Mopoilijat ajavat paremmin kuin autoilijat....

Mopopoika

Juuri tossa viime viikolla tapahtui semmonen kun autoilija tuli vasemmalta (tasa-arvoinen risteys) ja ei jarruttanut vaikka näki hyvin että tulen hänen oikealtaan. paniikki jarrutus ja ojankautta väistin ja autoilia ei edes jarruttanut lähdin perään ja kun hän pysähtyi pihaan huusin hänelle (noin 40v mies) hän vain huusi takaisin ettei mopoja tarvitse väistää vaan autoilijalla on aina etuajo oikeus... tässä oli vain yksi esimerkki niistä sadoista autoilijoista jotka ovat melkein kolaroineet / melkein kolaroineet / melkein tappaneet mut... eikä poliisia autot kiinnosta mut joka mopo joka ajaa 45 pysäytetään autot painelevat 40km/h alueella 60km/h ja poliisi ei välitä?
miksi mopoilioita sorretaan ja viellä kehdataan kyseenalaistaa heidän ajotaitoja?

42

1295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sladii_85

Minun mielipide on se että mopo on vaarallisempi kuin auto ja sen suhteen ollaan tarkempia, mutta tuossa sinun tilanteessasi olisi auton kyllä pitänyt väistää.

• idiootit ärsyttää

Nyt kyllä vaadin perusteluja. Miten enintään joku 60kg mopo on vaarallisempi kuin 3000kg auto? Kummallakohan tehdään enemmän tuhoa onnettomuudessa? Jos autoilija ajaa mopoilijan päältä, kumpikohan selviää hengissä?

• tulkitsija094109
        idiootit ärsyttää kirjoitti:

Nyt kyllä vaadin perusteluja. Miten enintään joku 60kg mopo on vaarallisempi kuin 3000kg auto? Kummallakohan tehdään enemmän tuhoa onnettomuudessa? Jos autoilija ajaa mopoilijan päältä, kumpikohan selviää hengissä?

En ole sladii_85 mutta tajusin että hän tarkoitti että mopo on vaarallisempi kuin auto sille kuljettajalle. Eli autossa on paremmin suojassa. Samoin kuin auto on moottoripyörää turvallisempi jne.

• Tilastot vaan on..

toista mieltä. Kyllä ne mopoilijoiden taidot on aika surkeat, unohtuu vilkut ja kolmiot, sun muut tiedot liikenteestä. Lue onnettomuustutkinta lautakunnan raportteja, synkkää luettavaa juuri mopoilijoiden osalta.

• metalliturpa

Tämäkin johtuu vaan siitä, että nykyajan jonnet eivät välitä ollenkaan liikennesäännöistä! kyllä, olen 16v, eli vielä mopoiässä. MUTTA! minä olen kuuliaisesti noudattanut liikennesääntöjä ensimmäisen kolarini jälkeen. se oli niin hirvittävä kokemus. ajoin pyörätiellä missä ei saanut ajaa, ja auto tulee suoraan eteeni. enhän siinä 55km/h vauhdissa kerinnyt jarruttaa ja ajoin päin autoa. mopomiiteissä sun muissa on tullut juteltuu poliisisetien kaa myös tästä turvallisuudesta, ja olen antanut heidän kokeilla skootteriani jos ovat minut pysäyttäneet. hymyissä suin olen saanut puhtaat paperit. itse en ymmärrä mopojen viritystä, mutta tuunamisen ymmärrän ja kannatan sitä!

• nopoja lisää

juma-lauta!!

sitten vaihdentaankin mopot!!!!!!

• faerh5gghtdr
        metalliturpa kirjoitti:

Tämäkin johtuu vaan siitä, että nykyajan jonnet eivät välitä ollenkaan liikennesäännöistä! kyllä, olen 16v, eli vielä mopoiässä. MUTTA! minä olen kuuliaisesti noudattanut liikennesääntöjä ensimmäisen kolarini jälkeen. se oli niin hirvittävä kokemus. ajoin pyörätiellä missä ei saanut ajaa, ja auto tulee suoraan eteeni. enhän siinä 55km/h vauhdissa kerinnyt jarruttaa ja ajoin päin autoa. mopomiiteissä sun muissa on tullut juteltuu poliisisetien kaa myös tästä turvallisuudesta, ja olen antanut heidän kokeilla skootteriani jos ovat minut pysäyttäneet. hymyissä suin olen saanut puhtaat paperit. itse en ymmärrä mopojen viritystä, mutta tuunamisen ymmärrän ja kannatan sitä!

Pst. Mopo ei saa kulkea 55km/h ja et ymmärrä virittämistä..

• juujuu....
        metalliturpa kirjoitti:

Huomaa, että tämänkin opit kantapään kautta. Ihmiset on aina isoja heti 3-vuotiaasta ylöspäin. Mopoilijat jatkavat siitä mihin jäivät jalankulkijoina, ja se näkyy mm. pyöräteillä ja jalkakäytävillä ajamisena.

