Masentunut työkkärissä?

työnhaku masentaa

Eli te, jotka ette ole vielä pääseet eläkkeelle ettekä saikullekaan, miten selviätte noista ilmoittautumisreissuista? Pitäisi olla aktiivinen työnhakija, mutta kun toivo on mennyt eikä haettavia paikkojakaan ole, niin mitä sanotte? Kuinka moni on uskaltanut myöntää, ettei enää jaksa yrittääkään (jos niin on)?

Olen työrajoitteinen neurologisen ja fyysisen sairauden vuoksi, nyt tuntuu että pitkäaikaistyöttömyys alkaa oikeasti masentaa. Tähän asti se on ollut korkeintaan alakuloisuudeksi sanottavaa. Työkkärin täti tuntui epäilevän, että olen tekosairas, kun en ole hankkinut lääkärintodistusta nivelrikosta. Se erityisesti pahensi oloa. Nyt en jaksa ajatellakaan työn HAKEMISTA.

Toivottavasti en enää joudu tämän saman virkailijan kanssa tekemisiin, jotkut siellä sentään onneksi on olleet ymmärtävämpiä. Ikää on jo 50 v, sekin vielä heikentää työnsaantimahdollisuutta, mutta eläke vielä kaukana. Ja työtön ei kuulemma voi siirtyä sairauslomalle, vaikka olisi kuinka kipeä nivelistään. Kai tässä on kohta masennusdiagnoosikin edessä, kuinkahan sitten käy.

138

9133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Minä kerroin työkkärissä suoraan olevani masentunut ja sain lähetteen psykiatrille suoraan sieltä. Toinen vaihtoehto on se, että pyydät päästä työttömien terveystarkastukseen ja jos sulla on masennusoireita niin saat lähetteen sen jälkeen. Lieväkin masennus kannattaa hoitaa, ettei muutu pahemmaksi.

• outooooo

Lähetteen työkkäristä psykiatrille? Erikoislääkärille täytyy käsittääkseni olla lääkärinlähete eikä minkään toimiston lähete.

• vastaa ohoolle
        outooooo kirjoitti:

Lähetteen työkkäristä psykiatrille? Erikoislääkärille täytyy käsittääkseni olla lääkärinlähete eikä minkään toimiston lähete.

työkkäreilä on käytössä terveyspalvelut ja työvoimatoimistossa jopa käy tiettynä päivinä lääkäri ,terveydenhoitaja,olen itse saanut jopa yksityiselle ortoberille ajan ja työkkäri on maksanut .meillä on työkkäri 3 kerroksessa,1, normit työttömät työnhakijat, 2.vajaakuntoisten työnhakijat jne,

• ?
        vastaa ohoolle kirjoitti:

työkkäreilä on käytössä terveyspalvelut ja työvoimatoimistossa jopa käy tiettynä päivinä lääkäri ,terveydenhoitaja,olen itse saanut jopa yksityiselle ortoberille ajan ja työkkäri on maksanut .meillä on työkkäri 3 kerroksessa,1, normit työttömät työnhakijat, 2.vajaakuntoisten työnhakijat jne,

Eli lähetteen on allekirjoittanut lääkäri joka tapauksessa.

• "lähete" te-tsolta
        ? kirjoitti:

Eli lähetteen on allekirjoittanut lääkäri joka tapauksessa.

No, ei ole. Vaan työvoimaneuvoja kysyy työttömän mielipidettä työkykyselvityksestä (ja on ilmeisesti myös velvollinen ohjaamaan sellaiseen), jos vahvasti näyttää, että sellaiseen olisi tarvetta.

Työkykyselvitykset te-toimisto ostaa ulkopuoliselta toimijalta, esim. paikalliselta yksityiseltä lääkäriasemalta, ilmeisestikin - ja toivottavasti - tarjouskilpailun perusteella. Välttämättä kaikki ko. lääkäriaseman lääkärit eivät tee työkykyselvityksiä. Mutta työkykyäarviointeja tekevät lääkärit ovat käsittääkseni kaikki erikoislääkäreitä.

Psykiatrin puolella saatetaan käydä esim. 3 - 5 kertaa (tarvittaessa selvästi normaalia pidempiä käyntejä ja todennäköisesti sisältää jotain testauksia, masennus, persoonallisuus ym.).

Ennen työkykyarvioon osoitusta työkkärin asiakasta pyydetään allekirjoittamaan tietojenluovutussuostumus. En tiedä, onko työkykyarvioon edes mahdollisuus päästä, jos tietojenluovutukseen ei suostu.

Aloittajalla varmaan kuvattaisiin polvi (rtg), jos sitä ei ole vielä tehty ja nivelrikkoa polvessa epäillään.

• ?
        "lähete" te-tsolta kirjoitti:

No, ei ole. Vaan työvoimaneuvoja kysyy työttömän mielipidettä työkykyselvityksestä (ja on ilmeisesti myös velvollinen ohjaamaan sellaiseen), jos vahvasti näyttää, että sellaiseen olisi tarvetta.

Työkykyselvitykset te-toimisto ostaa ulkopuoliselta toimijalta, esim. paikalliselta yksityiseltä lääkäriasemalta, ilmeisestikin - ja toivottavasti - tarjouskilpailun perusteella. Välttämättä kaikki ko. lääkäriaseman lääkärit eivät tee työkykyselvityksiä. Mutta työkykyäarviointeja tekevät lääkärit ovat käsittääkseni kaikki erikoislääkäreitä.

Psykiatrin puolella saatetaan käydä esim. 3 - 5 kertaa (tarvittaessa selvästi normaalia pidempiä käyntejä ja todennäköisesti sisältää jotain testauksia, masennus, persoonallisuus ym.).

Ennen työkykyarvioon osoitusta työkkärin asiakasta pyydetään allekirjoittamaan tietojenluovutussuostumus. En tiedä, onko työkykyarvioon edes mahdollisuus päästä, jos tietojenluovutukseen ei suostu.

Aloittajalla varmaan kuvattaisiin polvi (rtg), jos sitä ei ole vielä tehty ja nivelrikkoa polvessa epäillään.

Ettei vaan kyseessä ole psykologi eikä psykiatri?

• "lähete" te-tsolta
        ? kirjoitti:

Ettei vaan kyseessä ole psykologi eikä psykiatri?

"Ettei vaan kyseessä ole psykologi eikä psykiatri?"

Niin, missä kyseessä?

Osaan kyllä erottaa psykologin ja psykiatrin ammatit toisistaan. Ja jos vielä työkykyarvion lopussa ja B-lausunnossa (joita psykologit ei saa edes kirjoittaa, koska psykologi ei ole mikään lääkäri) on titteliksi ilmoitettu psyk.el ja toisessa kohdassa psykiatrian erikoislääkäri, niin ei varmaan jää mitään epäselvyyttä siitä, että kyseessä on psykiatri eikä psykologi.

Mitä ihmeen hössötystä tuo muuten on, että erikoislääkärille pitää olla lähete? Koskee ehkä jotain terveyskeskusta. Meinaatte siis, että yksityiselle lääkäriasemallekaan en voisi tilata aikaa suoraan erikoislääkärille? Johan on jutut.

• älkää viitsikö
        "lähete" te-tsolta kirjoitti:

"Ettei vaan kyseessä ole psykologi eikä psykiatri?"

Niin, missä kyseessä?

Osaan kyllä erottaa psykologin ja psykiatrin ammatit toisistaan. Ja jos vielä työkykyarvion lopussa ja B-lausunnossa (joita psykologit ei saa edes kirjoittaa, koska psykologi ei ole mikään lääkäri) on titteliksi ilmoitettu psyk.el ja toisessa kohdassa psykiatrian erikoislääkäri, niin ei varmaan jää mitään epäselvyyttä siitä, että kyseessä on psykiatri eikä psykologi.

Mitä ihmeen hössötystä tuo muuten on, että erikoislääkärille pitää olla lähete? Koskee ehkä jotain terveyskeskusta. Meinaatte siis, että yksityiselle lääkäriasemallekaan en voisi tilata aikaa suoraan erikoislääkärille? Johan on jutut.

Höpö höpö. Ei se noin mene. Kukaan ei pääse suoraan psykologille. Ei esdes TE keskuksen kautta. Heko heko.

• "lähete" te-tsolta
        älkää viitsikö kirjoitti:

Höpö höpö. Ei se noin mene. Kukaan ei pääse suoraan psykologille. Ei esdes TE keskuksen kautta. Heko heko.

Osaatko ylipäätään lukea? Missä kohtaa kerroin edes käyneeni psykologilla? Suoraan te-keskuksen työvoimaohjaajan "lähetteellä" työkykyarvioon erikoislääkärille. Voi tätä tyhmyyden määrää, mikä Suomessa näemmä vallitsee.

• eläkeläinen
        outooooo kirjoitti:

Mun työkyvynarviointi lähetettiin työkkäristä pulssiin jonka jälkeen olin sairauslomalla ja sen jälkeen eläkkeellä ja sille tielle olen jäänyt,ja tästä on jo aikaa yli 5vuotta

• Halpoja vajiksia
        vastaa ohoolle kirjoitti:

@ vastaa ohoolle

Ai en ole tiennytkään että on ihan oma osasto vajaakuntoisille työnhakijoille.
        No sieltä saa varmaan halvalla työvoimaa julkiselle sektorille....se selittääkin monta asiaa...

• lkjlkjlkjl
        älkää viitsikö kirjoitti:

Mitä sekoilet? Varmasti pääset psykologille, psykiatrille tai mihin vaan haluat, kunhan maksat, tai tässä tapauksessa TE-keskus maksaa. Olen joskus käynyt yksityisellä psykiatrilla, sen kuin soitti Lääkäritaloon ja varasi ajan.

• Been there done that

Tuo saamarin virastorumba on helvetin kuluttavaa touhua. Sinne mennessä pitää joka kerta etukäteen olla mietittynä, mitä missäkin tilanteessa sanot. Älä missään nimessä ainakaan lähde työkkärin kursseille tai palkattomaan työharjoitteluun.
      Ennemmin menet lääkäriin ja vaadit todistukset kaikista sairauksista, sitten sairauslomalle ja KELAn sairauspäivärahaa hakemaan. KELA on sitten toisella tavalla kuluttava paikka, että nämä operaatiot kannattaa hoitaa suht ripeästi ettei mene turhaa energiaa vatvomiseen.

• työnhaku masentaa

Olen aiemmin ollut monestikin kursseilla ja ilmaistyössä, ihan omasta aloitteestani. Pätkätyöläisyyteni kun alkoi jo -90-luvun laman ansioista. Etupäässä ovat olleet hyviä kokemuksia, mutta kun kun niistäkään ei ole työpaikkaa auennut, turhauduin siihenkin. Tosin viimeksi sain jatkoksi palkkatukipaikan ja pääsin kassan päivärahalle. Talous on siten onneksi vielä ok.

Eivätpähän pääse sanomaan, ettenkö olisi yrittänyt, kun työkuvassakin on laajuutta ja uusi tutkinto suoritettu aikuisiällä.

Tykkäsin tuosta viimekertaisesta pajatyöpaikasta, sellaista pystyisin tekemään ja tekisin vaikka pienelläkin palkalla, kunhan voisi jättää työkkärikäynnit unholaan.

TYPiin siirretään kai automaattisesti kun on 500 päivää täynnä. Siihen on matkaa vielä n. 1½ vuotta. Joillakin tuntuu olevan huonoja kokemuksiä sieltä, kannattaneeko pyrkiä vapaaehtoisesti ennen kuin on pakko? Mutta hyvä jos sitä kautta saisi kokonaisvaltaisen lääkärintutkimuksen eikä tarvitsisi käydä joka vaivasta eri lääkärillä.

Menen seuraavaksi valittelemaan selkääni lääkärille, pitääkin ottaa samassa yhteydessä esille tämä asia.

• fallah

Lääkäriin ja työvoimatoimiston kautta työklinikalle tutkimuksiin oletko työkykyinen. Lähetteen saa lääkäriltä myöskin psykiatrille/mielenterveystoimistoon. Nivelrikko eli kuluma ei ole mikään sellainen sairaus että kelan mukaan pääsee eläkkeelle. pitää olla jotain muuta sairautta. Ja töihin ei pääse.

• kokonaisharkinta
        fallah kirjoitti:

Lääkäriin ja työvoimatoimiston kautta työklinikalle tutkimuksiin oletko työkykyinen. Lähetteen saa lääkäriltä myöskin psykiatrille/mielenterveystoimistoon. Nivelrikko eli kuluma ei ole mikään sellainen sairaus että kelan mukaan pääsee eläkkeelle. pitää olla jotain muuta sairautta. Ja töihin ei pääse.

Kai se riippuu nivelrikon vakavuuden asteesta nivelrikkoisen vakiintuneesta ammatista iästä se eläkkeelle "pääsy".

• Fabiola
        työnhaku masentaa kirjoitti:

Olen aiemmin ollut monestikin kursseilla ja ilmaistyössä, ihan omasta aloitteestani. Pätkätyöläisyyteni kun alkoi jo -90-luvun laman ansioista. Etupäässä ovat olleet hyviä kokemuksia, mutta kun kun niistäkään ei ole työpaikkaa auennut, turhauduin siihenkin. Tosin viimeksi sain jatkoksi palkkatukipaikan ja pääsin kassan päivärahalle. Talous on siten onneksi vielä ok.

Eivätpähän pääse sanomaan, ettenkö olisi yrittänyt, kun työkuvassakin on laajuutta ja uusi tutkinto suoritettu aikuisiällä.

Tykkäsin tuosta viimekertaisesta pajatyöpaikasta, sellaista pystyisin tekemään ja tekisin vaikka pienelläkin palkalla, kunhan voisi jättää työkkärikäynnit unholaan.

TYPiin siirretään kai automaattisesti kun on 500 päivää täynnä. Siihen on matkaa vielä n. 1½ vuotta. Joillakin tuntuu olevan huonoja kokemuksiä sieltä, kannattaneeko pyrkiä vapaaehtoisesti ennen kuin on pakko? Mutta hyvä jos sitä kautta saisi kokonaisvaltaisen lääkärintutkimuksen eikä tarvitsisi käydä joka vaivasta eri lääkärillä.

