KUINKA EXÄNI KÄY?

ihannemies...

Exäni on eka o-lupansa kanssa paraikaa täällä mutta asumme jo erillään ja ero pian lopullinen.Hän tuli tänne koska oli vaimoni,ei työn eikä koulunkaan vuoksi.Onko hänen mahdollista pystyä millään jatkamaan täälläoloa?

16

464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KoKoKonut

onko teillä yhteisiä lapsia? jos ei ole niin voipi olla että kotimatka odottaa. Varsinkin jos liitto ei ole kestänyt 4v että saisi pysyvän o-luvan.

• Avioliiton kesto sinäänsä ei vaikuta mitenkään pysyvän oleskeluluvan saamiseen vaan henkilön on mahdollista saada pysyvä oleskelulupa jos hän on oleskellut Suomessa vähintäin 4 vuotta A-statuksen oleskeluluvalla ja muut oleskeluluvan saamisen edellytykset täyttyvät.

Juuri tämän takiahan vaimolleni ensin myönnettiin 1 vuoden oleskelulupa ja sen jälkeen 3 vuoden oleskelulupa ja vielä seuraavakin oleskelulupa oli 3 vuotta eikä suinkaan pysyvä.

Tämä johtui ihan siitä että kun meidät oli peloteltu pitkistä käsittelyajoista niin anoimme varmuuden vuoksi hyvissä ajoin oleskelulupaa vaikkemme vielää siinä vaiheessa päässeetkään muuttamaan Suomeen.
        Kun lupa kuitenkin tuli alle 2 viikossa, ensimmäisestä oleskeluluvasta meni "harakoille" lähes puoli vuotta.
        Eli kun ensimmäinen jatkolupa umpeutui ja vaikka hänellä oli ollut jo 4 vuoden ajan oleskelulupa Suomeen, Suomessa oleskeluaika ei riittänyt vielää pysyvään oleskelulupaan ja sen takia uusi jatkolupa.

• exexexexexexexexex

http://www.migri.fi/asiointi/usein_kysyttya/oleskeluluvat
      "Jotta voisit muuttaa Suomeen yli kolmen kuukauden ajaksi, tarvitset oleskeluluvan. Oleskelulupa myönnetään tietyillä perusteilla. Lue tarkemmat ohjeet hakuperusteiden sivuilta:
      - Perheenjäsenen luokse Suomeen
      - Opiskelu Suomessa
      - Työskentely Suomessa
      - Muu erityinen syy
      - Paluumuutto"

http://www.migri.fi/muulla_perusteella_suomeen
      "Voit hakea oleskelulupaa erityisellä syyllä
      Kun haet oleskelulupaa Suomeen, sinulla on oltava Suomen ulkomaalaislain mukainen peruste oleskeluluvan hakemiselle. Yleisimmät perusteet saada oleskelulupa ovat opiskelu, työnteko, elinkeinonharjoittaminen tai perheside Suomeen.

"Voit hakea oleskelulupaa myös muulla erityisellä syyllä. Muu erityinen syy voi olla esimerkiksi vakiintunut seurustelusuhde ja avioitumistarkoitus tai ihmiskaupan uhriksi joutuminen. Matkailu ei kuitenkaan riitä erityiseksi syyksi.

Oleskeluluvan saaminen edellyttää, että pystyt itse huolehtimaan toimeentulostasi Suomessa.

EU/ETA-kansalaiset
      Jos olet EU-valtion, Islannin, Liechtensteinin, Norjan tai Sveitsin kansalainen, et tarvitse oleskelulupaa Suomeen.

Saat tietoa lupa-asioista poliisilta."

http://www.migri.fi/asiointi/usein_kysyttya/oleskeluluvat/lupatyypit
      "Määräaikaisen luvan peruuttamista voidaan harkita myös, jos perustetta, jolla lupa myönnettiin, ei enää ole"

Todennäköisesti tuo viimeinen lause tulee kyseeseen ex-vaimosi kohdalla.

• Aasian Aurinko

Jos aloittajalla ja hänen ex-vaimollaan on Suomessa syntynyt lapsi, niin lapsi on silloin Suomen kansalainen. Ex- vaimo voi saada oleskeluluvan perhesiteen (lapseen) perusteella.

• ihannemies...

Lasta meillä ei ole.Se että hän oli vaimoni oli peruste oleskelulupaan.Se lupa siis loppuu ens kuussa ja toivon hänen joutuvan kotimaahansa,missä ei ole sotaa eikä nälänhätää tms. Hän käytti liittoamme härskisti hyväksi vaan päästäkseen tänne Suomeen.Mikä on se käytäntö kun koittaa 16.12? Hakeeko poliisit tai maahanmuuttoviranomaiset hänet käsiinsä ja pistävät koneeseen .miten he toimivat tässä tapauksessa ihan käytännössä?

• Aasian Aurinko

Hänellä ei siis Joulukuun jälkeen ole perustetta oleskeluluvalle, jollei hän ole hankkinut muuta perustetta. Poliisit tuskin oma-aloitteisesti tulee hakemaan, mutta sitten voivat hakea, jos ilmoitat asiasta naisen asuinpaikkakunnan poliisille. Tiedän yhden tapauksen, jossa poliisit tulivat hakemaan kotoa ja veivät lentokentälle.

• Nappitappi

Itse asiassa olen itse hakenut pariinkin otteeseen isosta opiskelijakaupungista ihan kotiovelta näitä henkilöitä, joiden oleskelulupa on loppunut. Yleensä henkilölle annetaan tietty päivämäärä (ja se on juurikin tuo 16.12) jolloin pitää ilmoittautua maasta lähteväksi. Jos ei ala kuulua aletaan tapauskohtaisesti henkilöä etsiä n. viikon sisällä. Ihan ilmaiseksi ei onnistu suomeen jäämään vaan tällöin henkilöstä tehdään etsintäkuulutettu ja hänet on oikeus karkoittaa maasta kun jää vain kiinni.

• ihannemies...

SUURET KIITOKSET TIEDOISTANNE! Luulis olevan hankalaa asua täällä kun eihän hän voi saada toimeentulotukeakaan kun lupa loppuu,se on ollut hänen ainoa tulo,teki hän tosin pimeitä töitä jossain mutta käräytin hänet siitä sosiaalitoimistolle..Miten häntä on kohdeltu sen jälkeen,ei tietoa...Mihin heidät viedään ekana odottamaan paluulentoa?Putka?

• Näin on

Paikallisen poliisilaitoksen putkaan,jos ei ole paikkaa suljettuun ulkomaalaisten säilöönotto paikkaan.

• pensselitäti

Kylläpä sinua jaksaa kiinnostaa entisen vaimosi elämä. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista?

• Brush-Uncle
        pensselitäti kirjoitti:

Kylläpä sinua jaksaa kiinnostaa entisen vaimosi elämä. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista?

" hänet on oikeus karkoittaa maasta " Et ole "nappitappi" kovin hyvin perillä asioista. Ei ole tuonlaisessa tapauksessa mahdollista karkottaa, vaan käännyttää maasta. Karkotus vaatii aina vakavia rikoksia. Käännyttäminen ei tarkoita kuin parin vuoden porttikieltoa Suomeen. Sitäpaitsi tässä maassa on paljon ulkomaalaisia ilman oleskelulupaa, jotka ovat häipyneet "maan alle".

• Juu, eivät
        Brush-Uncle kirjoitti:

" hänet on oikeus karkoittaa maasta " Et ole "nappitappi" kovin hyvin perillä asioista. Ei ole tuonlaisessa tapauksessa mahdollista karkottaa, vaan käännyttää maasta. Karkotus vaatii aina vakavia rikoksia. Käännyttäminen ei tarkoita kuin parin vuoden porttikieltoa Suomeen. Sitäpaitsi tässä maassa on paljon ulkomaalaisia ilman oleskelulupaa, jotka ovat häipyneet "maan alle".

näytä nämä 'tappinappiaiset' olevan oikein kartalla! Tuolla matkailupalstalla yksi vastaava sekoili passiasioiden kanssa aivan yhtä 'asiantuntevasti'

• Sybilla

Ihannemies...teet aivan oikein että ex-vaimosi saa maistaa omaa lääkettään. Ihailen sinua siitä että annat samalla mitalla takaisin, koska sellainen ihminen, joka käyttää toista härskisti hyväksi, ansaitsee sen. Jos vaimosi olisi ollut viisas, hän olisi odottanut kunnes saa 4v oleskeluluvan ja sinä aikana olisi ehtinyt ehkä keksiä jotain muuta. Mutta onneksi jäi kiinni jo näin aikaisin! Itselläni oli samanlainen tilanne, 5kk avioliiton jälkeen pistin eron vireille ja mieheni asui silloin toisessa EU maassa, oltiin haettu oleskelulupaa, mutta prosessi vielä kesken, ilmoitin migriin ja poliisille etten aio jatkaa avioliittoa, joten hän ei saanut minkäänlaista oleskelulupaa.

• ihannemies...

Kuuleppas pensselitäti..Mua todellakin kiinnostaa exäni elämä ,hän kun tuli tänne rahoillani ja kulutin häneen tuhansia euroja sen lisäksi että hän käytti mua härskisti hyväksi. Mä masennuin ja sitä kesti muutama vko ja kun siitä pääsin yli ja ilman lääkitystä voimani tulivat takaisin ja teen todellakin kaikkeni että hän saa sitä mitä tilasi...EI MITÄÄN ARMOA,MINUA EI HUORAT HURMAA.

• terveisiä Tatjanalta

Suomi-ihanne-mies:
      käy ihmiskauppaa ulkomaisilla morsianmarkkinoilla koska meriitit eivät riitä suomilihaan, täyttää päänsä mytologialla ja sosiopsykiatrisessa mielessä mielenkiintoisilla päätelmillä alkaen "jeesus-on-elämäni" ja "lottovoitto-syntyä-suomeen" päättyen "kulutin-häneen-tuhansia-euroja-en-saanut-vastinetta-rahoilleni" (valitukset Kuluttajavirastoon!), sitä aina "käytetään hyväksi", "loukataan" ja "henkisesti pahoinpidellään", hän itse - ei koskaan eikä ketään edes ajatuksissaan, se on koko ajan jonkinasteisessa masennuksessa ja/tai krapulassa, masennuksesta/krapulasta toivuttuaan saa elinvoimia kostamisesta, jos em. workflow ei onnistu, tappaa itsensä ja samalla - kaikki lapsensa, joihin ylettyy. Motiivia tekoon ei koskaan saada selville.

Tämä oli vain yksi näkökulma suomi-ihanne-miehiin. Ko. olento on niin monisäkeinen, että näkökulmia riittää. Mutta tämä tästä aiheesta.

Olen henkilökohtaisesti iloinen exäsi puolesta (jos sellaista on olemassa). Hän ei vielä itsekään tiedä, mistä pälkähästä mahdollisesti pelastautui.

• terveisiä Tatjanalta

Tapauksesi on varsin selvä :D
      Tavallinen suomalainen psyko, joita on kiva huvikseen trollata. Hei, muistathan ottaa puukko mukaan, kun lähdet seuraavan kerran ulos, jooko, ja pakkohan on lähteä, alkaa ilmiselvästi päässä kiehua.
      ...
      Huh, yhteiskuntavelvollisuuteni on täytetty, nyt toivon, että silminnäkijät ja poliisipartio ilmestyy paikalle juuri silloin kun vedät sitä puukkoasi esiin... Muistithan ottaa se mukaan??

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3027
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2520
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2303
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2303
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1903
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1646
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1479
    Aihe