyvässä iässä omaksumaan asioita. viisaita mutta ei kovin moninutkasia.- (seropi)
petiin voi laittaa jonkun oman vaatteen, tuo omistajan tuoksua ja turvaa
- koitappa ehkä toimii
koira kannattaa poistaa kokonaan makuuhuoneesta nukkumasta!,meillä oli chihu ja opetin nukkumaan olohuoneessa omassa sängyssään,hetken se siellä aina vinkui seuraa mutta kun mekin menimme nukkumaan niin sekin rauhoittui.(jälkiviisaana siis tein tuon kun opin edeltäjältä että sänkyyn en enää ota koiraa--edeltäjä oli kääpiöpinseri ja aina oli mieheni tai minun jaloissa nukkumassa :( )
- AsaJari
Moi!
Meillä sama tilanne, meidän westie (1v 4kk ) nukkuu aina meidän kanssa.
Ei suostu menemään edes jalkopäähän nukkuu, vaan siinä tyynyjen välissä pitää olla,tosin ei pidä mitään meteliä, mutta ahdasta on.
Varmin keino saada koira pois siitä sinne jalkopäähän on laittaa peittoa sen päälle.Meillä ainaskin toimii kun koiran tulee kuuma, niin lähtee pois.
Aina vaan uudestaan uudestaan peittoa päälle,niin sillai sen saa pois siitä välistä.Komennot ei enää auta kun kerran oppinut että saa tulla samaan sänkyyn, niin se vaan on noilla koirilla.- terrieristi
Siis höpö höpö. Kyllä minkä tahansa ikäisen koiran voi opetttaa paremmille tavoille. Westiet ovat joskus vähän kovapäisempiä, mutta pelkkää selittelyä, etteikö niitä voisi opettaa jos vähän viitsii nähdä vaivaa.
- Omistajan onnea...
No teitin koira on mustasukkainen "vain" tuossa muodossa. Itsekin kokenut sen ex-vaimon cockerspanielin kanssa, kun muutimme saman katon alle. Voi muuten sanoa, että ennen kuin on elänyt todella hc-mustasukkaisen eläimen kanssa, niin ei usko missä kaikessa se näkyy. Kerran sain mennä ensiapuun kun koiralla oli huono päivä ja erehdyin antamaan sille ruokaa, kun nostin kupin niin muutama tikki opetti että koira kyllä voi hyvin purra sitä kättä joka sitä ruokkii... ja kovaa. Mutta kun ei asiaan ajoissa ollut puuttunut, niin koira sitten ei koskaan muuttunut.
Mutta en nyt niin tiedä, että kumpi oli lopunpelin hankalampi. Ex-vaimon koira vai toinen nykyisen kissoista... Ihan kiva ja pehmoinen otus mitä sitä 5 vuotta katsellut, mutta heti jos on liikaa kosketusta sen mielestä niin tunkee väliin ja/tai alkaa kynsiä katsomatta juurikaan mistä. Joskus on nilkka, joskus on silmä... Ja ei siinä vielä mitään, mutta kun joskus sitten ihan samanmukaisesti laskee nesteet naamalle nukkuessa, siis minun naamalleni. Ja sitten ei ymmärrä yhtään mistä kyse jos vähän asiaan kommentoi... Mutta sama vika kuin koiran kanssa, kun ei puuttunut, nyt se on myöhäistä.
Tai sitten ihan yksinkertaisesti minussa on jotain mistä eläimet eivät pidä... olen ihan vakavasti miettinyt sitäkin...- kuriton katti
Temppuilun jälkeen nahkahanska käteen kissa minuutiksi kylmän suihkun alle.
Kyllä parin kerran jälkeen menee koulutus perille. meillä ei kukkoilla.
Kyllä kissakin tottelee jo äänenpainoilla, kun tietää mitä käy jos ei tottele. - Tossa taitaisi
kuriton katti kirjoitti:
Kyllä kissakin tottelee jo äänenpainoilla, kun tietää mitä käy jos ei tottele.jo kohta olla aika eläinsuojelun visiitin teille, mon ami...
- älä dramatisoi
Tossa taitaisi kirjoitti:
jo kohta olla aika eläinsuojelun visiitin teille, mon ami...