• honda jo pienestä

Olen eläkkeellä oleva motoristi ja ajan iso matkapyörää ja aloitin nuorena teininä harrastamisen maalla ,olisinko 7 vanhana saanut ensinmäisen mökkimoponi,sitten opisklujen edetessä ,kun sain hyviä numeroita ,niin palkintona 15 vuotispäiväksi sain uuden mopon,silloin ei noista skootterimopoista edes tiedetty vieelä,mutta sillä ajoin liikenteen joukossa vuoden ja autoilijat todellakaan ei huomioineet mopoilijoita juuri lainkaan,tosin oli ammattiautoilijoita,jotka osasi huomioida kaiken tiellä liikkuvan ja he huomio mopotkin silloin hyvin,nyt taas he ei huomio kuin itsensä ja tarkoitan nyt taksiautoilijoita ja semmoista 70%:a,koska lopuilla on itsellään moottoripyörä,niin he taas huomio mopoilijat ja motoristit erittäin hyvin ja sen kyllä huomaa heti,kenellä on itsellään jokin kikotin kotona,mutta tosiasiahan on se,että mopoilijasta kehittyy huomattavasti parempi autolla ajava kuljettaja,kuin semmoisesta,jolla mopoa ei koskaan ole ollut,kun mopo vaihtuu kevariin taito ja liikennesilmä kehittyy jatkuvasti ja kevarista taas isompaan pyörään,itse ajoin mopolla vuosia,kun ikä ei teille riittänyt,mutta vuden ajoin liikenteen seassa ja kamalaahan se oli,kevareilla sama,kukaan autoilija ei antanut tietä vaikka olin oikeassa merkkien suhteen,mutta isomman pyörän ostaessani saan huomion,koska jokainen itseään rakastava autoilija tajuaa,kun tuo koko klöntti tulee ovestani sisään,niin hemmetti,henkihän siinä menee autoilijaltakin taikka vierustoverilta,koska fillarini paino 0n noin karvan alle 300 kiloa ja jos se on kuormattuna reissuille ja kakasi henkilöä ja tavarat,niin se onkuin pikkuinen punto,tosin autoilijaa kohtaan se tekee kipeempää,jos sen saa sisälle autoonsa,ja aina ajaessa kannattaa ajaa pitkilla,nii sinut huomataan ,jos päivisin ajat,sillä päiväsaikaan pitkät ei niin paljoa häikäise autoilijaa,jotta sokaisisit häntä,illallahan pitkillä ei saa aja missään nimessä,mutta kun meitä liikenteessä kulkevia autoilijoita,mopoilijoita motoristeja ja polkupyöräilijöitä on valtavasti,niin jokainen jos ajaa sääntöjen mukaan touhu on turvallista,mutta sitten on nämä lateelliset ihmiset,joilla mopoa ei ole koskaan ostettu,niin he on aina oikeassa,baikka ei iiedä tuo taivaallista,miten niihin 2 pyöräisiin pitää suhtautua,itseni teen tuli auto kolmion takaata ja saimme katsekontaktinkin ennen risteystä,mutta eteen piti vaan tunkea,pysäytin autoilijan seuraavalle pysäkille,ja naama punaisena autoilijaalokoi änkyttämään ettei nähnyt minua ja väitti peilistäkin katsoneen,no ei peilistä näe sivulta tulijaa,joten tempaisin koko peilin irti ja annoin sen peilin kuskille ja sanoin,kun et osaa käyttää tätä tämä onkin sinulle turha,joten vie kotiisi talteen,mies ihmetteli ja jatkoi matkaasa ja ajoin pitkään perässä,koska kaupunkiin lähiöstä menimme,niin kyllä jokaista mopoilijaa ja motoristia varoi koko sen matkan,kun keskustaan ajoimme,ehkä hän oppi,että kaikki ei ole teinejä liikenteessä,itse entisenä ammatason nyrkkeilijänä en miestä pelännyt,olisin skot ja korrjaukseen velvoitettu,jos poliisit mies olisi halunnut,mutta ei heille soittanut,joten autoilijoiden kannattaa olla varovaisia,koska nykyaikana poliisien siviilipyörät ei eroa näkemällä niiden etenemistä liikenteessä lainkaan poliisin tunnuksilla oleviin jos vertaat,joteen,siksi sakkoja onkin ruvennut autoilijat samaan,kun siviilipyörien osuus on lisääntynyt voimakkaasti ja nykyisin joka 3 on siviilipyörä,joten maltti on valttia,oli kuka tahansa oikeassa,niin hänen kuuluu laskea menemään ensin

• VeVennamo
        honda jo pienestä kirjoitti:

