RAKKAUDEN kautta vaikuttava usko

Raamatun käännöksissä käännetään usein
täysin eri sanoja yhdellä ja samalla ilmaisulla.
Israelin kansallisrunoilija Najim Nahman Bialik onkin sanonut:
"Raamatun lukeminen muulla kuin alkukielellä
on kuin suutelisi morsianta hunnun läpi."

Hyvä esimerkki tästä on Jeesuksen ja Pietarin välinen keskustelu.
Pietari oli uhonnut antavansa vaikka henkensä Jeesuksen edestä.
Ja aikanaan koittaa hiljainen hetki,
jolloin Jeesus tekee Pietarille kysymyksen.
"Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua ... (Joh 21:15)

Suomalaistakin käännöstä lukiessa voisi luulla,
että Pietarin vastaus on myönteinen.
Tosiasiassa Pietari käyttää eri juurta olevaa ilmaisua kuin Jeesus.
Jeesus kysyy pyyteetöntä ja Jumalallista agapea,
Pietari tarjoaa omistushaluista ja kiinnipitävää filiaa.
Kolmannella kerralla Jeesus ottaakin käyttöön Pietarin käyttämän ilmaisun.
Ja Pietari tulee murheelliseksi.
Eikä hän Jeesuksen kieltäneenä enää kehtaa puhua edes filiasta.
Saatikka, että Pietarilla sen enempää kuin kellään ihmisellä
itsessään voisi olla Jumalallista agape-rakkautta.
Tuota pyyteetöntä Rakkautta, joka uhrautuu rakastamansa edestä,
vaikka tämä ei olisi minkäänlaisen rakkauden arvoinen.
Tuon Agape-Rakkauden tunnusmerkistön Paavali kirjasi meille.
Ja sanoo johdannoksi,
että ilman sitä kaikki muu on hyödytöntä ja nollan arvoista:

"Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä,
mutta minulla ei olisi rakkautta,
olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja
ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon,
ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää,
mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi,
ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi,
mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi." 1 Kor 13

Jeesus-nimi voi siis olla minulle rakas, voin omata kaikki armolahjat,
ja saada uskoni toimimaan - ja olla Jumalan silmissä täysin hyödytön.
Halajamiseni onkin silloin itsestäni, usko omaani ja tahtoni motivoimaa.
Tuon tekojen alttarille satoni hedelmää,
enkä tiedäkään Aabelin paremmasta uskosta.

Sillä Kristuksessa Jeesuksessa
ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus,
vaan rakkauden kautta vaikuttava usko. (Gal 5:6)

Jumalan silmissä vain Hänen armonsa vaikuttamat teot ovat arvokkaita.
Häntä ilahduttaa vain se usko,
joka on kätketty Hänen agape-rakkauteensa.
Ja tuo Jumalan Rakkaus taasen on kätketty Jeesukseen.
Minun omat tekoni ja uskoni ja rakkauteni eivät ole minkään arvoisia.
"ja meidän Herramme armo oli ylen runsas,
vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa." 1 Tim 1:14

55

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun ihminen sairastaa, niin siinä on aika helppo aistia,
      kenen sydämellä on todellinen Jumalan vaikuttama Rakkaus,
      ja kuka touhuaa sairaan kimpussa ihan muista motiiveista.
      Agape hoitaa ja eheyttää aina kärsivän sielua.
      Muu tohtaaminen vain repii sitä.

      En ikinä unohda, kuinka kotiseurakuntani rukoili,
      kun kävin läpi kriittistä leikkausten sarjaa.
      Ja kuinka paljon minulle merkitsi yhden saarnaajan vierailut sairaalassa.
      Kun tuon pastorin elämänkirja kerran avataan,
      tiedän, ettei hän jää palkkaansa vaille.
      "minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa" Matt 25:36

      Mutta sitten on ollut sellaisiakin uskovia,
      jotka eivät ole oikein rakastaneet sairaita,
      vaan pikemminkin raadelleet heidät.
      En voi sanoa, että olisin siitä itse kärsinyt.
      Mutta olen joskus sitä omin silmin nähnyt ja kuullut.
      He profetoivat Jumalan parantavaa ihmettä,
      ja sitten julistetaan luvattua ihmettä paitsi sairaalle,
      myös sairaan omaisille varmana totuutena.
      Ja kun tuo sairas jonkun ajan kuluttua kuitenkin kuolee vaivoihinsa,
      niin ollaan kuin ei mitään olisi tapahtunut.
      Ja vaikeaahan se on mennä itkemään itkevien kanssa,
      kun juuri tuli kerrottua takuuvarma viesti Jumalalta,
      ettei rakkaasi suinkaan kuole, vaan tulee parantumaan.
      Raaimmat heistä tulevat vielä jälkeenpäin selittämään,
      että se oli sairaan oma vika, kun ei parantunut niinkuin piti.
      Mutta nuo uneksijat eivät silti tajua harhaansa.
      Vanhan liiton aikana tuollaiset profeetat piti kivittää.

      Armoliitossa ohjeet ovat toisenlaiset.
      Varoita kerran ja varoita toisenkin kerran.
      Ja pysy sitten kaukana heistä.
      Hekin ovat saava palkkansa tekojensa mukaan.
      Vaikka ovatkin ymmällä syytekirjelmästä:
      "minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne;
      minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua;
      sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa." Matt 25:43

      Nuo onnettomat eivät vieläkään tajua, mitä Tuomari sanoi.
      Ja niin he tarjoavat puolustuksekseen faktoja kokonaan asian vierestä.
      "Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet
      ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia
      ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?" Matt 7:22

      Juudaalla oli samat valtuudet kuin muillakin opetuslapsilla,
      vaikka oli perkele alusta asti.
      Rukous Jeesuksen nimessä saa ihmeitä aikaan.
      Mutta ne eivät ole takuumerkki Agapesta.
      Sen sijaan Jumalan nimissä annettu
      paikkansa pitämätön lupaus parantumisesta
      on hyvin vakava merkki jostakin äärettömän epäterveestä tilasta
      profeetan sydämessä.

      • Jumalan Agape-Rakkaus ei koskaan voisi pettää sairasta ja sairaan omaisia. Jeesus ei koskaan antanut sairaalle turhaa lupausta.
        Sen, jolle Jeesus lupasi parantumisen, hän myös paransi.
        Hän tuli Betesdan lammikolle,
        jonka pylväskäytävät olivat tulvillaan sairaita ihmisiä.
        Mutta parantumista Hän tarjosi vain yhdelle heistä,
        jonka tiesi jo kauan aikaa sairastaneen.
        Tuossa tapauksessa siis sairas mies ei edes kääntynyt Jeesuksen puoleen,
        ei etsinyt Jeesusta.
        Mutta Jeesus etsi sairaan miehen ja kääntyi hänen puoleensa.
        Ja paransi hänet.

        Näin muuten tapahtui minullekin kerran erään kirkon pylväiden alla.
        Kesken puheen saarnaaja saa tiedon sanat Jumalalta:
        Täällä on joku, jonka ...
        Hän kuvailee prikulleen ne hyvin vakavat oireet,
        jotka minulla tuossa hetkessä olivat.
        Kun saarna loppui,
        istuin edelleen penkissäni puolen tuhannen kuulijan joukossa.
        Ja saatoin vain todeta,
        että nuo jopa kohtalokkaan uhkaavat oireeni olivat poissa.