Jaa mistä. Kylmästä pikaisesta vesisuihkuista vai :)
- Omistajan onnea..
kuriton katti kirjoitti:
Kyllä kissakin tottelee jo äänenpainoilla, kun tietää mitä käy jos ei tottele.No kyllä sitä maalaisjärjellä ja "koulutuksellisessa mielessä" on ihan riittämiin kumpaakin eläintä kokeiltu pistää ojennukseen. Kissakin kyllä kokenut jo ihan riittämiin kastumista... mutta kun suihkupullokin muuttui kesähelteellä sellaiseksi, että tuppaa otus likimain pyytävän sitä, eikä pitävän rangaistuksena niin merkitys ehkä vähän inflatoitui...
No mutta kun nyt elukoita on ottanut, niin niistä pidetään huolta. Onhan nuo varmaan jonkun sietokyvyn ylittäviä temppuiluja jo, jotka kuvailin, mutta siis ei se nyt jokapäiväistä ole ollut eikä edes jokaviikkoista niin häiritsevästi, että olisi alkanut liikaa riepoa. Ihan kivahan se karvakasa on silloin kun ei tarvi kättä tikata tai naamalta ureaa pyyhkiä. Mutta koira on eläin jonka ominaisuuksiin kuuluu pureminen ja kissa on kissa.. En nyt jaksa ottaa asiasta niin pulttia. Kun oli muksu niin kämpässä oli useitakin koiria ja tottui kyllä, että niillä tuppasi olemaan aina välillä huonoja päiviä...Eikä se nyt joskus 80-luvulla ollut ihme juttu jos koira vähän puri, oli lapsi tai aikuinen. No, se on koira ja joskus se saattaa purra. So?
- VE-KU
Meillä kaksi koiraa. Pentuna petiin ja sitten ei auttanut muu kuin koirat olohuoneeseen ja sen jälkeen ei ole ollut makuuhuoneeseen asiaa. Tottuivat äkkiä ja nukkuvat kiltisti olohuoneen nahkasohvalla ja tuolissa eikä pyrikkään enää makuuhuoneeseen.
- emääntä
Meidän koiralla (3v. uros) helpotti kiimaisuus (nylkytti varsinkin vieraita ja poikaystäväänikin..., kun leikkautettiin. Mustasukkaisuutta on yhä ja siihen on tikka komento. sängyllä sa olla jos siihen ihmisten lisäksi mahtuu ja jos alkaa riehumaan, joutuu alas. Monesti koira nykyään vaan nukkuu vieressä lemmiskelyiden aikana. Se tietää, et ei auta tulla väliin...
- emääntä
me ei raaskita kieltää kokonaan sängyllä oloa, koska se on itestäkin mukava kölliä koira kainalossa ja useimmiten se on nätisti. Mut pitää nähdä, millon menee yli rajan ja sillon, oma paikka, lattialla.
- kärsivällisyyttä!
Kun kestätte vielä jonkun 10 vuotta mikä lienee koiran elinikä niin sitten saatte taas antaa suukkoja toisillenne. Aika menee nopsasti.
- Yllättävää
Pennun tultua taloon, olivat yöunet kutakuinkin menetettyä. Oli kesäaika ja valoisaa, niin pentu näki melskata makuuhuoneessa. Oli niin pieni vielä, ettei päässyt sänkyyn. Kyllästyin hunoihin yöuniin ja nappasin koiran kainaloon ja vein eteiseen nukkumaan ja ovi kiinni makkariin. Ajattelin, että alkaa kauhea itkeminen, mutta ei mitään! Siitä lähtien nukkunut rauhallisesti yksin.
Eihän se kasvattajallakaan ole nukkunut makuuhuoneessa, niin varmaan siinä selitys. - satunainen kuiskaaja
koiralle pitää tehä selväks kuka vie ja kuka vikisee! vanhakin koira oppii tavoille aika nopsasti,ei sänkyyn ollenkaan!
Koira ulos makkarista ja ovi kiinni ! Kai hänellä on paikka missä pötköttää ?
Ja kai sulla on luonnetta ?- hfghfhs
Jos se suojelee miestäs ja pitää sitä omana ukkonaan niin miehen pitää tiukasti komentaa koira pois sängystä kun hyökkii sua päin. Voi ottaa niskasta kiinni ja pistää lattialle. Ja sama jatkuu vaikka 600000 kertaa kunnes pysyy poissa.
- 2344444
Hei. Ihan kokemuksesta.
Tuttavapari oli samanlainen koira. Äirisi jos sängyssä pussailtiin ym. Yhtenä yönä sitten koiralla pimahti oikeasti ja se päätyi puraisemaan oikeen kunnolla tuttavan miehen naista, niin että jouduttiin ihan tikattavaksi menemään.
Eli kannattaa nyt saman tien opettaa ettei sängyssä nuku jos näyttää aggressiota. - :DD
vai sikoja ne, jotka nukkuvat koiran kanssa... :D meidän koiralla lyhyt turkki eikä karvojakaan lähde oikeastaan.. tassut pestään ja kuivataan aina lenkin jälkeen :) ei oo yhtä epähygieenista... päinvastoin! koira lapsiperheessä kasvattaa lasten vastustuskykyä eikä sairastu niin helposti :))
- normaali mies
No jos ei systemaattisesti viitsi koiraansa kouluttaa ja puuttua käytöshäiriöihin, niin suosittelen antaa koiran nukkua missä vaan.
Koira on lauma eläin. Jos haluaa ongelmia antaa koiran johtaa laumaa mihin me ihmisetkin kuulumme. Jos taas haluaa onnellisen elämän ja koiran niin koiran paikka on perheen alin laumassa. Hakata mitään eläimiä ei tarvi vaan torua ja tarvittaessa pistää maahan. Ei koira ole siitä vahingoidu jos sitä pitää maassa niin kauan että se tajuaa olevansa alistettu. Luonnossakin eläimet ratkovat asemansa puremalla ja tappelemalla. Tähän verrattuna pois työntäminen tai kiinni pitäminen ei ole on ihan ok.
Koiralle on ihan sama oletteko miehiä, naisia tai lapsia. Homman pointti on että koiran asema on alin. Lisäksi on mietittävä haluaa että oma koira tulee toimee vieraiden ihmisten kanssa hyvin toimeen ja muiden eläinten kanssa. Tämän koulutuskin on sitten jo eri juttu. - koirakuiskaajatar
Nappi ottaan...se on siinä.
- Murinmurinmur
Siis 4 kuukauden ikäinen. Vastahan se on taloon tullut jos luovutus on 2-3 kuukauden iässä.
Tokihan tämän opetat pois sängystä.
Korahan ei opi ihan hetkessä varsinkin kun saavutetusta edusta pitää luopua. Eihän ne ihmisetkään niistä helpolla luovu
Niin kuin yksi tuttava kirjoitti pakinassaan lehteen siitä kun hankki koiran. (tällaisen isoegoisen russel tyyppisen terrierin). Koira oli aikuinen ja sängyssä tottunut nukkumaan. Kaksi yötä taisteltiin sängyn herruudesta. Sen jälkeen koira valitsi toiseksi parhaan paikan eli nojatuolin.
Jos todella kyse vasta 4 kuukauden eikä 4 vuoden ikäisestä koirasta, koulutushan on vasta siellä päiväkotiasteella.
Hankit pennun kasvatusoppaan. Tuire Kaimion kirja on hyvä.
Aloitat sitkeän koulutuksen. Koira oppii myös EI saan merkityksen. (tarkoittaa, että lopeta heti mitä ikinä oletkin tekemässä). Myös kissani on oppinut ei-sanan, ja totteleekin. - grh...
koiran paikka ei ole sängyssä..rakit nukkukoon lattialla..
Onko se koira "hän"?
Minulla on tanssihiiri. Se ei ole hän.
Se on se hiiri.
Kaikille viesteihin osallistujille: onko teilläkin hän?
Saatteko jo hoitoa eläimiin sekaantumisessa?- hau hau
Meillä koirilla ei ole koskaan ollut mitään asiaa makuuhuoneeseen, eteistilaa on sen verran riittävästi ( kaksi eteistä ) että toisessa niistä on koirien petit. Oman aikansa se vie että näin oppivat, mutta sitten se sujuu ihan rutiiniluontoisesti. Eikä kenellekään ole tullut traumoja ; D
Eihä tuossa oo muuta ongelmaa ku se että annatte koiran tehä sitä mitä se tekkee. Sängyssäolo on etuoikeus ja koiralta odotetaan hyvää käytöstä. Mustasukkaisesta ja huonosta käytöksestä välitön siirtyminen lattialle. Koira raapii-> lattialle. Koira murisee->lattialle. Aina kun koira käyttäytyy huonosti, kielto ja välitön siirtäminen lattialle. Sama koskee kaikkia tilanteita missä koira käyttäytyy omistavasti tai millään tavoin vastoin sääntöjä. Selkeä johdonmukaisuus auttaa kitkemään huonon käytöksen poissa :) Tuon ikäinen koira on vielä pentu joten mitään peruuttamatonta virhettä ei olla tehty :) Sovitte miehesi kanssa säännöt mitä koira saa tehdä ja mitä se ei sa tehdä ja toimitte sen mukaan. Huono käytös tarkoittaa automaattiseti että koira joutuu hetkellisesti jäähylle sängystä, eli lattialle, ja saa tulla sänkyyn vasta kutsuttaessa takaisin. Hyvästä käytöksestä taas saa olla sängyssä. Murinaa ei saa missään olosuhteissa hyväksyä, pentuna se voi vielä olla huvittavaa, mutta sallittuna se jatkuu ja ajan kanssa pahenee jopa puremiseksi ja agressiivisuudeksi... Paljon rajoja, selviä sääntöjä ja määrätietoisuutta pitää niistä kiini. Hyvällä käytöksellä saa etuoikeuksia, rapsutuksia, kehuja makupaloja ja leikkituokioita. Huonolla käytöksellä saa kiellon, toruja, menettää etuoikeutensa, joutuu sängystä lattialle, sylistä pois, ja jopa toiseen huoneeseen arestiin :) Helppoa kun sen osaa. Ja osaamisen saavuttaa opettelemisella :)
- Hau
Koirien mielestä sellainen netti on hyvä, mistä löytyy asiat yhdellä haulla.
- hmm.
Victorian kirjat. Suomessa on myös koirien kouluttajia, asiallisia.
- koirat on
Laita koira kokonaan pois makuuhuoneesta. Sinä olet isäntä, ei koira. Koirahan on ottanut laumanjohtajan roolin teillä. Ehkä teistä ei ole koirankasvattajaksi, vaikuttaa ihan siltä. Koiran paikkahan ei ole makuuhuoneessa eikä varsinkaan sängyssä. Koiralla on oltava oma makuupaikkansa, jonka se valoittaa joka kerta.
Koiralle pitää opettaa asiat, se ei ole ihminen, mutta on laumaeläin, jolla pitää olla johtaja, tai se on itse johtaja. päätä mitä haluat.
Ei voi uskoa ettei yhdelle koiralle saa kuria. - Koulutusta
Kyllä on koiran omistajia ei tarvitsisi koiraa ollenkaan kannattais ottaa pehmolelu sitä vois pitää sängyssään.Nämä koiran ottajat jaksaa yleensä viedä koiraakin sen verran ulos että tekee tarpeensa yleensä naanurin tontille jos jaksaavat niin kauaksi mennä.Koira ohjelmia tulee TV siellähän ei oikeasti ole yhtään tyhmää koiraa vaan se on aina omistaja.Tuntuu että pystyykö nämä ihmiset vastaamaan edes itsestään saatikka elämestä.
- ÄLLITÄLLI
Olette tehneet juuri niin kuin ei pitäisi. Teillä määrää tahdin nyt 4 kk:n ikäinen koiranpentu. Onneksi olkoon vain, kipinkapin viemään rakki koulutukseen, koska ette siihen itse kykene. Olette kusessa jo nyt, mieti mitä se on kun hurtta tulee "täysi-ikäiseksi". On kertakaikkiaan sellaisia ihmisiä, joiden ei pitäisi ottaa minkäänlaista lemmikkiä, kun ovat kykenemättömiä opettamaan sitä tavoille. Ottaa ihan päähän teidän laisenne lemmikinomistajat. Ohjeina sanoisin, että tuossa vaiheessa kun otetaan esim koira, sen paikka on lattialla EI sängyssä, EI sohvalla. Koira on eläin, EI ihminen/lapsi. Vaatii pikkuisen vaivaa opettaa tavoille, sängystä heti pois torujen kanssa, paikan näyttö, ja jos on oikein luupää vähän kovemmat otteet, ei se rikki mene, yksinkertaisia asioita (ottakaa järki käteen), toistoa, toistoa, mutta pieni vaiva siitä, että elukalla on oma paikka ja käytöstavat.
- pois sängystä
Kyllä koiran saa opettettua pois sängystä, se vaatii vain vähän päättäväisyyttä ja johdonmukaisuutta.
Meillä koirat nukkuivat sängyssämme. Eivät käyttäytyneet argessiivisesti, mutta liikkuivat yöllä tunkivat kasvoille yms. joten kyllästyimme ja "heitimme ne ulos makkarista".
Koirille laitetiin oma makuupaikka makuuhuoneen oven ulkopuolelle ja käskettiin siihen nukkumaan. Aina kun koira yritti kynyksen yli makkariin, niin sitä kiellettiin ja ohjattiin takaisin omalle paikalle. Välillä oli pakko pitää oveakin kiinni että sai itse nukkua eikä tarvinnut vahtia.
Tärkeää on se että olet heti puuttumassa kun koira meinaa tulla makkariin, etkä myöskään päästä sitä enää sänkyysi misään tilanteessa, siitä vaan täytyy tehdä paikka johon koiralla ei ole asiaa.
Kuukauden päästä koko ongelma naurattaa sinua ja voit ylpeänä katsella kun koira istuu kiltisti kynnyksen takana.
Meillä tuo tehtiin kun koirat olivat jo 4 ja 5 vuotiaita ja silti se onnistui jälkikäteen ajatellen helposti, vaikka ensimmäinen pari viikkoa piti olla tarkkana. Meistä ainakin oli helpompaa vetää raja kynnykseen, sillä sitä tajaa oli helppo valvoa sulkemalla ovi. Voit tietysti sallia koiran makkariin, mutta ei sänkyyn, mutta luulisin että se hankalampi rasti ja toisekseen joudut yöt kuuntelemaan kun koira kiertelee sänkyäsi. - ei ihminen
Meillä koiran paikka ei tosiaankaan ole sängyssä. alussa hyppäsi sinne ,kova sana EI, ja niskasta alas, kaksi kertaa näin tapahtui, ja nyt ei tule sänkyyn vaikka on yksin kotona. Koira ei ole ihminen ja sillä on oma paikka ,hyvä peti lattialla meidän sägyn lähellä,joten tuntee olevansa perheenjäsen ,mutta ei ihminen. Rakastamme lemmikkiämme ja pidämme todella hyvänä ,leikimme ja pusuttelemmekin joskus ,vaan ei suulle.Mustis kyllä on ,tai miten sen ymmärtää,jos halimme toisiamme seisaaltaan ,niin koira on heti välissä ja hyppii vasten,sitä emme ole saaneet kitkettyä pois ,mutta ei se nyt niin paljon haittaakkaan. Koiramme on rodultaan vhippet.
- KOIRALLE OMAPESÄ
Ihmisten sänky ei ole koiranpaikka, johan sen ymmärtää ihan luonnostaankin.
Rakki oppii aika äkkiä, että sänkyyn ei saa tulla, kun otat sänkyyn sähköisen kärpäslätkän ja aina kun rakki yrittää tulla sänkyyn niin annat sen haistaa sähköistäkärpäslätkää.
Siitä se oppii, ettei sänky ole koiranpaikka. - ei rakki
Miinus sanasta RAKKI.ja sähköinen kärpäslätkä. muusta olenkin samaa mieltä .
- koilatohtoli
Lopettakaa koiranne paapominen / inhimillistäminen ja pitäkää sitä vain koirana, niin silläkin on parempi olla.
Nyt se on kupoli sekaisin kun joutuu olemaan teidän perheen leaderi ja komentamaan alempiarvoista, ettei käy lähentelemään emäntää tai isäntää. Kumpi teistä se koiran suosikki onkaan. - volvo863
tos on kolme pyörää, volvos 4
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465367Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5531922Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748