Olen eläkkeellä oleva motoristi ja ajan iso matkapyörää ja aloitin nuorena teininä harrastamisen maalla ,olisinko 7 vanhana saanut ensinmäisen mökkimoponi,sitten opisklujen edetessä ,kun sain hyviä numeroita ,niin palkintona 15 vuotispäiväksi sain uuden mopon,silloin ei noista skootterimopoista edes tiedetty vieelä,mutta sillä ajoin liikenteen joukossa vuoden ja autoilijat todellakaan ei huomioineet mopoilijoita juuri lainkaan,tosin oli ammattiautoilijoita,jotka osasi huomioida kaiken tiellä liikkuvan ja he huomio mopotkin silloin hyvin,nyt taas he ei huomio kuin itsensä ja tarkoitan nyt taksiautoilijoita ja semmoista 70%:a,koska lopuilla on itsellään moottoripyörä,niin he taas huomio mopoilijat ja motoristit erittäin hyvin ja sen kyllä huomaa heti,kenellä on itsellään jokin kikotin kotona,mutta tosiasiahan on se,että mopoilijasta kehittyy huomattavasti parempi autolla ajava kuljettaja,kuin semmoisesta,jolla mopoa ei koskaan ole ollut,kun mopo vaihtuu kevariin taito ja liikennesilmä kehittyy jatkuvasti ja kevarista taas isompaan pyörään,itse ajoin mopolla vuosia,kun ikä ei teille riittänyt,mutta vuden ajoin liikenteen seassa ja kamalaahan se oli,kevareilla sama,kukaan autoilija ei antanut tietä vaikka olin oikeassa merkkien suhteen,mutta isomman pyörän ostaessani saan huomion,koska jokainen itseään rakastava autoilija tajuaa,kun tuo koko klöntti tulee ovestani sisään,niin hemmetti,henkihän siinä menee autoilijaltakin taikka vierustoverilta,koska fillarini paino 0n noin karvan alle 300 kiloa ja jos se on kuormattuna reissuille ja kakasi henkilöä ja tavarat,niin se onkuin pikkuinen punto,tosin autoilijaa kohtaan se tekee kipeempää,jos sen saa sisälle autoonsa,ja aina ajaessa kannattaa ajaa pitkilla,nii sinut huomataan ,jos päivisin ajat,sillä päiväsaikaan pitkät ei niin paljoa häikäise autoilijaa,jotta sokaisisit häntä,illallahan pitkillä ei saa aja missään nimessä,mutta kun meitä liikenteessä kulkevia autoilijoita,mopoilijoita motoristeja ja polkupyöräilijöitä on valtavasti,niin jokainen jos ajaa sääntöjen mukaan touhu on turvallista,mutta sitten on nämä lateelliset ihmiset,joilla mopoa ei ole koskaan ostettu,niin he on aina oikeassa,baikka ei iiedä tuo taivaallista,miten niihin 2 pyöräisiin pitää suhtautua,itseni teen tuli auto kolmion takaata ja saimme katsekontaktinkin ennen risteystä,mutta eteen piti vaan tunkea,pysäytin autoilijan seuraavalle pysäkille,ja naama punaisena autoilijaalokoi änkyttämään ettei nähnyt minua ja väitti peilistäkin katsoneen,no ei peilistä näe sivulta tulijaa,joten tempaisin koko peilin irti ja annoin sen peilin kuskille ja sanoin,kun et osaa käyttää tätä tämä onkin sinulle turha,joten vie kotiisi talteen,mies ihmetteli ja jatkoi matkaasa ja ajoin pitkään perässä,koska kaupunkiin lähiöstä menimme,niin kyllä jokaista mopoilijaa ja motoristia varoi koko sen matkan,kun keskustaan ajoimme,ehkä hän oppi,että kaikki ei ole teinejä liikenteessä,itse entisenä ammatason nyrkkeilijänä en miestä pelännyt,olisin skot ja korrjaukseen velvoitettu,jos poliisit mies olisi halunnut,mutta ei heille soittanut,joten autoilijoiden kannattaa olla varovaisia,koska nykyaikana poliisien siviilipyörät ei eroa näkemällä niiden etenemistä liikenteessä lainkaan poliisin tunnuksilla oleviin jos vertaat,joteen,siksi sakkoja onkin ruvennut autoilijat samaan,kun siviilipyörien osuus on lisääntynyt voimakkaasti ja nykyisin joka 3 on siviilipyörä,joten maltti on valttia,oli kuka tahansa oikeassa,niin hänen kuuluu laskea menemään ensin

Onpas vaarilla asiaa, mutta kirjoitustaitoa ei sitten ollenkaan.

• gf54
        faerh5gghtdr kirjoitti:

Pst. Mopo ei saa kulkea 55km/h ja et ymmärrä virittämistä..

Alamäki on jännä juttu.

• kskskajsjajaja

Musta tuntuu, että mopoilijoita sorretaan ja kyseenalaistaan heidän ajotaitoja on syy siinä, että ne ovat vielä lapsia.

