Kattoiko kukaan muu tämän päiväistä erilaisten äitien jaksoa? Kyseessä perhe Tamminen ja Palviainen. Pari varjelee luonnonmukaisia elämäntapoja ja he päättivät synnyttää esikoisen kotona kahdestaan ILMAN kätilöä tai muuta ammattiapua.
Olen aivan järkyttynyt. Mies ei ole koskaan nähnyt synnytystä ja toimi puolisonsa kätilönä!
Eikö Suomen laki tuomitse tuollaista mitenkään? Entäs jos lapsi olisi vaikka kuollut synnytyksessä, kai silloin vanhemmat olisivat saneet syytteen kuolemantuottamuksesta?
Menee pikkuisen yli mun ymmärryksen tuollainen luonnonmukainen elämäntapa. Ja pari vaan toteaa, että kuolema on osa elämää.
AVA:n erilaiset äidit 4. joulukuuta
48
2498
Vastaukset
- dada2
Katsoin kyllä! Se istukkahomma pisti vähän naurattamaan. Ja ihannoidaan afrikkaa ja aasiaa, joissa lapsikuolleisuus on paljon suurempi kuin täällä... Plus se, ettei käytetä vaippoja, opetetaan lapsi heti käymään potalla, sillä vanhemmathan aistii, kun parikuukautinen vauva on kakkimassa? Ei kai kovin pientä potalle saa istuttakaan....
- Yleissivistystäkö ei
Se, ettei käytetä vaippoja, ei tarkoita sitä, että parikuukautista vauvaa istutettaisiin potalla! :D
Pissattaminen toimitetaan äidin käsivarsilla. - hmmmm.
Yleissivistystäkö ei kirjoitti:
Se, ettei käytetä vaippoja, ei tarkoita sitä, että parikuukautista vauvaa istutettaisiin potalla! :D
Pissattaminen toimitetaan äidin käsivarsilla.Meillä vauva pissasi aina kun imetin häntä. Mitenköhän samanaikainen "potattaminen" olisi onnistunut :D
- ppåööl
Kylläpä taas huomaa, että ihmiset erittäin tietämättömiä. Missä vaiheessa nainen sanoi laittavansa vauvan potalle? Potasta ei puhunut kertaakaan!!! Vaipattomuudessa vauva vaan pidetään esim lavuaarin päällä SYLISSÄ ja tarveet valuvat lavuaariin. Vaipattomuus on nyt IN, koska vaippavuoret kasvaa. Itse mielellään saastutan luontoa, koska vaipattomuus vaatii paljon. Iso niille, jotka jaksavat näin toimia.
Pari ihanoi vaan Afrikasta sitä, ettei siellä käytetä vaippoja, ei lasten kuolleisuutta. - Yleissivistystäkö ei
hmmmm. kirjoitti:
Meillä vauva pissasi aina kun imetin häntä. Mitenköhän samanaikainen "potattaminen" olisi onnistunut :D
Kysy kiinalaisilta. Heillä vaippojen käyttämättömyys on yleisempää kuin länsimaissa. :D
- hjhdfsklhdhfdöä
En nähnyt jaksoa, mutta tuo vauvojen pissattaminen on arkipäivää muualla paitsi kehittyneissä maissa. Oma tyttärenikin ihan pienenä viestitti hätäänsä heiluttamalla käsiään tietyllä tavalla, mutta kun en siihen millään reagoinut (vaipat käytössä) niin lopetti sen aika pian.
- itse en kotona synny
Lapsia kuolee synnytyksissä sairaaloissakin vaikka on ammattiapua tarjolla.
- mutta vielä
varmemmin kotona.
- Luomut :((
Ei Suomessa edes puolta prosenttia vuodessa. Ei pidä liioitella.
Kotisynnytykset ovat sadan vuoden takaisia.
Voihan jokainen lopettaa lääkäreissä käynnit ja lasten rokotukset, vastustaa lääkkeitä, vastustaa leikkauksia, jollei niitä suoriteta ilman nukutusta pelkkä pulikka hampaitten välissä, lopettaa puhtauden vaatimus, ja nimittää ihottumia maitoruveksi ja hoitaa ne voilla.
Tämä tietysti vain muiden kuin omalla kohdalla. Aloitetaan lapsista. Jos eivät kestä aikuisiksi, niin sille ei mitään voi. Jotkut vain eivät ole perinet terveyttään riskeiltä vanhemmilta. - dsseetfg
Lapsia kuolee sairaaloissa erittäin vähän. Syynä monesti on sairaus tai myöhäinen tulo sairaalaan. On turvallisempi synnyttää sairaalassa.
Varsinkin jos omistaa negatiivisen veren ja lapset saa miehen kanssa joka on positiivinen. en nyt jaksa tarkemmin selostaa. Silloin vain on tärkeää olla joko sairaalassa tai siihen yhteydeydessä.
Mielestäni on lapsen heitteille jättöä olla menemättä sairaalaan synnyttämään, jos on mahdollista. Vähintään asia on hyvä sopia lääkärin kanssa ja tarvittaessa ottaa kätilö kotiin.
Ja sairaalassahan saa täysihoidon. Miksi kieltäytyä ?
- onks valoo
Niillä kuule sujui se homma hyvin.Mitäs siinä lässytät jokaisella on oikeus tehdä asiat omalla tavalla.Oli hienoa kun ei mitään lääkkeitä pumpattu ja tehty samalla tavalla mitä jokainen tekee.Yksilöllisyyttä haloo.
- Venlu
Mutta onhan tuo nyt jo leikkimistä lapsen hengen kustannuksella. He perustelivat kotisynnytystä sillä, että niinhän ennnen vanhaan on tehty. No joo, ennen vanhaan synnytettiin kotona, mutta usein tuolloinkin paikalla oli joku joka oli nähnyt ja avustanut synnytyksessä aiemmin. Ja siloin lapsikuolleisuus oli ihan toista luokkaa. Eikä ollut kovin ihmeellistä jos äiti menehtyi synnytyksessä itse. Mutta heitä tälläinen ei tunnu haittaavan kun onhan kuolema osa elämää...
Ja minusta kotisynnytys on hieno juttu, jos kyseessä ei ole ensisynnyttäjä ja paikalla on kätilö. Ja lääkkeettömyyskin on ihan ok, jos sellaisen kokee omaksi jutukseen. Mutta synnyttää nyt kahdestaan kokemattoman miehen kanssa, joka on "opiskellut" synnytystä Youtubesta. Tuo on jo silkkaa tyhmyyttä. Voi lapsi parkaa.- Roikkuliini--
Totta, ja ennen vanhaan oltaisiin varmaan oltu onnellisia jos heillä olisi ollut mahdollisuus synnyttää turvallisemmin siellä sairaalassa.
- 3+8
Roikkuliini-- kirjoitti:
Totta, ja ennen vanhaan oltaisiin varmaan oltu onnellisia jos heillä olisi ollut mahdollisuus synnyttää turvallisemmin siellä sairaalassa.
mun mielestä se äijä oli älyvapaa jeesustelija! Ja kuulinko oikein et se raskaus oli 20 päivää yli lasketun ajan kun synnytys alkoi, synnytys kesti yli vuorokauden eli vauva syntyi 21 päivää yli LA:n.. Siis 3 viikkoa.. Itellä meni vaan reilun viikon yli ja tuntui että räjähtää jos ei se vauva kohta jo tuu :)
- valinnan puolesta
Katsoin. Olen kovasti naisen ja perheen valinnanvapauden puolella, enkä pidä kotisynnytystäkään yhtään kummallisena kun se tehdään vastuullisesti, eli äiti on perusterve ja raskaus on normaali (vaatii siis raskeuden seurannan ja minusta esim. ultran etisen istukan ym. poissulkemiseksi), sairaala ei ole kaukana, perhe on valmistautunut ja mukana on vähintään kokenut kätilö. Näin toteutettuna kotisynnytys on tutkimusten mukaan yhtä turvallista kuin sairaalasynnytys. Avustamattomien kotisynnytysten en toivo lisääntyvän, niissä riskit ovat merkittävästi suuremmat.
Luonnonmukaisuuteen kuuluu myös vaikea vammautuminen tai kuolema, ja se riski otetaan jos mennään hampaat irvessä luonnonmukaisesti loppuun asti. Normaalisynnytystä on paras hoitaa mahdollisimman vähällä puuttumisella, mutta jos kaiken toivotaan menevän hyvin, pitäisi jonkun pystyä arvioimaan onko kyseessä edelleen normaalisynnytys, vai tarvitaanko hyvän lopputuloksen saamiseksi ehkä muutakin kuin luonnon apua.
Kyseisen perheen kohdalla hiukan kyllä kylmää ajatella miten pitkälle yliaikainen raskaus oli, ja miten pitkäksi synnytys venyi. Aikamoisia riskitekijöitä oli jo ilmassa, onneksi kaikki meni hyvin...- wwwww2299
Raskauden kesto on määritelty noin aikana. Ei se välttämättä ole juuri se raskausviikkoja 40 tai - 2viikkoa. Luonto potkii kohdusta ulos vauvan, kun sen aika on oikeasti. Ei monessakaan sairaalassa enää käynnistetä automaattisesti, kun raskaus rv 42. Katsotaan tilanteen mukaan, toimiiko istukka ym...
Sairaalassakin vauvoja vammautuu kuolee jopa synnytyksessä, vaikka apuna kätilöt lääkärit. - yks vaa1
wwwww2299 kirjoitti:
Raskauden kesto on määritelty noin aikana. Ei se välttämättä ole juuri se raskausviikkoja 40 tai - 2viikkoa. Luonto potkii kohdusta ulos vauvan, kun sen aika on oikeasti. Ei monessakaan sairaalassa enää käynnistetä automaattisesti, kun raskaus rv 42. Katsotaan tilanteen mukaan, toimiiko istukka ym...
Sairaalassakin vauvoja vammautuu kuolee jopa synnytyksessä, vaikka apuna kätilöt lääkärit.eipä kuule wwwww2299 mun kohtu olis vauvaa potkinut tulemaan vaikka olis 3kk odotettu yli rv40.. Joo eiköhän kaikki sen tajuu että la on arvio.. Ja missähän sairaaloissa ei muka käynnistetä 42 0??? Toki vauva voi syntyä vasta esim. 42 3, mut kyllä se käynnistely aloitetaan viimeistään 42 0..
- Valinnan puolesta
yks vaa1 kirjoitti:
eipä kuule wwwww2299 mun kohtu olis vauvaa potkinut tulemaan vaikka olis 3kk odotettu yli rv40.. Joo eiköhän kaikki sen tajuu että la on arvio.. Ja missähän sairaaloissa ei muka käynnistetä 42 0??? Toki vauva voi syntyä vasta esim. 42 3, mut kyllä se käynnistely aloitetaan viimeistään 42 0..
Ei aloiteta käynnistelyä automaattisesti tasan 42 0. Usein kyllä äiti on siinä kohtaa jo niin kyllästynyt ettei kuulekaan muuta vaihtoehtoa. Mutta jos vauva edelleen voi hyvin, ei ole liian suuri, istukka toimii kunnolla, napavirtaukset ovat hyvät ja lapsivettä on riittävästi jne, voidaan vielä odottaa. Riskit kyllä kasvavat joka päivä, ja koko ajan pitäisi arvioida kummassa on pienempi riski: käynnistämisessä vai raskauden jatkamisessa. Tämä tv-pariskunta tuskin kävi parin päivän välein ultrassa seuraamassa istukan kalkkeutumista? Luonto voi kyllä valita myös että vauva kuolee yliajalla kohtuun, ei luonto välttämättä potki vauvaa ulos hyvävointisena!
Sairaalassakin joskus kuolee äitejä ja vauvoja, harvemmin kuitenkaan sellasissa olosuhteissa että kotona avustamatta he olisivat säilyneet hengissä!
Olen muuten itse synnyttänyt kotona, ehkä juuri siksi suhtaudun riskeihin vakavasti. Riskejä on siinä että synnytykseen puututaan turhaan, mutta riskejä on myös siinä kun luullaan että luonto aina hoitaa kaiken parhain päin. Poikittain kohdussa oleva vauvakin on luonnollista, mutta sitä ei millään ilveellä synnytetä luonnollisesti alakautta. Oikeasti siis hyväksymme luonnonmukaisuuden vain silloin kun lopputulos on hyvä ja kaunis, siltä toiselta vaihtoehdolta joko ummistamme silmämme, tai sitten turvaudumme vähemmän luonnollisiin keinoihin. - Ei se niin mene..
yks vaa1 kirjoitti:
eipä kuule wwwww2299 mun kohtu olis vauvaa potkinut tulemaan vaikka olis 3kk odotettu yli rv40.. Joo eiköhän kaikki sen tajuu että la on arvio.. Ja missähän sairaaloissa ei muka käynnistetä 42 0??? Toki vauva voi syntyä vasta esim. 42 3, mut kyllä se käynnistely aloitetaan viimeistään 42 0..
Itsellä on käynnistetty yliaikaisena rv 42 1! (syntyki kyllä samanapäivänä sitten)
Mut se et jos osastolla ei tuolloinkaan ois ollut tilaa, olisin käynnistystä vieläkin lykätty, kun istukka toimi ja vauva voi hyvin...
Et ei se oo automaatio et viimine käynnsitys päivä on 42 0! - ffffffffeeeee
wwwww2299 kirjoitti:
Sairaalassakin vauvoja vammautuu kuolee jopa synnytyksessä, vaikka apuna kätilöt lääkärit.Ei kukaan kieltänytkään, että sairaalassa jokainen lapsi syntyy terveenä. Mutta sairaalassa vaan nyt sitten on kaikki. Hela hoito. Joten sinne kannattaa mennä !!!
- nuorempimama
Niin, kaikkihan meni ONNEKSI hyvin, mutta entäpä jos ei olisi mennytkään.. Jos lapsi olisi kuollut? Olisivatko vanhemmat olleet edelleen pokka naamallaan "näin siinä kävi monesti ennenvanhaankin".
- wwwwe
Tiedätkö monta vauvaa kuolee sairaalassa kätilöiden ja lääkäreiden virheisiin???? Vaikka itse synnytän sairaalassa kipulääkityksien toivossa, luonnollinen kotisynnytys on lapselle parasta. On hyvä, että on vielä ihmisiä, jotka osaa käyttää omia aivojaan, eikä mene massan mukana tautisiin sairaaloihin. Ne olivat sarjan fiksumpi pari!!!!!
- nuorempimama
No johan osasit kirjottaa skeidaa :D "hyvä että on vielä ihmisii jotka ei mene massan mukana tautisiin sairaaloihin", hih!
- nuorempimama
nuorempimama kirjoitti:
No johan osasit kirjottaa skeidaa :D "hyvä että on vielä ihmisii jotka ei mene massan mukana tautisiin sairaaloihin", hih!
Niin ja toki vauvoja kuolee myös sairaaloissa, mutta paremmat mahdollisuudet sielä on lapsi pelastaa jos vaikka tarvitaan leikkaus. En kyllä osaa kuvitella, että vauva kuolisi sen takia, että on syntynyt sairaalassa. Tuskin kätilöt ja lääkärit nyt niin usein tekee virheitä että kotona synnyttäminen olisi vähemmän riskaabelia.. Sen sijaan jos lapsi kuolee kotona synnyttäessä, olisi lapsi voitu pelastaa jos oltaisiin oltu sairaalassa.
Joka tapauksessa minun mielestä typerää riskinottoa synnyttää kotona. Jotenki menis jos olis kätliöä yms ammattilaista paikalla ja ambulanssi pihassa..
Eiköhä nuoli jotka Erilaiset äidit-ohjelmassa olivat niin halua vaan päteä kuinka he synnyttivät kotona. Ei olis niin leuhkaa olleet jos laps olisikin kuollut. - kiihkottomasti
Tiedätkö itse lukuja vai oletko vain "pahaa lääketiedettä" vastaan? Olen itse tutustunut tilastoihin (esim. perinataalikuolleisuuden tilastot löytyvät THL:n nettisivuiltakin), ja ennemmin kyllä kiitän terveydenhuoltoa uskomattomista keskosten pelastamisista, kuin vastasyntyneiden tappamisesta :(
Luonnollinen kotisynnytys ei todellakaan ole yksiselitteisesti ja aina lapselle parasta! Se on sitä tietyissä tapauksissa, mutta kukaan ei missään suosittele että riskisynnyttäjät yrittäisivät synnyttää kotona!
- "luomusynnyttäjä"
Näin jälkeenpäin ja jälkiviisaana voin sanoa, että olisin voinut synnyttää kolme lastani kotona, koska en saanut kivunlievityksiä, en käynnistävää tippaa tai ylipäätään mitään muuta kuin kätilön toiminta synnytyksessä ompeleet synnytyksen jälkeen.
Toki ilman kätilöä, en olisi synnytyksistäni selvinnyt (luulisin, etten ainakaan näin hienosti), mutta kätilön avustuksella olisin voinut synnyttää myös kotona. Mutta, että vain kahdestaan miehen kanssa kotona - no way!
Ja tosiaan tämänkin totean näin jäljestäpäin, etukäteen en olisi uskaltanut ottaa sitä riskiä, että jäisin kotiin synnyttämään. Matkaa sairaalaan on kuitenkin n. 25 km ja arvelen, että tuo parikymmentä minuuttia voi olla kohtalokas viive, jos jotain olisikin mennyt pieleen.- nuorempimama
Tuopa just että jos jotain menee vikaan niin paremmat mahdollisuudet auttaa vauvaa ja äitiä sairaalassa.
