Ajan hetki

Tämä on yksi ajan hetki, vaiko ajanhetki, kun lyön tietokoneella yhden kirjaimen. Hetkien tai tapahtumien jonosta muodostuu se, jota kutsutaan ajaksi.

Mitä on aika? Tuota ovat tutkineet ainakin paljon tietävät ja osaavat.

Aika ei ole ainetta, jota voitaisiin vaikkapa mitata metrimitalla tai punnita puntarilla.

Puhutaan myös ajankulusta vaikka aika ei kulu lainkaan Jos noin olisi, olisi aika jo kulunut loppuun. Mistä on siis kyse, sitä voimme tykönämme miettiä.

Tapahtumat etenevät eteenpäin, ei koskaan sivulle tai taaksepäin. Noin on myös tuon ajaksi kutsutun osalta asia.

Tällaista pohdintaa voisi jafkaa vaikka loputtomiin ja pääsisi hullun kirjoihin. Minä kun olen jo siellä, voin tällaistakin pohtia.

Nyt sanotte, että onhan meillä kello, ajan mittari. Kello on elämässsä välttämätön
Tiedämme kaikki tuonkin. Mekaaninen kello näyttää "puuta heinää" riippuen paikasta ja olosuhteista. Kiteen vakaaseen värähtelyyn perustuvissa kelloissa on tämä ns. "ajankulu" sama niin kuussa kuin maassa, ehkä miljoonasosasekunnin tarkkuudella ihmiselon aikana.

31

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * Kun aika on, niin auringon,...mä en voi olla kertomatta en*,...
      on joku kaunis laulukin!

Auringon nousun ja laskun myötähän me mittaamme aikaa, tähtitaivas on näyttänyt maan pyörimisen ja viisaat ovat jaotelleet vuorokauden tunteihin ja sekuntteihin.

(Nyt on vaan henkilökohtaiset asiat päällimmäisinä, sisko on romahtanut kotonaan ja viety uudestaan sairaalaan.)

Pahoittelen etten pysty syventymään aiheeseen, toivon vain ettei siskon aika ole loppumassa

tex

• susm.

texille....sopinee hyvin tähän: ´Jokainen yksinään maan kämmenellä ja pian on ilta.´
        (Salvatore Quasimodo)

• susm. kirjoitti:

texille....sopinee hyvin tähän: ´Jokainen yksinään maan kämmenellä ja pian on ilta.´
        (Salvatore Quasimodo)

Kiitos sus,...näin on.
        Meidän iltaamme lohduttaa monen mukanaolo täällä, joskus saamme palautetta vaikk'emme sitä osaa odottaakaan, lämmittää se kuitenkin!

Siinä varmaan piileekin tämän kirjoittamisen tervehdyttävä vaikutus, saada ilmaista itseään,.. tunteitaan. Onhan pöytälaatikkoon kirjoittaminen myös purkautumiskeino ylitsevuotaville ajatuksille :)

• Juuri päättyneissä MTV-3 uutisissa kerrottiin, että kirjoittelu on hyvä hoitomuoto mm. väsymykseen. Ihan kirjoja kirjoittalevat ne harrastajat ilman, että on tarkoitus julkaista niitä.
      Kyllä sillä harrastuksella oli jokin nimikin, mutta en muista sitä nyt, enkä viitsi mennä katsomaan.
      Ilmankos monet meistä on niin pirteitä.

• susm.

Ei se mikään uusi uutinen olekaan, Jopelille vastaan, kautta aikojen on todettu ja voi itsekukin paljon kirjoittava sen erittäin hyväksi havainneen. Voi itseään purkaa paljon ajatteleva ihminen vaikka sinne pöytälaatikkoon.
        Tarkoititkohan mielen väsymykseen, turhaan sitä noin kauniisti nimitellä, ehkä juuri näihin mielenterveyttä koskeviin asioihin, ahdistaa, v-ttaa, surettaa, vaikka mihin.

Kyllä minullakin on ollut paperiliuskoja laatikot pullollaan aikaisempina vuosina, nyt on tullut jonkinlaista vähennystä, lieneekö osoitusta tervehtymisestä, parempaan suuntaan ainakin mennään, kun on vähentynyt tuo paperisilppu. Ja kaihtelematta sanon, että tällä palstakirjoittelulla on ollut suurikin merkitys näissä purkautumiskeinoissa.

• Näin minäkin tuon ohjelman. Omasta pirteydestäni en niinkään tiedä. Kova poika olen ajattelemaan ja ajatukseni puen joskus sanoiksi.