• Totuus on armoton

Kyllä ne tilastot sen näyttää ilman mitään sortamisia, siis onnettomuustilastot. Mopoilija on itselleen kaikkein vaarallisin, ei noudateta liikennesääntöjä, viritetty mopo, suuntamerkit unohtuu jne.

• ...

Näitä mulckuja on ollut ennenkin, 90-l puolivälissä (oma mopoikä) oli pahin tilanne, kun ajoin Espoon Matinkylässä suoraa tietä, vasemmalta kääntyi henkilöauto käytännössä suoraan päälle. Tuolla kohdalla oli onneksi oikealla puolen tietyömaa ja sain vedettyä sinne suojaan viime hetkellä. Olisi taas saatu yksi kuollut/15-vuotiaana halvaantunut tilastoihin yhden vltun idiootin takia. Samaa p€rseilyä saa moottoripyörälläkin kokea.

Jos kaikkien p€rkeleen kakkos- ja kolmosvaiheiden sijaan pistettäisiinkin B-kortille ehdoksi vuosi mopolla/kevarilla ajoa, niin saattaisi etuna joku oikeasti säilyä hengissä.

Harmitti, ettei ollut mitään heitettävää käsillä, olis ollut ilkeä lommo takapellissä.

• Kevarit mopon kilvis

Eilen pysähdyin kolmiolle, antaakseni pakun mennä. Kaks mopo jonnea painoi molemmilta puoliltani ohi. Pakun kuljettajan vaisto/refleksit pelastivat älytöntä vauhtia kiitäneitten Jani-Petterien hengen....Autoilen töikseni , päivittäin joku jonne ajaa täysin ulalla, muista piittaamatta.

• Hyvin tyypillinen

tilanne monessakin taajamassa, tullaan kolmion takaa toisten eteen, valitettavan usein luullaan, että ehditään siitä... Viimeksi katsoin tv:sta TV2 kanavalta Toistaiseksi tuntemattomasta syystä-ohjelmaa, missä Joutsassa mopopoika ajoi kolmion takaa linja-auton eteen. Surullista! Kerran oli siinäkin nuori jo jäännyt kiinni virityksistä.

• kolmenteininäiti

Jokainen mokailee joskus, jotkut ei vain osaa ajaa, oli alla sitten auto tai mopo. Onneksi liikenteessä pärjää, kun joustaa tarpeen vaatiessa, vaikka vaaranpaikkojakin on liian paljon ja niitä yhden ihmisen mokailun aiheuttamia surutarinoita liikaa.. Itse mopoilin nuorena ja mokailtua tuli enemmän kuin autolla, koska kaikki liikennesäännöt isossa kaupungissa ajellessa ei ollut alusta asti niin selvillä kuin olisi pitänyt olla. Sitten sitä oppi, että mihin kiinnittää huomiota eniten ja mihin vähiten, alkoi silmä tottua siihen liikenteeseen, ettei kaikki ollut vain sekamelskaa ja itse siinä keskellä. Nyt kun omat pojat on mopoikäisiä, niin kyllä se aina kylmää sydäntä päästää liikenteeseen. Mopo häviää aina, jos jotain käy ja jo tavallinen kaatuminen soratiellä voi aiheuttaa pahaa jälkeä. Toivon ja uskon, että jätkillä on niin hyvin järkeä päässä kuin ovat meille vanhemmille osoittaneet, pääsevät pian autojensa ratteihin ja ajelevat vielä sittenkin fiksusti. Älä siis poika loukkaannu noista kommenteista, tiedä itse ajavasi fiksusti ja turvallisesti :)

• Kolmennuoren isä

Kyllä se hurjalta tuntuu, kun katselee nuorten kouheltamista liikenteessä. Monta kertaa istun autossa odottamassa vaimoani marketin pihassa, kun koulut päättyvät ja nuoret tulevat mopoineen siihen. Harva näyttää suuntamerkkiä kääntyessään kaistan poikki, mistä autoilija tai toinen mopoilija voi tietää, että juuri tuo mopo kääntyy juuri eteen... Kolmion takaa hujautetaan suvereenisti etuajo-oikeutetulle tielle katsomatta lainkaan tuleeko toisia ajoneuvoja ja ilman vilkkua tai suuntamerkkiä. Pienessä ajassa ehdit nähdä monta läheltä piti tapausta pahimmillaan.