        Raamatussa ei ole yhtään sellaista tapausta,
        jossa Jeesus olisi lähestynyt sairasta Parantajana,
        mutta jättänyt sairaan syystä tai toisesta parantamatta.
        Sillä tuollainen teko ei olisi ollut Rakkautta, vaan murha.
        Sairaan parantamatta jättäminen
        ei olisi ollut pelkästään sielun raatelemista,
        vaan se olisi johtanut ikuiseen kuolemaan:
        Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina:
        hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Mark 3:4

        Jumala on Rakkaus.
        Ja koska olemme syntyneet uudesti ylhäältä,
        meillä on yhteys Hänen kanssaan.
        Ja niin meille on mahdollista tehdä jotakin Agapen vaikuttamana.
        Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa (1 Kor 16:14)

        Sairaan tai puolikuolleen ihmisen rakastamisesta
        Jeesus antoi seuraavan malliesimerkin:
        Ja hän meni hänen luokseen
        ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä,
        pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä
        ... Mene ja tee sinä samoin. Luuk 10:34-37

        Mutta joskus mitkään hoitotoimenpiteet eivät auta.
        Silloin Rakkaus saa ihmisen kysymään Jumalan tahtoa.
        Jumalan suunnitelmaa ja tarkoitusta. Sillä Raamatun mukaan
        ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen (Hebr 9:27).

        Uskovan kohdalla tämä on ilosanoma ja suoranainen kaipaus.
        Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
        Mutta jos minun on eläminen täällä lihassa,
        niin siitä koituu hedelmää työlleni,
        ja silloin en tiedä, minkä valitsisin.
        Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä:
        halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa,
        sillä se olisi monin verroin parempi (Fil 1:21-23)

        Jonkun osana on elää elämänsä
        köyhänä, kurjana ja sairaana kuolemaansa saakka.
        Eräs köyhä, nimeltä Lasarus,
        makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä.
        Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        Niin tapahtui, että köyhä kuoli,
        ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Luuk 16:20-22

        Minä tiedän, mitä sairastaminen on,
        ja minun ympärilläni on paljon sairaita.
        Voi kunpa osaisin rakastaa heitä.
        Tiedän, että he rakastavat minua.
        Paljon en osaa tehdä,
        mutta yhden Rakkauden käskyn me tiedämme:
        "Rukoilkaa toinen toistenne puolesta".


      • kyselen
        kalamos kirjoitti:

        Jumalan Agape-Rakkaus ei koskaan voisi pettää sairasta ja sairaan omaisia. Jeesus ei koskaan antanut sairaalle turhaa lupausta.
        Sen, jolle Jeesus lupasi parantumisen, hän myös paransi.
        Hän tuli Betesdan lammikolle,
        jonka pylväskäytävät olivat tulvillaan sairaita ihmisiä.
        Mutta parantumista Hän tarjosi vain yhdelle heistä,
        jonka tiesi jo kauan aikaa sairastaneen.
        Tuossa tapauksessa siis sairas mies ei edes kääntynyt Jeesuksen puoleen,
        ei etsinyt Jeesusta.
        Mutta Jeesus etsi sairaan miehen ja kääntyi hänen puoleensa.
        Ja paransi hänet.

        Näin muuten tapahtui minullekin kerran erään kirkon pylväiden alla.
        Kesken puheen saarnaaja saa tiedon sanat Jumalalta:
        Täällä on joku, jonka ...
        Hän kuvailee prikulleen ne hyvin vakavat oireet,
        jotka minulla tuossa hetkessä olivat.
        Kun saarna loppui,
        istuin edelleen penkissäni puolen tuhannen kuulijan joukossa.
        Ja saatoin vain todeta,
        että nuo jopa kohtalokkaan uhkaavat oireeni olivat poissa.

        Raamatussa ei ole yhtään sellaista tapausta,
        jossa Jeesus olisi lähestynyt sairasta Parantajana,
        mutta jättänyt sairaan syystä tai toisesta parantamatta.
        Sillä tuollainen teko ei olisi ollut Rakkautta, vaan murha.
        Sairaan parantamatta jättäminen
        ei olisi ollut pelkästään sielun raatelemista,
        vaan se olisi johtanut ikuiseen kuolemaan:
        Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina:
        hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Mark 3:4

        Jumala on Rakkaus.
        Ja koska olemme syntyneet uudesti ylhäältä,
        meillä on yhteys Hänen kanssaan.
        Ja niin meille on mahdollista tehdä jotakin Agapen vaikuttamana.
        Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa (1 Kor 16:14)

        Sairaan tai puolikuolleen ihmisen rakastamisesta
        Jeesus antoi seuraavan malliesimerkin:
        Ja hän meni hänen luokseen
        ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä,
        pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä
        ... Mene ja tee sinä samoin. Luuk 10:34-37

        Mutta joskus mitkään hoitotoimenpiteet eivät auta.
        Silloin Rakkaus saa ihmisen kysymään Jumalan tahtoa.
        Jumalan suunnitelmaa ja tarkoitusta. Sillä Raamatun mukaan
        ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen (Hebr 9:27).

        Uskovan kohdalla tämä on ilosanoma ja suoranainen kaipaus.
        Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
        Mutta jos minun on eläminen täällä lihassa,
        niin siitä koituu hedelmää työlleni,
        ja silloin en tiedä, minkä valitsisin.
        Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä:
        halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa,
        sillä se olisi monin verroin parempi (Fil 1:21-23)

        Jonkun osana on elää elämänsä
        köyhänä, kurjana ja sairaana kuolemaansa saakka.
        Eräs köyhä, nimeltä Lasarus,
        makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä.
        Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        Niin tapahtui, että köyhä kuoli,
        ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Luuk 16:20-22

        Minä tiedän, mitä sairastaminen on,
        ja minun ympärilläni on paljon sairaita.
        Voi kunpa osaisin rakastaa heitä.
        Tiedän, että he rakastavat minua.
        Paljon en osaa tehdä,
        mutta yhden Rakkauden käskyn me tiedämme:
        "Rukoilkaa toinen toistenne puolesta".

        Osaatko kertoa miksi joidenkin pitää elää köyhinä, kurjina ja sairaina kuolemaan saakka?


      • kyselen kirjoitti:

        Osaatko kertoa miksi joidenkin pitää elää köyhinä, kurjina ja sairaina kuolemaan saakka?

        En osaa. Jeesuskin sanoi vain:
        Oli rikas mies ... ja eräs köyhä, nimeltä Lasarus.

        "Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti:
        ylpeys, leivän yltäkylläisyys
        ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään;
        mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut."


      • . . .
        kyselen kirjoitti:

        Osaatko kertoa miksi joidenkin pitää elää köyhinä, kurjina ja sairaina kuolemaan saakka?

        Hei, köyhyyshän on aivan suhteellista, jotkut rikkaat murehtivat yksinäisyyttään linnansa tai kartanonsa paksujen muurien suojassa.

        Haluatko "kyselen" kuolla yksin, muuriesi sisällä, vai ystäviesi seurassa, muurisi auki?


    • . . .

      Jeesus käyttää rakastaa- sanaa kaksi ensimmäistä kertaa, ja Molemmilla kerroilla Pietari vastaa, että kyllä, minä TYKKÄÄN sinusta.