Menen seuraavaksi valittelemaan selkääni lääkärille, pitääkin ottaa samassa yhteydessä esille tämä asia.

tuo on varsin tuttua ja myös ei hyväksyttävää. Mutta näin se vaan usein on Suomessa. Meneppäs Kunnallisvaaleihin nyt ja yritä vaikuttaa kuntasi asioihin: Tulos on plus miinus nolla, koska nukkuvia kunnassasi lienee paljon. Paljon on väärin täällä Suomessa. mutta lain mukaanhan valta on kansalla. Jos et äänestä turha valitella.

• yks Veijo
        kokonaisharkinta kirjoitti:

Kai se riippuu nivelrikon vakavuuden asteesta nivelrikkoisen vakiintuneesta ammatista iästä se eläkkeelle "pääsy".

Minulla oli onneksi työ eläkeikään asti- ja tein sitä nivelrikkoisena, koska ajattelin että on itselleni parempi olla mukana työelämässä ja liikkeessä kuin että jäisin sairauteni kanssa kotiin märehtimään. Kun sanontakin kuuluu että liike on lääke. Ei se helppoa ollut mutta oli sillä hyvät puolensakin. Vajaa vuotta ennen eläkeikää menin lopulta suureen leikkaukseen ja sen jälkeen kun sairasloma loppui, olinkin työeläkeiässä enkä sentään halunnut jatkaa työuraa yli sen. Vointi on nykyään aika paljon parempi vaikka nivelrikko tietysti etenee omaa tahtiaan, nyt jotakin työtä tai yritystä kaipaisinkin. Älkää liian helposti luopuko työstä, se on elämälle hyvä kehys ja eläkekin parempi kun on tehnyt työuran. Toivon että aloittaja saa masennuksen hallintaan ja että hän löytää vointiinsa sopivaa työtä, toivon sitä kovasti!

• wd

Imoittaudu työvoman palvelukeskuksen puolelle (TYP) maksavat tutkimukset siellä.Itse olen reilusti työkyvytön työnhakija eli päivärahaa vailla velvoitteita kun psykiatrin todistuksessa lukee työklyvytön toistaiseksi.
      2009 lokakuusta tän vuoden elokuuhun olin työkyvytön työnhakija, kunnes meni viimein kelassa läpi 6 kk:n sairasloma.
      Se loppuu 30.11. koska sen sairasloman käsittely vei melkein kolme kuukautta.
      Psykiatrin juttusille taas menen 31.10, joko eläkelausunto tai sairasloman jatkolausunto.
      Kaiken edellytyksenä on siis lääkärin b-lausunto työkykyä rajoittavista vaivoista.

• työtön yli 60v

Ei lääkäri ole pelastus, itse kävin ja vetosin joka päiväiseen vaivaani joka on krooninen, lääkäri sano, voit tehdä mitä työtä vaan ja ei hän voi kirjoittaa mitään todistusta työkkärille.
      Työkkäri onneksi ymmärtää, miten vaikeaa on yli 60v työllistyä ja palvelu ollut hyvää, kiitos heille.

• On se kumma kun

olen itse 56 ja kaikki sanovat että näytän nelikymppiseltä. Ei tämä tietysti aiheeseen liity mutta olen itse pitänyt itsestäni huolta liikkumalla ja muutenkin terveellisillä elämäntavoilla. Psyykkisestä hyvinvoinnista pitää huolen se ettei tarvitse töitä enää tässä iässä tehdä vaan voin tehdä elämässäni mitä huvittaa. Raha rauhoittaa, vai miten sitä sanotaan. Tämä mielipide kaikille vain siksi että tekemällä oikeaan aikaan oikeita valintoja, säästyy monelta harmilta elämässään.

• kuntoutustuki

Onhan terveyskeskus olemassa. Mene sinne ja pyydä lähetettä psykiatrille. Sitten on nämä mielenterveystoimistot, jonne myös voi hakeutua. Masennuksesta pääsee helpommin sairaslomalle ja eläkkeelle kuin muista sairauksista. Jos olosi on jo muiden sairauksien takia huono, niin hae sille.
      Pyydä myös täydet paperit jo olemassaolevista sairauksistasi ja toimita ne kaikki työkkäriin.
      Ja jos sua masentaa ne työkkärin tädit, ajattele ,että ne on epäpätevii eikä niillä ole mitään oikeutta kyseenalaistaa toisten sairauksia.

• Nasse-mies

Ei työkkäristä mitään eläkettä haeta!!! Eläkettä haetaan eläkeyhtiöltä, eli siitä eläkelaitoksesta missä viimeinen työsuhde on vakuutettu. Myös KELAan, ETK:hon voi jättää hakemuksen, joka toimittaa sen tarvittavaan paikkaan. Mutta se eläkkeen hakeminen ja varsinkin sen hakemuksen hyväksyntä ei sitten olekaan ihan läpimenojuttu... Tuntuu kuin porukat kuvittelisivat että kun itsestä tuntuu, että ei pysty "mihinkään" työhön, sitten täytetään paperi ja viedään sen postiin/työkkariin, ja sitten kun vähän aikaa odottelee, myönteinen eläkepäätös tupsahtaa postiluukusta... :-(

Ottakaa selvää asioista!!!!!!!!!!!!!!! Kuka niitä eläkkeitä teille maksaa, jos ette juurikaan ole töissä olleet ja kaikki vaan hinkuvat eläkkeelle. Kyllä jonkun täytyy sentään vielä töissäkin käydä...

• AINO HELENA
        Nasse-mies kirjoitti:

Ei työkkäristä mitään eläkettä haeta!!! Eläkettä haetaan eläkeyhtiöltä, eli siitä eläkelaitoksesta missä viimeinen työsuhde on vakuutettu. Myös KELAan, ETK:hon voi jättää hakemuksen, joka toimittaa sen tarvittavaan paikkaan. Mutta se eläkkeen hakeminen ja varsinkin sen hakemuksen hyväksyntä ei sitten olekaan ihan läpimenojuttu... Tuntuu kuin porukat kuvittelisivat että kun itsestä tuntuu, että ei pysty "mihinkään" työhön, sitten täytetään paperi ja viedään sen postiin/työkkariin, ja sitten kun vähän aikaa odottelee, myönteinen eläkepäätös tupsahtaa postiluukusta... :-(

Ottakaa selvää asioista!!!!!!!!!!!!!!! Kuka niitä eläkkeitä teille maksaa, jos ette juurikaan ole töissä olleet ja kaikki vaan hinkuvat eläkkeelle. Kyllä jonkun täytyy sentään vielä töissäkin käydä...

Pitää paikkansa, minä olen 63-vuotias nainen, pääsin eläkkeelle, paitsi ikäni, myös työnloppumisen takia.Mutta koska olen terve, käyn salilla, vaikka polvi on nivelrikkoinen,olen ilmoittanut itseni kolmeen vuokratyönvälitykseen.Menisin töihin vaikka tänään, mutta eipä ole soittoja pahemmin kuulunut.En ymmärrä näitä eläkkeelle hinkujia, myös poikani joka on 27-vuotias, loukkasi itsensä töissä, ja sai aivotärähdyksen ei ottanut sairaslomaa, vaan meni kolmen vapaa-päivän jälkeen,heti töihin.Nyt on joulu taas tulossa,ja ehkä ne soittaa mulle,mutta taas on vuosi kulunut ilman keikkatyötä, joten en tiedä mitä vastaan,koska kaupan-alalla olen työ-urani tehnyt.Myös veroprosentti harmittaa joka on 28%!!! Sekin karsii niitä työhaluja!

• nnl
        AINO HELENA kirjoitti:

Pitää paikkansa, minä olen 63-vuotias nainen, pääsin eläkkeelle, paitsi ikäni, myös työnloppumisen takia.Mutta koska olen terve, käyn salilla, vaikka polvi on nivelrikkoinen,olen ilmoittanut itseni kolmeen vuokratyönvälitykseen.Menisin töihin vaikka tänään, mutta eipä ole soittoja pahemmin kuulunut.En ymmärrä näitä eläkkeelle hinkujia, myös poikani joka on 27-vuotias, loukkasi itsensä töissä, ja sai aivotärähdyksen ei ottanut sairaslomaa, vaan meni kolmen vapaa-päivän jälkeen,heti töihin.Nyt on joulu taas tulossa,ja ehkä ne soittaa mulle,mutta taas on vuosi kulunut ilman keikkatyötä, joten en tiedä mitä vastaan,koska kaupan-alalla olen työ-urani tehnyt.Myös veroprosentti harmittaa joka on 28%!!! Sekin karsii niitä työhaluja!

."En ymmärrä näitä eläkkeelle hinkujia"

Niin koska et ole joutunu samaan tilanteeseen.

En ymmärrä näitä älypäitä jotka vinkuu asiasta johon ei ole vielä edes joutunu kokemaan.

• ....................

Käy hakemassa se lääkärintodistus. Ja luuletko tekeväsi työkkärin tädille kiusaa TYÖN HAKEMATTOMUUDELLASI? No et. Teet kiusaa veronmaksajille. Ootko harkinnut uudelleenkouluttautumista, vai onko se liian vaivalloista? Työlästä, siis. Vai toivotko vaan pääseväsi työkyvyttömyyseläkkeelle? Jos oikeesti olet työkyvytön, niin sitten olet, mutta haiset motivaatio-ongelmaiselta. Itsehän tiedät. Motivaatio-ongelmat eivät välttämättä nouse laiskuudesta, mutta sama asia se silti on. Keksi ammatti jota voisit opiskella ja tehdä vähän aikaa ennen kuin jäät eläkkeelle, ja pistä työkkäri kustantamaan opintosi. Jos olet työkyvytön, niin voit sanoa kuvailla neurologisen ja nivelrikkosi aiheuttamat haitat, ja selittää mikset pysty työtä tekemään. Sit voi kysyä, että eikö nämä ole riittävät perusteet työkyvyttömyyseläkkeelle.

• dontbuyit

Maksaako se 300e/kk tienaava työtön nyt NIIN paljon sit sulle verrattuna vaikka isoa palkkiota nostaviin huuhaa-virkamiehiin ja kansanedustaja-armeijaan?

• toinen .............

Kouluttaminen se vasta kallista veronmaksajille onkin ja koska vielä kyseessä muutenkin eläkeikää lähestyvä ja huonokuntoinen, niin työllistyminen on koulutuksen jälkeenkin epävarmaa. Vaikka jotain töitä saisi, niin koskaan ei maksa verorahoistaan opiskelukustannuksiaan enää pois, joten todennäköisesti selvittäisiin kaikki halvemmalla, kun pääsisi nopeasti eläkkeelle, säilyttäisi mielenterveytensä ja ei työllistäisi työkkäriä enää.

• Oma apu, paras apu
        dontbuyit kirjoitti:

Maksaako se 300e/kk tienaava työtön nyt NIIN paljon sit sulle verrattuna vaikka isoa palkkiota nostaviin huuhaa-virkamiehiin ja kansanedustaja-armeijaan?

Jaa mutta kun se 300 e ei riitä sen työttömän elämiseen. Veronmaksajien = työssäkävyvien ja eläkeläisten rahoista tuommoiset 300 e "tienaavalle" pitää sossun/Kelan kustantaa asuminen, sähkö, ruoka, vaatteet, puhelin, netti, harrastukset jne. jne. Eikös niissä Kelan säännöissä noin sanota? Ei noihin kaikkiin työssäkäyvällä matalapalkkaisella rahat ainakaan riitä... Asuminen, sähkö ja ruoka on pakko maksaa, mutta harrastukset (ainakin maksulliset) voi heti jättää väliin... Ruuasta ja vaatteista on pakko tinkiä eikä esim. päivälehteen ole alkuunkaan varaa (kun ne joutuu ite palkastaan maksamaan)...

• tersganaama
        Oma apu, paras apu kirjoitti:

Jaa mutta kun se 300 e ei riitä sen työttömän elämiseen. Veronmaksajien = työssäkävyvien ja eläkeläisten rahoista tuommoiset 300 e "tienaavalle" pitää sossun/Kelan kustantaa asuminen, sähkö, ruoka, vaatteet, puhelin, netti, harrastukset jne. jne. Eikös niissä Kelan säännöissä noin sanota? Ei noihin kaikkiin työssäkäyvällä matalapalkkaisella rahat ainakaan riitä... Asuminen, sähkö ja ruoka on pakko maksaa, mutta harrastukset (ainakin maksulliset) voi heti jättää väliin... Ruuasta ja vaatteista on pakko tinkiä eikä esim. päivälehteen ole alkuunkaan varaa (kun ne joutuu ite palkastaan maksamaan)...

älähän houraile taidat olla työkyvytön kun tuollaisia päässäsi liikkuu, ei sossu/kela mitään lehtiä tai harrastuksia saatika vaatteita ja ruokaa maksa eikä nettiäkään. Kyllä ne menee pääsääntöisesti pienistä työttömyyskorvauksista Asumistuen saa kelasta mutta eihän sekään koko vuokraa kata. sähkölasku menee kyllä sossun kautta.

• ölkjadsölkjfsdfgasdf
        dontbuyit kirjoitti:

Ei. Työttömyystuki vois olla enemmänkin, mutta sitä ei pitäisi käyttää väärin. Jotkut työttömät soittelevat puheluita tyyliin: "En mä oikeestaan tätä työpaikkaa halua, mutta työkkäristä käskettiin hakea. Sanoisiksä niille, että soitin jos kysyvät." Ja sun on ihan turha verrata huuhaa-virkamiehiin, kun pienituloinen suomalainen saa vähemmän kuin mamut kelasta ja sossusta.

• päässälasku
        toinen ............. kirjoitti:

Kouluttaminen se vasta kallista veronmaksajille onkin ja koska vielä kyseessä muutenkin eläkeikää lähestyvä ja huonokuntoinen, niin työllistyminen on koulutuksen jälkeenkin epävarmaa. Vaikka jotain töitä saisi, niin koskaan ei maksa verorahoistaan opiskelukustannuksiaan enää pois, joten todennäköisesti selvittäisiin kaikki halvemmalla, kun pääsisi nopeasti eläkkeelle, säilyttäisi mielenterveytensä ja ei työllistäisi työkkäriä enää.

10 000-20 000 on varmasti vähemmän, kuin mitä loisimalla 10v eläminen. Ei tarvi exceliä.