Jos ajat autolla jossain tiellä kevyenliikenteen väylän lähella, voit saada sieltä yllättäen kiihdyttävän mopon eteesi penkan kautta ja ajonopeutesi on 60km/h, mopo jatkaa menoaan ja ohittelee edessään hidastelevia autoja. Seuraavana päivänä luemme lehdestä, kuinka mopoilija on kaatunut poliisin yrittäessä pysäyttää tätä hurjastelijaa, jolla oli vielä kaverikin kyydissä.http://www.ess.fi/?article=392661 Ja näitähän riittää...http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/mopoilija-ajoi-poliisia-pakoon-pain-punaisia/1267050 tekoja joita ei voi mitenkään puolustella http://www.kp24.fi/uutiset/lehtiteema/1480/320635/5/Poika-hurjasteli-jopa-70-km-h-mopolla-poliisia-karkuun kuten ei tätäkään http://www.karjalainen.fi/fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/14749-paihtynyt-mopoilija-pakeni-poliisia-juuassa

Paljon on aivan fiksuja mopoilijoita, jotka ajavat tunnollisesti liikennesääntöjä noudattaen, mutta liian paljon on niitä, jotka tekevät tilastoa onnettomuuksista. Kerran kuukaudessa vietetään jonkun mopoilijan hautajaisia, kolme mopoilijaa loukkaantuu joka päivä onnettomuuksissa, osa vammautuu loppuelämäkseen.

• kyttäri 55

Mopopoikia on mukaviakin mutta osa heistä voi olla todella ääliöitä ajetaan keskellä tietä monta rinnakkain ettei autoilijat meinaa ohi päästä,osa ajelee pyöräteillä että ihmiset joutuu hyppimään pyörätieltä pois se asia todella idioottien touhua ja kolmas paikka missä he häiriköivät on lenkkeilijöille tarkoitetut pururadat niistä pitäisi tehdä loppu ja myös osa jästipäistä ajelevat yöllä ihmisten pihoissa vaikka siellä olisi selkeästi ajo kielletty nämä törtöt pitäisi laittaa vastuuseen sakkorangaistus ja mopot takavarikkoon vähäksi aikaa niin ehkä se vähän laittaisi ajattelemaan yksi konsti on kun ottaa videokameran ja kuvaa sen ja ilmoittaa poliisille.

• fgfgfg1

Kuule noita tilanteita tulee isommillakin pyörillä, noilla moottoripyöräfoorumeilla yleensä ohjeistetaan antamaan mieluummin omat oikeudet isommille, kuin henki. Kyllä, sitä mp:llä liikkuessa laskee kaikki muut murhanhimoisiksi ennen, kuin toisin todistetaan.

Esim. itse olin kääntymässä vasemmalle vastaan tuli auto, jolla vilkku päällä samaan suuntaan johon itse olin kääntymässä. Sinne meni kaksi kaistaa samaan suuntaan, jolloin olisimme kääntyneet rinnakkaisille kaistoille. Jäin kuitenkin odottamaan, että se varmasti kääntyy ja suoraanhan sen meni eli, jos oisin kääntyny oisin jääny alle.

Jos auto on tulossa sivutieltä katsokaa etupyöriä, siitä näkee parhaiten lähteekö liikkeelle ja voi ehtiä, jotain tekemäänkin.

• bmw kusipää

Kuulehan,kyllä homma on niin että 99% mopoilijoista on todella surkeita liikennesääntöjen kanssa!Sori vain,ja itselläni ei ole kuin reilut 10 vuotta aika kun mopon omistanut,niin kyllä muistaa mitenkä tuurilla mentiin ja onnea oli pelissä.Se että jotkut sikailee autolla on kyllä väärin ja kannattaisi miettiä että mitä jos tapahtuisi jotain.Mutta,toisaalta,varovaisuutta pitää noudattaa myös autolla,ei sitä voi puskea vain risteyksestä läpi uskoen että kyllä ne muut väistää koska aina ei ole näin.Joskus joku voi olla kännissä,huumeissa,lääkkeissä,väsynyt,ulkonpaikkakuntalainen,ei osaa sääntöjä yms.yms.niin ei sitä sovi ajella miten sattuu edes siellä missä on varma mitenkä hommat menee.

• piiska heilahtaa

Moponulikka ajoi juuri Iisalmessa naisen päälle valottomalla mopolla ja pakeni paikalta. Savolaisjuntti-isä selvittänee miksi laihalla (silminnäkijän havainto) mopopojulla lelussa ongelmia?

• fakta homma

Polkupyöräilijät ajavat paremmin kuin mopoilijat.

• 43twers

saatana auto tuli kolmio takaa ja lukkojarrutus, oisin näyttäny kansainvälisii käsimerkkejä mutta en ehtinyt ku nii kovaa kaahas, ois pitäny tahallaa posauttaa kylkee nii ois saanu vähä korvauksii samal kiinanskobaa mikä on täysin vakio

• Urpojakaikki

Kyllä kai se on ihan yleinen käsitys ja kai aika paikkaansapitäväkin, että kun ei nyt mopon ajamiseen, niin kamalasti koulutusta vaadita, niin ei ne tiedot liikenteestä ja säännöistä taida olla ihan kamalan hyvin hallussa. Varmasti on kyllä poikkeuksiakin, jotka on varsin mallikkaita.

Eipä kuitenkaan suurin osa autoilijoistakaan osaa ajaa, ei niin teknisesti käsitellä autoa saati, että tietäisi säännöistä jotain.