      Kolmannella kerralla Herra käyttää samaa sanaa, mitä Pietari.

      Suivaantuuko Jeesus vielä tässäkin, ylimielisyyteen taipuvaiseen Pietariin ???

      Herra kysyy siis vielä, kolmannen kerran :
      Simon, Johanneksen poika, TYKKÄÄTKÖ sinä minusta ???

      Ja kääntää Pietarin käyttämän väljän 'rakkaus'-sanan hänelle takaisin.

      Johon Pietari surullisena, tietäen kykenemättömyytensä rakastaa pyyteettömästi Jumalaa, vastaa :

      Kyllä Herrani, kyllä minä tykkään sinusta.

      Tässä Pietarin tunnustus, lopultakin, omasta kykenemättömyydestään kuunnella lihallisilla korvillaan, mitä Herra häneltä pyytää.

      Edellinen johtuu mielestäni siitä ettei Pietasi ollut saanut vielä Pyhää Henkeä. Pietarilla ei ollut Jumalan voimaa rakastaa vielä uhrautuvasti ja pyyteettömästi, kuten Herralla aina.

      • Ei Pietari mitenkään täydellistynyt, kun hän täyttyi Pyhällä Hengellä.
        Hän oli pelkuri edelleen. Ja johdatti ulkokultaisuuteen muitakin.


        11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja,
        koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
        12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä,
        oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa;
        mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään
        peläten ympärileikattuja,
        13. ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset,
        niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
        14. Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet
        suoraan evankeliumin totuuden mukaan,
        sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen:
        "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten,
        miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"


      • . . .
        kalamos kirjoitti:

        Ei Pietari mitenkään täydellistynyt, kun hän täyttyi Pyhällä Hengellä.
        Hän oli pelkuri edelleen. Ja johdatti ulkokultaisuuteen muitakin.


        11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja,
        koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
        12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä,
        oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa;
        mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään
        peläten ympärileikattuja,
        13. ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset,
        niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
        14. Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet
        suoraan evankeliumin totuuden mukaan,
        sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen:
        "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten,
        miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"

        Eli Pietari on ylimielinen, ja tapansa mukaan haluaa pomotella muita.

        Ei Pietari ollut pelkuri enää tässä vaiheessa, Pietari pakottaa pakanoita omille vanhoille muotojumalisille juutalaisille tavoilleen.

        Nyt ymmärrys kouriin; se mitä tapahtui ennen, ja jälkeen Pyhän Hengen vuodatusta, on rajapyykkinä.

        Opetuslapset pelkäsivät SIIHEN SAAKKA juutalaisia, kunnes Herra lähetti PH:n.

        Ja sitten.

        Sitten alkoi tapahtua.


      • . . . kirjoitti:

        Eli Pietari on ylimielinen, ja tapansa mukaan haluaa pomotella muita.

        Ei Pietari ollut pelkuri enää tässä vaiheessa, Pietari pakottaa pakanoita omille vanhoille muotojumalisille juutalaisille tavoilleen.

        Nyt ymmärrys kouriin; se mitä tapahtui ennen, ja jälkeen Pyhän Hengen vuodatusta, on rajapyykkinä.

        Opetuslapset pelkäsivät SIIHEN SAAKKA juutalaisia, kunnes Herra lähetti PH:n.

        Ja sitten.

        Sitten alkoi tapahtua.

        "hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään
        peläten ympärileikattuja,
        ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset,
        niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin"

        Ja tämä tapahtui siis kauan sen jälkeen,
        kun Pietari oli täyttynyt Pyhällä Hengellä.


      • . . .
        kalamos kirjoitti:

        "hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään
        peläten ympärileikattuja,
        ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset,
        niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin"

        Ja tämä tapahtui siis kauan sen jälkeen,
        kun Pietari oli täyttynyt Pyhällä Hengellä.

        Simonin synti oli aivan luonnollinen heikkous, hän yritti mielistellä sekä juutalaisia ja pakanakristittjä, istui siis kahdella pallilla samaan aikaan.

        Ymmärrän kyllä Pietaria.

        Seurakunnan ykkösmiehenä hän yritti yhteisyyttä ja kokonaisuutta, yritti miellyttää opin kiivauteen taipuvaisia juutalaisia, joihin Paavalikin lukeutui perinnöltään.

        Pietarin tilanne on kahtiajakoinen, siis vaikea.


      • . . . kirjoitti:

        Simonin synti oli aivan luonnollinen heikkous, hän yritti mielistellä sekä juutalaisia ja pakanakristittjä, istui siis kahdella pallilla samaan aikaan.

        Ymmärrän kyllä Pietaria.

        Seurakunnan ykkösmiehenä hän yritti yhteisyyttä ja kokonaisuutta, yritti miellyttää opin kiivauteen taipuvaisia juutalaisia, joihin Paavalikin lukeutui perinnöltään.

        Pietarin tilanne on kahtiajakoinen, siis vaikea.

        >>Pietarin tilanne on kahtiajakoinen, siis vaikea.


      • . . .
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        >>Pietarin tilanne on kahtiajakoinen, siis vaikea.

        Ehkä tämä juuri hioi Paavalista Sanan jättiläisen.


    • Eenokki 12

      Eikö Pietarin ja Jeesuksen välinen keskustelu osoita Jeesuksen sanojen kautta että hän on tosi ihminen ja tosi Jumala jota pitää rakastaa niinkuin Jumala sanassaan vaatii että häntä siten rakastetaan?

    • jaikal.fi

      Kerran panin merkille että usko ja rakkaus esiintyy Raamatussa usein yhdessä ja samassa jakeessa. "Rakkauden kautta vaikuttava usko". En enää muista montako kertaa mutta monta kertaa ne esiintyvät samassa jakeessa.

      • . . .

        Monia epäselvyyksiä nousee näiden sanojen yhteisestä tai erillisestä käytöstä.

        Mun uskonveli heitteli aikansa mulle, miten "usko" on se asia mikä ratkaisee, miten "usko" on tärkeää, "usko" tekee sitä "usko" tekee tätä, enkä ymmärtänyt, yritin saada selvyyttä ja selkeyttä asiaan, mutta en tullut käsiteltyä ainakaan pelkästään sanaa "usko" kunnolla.

        Usko on ojentautumista tulevaisuuteen, toivoon, siihen minkä tiedämme olevan määränpäämme, mutta pelkästään "usko"-sanan käyttö tympäisee mua tällä hetkellä vähän.

        Jos joku osaa selittää juurta jaksain, mistä uskossa on kysymys, niin ihan ok, mutta itse koen että rakkaudestahan usko kumpuaa, rakkaudestahan kaikki elämä kumpuaa.


      • 19 jaetta löysi haku.


      • jaikal.fi
        kalamos kirjoitti:

        19 jaetta löysi haku.

        Onko tässä jakeessa "Rakkauden kautta vaikuttava usko" kysymyksessä Jumalan Hengen vaikuttama rakkaus ihmisessä ja ihmisen kautta vai ihmisen oma rakkaus jota ihminen voi itsestään puristaa vaikka uskosta osattomanakin?


      • jaikal.fi kirjoitti:

        Onko tässä jakeessa "Rakkauden kautta vaikuttava usko" kysymyksessä Jumalan Hengen vaikuttama rakkaus ihmisessä ja ihmisen kautta vai ihmisen oma rakkaus jota ihminen voi itsestään puristaa vaikka uskosta osattomanakin?