Toivon, että edes joskus saisin sanottua jotain hyvää ja jäekevääkin

• hyvät olet Ruune

saat aina naiset liikkeelle, parastaan panevat sinulle. ;))))

• hyvät olet Ruune kirjoitti:

saat aina naiset liikkeelle, parastaan panevat sinulle. ;))))

Kiitos!
        Mielelläni yritän sanoa jotain kaikille.

• Eliissapet

olet taivaan lahja meille yksinäisille naisille, muistatko minut jos alan käyttää tätä nikkiä aina. ? Kauan olen kateellisena katsellut kun eräitä niin nätisti huomioinnut olet. No oma vika kun oon puskissa ollut.

• Pahoillani olen kun en voi täällä sanailla tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti jne. Ystävällisyyteen yritän yltää

• görgyj

Totuus on ajan tytär!

• susmorsian ek.

Mielenkiintoisesti sanottu, kuin runoa. Jos olisi mietintätuulella, aika olisi altis miettimiselle, tuollaisesta alusta saisi vaikka mitä. Sanon, että luojalle kiitos en nyt ole, se veiskin mukanaan niin että taas ihan hiki tulisi. Totta se on minulle, kun oikein tosissain johonkin asiaan paneudun ja kirjoitan, alkaa ihan hikoilla.
        Muuten nämä nykytyöt eivät kyllä hikoiluta.
        Pannaas korvan taa tuo ´Totuus on ajan tytär´.

• susmorsian ek.
        susmorsian ek. kirjoitti:

Mielenkiintoisesti sanottu, kuin runoa. Jos olisi mietintätuulella, aika olisi altis miettimiselle, tuollaisesta alusta saisi vaikka mitä. Sanon, että luojalle kiitos en nyt ole, se veiskin mukanaan niin että taas ihan hiki tulisi. Totta se on minulle, kun oikein tosissain johonkin asiaan paneudun ja kirjoitan, alkaa ihan hikoilla.
        Muuten nämä nykytyöt eivät kyllä hikoiluta.
        Pannaas korvan taa tuo ´Totuus on ajan tytär´.

Tään kuitenkin viel tähän kirjoitan, kun aika hyvin mielestäni sanoin tuolla toisessa ketjussa.
        Ajan muisti on lyhyt, huono, epämääräinen, muuttuvakin.

Ainakin olevinaan on omaa , mutta voihan olla jostain aikainsaatossa sisäistetty .

• Ramoona*
        susmorsian ek. kirjoitti:

Tään kuitenkin viel tähän kirjoitan, kun aika hyvin mielestäni sanoin tuolla toisessa ketjussa.
        Ajan muisti on lyhyt, huono, epämääräinen, muuttuvakin.

Ainakin olevinaan on omaa , mutta voihan olla jostain aikainsaatossa sisäistetty .

Aika saattelee meitä kasvussa, vartumme aikaihmisiksi, aikusiksi. Kuitenkin minussa on vielä pieni tyttö, teini, morsian, nuori äiti ...en ole vain vaimo ja mummo.
        Kun toinenkin vanhemmistani oli kuollut, silloin tunsin kipeästi yhden aikakauden loppuneen, edustan nyt itse lähisuvun vanhinta polvea.
        En yleensä pidä siitä, että vanhoja ketjuja nostellaan esiin aikain takaa, mutta tämä aihe on ollut pohdittavana ennenkin, ja olisi kiinnostavaa nähdä, onko muutaman vuoden aika ajatuksiamme kenties kypsyttänyt. Joskus, kun on aikaa, käyn itse niitä lueskelemassa.

Saarnaajalla lienee tunnetuimmat sanat kaiken määräajasta. Kaiken kritiikin uhallakin siteeraan osan siitä..

Kaikella on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.

Aika on syntyä ja aika kuolla. Aika on istuttaa ja aika repiä istutus.
        Aika on surmata ja aika parantaa. Aika on purkaa ja aika rakentaa.
        Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on valittaa ja aika hypellä.

Niin minä tulin näkemään, että ei ole mitään parempaa, kuin että ihminen iloitsee teoistansa, sillä se on hänen osansa. Sillä kuka tuo hänet takaisin näkemään iloksensa sitä, mikä tulee hänen jälkeensä?

Veritas filia temporis, totuus on ajan tytär - siinä on tosiaan vinha perä.

Hyvin paljon korostetaan sitä, että meillä on vain tämä päivä, joka pitäisi käyttää mahdollisimman hyvin. Saa nähdä, mitä tänään saan aikaan, siivottava olisi.

• *Kukkahame*

On hetki jolloin tuuli uinahtaa...
      on hetki jolloin tuuli valvoo!

Tässä kaikki mitä mieleeni juoahti.

• Totuus on ajan tytär.
        Aivot jäässä mulla tässä. Pani miettimään mutt' ei valjennut varmaan. Oman selityksen keksin itselleni, sellaisen arkipäiväisen.

Olen huomanut että historiaa muutetaan ajan kuluessa etenkin poliittisista syistä. Totuudesta tulee totuuksia. Esimerkiksi:
        Eikö niistä Kekkosen ajoista puhuttu ja kirjoitettu toisin parikymmentä vuotta sitten. Silloin oli se totuus, joka seuraavan sukupolven (tyttären) mielessä olikin vaan "totuus". Näyttää että ei se totuus jää aina ajan tyttäreksikään, onko vielä totuutta tyttärentyttärelläkään.

panitpa vaikean eteen görgyi

• hevat

Yritän oimillani korteni kekoon kantaa ,silloinkun,kun on alku sellaine. Paraikaa
      olen keukokuumeessa,nyt jo lääkityksen varassa kotona.

Ktsoin illalla korkeasti koulutettja ihmisiä haastattelussa,he sanoivat,nyt soditaan mediassa,ÄKSYILLÄÄN TUOLLA PAHEMMILLA KANAVILLA,voi muistiani,ehkä meistä kukaan ei käytä,kun ympäri maailman tiedotuksia sieltä tulee ja täältä lähtee sekunneissa. Kauheaa kuunneltavaa oli.

hevatin voimat lepoa sänkyyn.

• Late Vaan*

Pikaista paranemista Late.

• Me muistamme ja tuemme ajatuksin!

• Harras.
    • Aika kuluu, se kuluu kai aina. Me kulutaan nopeasti, alle sata vuotta, uudet ovat tilallamme.
      Kaikki uusiutuu luonnossa, samoja lehtiä ei koivuun koskaan enää puhkea, samoja ihmisiä ei enää tule, me jatkumme jälkeläisissämme. En ymmärrä kuin sen, olen tässä vielä nyt.

• laina höyhenin....

Näinhän se on näiden jäkälien kanssa joilta on unohtunut, että ruuti on jo keksitty...

• Vinhus

Mitä leväkasvustoa täällä nyt on.

• anna näyte

sellaisesta asiasta, josta ei ole mitään netissä, keksi jotain maailmaa mullistavaa ja tule sitten kertomaan.

• hauskoja rimmauksia.
    • copy....

Ajan hetki
      Aamu herättää ajan jonka sinä voit pysäyttää.
      Aika rientää, pysäytä se kokemuksella.
      Oletko valmis uhraamaan hetken joka ajassa pyytää kyytiinsä.
      Tunne hetki, ota haltuun ja toteuta se mikä siinä on mahdollista.
      Tämä hetki ja sen aika on ainutlaatuinen ja voit vain katsoa sen menneen jos et pysäytä sitä.

M 16.11.2012

• Aikaa ei pysty pysäyttämään kukaan eikä koskaan.

Suurin osa ihmisen rakentamista ajannäyttäjisyä voidaan tokii pysättää

Aika on vain välttämätön apuväline järjestyksen sällyttämiseksi, asioiden hoitamiseksi jne.

• onko näin?
        Ruuneperi kirjoitti:

Aikaa ei pysty pysäyttämään kukaan eikä koskaan.

Suurin osa ihmisen rakentamista ajannäyttäjisyä voidaan tokii pysättää

Aika on vain välttämätön apuväline järjestyksen sällyttämiseksi, asioiden hoitamiseksi jne.

Mitä on aika? Olen monesti kuullut sanottavan, että annetaan ajan ratkaista. Eihän aika ratkaise mitään vain ihminen ratkaisee. Vaikka odottaisi vuoden jonkun asian kanssa, että aika ratkaisee olet heittänyt hukkaan vuoden.
        Eikä mielestäni aika kulu se pysyy aina samana. Me ihmiset kyllä kulumme loppuun, mutta aika jää.

• Totuudentorvi

No onhan välkkyä

• Sanontoja ajasta: se ja se on ajaton,--- aforismeistä, muodeista. Tunteet, kautta aikojen samoja, kuin läpi kaikkien aikakausien.
      Joskus myös aika tuntuu pysähtyneen, hämmästyy ettei kello olekaan sen enempää.

Subjektiivisesti ajatellen on aika melko venyvä käsite. Toki kaikkeus tikittää kuin kone, jos sitä ei mikään järkytä, mutta minulla aika saa siivetkin joskus, ja rientää kuin tuulipää omia aikojaan:D

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7145
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3294
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      138
      1568
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      237
      1367
    5. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    6. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1335
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1210
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1155
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1114
    Aihe