Itseäni häiritsee syvästi kaikkein eniten mopoilijoissa se, että kaikki kuvittelee olevansa jotain bomberia ja käyttäydytään ihan kuin olisi ennemänkin hevosvoimia kun se 2,5. Ajellaan mistä satttuu minne sattuu, tungetaan ja mikä kaikkein ärsyttävintä päristellaan, ei siis edes ajeta normaalisti, vaan nimenomaan päristellään takapuskurissa kiinni.
      Ei kuitenkaan sellaista autoa ole vielä keksittykään, joka ei mopoa jättäisi:P

Ja kun mopilijoita on joukko, niin tämä käytös vielä voimistuu

• Joop, totta se kyllä on että jotkut autoilijat ovat huolimattomia eivätkä kiinnitä edes huomioo mopoihin. Sitä taas en ymmärrä, että jos käytössä on joku moottoripyörä niin se huomioidaan kyllä, mutta sehän on melkein sama asia, samannäköinen, mutta pienempi kone.

Tuohon myöskin viritetyistä mopoista sen verran, että niillä on yhtä vaarallista ajaa kuin kevareilla/moottoripyörillä. Vanhempien logiikaka en siis ymmärrä, virität mopon jolla olet ajanut 2kk kulkemaan 80km/h ja saat hirveet huudot niskaasi, ostat sen jälkeen kevari-kortin ja päristelet menemään laillisesti 100km/h.. Mihin se huoli katoaa? Onko kaikki oikeasti kiinni kortista..?

Sitäpaitsi mopojen rungot on tehty kestämään lujaa vauhtia. Mopojen moottorit kulkevat kurittomina tehtaalta tullessaan jopa 90km/h. Joten käytännössä sama kuin kevari..

Ja asiaan.. Kerran kaverin kyydissä tultiin 60km/h risteykseen, jossa meillä oli etuajo oikeus. Noh, eikös sieltä vasemmalta joku idiootti valko-autoinen mulkero meinaa ajaa kylkeen. Siinä sitten kuski säikähti ja oli pakko mennä vastaantulijoiden kaistan kautta turvaan, eli melkein mentiin tämän idiootin takia toista autoa päin nokkapeltiä.

Kolmas asia on se että kyllä näitä idiootteja mopo-kuskejakin löytyy. Luulee olevansa valtatien herra ja ajaa 90km/h ja ohittelee autoja säälittävällä pärinähärvelillään. Suurin ongelma näiden jonnejen kanssa on se, että eivät käytä vilkkuja. Luultavasti niin vähän aivokapasiteettia siihen että painaa vain yhtä pientä nappia siihen suuntaan mihin kääntyy,, Ei, heilutetaan mieluummin jalkaa tai kättä. Nekin pellet jotka ajelevat keskellä tietä ja keulivat paskoillaan.. Ei hitto, jos he kaatuisivat ja kuolisivat sen takia minä lähinnä nauraisin ja menisin potkimaan ruumista.

Täyttä hengellä pelleilyä.

• 50v ajanut, vaikmill

Äläs nyt Mopopoika intoile.
      Suurinosa mopoilioista töpeksii jatkuvasti liikennesääntöjen kanssa ja tulevat sumeilemetta kolmionkin takaa törkeästi eteen .
      -eikö ole itesuojeluvaistoa, vai liekö sitä paljonpuhuttua kokemattomuutta, jota ajattelen myös.

Olette niin epävarmoja körötteliöitä, että on pakko ohittaa, kun perässä- ajo suorastaan pelottaa, mitä seuraavaksi tapahtuu ?
      Väistäkää suosioilla autoa, koska se, että vaikka olisitkin oikeassa, ei paljon auta, mikäli jotain sattuu ?
      -mieti sitä siinä valossa.

Enkä puhu oikeudesta, vaan nimenomaan siitä, että mopolijan perässä on hyvin epävarmaa ajaa, em. syiden takia.

Mieti sitä.

• Ärtynyt Mopoilija

Aivan samaa mieltä. Kerran ajoin risteyksessä suoraan ja mulla oli etuajo-oikeus ja kääntyvällä autolla kolmio nii siinä aattelin et kyllä se väistää mut ajo siihe eteen ja ei edes pysähtynyt katsomaan kävikö mitenkään ku äkkijarrutksen aiheuttaman liuuin ojaan. Kello oli 14 keskellä kesää että näkyvyydessä ei ollu mitään ongelmaa. Saatanan autoilijat siellä turvallisissa kopeissa teidänkin pitää varoa meitä!

• mopopopoopopo

mopopojat on teillä oppimista paljon!!!
      kun tuun parin-kolmentonnin painosella maasturilla liiskaamaan mopedipojan,märkä läntti jää vaan jälkeen...