• turhat tutkinnot ry.
        päässälasku kirjoitti:

10 000-20 000 on varmasti vähemmän, kuin mitä loisimalla 10v eläminen. Ei tarvi exceliä.

En tainnut ymmärtää, että se 10000-20000e (mikä koulutus muuten on noin halpa, lääkärikoulutuksen hintakin saattaa olla 200000e/perustutkinto) turhasta koulutuksesta tulee sen "10v loisimalla elämisen" päälle.

• ymmärtämätön komment
        dontbuyit kirjoitti:

kaikki työttömät Suomessa saavat yli 300e/kk. oletkohan kokenut työttömyyttä tai syrjäytymistä.

• abcdefghij
        tersganaama kirjoitti:

älähän houraile taidat olla työkyvytön kun tuollaisia päässäsi liikkuu, ei sossu/kela mitään lehtiä tai harrastuksia saatika vaatteita ja ruokaa maksa eikä nettiäkään. Kyllä ne menee pääsääntöisesti pienistä työttömyyskorvauksista Asumistuen saa kelasta mutta eihän sekään koko vuokraa kata. sähkölasku menee kyllä sossun kautta.

Mistä helvetin työttömyyskorvauksista, jos ei ole töitä koskaan tehtykään? Tiedän varmasti tapauksia, jotka saavat sossusta ruokarahaa, silmälasit, sähkö maksetaan, vuokra maksetaan jne. Oikeastaan siis kaikki koska tuloja ei (syystä tai toisesta) ole. Ja jos sitten saakin työttömyyskorvausta, ei sekään iän kaiken jatku vaan sitten nämä tyypit työttöminä ollessaan hakevat toimeentulotukea jne.

Minä en ole koskaan sossun ovea aukaissut enkä avaa. Omasta kokemuksesta en siis puhukaan.

• lääkäri tutkii

Kelalla ja työvoimatoimistolla ei ole lupaa tutkia toisten sairauksia, se on laitonta.

Heidän tehtävänään on kertoa avoimista työpaikoista, kursseista ja koulutusmahdollisuuksista ja antaa lausuntoja niistä.. Hakijan terveyteen ja sen tutkimiseen ei ole lupa kajota

• pientä yritystä

kela päättää eläkkeistä,kyllä sillä on iso osa päätösvallasta.
        kansaneläkelaitoksen piiriin kuuluu muutakin kuin työttömyyskorvausten maksu.
        Työttömästä on enemmän kuluja veronmaksajille kuin 300e,niinkuin joku täällä uskotteli.Asumistuki,lääke.sähkö ym.kulut,vuokra ja ruokakulut.
        Ajan oloon tulee maksamaan jos on pitkäaikais työtön ja näitä kun on tuhansia joka kunnassa.
        Kannattaa pitää työnhaku ajan tasalla,muuten menee moni asia väärään suuntaan.

• Työttömyys

Itse olen samassa tilanteessa kuin aloittaja. Työttömyys on ikävä asia. Töitä on mukava tehdä jos vain paikat kestävät eikä olisi särkyjä selässä ja muualla.

Kun tipahtaa tuohon sairaus ja työttömyyskierteeseen niin siitä on vaikea päästä pois. Työkkärissä ajatellaan skeptisesti työhakijaa kohtaan ja joutuu alituiseen painostukseen. Todelliset vaivat näkyvät röntgen-, ja ultraäänikuvissa ym. lääkärien lausunnoissa.

Itse tein sen virheen että annoin työhaastattelussa työnantajan ymmärtää että olen työkuntoinen ja muuten hyvässä kunnossa. Tämä siksi että saisin töitä ja voisin tarjota lapsilleni jotain muutakin kuin vettä ja leipää. Masennuin kun terveyteni petti yli 20vuotta sitten totaalisesti ja sen jälkeen on ollut vaikea saada töitä. Useiden hoitovirheiden vuoksi olen nyt todella huonossa kunnossa. En tiedä miten tässä vielä käy, pääsenkö eläkkeelle vai en.

• arpinaama

Kyllä ihmisten krooniset sairaudet etenee omaa tahtia ilman hoitovirhettäkin. Myös toipumis aika on tärkeä että elää ja toimii niinkuin on ohjeistettu. Harmittaa kun kaikessa aina etsitään jonkun virhe, sairaudetkin on kaikki lääkärien syytä. Niin vaan on että kaikkea ei voida parantaa ja hyvä tulos on jo kun saadaan kohtalainen toimivuus.

• hmm...

Mene vaikka lenkille, pidä semmoinen kuukauden urheilu kausi siinä ehtii ajatukset selvitä ja kunto nousee :) ja se on halpaakin.

• ihan sitä vaan

Saanko kysyä miten aloittaja nivelrikolla pitää urheilukauden? Siinäpä vasta pohdittavaa.

• järjen riemuvoitto
        ihan sitä vaan kirjoitti:

Saanko kysyä miten aloittaja nivelrikolla pitää urheilukauden? Siinäpä vasta pohdittavaa.

Jos pitää urheilukauden vain siihen terveeseen jalkaan?

• kaikkilähteeitsestä

Niin; masennus vie usein voimia hoitaa asioita jne. Mutta kannattaisiko kuitenkin toimittaa pyydetyt todistukset niin pääsisi 'helpommalla' eikä joutuisi aina selittämään vaivojaan tai muuten 'epäilyksien' alaiseksi? Helpottaisi se todistus kaikkia osapuolia.
      Masennusta hoidetaan nykyisin suht tehokkaasti ja siihen on vain haettava apua. Terveyskeskuslääkäri kyllä ohjaa ja neuvoo eteenpäin.

Jollei hae apua vaivoihinsa niin usein nähdään ettei ihminen edes halua parantua jne. Se on hyvin ymmärrettävää esim. yhteiskunnan taholta. Reilu peli puolin ja toisin on mielestäni suositeltavaa. Kun kuitenkin kaikki joutuvat pelaamaan samojen pelisääntöjen mukaan. Se on tasapuolista!

Eli nyt vaan itseä 'niskasta kiinni' ja hakemaan todistuksia ja apua itsellesi! Hyvää vuoden jatkoa!

• kaikkilähteeitsestä

ps. siihen kannattaa varautua, että jokainen ihminen on yksilö ja jokaisen sairaus yksilöllinen. Ei masennusdiagnoosi välttämättä oikeuta sairauspäivärahaan, kuntoutustukeen tai todellakaan eläkkeeseen tms. Mutta yleisten linjausten mukaisesti voisi olettaa että siitä saa esim. sairauspäivärahaa tms. Mutta jokaisen tapaus on uniikki ja se selviää vain hakemalla apua ja täyttämällä papereita ja hankkimalla todistukset jne.

esim. diakonissa tai sos.työntekijä voivat auttaa papereiden täyttämisessä jne. jos omat voimat ovat rajalliset tms.

• oi maamme......

KELA:n taikurilääkärit kytllä tekevät sinusta terveen katsomatta ja koskematta vaikka olisi viiden eri lääkärin lausunnot.Seurasin sivusta erään tuttavan taistelua KELA:n viranomaisia vastaan ja empä ihan heti haikaile eläkkeen perään suomessa.Tuskin tulevaisuudessa edes on sellaista mahdollisuutta kuin virkamiehillä ja kansanedustajilla.Muistakaa ette me eletään sentään lottovoittajien maassa ja meillä on oikeus tehdä työtä kipeänä ja vielä ihan ilmaiseksi!Työ vapauttaa!

• timi

Olen 60v sairastan pahaa ihosairautta olen ollut sairaslomalla vuoden kysyin lääkäriltä enkö voisi saada sellaisen paperin että voisin anoa sairas eläkettä ihosairauksiin ei myönetä sairas eläkettä vastasi lääkäri ihmettelen kovasti miten saan maalaus töitä kun koko jätkä on kuin rupisammakko ei muuta kun sairaat töihin.

• tk-eläkeläinen

Valitettavan usein olen törmännyt valittaviin työnhakijoihin. joiden diagnoosi on laiskamato ja työhaluttomuus. Hirveä hinku on vaan työkyvyttömyyseläkkeelle... Ei se tk-eläke taivaista tipu eikä ilman lukuisia vaadittavia todistuksia kyvyttömyydestä. Ei riitä oma toteamus kyvyttömyydestä. Kaikki mahdolliset lääkärit ja hoito- ja kuntotuspaikat on käytävä ensin. Se on todella rasittavaa puuhaa, mutta se nyt on pakko menetellä niin, jos oikeasti on 100 %:isesti työkyvytön. Se pitää siis todistaa; oma arvio ei todellakaan riitä, vaikka tuntisit itsesi miten sairaaksi hyvänsä.

Suurimmalla osalla 50 vuotta täyttäneistä - jopa nuoremmista - on kaikenlaista iän mukanaan tuomaa kremppaa, vaivaa, väsymystä - etenkin jos siihen asti on tehty töitä nuoruudesta asti. Tuntuu että aika usein nämä "masentujat" ovat kouluttamattomia, pätkätöitä tehneitä, joille ei oikein koskaan ole työ maistunut. Ihan en usko siihenkään etteikö töitä (jotain) löytyisi, jos asenne ja motivaatio ovat kohdillaan. Ei kai kukaan työnantaja halua palkata työhalutonta ja vastentahtoista ihmistä töihin, jolle vielä pitäisi maksaa palkkaa....

Tiedän monta nuorta ja vanhempaakin hlöa, joilla on 2 - 3 työpaikkaa ja töitä riittää enemmän kuin jaksaa tehdä. Jos on oikeasti sairas ja työkyvytön, kyllä silloin tk-eläkkeeseen tarvittavat testit ja lääkäreiden lausnnot sen osoittavat ja todistavat.

Kyllä useimmille työkyvyttömille tk-eläkkeessä on kyse eläkkeelle joutumisesta (!) eikä pääsemisestä. Kukapa haluaisi olla sairas/työkyvytön sen sijaan, että saa jatkaa töissä ja kartuttaa vanhuuseläkettään min. 63-vuotiaaksi. Eihän se eläke edes hääppöinen voi olla, jos ei ole juurikaan töissä oltu ja hirveä hinku on PÄÄSTÄ tk-eläkkeelle ennen varsinaista vanhuuseläkeikää. Sitten pitää taas juosta luukulta toiselle anelemassa tukiaisia (verorahoista) asumiseen ja muuhun toimeentuloon.

On toki hyvin valitettavaa, jos sairastuu eikä enää pysty entiseen tai vastaavaan työhön tai jos ei ole mahdollista edes uudelleenkouluutksen kautta työllistyä, mutta sitten täytyy käydä se helvetinmoinen paperisota läpi ja hankkia ne todisteet!!.

Mutta lkuten varmaan tuli selväksi, eläkkeelle pääsy (?) ennen vanhuuseläkeikää ei todellakaan ole oman tahdon asia eikä mikään automaatti. Grrrrrrrrrrrr.

• tiuryroiyu

Tk-eläkeläiselle. Aika mustavalkoinen maailmankatsomus sinulla on kun lukee kirjoitustasi. Itselläni on neljä ammattia ja silti olen työtön. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja sen lisäksi olen saanut infarktin ja mitä ilmeisemmin siihen on ollut vaikuttimena stressaava työ, Turha syyllistää meitä työttömiä. Ja kertaakaan en ole sossun luukulta hakenut mitään. Olen niin ylpeä etten pysty hakemaan sosiaalitukia vaan elelen edelleen säästöilläni, joita työaikanani keräsin. En halua olla yhteiskunnan elätti. Olen niin kiukkuinen lukiessani sinun kaltaistesi henkilöiden kirjoituksia ja työttömien mollausta, Jos et itse ole koskaan ollut sairas niin mitä sinä muiden sairasteluun olet kantaa ottamaan. Mitä varten käytät nimimerkkiä "tk-eläkeläinen" jos kerran olet terve ja työkykyinen? Ei tarvitse vastata. Minä melkein arvaan.

• 1 + 6
        tiuryroiyu kirjoitti:

Tk-eläkeläiselle. Aika mustavalkoinen maailmankatsomus sinulla on kun lukee kirjoitustasi. Itselläni on neljä ammattia ja silti olen työtön. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja sen lisäksi olen saanut infarktin ja mitä ilmeisemmin siihen on ollut vaikuttimena stressaava työ, Turha syyllistää meitä työttömiä. Ja kertaakaan en ole sossun luukulta hakenut mitään. Olen niin ylpeä etten pysty hakemaan sosiaalitukia vaan elelen edelleen säästöilläni, joita työaikanani keräsin. En halua olla yhteiskunnan elätti. Olen niin kiukkuinen lukiessani sinun kaltaistesi henkilöiden kirjoituksia ja työttömien mollausta, Jos et itse ole koskaan ollut sairas niin mitä sinä muiden sairasteluun olet kantaa ottamaan. Mitä varten käytät nimimerkkiä "tk-eläkeläinen" jos kerran olet terve ja työkykyinen? Ei tarvitse vastata. Minä melkein arvaan.

Ei sullakaan ihan kaikki inkkarit ole kanootissa. Enempää en viitsi heitellä helmiä sioille...Mene lääkäriin ja laita eläkehakemus vetämään jos niin sairas olet. Jos et ole sairas, mene vaikka väliaikaisesti koulutustasi vastaamattomaan työhön, kunnes saat/löydät paremman paikan. Ei ne pelkät tutkinnot työpaikkaa takaa; pitää olla aloitteellinen, toisten ihmisten kanssa toimeentuleva, ahkera, työhaluinen, ulospäinsuuntautunut jne. Työnantajalla on oikeus valita työhön sopivimmaksi katsomansa henkilö. Näin se vaan menee. Kilpailu työpaikoista on kovaa; en niitä paikkoja tarjottimella tarjoilla!

Hienoa että olet pärjännyt omillasi etkä ole sossun asiakas. Sinne vaan eräät tuntuvat menevät kuin Valintaltaloon, vaikka eivät ole senttiäkään veroja työnteollaan koskaan maksaneet. Herran haltuun vaan kaikki kirjoittelijat. Mä poistun tältä areenalta...