- 3xäiti
Just se kun ei tiedä miten ne synnytykset etenee, ei vaik olis jo aikasemmin synnyttäny. Mun esikoinen putkahti mailmaan ilman mitään erikoista. Keskimmäinen oli kietonu ittensä napanuoran ympärille tai toisinpäin ja oli jotenkin "huomaamatta" kasvanu 5,5kg,(vaik itse olin tikkulaiha). Hätäsektioon mentiin ja melkein taivaaseen samantien. Kuopus jätti istukan irrottamatta, itse kyllä syntyi alle 10 minuutissa, mutta taas mamma hädällä leikkuriin...
Ollaan kiitollisia että meillä on lääketiedeKIN. Kotisynnytyksiä tehdään jonkun verran jatkuvasti Suomessa, mutta ammattilaisen, eli kätilön, valvonnassa. En voi käsittää että joku hölmöilee noin.
- mammammaaaaa
Tuosta yliaikaisuudesta- Eihän se lapsi välttämättä ole ollut yliaikainen, sillä miten on voitu määrittää tarkasti raskauden kesto, kun pari ei ultrissa ole käynyt? Jos laskettu kuukautisien mukaan niin arvio saattaa heittää ihan hyvin parikin viikkoa (kokemusta on)
- vaipattomuus hyvä ju
Kotisynnytystä ilman kätilöä en mitenkään ymmärrä/ hyväksy. Matalan riskin synnytyksissä kätilön kanssa sairaalan läheisyydessä ok. Mutta vaipattomuus on oikeastaan aika helppoa. Ja sitä suosittelen kaikkia kokeilemaan. Meillä ei vaippoja käytetty kun joskus harvoin talvella pidemmillä ulkoiluilla. (Alle vuoden iässä kun vielä pidätyskyky oli heikko; eli åiti päästä pissille nopeasti kun ilmaisi hätänsä). Ja lapsi oppi jo enne 1,5 vuotipäivä täysin päivä ja yökuivaksi. Nyt on ihanaa ja helppoa kun uhmis 2v käy aina mielellään korokkeen kanssa pytyllä pissillä tosi omatoimisesti.
- Tavis äiti....
En oikein ymmärrä kyseisten ihmisten elämäntapaa, mutta ei mun tarvikkaan jokainen tavallaan. Mulle tehtiin sektio joten oltais kuoltu kumpikin jos olisin ajatellut kun kyseinen pariskunta. Tosta vaipattomuudesta vielä, kyllähän se hyvä on kesällä ja sisätiloissa, mutta entäs kun tulee talvi ja se vauveli pissii ja kakkii kaikki vaattet märiksi. Se nainen puolusteli sillä että eihän aikuisetkaan käytä vaippaa.....no me naiset joudumme kyllä käyttämään (sidettä) vai pitäisikö laskea vaan luomusti housuihin kuten Afrikassa. Eihän aikuisetkaan kulje vaatteet märkinä pissistä, meidän ilmastoa ei voi verrata maihin joissa talvea ei ole. Hulluinta oli se ajatus että kuskaavat istukkaa mukana niin kauan että se itse irtoaa ja tartuttaa mädäntyessään kaikki bakteerit lapseen, hyi olkoon. Pariskunta sopisi asumaan jonkun alkukantaisen heimon kanssa, olisi kaikki luomuna. l
- ziius
KATSOIN!!! Jäi mietityttämään kun kerta niin luonnonmukaista niin MIKSI heillä on AUTO jolla hakevat ajamaan raikasta lähdevettä? Siinähän se saastuttaa useamman kerran tuon välin kun on mukana vaan 5pönttöä jotka täytetään!
Mielestäni on myös hyvin itsekästä että ei anneta lapselle rokotuksia!!!! Jumalauta meillä suomessa on tähän mahdollisuus ja luulempa että nämä vanhemmatkin ne ovat saaneet!?
Tai sit jos vauva saa vaikka korkean kuumeen ja tulee hengitys ahdistuksia niin meinaako nää urpot sit olla kotona ja syöttää yrttejä ja käyttää homeopatiaa ja sit jos vauva kuolee niin todetaan että " niin luonnossakin käy"....
Ei ziisus, olkoonsa luomuja jos on sikseen mut rokottaisivat nyt lapsensa ja jättäköön sen autonsa pois mikä saastuttaa... - oi dai
Vaikka omalla äidilläni on ollut todella helpot synnytykset (3 kpl), niin itselläni taas on olleet tosi vaikeat synnytykset. Kummassakin pitkittyneessä synnytyksessä usko meinasi loppua ja vain kokeneen kätilön avulla selvisin niistä jotenkuten. Kummassakin synnytyksessä repeydyin myös pahoin ja esim. kätilö käski lopettamaan ponnistamisen, koska repeytyminen uhkasi levitä peräaukkoon asti, jolloin voi saada elinikäisen ulosteenkarkailuvaivan. Vaikka siis tuloksena on ollut kaksi ihanaa vauvaa, niin esimerkiksi esikoisen kohdalla oli hetkiä, jolloin en muistanut hengittää tarpeeksi syvään, jolloin näkyi käyristä, että vauvalla on hapenpuutetta, jolloin kätilö taas muistutti siitä, että pitää hengittää kunnolla syvään.
Itseäni hirvittää se, että jos vauva vammautuisi (esim. hapenpuutteen vuoksi CP-vamma), niin yhteiskunnalta automaattisesti pyydetään rahaa semmoisen lapsen hoitamiseen koko loppuiän. Ymmärrän luonnonmukaisutta tietyissä rajoissa, sillä olen itsekin vihreiden arvojen kannattaja (esim. ei autoa, asumme pienehkössä asunnossa, syömme ensisijaisesti kotimaista luomuruokaa, kierrätämme ja kompostoimme, vauvoilla pyritty käyttämään kertakäyttövaippoja vain reissussa). En kuitenkaan ymmärrä, että pyritään takaisin jonkinlaiseen uuspakanalliseen aikaan, jossa romantisoidaan sitä, millaista oli ennen, kun samaan aikaan ajetaan autolla ja on tietokoneet ja kännykät. Mielestäni jokainen aikuinen saa itse päättää, miten elää, muttei kenelläkään ole oikeutta vaarantaa tahallisesti toisen elämää. Varsinkaan aikuinen ei saa olla vaarantamssa oman lapsensa elämää tahallisesti.
- Noin typerien
Ihmisten kanssa on turha alkaa väitellä.
Ne maalaa mustan valkoiseksi sekunnissa.Mitkään järkiperustelut ei auta.
Joo, kotonahan sitä ennenkin synnytettiin ja myös kuoltiin kun tuli komplikaatioita!! - LapsenParas.
Kannatan luonnonmukaisuutta, mutten lasten hengillä.
Minä ja lapseni olisimme kuolleet ilman hätäsektiota, kaikki voi mennä pieleen todella nopeaa.
Jos olisimme olleet kotona, en olisi tässä nyt kirjoittamassa tätä kommenttia.
Suositteleekohan tuo pariskunta muuten tuota luomusynnytystä myös niille, joiden matka lähimpään synnäriin on 200-500 km?
Kuinka luomua on ajaa autolla lähteelle hakemaan vettä? Kuinka luomua on omistaa auto? Eikö ole aika mukavuudenhaluista? Miksi siis lapselle ei suotu samoja ylellisyyksiä?
Onneksi ei käynyt kuinkaan. - Kun menee pieleen
tasapuolisuuden nimessä olisi hyvä, jos TV:stä tulisi myös jakso, jossa kaltainen kotisynnytys menee pieleen tai lapsi, jota ei rokoteta, sairastuu vakavasti.
Miten vanhemmat, jotka ajattelevat lapsensa parasta, sitten hymyilevät kameralle ja toteavat, että kuolema nyt on osa elämää. - KehitystäKehiin
On ihan hullua taantua menneisyyteen liikaa. Jos ennen tehtiin sitä tai tätä, niin yhteiskunnnan kehitys on mennyt eteenpäin. Näinhän on tapahtunut jo vuosituhansia ja enemmänkin.
Tuollaisilla perusteilla meidän pitäisi kulkea kesät alasti ja talvella ommella jostain karhunnahasta taljat niskaan.
Miksi hakea mallia jostain sadan vuoden takaa, menisi suoraan muutama tuhat vuotta taaksepäin.
Tottakai on viisasta olla ekologinen ja säästää luonnonvaroja mutta sitä en ymmärrä miksei kehitystä, vaikkapa lääketieteen, saisi käyttää hyväkseen.
Jos tämän pariskunnan jommalta kummalta katkeaisi vaikka jalka, hakisiko toinen metsästä pari keppiä lastaksi ja se siinä. Mitäs siitä on haittaa jos luutuu väärään asentoon ja saa pysyvän haitan.
Varsinkaan lapsia en riskeeraisi millään tavoin, itselläni olisi yksi kuollut lapsi jos en olisi hoitanut synnytystäni rairaalassa. Oma henki myös todennäköisesti katkolla.
Siinä sitten ukkoparka hoitaisi kahta muuta yksinään kaiken sen surun keskellä ja vain sen "luomun" takia. - Äiti vuodelta -66
Kotisynnytyksessähä on varmasti vauvan henki vaarassa.
Tuo mieskin, voi hyvä luoja, mitä se tietää kotisynnytyksistä.
Ei ne ukot ole ennenkään kotisynnytyksissä olleet avustajana, vaan yleensä useinkin esim. joku naapurin muija.
Tai mahdollisesti kätilö, jos sen sattui niin kiireesti maalle saamaan.
Ukko vielä väitti, että, jos lääkäri tekee virheen, kun heidän lapsensa saapuu maailmaan.
Suurempi vaara on tehdä virhe kotisynnytyksissä, siihenhän joskus myös synnyttävä äiti kuollut.
Eikö tuo pari kunnioita lääketiedettä, joka on kehittynyt valtavasti senjälkeen, kun usein todellakin synnytettiin kotona.
Egologisuus on ihan hyvä asia. Mutta vaipattomuus.
No onhan niitä sideharsovaippoja, Niitä käytettiin vielä muutama kymmenen vuotta sitten, kun ei muita edes ollut. - e-pillerit prkleestä
Aika usein tällaset menneisyyteen haikailevat on miespuolisia.Nainen monasti hiirihiirihiiri... viik, viik.
- noomi1
itse koin kyseisen jakson aika tunteita herättävänä ja itse kun tässä esikoistani odottelen ja loppuraskaudessa mennään on tullut mietittyä hyvin paljon synnytykseen liittyviä "ongelmia" joita voi tapahtua. Minusta kyseinen pari toimi aika itsekkäästi ajatellen sitä että riskeeraavat pienen ihmisen hengen heidän elämäntapojen ja periaatteiden vuoksi. Ei minustakaan kotisynnytyksessä olisi muuten mitään "vikaa" jos paikalla olisi asiantunteva ammatti-ihminen mukana varmistamassa turvallisen synnytyksen kulun ja että äiti olisi tutkittu esim ultrassa että kotisynnytyksen mahdollisuus on turvallinen sekä äidille ja syntyvälle lapselle. Itselläni ei esimerkiksi alatiesynnytys ole mitenkään mahdollista lantioluiden vuoksi joten sektio on ainut mahd. vaihtoehto saada lapsi turvallisesti hengissä tähän maailmaan. Heräsi vaan kysymys että mitä jos esim kyseisellä äidillä olisi ollut sama ongelma mutta ei elämäntapa periaatteiden vuoksi anna ammattilaisten tutkia vaan itsekkäästi ja sokeasti luottaa että kaikki menee hyvin....ja mitkä vääryys olisi ollutkaan että pieni ihminen ei olisikaan nähnyt päivänvaloa näistä itsekkäistä syistä?!...
- öälöläö
Se oli paras kohta missä ne tosissaan suunnitteli istukan säilyttämistä lapsessa kiinni ehkä useamman viikonkin syntymisen jälkeen. Ei tullut niille mieleen että se istukka saattaa kerätä aika paljon mikrobeja päivien kuluessa...
- ihme touhua
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288523987333.html sieltä se nyt tuli, vauvan vaipattomaksi opettaminen ei ilmeisesti ollutkaan niin helppoa :D
- Läö
Mä en ikinä pystyis synnyttään kotona ihan hirveetä
- rankkaa hommaa
Katsoin vasta nyt jakson ja järkytyin, miten suuren riskin nää ihmiset on valmiita ottamaan. Itse jos olisin valinnut kotisynnytyksen, oltaisiin aika varmasti kuoltu molemmat, sekä lapsi että äiti. Oma kroppa ei vaan toiminut synnytyksessä niinkuin sitä etukäteen luulisi, sillä vauva oli niin iso ettei mahtunut etenemään omin avuin ulos.
Synnytys oli päätetty käynnistää reilu kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen, koska supistuksista huolimatta synnytys ei ollut lähtenyt käyntiin. Okstosiinin avulla saatiin aikaan rajut supistukset ja aikaa meni 9 tuntia ennen kun päästiin synnytyssaliin. Kivut olivat niin sietämättömät, että turvauduin kahteen epiduraaliin ja ilokaasuun. Lääkkeet helpottivat oloa, vaikka eivät vieneet kipuja täysin pois. Epiduraalin vaikutus lakkasi puolen yön jälkeen ja tässä vaiheessa olin auki 7cm. Olisin halunnut lisää epiduraalia, mutta se oli kuulemma liian myöhäistä.
Piti alkaa ponnistamaan. Kolmen tunnin ponnistamisen jälkeen vauva ei ollut vieläkään ulkona. Kivut olivat tässä vaiheessa täysin hallitsemattomissa ja usko omaan kroppaan kadonnut kokonaan. Meitä ei viety kuitenkaan hätäsektioon, vaan pakotettiin yrittämään. Kipu tuntui juuri siltä, kuin jos luita olisi yritetty murtaa. En tiedä ketään, joka ei luiden murtuessa ulvoisi kivusta.
Lopulta paikalle kutsuttiin lääkäri ja muutama muu ammattilainen. Äkkiä vauvan sydänäänet hävisivät ja hommaan saatiin vihdoin vauhtia. Usean tunnin ponnistaminen, jos sitä sellaiseksi voi kutsua, päätyi vauvan ulosvetämiseen imukupilla ja episitomiaan.
Loppuen lopuksi saatiin ulos terve, 4,5 kg ja 55cm vauva. Itselläkin kävi tuuri, koska en esim. halvaantunut. Synnytyksestä jäi kuitenkin syvä avohaava, jonka kanssa eläminen oli seuraavat 5 viikkoa täytttä tuskaa.
Ilman länsimaista lääketiedettä emme todennäköisesti olisi selvinneet. Näin ollen kehotan kaikkia harkitsemaan kotisynnytystä hyvin tarkkaan, jos oma ja lapsen henki yhtään merkitsee. Ensimmäisen lapsen kohdalla kun voi olla vaikea arvioida esim. juuri lapsen kokoa ja oman synnytyskanavan kokoa suhteessa toisiinsa. Näiden epäsuhta vaikutti ainakin omalla kohdallani siihen, että alatiesynnytystä olisi kannattanut välttää kaikin keinoin. Kaikki palaset eivät läheskään aina loksahda synnytyksessä kohdalleen, vaikka olisikin kysymyksessä terve ja nuori ensisynnyttäjä. - Katsokaa peiliin
Mä sanon että voi teidän lapsi raukkoja. Kuinkahan moni teidän lapsista on ylipainoisia ja sairaita?
Antakaa he olla, jos ette tiedä asiasta yhtään mitään, niin kannattaako typeryyttään palstoilla hehkuttaa!
Mikä teitä vaivaa, jos joku äiti haluaa kokeilla vaipattomuutta ja päätykin kokeilun jälkeen vaippoihin, niin tekeekö se hänestä tyhmän? Ei todellakaan, hän sentään käyttää omia aivojaan ja halusi luultavasti valinnoillaan myös vähentää vaippamäärää kaatopaikoilla.
Täällä hehkutetaan myös pienen ihmishengen menettämistä. Kuinka paljon te itse syötte pieniä henkiä? Tajuatteko sitä, kuinka paljon pieniä eläinlapsia tapetaan teidän ruoaksenne? Jos äiti että lapsi ois kuollu synnytykseen, niin voi jestas. Mitä sitten? Hehän tiesivät, että riski on olemassa. Maailmassa kuolee lapsia ja aikuisia jatkuvast.
Kamala haloo yhen perheen valinnoista. - en ihannoi enää
Jos minä olisin jäänyt kotiin, niin ensimmäisessä synnytyksessä olisin kuollut itse (ja lapsi ehkä siinä samassa) ja toisessa ensin lapsi ja sitten minä. Onneksi en jäänyt kotiin vaan olin sairaalassa jossa pääsin leikkaussaliin ajoissa molemmilla kerroilla. Ennen esikoisen syntymää ihannoin "luomusynnytystä" mutta en enää. Muistaakseni Pakistanissa joka 10. nainen kuolee elämänsä aikana synnytykseen.
- en ihannoi enää
Ja yritin olla luomumamma ja käyttää molemmilla kerroilla ensin kestovaippoja mutta kertakäyttöisiin molemmilla kerroilla lopulta päädyin, tosin valitsin aina vähän ekologisempia vaihtoehtoja kuten maissivaipat. Toinen lapsista käytti vaippaa vielä 3 v mutta en ollut liian huolissaan enkä painostanut potalle tai vessaan, koska en tiedä yhtään normaalijärkistä aikuista, joka ei osaisi käydä vessassa...ja alkoihan hän sitten vessassa käydä säännönmukaisesti ihan normaalisti 3,5 vuoden iässä...Esikoinen hylkäsi vaippansa jo 2 v täytettyään. Olen aina ajatellut, että vessassakäynti on sellainen asia, joka kypsyy jokaisella ihan omaa tahtiaan ja lapset oppivat sen heti, kun keskushermosto on valmis ja pidätyskyky kehittynyt riittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233520- 122346
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241428
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141246