        Avauksessani kirjoitin tuosta Rakkaudesta (Agape) näin:
        "Eikä hän Jeesuksen kieltäneenä enää kehtaa puhua edes filiasta.
        Saatikka, että Pietarilla sen enempää kuin kellään ihmisellä
        itsessään voisi olla Jumalallista agape-rakkautta."

        Eli loppujen lopuksi, kun luemme:
        "Rakkaus on pitkämielinen ..."
        niin tuo Rakkaus eli Agape on Jeesus itse.
        Jumala on Rakkaus.

        Me saamme tuon Rakkauden itseemme Jeesuksessa.
        Hän on tuo Rakkaus, joka virtaa meidän lävitsemme.
        Mutta valitettavasti joskus käy niin,
        että uskovakin ihminen tekee hengellisen oloisia asioita,
        mutta tosiasiassa ei olekaan kysymys tuon Agapen virtaamisesta.

        Tästä annoin esimerkin avaukseni toisessa osiossa.
        (Olin eilen aikalailla huonovointinen,
        mutta miten minusta tuntuu että avaukseni ensimmäinen osio
        on saanut ihan uuden muotoilun yön aikana?
        Tarkoitan, että minä en yleensä kirjoita tuolla tavalla pötköön.)


      • kalamos kirjoitti:

        Avauksessani kirjoitin tuosta Rakkaudesta (Agape) näin:
        "Eikä hän Jeesuksen kieltäneenä enää kehtaa puhua edes filiasta.
        Saatikka, että Pietarilla sen enempää kuin kellään ihmisellä
        itsessään voisi olla Jumalallista agape-rakkautta."

        Eli loppujen lopuksi, kun luemme:
        "Rakkaus on pitkämielinen ..."
        niin tuo Rakkaus eli Agape on Jeesus itse.
        Jumala on Rakkaus.

        Me saamme tuon Rakkauden itseemme Jeesuksessa.
        Hän on tuo Rakkaus, joka virtaa meidän lävitsemme.
        Mutta valitettavasti joskus käy niin,
        että uskovakin ihminen tekee hengellisen oloisia asioita,
        mutta tosiasiassa ei olekaan kysymys tuon Agapen virtaamisesta.

        Tästä annoin esimerkin avaukseni toisessa osiossa.
        (Olin eilen aikalailla huonovointinen,
        mutta miten minusta tuntuu että avaukseni ensimmäinen osio
        on saanut ihan uuden muotoilun yön aikana?
        Tarkoitan, että minä en yleensä kirjoita tuolla tavalla pötköön.)

        (No nyt tuo avaukseni ensimmäinen osio onkin taas siinä muodossa,
        jossa sen muistinkin kirjoittaneeni)


      • Usko Toivonen
        kalamos kirjoitti:

        Avauksessani kirjoitin tuosta Rakkaudesta (Agape) näin:
        "Eikä hän Jeesuksen kieltäneenä enää kehtaa puhua edes filiasta.
        Saatikka, että Pietarilla sen enempää kuin kellään ihmisellä
        itsessään voisi olla Jumalallista agape-rakkautta."

        Eli loppujen lopuksi, kun luemme:
        "Rakkaus on pitkämielinen ..."
        niin tuo Rakkaus eli Agape on Jeesus itse.
        Jumala on Rakkaus.

        Me saamme tuon Rakkauden itseemme Jeesuksessa.
        Hän on tuo Rakkaus, joka virtaa meidän lävitsemme.
        Mutta valitettavasti joskus käy niin,
        että uskovakin ihminen tekee hengellisen oloisia asioita,
        mutta tosiasiassa ei olekaan kysymys tuon Agapen virtaamisesta.

        Tästä annoin esimerkin avaukseni toisessa osiossa.
        (Olin eilen aikalailla huonovointinen,
        mutta miten minusta tuntuu että avaukseni ensimmäinen osio
        on saanut ihan uuden muotoilun yön aikana?
        Tarkoitan, että minä en yleensä kirjoita tuolla tavalla pötköön.)

        >> Me saamme tuon Rakkauden itseemme Jeesuksessa.
        Hän on tuo Rakkaus, joka virtaa meidän lävitsemme.
        Mutta valitettavasti joskus käy niin,
        että uskovakin ihminen tekee hengellisen oloisia asioita,
        mutta tosiasiassa ei olekaan kysymys tuon Agapen virtaamisesta. >>

        Kuulin eilen Anna-Mari Kaskisen runon pohjalta tehdyn laulun ja tämä avauksesi tuli siitä mieleen.


        Minun käteni soi

        Minä Luojalta kaksi kättä sain,
        Luoja kuiskasi:rakasta niillä.
        Otan kätesi käyttöön, odota vain.
        En voiman suo salassa piillä.

        Mutta en oppinut rakastamaan.
        Minun käteni taskuihin jäivät.
        Ne kuihtuivat hiljaa piilossaan.
        Ohi kulkivat vuodet ja päivät.

        En oppinut käsiä käyttämään,
        ne olivat kömpelöt, kovat.
        Niitä Luojalle lähdin näyttämään:
        katso, millaiset käteni ovat.

        Mitä tahansa yritän koskettaa,
        se musertuu kätteni alla.
        Minun käteni kylvää kuolemaa,
        ja se rakastaa rikkomalla.

        On paras, jos käteni piiloon jää.
        Kädet huolella kätken ja peitän,
        niin ne eivät tuhoa enempää.
        Niiden päälle nyt multaa heitän.

        Näin Luojan silmissä kyyneleet,
        en jälkeäkään syytöksestä:
        anna minulle kädet likaiset.
        Minä tahdon ne hoitaa ja pestä.

        Mitä tapahtui silloin, sitä tiedä en.
        Tuulet alkoivat humionoida.
        Ne poistivat vihan ja katkeruuden.
        Minun käteni alkoivat soida.

        Ne soittivat putoa sävelmää,
        ensin aivan arasti ja salaa.
        Sitä säveltä voinut en vaientaa,
        kun se vilinä valtasi alaa.

        Se levisi oudolla voimalla
        minun tuttuihin käsiini näihin,
        jotka iloista uhkuivat soimalla.
        Valo virtasi sormienpäihin.

        Jumala, sinulta käteni sain,
        koko sieluni sinua kiittää.
        Minun käteni ovat kanava vain,
        Mitä tahdot, se tee, se riittää.

        Tyhjät ovat kädet Luojan edessä, ellei hän varusta.
        Ei ole mitään millä maksaa takaisin armahdettua velkaa.
        Tyhjät kädet ...


    • Oletko tullut ajatelleeksi, että rakkautta ei kukaan voi ottaa kuin 'kaupan hyllyltä'?

      Jos luetaan eteenpäin galatalaiskirjeen 5.lukua, jota sinä lainasit (5:6), niin huomataan, että rakkaus on Hengen hedelmä.

      "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus". Gal.5:22.

      Hengen hedelmää saadaan vaeltamalla Hengessä ja uskon kuuliaisuudessa.

      Pietari oli vielä aloittelija uskossaan, kun Jeesus häntä puhutteli, Joh 21:15. Meidän Herramme armo ei vielä ollut kovin paljoa ehtinyt vaikuttaa hänessä uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. 1.Tim 1:14.

      • Hengen hedelmä, johon sisältyy
        "rakkaus, ilo, rauha,
        pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys,
        uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen"
        kasvaa meissä.

        Tuo hedelmä alkaa kasvaa meissä
        sinä hetkenä, kun meidät oksastetaan Runkoon.
        Emme mitenkään puserra sitä itsestämme ulos,
        vaan Jumala antaa kasvun.


      • kalamos kirjoitti:

        Hengen hedelmä, johon sisältyy
        "rakkaus, ilo, rauha,
        pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys,
        uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen"
        kasvaa meissä.

        Tuo hedelmä alkaa kasvaa meissä
        sinä hetkenä, kun meidät oksastetaan Runkoon.
        Emme mitenkään puserra sitä itsestämme ulos,
        vaan Jumala antaa kasvun.

        Joh.3:30 "Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä."

        Hedelmä ei kasva eikä lisäänny, jos oksaa ei puhdisteta.

        Puhdistuminen tarkoittaa vanhan minän poiskuolettamista.

        Ilman oman ristin ottamista EI KUKAAN voi seurata Jeesusta.

        Joka päivä: on kiellettävä itsensä ja otettava oma ristinsä.

        Luukkaan evankeliumi 9:23.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Joh.3:30 "Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä."

        Hedelmä ei kasva eikä lisäänny, jos oksaa ei puhdisteta.

        Puhdistuminen tarkoittaa vanhan minän poiskuolettamista.

        Ilman oman ristin ottamista EI KUKAAN voi seurata Jeesusta.

        Joka päivä: on kiellettävä itsensä ja otettava oma ristinsä.

        Luukkaan evankeliumi 9:23.

        "Jolla on morsian, se on ylkä;
        mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä,
        iloitsee suuresti yljän äänestä.
        Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
        Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä."

        Ymmärrät siis niin, että Johannes Kastaja
        puhui tuossa Hengen hedelmän kasvusta?


    • Usko Toivonen

      Hienoa pohdintaa Jumalan rakkaudesta ja ihmisen rakkaudesta.

      Itsekin olen monasti miettinyt rakkauden puutetta omalta kohdaltani ja myös seurakunnan osalta.

      " sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. " ( Room. 5:5 ).

      Kun Jumala vuodatti rakkauden helluntaina, muodostui rakastava Jumalan seurakunta, Kristus-ruumis.

      Tekisi mieleni sanoa Jeesuksen syli.

      32. Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.
      33. Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.
      34. Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan

      Tämä rakastava syli veti seurakunnan ulkopuolelta ihmisiä, he varmasti ihmettelivät - mitä tämä on, mistä tämä rakkauden määrä ?

      Jeesuksen rakkaus, uhrautuminen armosta, mursi sydämien siteet.
      Ja seurakunta kasvoi ...

      Tänäkin päivänä Kristuksen rakkaus vaatii häneen uskovia viemään viestiä
      Jumalan Pojan uskossa eteenpäin, katse luotuna häneen, joka antoi itsensä
      kaikkien edestä, että meillä elämä olisi.

      Kunpa voisin pitää katseeni luotuna koko ajan Häneen, että voisin itsekin nähdä
      heidät, joiden ohitse Hän ei kulkisi.

      2. Kor. 13:14

      Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

      • Usko Toivonen

        Korjaus kommenttiini:

        Kirjoitin:

        Kunpa voisin pitää katseeni luotuna koko ajan Häneen, että voisin itsekin nähdä
        heidät, joiden ohitse Hän ei kulkisi.

        Pitäisi olla :

        Kunpa voisin pitää katseeni luotuna koko ajan Häneen, että voisin itsekin nähdä
        heidät, joiden ohitse Hän ei tahtoisi minun kulkevan.


    • aglius

      Vaimovainaani aina joskus kysyi, että miksi niin harvoin SANOT, rakastavasi minua.

      Vastasin siihen, että siksi, koska minun on helppo sanoa, "rakastan " mutta yhtä helppo kumota se kymmenen minuutin kuluttua jollakin teolla tai tekemättömyydellä.

      Siksi mieluummin yritän käytännön tasolla julkituoda rakkauttani. Noo, ymmärrän kyllä naissukupuolen rakkauden sanoihin, eiväthän he muuten rakastuis renttuihin jatkuvasti, ok, mutta sittenkin joskus ihmettelin kysymyksen naiviutta.

      Pietari taisi olal vähän samantapainen "sanoilla" rakastaja, josta Jeesus sitten koitti häntä intensiivikurssittaa ulos.

      Läheiseni oli jo kalkkiviivoilla sairaalassa, kun siellä kävi eräs USKON kautta meuhkaaja kertomassa kuinka hän vielä sitä ja tätä toimittaa Jumalan työsaralla !
      viikon päästä oli henki pois, eikä sen koommin ole näkysnyt sitä suuren uskon omistajaa. Tätä ilmiötä vastaan taistelen täälläkin, aina se näen sellaisen nostavan päätään.

      Meillä ei ole mitään, ellei sitä anneta ylhäältä, ja siitä ei anneta, vaikka kuinka HALUISIMME saada sen, ellei sitä ANNETA.

      "olen löytänyt mieleni mukaisen miehen", on jotain jota kannattanee miettiä, mitä se voisi olla !

      • Clear

        "Läheiseni oli jo kalkkiviivoilla sairaalassa, kun siellä kävi eräs USKON kautta meuhkaaja kertomassa kuinka hän vielä sitä ja tätä toimittaa Jumalan työsaralla!
        Viikon päästä oli henki pois, eikä sen koommin ole näkynyt sitä suuren uskon omistajaa, Tätä ilmiötä vastaan taistelen täälläkin, aina näen sellaisen nostavan päätään."

        Niin, tämä on aivan kauheaa.

        Kun kuljin vielä vapaissa piireissä perjantain katulähetyksessä, me lähdimme yhdessä jakamaan traktaatteja kaupungin keskustaan loppuillasta, ja muistan vieläkin karmaisevan elävästi kun uskonveljeni, josta en ollut tykännyt koskaan hänen mesovan tyylinsä takia, tuli loppuillasta vastaan kävelykadulla kailottaen kurkku suorana kaikille ohikulkeville ihmisille, heilutellen samalla :( jakamattomia traktaattejaan :

        JEESUSTA TÄÄLLÄ TARJOLLA JEESUSTA TÄÄLLÄ TARJOLLA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Mun vatsaa kouri, kun mä katsoin sitä rivoa näytelmää, joka avautui mulle keskellä toria, minun "uskonveli" teki parodiaa ja pilkkaa meidän rakkaasta.

        Antikristillisemmin ja typerämmin ei olisi voinut toimia.

        Tekisi mieli sanoa tyypin nimi.

        No, Kirjat avataan.

        Onneksi Isä ja Poika pitää siitä huolen.

        PS. Jos mä jotain inhoan, niin hengellistä TYPERYYTTÄ.


    • > Läheiseni oli jo kalkkiviivoilla sairaalassa, kun siellä kävi eräs USKON kautta meuhkaaja kertomassa kuinka hän vielä sitä ja tätä toimittaa Jumalan työsaralla !
      viikon päästä oli henki pois, eikä sen koommin ole näkysnyt sitä suuren uskon omistajaa. Tätä ilmiötä vastaan taistelen täälläkin, aina se näen sellaisen nostavan päätään.<

      Juuri tätä tarkoitin avaukseni toisessa osiossa.
      Tuo meuhkaaja ei välittänyt Jumalalta tullutta rhemaa,
      erityistä ilmoitusta.

      Ja nyt Raamattu sanoo:
      Jjokaisesta turhasta sanasta (rema),
      minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

      • Clear

        Juuri näin.


      • asiastakyse

        Nyt kun Kalamos otit asian puheeksi, tuosta etuukäteen ilomoituksesta, muistan itse saaneeni sen jokaista paranemista ennen.
        Ensimmäisen tiedon Jumalan parantamisesta sain jo paljon ennen sairastumista.
        Toisen silloin, kun minua kiidätettiin leikkaukseen, jota sitten ei tarvinnut tehdä, koska vaiva todettiin leikkauspöydällä parantuneeksi.
        Viimmeisen sairauden kohdalla sain sen juuri ennen kuin minut siirrettiin teho-osastolle.
        Näyttää, että tuo ilmoitus voi tulla kauan ennnen kuin ihminen edes tietää sairastuvansa, tai hetkeä ennen kuin Jumala parantaa.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Nyt kun Kalamos otit asian puheeksi, tuosta etuukäteen ilomoituksesta, muistan itse saaneeni sen jokaista paranemista ennen.
        Ensimmäisen tiedon Jumalan parantamisesta sain jo paljon ennen sairastumista.
        Toisen silloin, kun minua kiidätettiin leikkaukseen, jota sitten ei tarvinnut tehdä, koska vaiva todettiin leikkauspöydällä parantuneeksi.
        Viimmeisen sairauden kohdalla sain sen juuri ennen kuin minut siirrettiin teho-osastolle.
        Näyttää, että tuo ilmoitus voi tulla kauan ennnen kuin ihminen edes tietää sairastuvansa, tai hetkeä ennen kuin Jumala parantaa.

        Raamattu kyllä vahvistaa tuon,
        että Jumala voi antaa tuon reman sairaalle itselleen.

        Verenjuoksutautia sairastanut nainen
        oli saanut sisimpäänsä Sanan,
        että jos hän vain pääsee koskettamaan
        Jeesuksen viitan tupsua, niin hän paranee.
        Hän sanoi tätä itsekseen ja lähestyi määrätietoisesti
        kansanjoukon keskellä vaeltavaa Jeesusta.
        Hän yritti tehdä tuon teon salaa määrätyistä syistä.
        Mutta Jeesus tunsi heti, että Hänestä lähti Voima.
        Nainen pelkäsi ja vapisi. Mutta Jeesus sanoi:
        ole turvallisella mielellä. Sinun uskosi on sinut parantanut.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Raamattu kyllä vahvistaa tuon,
        että Jumala voi antaa tuon reman sairaalle itselleen.

        Verenjuoksutautia sairastanut nainen
        oli saanut sisimpäänsä Sanan,
        että jos hän vain pääsee koskettamaan
        Jeesuksen viitan tupsua, niin hän paranee.
        Hän sanoi tätä itsekseen ja lähestyi määrätietoisesti
        kansanjoukon keskellä vaeltavaa Jeesusta.
        Hän yritti tehdä tuon teon salaa määrätyistä syistä.
        Mutta Jeesus tunsi heti, että Hänestä lähti Voima.
        Nainen pelkäsi ja vapisi. Mutta Jeesus sanoi:
        ole turvallisella mielellä. Sinun uskosi on sinut parantanut.

        Silloin, kun Jumala Itse antaa tuon ennakotiedon, se tulee varmuutena ihmiseen. Olkoon ihminen kuinka heikko tahansa, Jumalan voima voittaa tuon heikkouden ja ihminen uskoo. Itse uskoin silloinkin, kun minua paareilla vietiin leikkausaliin ja siinä sain Jeesukselta tiedon, että leikkausta ei tehdä. Eikä tehty. Se oli lääkäreille ja hoitohenkilöille suuri kummastuksen aihe ja he sanoivat, että eivät käsitä mitä tapahtui, mutta jokin suurempi voima puuttui asiaan. He uskoivat suuremman voiman puuttuneen asiaan, sillä niin erkoinen tapahtuma oli heille.

        Sain siis tuon ennakotiedon Jumalalta, varmaan alle minuuttia ennen Hänen parantamistaan. Leikkauspöydällä, kun nukutuslääkäri ja kirurgi ja muu hoitohenkilöstä oli paikalla todettiin leikkauksen tarpeettomuus. Sitä ennen kerkesin sen heille kertoa sanoen, että ei minua tarvitse leikata, olen parantunut. Niin suuri on Jumalan voima heikossa ihmisessä, että ihminen sanoo tuollaista varmuudella, vaikka itse ei vielä edes näe parantumistaan.
        Jumalan antama parannuntuminen tapahtuu aina rauhallisesti.


      • uskonnoin
        asiastakyse kirjoitti:

        Silloin, kun Jumala Itse antaa tuon ennakotiedon, se tulee varmuutena ihmiseen. Olkoon ihminen kuinka heikko tahansa, Jumalan voima voittaa tuon heikkouden ja ihminen uskoo. Itse uskoin silloinkin, kun minua paareilla vietiin leikkausaliin ja siinä sain Jeesukselta tiedon, että leikkausta ei tehdä. Eikä tehty. Se oli lääkäreille ja hoitohenkilöille suuri kummastuksen aihe ja he sanoivat, että eivät käsitä mitä tapahtui, mutta jokin suurempi voima puuttui asiaan. He uskoivat suuremman voiman puuttuneen asiaan, sillä niin erkoinen tapahtuma oli heille.

        Sain siis tuon ennakotiedon Jumalalta, varmaan alle minuuttia ennen Hänen parantamistaan. Leikkauspöydällä, kun nukutuslääkäri ja kirurgi ja muu hoitohenkilöstä oli paikalla todettiin leikkauksen tarpeettomuus. Sitä ennen kerkesin sen heille kertoa sanoen, että ei minua tarvitse leikata, olen parantunut. Niin suuri on Jumalan voima heikossa ihmisessä, että ihminen sanoo tuollaista varmuudella, vaikka itse ei vielä edes näe parantumistaan.
        Jumalan antama parannuntuminen tapahtuu aina rauhallisesti.

        Noin minäkin uskon. Jumala ei paranna minkään meuhkaamisen seurauksena, vaan kauniisti.


      • asiastakyse
        uskonnoin kirjoitti:

        Noin minäkin uskon. Jumala ei paranna minkään meuhkaamisen seurauksena, vaan kauniisti.

        Kyllä. Kyllä se tapahtuu niin käsittämättömän kauniisti, että sitä ei siis voi käsittää. Miten Jumala parantaa hetkessä ruumiinvammasta, joka juuri oli tuottamassa leikkauksen, tai sairaudesta, jossa lääkärit ilmoittivat, että enää ei voi parantua. Miten voi parantaa niin kauniisti, että tuloksen huomaa kyllä heti, mutta ei tunne ruumiissaan, eikä psyykessään parantamisen hetkeä. Tuloksen huomaa heti ja alkaa suuri ihmettely parannetulla. Miten se tapahtui, kun en tuntenut yhtäkään neulanpistoa ompelun takia, tai miten psyykeni tuli yhtäkkiä näin vapaaksi. Se on niin suurta ja niin käsittämätöntä, että parannetun surupuku tipahtaa heti ja hän kiittää koko sielullaan ja hengellään suurta, ihmeellistä Jumalaa. Ja se kiitos jatkuu aina.


    • Niko.

      Kiitos veljeni hienosta kirjoituksesta, siunausta sinulle!

    • "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus". Gal.5:22."

      Mitä rakkaus (rakkaus ja usko) Jumalaan tai Jumalan rakkaus on? Se on puhdasta
      rotuoppia.

      Ihmiskunta on jaettu kahteen ryhmään. Kristityt (mukana ei edes muita uskovia) ja muut.
      Kristityt saavat kaiken pahuuden anteeksi ja vieläpä palkinnoksi luettavan iukuisen elämän. Muut laitetaan ajattomaan kidutukseen.
      Onko tällaisella rakkaudella moraalia? Älkää toistako juttua omasta valinnasta sillä se on humpuukia jo UT:n uskonteoriankin puolesta.

      Toinen asiaryhmä on maallinen rakkaus eli ihmisten väliset hyvät suhteet. Toteuttaako "oikea" kristitty siinäkin jumalallisen rakkauden teemaa.

      • Niko.

        Sinunkin puolesta Kristus kärsi ja antoi henkensä, sinun, suopursukka ja Hänessä on armo ja anteeksianto myös sinulle, rauha ja virvoitus!


      • Suopursukka

        Sinun kommentissasi oli muutama asiavirhe,
        jos pidämme Raamattua totuutena.

        Ikuiseen kauhistukseen Jeesuksen sanojen mukaan joutuvat ne,
        jotka rakastivat Pimeyttä enemmän kuin Valkeutta.

        Kun tuo Todellinen Valkeus, Jumalan Rakkaus,
        kolkuttaa ihmisen sydämen ovella,
        niin ihminen tekee ratkaisun. Avaa oven, tai jättää avaamatta.
        Sillä Rakkaus ei tule väkivalloin tai viekkaudella tai varkain sisään.

        Ihmiskunta on Jumalan Sanan mukaan jaettu kolmeen osaan:
        - Israel
        - Pakanat
        - Seurakunta

        Ikuinen Elämä ei ole Jumalan Sanan mukaan voittopalkinto.
        Se on Jumalan armolahja. Myös usko on Jumalan lahja.
        Sitä ei ihminen voi itsestään puristaa ulos.
        Puhumattakaan pyyteettömästä Agape-rakkaudesta.

        Agape-rakkaus ilmenee juuri siinä,
        mitä me teemme lähimmäisillemme.
        Ja mitä uskovat sitten tekevät, se olisikin pitkä juttu.
        Heitä valuu kaikkialle, mistä löytyy Rakkauden tarpeessa olevia.
        Haiseviin viemäreihin, metsien pusikoihin,
        he menevät maan ääriin alueille,
        joissa he tietävät olevansa joka päivä hengen vaarassa,
        he ottavat joka päivä ristinsä ja seuraavat Jeesusta.


    • "Sinunkin puolesta Kristus kärsi ja antoi henkensä, sinun, suopursukka ja Hänessä on armo ja anteeksianto myös sinulle, rauha ja virvoitus!"

      Vastaus oli normaali hellarimainen vastaus jumalallisen rakkauden olemukseksi.
      En tarvitse henkilökohtaisesti rotu-uskonnollista pelastusta. Haluan että ihmiskunta käyttäytyy toisiaan kohtaan kuin yhdenvertaiset ystävät.

      Toisekseen en hyväksy kenenkään lahtaamista jonkun toisen "pelastamiseksi.
      Yksilönkin lahtaaminen pienen ryhmän onnen edistämiseksi on mielestäni rikos.
      Olettaminen, että jonkin ihmisen murha auttaa elossaolevia, on noituutta parhaimmillaan.

      • Niko.

        Sanot, ettet tahdo rotu-uskonnollista pelastusta. En tiedä mitä sillä tarkoitat. Jumala ei katso ulkokuoreen, Hän näkee sisimpään. Hänen edessä ei ole köyhiä, rikkaita, tummia, vaaleita, isoja ja pieniä....Hänen edessään on ihmisiä, eksyneitä lapsia ja heitä jotka ovat kodin lämpöön jo löytäneet. Mutta Jokainen meistä on toiminut elämässään enempi ja vähempi väärin. Tehnyt pahaa sanoin, ajatuksin ja teoin kanssa ihmisillemme ja vääryydellä aiheuttaneet murhetta Luojallemme.
        Tiedät sisimmässäsi varmasti, että myös sinä olet toiminut monessa väärin... Monet sanat, kenties teot toivoisit jääneen sanomatta ja tekemättä...? Me ihmiset olemme tällaisia, syntisiä, paljossa rikkoneita...
        Nämä haavat Kristus tuli sitomaan. Jokainen meistä sisimmässään toivoisi olevan parempi ihminen.

        Hän tuli, jotta sinä saisit rauhan, anteeksiannon ja löytäisit kotiin siihen tarkoitukseen johon Hän on sinut alusta asti tarkoittanut. Jokaiselle meistä Hän tahtoo tämän kaiken antaa.
        En tiedä onko kukaan sinulle tätä totuutta aiemmin kertonut, mutta Kristus kuoli, jotta sinä ja minä voisimme olla parempia ihmisiä, jokainen meistä! Läheistemme edessä kuin myös Herran. Hän muuttaa ihmisiä, syntisiä, huonoja ja pahoja ihmisiä, antaen heille voiman tulla uudeksi! Enkä kirjoita tätä pelkkinä sanoina, kuulopuheiden vuoksi, vaan elämässäni koetun totuuden tähden. Minä olen tämän nähnyt.

        Olen nähnyt sen kun inhimilliset keinot ovat loppuneet ja pieni rukous on saanut suuret siivet ja kyynelten kantamina ne ovat pääätyneet Kaikkivaltiaan kasvojen eteen ja Hän on sen kuullut. Hän on muuttanut ihmiskohtaloita, voimallansa, antaen anteeksiannon sekä sydämen muutoksen rakkautta kantavaan uskoon!

        Ei ihmiset kykene maailmanrauhaan, ei tasa-arvoon maailmassa, ei yhteiseen onneen. Sitä voimaa meissä ihmisissä ei ole.
        Sitä me jokainen toivomme, rauhaa ja rakkautta, mutta minun toivoni tässä ei ole ihmisissä, vaan lupauksessa. Hänen lupauksessa joka voimallisesti on tehnyt niitä tekoja joista edellä sinulle kerroin!


    • "Ikuiseen kauhistukseen Jeesuksen sanojen mukaan joutuvat ne,
      jotka rakastivat Pimeyttä enemmän kuin Valkeutta. "

      Siteeraus on raamatun (UT:n) hengen mukainen.

      Voiko rotuoppia paremmin tuoda esille! Siteerauksessa on kaikki paha mikä voi olla olemassa. "Jos et usko kuten me tai me sanotaan, olet pimeä (ryvöväri) ja sulle on oikein julmaakin julmempi rangaistus."

      Onko kristitty tosiaan niin paatunut ettei tajua oppinsa äärimmäistä epäsiveellisyyttä.
      Krtistittyjen tie taivaaseen on silattu valtavilla ruumisröykkiöillä, eikä hänen silmäkulmansakaan värähdä!

      • Joh 3

        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
        että hän antoi ainokaisen Poikansa,
        ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,
        vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan
        tuomitsemaan maailmaa,
        vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita;
        mutta joka ei usko, se on jo tuomittu,
        koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan,
        ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta;
        sillä heidän tekonsa olivat pahat.


    • Joh 3
      16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, ...........
      ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,

      18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita;
      mutta joka ei usko, se on jo tuomittu,

      19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan,
      ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta;
      sillä heidän tekonsa olivat pahat.

      Niinpä niin.
      Todisteet puhuvat puolestaan. Usko tai kuole (=hukkuisi). Kannata aatettamme tai sinut kärvennetään. Jeesukseen uskomatonko olisi roisto, ryöväri, pimeä mielisairas tms.! Tätäkö yrität tyrkyttää.

      Oikea uskovainen, joita kristityistä löytyy vain harvoja, ei tuomitse eikä hyväksy raamatun väitettä uskonnottoman tai vääräuskoisen saastaisuudesta.

      Jumalan rakkaus= raamatullinen teesi= epäsiveellisyyden korkein ilmentymä.
      Terve ihminen hylkää teesin "usko meidän laillamme tai kuole".

      • Miksi jätit jakeen 17 väliin.

        Jeesus ei ole aate, Hän on Pelastaja.
        Hän pelastaa roistot, ryövärit, saastaiset - kaikki syntiset.

        Usko ei ole puoluepoliittinen linja,
        vaan kaiken luottamuksen asettamista Hänen varaansa,
        joka vain voi ihmisen pelastaa.

        Hän on maksanut meidän syntivelkamme.
        Hän antaa meille uuden elämän Hänen yhteydessään.
        Olemme vapaat astumaan vankilastamme ulos.
        Mutta emme pakotettuja niin tekemään.
        Koska Hän on Rakkaus.
        Ja Rauhaan ja Rakkauteen ei ketää voi pakottaa.
        Siihen antaudutaan.


      • Kun Raamattu puhuu pimeydestä ja valkeudesta, ne ovat esikuvia vihasta ja rakkaudesta:

        1. Johanneksen kirje 2
        8 "Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
        9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
        10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
        11 Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä."

        Ps. Huomaan kalamoksen viime aikoina edistyneen uskossaan.


      • ekivaari kirjoitti:

        Kun Raamattu puhuu pimeydestä ja valkeudesta, ne ovat esikuvia vihasta ja rakkaudesta:

        1. Johanneksen kirje 2
        8 "Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
        9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
        10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
        11 Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä."

        Ps. Huomaan kalamoksen viime aikoina edistyneen uskossaan.

        Pimeys ja Valkeus ovat myös persoonia.

        kalamos.omasivu.fi


    • "Jeesus ei ole aate, Hän on Pelastaja.
      Hän pelastaa roistot, ryövärit, saastaiset - kaikki syntiset. "

      Mikä se sitten on? Jotain maailman ulkopuolella olevaa?
      Jeesus ja sen nimiin kirjoitetut sanomiset ovat antiikin ihmisten kirjoittamia mietteitä. Näistä mietteistä kasautuu maailmankatsomus ja ruma sellainen.
      Siinä sanotaan etukäteen kuinka paljon ja miten ihmiskuntaa tuhotaan "Jumalan rakkauden" eli aatteen nimissä.
      Entä "Jumalan" moraali. Hän hyväksyy roistot ja ryövärit, jos alistuvat aatteelle. Mutta ei hyväksy ihmistä, jos hän on kunnollinen mutta on neutraali tai piittaamaton uskomisen suhteen.
      Kalamos esittää hellariopin mukaista puhdasta uskoa = usko tai kuole.

      "1. Johanneksen kirje 2
      9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä. "

      Tässä taas on ihmiskuntaa ymmärtävä moraalinen asetus. Tätä valtaosa kristityistä vihaa kuin ruttoa.
      Jos tämä jae olisi kristinuskon moraalin perusta, aatteella ei olisi mitään hätää.

      Vihauskonto on perussyy (eräs), miksi kansalaiset kääntävät sille selkänsä.

      • Miksi olet vihastunut, miksi hahmosi synkistyy?
        Eikö niin, jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi?


    • Miksi ei 1. Joh.2:9 kiinnosta? Jae on Uudessa Testamentissa. Jae on raamatussa.

      Jakeen sisältö on selvä ja ihmiskunnan hyväksyttävissä. Se puuttuu olennaiseen. Kaksinaismoraaliin.

      Jaehan yrittää opettaa ihmisiä toimimaan oikein ja suomii sanahelistelijöitä. Mitä järkeä on puhua rakkaudesta ja samalla toimittaa naapurin tyttö tai poika nahkurin orsille.
      Jakeen sisällön lähtökohta on yhdenvertaisten ihmisten ihmiskunta. Sillä ei ole väliä, kannattaako joku jotain uskontoa tai ei usko uskomuksiin, onko tieytyssä puoluessa, kantaa jotain ihonväriä, puhuu erilaista kieltä kuin itse.

      Peruslähtökohta on yhdenvertaiset ihmiset, kunnes ilmenee jotain poikkeavaa esim. varkaus tms ja josta kuuluu rangaistus. Erilainen maailmankuva tai -katsomus ei ole rikos.

      Maailmankatsomus voi olla vaarallinen tai jopa rikollinen kuten natsiaate ja joka jakoi ihmiset yli-ihmisrotuun ja ali-ihmisiin.
      Raamatun molempien osien uskonnot jakavat ihmiskunnan kahtia. VT:ssa on Herraan uskovien etuoikeuttetu maailmankuva. UT:ssa on kristittyjen etuoikeus ja samalla VT:n uskovat muuttuvat "sekasikiöiksi".

      En usko aloittajaa niin tyhmäksi, etteikö hän ymmärtäisi mikä UT:n uskonnossa on vikana.

      • Minua ei kiinnosta uskonto pätkääkään.
        Uskonto on minulle kauhistus.

        www.kalamos.omasivu.fi/uskonto/


    • rakkaus ja usko

      usko ja rakkaus esiintyy Raamatussa usein yhdessä ja samassa jakeessa.

    • Kyllä. Ja tuossa uskossa ja Rakkaudessa
      ei ole kysymys omasta uskostamme tai meistä lähtevästä rakkaudesta,
      vaan Kristuksen uskosta meissä, ja Kristus itse on tuo Rakkaus meissä,
      joka meidän kauttamme ja meissä vaikuttaa.

    • nävi

      "ja Kristus itse on tuo Rakkaus meissä..."

      Em. ajatus ei sano yhtään mitään. Se lienee tarkoituskin. Tyhjänpäiväistä sanojen heittelyä.

      Mitäpä Kristus tahtoo tai miten se vaikuttaa ja kuka Kristus (henkilö vai maaimankatsomus) on.

      Mikä kanta Kristuksella on eurokriisiin tai USA:n kouluampumiseen (pari päivää sitten). Entä ammattiliittoihin tai lakko-oikeuteen!
      Valaisepa asiaa.

      • "Antakaa, niin teille annetaan.
        Täysi mitta, sullottu, ravisteltu ja kukkurainen,
        annetaan teidän syliinne.
        Millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin."


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      98
      3413
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3107
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2403
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2056
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      40
      1634
    Aihe