• Harri O.
        tiuryroiyu kirjoitti:

Teitä työttömiä on joka lähtöön. Ei voida puhua työttömistä yhtenä homogeenisena ryhmänä, sillä osa on tosiaan ihan omasta halustaan työttömänä vaikka työkykyä olisikin, ja nämä hlöt suuresti pelkäävät sellaista päivää, etttä heille töitä tarjottaisiin. Sitten on porukka, joka on jo niin vieraantunut työelämästä (alkoholisti, narkkari tms.) ja työn tekemisestä (jos koskaan ovat töitä tehneetkään), että heille ei todlelakaan kukaan mitään enää edes tarjoa.

En ole tuo nimimerkki tk-eläkäinen, mutta kyllähän tuosta kirjoituksesta käy täydellisen selvästi ilmi se, että kirjoittaja on itse sairautensa/sairauksiensa vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Miten voit käsittää jutun niin, että kirjoittaja ei kirjoittaisi omasta kokemuksestaan?

• ollut kuntoutuksessa

nimimerkki työnhaku masentaa.
      Pyydä työkkäriä lähettämään Sinut kuntoustustutkimukseen, siitäse lähtee.

• kyllästynyt elämään

Ihminen tekee suurinmanosan elämästään mitätöntätyötä mistä ei oikeasti mitään jää käteen vaan sillä maksat kaiken turhuuden elikkä se työ on oikeasti se elämä täällä-jotkut herää tästä unesta niin eipä mikään ihme että niitä masentuneita olentoja on niin paljon. Sitten annataan pillerit että voidaan jatkaa sitä työntekoo hymynaamalla aaaahhhaaaa tää on tyhmä maailman....

• kohtalontoveri

Mulla on ihan sama tilanne kuin sullakin ja olen jopa samanikäinen kanssasi. Työkkärissä ilmoittautumiset ovat sen verran tuskallisia reissuja henkisesti että alan olla viikkoja tai kuukausia sitä ennen jo paniikissa. Jotenkin pettyminen itseensä ja sen tunnustaminen siinä kun menee työvoimavirkailijan luo... se on niin uskomatonta miten nöyryyttävältä se tuntuu ja mitättömäksi tunnen itseni. Onneksi sentään on vaan kerran vuodessa ilmoittautuminen. Liian terve sairaseläkkeelle, liian sairas työhön. Tuttu tunne. Et ole yksin. Meitä on paljon.

Tuohon vielä, mitä sanon työkkärissä. Olen ollut täysin rehellinen ja sanonut mikä on tilanteeni, mitä pystyn tekemään, mitä en ja miltä minusta tuntuu. palaute on ollut vaihtelevaa. Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä paremmin viestini menevät heille perille. Olen ollut 15 vuotta työttömänä, syyt ovat neurologisia ja henkisiä. Yritin eläkkeelle 10 vuotta, mutten saanut diagnoosia lääkäriltä, joten näillä eväillä sitten arkea eletään.

Jaksamista sinne päin, mitäs muutakaan tässä voisin sanoa.

• Tämä maa-tämä taivas

Lähde kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin, syö kaikkia lääkkeitä mitä ehdotetaan. Ilmoita selvästi, ettet ole työkykyinen - noilla lääkkeillä et varmasti olekaan. Pääset eläkkeelle kolmen vuoden kuluessa. Jos pokka pitää.

• Työ on terapiaa ;)

• m3

Onhan tilanne aika kauhea, että sairauksista kärsivät vanhemmat ihmiset eivät pääse eläkkeelle, mutta nuoret pannaan mielenterveyssyistä eläkkeelle. Jotain todella sairasta on tässä yhteiskunnassa, että näin tehdään. Kuinka monet vanhemmat vajaakuntoiset ja ikänsä veroja maksaneet ja nyt terveytensä menettäneet ovat työkkärin asiakkaita, vaikka heidän paikkansa olisi ehdottomasti eläkkeellä. Kannattaa kertoa työvoimatoimistossa vajaakuntoisuudestaan ja tarvittaessa he lähettävät tutkimuksiin, koska terveyskeskuksen kautta ei pääse. Tarvitaan lääkärinlausunto mahdollisesta sairaudesta, joka haittaa työkykyä. Jos työvoimatoimisto kerran vaatii lääkärinlausuntoa sairaudesta, se myös maksaa kulut. On käsittämätöntä miten nykyisen hallituksen aikana sairaat pitkäaikaistyöttömät ovat lisääntyneet. Kaikille tulee edullisemmaksi, että päästetään ihmiset eläkkeelle. Mitä järkeä on panna sairas ihminen, joka ei pysty esim. selän takia tekemään mitään työtä, kurssille tai työharjoitteluun, jossa hän vaan tulee kipeämmäksi. Se maksaa liikaa veronmaksajille, joten ei kun eläkkeelle, jos kerran tilanne sitä vaatii ja työkkäri voisi antaa oman lausuntonsa ja sitä kautta hakea eläkettä työttömälle. Ei kai työkkärissäkään virkalija haluaisi tyrkyttää sairaalle ihmiselle jotain kursseja tms. harjoittelua, kun meillä on nuoriakin terveitä, jotka eivät saa harjoittelupaikkoja, samoin maahanmuuttajat, jotka heikin tarvitsevat jotain tekemistä. Asiat tärkeysjärjestykseen, kun kerran hyvinvointiyhteiskunnassa elämme. Moni nuorena työelämään lähtenyt on tehnyt raskaita töitä, eikä enää kykene töihin, eikö olisi vaan oikeus, että juuri näitä "paskahommia" tehneet pääsisivät kovien verojen maksamisen jälkeen eläkkeelle, kun he kerran eivät ole enää työkykyisiä, eivätkä kelpaa mihinkään?

• dsfsfddsf2

Sairaat pitääkin päästä eläkkeelle, mutta kun siellä on valtavasti niitä muka sairaita ja ne pitää seuloa pois joukosta.

• "Tuntuu että aika usein nämä "masentujat" ovat kouluttamattomia, pätkätöitä tehneitä, joille ei oikein koskaan ole työ maistunut. Ihan en usko siihenkään etteikö töitä (jotain) löytyisi, jos asenne ja motivaatio ovat kohdillaan. Ei kai kukaan työnantaja halua palkata työhalutonta ja vastentahtoista ihmistä töihin, jolle vielä pitäisi maksaa palkkaa.... "

tk-eläkeläinen, siivoa suusi!

Voisitko mitenkään saada ymmärrettyä, että pätkätyöt ja jatkuva epävarmuus nimenomaan aiheuttavat masennusta ja muita psykologisia ongelmia. NIISTÄ seuraa lamaantuminen, toivottomuus ja motivaation puute. Ei päin vastoin, kuten oletat. Ja lisäksi, koska olet näemmä työkyvytön, mitäpä jos pysyisit sivussa asioissa, jotka eivät sinulle kuulu. On se nyt kumma, kun toiset yrittävät taistella asemastaan tässä yhteiskunnassaan, niin sitten joku armoitettu helppoon asemaan päästetty vielä rähjää perään.

• tk-eläkeläinen

Haloo avaxt! Siivoa itse suusi!!!

Vai että armoitettu helppoon asemaan päässyt??? ET kai tarkoita minua? Juurihan tuossa selitin miten työhaluinen JOUTUU tk-eläkkeelle sairastuttuaan pysyvästi, ja siihen löytyy kaikkien mahdollisten asiantuntijalääkäreiden todistukset. Älä sä ite kirjoita, kun et mitään mistään näemmä tiedä etkä varsinkaan tajua! Oikeestko kuvittelet, että minä ilmoitin työantajalle, että mä jään nyt tk-eläkkeelle, kun en mielestäni (!) pysty enää työssäni jatkamaan eikä edes hirveesti huvita? Tilanne oli juuri päinvastainen! Sinähän halveeraat sitä moninaista lääkäriammatikuntaa, joka minut on tutkinut ja minua hoitanut monet vuodet! Se paperisota ei todellakaan ollut mikään kadehtimisen arvoinen proseduuri. Sopii sunkin yrittää... :/

Minä olen työni tehnyt ja nimenomaan siitä työnteosta (reilut 30 v jatkuvasti ylitöitä) sairastunut. Päivääkään en opiskelujen päättymisen jälkeen ole ollut työttömänä. Ettei sun tarvi vaivautua toteamaan/kysymään miksi tein yltiöitä, vastaan jo nyt, että ei ollut vaihtoehtoja, kun olin sen työn ainoa taitaja talossa.

Miten typerä olet, jos luulet voivasi väittää, että sekaannun asiaan, joka ei minulle kuulu!! Mikä ekspertti itse olet? Enköhön minä nimenomaan tk-eläkäisenä tiedä mitä tuo aloittajan kirjoittama tilanne vaatii?!?!?!? Juurihan mä selitin, mitä kaikkea se tk-eläkkeen "saaminen" pitää sisällääni! Turha noin vakavia asioita on edes tämmöisellä Suomi24-palstalla arvuutella ja ongelmiinsa neuvoa kysellä. Kyllä se oikea paikka on lääkärin vastaanotto ja siitä sitten eteenpäin!!! Nämä tämän palstan kirjoittajien neuvot (kuten sinun) eivät todellakaan auta kenenkään asiaa - päinvastoin!

Sä et valitettavasti tainnut ymmärtää lukemaasi eikä se mua edes kiinnosta. Teitä nuijia on tässä maassa aivan liian paljon... Sorry, mutta mä nyt en kuitenkaan ota minkäänlaista vastuuta siitä, että sulla on mm. luetun ymmärtämisvaikeuksia. Luuletko kenties, että se oikeuttaa sut tk-eläkkeeseen.. ?

• suvaitsevaisuutta
        tk-eläkeläinen kirjoitti:

Haloo avaxt! Siivoa itse suusi!!!

Vai että armoitettu helppoon asemaan päässyt??? ET kai tarkoita minua? Juurihan tuossa selitin miten työhaluinen JOUTUU tk-eläkkeelle sairastuttuaan pysyvästi, ja siihen löytyy kaikkien mahdollisten asiantuntijalääkäreiden todistukset. Älä sä ite kirjoita, kun et mitään mistään näemmä tiedä etkä varsinkaan tajua! Oikeestko kuvittelet, että minä ilmoitin työantajalle, että mä jään nyt tk-eläkkeelle, kun en mielestäni (!) pysty enää työssäni jatkamaan eikä edes hirveesti huvita? Tilanne oli juuri päinvastainen! Sinähän halveeraat sitä moninaista lääkäriammatikuntaa, joka minut on tutkinut ja minua hoitanut monet vuodet! Se paperisota ei todellakaan ollut mikään kadehtimisen arvoinen proseduuri. Sopii sunkin yrittää... :/

Minä olen työni tehnyt ja nimenomaan siitä työnteosta (reilut 30 v jatkuvasti ylitöitä) sairastunut. Päivääkään en opiskelujen päättymisen jälkeen ole ollut työttömänä. Ettei sun tarvi vaivautua toteamaan/kysymään miksi tein yltiöitä, vastaan jo nyt, että ei ollut vaihtoehtoja, kun olin sen työn ainoa taitaja talossa.

Miten typerä olet, jos luulet voivasi väittää, että sekaannun asiaan, joka ei minulle kuulu!! Mikä ekspertti itse olet? Enköhön minä nimenomaan tk-eläkäisenä tiedä mitä tuo aloittajan kirjoittama tilanne vaatii?!?!?!? Juurihan mä selitin, mitä kaikkea se tk-eläkkeen "saaminen" pitää sisällääni! Turha noin vakavia asioita on edes tämmöisellä Suomi24-palstalla arvuutella ja ongelmiinsa neuvoa kysellä. Kyllä se oikea paikka on lääkärin vastaanotto ja siitä sitten eteenpäin!!! Nämä tämän palstan kirjoittajien neuvot (kuten sinun) eivät todellakaan auta kenenkään asiaa - päinvastoin!

Sä et valitettavasti tainnut ymmärtää lukemaasi eikä se mua edes kiinnosta. Teitä nuijia on tässä maassa aivan liian paljon... Sorry, mutta mä nyt en kuitenkaan ota minkäänlaista vastuuta siitä, että sulla on mm. luetun ymmärtämisvaikeuksia. Luuletko kenties, että se oikeuttaa sut tk-eläkkeeseen.. ?

Olet uskomaton!

Minkäs takia sinä olet eläkkeelle jättäytynyt kun kerran olet noin työintoinen ja valmis haukkumaan muut työhaluttomuksi ja laiskimuksiksi. Sinulle ei edes suun siivous riitä vaan pitäisi tehdä jonkinlainen käänteis-lobotomia. Millähän vippaskonsteilla olet eläkkeelle päässyt?

Sinulla ei näytä riittävän empatiaa muille ollenkaan. Vähänkö keskusteluketjun avaajaa sinun sanasi lohduttavat!

• tk-eläkeläinen
        suvaitsevaisuutta kirjoitti:

Olet uskomaton!

Minkäs takia sinä olet eläkkeelle jättäytynyt kun kerran olet noin työintoinen ja valmis haukkumaan muut työhaluttomuksi ja laiskimuksiksi. Sinulle ei edes suun siivous riitä vaan pitäisi tehdä jonkinlainen käänteis-lobotomia. Millähän vippaskonsteilla olet eläkkeelle päässyt?

Sinulla ei näytä riittävän empatiaa muille ollenkaan. Vähänkö keskusteluketjun avaajaa sinun sanasi lohduttavat!

Voi sua reppanaa! Vaikka sä olisit miten vitun työhaluinen ja -intoinen, mutta jos sä olet vakavasti sairastunut ja olet 100 %:n invalidi, niin mitä töitä sä teet? Vippaskonsteillahan mä eläkkeelle PÄÄSIN :-D))))))))))) Käykö kateeksi? Miksi et itse kokeile samaa? Ai niin, ethän sä ikinä ole töitä tehnytkään. Työeläke kasvaa/karttuu työnteosta eikä pankolla makaamisesta! Tiedäko sitä?

Harvoin ihan täyspäinen ihminen kadehtii toisten sairauksia, mutta sua en hetkeäkään täyspäiseksi ole edes kuvitellut. Sulleko on tehty lobotomia jo useampaan kertaan - hyvä niin!

Haisevat antipatiat sulle vaan!

Sympatia ja empatia ei auta aloittajaa eikä ketään muutakaan, jos lääkärit eivät työkyvyttömyyttä totea!

