Onnistunko tällä kertaa?

Fat_mama_25

Olen yrittänyt laihduttaa vaikka kuinka monta kertaa, mutta olen aina ajatellut, että en kuitenkaan tee mitään oikein, eikä vaivannäöstäni ole hyötyä. Se on suurin syy, miksi luovutan. Ajattelen, etten kuitenkaan onnistu niillä keinoilla, joilla yritän, ja sitten ajattelen yrittäväni turhaan, masennun, sitten taas luovutan. Tuntuu, etten OSAA laihduttaa, niin typerältä kuin sen kuulostaakin. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä, jotta VARMASTI laihtuisin ja voisin luottaa siihen, että vaikka se on hidasta ja työlästä, VARMASTI LAIHDUN. Sitten sitä jaksaisi yrittääkin, kun tietäisi sen oikeasti edes jossain vaiheessa tuottavan tulosta.

Olen huomattavan ylipainoinen, 181/110. Olen toimistotyössä, käytännössä istun persuksillani 8 tuntia päivässä. Työmatkat joudun liikkumaan autolla lapsen ja välimatkan takia. Kotona teen kotihommia ja hoidan lasta, liikunta jää vähäiseksi, kävelylenkkiin silloin tällöin. Tuntuu myös, että olen liian kiireinen tarkkailemaan syömisiäni. Naurettava tekosyy.

Voinko laihtua pelkästään ruokavaliolla tehokkaasti?

Liikunnan lisääminen olisi varmasti mielekkäämpää sitten, kun painokin lähtee putoamaan ja energiaa paljon enemmän. Olen laiska liikkuja, sen tiedän. Ruokavaliota olisin kuitenkin motivoitunut nyt muuttamaan.

Mikä kalorimäärä päivässä olisi minun painoiselleni hyvä, jotta alkaisin laihtua, vaikka istumatyössä olenkin? Haluaisin asettaa tavoitteekseni noin 5 kg/kk, ainakin alkuun.

Tiedän, että liikuntaharrastus on mielekkäämpi heti, kun saan painoa pois ja jalatkin kestävät enemmän (minulla on huonot polvet, johtuen varmasti myös ylipainosta).

Kertokaa minulle hyviä vinkkejä syömiseen ja kannustakaa minua nyt sanomalla, että onnistun tässä!

Pliis, en haluaisi tällä kertaa luovuttaa! Minun on nyt pakko onnistua.

2

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakai voit laihtua pelkästään ruokavaliota muuttamalla! Ja se itseasiassa onkin koko laihdutuksen a ja o, se ruokavalio. Liikuntaa voi hyvin ottaa mukaan pienissä erissä sitten, kun paino on hieman pudonnut ja liikkuminen käy helpommaksi. Silloinkin täytyy muistaa, että aloittaa rauhallisesti, eikä heti rupea revittelemään liikaa.

Suosittelisin sinua rekisteröitymään esim. Kiloklubiin (www.kiloklubi.fi) tai vastaavaan palveluun. Kiloklubi on ilmainen. Siihen perehtyminen vie hetken aikaa, mutta sen jälkeen sitä on helppo seurata. Ohjelma laskee sinulle syöttämiesi tietojen perusteella päivän kalorimäärät ja sen, paljonko tiettyyn painoon laihtuminen vie keskimäärin aikaa.

Kannattaa myös pitää mielessä, että terveellinen laihtuminen on hidasta puuhaa ja välillä takapakkejakin tulee, niistä ei kannata lannistua! Kyllä sinä onnistut! :)

• weera78

Itse olin samankaltaisessa tilanteessa vielä jokin aika sitten. Vuosia ajattelin, että olin jo ohittanut sen pisteen, että laihtuminen olisi vielä mahdollista. Olen 163 pitkä ja painoin100kg. Keväällä kuitenkin päätin ottaa itseäni niskasta kiinni.

En niinkään tietoisesti ryhtynyt laihduttamalla laihduttamaan. Päätin vain, että nyt lisätään kasviksia ja hedelmiä ja pienennetään annoskokoa. Pian huomasin, että pärjään pienemmälläkin annoksella ruokaa, kun söin 4-5 pientä annosta noin 2-3h välein. En luopunut herkuista, syön edelleen suklaata ja karkkia, mutta siinäkin pyrin katsomaan määrää ja syömään herkut aterian yhteydessä.

Jonkin ajan kuluttua tajusin, että olin vuosia ylisyönyt aivan järjettömästi. Tiedä sitten, oliko siihen jotain psykologisia syitä, todennäköisesti kyllä. Itseinhoa, turhautumista yms. Lisäsin liikkumistani pikkuhiljaa. Hankin crosstrainerin ja kuntosalikortin. Salilla pääsen käymään milloin mitenkin, lapsesta ja kodistakin pitää huolehtia, trainerilla pyrin tekemään joka päivä.

Kun paino alkoi hiljalleen pudota, asetin itselleni lyhytaikaisempia ja pidempiaikaisen tavoitteen (2kg tässä kuussa, 10 kg puolenvuoden päässä olevaan syntymäpäivään mennessä jne), realistisesti ajatellen. Pitkämielisyyttähän tämä vaatii, enkä minä ole ikinä ollut kovin pitkjänteinen ihminen... Tasanteista ja muutaman kilon sisällä edestakaisin sahaavista viikoista huolimatta päätin pitää päätöksistäni ja tavoitteistani kiinni.

Nyt on painoa pudonnut 21kg 7,5 kuukaudessa. Tunnen oloni kylläiseksi paljon pienemmästä annoksesta kuin ennen, vaikka kyllä niitä "syöpötyskohtauksiakin" joskus tulee.

Tämä on toki vain minun kokemukseeni pohjautuva viesti, mutta voi toimia sinullakin. Älä lannistu, tasanteita ja takapakkeja voi tulla, mutta jatka vain sinnikkäästi. Tsemiä. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe