Liikenteessä yleinen käytäntö on ajella tierajoituksen yli tuo 10-15km, päiväsakkoja välttääkseen.
Kameravalvonnan lisääntyessä kameratolppien kohdalla tulee siten hidastettua ettei vaan saisi rikesakkoakaan, helppoa on ennakoida kun gps varoittaa ennakkoon kameravalvonnasta.
Lapin reissun jälkeen tuli tuota vauhtisokeutta kun keskellä yötä ajelin ajattelin ettei täällä ole kameravalvontaa, no sattui tulemaan poliisiauto vastaan kun olin ajanut "pientä" kertaa kaksi ylinopeutta mutta en huomannut rajoituksen muuttumista alemmaksi kuuteenkymppiin.
Palkintona sain tuolloin 42 päiväsakkoa aika kipeetä teki tuo kiirehtiminen, tästä oppineena olen yrittänyt parantaa ajotapojani ja käytännössä ajelen niin ettei tule tarpeetonta ohittelua mikä pitää matkalaisen mielen rauhallisena.
Suosittelen vilpittömästi varatkaa aikaa riittävästi ettei ole tarvetta hankkia sakkoja tyhmyydestä tai huomaamattomuudesta jatkuvalla ylinopeudella ajamisesta.
Kaikkihan kameratolppapaikat tietää ja osaavat varoa niiden kohdalla, ja sitten taas se vähintään 15kmyli rajoitusten sinänsä ihme käytäntö.
Olin kerra koiran kanssa kävelyllä viereisellä kevytliikenteen väylällä ajotielle kameratolppien väliin oli pysäköity poliisin kameravalvonta auto ja salama välähti melkein jokaisen kohdalla, ajattelin että varsinainen rahasampo tuo menettely.
Nopeusrajoitusten noudattaaminen
40
361
Vastaukset
- Oikein!
Työtään ne poliisit tekevät. Raha on luotu sitä varten, että sillä mitataan erilaisia arvoja. Nämä poliisit mittaavat sitä valtion kassaan juuri tuollaisilta pellehermanneilta, ja ihan oikein.
Liikennesäännöt ovat minimivaatimus niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Poliisin tehtävä on rokottaa niitä, jotka eivät sitä minimiäkään pysty täyttämään.- autoilija3
Nopeusrajoitukset ovat todella alimitoitettuja ja siksi niitä jatkuvasti rikotaan. Ei ne vastaa nyky autoja eikä teitä. Rajoitukset tulisi päivittää vuotta 2012 vastaavaksi.
- Mikään ei riitä
autoilija3 kirjoitti:
Nopeusrajoitukset ovat todella alimitoitettuja ja siksi niitä jatkuvasti rikotaan. Ei ne vastaa nyky autoja eikä teitä. Rajoitukset tulisi päivittää vuotta 2012 vastaavaksi.
Olisi se surkuhupaisaa jos esim. pääkaupunkiseudun erkanemis-ja kehäteillä nopeusrajoituksia nostettaisiin. Kun jo nyt näillä nopeuksilla ja NYKYAUTOILLA emme kykene ajamaan ilman ettei pelti kolise niin miten ne vahingot suuremmilla nopeuksilla vähenisi? Nopeuden kasvaessa kasvaa myös riskit,törmäysenergiat ja sitä kautta vammat. Keskivertoa paremmiksi kuljettajiksi itseään kuvittelevat eivät tätä tietenkään ymmärrä ja hyväksy mutta niin se vaan on. Motareilla voisi tietysti 10 - 20km/h nostaa rajoitusta mutta jos sen tekee niin kohta taas itketään että rajoitukset on taas liian matalat. Mikään ei riitä näille muita paremmille autoilijoille ja heidän ylivertaisille ulkomailta tuoduille veronkierto "loistoautoille"! Mersujen ja Bemarien on pakko saada ajaa aina vaan kovempaa. mersu on iana Mersu vaikkei laatu-ja luotettavuustilastoissa ole viime aikoina juuri menestystä niitetty mutta omistajansa mielestä ne Bemarien ohella ovat kuitenkin lähes taivaspaikkoja.
- Nolo Sika
autoilija3 kirjoitti:
Nopeusrajoitukset ovat todella alimitoitettuja ja siksi niitä jatkuvasti rikotaan. Ei ne vastaa nyky autoja eikä teitä. Rajoitukset tulisi päivittää vuotta 2012 vastaavaksi.
Totta, osin nopeurajoitukset on liian pieniä (esim. moottoritiellä 60km/h) ja osin taas liian isoja (metsätiellä 80km/h) eli rajoituksia tulisi laskea ja nostaa, eli tarkastella jokainen pätkä uudelleen.
Maskussa oli muuten poliisit tutkaamassa Seikelän koulun kohdalla Naantaliin päin meneviä, alueella on 80km/h yleisarjoitus, koska 50km/h merkin jälkeen on risteys.
Kuinkakohan moni mahtoi saada sakon kun ajoi yli 50km/h, minä sain, mutta oikeudessa ei sakkoa vahvistettu, ja sainpa vielä vajaa 80€ "vaivanpalkkaa" oikeudekäynnistä, mutta SILTI ei ole vielä 50km/h merkkiä risteyksen jälkeen, vaikka maalaisjärjellä sen tajuaa, että rajoitus on voimassa vielä koulunkin kohdalla - 87k=palstan nero!
Nolo Sika kirjoitti:
Totta, osin nopeurajoitukset on liian pieniä (esim. moottoritiellä 60km/h) ja osin taas liian isoja (metsätiellä 80km/h) eli rajoituksia tulisi laskea ja nostaa, eli tarkastella jokainen pätkä uudelleen.
Maskussa oli muuten poliisit tutkaamassa Seikelän koulun kohdalla Naantaliin päin meneviä, alueella on 80km/h yleisarjoitus, koska 50km/h merkin jälkeen on risteys.
Kuinkakohan moni mahtoi saada sakon kun ajoi yli 50km/h, minä sain, mutta oikeudessa ei sakkoa vahvistettu, ja sainpa vielä vajaa 80€ "vaivanpalkkaa" oikeudekäynnistä, mutta SILTI ei ole vielä 50km/h merkkiä risteyksen jälkeen, vaikka maalaisjärjellä sen tajuaa, että rajoitus on voimassa vielä koulunkin kohdallaSinua tuo ilmeisesti Turun päässä Tampereen moottoritietä oleva 200:n metrin matkalla ole 60km/h-rajoitus ihmetyttää. Ymmärryksesi liikenteestä kun on kovasti heikko niin kerron sinulle kuitenkin miksi tuo täysin marginaalinen osuus maamme moottoriteistä on kyseiselle nopeudelle rajoitettu. Katsos kun siinä motarin alussa olevasta risteyksestä lähtee ruuhka-aikaan valojen vaihtuessa vihereille samalla kertaa yli parikinkymmentä autoa niin jotta niiden sijoittumnen liikennevirtaan ja omiin paikkoihinsa siinä kohdassa olisi pikkasen turvallisempaa niin on edes yritetty hiljentää sitä raivokasta kiihdyttelyä ja kilvanajoa kun jokainen yrittää saavuttaa sen motarinopeuden. Sarvet päässä ja hampaat irvessä kaistoja vaihtelevat ovat riski kaikille liikenteessä joten edes yrittämällä rajoittaa tuota "kilvanajoa" moottoritien alussa on keino vähentää vaaratilanteita ja peltikolareita. On selvää ettet sinä tuota asiaa kykene ymmärtämään mutta näin se menee. Suomessa on pikkasen vajaat 800 km moottoritietä joten tuo ihmettelysi miksi niillä on nopeus rajoitettu kuuteenkymppiin on kyllä suurta liioittelu kun ottaa huomioon että jos siellä täällä muutama sata metriä on 60km/h-rajoitusta niin eipä se kovinkaan suuri osa koko moottoriteiden kilometrimäärästä ole! Sitä paitsi missään lakikirjassa ei määritetä mikä on alin nopeusrajoitus mitä moottoriteille saisi asettaa.
- Nolo Sika
87k=palstan nero! kirjoitti:
Sinua tuo ilmeisesti Turun päässä Tampereen moottoritietä oleva 200:n metrin matkalla ole 60km/h-rajoitus ihmetyttää. Ymmärryksesi liikenteestä kun on kovasti heikko niin kerron sinulle kuitenkin miksi tuo täysin marginaalinen osuus maamme moottoriteistä on kyseiselle nopeudelle rajoitettu. Katsos kun siinä motarin alussa olevasta risteyksestä lähtee ruuhka-aikaan valojen vaihtuessa vihereille samalla kertaa yli parikinkymmentä autoa niin jotta niiden sijoittumnen liikennevirtaan ja omiin paikkoihinsa siinä kohdassa olisi pikkasen turvallisempaa niin on edes yritetty hiljentää sitä raivokasta kiihdyttelyä ja kilvanajoa kun jokainen yrittää saavuttaa sen motarinopeuden. Sarvet päässä ja hampaat irvessä kaistoja vaihtelevat ovat riski kaikille liikenteessä joten edes yrittämällä rajoittaa tuota "kilvanajoa" moottoritien alussa on keino vähentää vaaratilanteita ja peltikolareita. On selvää ettet sinä tuota asiaa kykene ymmärtämään mutta näin se menee. Suomessa on pikkasen vajaat 800 km moottoritietä joten tuo ihmettelysi miksi niillä on nopeus rajoitettu kuuteenkymppiin on kyllä suurta liioittelu kun ottaa huomioon että jos siellä täällä muutama sata metriä on 60km/h-rajoitusta niin eipä se kovinkaan suuri osa koko moottoriteiden kilometrimäärästä ole! Sitä paitsi missään lakikirjassa ei määritetä mikä on alin nopeusrajoitus mitä moottoriteille saisi asettaa.
No eikös niin että esim 100km/h nopeus tuolla 60km/h pätkällä olisi ok kesäkelillä, siis turvallista, vaikka onkin kiellettyä
Mutta taasen metsätiellä jossa on 80km/h rajoitus, vaatii 60km/h ajaminenkin jo hyvät taidot.
Toinen esimerkki on Ysitie Kyrön kohdalla, siinä oli yöllä 60km/h rajoitus noin kuukauden ajan, koska digitaalinen nopeusnäyttö oli hajalla
Miten tuossa kohdassa tuolloin 80km/h olisi ollut vaaraksi kenellekään (vaikka merkissä seisoo 60) koska aikaisemmin, ja nyt taas siinä saa ajaa 80km/h, millä mielestäsi tuo 60km/h rajoitus oli perusteltu? - autoilija3
Nolo Sika kirjoitti:
No eikös niin että esim 100km/h nopeus tuolla 60km/h pätkällä olisi ok kesäkelillä, siis turvallista, vaikka onkin kiellettyä
Mutta taasen metsätiellä jossa on 80km/h rajoitus, vaatii 60km/h ajaminenkin jo hyvät taidot.
Toinen esimerkki on Ysitie Kyrön kohdalla, siinä oli yöllä 60km/h rajoitus noin kuukauden ajan, koska digitaalinen nopeusnäyttö oli hajalla
Miten tuossa kohdassa tuolloin 80km/h olisi ollut vaaraksi kenellekään (vaikka merkissä seisoo 60) koska aikaisemmin, ja nyt taas siinä saa ajaa 80km/h, millä mielestäsi tuo 60km/h rajoitus oli perusteltu?Kyllä myös talvella on 100km/h moottoritiellä aivan liian alhainen nopeus. Se pitäisi olla talvella 120km/h ja kesällä 140km/h.
- kaikki tietää...
Oliko sulla joku pointti tuossa?
- yksi pointti
Poliisin kannattaa valvoa nopeuksia kameratolppien välillä.
- Autoilija minäkin
Poliisin määrärahat vaan pienennetään. Minusta ylinopeusakotus on valtion erinomainen rahankeruutapa.
Jokainen pystyy itse määräämään, osallistuuko rahankeruun tai ei. - Periskooppi
Ketjun aloituksen pointti on siinä juuri miten turhaa on maksaa näistä tilanteista, kun pidetään jatkuvaa pientä ylinopeutta.
Ennenpitkää ajatukset harhailee muualla ja jää huomaamatta nopeusrajoituksen muutos pienen taajaman risteyksen kohdalla, niin ylitys olikin jo päiväsakkojen puolella.
Paljon rennonpaa on pitää nopeus rajoitusten puitteissa, kun pystyy pitämään nopeuden sellaisena että mahdollisimman vähän tulee ohitustilanteita.
Talvinopeusrajoitusten aikaan minulle riittää rekkojen vauhti kunhan pitää riittävän välimatkan edellä ajavaan ei muodostu jonoja.
Aloituksessani oli virhe ylitys oli 42km sakot 22 päiväsakkoa, ja tapahtumaaikaan oli rahayksikkönä markka, joten aikaa on kulunut tapahtumasta joka oli hyvä opetus tyhmyydestä.- Apu va!
Jos ajatukset harhailee ajaessa niin, ettei huomaa rajoituksia, kannattaisi ilman muuta olla ajamatta. Ainakin autoa.
Kuten edellä jo sanottiin, liikennesäännöt ovat minimi niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Rajoitukset on laitettu suojaamaan suojattomampaa, ei kiusaksi. Yleensäkin liikennesäännöt on tehty sitä varten että kaikilla olisi turvallista liikkua teillä ja kaduilla.
10-15 km/h yli rajoituksen tarkoittaa, että ruuhka-suomessa saa sakot ehkä kerran 100 000 kilometriä kohden (itselläni hieman harvemmin, mutta sainkin muutaman ennen kuin peltipoliisit yleistyivät).
Jos keskimäärin sakko on tuollaiset 100 euroa, tarkoittaa se 10 senttiä satasella lisää kustannusta.
Vastapuolena mukavampi, rentouttavampi, ripeämpi eikä niin nukuttava matkanteko.
Olen muutaman kerran ajanut rajoitusten mukaan, ja se on paljon stressaavampaa. Ohitukset kestävät järjettömän kauan, tai sitten pitää jäädä jonoon ajelemaan. Kumpikaan ei tunnu mukavalta, joten olen palannut normaaliin käytäntööni.
P.S. Jos on niin nukuksissa ettei edes rajoitusten vaihtumista huomaa, niin kyllähän jossain on vikaa. Tapahtuu joskus itsellekin, mutta lähinnä valvotun yön seurauksena, tms. Normaalisti pysyy liikenteessä sen verran virkeänä, että edes nuo huomaa.- Autoilija minäkin
Suhtautumisesi nopeusrajoitusten noudattamiseen on vähintäänkin outo. Kerrot kuinka vähän lisäkustannuksia ylinopeussakot on tuonut sinulle.
The_Rat kiltti. Kysymyksessä on turvallisuus, ei mistään muusta.
Olet "muutaman kerran" ajanut rajoitusten mukaan, ja se stressaa sinua.
Sinun olisi syytä mennä autokouluun…
Tiedän kyllä mitä haluaisit vastata. Olet keskimääräistä parempi kuski ja hallitset tilanne kuin tilanne. Niinhän ne hurjastelijat yleensä ovatkin. Autoilija minäkin kirjoitti:
Suhtautumisesi nopeusrajoitusten noudattamiseen on vähintäänkin outo. Kerrot kuinka vähän lisäkustannuksia ylinopeussakot on tuonut sinulle.
The_Rat kiltti. Kysymyksessä on turvallisuus, ei mistään muusta.
Olet "muutaman kerran" ajanut rajoitusten mukaan, ja se stressaa sinua.
Sinun olisi syytä mennä autokouluun…
Tiedän kyllä mitä haluaisit vastata. Olet keskimääräistä parempi kuski ja hallitset tilanne kuin tilanne. Niinhän ne hurjastelijat yleensä ovatkin.> The_Rat kiltti. Kysymyksessä on turvallisuus, ei mistään muusta.
Hyvä teoria, mutta valitettavan väärä. Pienellä ylinopeudella ei ole merkitystä turvallisuuden kannalta. 100 km/h luokkaa olevat ylitykset sitten erikseen.
Tilannenopeus ja turvaväli ovat *paljon* tärkeämpiä, mutta niitä ei valvota.
> Olet "muutaman kerran" ajanut rajoitusten mukaan, ja se stressaa
> sinua. Sinun olisi syytä mennä autokouluun…
Olen käynyt, kiitos vaan. Ei auttanut. Eivät hoida stressiä, vaan opettavat muutamia liikennesääntöjä ja hieman auton käsittelyä.
> Olet keskimääräistä parempi kuski
Riippuu määritelmästä. Olen tai en. Ajan ainakin keskimääräistä enemmän.
> hallitset tilanne kuin tilanne.
En. Siksi pyrin välttämään sellaisiin tilanteisiin joutumista, joita en hallitse. Oikean nopeus on yksi tekijä. Mielenkiintoista onkin katsoa, kun keli tänäkin talvena on kerran ollut niin liukas, että nopeutta piti oikeasti tiputtaa, niin yllättäen en enää ollutkaan se joukon nopein kuski...
Kun 60 km/h nopeudessa vitosvaihteella perä meinaa lähteä alta aina kun kaasuun koskee, niin en oikein hahmota porukkaa joka päästelee satasta. Tai no, hahmotan. Ovat niitä niin lainkuuliaisia ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista on yrittää autoa tuossa tilanteessa hallita, _jos_ jotakin tapahtuu. Liukkaiden loputtua sitten pyörivät jaloissa ja kiroavat kaltaisiani kaahareita. :)- Hanna-tätimme
The_Rat kirjoitti:
> The_Rat kiltti. Kysymyksessä on turvallisuus, ei mistään muusta.
Hyvä teoria, mutta valitettavan väärä. Pienellä ylinopeudella ei ole merkitystä turvallisuuden kannalta. 100 km/h luokkaa olevat ylitykset sitten erikseen.
Tilannenopeus ja turvaväli ovat *paljon* tärkeämpiä, mutta niitä ei valvota.
> Olet "muutaman kerran" ajanut rajoitusten mukaan, ja se stressaa
> sinua. Sinun olisi syytä mennä autokouluun…
Olen käynyt, kiitos vaan. Ei auttanut. Eivät hoida stressiä, vaan opettavat muutamia liikennesääntöjä ja hieman auton käsittelyä.
> Olet keskimääräistä parempi kuski
Riippuu määritelmästä. Olen tai en. Ajan ainakin keskimääräistä enemmän.
> hallitset tilanne kuin tilanne.
En. Siksi pyrin välttämään sellaisiin tilanteisiin joutumista, joita en hallitse. Oikean nopeus on yksi tekijä. Mielenkiintoista onkin katsoa, kun keli tänäkin talvena on kerran ollut niin liukas, että nopeutta piti oikeasti tiputtaa, niin yllättäen en enää ollutkaan se joukon nopein kuski...
Kun 60 km/h nopeudessa vitosvaihteella perä meinaa lähteä alta aina kun kaasuun koskee, niin en oikein hahmota porukkaa joka päästelee satasta. Tai no, hahmotan. Ovat niitä niin lainkuuliaisia ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista on yrittää autoa tuossa tilanteessa hallita, _jos_ jotakin tapahtuu. Liukkaiden loputtua sitten pyörivät jaloissa ja kiroavat kaltaisiani kaahareita. :)Voi rotta kun sä olet lutunen provo.
Onneksi sinä olethyvä, lainkuuliainen ylinopeutta ajava taidokas kuljettaja. - Pwojksm
The_Rat kirjoitti:
> The_Rat kiltti. Kysymyksessä on turvallisuus, ei mistään muusta.
Hyvä teoria, mutta valitettavan väärä. Pienellä ylinopeudella ei ole merkitystä turvallisuuden kannalta. 100 km/h luokkaa olevat ylitykset sitten erikseen.
Tilannenopeus ja turvaväli ovat *paljon* tärkeämpiä, mutta niitä ei valvota.
> Olet "muutaman kerran" ajanut rajoitusten mukaan, ja se stressaa
> sinua. Sinun olisi syytä mennä autokouluun…
Olen käynyt, kiitos vaan. Ei auttanut. Eivät hoida stressiä, vaan opettavat muutamia liikennesääntöjä ja hieman auton käsittelyä.
> Olet keskimääräistä parempi kuski
Riippuu määritelmästä. Olen tai en. Ajan ainakin keskimääräistä enemmän.
> hallitset tilanne kuin tilanne.
En. Siksi pyrin välttämään sellaisiin tilanteisiin joutumista, joita en hallitse. Oikean nopeus on yksi tekijä. Mielenkiintoista onkin katsoa, kun keli tänäkin talvena on kerran ollut niin liukas, että nopeutta piti oikeasti tiputtaa, niin yllättäen en enää ollutkaan se joukon nopein kuski...
Kun 60 km/h nopeudessa vitosvaihteella perä meinaa lähteä alta aina kun kaasuun koskee, niin en oikein hahmota porukkaa joka päästelee satasta. Tai no, hahmotan. Ovat niitä niin lainkuuliaisia ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista on yrittää autoa tuossa tilanteessa hallita, _jos_ jotakin tapahtuu. Liukkaiden loputtua sitten pyörivät jaloissa ja kiroavat kaltaisiani kaahareita. :)""Olet keskimääräistä parempi kuski
Riippuu määritelmästä. Olen tai en. Ajan ainakin keskimääräistä enemmän.""
Joo et sä rotta ole keskimääräistä parempi. Sullahan on vain keskivertoihmisen reaktioaika joka on kuitenkin niinkin paljon kuin muutama sekunnin kymmenys. Eikös se niin ollut? Ei sellaisilla olemattomuuksilla pitkälle pääse, vaikka ajaisi kuinka paljon. Varsinkn jos nuppi on kuin kattila. - voikamalaa
Autoilija minäkin kirjoitti:
Suhtautumisesi nopeusrajoitusten noudattamiseen on vähintäänkin outo. Kerrot kuinka vähän lisäkustannuksia ylinopeussakot on tuonut sinulle.
The_Rat kiltti. Kysymyksessä on turvallisuus, ei mistään muusta.
Olet "muutaman kerran" ajanut rajoitusten mukaan, ja se stressaa sinua.
Sinun olisi syytä mennä autokouluun…
Tiedän kyllä mitä haluaisit vastata. Olet keskimääräistä parempi kuski ja hallitset tilanne kuin tilanne. Niinhän ne hurjastelijat yleensä ovatkin.Kun poliisi lähettää kotiin niitä lappusia missä kerrotaan pienenkin ylinopeuden nostavan onnettomuusriskiä yli kymmenen prosenttia, ei muisteta suhteuttaa asiaa mihinkään. Tilastojen mukaan sen teoreettisen keskivertoihmisen pitää istua autossa noin sata miljoonaa kilometriä kuollakseen liikenneonnettomuudessa. Keskimäärääräisellä 20 000km/vuodessa tahdilla siihen kuluu 5000 vuotta. Jos ajatellaan, että ihminen on aktiivisesti liikenteessä 50 vuotta, jää todennäköisyys eliniän aikana yhteen prosenttiin. Jos se nopeuden nostolla kasvaakin 1,2 prosenttiin niin entä sitten? Eikö kannattaisi mieluummin miettiä niitä syitä jotka vastaavat 99 % kuolemantapauksista?
- Autoilija minäkin
voikamalaa kirjoitti:
Kun poliisi lähettää kotiin niitä lappusia missä kerrotaan pienenkin ylinopeuden nostavan onnettomuusriskiä yli kymmenen prosenttia, ei muisteta suhteuttaa asiaa mihinkään. Tilastojen mukaan sen teoreettisen keskivertoihmisen pitää istua autossa noin sata miljoonaa kilometriä kuollakseen liikenneonnettomuudessa. Keskimäärääräisellä 20 000km/vuodessa tahdilla siihen kuluu 5000 vuotta. Jos ajatellaan, että ihminen on aktiivisesti liikenteessä 50 vuotta, jää todennäköisyys eliniän aikana yhteen prosenttiin. Jos se nopeuden nostolla kasvaakin 1,2 prosenttiin niin entä sitten? Eikö kannattaisi mieluummin miettiä niitä syitä jotka vastaavat 99 % kuolemantapauksista?
Oletko tosissasi?
Haluatko sanoa, että liikenneturvallisuuteen ei kannata panostaa, koska on olemassa niin monta muuta kuolinsyytä?
Minä taas olen sitä mieltä, että tollaiset hörhelöt pitäis saada kokonaan pois liikenteestä! Autoilija minäkin kirjoitti:
Oletko tosissasi?
Haluatko sanoa, että liikenneturvallisuuteen ei kannata panostaa, koska on olemassa niin monta muuta kuolinsyytä?
Minä taas olen sitä mieltä, että tollaiset hörhelöt pitäis saada kokonaan pois liikenteestä!Voisi luulla että ihmisten ennenaikaisia kuolemia olisi tehokkainta ehkäistä siellä missä niitä sattuu eniten, eli kaikkialla muualla kuin liikenteessä. Jos samat resurssit laitettaisiin vaikkapa vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyyn, olisi hyöty paljon isompi.
- pikagoogletus
Stupendousman77 kirjoitti:
Voisi luulla että ihmisten ennenaikaisia kuolemia olisi tehokkainta ehkäistä siellä missä niitä sattuu eniten, eli kaikkialla muualla kuin liikenteessä. Jos samat resurssit laitettaisiin vaikkapa vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyyn, olisi hyöty paljon isompi.
Voisi luulla. Vaan:
"Liikenneonnettomuudet ovat yleisin syy nuorten ja nuorten aikuisten kuolemiin koko maailmassa. "
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288335701574.html - Autoilija minäkin
Stupendousman77 kirjoitti:
Voisi luulla että ihmisten ennenaikaisia kuolemia olisi tehokkainta ehkäistä siellä missä niitä sattuu eniten, eli kaikkialla muualla kuin liikenteessä. Jos samat resurssit laitettaisiin vaikkapa vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyyn, olisi hyöty paljon isompi.
Täällä keskustellaan nopeusrajoitusten noudattamisesta liikenteessä.
Liikenneonnettomuudet sattuvat yleensä liikenteessä.
- Nolo Sika
Tosin voitaisi kehittää valvontasysteemi, jossa olisi kameroita esim 10 kilsan välein
Jokainen kamera ottaisi kuvan jokaisesta autosta, ja sitten vain verrattaisi kuvan mukaisen laitteiden kuluttamaa aikaa kameroiden välillä
Näin saataisi laskettua keskinopues tolppien välillä, jolloin tolpan kohdalla hidastaminen ei auttaisi enää mitään.
Tosin Suomen laki vaatii että kuljettaja on tunnistettavissa kuvista (siis poliisin on pystyttävä tunnistamaan se, jos omistaja ei kerro ajajaa)
Eli kaikki kuvat tulisi ottaa samalamalla, mutta so, ainakin muistuttaisi se välähdys aina "nyt on aika höllätä kaasua, tällä tienpätkällä on valontaa"- Uuups.
Jos et tiennyt niin kerron tässä: Poliisi käyttää tätä menetelmää jo. Se ei perustu kameroihin, vaan tiellä liikennettä valvovien poliisien havaintoihin, joten muuta tunnistusta ei tarvita. Poliisi pysäyttää sinut sen 10 kilometrin jälkeen ja toteaa, paljonko sinun on pitänyt ylittää rajoituksia ollaksesi tässä jo nyt. Siinä kotaa on turha selitellä...
- Se maksaa
yleensä laskun kuka töppää turha selitellä mitään muuta.
- Wewiop
Aloittaja on kokenut valaistumisen ja etsii nyt opetuslapsia ympärilleen. Vttu mikä jeesus.
- Hanna-tätimme
Voi kun sinäkin wewiop kokisit valaistumisen ja ymmärtäisit, ettei ylinopeuksia tarvii ajaa.
- Wewiop
Hanna-tätimme kirjoitti:
Voi kun sinäkin wewiop kokisit valaistumisen ja ymmärtäisit, ettei ylinopeuksia tarvii ajaa.
Olen ymmärtänyt sen ajat sitten, mutten ole kirjoittanut asiasta tänne. Silloin ei ollut varmaankaan tällaista terapiryhmää edes olemassakaan. Itseasiassa homma on sen verran selvä, ettei mielestäni pitäisi edes olla tarvetta kirjoittaa asiasta erikseen. Siksi pidän lähinnä jeesusteluna tollasesta asiasta julistelua. Tyhmä saa olla, mutta älä ihmeessä myönnä sitä ; )
- Periskooppi
Nimimerkille wewiop osallistuit kuitenkin tähän "terapiaryhmään" oikein hyvä.
Ennen oli vaan esson baarin huutonetti, se joka huusi kovimmin sai sanan kuuluviin.
Onko tuo nyt väärin käydä keskustelua turvallisuudesta, vaikka esimekkini ei sinua miellyttänytkään on kuitenkin aiheeseen sopiva.
Kun liikenteessä seuraa muiden edesottamuksia ei voi sanoa että rajoitusten noudattaminen on muille kuin sinulle selvävänä.
Halusin herätellä keskustelua aiheesta ja kuulla kommentteja mikä saa pitämään jatkuvaa ylinopeutta, ei kaikilla voi olla kiire selityksenä.- Wewiop
Ja seliseli jatkuu. Onneksi sait tuo 42 päiväsakoa, koska olet tuon aloituksen mukaan ne todellakin ansainnut. Jos minulle kävisi noin, en todellakaan kertoisi siitä tänne. Harmi kun niitä Essoja ei enää ole niin voisi jättää kertomatta myös siellä.
Kuinka joku voi olla niin viitseliäs, että edes jaksaa jarrutella kameratolppien kohdalla? Jatkoitko sitä kenties pitkäänkin? Vuosia jopa? Ei jmalauta, kyllä luulisi jo aiemmin tajuavan ettei tollasessa mitään tolkkua ole. Tästä ilmiöstä on ollut paljon "keskustelua" ja aina se vaan ihmetyttää.
Ja sitten selität, että ajat yöllä pimeässä lapissa ja tulet "vauhtisokeaksi"? Ei tullut sitten mieleenkään, että esimerkiksi hirvieläinkolarit ovat melkoisen yleisiä niillä seuduilla? "Vauhtisokeutesi" johtui siis siitä, ettei mielestäsi ollut valvontaa eikä riskiä jäädä koheltamisesta kiinni. Ainoa riski on siis mielestäsi tuo, ei mikään muu.
Eli: Tarvitset siis valvontaa, ennen kuin tajuat nämä asiat (vai tajuatko oikesti vieläkään?). Mitä luulet, moniko tuosta esimerkistäsi ottaa vaarin? Esim. keskustelupalstojen kuningasajattelija-rotta on tehnyt näistä asioista oikein sakkolaskelmat, kuten hän tuolla aiemmin kertoo. Hän on oikein julkisesti niitä, jotka kertovat tarvitsevansa valvontaa liikenteessä. Omia aivoja EI tarvita. - Periskooppi
Wewiop kirjoitti:
Ja seliseli jatkuu. Onneksi sait tuo 42 päiväsakoa, koska olet tuon aloituksen mukaan ne todellakin ansainnut. Jos minulle kävisi noin, en todellakaan kertoisi siitä tänne. Harmi kun niitä Essoja ei enää ole niin voisi jättää kertomatta myös siellä.
Kuinka joku voi olla niin viitseliäs, että edes jaksaa jarrutella kameratolppien kohdalla? Jatkoitko sitä kenties pitkäänkin? Vuosia jopa? Ei jmalauta, kyllä luulisi jo aiemmin tajuavan ettei tollasessa mitään tolkkua ole. Tästä ilmiöstä on ollut paljon "keskustelua" ja aina se vaan ihmetyttää.
Ja sitten selität, että ajat yöllä pimeässä lapissa ja tulet "vauhtisokeaksi"? Ei tullut sitten mieleenkään, että esimerkiksi hirvieläinkolarit ovat melkoisen yleisiä niillä seuduilla? "Vauhtisokeutesi" johtui siis siitä, ettei mielestäsi ollut valvontaa eikä riskiä jäädä koheltamisesta kiinni. Ainoa riski on siis mielestäsi tuo, ei mikään muu.
Eli: Tarvitset siis valvontaa, ennen kuin tajuat nämä asiat (vai tajuatko oikesti vieläkään?). Mitä luulet, moniko tuosta esimerkistäsi ottaa vaarin? Esim. keskustelupalstojen kuningasajattelija-rotta on tehnyt näistä asioista oikein sakkolaskelmat, kuten hän tuolla aiemmin kertoo. Hän on oikein julkisesti niitä, jotka kertovat tarvitsevansa valvontaa liikenteessä. Omia aivoja EI tarvita.Wewiop jaksaa selitellä näkemyksiään, en kaipaa myötätuntoa tekemisistäni.
Tämän tarinan tarkoitus onkin tehdä meistä tunareista jotka kohellamme liikenteessä huonon esimerkin, en odota että yksikään lukija muuttaisi tapojaan mutta jos sinne pääkoppaan tulisi edes ajatus miksi ajan ylinopeutta ilman tarvetta sekin olisi edistystä.
(vai tajuatko oikesti vieläkään?). Mitä luulet, moniko tuosta esimerkistäsi ottaa vaarin?
Toivonmukaan moni .... - Wewiop
Periskooppi kirjoitti:
Wewiop jaksaa selitellä näkemyksiään, en kaipaa myötätuntoa tekemisistäni.
Tämän tarinan tarkoitus onkin tehdä meistä tunareista jotka kohellamme liikenteessä huonon esimerkin, en odota että yksikään lukija muuttaisi tapojaan mutta jos sinne pääkoppaan tulisi edes ajatus miksi ajan ylinopeutta ilman tarvetta sekin olisi edistystä.
(vai tajuatko oikesti vieläkään?). Mitä luulet, moniko tuosta esimerkistäsi ottaa vaarin?
Toivonmukaan moni ....Hienoa"Periskooppi". Nyt jyrää ihan oikeasti. Jotain tuollaista vähän odottelinkin. Kannatti vähän potkia näköjään ; )
- ----
"Liikenteessä yleinen käytäntö on ajella tierajoituksen yli tuo 10-15km, päiväsakkoja välttääkseen."
Asennevammaiste toimintaa tuollainen on.
"poliisin kameravalvonta auto ja salama välähti melkein jokaisen kohdalla, ajattelin että varsinainen rahasampo tuo menettely."
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja useimmiten myös kukkaro. - Uusavuttomuuttako??
Nimenomaan rahasampo jolla ei koeta olevan mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Autoilijoiden piittaamattomuus johtuu suurelta osin juuri tuosta ongelmasta. Nopeusrajoitukset ja nopeusvalvonta palvelevat useimpien autoilijoiden mielestä vain rahastamista eikä varsinaista liikennevalvontaa.
Monen autoilijan suhtautuminen nopeusrajoituksiin on virheellisesti muuttununut valvonta kameroiden ja polisiisien nopeusvalvonnan välttelyksi eikä enää tajuta keliolosuhteiden merkitystä. Hinausauton kuljettajan vetäessä nuoren rouvan autoa tien puolesta rouva todisteli että hän ajoi vain sallittua 80km/h mutta auto ei pysynyt vaan tiellä. Hinausauton kuljettaja ihmetteli, että eikö rouva todellakaan tajunnut että 80km/h oli tuolla tiellä myös kesällä ja nyt keli oli semmoinen että tiellä ei pysynyt pystyssä jalankaan.- Wewiop
Nopeusrajoitusten alkuperäinen merktiys on täysin kateissa. Jos suurin osa ei tiedä miksi ne on asetettu voitaisiin ne mielestäni poistaa. Miksi pitää sellaisia sääntöjä joiden merkitystä ei kukaan tajua?
Eikä tämä nopeusrajoitus ole ainoa asia. Sama pätee moneen muuhunkin liikennesääntöön, joihin sovelletaan omia mielikuvia asiasta. Vilkun käyttö on yksi tällainen. - Mäen usko
Wewiop kirjoitti:
Nopeusrajoitusten alkuperäinen merktiys on täysin kateissa. Jos suurin osa ei tiedä miksi ne on asetettu voitaisiin ne mielestäni poistaa. Miksi pitää sellaisia sääntöjä joiden merkitystä ei kukaan tajua?
Eikä tämä nopeusrajoitus ole ainoa asia. Sama pätee moneen muuhunkin liikennesääntöön, joihin sovelletaan omia mielikuvia asiasta. Vilkun käyttö on yksi tällainen.Mutta onko asia niin, että suurin osa ei tajua, miksi rajoitukset on asetettu? Jos on, niin onko asia oikein tutkittukin jossain?
- Wewiop
Mäen usko kirjoitti:
Mutta onko asia niin, että suurin osa ei tajua, miksi rajoitukset on asetettu? Jos on, niin onko asia oikein tutkittukin jossain?
Siis en osaa sanoa tutkitusta tiedosta, mutta kokemukset liikenteestä yli 25v ajalta kertoo omaa tarinaansa. Ja jos esimerkiksi juuri nopeusrajoitusten noudattamatta jättäminen olisi harvinaista, olisivat ne iltapäivälehtien lööpeissä. Nythän sinne ei pääse enää edes räikeätkään ylitykset, koska eivät ole tavattomia. Ja kun kysytään syytä ylitykseen, niin sanotaan ettei uskottu poliisin näkevän. Eli ongelma ei ole itse rajoitus vaan se, että sattuuko rikkeen virkavalta havaitsemaan. Peltipoliisit ovat juuri tästä syystä olemassa. Saisivat olla nerokkaammin jemmatut tosin.
Eikä täällä 24 hömppälinjoillakaan asiasta lätistäisi jos kyseessä olisi pelkkä marginaali-ilmiö. Mutta kun ei ole. Kyseessä on liikennesääntöjen harmaan alueen hyväksi käyttö laajassa mittakaavassa. Ja tässä kohtaa saa myös virkavalta katsoa peiliin. - Mäen usko
Wewiop kirjoitti:
Siis en osaa sanoa tutkitusta tiedosta, mutta kokemukset liikenteestä yli 25v ajalta kertoo omaa tarinaansa. Ja jos esimerkiksi juuri nopeusrajoitusten noudattamatta jättäminen olisi harvinaista, olisivat ne iltapäivälehtien lööpeissä. Nythän sinne ei pääse enää edes räikeätkään ylitykset, koska eivät ole tavattomia. Ja kun kysytään syytä ylitykseen, niin sanotaan ettei uskottu poliisin näkevän. Eli ongelma ei ole itse rajoitus vaan se, että sattuuko rikkeen virkavalta havaitsemaan. Peltipoliisit ovat juuri tästä syystä olemassa. Saisivat olla nerokkaammin jemmatut tosin.
Eikä täällä 24 hömppälinjoillakaan asiasta lätistäisi jos kyseessä olisi pelkkä marginaali-ilmiö. Mutta kun ei ole. Kyseessä on liikennesääntöjen harmaan alueen hyväksi käyttö laajassa mittakaavassa. Ja tässä kohtaa saa myös virkavalta katsoa peiliin.Oma kokemukseni puolestaan sanoo, että yhdeksän kymmenestä autoilijasta tajuaa liikennesääntöjen merkityksen sekä ymmärtää, mitä voi olla seurauksena, jos niitä ei noudateta. Se vähemmistö sitten aiheuttaa enemmistön ongelmista, ja se enemmistö joutuu aika paljon tekemään sen vähemmistön aiheuttamia vaaroja ja onnettomuuksia minimoidakseen.
Ei muuten kannata lähteä S24-palstan keskusteluja pitämään todisteena oikein mistään. Paitsi ehkä siitä, että Suomessa ei ole mielenterveyspalveluja ollenkaan tarpeeksi. - Wewiop
Mäen usko kirjoitti:
Oma kokemukseni puolestaan sanoo, että yhdeksän kymmenestä autoilijasta tajuaa liikennesääntöjen merkityksen sekä ymmärtää, mitä voi olla seurauksena, jos niitä ei noudateta. Se vähemmistö sitten aiheuttaa enemmistön ongelmista, ja se enemmistö joutuu aika paljon tekemään sen vähemmistön aiheuttamia vaaroja ja onnettomuuksia minimoidakseen.
Ei muuten kannata lähteä S24-palstan keskusteluja pitämään todisteena oikein mistään. Paitsi ehkä siitä, että Suomessa ei ole mielenterveyspalveluja ollenkaan tarpeeksi.Totta on tuo kommenttisi näitten palstojen todistusarvosta. Mutta ihmisten mielipiteen sieltä pystyy näkemään. Provoilijatkin paljastavat monesti oman luontonsa kommenteillaan, vaikka luulevat toisin. Vähemmistönä ovat ne todelliset ymmärtävät kommentit asioista. Näin se vain päällisin puolin menee.
Edelleen väitän, että esimerkiksi juuri nopeusrajoitusten kohdalla suurin osa sallii "pienen" ylityksen. Ja tuossa luvussa on mukana juuri se yhdeksän kymmenestä. Sitten on se porukka joka on vain aavistuksen pienempi ja heidän mielestään säänöt ja rajoitukset ovat vain "nysväreille" ja "köyhille". Tämä porukka vetää mukaansa yhä suurempaa joukkoa siitä 9/10 sakista. Olen itsekin nähnyt monesti, kuinka vastuuttomaan ajamiseen vastataan vastuuttomuudella. Hyvä ettei oma henki ole mennyt siinä pelissä.
Älkää nyt ainakaan niitä venäläisiä ajotapoja enempää opetelko. Sitten alkaakin olla jo piru merrassa kun sellainen ajokulttuuri saapuu tänne. Ja tätä pelkään, että niin taitaa tulla myös käymään. Virkavalta, korkeammista päättäjistä puhumattakaan, ei taida tätä oikein ymmärtää.
- Kallonkutistaja10
"Liikenteessä yleinen käytäntö on ajella tierajoituksen yli tuo 10-15km, päiväsakkoja välttääkseen."
Joillakin ei ole niin tarkkaa, ja toleranssit on kuin vanhasta Neuvostoliitosta.:)
Monethan ajattelevat tätä siten, että esim jollain matkalla matka-ajan piteneminen viidellä minuutilla on tietysti haitta. Sitähän se voi ollakin, mutta tuskin kukaan ajattelee, että mikä sen haitan merkitys on isossa kokonaisuudessa. Eipä se normaalia ihmistä hetkauta yhtään mihinkään.
"Suosittelen vilpittömästi varatkaa aikaa riittävästi..."
Ja nimen omaan siihen ajamiseen se aika, mikä siihen kuuluukin. Yleensähän kiire johtuu siitä, että vapaata tai aikatauluttamatonta aikaa on yksinkertaisesti liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164