• tk-eläkeläinen kirjoitti:

Voi sua reppanaa! Vaikka sä olisit miten vitun työhaluinen ja -intoinen, mutta jos sä olet vakavasti sairastunut ja olet 100 %:n invalidi, niin mitä töitä sä teet? Vippaskonsteillahan mä eläkkeelle PÄÄSIN :-D))))))))))) Käykö kateeksi? Miksi et itse kokeile samaa? Ai niin, ethän sä ikinä ole töitä tehnytkään. Työeläke kasvaa/karttuu työnteosta eikä pankolla makaamisesta! Tiedäko sitä?

Harvoin ihan täyspäinen ihminen kadehtii toisten sairauksia, mutta sua en hetkeäkään täyspäiseksi ole edes kuvitellut. Sulleko on tehty lobotomia jo useampaan kertaan - hyvä niin!

Haisevat antipatiat sulle vaan!

Sympatia ja empatia ei auta aloittajaa eikä ketään muutakaan, jos lääkärit eivät työkyvyttömyyttä totea!

En viitsinyt enää kränätä. Tunteet kävivät siksi kuumiksi tuolla eläkemummolla tai -vaarilla, ettei sillä vastaanotto pelaa.

Ei tietenkään ole mukava joutua työkyvyttömyyseläkkeelle, jos työnteko sujuu, palkka lankeaa tilille säännöllisesti ja elämä on täynnä suunnitelmia.

Mutta kun niin ei ole. On satojatuhansia ihmisiä, joiden epämääräisistä pätkätöistä saamat palkat kattavat hädin tuskin menot, niiden töiden loppu on aina näkyvissä, ja mitään toivoa paremmasta ei ole.

En erityisemmin perusta kenenkään tekemistä ylitöistä. Työväkeä on töittä ihan tarpeeksi. Kyse on byrokratiasta ja vakiintuneesta yhteiskunnallisesta tilanteesta. Jos polttaa itsensä niin loppuun, että joutuu eläkkeelle, en viitsi suoda suopeutta. Tekijöitä riittää, ihan koulutettuja ja kokeneitakin. Jos tk-eläkkeelle jäämisen ainoa vaiva on kränätä lääkärien kanssa ja täyttää muutama lomake, jokainen työtäpelkäävä kirjoitustaitoinen ja auttavat sosiaaliset valmiudet omaava vätys olisi eläkkeellä.

Olen yhä sitä mieltä, että jos on aiheellisella eläkkeellä, kantakoon kortensa kekoon jollakin muulla tavalla kuin moralisoimalla ja haukkumalla niitä, jotka joutuvat taistelemaan saadakseen töitä, kun kuluva tai taannoin päättynyt pätkä on loppu. Tuommoisia kuusikossa rähiseviä öykkäreitä on maailma puolillaan, mutta mitään hyötyä heistä ei ole.

• pitkäaikaistyötön

Kyllä työtön voi jäädä sairauslomalla,se ei ole este silloin saa sairaspäivärahaa kelasta!!

• Kyllä kyseessä on hölmöläisen järjestelmä joka on täynnä dinosaurusajan byrokratiaa, joka on myös todellinen syy ettei monet työllisty. Kyllä noilla käynneillä päänsärky lisääntyy ja samoin kävi tuollaisen moniammatillisen työryhmän edessä kun tajuaa ettei yksikään ole lukenut niitä tutkimuksia ja lääkärinlausuntoja joita on pitää olla kun rajoitteista on kyse. Eniten ihmetyttää käytäntö kun sanotaan ettei töitä sinulle ole rajoitteiden takia, mutta me emme voi sanoa sitä oikeastaan eli molemmat osapuolet näyttelevät aktiivista ja tuota järjestelmää sitten tuetaan veronmaksajien rahoilla. Sitten nämä päättäjä hölmöläiset ihmettelevät vielä miksi työrajotteiset eivät työllisty Suomessa sillä pienellä työpanoksellaan jonka pystyisivät vielä antamaan. TE-toimistot(työnestotoimistot) voisi lakkauttaa aivan suosiolla vanhana jäänteenä ja muistona. Kela ja kassat hoitavat päivärahamaksut ja koululaitokset varmasti pystyisivät hakemaan kurssilleen oppilaat ilman TE-toimistoakin, työnantajat osaavat jo nykyaikana ilmoittaa työt ilman TE-toimiston apuakin. Koululaitokset joutuisivat panostamaan koulutuksien laatuun enemmän kun hakeminen muuttuu todelliseksi opiskeluksi. Mutta tuohan ei käy siksi että työttömyyden hoidossa on niin paljon kallista lumetoimintaa jolla pitää pystyä kähmimään veronmaksajien varoja.

• Tämä taivas-tämä maa

Kyllä tk-eläkeläinen on oikeassa. Tk-eläkkeelle ei pääse ilman että on tutkittu, päähänpotkittu ja tarvittaessa kunnolla lääkitty.

• valheitten äiti

itse olin poissa orjatyöstäni muutaman päivän ja ne otti rahat niiltä päiviltä pois. luulin että ne eivät maksa sitä 9€ mutta ne otti koko päivärahan pois. pakottavat tekemään 9€/päiväissä töitä tai sitten ei saa mitään-. että osaa olla helvetin masentavaa!

tämä on mukamas on sivistysmaa!? mitä vittua kysyn vaan. paskat tää ole mikään sivistysmaa vaan tämä kehitysmaa !! suurin valhe se on! meillä on sisävessat ja se tekee tästä sivistysmaan mitä vittua?!!? tämä ei eroa afrikasta muutakuin sillä että siellä on ulkovessat ja meillä on sisävessat mitään muuta eroa ei ole!!!

• 78899999999999999999

Kyllä se työnhakijan oleminen helposti masennusta aiheuttaa 5-kymppiselle työnhakijalle. Näin varsinkin jos ei ole sellaisella ammattialalla jolla työvoimasta kova kysyntä.

• sairaseläeläkeläinen

Hei sulle ja kaunista syyspäivää. Äläpäs heitä kirvestä kaivoon vaan etsi lääkäri jonka luona alat käydä nivelrikon tiimoilta. Omalääkärikin on hyvä, mutta pääasia on että käyt koko ajan hänellä. Kerro ja kuvauta nivelrikkosi, jos on kuvia niin vie mennessäsi tai labrakokeita toisaalta, kaikki keskitetysti sinne. Nivelrikkoisena on mahdoton työskennellä jos se on pitkällä ja sinulla on oikeus saada siihen hoitoa. Nykytilanteessa yrittävät saada sinut sairaana jaksamaan erikoislääkärin pakeilla, älä säiky vaan vaadit itsellesi hoitoa. Nivelrikko riippuen edennäisyydestä, rajaa tietyt työt jo pois sinulta, saat erilaisia helpotuksia. Tässä pitää olla vaan aktiivinen ja vaatia itselleen kuuluvia hoitoja ja helpotuksia. Onko sinulla useimmissa nivelissä vaivaa? Onko muista diagnooseja?
      Masennus pitää todeta ja sen vahvuus samaten. Niiden tekoon tarvitaan erikoislääkäri mutta terveyskeskuksessa voi tehdä mielenterveyshoitajan luona testejä joilla haarukoidaan tuota taudin vakavuutta. Masentunut ihminen ei pysty tekemään sairaana töitä, se on selvä.
      Älä välitä ihmisten reaktioista. Sinun velvollisuutesi on pelastaa itse itsesi ja elää mahdollisimman hyvä elämä. Kaikille se ei ole 8-17 työssä, omakotitalon velat niskassa ja kiljuva lapsikatras helmoissa. Elä rohkeasti omanlaistasi elämää, ylpeästikin :)
      Tärkeätä on siis tuo lääkärikontakti mieluiten yhteen lääkäriin rajoittuen, jos mahdollista. Ainakin käytä samaa paikkaa jatkuvasti jos tahdot myöhemmin lääkärin kirjoittavan sinut eläkkeelle. Tätä edelstää kuitenkin pitkät sairauslomat ja kuntoutuslomat joilla yleensä kuntouttavia toimenpiteitä tuskin on. Kuntoutustuen määrä on suunnilleen sama kuin tulet saamaan eläkettäkin. Eläkkeensaajan asumistuki on hiukan eri puolella käsiteltävä kuin ei-eläkkeellä olevien jos kuulut asumistuen piiriin. Se kannattaa hakea, kuten myös kaikki muutkin helpotukset mihin on oikeutettu, minulla ainakin Kela neuvoi ystävällisesti näitä. Pärjäilehän.

• 16 + 3

Lääkäri ei kirjoita ketään eläkkeelle vaan hakijan eläkehakemus käsitellään työeläkeyhtiössä asiantuntijalääkäreiden toimesta. Hoitava lääkäri sen sijaan voi ja hänen pitääkln kirjoittaa tarvittavat B-lausunnot. Se ovatko eläkeyhtiöiden asiantuntijalääkärit hakijan mielestä riittävästi perillä hakijan työkyvyttömyydestä ja ovatko he sitä mieltä, että hakija ei ole oikeuettu tk-eläkkeeseen, ei ole meidän tavisten päätettävissä oleva asia. Toki voimme esim. tällä palstalla purnata ja kritisoida ko. käytäntöä, mutta se ei tilannetta muuksi muuta. Aamen plottis!

• -----

Ymmärrän hyvin sinua ap. Minulla myös neurologinen vaiva, nuoresta asti olen horjahdellut kävellessä ja joskus joudun ottamaan seinistä tukea, kommentteja onkohan tuo nainen juovuksissa ym.
      Tykkäsin kaikesta työstä mitä tein 30 vuotta.
      Enkä nytkään tahdo olla jouten.
      Minullekin tuli apatia en jaksa juosta missään.
      Vaikea sanoa tilanteestasi, mutta ei tämä omassa lähipiirissäni ole pätenyt, ettei ikääntyneet töitä saisi, on yli 60-vuotiaitakin joita tahdotaan töihin.

• asenne ratkaisee

Työkaverillani on reumaa, vaikeita allergioita ja astmaa jne, mutta hän on silti osittain työkykyinen. On sanonutkin, ettei hän eläkeläiseksi halua, vaan haluaa tehdä töitä sen mitä pystyy. Mukava ja osaava työkaveri, joten hän on oiva esimerkki siitä, että vajaakuntoinen ei tarkoita täysin työkyvytöntä.

Iloitse siitä mitä sulla on eikä siitä äläkä surkuttele sitä mitä sulta puuttuu!

• just...
        asenne ratkaisee kirjoitti:

Työkaverillani on reumaa, vaikeita allergioita ja astmaa jne, mutta hän on silti osittain työkykyinen. On sanonutkin, ettei hän eläkeläiseksi halua, vaan haluaa tehdä töitä sen mitä pystyy. Mukava ja osaava työkaveri, joten hän on oiva esimerkki siitä, että vajaakuntoinen ei tarkoita täysin työkyvytöntä.

Iloitse siitä mitä sulla on eikä siitä äläkä surkuttele sitä mitä sulta puuttuu!

Ensin eläke voi olla ok, sitten katsoa itse rauhassa mitä voi tehdä. Et sinä tunne ihmisten yksilöllisiä tilanteita.

• 44555666222222222222
        asenne ratkaisee kirjoitti:

Valitettavasti ne osaamisetkaan eivät aina ollenkaan auta saati että pelkkä asenne ja työhalut riittäisivät

• aivoton

mullakin on oppimisvaikeus,hahmotushäiriö ja muistinkin kanssa ongelmia ja vaikka olen näyttänyt eri paikoista saatuja lausuntoja työkkärin työntekijöille niin ovat sitä mieltä, että kouluun vaan, koska ammattia mulla ei ole ja eikä oteta oikein tosissaan tätä mun sairautta. olenkin ajatellut, että taidan joskus ainakin jutella työkkärissä vähän liian " viisaita", koska ei siis mua oteta sairauksineen tarpeeksi tosissaan.

• kelafucksthepeople

Työkkärille voi haistattaa veetut, entiedä ketään sieltä töitä saanutta. Eläkettä kannattaa hakea suoraan eläkevakuutusyhtiöstä, ei siis kelan kautta vaikka kelaankin ne paperit menee. Ilmeisesti näin parempi mahdollisuus menestyä asiassaan.

• Dinosaurus

Siis haloo!! Työkkäri ei ole minkään valtakunnan instanssi arvioimaan kenenkään terveydentilaa! Lääkärit ovat olemassa sitä varten ja heidän todistuksensa vaaditaan joka paikassa, jos on tarkoitus selvittää mihin kyvyt riittävät tai eivät riitä. Se oletko sä samaa vai eri mieltä lääkärin arvion/todistuksen kanssa, ei merkitse mitään. Niin se vaan on, että lääkärin puoleen pitää sinunkin kääntyä ongelminesi!!! Työkkärin naiset ja miehet ovat vaan virkailijoita - eivät lääkäreitä.

• Kun Suomessa sairastuu - etenkin masennukseen - pitää olla vahva terveys, ei niiden virkamiesten kanssa muuten jaksa... kokemusta on.

• jeps.

Niinpä. Eipä sitä eläkkeelle pääse. Karenssit voivat iskeä, mikäli työkkärin väestä joku niin haluaa. Vaikka kuinka hoitaisi omat hakunsa ok. Lieneekö kateellisuutta, jos joku saa tukea.

• sairas2008

Hei.minäpä kerron et ei kovin helppoa ole ollut tääläkään päässä =/ sairastuin 2008 ja olen ollut siitä asti sairaslomalla noh sen 300 päivää sain joo sitä rahaa kelalta MUTTA sitten alkoi vaikeudet! hain kaikenlaisilla lomakkeilla sairasrahoja mutta turhaan kaikki hylky päätöksiä ! noh nyt on valitukset ja uudet haut taas pääl =) ja työkkäristä työvoimapol.päätös et olen sairaslomalla eli sinnekkään ei si asiaa =/ nyt en saa si mistään toim.tuloa ,muuta kun jos sossusta hakee...... että tällästä tää suomessa sairastaminen ei ihme et ihmiset masentuu ,kun sairaana ei jaksais tällästä rumbaa käydä ..... ihmettelen suuresti miten ihminen saa sairastaa 300 päivää ja naps sit kela / päättää et ou jee se on nyt terve ! tai työkkäri kyselee et oletkos nyt terve ? =D hah hah haaaaaaa hoidot tosin sairaalassa jatkuvat vielä pitkään jatkossakin =) sairaana en lähde töitä tekemään se on sitten niin piste!

• sdaasd

sairas eläkkeelle voi mennä...

• blausonto

Voi myös hakea kuntoutustukea saikun jälkeen, lääkäri kirjoittaa b-lausunnon joka tarvitaan.

• sairas2008
        blausonto kirjoitti:

Voi myös hakea kuntoutustukea saikun jälkeen, lääkäri kirjoittaa b-lausunnon joka tarvitaan.

B-lausunto onkin ollut koko ajan kelassa ,mutta silti ei tule edes kuntoutustukea =/ ja sossusta sanoivat ,ettet voi olla tollanen väliinputoaja ! mutta näk.voi..... nyt uus hakemus kelaan kuntoutustukeen koska olen sillä b-lausunnolla yhä edelleen =D saas nähä miten taas käy? hankalaa on ....

• sairas2008

Ei eläkkeelle niin vaan mennä!!!!! kokemusta on !!!! =(

• sairas2008
        sairas2008 kirjoitti:

B-lausunto onkin ollut koko ajan kelassa ,mutta silti ei tule edes kuntoutustukea =/ ja sossusta sanoivat ,ettet voi olla tollanen väliinputoaja ! mutta näk.voi..... nyt uus hakemus kelaan kuntoutustukeen koska olen sillä b-lausunnolla yhä edelleen =D saas nähä miten taas käy? hankalaa on ....

Täs oltu monta kuukautta ilman tuloja =/ ei hyvältä vaikuta =/

• Analytico
        sairas2008 kirjoitti:

Ei eläkkeelle niin vaan mennä!!!!! kokemusta on !!!! =(

Eläke? Onko eläke iästä tai sairaudesta/ kunnosta kiinni?
        Eläkkeellä voi olla ja alkaa olemaan 'eläkkeellä', kunhan järjestää sille tarvittavan TULON! Eikä eläkkeellä olo ole makaamista! Moni menestynyt 'eläkeläinen' vasta onkin aktiivinen!
        Kannattaisiko siis ottaa opikseen heistä, jotka sen tekivät?
        Pystyy varmasti ken tahansa, kunhan muuttaa omia ajatuksiaan!
        Antaa periksi - itselleen ja suurelle egolleen!
        Ystävälisin terveisin
        Muuttunut muuttuja

• Tiedän

Höpö puhetta ettei työtön voi hakeutua sairaslomalle. Työttömän nimenomaan pitää hakea sairaslomaa, ellei ole työkykyinen ja siten työvoimatoimiston normien mukaan kykenevä olemaan työnhakijana.
      Näin maksuosoite saadaan muuttumaan oikeaan paikkaan. Ja et varmaan tiennyt, että sairaslomalla saat korvauksen 6 päivältä, joten se tienesti vähän parempi Kelalta ;) Ja lääkärin kautta voit purkaa tota masennustakin sitten, ne työkkärin ihmiset kun ei ole lääkäreitä. Niillä ei ole edes oikeutta arvioida työkykyäsi. Kun lääkäri kysyy sairausloman tarpeesta pitää vain sanoa ettei voi olla työnhakijana ja se pitää lääkärintodistuksella todentaa työvoimatoimistoon.
      Niin että hakeuduhan lääkärijonoon.

• tuota..

Eivät ne anna sairaslomaa noin vain. Eivät lääkärit tunnista masennuksen tasoa, ja lisäksi moni ei kehtaa siitä puhua liiaksi. Jos lääkäri/psykiatri ei ole luottamusta herättävä muutenkaan, vaan töksäyttelevä. Yleensä he antavat vain lääkettä ja sanovat että kokeile töitä.

• tuota..
        tuota.. kirjoitti:

Eivät ne anna sairaslomaa noin vain. Eivät lääkärit tunnista masennuksen tasoa, ja lisäksi moni ei kehtaa siitä puhua liiaksi. Jos lääkäri/psykiatri ei ole luottamusta herättävä muutenkaan, vaan töksäyttelevä. Yleensä he antavat vain lääkettä ja sanovat että kokeile töitä.

Siis puhun yleisesti tästä aiheesta näin.

• Sossutäti 81
        tuota.. kirjoitti:

kyllä oikeasti masentuneen ihmisen tunnistaa. Mutta kumma kun nämä työttömät masentuneet yleensä sitten jaksavat käydä laivamatkoilla ja bilettää 24//7. Ainakin nuoremmat immeiset. Kyllähän se vituttaa veronmaksajana heidän lorvimistaan maksella. työssäni näihin törmää jatkuvasti. Ja töitähän suomessa on kuhan löytyisi vaan tekijät.

• HAH!
        Sossutäti 81 kirjoitti:

kyllä oikeasti masentuneen ihmisen tunnistaa. Mutta kumma kun nämä työttömät masentuneet yleensä sitten jaksavat käydä laivamatkoilla ja bilettää 24//7. Ainakin nuoremmat immeiset. Kyllähän se vituttaa veronmaksajana heidän lorvimistaan maksella. työssäni näihin törmää jatkuvasti. Ja töitähän suomessa on kuhan löytyisi vaan tekijät.

"Ja töitähän suomessa on kuhan löytyisi vaan tekijät. "

ONN.. Kumma vaan ku kukaan ei ota töihin.

"Laita CV sähköpostiin niin katotaan :)" = Laita CV etkä kuule meistä enää koskaan.

Mitäs töitä sossutädillä olis tarjolla?

ja älä nuoria syytä, suurin osa "masentuneista" on just jotain maahanmuuttaja verenimijöitä tai romaneita jotka valittaa kuinka koko suku on masentunu. Silti jaksaa aina haastaa riitaa ja ryöstellä ihmisiä ja kauppoja.

• argh
        Sossutäti 81 kirjoitti:

Itselläni on vakava krooninen masennus ja taas huomaan kuinka vähän "terveet" ihmiset asiasta tietävät. Kyllä masentuneenakin yrittää näyttää terveeltä ja pirteältä toisten seurassa. Sitten kun pääsee kotiin ja omaan rauhaan on aivan lopen uupunut suorittamastaan roolista. Ihmisten parissa vähän piristyy, mutta sitten se samanaikaisesti rasittaa psyykettä todella paljon. Voisitte te "terveet" jo lopettaa tuon tuomitsemisen, kyllä sitä masentuneena tekee sitä itsekin aivan tarpeeksi.... moni jopa itsemurhaan saakka. Mielellään sitä töissä kävisi, kunhan vointi sen sallisi, ei tätä paskatautia kukaan itselleen halua.

• tuota.. kirjoitti:

tuot yksi meitä
        Suomessa masennus on näköjään jo kansantauti,totta on kun suuri perhe elätettävänä,oli aikoinaan ensimäisen laman aikana,kun pöydän ympärille kertyy ruokailu aikan seitsemän henkilöä. Kuten meillä aikoinaan,vitsi oliva vähissä silloin,eikä nytkään ole sillä tuulella enään.
        Kun velkaa on vielä jäljellä riittävästäi, molemmat eläkeellä minä vasta vuoden verran.
        Masennus lääkeitä en huoli ,tytär sairastu niiden ansiosta,ei selvinnyt musikki lukiossa ylioppilaaksi, siinä mentiin sitten.
        Elmä muuttu jatkuvast vaimo sairastaa parkisoni sairautta.
        Evankeljumin sana Jeesuksessa eteen päin,tie muuten sekeni paljon kun talousen hotaja muuttuin.

• HV
        HAH! kirjoitti:

"Ja töitähän suomessa on kuhan löytyisi vaan tekijät. "

ONN.. Kumma vaan ku kukaan ei ota töihin.

"Laita CV sähköpostiin niin katotaan :)" = Laita CV etkä kuule meistä enää koskaan.

Mitäs töitä sossutädillä olis tarjolla?

ja älä nuoria syytä, suurin osa "masentuneista" on just jotain maahanmuuttaja verenimijöitä tai romaneita jotka valittaa kuinka koko suku on masentunu. Silti jaksaa aina haastaa riitaa ja ryöstellä ihmisiä ja kauppoja.

Oot just tyypillinen paskanjauhaja ja tyhjänpuhuja! Uskon hyvin sen, ettei sulle töitä löydy, sillä olet selävsti sellainen työhaluton muka-masennuspotilas, jota työt eivät ole ikinä kiinnostaneet. Katso peiliin älälkä syyttele maahanmuuttajia omista ongelmistasi! Mene jakamaan postiia tai siivoamaan; noissa hommissa on aina vapaita paikkoja, mutta et viittis jauhaa paskaa netissä 24/7.

Vaikea sua on kenenkään töihin ottaa, kun et osaa edes kirjoittaa äidinkieltäsi. Onko peruskoulukin sulla jäänyt kesken? Kuka tommoselle palkkaa maksaisi? Ei kukaan! Paljonko ne mamut on sun tililtä vieneet rahaa vai kävikö ne tyhjentämässä sun jääkaapin keppanoista? :-/

On

• tossumäti 89
        HV kirjoitti:

Oot just tyypillinen paskanjauhaja ja tyhjänpuhuja! Uskon hyvin sen, ettei sulle töitä löydy, sillä olet selävsti sellainen työhaluton muka-masennuspotilas, jota työt eivät ole ikinä kiinnostaneet. Katso peiliin älälkä syyttele maahanmuuttajia omista ongelmistasi! Mene jakamaan postiia tai siivoamaan; noissa hommissa on aina vapaita paikkoja, mutta et viittis jauhaa paskaa netissä 24/7.

Vaikea sua on kenenkään töihin ottaa, kun et osaa edes kirjoittaa äidinkieltäsi. Onko peruskoulukin sulla jäänyt kesken? Kuka tommoselle palkkaa maksaisi? Ei kukaan! Paljonko ne mamut on sun tililtä vieneet rahaa vai kävikö ne tyhjentämässä sun jääkaapin keppanoista? :-/

On

"Vaikea sua on kenenkään töihin ottaa, kun et osaa edes kirjoittaa äidinkieltäsi."

No, näköjään sossutädiksi ainakin pääsee. Ei ollut sen hääviä hänenkään kirjoittamansa suomen kieli, mutta sinulta asia tietysti jäi kokonaan huomioimatta.

• Säälittävää touhua

Työkkärintätiä ei kiinnosta realimaailma, jossa esim. yli 50 v. ei kukaan palkaa, eikä niitä paikkojakaan ole tarjolla. Sama hokema joka kerta työkkärintätiltä, oletko hakenut työpaikkaa . . . kuinka monta paikkaa olet hakenut . . . . miksi et? Eikä häntä tosiaan kiinnosta, ettei järjellisiä paikkoja ole ollut, eikä ole tarjolla.
      Siitä työkkärintäti sitten suuttuu, ja pistää "tukityöhön", tosin sellaiseen jota lääkärintodistus ei mahdollista. Siitäkö työkkärintäti suuttuu entistä enemmän, ja pukkaa kunnalliseen, joskin jonkinsortin peiteltyyn sellaiseen . . . siis OY;hyn osapäivähommiin palkkatuella. Tekemistähän tuollakaan ei ole, mutta on kai sitten työkkärintätille parempi, kun on edes aikuisten päivähoitoon ohjannut ongelmapotilaansa.

• no jos kaikki

"masentuneet" pääsisivät eläkkeelle niin kohtahan koko suomi olisi eläkkeellä! Ei se ole sellainen sairaus, että siitä eläkkeellä joutaisi,ainakaan jos se ei ole TODELLA vaikea sellainen. Itse olen eläkkeellä ja olen 32v. Mutta minulla on oikea mielenterveydellinen sairaus.

• piti lisätä vielä

edelliseen että tämä masennus nyt on selvästi tällänen muoti ilmiö ja kaltaisesi ihmiset eivät selvästikään tiedä mitä se pahimmillaan on että ihan oikein ettet pääse eläkkeelle! Itse olen ollut psykiatrisessa hoidossa kohta 10 vuotta. Minusta on väärin vakavasti mt ongelmaisia kohtaan, että nykyään kaikilla on olevinaan mt ongelmia kun on lääkärissä käytä valittamassa ettei mikään huvita ja itkettää ja laitettu rasti ruutuun että on masennus! Joku vakava skitsofrenia on PIKKASEN eri juttu!!!!

• lionheart
        piti lisätä vielä kirjoitti:

edelliseen että tämä masennus nyt on selvästi tällänen muoti ilmiö ja kaltaisesi ihmiset eivät selvästikään tiedä mitä se pahimmillaan on että ihan oikein ettet pääse eläkkeelle! Itse olen ollut psykiatrisessa hoidossa kohta 10 vuotta. Minusta on väärin vakavasti mt ongelmaisia kohtaan, että nykyään kaikilla on olevinaan mt ongelmia kun on lääkärissä käytä valittamassa ettei mikään huvita ja itkettää ja laitettu rasti ruutuun että on masennus! Joku vakava skitsofrenia on PIKKASEN eri juttu!!!!

"Minusta on väärin vakavasti mt ongelmaisia kohtaan, että nykyään kaikilla on olevinaan mt ongelmia kun on lääkärissä käytä valittamassa ettei mikään huvita ja itkettää ja laitettu rasti ruutuun että on masennus! Joku vakava skitsofrenia on PIKKASEN eri juttu!!!!"

Olet niin kuin se olisi vain potilaiden omassa päässä tämä tekosairastaminen. Kyllä se on tähän koko järjestelmään rakennettu vipu, että asioita hoidetaan leimaamalla ihmisiä mt-ongelmaisiksi. Useinhan esimerkiksi työvoimatoimiston asiakas EI itse valita olevansa masentunut, mutta virkailija tuputtaa lähetettä mt-toimistoon. Samoin lääkärikäynnillä voikin tulla masennusdiagnoosi, jos lääkäri vaikka katsoo, että papereissa kannattaa olla lievän masennuksen diagnoosi Kela-byrokratiaa sutjakoittamassa. Eli todellakaan ei johdu pelkästään ihmisistä itsestään, että joka toisella on olevinaan mt-ongelma, vaan tämä koko yhteiskunta kannustaa siihen ajattelutapaan, että kaikki on sairautta ja että diagnooseja voi käyttää byrokratian rattaiden voiteluaineena.