• motonainen91

Harvoin törmään mopopoikaan joka ajaisi vaarallisesti. Sen sijaan tytöt skoottereillaan ovat aivan yllytyshulluja - ajelevat ristiin rastiin kaistalla ilman suuntamerkkiä ja tekevät ihme jarrutuksia. Joko väistävät kaikkia tai sitten vaan suuna päänä mennään risteyksestä läpi katsomatta tuleeko edes autoja. On monesti saanut sydän kurkussa seurata vierestä tätä touhua.

• qfd1252§c

jaa kyllä mie kengin kemmua pisin pääkatua enkä hengestäni oo viä päässy eikä ilmeisesti kukaan muukaan, jos nii tulee käymää ni se on voi vittu sit

• VeVennamo

Mitäs sitten tehdään jos ei henki lähdekkään? Pahasti vammautuminen on se pahempi vaihtoehto katsos. Arvaas vaan vtuttaako se?

• qfd1252
        VeVennamo kirjoitti:

Mitäs sitten tehdään jos ei henki lähdekkään? Pahasti vammautuminen on se pahempi vaihtoehto katsos. Arvaas vaan vtuttaako se?

no kyl mut vielä ku kerkiää painaa menee ni mikäs siinä

• autoilija/mopoilija

Olen yli 40v mies joka nuorena ajoi mopoilla ja näin vanhemmalla iällä hurahti vanhojen mopojen entisöinteihin ja myös niillä ajamiseen. Myönnän että nuorena tuli mopoilla ajettua aika päättömästi, voi vain ihmetellä kuinka selvisin siitä kohelluksesta hengissä. Ei sitä touhua nuorena pitänyt mitenkään vaarallisena, sitähän luulee siinä iässä olevansa kuolematon. Nykyään tiedostaa oman kuolevaisuutensa ja onhan sitä liikenneymmärrystäkin ehtinyt 30 vuoden aikana hieman kertyä joten mopolla liikkuessa pidän jokaista autoilijaa potentiaalisena päälleajajana, tämä asenne on pelastanut minut useammalta onnettomuudelta. Omista liikenneoikeuksistaan tinkimättömyydellä kerjää onnettomuutta tapahtuvaksi joka ennenpitkää tuleekin tapahtumaan, liikkuu sitten millaisella ajoneuvolla tahansa. Mieluummin annan periksi vaikka tiedänkin olevani oikeassa kuin että makaan ambulanssissa matkalla sairaalaan tai pahimmassa tapauksessa lakanan alla odottamassa viimeistä matkaa.

Ei olisi autoilijoille pahitteeksi kokeilla liikenteessä liikkumista kaksipyöräisellä, kokemuksesta olisi varmasti hyötyä kun huomaisi kuinka vaarallisesti autoilijat kohtelevat mopoilijoita ja prätkäkuskeja. Monen asenne voisi muuttua kaksipyöräisiä kohtaan paremmaksi ja tätäkautta onnettomuustilastot voisivat parantua. Omalla kohdallani olen huomannut että mopoillessa varon kaikkia autoilijoita ja autoillessa yritän pitää huolen etten vaaranna mitenkään kaksipyöräisillä liikenteessä olevia.

Mutta ei kaikkea voi autoilijoiden syyksi kaataa, varsinkin nuorten kohdalla pitäisi saada liikennekäyttäytymistä parannettua huomattavasti. Usein katson sydän kylmänä nuorison toikkaroimista mopoillaan ja skoottereillaan, väkisinkin käy mielessä että olinko itsekin nuorena tosiaankin noin kahjo ja vastaus tähän on että taisin tosiaankin olla.

Nuorten mopoilijoiden liikenneasenne heikkenee mitä huonommin autoilijat heitä ottavat huomioon ja mitä huonommin nuoret käyttäytyvät liikenteessä sitä huonommin autoilijat taas mopoilijoita ottavat huomioon. Tämä noidankehä pitäisi saada jotenkin katkaistua jolloin onnettomuudetkin vähenisivät. Eli lyhyesti sanottuna pitäisi saada sukupolvien välinen kuilu liikenteessä pienemmäksi, tällöin kaikki voittaisivat.

• Hälytyskellot

Aina kun näkee liikenteessä 2-pyöräisen ajoneuvon, niin silloin autoilijoilla pitäisi hälytyskellot soida päässä, elikkä pitää muistaa turvallisen tilannenopeuden käsite. Samaa koskee tietenkin kaikkia tielläliikkujia. Jos oikeat tilannenopeudet olisivat kaikilla hallinnassa niin nopeusrajoitusmerkkejä ei juurikaan tarvittaisi.

• mopoilijoista ei hirveästi ole ollut haittaa liikenteessä, he kun joutuvat pikkasen olemaan varpaillaan pienen suojakuorensa takia, mutta jumalauta saatana mopoautoilijat on ihan hulluja, ei mitään hajua liikennesäännöistä, ei etäisyys-näköä tai suunta-tai itsesuojeluvaistoa, miljoona kertaa tulleet suoraan alle suurinpiirtein kahella renkaalla jostain risteyksestä. Ja jatkuvasti kuolonkolareita, millon ambulanssin alla ja millon kuorma-auton perseessä. Kunnon korttikoulu mopoille

• Kyllä yleisesti ottaen mopojen kuskit niitä ovat, joiden ajamista joutuu suu auki tuolla ihmettelemään.. Mennään täysin vastuuttomasti, vaikka itsellä on se kulkupeli jolla taatusti joutuu ensimmäisenä sairaalaan.. Toivottavasti nykyinen pakollinen ajokoe saa jonkun järjen noihin touhuihin. Ei sillä, etteikö osa mopokuskeistakin osaisi ajaa.. Itse ajoin 3 vuotta ja kymmenentuhatta kilometriä, saamatta yhtään huomautusta. Perus säännöt hallussa, mutta en silti ollut edes kuullut vaikkapa sokeasta kulmasta ennen autokoulua.

Autojen ja mopojen kanssa ongelmana on sekin, että autoilijat usein aliarvioivat mopon nopeuden, tai sitten on vaan pakko ehtiä ennen, ettei tarvi perässä ajaa.. Eikä mopoja ehkä aina edes huomata, kun ovat niin pieniä. Jouduin itse useasti hätäjarruttamaan keskellä tietä/risteystä, kun autoilija tuli kolmion takaa.

• kortit pois

Yleensä idiootit ovat aina idiootteja. Ääliö perseilee eka mopolla, myöhemmin autolla.

• VeVennamo

Nimim."autoilija/mopoilija:"

Itselläni on samankaltainen historia siksi myös tuttu juttu. Olet aivan oikeassa. Evoluutio ei toimi liikenteessä, siltä se ainakin vaikuttaa. Uusi sukupolvi koheltaa aivan samaan tyyliin kuin edellinenkin ja lisää vielä väriä omilla tempuillaan.

Aloittajalta hyvä esimerkki siitä kuinka jotkut vain eivät opi ikinä. Ja tarkoitan sitä autoilijaa. Olisi voinut edes myöntää ettei tainnut huomata/tajuta, eikä vaan aloittaa pään aukomista. Mutta mopoilijan on tosiaan opittava ymmärtämään, ettei heitä aina voikaan huomata. Siksi EI kannata pitää oikeuksistaan kiinni kynsin hampain. Ja meitä mlkkuja autoilijoita on lisäksi joka hlvetin paikassa ja tosi paljon.

• juups tällei

juups, samaa mieltä. tänään taino vähä aika sit käytii ajelees hiukan isommal porukal. ihan mopoilla mentiin ja nyt niille äidin pikku nussiat älkää lukeko enempää.
      elikkäs mentiin mopoil jtn 70, taka tuli auto sen verran lujaa et ei kauan menny ku auto oli kilsan pääs edes. kyl sen verran kovaa meni se auto. sit sielt tuli vastaan joku auto ja kun auto tuli lähemmäs ni huomattiin et se olikin poliisi. ei se vitun läski lutka poliisi tehny mitään sille autolle joka ajo 200000km/h keula pystys autolla. ei toki meillekkään ku mentiin 70 ainakin.

ja aika usein jossain liikenne ympyräs autot luulee et jaa mopo tulee kerkeen ennen sitä tai sit aha mopo tulee tos kohtaa se mopo vääntää kaasun pohjaan ja voin ruveta menee. sit se meneekin sillee et ku ootkin kääntymäs ni se auto luulee et sää väännät kaasuta. sit se rupee kans tulee ja sit sää jarrutat ja se on sun persees kii. tollai täälläpäin käy. tai sit jos joku auto kattoo et aha sielt tulee mopo mä meen tästä sen eteen, sit jos onkin mopol vauhtii hiukan enemmän sit se autoilija huomaa et katos vaa se tulee hiukan nopeesti sit se jarruttaa keskelle tietä sillai et koko liikenne on sekaisin ja vain sen takia koska auto ajoin mopon eteen.

• jpopaooaffe

okei

• Opetelkaa ajaan!

Tänään ajoin kevarilla rajoitusten mukaan 48-53 riippuu paljon mittari heittää. Sitten joku Sa*tanan kusipää kääntyy autolla kolmion takaa eteen. Ei siinä muu auttanut kuin jarrut pohjaaan. Sitten osoitin mieltäni ja ihan syystä. Autoilija pysähtyi yhtäkkiä. Olisi varmaan halunnut vaihtaa muutaman sanan mutta näytin vaan keskaria ja painelin kotiin. Huom autoiliat! osa kevareista näyttää ihan mopoilta mutta eroitatte kevarit siitä että he ajavat keskellä tietä. Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta kun meinaan kuolla piittaamattomien autoilijoiden takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6976
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      688
      3039
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1300
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1275
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1160
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      210
      999
    Aihe