• ilkka421

justiinsa !!!!!!
      muistakaa jos tulee 300pv täyteen sairaslomaa ja ootta kuukauden töissä saatte 50pv lisää !!!!
      sitte kun sairaspäivät on täynnä nii haette vaikkapa määräaikaista eläkettä/kuntoutustukea ,,, päätöstä odottelette 1-6kk ja jos se on hylky niin mitä sitten !!!!!!
      jos haette em eläkettä/tukea menkää HETI työkkäriin, sieltä saatte työttömyysturvan mukaista pv rahaa siltä ajalta kunnes päätös tulee... jos ette hae tuota työkkäristä ja hylky tulee niin ette saa mistään mittää!!!!!

• KokemuksiaTaynna

Minä tiedän kokemuksesta kuinka masennus syö ihmistä. Toki monet ihmiset väärin käytttävät tunteitaan eli tekeytyvät sairaaksi. Ainoastaan ammattilainen pystyy varmuudella sanomaan kuka on aidosti sairas ja kuka ei. Ihmettelen sitä työvoimatoimiston naista, joka kuvittelee tietävänsä kuka on pitkäaikaismasentunut.

Minun mielestä masentuneen potilaan tulee toimia itselleen sopivalla tavalla eli toisin sanoen kuunnella omaa jaksamistaan ja olla välittämättä muiden mielipiteistä. En edes jaksanut lukea ihmisten kommentteja, koska tiedän jo ennakolta kuin ei-tunneherkät ihmiset eivät ymmärrä millaista on olla surullinen ja ahdistunut.

• alan vaihtaja

Hei.
      Voit pyytää päästä työvoimatoimiston kuntoutusneuvojalle, ja hänen kanssa kartoitat nykyisen tilanteesi, ja hän neuvoo ja auttaa sua eteenpäiin. Hän voi laittaa läheteen/maksusitomuksen tutkimuksiin. Ja sitten kun tutkimukset on tehty hänen kanssaan voi harkita onko sairaseläke kyseessä, vai osa-aika eläke, vai onko jokin ammatti jota voisi kokeilla työkokeiluna, vai onko jopa jokin koulutus kyseessä. Ja hän osaa neuvoa mistä hakea ja mitä ja vai tarvitseeko tutkimuksia jatkaa. Kun tällainen systeemi on työkkärissä kannattaa se hyödyksi käyttäää, ei minullekaan tästä kerrottu vaan itse sain selville ja pyysin itse. 3 vuotta työttömänä ollut, yhteen meno, nyt uusi ammattin opiskelut loppu suoralla ja toinen vuosi osa-aikatyössä amattissa johon valmistun kesäksi.

• kylä näin o

Jos on kerran sairas niin lekuri-psykiatri kirjoittaa B-todistuksen ja vajaan vuoden kulutta todistuksen antamisesta kolahtaa eläkkeenhakupaperit postiluukusta.

• ketsuppia seinille

No ei kolahda olin vakavan masennuksen ja burnoutin takia sairaslomaalla/kuntoutustuella kaksi vuotta, Meidän henkilöstöpäällikko vuonna 2003 sanoi, että jos olis tapahtunut vähän aiemmin niin olis eläke napsahtanut tosta noin vaan. Nyt kouluttautuneena uuteen ammattiin ja siinä ammatissa toimineena jälleen työtön (tuotannolliset ja taloudelliset syyt vuonna 2009): No nyt opiskelin uuden ammatin ja jälleen työttömänä. En ole lusmu enkä dorka vaan keskimääräistä parempi työntekijä- Mutta kun ei vaan natsaa. Puolen vuoden aikana noin sata hakemusta/ 3 haastattelua...... Kyllä tästä toi kuuppa sekoaa lopullisesti kohta, mutta silloinhan on niin onnellisessa tilassa ettei se haittaa. Sääliksi käyt aviomiestä joka joutuu tän kaiken tässä kestämään. Perkele!!! Työvoimapulankin pitäisi tässä olla juuri tällä alalla. Ja jos joku kyrpä iniksee kirjoitusvirheistä, niin sille HAISTA VITTU!!! Jos on edes mahdollista?

• 57 v ja eteenpäin

Itse masennuksen takia sairaslomalla olleena tiedän, että et ole vielä tarpeeksi masentunut. Sitten kun et enää pysty tekemään juuri mitään, kuten menemään työkkäriin, olet sairastunut masennukseen. Alakuloinen mieliala ei ole sama kuin depressiosairaus. Depressioon on lääkitys, ja passitetaan saikulle.
      Diagnoosin tekee lääkäri/psykiatri, ei potilas itse. Sairaslomalle pääsee/joutuu kun on SAIRAS. Eli lääkäriin. Kuka sanoi ettei (kuulemma) voi siirtyä sairaslomalle, jos nivelet ovat kipeät? Lääkäri sen määrää, ei se ole miikään kuulemisjuttu.
      Mene lääkäriin, hae apua, niin saat elämäsi kuntoon.
      Ja sille inhottavalle virkailijalle EI TARVITSE MENNÄ, minäkin kieltäydyin, ja menin toiselle. Ovat siellä asiakasPALVELUtyössä, eikä siihen kuulu ihmisten sättiminen, vaan auttaminen. Työkkärissä on ihan hyvät palvelut, käytä hyväksesi. Valitse itse kenen kanssa asioit. Minäkin sain töitä yli viisikymppisenä, edellytti kyllä vähän CV:n viilausta. Tsemppiä: ota oma elämä haltuun. Askel kerrallaan.

• dytjuisrtyh

No eihän sitä mitään eläkettä tarvii jos kerran on kuntoutettu.
      Sairaseläke on sairaille eikä niille joita ei huvita työn teko

• heiteilleaitosairaat

Hei olen 30v nuorimies ei mitään vikaa mutta pääsin eläkkeelle helposti vuonna 2007. Kävin usein lääkärissä ja puhalsin tahalla PEF arvot huonosti.
      Ja pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle saan kuukaudessa 870 euroa ja minulla on oma velaton asunto ja saan muitakin tukeja kun osaan olla sairas sopivasti.
      Suomi on hyvä maa elää näin.

• Tukeja

Jaa ettei mitään vikaa...:-D No ainakin olet sika mieheksi, sillä monenkaan normi-ihmisen poikka ei riitä noin hävyttömään temppuun. En todellakaan arvosta tuon tasoista nuortamiestä pätkän vertaa. Osaatko edes hävetä?

• tv11111

Taidat olla luuseri tai malmin kaalee

• kiri

taistelin 7 vuotta fyysisten ongelmien kanssa juoksutettiin paikasta toiseen ja lausuntoja oli kymmeniä.Kunnes tein itestäni hullun,vaatii pokeria olla totinen pari vuotta nyt eläkkeellä,

• sairauseitarrtu

no itselläni on persoonallisuushäiriö,masennusta,paniikkihäiriöö,ahdistusta,pakko-oireita,sekä diabetes,verenpainetauti..typin kautta käyty neurologisis testeis,ja psykalla myös.kaikissa todettu,että olen työrajoitteinen,työkyvyssä ei vikaa...saikulla oltu ja nyt työttömänä..diagnooseissa lukee että sopivan duunipaikan on löydyttävä kodin läheltä..typpi on ihmeissään mitä tekee kanssani,koska tietävät tilanteeni..kelan mukaan en ole oikeutettu sairaspvrahaan,koska tilanteeni ollut sama jo vuosia.ja voin vaikuttaa mukamas paniikkiini sun muihin..eli heidän mukaan sitä esiintyy vain töissä käydessäni,koska tyhmänä en ole tajunnut hakea saikkua työttömänä ollessani..lääkäreistä ja tutkimukista ei siis ole ollut mitään apua..lääkkeitä ollaan syöty ja oltu keskustelemassa mtpalla...mistään ei apua.

• ............

Joo näin on. Töitäkään ei saa mistään muualta, kun suhteiden kautta, töihin ei mennä sinne päästään.

Kyllä voi siirtyä sairaspäivärahalle. Siihen pitää olla lääkärin B todistus, siitä sitten sairaspäivärahan loputtua eläkkeelle. Joka on vähän pienempi, kun sairaspäiväraha.

• Matti E.

Ei mennä (!) sairauspvärahan maksun päätyttyä eläkkeelle, vaan seuraavaksi haetaan eläkeyhtiöstä/Kelasta kuntoutustukea. Sekään ei ole automaatti! Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke eikä sekään suinkaan takaa pääsyä tk-eläkkeelle. Kuntotustuen aikana yritetään kuntoutua, osallistutaan kuntoutukseen ja haetaan vaihtoehtoja työkyvyttömyydelle, mietitään uudelleenkoulusta, uutta ammattia etc.

Mikä ihmeen harhahuulo teillä joillain on, että tk-eläkkeelle MENNÄÄN/siirrytään?

• Analytico

Maailma ja elämä muuttuu! Onko se mikään ihme?
      Meidän ihmisten on niin vaikea muuttua; muuttaa itseämme ja varsinkaan pinttyneitä tapojamme, ajatuksiamme.
      Osa menee ja muuttaa - ja menestyvät!
      Miksi emme seuraisi heidän osoittamaa uraa?
      Menestyjät kyllä auttavat menestymään JOS ON OMA HALU menestyä, saada itse oma toimeentulonsa.
      Kyse on Sinun omasta halusta - ei tarvitse sijittaa rahaa, ei tarvitse 'tunnustaa' mitään väriä, ei uskontoa, ei poliittista kantaa, ei sijoittaa rahaa!
      Aivan varmasti!
      Uskotko? Jos et, ota yteys, jos uskot, ota yhteys!
      kalex@suomi24.fi

• se että joku

tekee raskasta työtä henkisesti ja ei "natsaa" niin ei tee hänestä mt ongelmaista. Vai tekeekö se minusta syöpäpotilaan kun olen tehtaassa töissä enkä oikein enää jaksaisi....?

On loukkaavaa mielenterveyspotilaita kohtaan se, että kaiken maailman tädit tuolla on olevinaan masentuineta kun ei oikein natsaa! En siis minäkään leiki syöpäpotilasta kun on vähän huono olo joskus, täysin sama asia!!!

• asdasdgasdfasd

Kannattaa hankkia masennusdiagnoosi, se on suurin ryhmä, jotka pääsevät sairauseläkkeelle. Voimia!

• Työvoimapula??

Kävin työvoimavirkailijan puheilla, kysyin mahdollisia kursseja, hän totes että onhan nuita, esim laitosmies,,jne.. Kuitenkin kertoi että senkautta, tuskimpa työllistyy, kertoen esimerkistä, n. 40kymppinen mies on jo käynyt useampiakin kursseja, kuitnkaan työpaikkaa saamatta. Itse olen hieman vanhempi, joten jätin haaveet kursseista..

Työtilanne suomessa on todella huono, varsinkin ns. tavallisissa töissä. Vaikuttaa siltä että yhäti huonompaan suuntaan mennään, jos seuraa uutisia irtisanomisista,,jne..

Näinollen kyllä näitä masentuneita tulee yhäti lisää, tässä joidenkin markkinoimassa TYÖVOIMAPULASSA.

Työvoimapula nostettiin esiin joidenkin tahojen toimesta, (EK-työnantajat.) vaan siksi että voitiin perustella, halpatövoiman vapaata maahantuloa, polkemaan suomalaisten työntekijöiden palkkoja ja elintasoa, sen takana olivat erityisesti KOKOOMUS ja RKP, myöskin pakolaisten maahanmuutto, jonka puolestapuhujina olivat erityisesti VIHREÄT..

Mainittakoon esim.. kun oltiin muodostamassa Sixsbäkki, hallitusta, SDP,n Ihalainen ja Gustafson ja eräät muut,, painottivat harmaantalouden tiukempaa valvomista, nousi Kokoomuksen Holmlund ja RKP,n Wallin, jyrkasti vastustamaan niitä toimenpiteitä joilla oltaisiin saatu, rikollinen harmaatalous hieman parempaan valvontaan.
      SDP,n Ihalaisen oli annettava periksi, muuten hallitunevottelut olisi karutuneet.

Näinollen Kokoomus ja RKP, tukee rikollista toimintaa työmarkkinoilla, onhan se näiden edunsaajien etu, mutta suuri tappio suomalaisille veronmaksajille, ja sopimusyhteiskunnalle..

• kiitollinen kuitenki

Olen jo yli 56-vuotias. Asun alueella, jossa on hyvin hankala saada töitä, jos on ikää ja sairauskia. Todella olen se "ongelmajäte" ja noille virkailijoillekin. Heidän pitäisi työllistää ja on näillä virkailijoillkin omat vaatimusket ylemmiltä tahoilta: Pätkätöitä ym.
      Olisin valmis jo eläkkeelle. En haluaisi kyllänelää loisena vaan tekisin kaikkea vapaahetoistyötä. No masentumaan en ala. Elämä on vain tällaista. Aina on jonkinlaista ongelmaa!

• työnhaku masentaa

Heh, pääsin oikein etusivulle ;)

Kumma juttu, kuinka pajon vastauksissa paasataan työkyvyttömyyseläkkeestä, kun siitä en kysnynytkään vaan viittaukseni pitkästä matkasta eläkkeelle viittasi vanhuuseläkkeeseen. Viimeisin työeläkeote lupasi vaivaiset 500 €, olisihan tuota vielä kartutettava kun ei lotossakaan tärppää. Haluan kartuttaa vielä säästöjäkin, että on varaa jäädä aikanaan omalle "eläkkeelle", jos vanhuuseläkeikä nousee. Kun en vain työssä menettäisi työkykyä liian aikaisin.

Sitä minä vain ihmettelin, miten tosimasentunut jaksaa, kun työkkäri on se, mikä on työttömyydessä kaikkein masentavinta. Vuosia sitten tein psykologiset testit., tulos: lievästi masentunut. En todellakaan kaipaisi sen pahentumista.

Työkkärin kuntoustuspuolen neuvoja julisti, etten kuuluisi sairauslomalle, vaan tutkimuksiin pääsyä ja mahdollista hoitoa pitää odottaa työttömyyspäivärahalla. Mielestäni on hullua olla työnhakijana, kun en varmuudella tiedä, kuinka pysyvä vika selässäkin nyt on. Olisihan se väärin työnantajaakin kohtaan aloittaa ja heti alussa jäädä työsuhteen loppuajaksi sairauslomalle. Tiedän kyllä pystyväni kevyeen työtön, ja menisinkin jos pääsisin.

Ja kaikille neuvojille koulutuksesta sun muusta: kerroinhan jo, että olen käynyt kursseja, harjoittelua ja työkokeiluja vaikka kuinka. Näitä on kohta yhtä paljon kuin työuraakin on karttunut. Tutkintoja on jo 3, ja työkokemusta monelta muultakin alalta, joihin vain olen joskus päässyt ilman työkokemusta ja koulutusta. Ei vain ole ilmaistöistä ja pätkätöistä, palkkatuella tai ilman, poikinut jatkoa. Yleensä jälkeenpäin olen saanut kuulla, että siellä on joku toinen pitkäaikaistyötön jatkamassa samanlaisella pestillä. Testailin jopa käsityöharrastuksen muuttamista yrittäjyydeksi. Enemmän siitä tuli kuluja kuin tuloja, joten se siitä yrityksestä. Joku tuolla sanoi että "haisee motivaatio-ongemaiselta." Niinpä, täällä tavalla se syntyy.

Niin ja sanokaas viisaat, mikä se olisikaan homma, jota kannattaisi opiskella? Olen työkkärissä sanonut, että lähden opiskelemaan, jos työllistävä ala. Hoitoala tietty, mutta se ei rajoitteiden vuoksi todellakaan käy ja se vaatii muutenkin enemmän oikeaa luonnetta kuin esim. joku tekninen työ.

• työnhaku masentaa

Huomasin vasta, että ylläpitohan se oli vetänyt etusivutekstiin ajatuksen eläkkeellepääsystä.

Joku sanoi, että työ on terapiaa. Pitää paikkaansa, mutta siihen "terapiaan" on vaikea päästä ja hakeminen vie voimia enemmän kuin työssäkäynti. Tästä oli avauksessani kyse.

• dszfgdsg
    • TASA-ARVOINEN SUOMI

Näin on suomalaiset jätetty HEITTEILLE. Monta surullista tapausta tiedän lähipiiristä.
      Maahanmuuttajat saavat hakea suoraan kansaneläkettä, jos ovat vaikkapa 50-60 vuoden välillä, kun tulevat Suomeen, ja vaikka eivät olisi koskaan olleet työelämässämme mukana.

Voimme toki kiittää tästä epätasa-arvosta myös ihan omiammekin, koska.......

Apua ei saa kovin hyvin terveydenhuollostammekaan, koska emmehän tarvitse työkuntoamme, vaikka työuria halutaankin pidentää. Ikärasismi kukoistaa työelämässä, mutta eihän sitä rasismia kukaan kunnolla pysty valvomaankaan.

Toivon todella, että pääset sairauseläkkeelle, jotta et joudu suomalaisena sillan alle asumaan.

Yhtään jälkikasvua en itse tähän maahan ja maailmaan tekisi vallitsevan tilanteen vuoksi, mutta en myöskään sen vuoksi, koska minä olen se, joka jätettäisiin tässä maassa heitteille, tilanteen tulessa "epätoivoiseksi" sosiaalijärjestelmällemme.

• Mirror

Onko sinunkin jääkaappisi maahanmuuttajat päässeet tyhjentämään?

• saikooooppo

Itse tiedän useamman, joka on pitkäaikaisen ja raskaan prosessin tuloksena päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle toistaiseksi... myöhemmin ovat kuntoutuneet työkykyisiksi, mutta pitävät yllä sairaan imagoa, koska pelkäävät uutta eläkeprosessia jos kunto taas huononee. Ts. on helpompi pysytellä eläkkeellä trvallisesti. Tämä jos mikä on puute.. pitäisi olla mahdollisuus palata helpompaa reittiä eläkkeelle, JOS työkyky ei syystä tai toisesta kannakaan.

• eioota yrittäjälle

Yritys- ja pääomien verotus on puolet siitä, mitä 90-luvun alussa, mutta työttömyys on ja pysyy.

Tilastokeskuksessa 2011 oli tilastoitu 1 340 980 pätkätyöläistä noin 49,3 prosenttia palkansaajista. Keskituntipalkka oli 10,90 euroa ja kokonaisansio keskimäärin 10 677 euroa vuodessa.

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=5348

• tulijoita on paljon

2011

Esiopetusoppilaita oli yhteensä 58 800,
      Suomen peruskouluissa opiskelee vajaat 542 000 koululaista
      Ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelijoita 133 800
      Lukiokoulutuksessa oli yhteensä 109 000 opiskelijaa.

Vuonna 2011 suoritettiin 32 400 ylioppilastutkintoa.
      Ammatillisen peruskoulutuksen tutkinnon suorittaneita oli 35 300 vuonna 2011
      Yliopistoissa suoritettiin 28 500 tutkintoa vuonna 2011

• kiertolaiset
    • wertyuidfgh

No, miksi ei ole todistusta nivelrikosta? Hakkaa vaan päätä seinään.

• 123654987

Työvoimatoimisto ei määrittele kenenkään työkuntoa!
      Muistakaa se!
      Työkkäri pistää, tulosvastuullisesti teidät töihin vaikkakin pienipalkkaiselle alalle ennen eläkoimisyyttänne! Kun otatte minkä tahansa puoliaikaisen työn ennen kuin Kelan sairaseläkkeeseen edellyttävät päivät täyttyvät, teidän eläkkeenne lasketaan sitten sen mukaan.
      Neuvotelkaa terveydenhoitoammattilaisten kanssa!!!!!!!

• käsikipsissä

moii todellakin työtön voi olla sairaslomalla olin tässä noin 3v sitten luonnon mullistuksen takia sairaslomalla käsi meni ja sain yhteensä 4kk sairas lomaa ja olin liiton päiväralahha silloin ja slloin liiton rahat säästyyvät sain jopa parempaa tuloa sairaslomalla kun liitossa..

• Kyllä se siinä

Mene äänestämään perussuomalaisia

• voinpahoin

Tuolla aloittajan iällä on vielä se ongelma, ettei voi turvautua samaan rahansaantikeinoon kuin minun ikäisenä.. Olen parikymppinen naisihminen ja joskus joudun myymään itseäni, sossu antaa rahat mieluummin tummahipiäisille. Minun tulisi pärjätä parilla sadalla.

• EL.a k:IM

työnhaku masentaa

Hae saikkaria psykan puolelta. Voit vedota masennukseen. Kela laittaa jossain vaiheessa lapun, jossa voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Yleensä siinä vaiheessa, kun saikkari päivät alkaa olla käytetty sen vuoden osalta. Riippuu täysin lääkäristäsi, millaisen raportin osaa kirjoittaa, pääsetkö työkyvyttömyys eläkkeelle. On suunnatava ero kuulemma psykan puolen lääkäreillä siitäkin, ketkä osaa kirjoittaa diaknoosin niin, että edes saa sairaspäivärahaa. Se on harkinnanvarainen. Olen kuullut monista tapauksista, jolloin kela on hylännyt päätöksen. Lääkärin osaamattomuuden takia kirjoittaa diaknoosi. Kelan tohtorit käyvät ne läpi. Ja päätös tulee niiden päätöksellä.

• loppuisi kituminen

Sama täällä, mutta enpä jäänyt suremaan omaa oloani vaan lähdin opiskelemaan vaikka kuinka olin (olen edelleen) vajaakuntoinen. Opiskelu kesti neljä vuotta ja kun 52 vuotiaana valmistuin, perustin yrityksen ja olen ollut yrittäjä jo 10 vuotta. Mutta en kyllä kehoita tätä minun malliani toteuttamaan. Olen nykyisin uupunut yrittäjä. Vajaakuntoisena teen yhä 12-14 tuntisia työpäiviä. Eläkeikä häämöttää, mutta ole nvoinut yrityksestäni nostaa niin pientä palkaa, että eläkettä ei ole kuin muutama sata euroa. Sillä ei edes elä. Pienempi kuin Kelan päiväraha.

Kaikkien muiden vaivojen lisäksi on sydän alkanut reistailemaan, saatan pyörtyä ihan tietokoneen ääreen. Tipahadan vain lattialle, nousen siitä uudestaan ja jatkan töitä. Eläkettä en saa, vaikka seuraava hoito on esim. sydänvaivojen vuoksi tahdistin.

Naiset eivät pääse eläkeelle niin helposti kuin miehet, koska tiedän että pelkän samanlaisen sydänvaivan vuoksi on miehiä laitettu eläkkeelle. Minä kai tuuperrun jonain päivän iäksi tähän tietokoneen ääreen. Mutta sitten se helpottaa. Ei tunnu yhtään pelottavalta ajatella kuolemaa, kun se on ainakin minulle vapautus. En haluaisi kuolla, mutta jos tätä raatamista pitäää jatkaa, niin seähän on ihana vaihtoehto.

• Kelahtanut

Menehän Kelan/työkkärin kuntoutusneuvojan juttusille, tai tilaa sinne aika,
      haet kuntoutustutkimukseen/työkyvyn asviointiin, kuntoutuksen ajalta saat päivärahan/ kuntoutustuen, jos on yhteistyöhalua, saat avun, itselläni on kokemus..

• ihankotosi

Ärsyttää miten negatiivisesti ja skeptisesti työttömiin suhtaudutaan. En ollenkaan epäile etteikö maassa olisi tarpeeksi teini-ikäisiä jotka eivät ole töissä siksi kun se ei vaan huvita, mutta onko KAIKKI työttömät ihan pakko leimata samaan laatikkoon? Onko se ihan mahdoton ajatus, että jotkut ovat työttömiä siksi kun ei vain ole haastattelussa onnistanut, esim. kokemuksen puutteen takia? Joku nuori joka yrittää ensimmäistä kertaa työmarkkinoille, ymmärrättekö ollenkaan miten vaikeaa sellaisen on päästä kiinni työpaikkaan kun ei ole aikaisempaa kokemusta tai osaamista? Tai vaikka joku vanhempi henkilö, joka on nuorena saanut pestin vaikka tehtaasta, ollut siellä melkein koko elämänsä kun siellä on ollut hyvä olla. Sitten tulee yt-neuvottelut ja joutuu pihalle. Ei ole muuta kokemusta ja hyvässä lykyssä ei varsinaisesti koulutustakaan, ymmärrättekö miten vaikeaa sellaisen ihmisen on työllistyä uudestaan? Nykyään kun työnantajat vaativat että kaikki pitää etukäteen osata ja mitään uutta ei työpaikassa opeteta. Esim. kauppaan on tosi vaikea päästä töihin jos ei ole aikaisempaa kassa- tai hyllytyskokemusta. Toki voi jotain palkattomia työharjoitteluja yrittää tahkoa, mutta niistä ei ikinä pääse oikeasti töihin ja koska ne on vat palkattomia harjoitteluja, työnantajat eivät laske niitä oikeaksi kokemukseksi, tämä selvinnyt omasta kokemuksesta. Että josko höllättäisi tuota yltiöpäistä skeptisyyttä.

• niin se tekee

"Eli te, jotka ette ole vielä pääseet eläkkeelle ettekä saikullekaan, miten selviätte noista ilmoittautumisreissuista?"
      Olen venytellyt pippeliä nyt kohta puoli vuotta kotona ja hakenut 30 paikkaan eikä edes haastatteluja. Taidan kuitenkin olla hieman eri tilanteessa, kun en noita ilmottautumisreissuja vielä ole tehnyt ja käynyt työkkärissä kahdesti tuona tylsyyden aikana.
      Töistä ei oo hajua vieläkään, mutta pääsin onnekseni sentään jatkokoulutukseen pois tylsistymästä kotoa.

Sairauksiakaan minulla ei ole, joten paha näihinkään on kommentoida, mutta kyllä nuo lääkärintodistukset vaatii työnantajakin, joten miksi ei sitten työkkärin tätikin.
      Hommat saat varmasti paremmin haltuun vierailemalla sillä poppamiehellä ja toimittamalla todistukset sairauksistasi työkkäriin. Saat monta t-paikkaa ulossuljettua sopimattomana sinulle ja eläkekin siirtyy lähemmäs.

• Ei helvetti

Puoli vuotta ja 30 paikkaa? Haetko sä ollenkaan tosisasi töitä?

Minä haen 60 paikkaa kuukaudessa. 5 päivää viikossa 3h/päivä työnhakua.

Eilen kävin haastattelussa ensimmäistä kertaa pariin vuoteen. Yhtä aikaa tuntui hyvältä ja pahalta.

• Muutama seikka:

Eläkkeelle ei jäädä. Sinne päästään päätöksellä, jonka edellytykset ovat riittävä ikä tai riittävän kurja terveydentila.

Työ- ja ainakin sairaseläkkeet maksaa Suomessa eläkevakuutusyhtiöt. Ne ovat liikeyrityksiä. Asiantuntijalääkärit pistävät kuntoutus- ja eläkehakemukset jonoon sillä perusteella, mitkä hakemuksista ovat vakuuttavimpia ja kiireellisimpiä. Eläkkeitä riittää kulloinkin niille, joiden ei voida enää kuvitella mitenkään palaavan työelämään. Oikeastaan mainituistakin eläkettä suostutaan maksamaan vain niille, joiden eläkkeen maksaminen on pakko, koska jos ei maksettaisi, eläkevakuutusyhtiö menettäisi uskottavuutensa eläkkeiden maksajana ja joutuisi kenties valtion hampaisiin. Tosin on muistettava, että liike-elämän huippu sanelee tällä hetkellä Suomen valtion hallinnolle ehtonsa.

Jos täällä joku vähän moralisoi toisa ihmisiä laiskuudesta, kyse on vain hyttysen pierusta Lapin erämaassa. Ei tunnu missään. Eläkevakuutusyhtiöiden tuottoja ohjaava byrokratia mylly jauhaa miten jauhaa. Arvelisin, että siihen jauhamistyöhön vaikuttaa lähinnä se, mihin liike-elämän muotisanoihin herrat johtajat milloinkin ihastuvat. Se on (sensuroidun) kaukana yksittäisen työntekijän nivelkivuista, asenteista, tulevaisuudensuunnitelmista ja toiveista.

Yrittäkää nyt tajuta, että reilua näyttelevä hyvinvointivaltio meni jo. Omaan taloudelliseen turvaansa vakavan sairastumisen tai vanhuuden varalta voi vaikuttaa parhaiten huolehtimalla, että mahdollisimman vähän rahaa menee noille vakuutusyhtiöille ja mahdollisimman paljon jää omaan hallintaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7360
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3634
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      374
      2019
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1489
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe